Bij hoge nood wijkt hij daar wel naar uit (hoewel vrij korte baan); maar over het algemeen ga je het liefst terug naar home base.quote:Op zaterdag 7 december 2013 16:31 schreef Nieuwschierig het volgende:
Newcastle was een stuk dichterbij, maar misschien te dichtbij ivm de hoogte
Not quite.quote:Op zaterdag 7 december 2013 00:09 schreef Nieuwschierig het volgende:
Dus als ik het goed begrijp...
Vliegt er een paneel of deurtje uit de vleugel
Door de wind vliegt de antiskidmodule er uit en trekt een draadje los of zo
Zonder antiskidmodule heeft een van de remmen geen ABS
Door het ontbreken van de ABS klapt er een band
Met een lekke band is het vliegtuig moeilijk te besturen en hobbelt bij het taxiën het gras is.
Oei dat is ernstiger. Beetje Concorde syndroom.quote:Op zondag 8 december 2013 12:49 schreef OEM het volgende:
[..]
Not quite.
Bij takeoff kreeg ie al de klapband, wat schade veroorzaakte aan het een en ander.
Keert terug en landt op Madrid.
Daarna volgens de gast die avherald runt:
The aircraft vacated runway by exit LB at high speed, then sorted a roundabout and took taxiway J3. Once on J3 the crew most probably directed the aircraft deliberately off the taxiway as the only chance to stop it. The crew had never full control of the aircraft on ground.
Antiskid is zeg maar het ABS systeem op een vliegtuig. Als daar niet werkt kun je nog wel remmen, maar heb je een vrij grote kans op geblokkeerde remmen. En met deze snelheden en gewichten is en geblokkeerd wiel al snel een klapband en dan helemaal geen rem kracht meer.quote:Op zondag 8 december 2013 12:54 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Oei dat is ernstiger. Beetje Concorde syndroom.
Hij landde dus met al een geklapte band (=geen ook geen remming, denk ik?) en zonder "Anti Skid" wat denk ik ook het remmen beinvloedt.
Even een vraagje. Behalve het volgen via Flightradar, luister je ook naar de ATC van Schiphol over internet?quote:Op zaterdag 7 december 2013 16:40 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Bij hoge nood wijkt hij daar wel naar uit (hoewel vrij korte baan); maar over het algemeen ga je het liefst terug naar home base.
Een kist (en helemaal een MD11) met technische problemen op een dergelijk vliegveld zetten is een logistiek drama.
Vast geen enorm probleem, maar wel groot genoeg om vervangend toestel in te zetten.
En PH-AOD naar Bonaire maakte vreemd genoeg een tussenstop op Charles de Gaulle.
Medisch probleem?
Nee, dat doe ik niet.quote:Op zondag 8 december 2013 22:13 schreef Nieuwschierig het volgende:
Even een vraagje. Behalve het volgen via Flightradar, luister je ook naar de ATC van Schiphol over internet?
En zo ja via welke site?
Ik gebruik meestal liveatc.net maar de kwaliteit is erg slecht de laatste tijd.
Nou, het is interessant om te zien hoe de piloten de aangegeven headings en snelheden opvolgen zodat ze precies in het patroon passen.quote:Op zondag 8 december 2013 22:48 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Nee, dat doe ik niet.
Zo bijzonder interessant lijkt me dat niet. (of wel? Overtuig me)
Moet eigenlijk nog wel eens wat meer gaan luisteren; kijken of ik het kan (leren) volgen.
Dat moet je natuurlijk ook wel nét treffen.quote:Op zondag 8 december 2013 22:59 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Nou, het is interessant om te zien hoe de piloten de aangegeven headings en snelheden opvolgen zodat ze precies in het patroon passen.
En vooral Nederlandse piloten willen nog wel eens gaan zeuren ( in het Nederlands) dat ze vanuit het zuiden rechtstreeks op de Kaagbaan willen landen in plaats van helemaal omvliegen naar de Polderbaan.
Scanner heb ik wel maar woon te ver van Schiphol.quote:Op zondag 8 december 2013 23:03 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Dat moet je natuurlijk ook wel nét treffen.
Heb het wel eens gedaan maar net zoals je al zei; de kwaliteit was bedroevend. Erg veel ruis en daarom haast niet te volgen (naast het feit dat je als leek even moet 'inkomen' in de snelheid en jargon).
