abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 2 december 2013 @ 17:40:56 #201
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_133847903
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 17:40 schreef Manke het volgende:
Zondag is geen heilige dag, de bijbel spreekt over de sabbat die op zaterdag valt, katholieke kerk heeft er zondag van gemaakt. En kerst is ook geen christelijke feestdag, een christen met kennis van eigen geloof moet dat juist veroordelen.
De briefschrijver zal ook vast geen kerstboom hebben staan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_133851009
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)van-supermarkt.dhtml

quote:
In Zeist is beroering ontstaan over de oproep aan kerkgangers van de hervormde wijkgemeente Pniël om geen boodschappen meer te doen bij supermarkt C1000. In een brief hoopt de schrijfster dat de eigenaar failliet gaat.
De koopzondagen zorgen met name in de christelijke gemeenschap van Zeist voor veel ophef. De hervormden gaan zelfs zover dat ze oproepen om de C1000 aan de Johan van Oldenbarneveltlaan te boycotten. Ze adviseren om naar de MCD-supermarkt te gaan die op zondag de deuren gesloten houdt.

'Afgezakt'
In het wijknieuws van de Pniëlkerk schrijft kerksecretaris Wim Nouwen, op eigen titel: 'Kennelijk zijn wij als dorp zo ver afgezakt dat wij niet meer door hebben dat de geboden van God er tot ons heil zijn.'

Een algemene winkelboycot van winkels die op zondag open zijn zal volgens Nouwen praktisch niet haalbaar zijn. 'Maar prikken uitdelen in die zin kan natuurlijk wel. Wij kunnen wel naar mogelijkheden zoeken. Als wij om te beginnen eens ophouden om de initiatiefnemers van dit voorstel, de plaatselijke C1000 en Albert Heijn, met ons bezoek te vereren en elders gaan kopen.'

Deze week kreeg eigenaar André van Ek een brief over het dreigement geen boodschappen meer bij hem te doen. 'Wij doen geen boodschappen meer in winkels die op zondag open zijn,' stelt schrijfster Van Hell. 'Wij hopen dat u zo veel verlies lijdt, dat u de zondagsopenstelling zult afschaffen.'

Ze voegt daaraan toe: 'Wij laten u weten dat u mij en vele kerkgangers als klant kwijt bent zo lang u op zondag de winkel opendoet.'

'Chantage'
Van Ek is geschrokken van de inhoud van de brief. Hij zegt respect te hebben voor het geloof, maar dit gaat hem te ver. 'De koopzondagen is een democratisch besluit,' vindt Van Ek. 'Ik begrijp dat ze moeite hebben met de koopzondagen, maar om dan zo'n brief te schrijven. Dit is over de top.'

De eigenaar spreekt van chantage. 'In kerk spreken ze over barmhartigheid, normen en waarden, saamhorigheid, nou daar merk ik niets van. Er wordt hel en verdoemenis over mij gesproken. Ik vind het ongehoord, het zijn chantagepraktijken om mij kapot te maken.'

Van Ek denkt er niet aan om te buigen voor de chantage. Hij maakt zich ook geen zorgen om de klanten die hij gaat missen. 'Natuurlijk vind ik jammer dat ik klanten zal gaan missen. Dat vind ik van iedere klant. Maar ik denk dat de koopzondag het verlies van deze klanten ruimschoots goed gemaakt. Het gaat maar om een klein aantal klanten. Na een vergadering ben ik ook al eens onheus bejegend. Nogmaals, dit gaat te ver.'
De C1000 buigt dus niet.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
  maandag 2 december 2013 @ 19:19:33 #203
3542 Gia
User under construction
pi_133851130
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 17:40 schreef Manke het volgende:
Zondag is geen heilige dag, de bijbel spreekt over de sabbat die op zaterdag valt, katholieke kerk heeft er zondag van gemaakt. En kerst is ook geen christelijke feestdag, een christen met kennis van eigen geloof moet dat juist veroordelen.
Waarom? Leven en laten leven.
Ik vind Kerst een gezellig feest in die wintermaand. En wij doen elke dag boodschappen. Ik heb een hekel aan voorschriften volgens een geloof, welk dan ook.
Ja, ik ben Katholiek, gedoopt, communie, vormsel en huwelijk. Ik hou me