Je kunt natuurlijk ook een echte scanner kopen.
Mijn gok is dat deze kist z'n laatste landing heeft gemaakt...quote:A Veteran Airlines Boeing 747-200 freighter on behalf of Saudi Arabian Airlines, registration EK-74798 performing flight SV-6814 from Jeddah (Saudi Arabia) to Abuja (Nigeria), landed on Abuja's runway 04 at about 22:00L (21:00Z) but overrun the displaced runway end, collided with a number of building machines and trucks, veered right off the runway and came to a stop with all gear off the runway and the building equipment wedged under its right hand wing and engine. The equipment was totalled, the aircraft received substantial damage to right hand wing and engines #3 and #4 (both right hand) as well as even more substantial damage to the left hand wing with engine #2 (inboard left) detached from the engine pylon and engine #1 damaged. There are traces of a brief fire where the #2 engine broke off the engine pylon severing supply lines.
Nigeria's Transport Ministry reported there had been no injuries or fatalities, the occurrence has not been a crash other than Nigerian media reported.
The airport reported there were maintenance works ongoing expanding the runway, the aircraft went into the maintenance area.
The airport is closed until the aircraft and remains of the lorry can be separated and moved off the runway. All domestic flights scheduled for Thursday (Dec 5th) have been cancelled.
quote:C5-M Super Galaxy
Volg de bemanning van de C-5 Galaxy, het grootste transportvliegtuig van de Amerikaanse luchtmacht, tijdens een gevaarlijke missie naar het door oorlog geteisterde Afghanistan.
Denk het ook, dit is echt een schade van vele miljoenen.quote:Op maandag 9 december 2013 17:20 schreef Iemand91 het volgende:
Oops...
Accident: Veteran B742 at Abuja on Dec 4th 2013, overran displaced runway end and collided with trucks
[..]
Mijn gok is dat deze kist z'n laatste landing heeft gemaakt...
Naar Londen gaan een shitload aan A380's per dag hèquote:Op maandag 9 december 2013 22:50 schreef Nieuwschierig het volgende:
Er vertrekt nu net een 747 en meteen erna een 777 van Emirates naar Dubai.
Di kunnen elkaar mooi uit de wind houden
Edit: En nog een 777 van Birmingham naar Dubai en vlak achteraan![]()
[ afbeelding ]
Aparte livery maar niet slechtquote:Op dinsdag 10 december 2013 18:33 schreef Thetallguy het volgende:
Talkin bout A380s, de eerste van Qatar staat inmiddels volledig geverfd en wel buiten http://www.aviation-frien(...)wthread.php?tid=7821
Bron.quote:Finance Director Harald Wilhelm said Airbus was expected to meet a breakeven target on the Airbus A380 superjumbo in 2015 following a recent deal to sell 50 jets to Emirates airline, according to a webcast of an investor event.
There had been doubts over whether Airbus would meet the goal due to a shortage of orders.
de US vlucht is gecancelled, KLM heeft gewoon een andere 737 ingezetquote:Op vrijdag 13 december 2013 12:07 schreef Sunri5e het volgende:
Die zal voor vandaag wel gecanceld worden
Duur geintje:quote:Op vrijdag 13 december 2013 11:53 schreef Thetallguy het volgende:
Oops https://twitter.com/112Schiphol/status/411441917478453248
De -BXK die naar Rome zou gaan mist nu een stukje.
Verkeerde lijntje gepakt dus?quote:Op vrijdag 13 december 2013 13:15 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Duur geintje:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat schijnt tot nu toe zo te lijken inderdaad.quote:
Maar het lijkt er wel op inderdaad.quote:I'm not sure about what line the 757 uses D51A or D51B, but the Docking system automatically "blocks" the wrong line by showing a big STOP and red lights. So accidentally taking the wrong line is (virtually) impossible I guess.
Wie weet stond de VDGS uit en werd er gemarshalled.quote:Op vrijdag 13 december 2013 13:41 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Dat schijnt tot nu toe zo te lijken inderdaad.
Iemand op Airliners.net zegt echter ook:
[..]
Maar het lijkt er wel op inderdaad.
Beetje naar zitten googelen, maar dat lijkt niet zomaar te mogen. Is afhankelijk van wat er in de configuration deviation list staat van het betreffende type. Pprune, Airliners.net en zelfs scramble zeggen eigenlijk allemaal dat een 737 niet mag vliegen met een missende winglet. Ik zie in deze AFM (737-800 in China oid) ook geen winglets staan in de CDL-appendix.quote:Op vrijdag 13 december 2013 14:15 schreef blingbling11 het volgende:
Desnoods kan die kist ook zonder winglet vliegrn
Mag wel, maar dan alleen een vlucht zonder passagiers, een zogenaamde ferry flight. En onder bepaalde restricties, zoals alleen overdag, minder zijwind, etcquote:Op vrijdag 13 december 2013 17:37 schreef OEM het volgende:
[..]
Beetje naar zitten googelen, maar dat lijkt niet zomaar te mogen. Is afhankelijk van wat er in de configuration deviation list staat van het betreffende type. Pprune, Airliners.net en zelfs scramble zeggen eigenlijk allemaal dat een 737 niet mag vliegen met een missende winglet. Ik zie in deze AFM (737-800 in China oid) ook geen winglets staan in de CDL-appendix.
Dus ik ben eigenlijk wel benieuwd of deze kist (met retrofit winglets?) wel of niet mag vliegen.
quote:Non-Revenue Ferry Flight with One Winglet or No Winglets, 737-NG
Non-revenue (flight crew only) ferry flights are allowed for 737-NG
airplanes with the following configurations:
• A winglet on one wing, and no wingtip treatment on the other wing.
• No wingtip treatment on the either wing.
Het verschilt ook per vliegtuig. Een 737 next gen heeft zogenaamde blended winglets, die zijn zeg maar een met de vleugel. Bij een 747 zijn ze, om het even krom te stellen, "slechts" aan eht eind van de vleugel vastgemaakt. Als bij de laatste de winglet weg is, is er verder weinig aan de hand. Bij een 737 next gen is er meteen een stuk van de vleugel weg.quote:Op vrijdag 13 december 2013 20:36 schreef blingbling11 het volgende:
Wist ik niet eens. De 747 zie ik zelfs af en toe met maar 1 winglet vliegen.
Hoi, vliegtuig n00b hier.quote:
quote:
Ten eerste roesten ze niet of nauwelijks; de fuselage is grotendeels van aluminium (en tegenwoordig steeds meer composiet) en het klimaat daar helpt ook mee (lage luchtvochtigheid).quote:Lees graag mee in dit topic, maar naar aanleiding van deze foto vraag ik me het volgende af: waarom laten ze die kisten zo staan? Hier zitten zoveel metalen in die (imo) te recycelen/hergebruiken zijn, dat is toch doodzonde om ze te laten wegroesten? Waarom wordt dit niet hergebruikt? Is dit vanwege de kosten?
Helder. Bedankt voor je toelichting!quote:Op zaterdag 14 december 2013 13:45 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
[..]
Ten eerste roesten ze niet of nauwelijks; de fuselage is grotendeels van aluminium (en tegenwoordig steeds meer composiet) en het klimaat daar helpt ook mee (lage luchtvochtigheid).
Niet voor niets zijn bijvoorbeeld oldtimers (auto's dus) ook zo populair uit die regio want ze roesten dat praktisch niet. (maar dan hebben we het even niet over wat de intensieve zonlicht doet met een auto zoals vage lak en verbogen dashboards).
Dus vliegtuigen kunnen daar jaren staan zonder dat ze achteruit gaan in kwaliteit.
Dat wordt ook veel gedaan door maatschappijen die bepaalde kisten tijdelijk niet nodig hebben.
Dan zetten ze hem een tijd in de woestijn en als ze weer nodig zijn kunnen ze zo weer gebruikt worden.
En kisten die niet meer gaan vliegen staan daar gewoon te wachten om gesloopt óf verkocht te worden. Verkocht in onderdelen of nog als complete kist.
En zoals je op bovenstaande foto al kunt zien zit er al weinig spul meer op en aan die kisten; blijft alleen de fuselage over en de landing gear. De rest is er allemaal al van af gehaald.
Heldere uitleg die voor mij ook welkom is. Bedankt!quote:Op zaterdag 14 december 2013 13:45 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
[..]
Ten eerste roesten ze niet of nauwelijks; de fuselage is grotendeels van aluminium (en tegenwoordig steeds meer composiet) en het klimaat daar helpt ook mee (lage luchtvochtigheid).
Niet voor niets zijn bijvoorbeeld oldtimers (auto's dus) ook zo populair uit die regio want ze roesten dat praktisch niet. (maar dan hebben we het even niet over wat de intensieve zonlicht doet met een auto zoals vage lak en verbogen dashboards).
Dus vliegtuigen kunnen daar jaren staan zonder dat ze achteruit gaan in kwaliteit.
Dat wordt ook veel gedaan door maatschappijen die bepaalde kisten tijdelijk niet nodig hebben.
Dan zetten ze hem een tijd in de woestijn en als ze weer nodig zijn kunnen ze zo weer gebruikt worden.
En kisten die niet meer gaan vliegen staan daar gewoon te wachten om gesloopt óf verkocht te worden. Verkocht in onderdelen of nog als complete kist.
En zoals je op bovenstaande foto al kunt zien zit er al weinig spul meer op en aan die kisten; blijft alleen de fuselage over en de landing gear. De rest is er allemaal al van af gehaald.
quote:Episode 1 of 2
In the heady post-war years of the 1950s and 60s, British flying was at its zenith and its aircraft industry flourished in a dazzling display of ingenuity and design brilliance. Having invented the jet engine, Britain was now set to lead the world into the jet age with a new generation of fighters and bombers. The daring test pilots who flew them were as well-known as the football stars of today, while their futuristic-looking aircraft, including the Meteor, Canberra, Valiant, Vulcan and the English Electric Lightning, were the military marvels of the age.
quote:Episode 2 of 2
In the heady years following World War Two, Britain was a nation in love with aviation. Having developed the jet engine in war-time, British engineers were now harnessing its power to propel the world's first passenger jets. By 1960 the UK's passenger airline industry was the largest in the world, with routes stretching to the furthest-flung remnants of Empire. And the aircraft carrying these New Elizabethans around the globe were also British - the Vickers Viscount, the Bristol Britannia and the world's first pure jet-liner, the sleek, silver De Havilland Comet, which could fly twice as high and twice as fast as its American competitors. It seemed the entire nation was reaching for the skies to create the shape of things to come for air travel worldwide. But would their reach exceed their grasp?
Mooi ding, heb 'm tijdens de KLu open dagen gezien.quote:Op zondag 15 december 2013 18:33 schreef Iemand91 het volgende:
En voor de mensen die ook BBC4 hebben; vanavond van 20:00 - 22:00 uur de 2 afleveringen:
[ afbeelding ]
[..]
[..]
quote:Ryanair keert niet terug op route Groningen-Milaan
EELDE - Ryanair hervat in 2014 niet de route van Groningen Airport Eelde naar Milaan-Bergamo. De budgetmaatschappij staakte met ingang van het huidige winterseizoen de vluchtuitvoering op de route. Tegen de verwachting van de luchthaven in is de route niet opgenomen in de Ryanair-zomerdienstregeling, meldt RTV Noord.
Ryanair biedt dit winterseizoen geen vlucten aan vanaf Groningen. In april, wanneer het zomerseizoen begint, worden de routes naar de Spaanse bestemmingen Palma de Mallorca en Girona (beide twee keer per week) hervat. Ryanair zegt wel te kijken naar mogelijkheden om in 2015 de vluchten naar Milaan-Bergamo te hervatten.
Maar ze hadden er dan ook al 51 andere. Hebben ze niet een echt vaste locatie als KLM-Schiphol?quote:Op maandag 16 december 2013 16:37 schreef Sunri5e het volgende:
En Ryanair sluit ook de basis op Maastricht.
Dublin zit het hoofdkantoor. Maar 1 basis hebben zit niet in het businessmodel. Vanuit Dublin met 300 kisten Europa doorvliegen heeft ook geen zin, want daar is de markt te klein voor, dus meer bases door heel Europa heen.quote:Op dinsdag 17 december 2013 16:45 schreef Woods het volgende:
[..]
Maar ze hadden er dan ook al 51 andere. Hebben ze niet een echt vaste locatie als KLM-Schiphol?
Betekent dat dan ook dat ze op deze 51 aangegeven basisen onderhoud plegen en kisten kunnen stallen?quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:26 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Dublin zit het hoofdkantoor. Maar 1 basis hebben zit niet in het businessmodel. Vanuit Dublin met 300 kisten Europa doorvliegen heeft ook geen zin, want daar is de markt te klein voor, dus meer bases door heel Europa heen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |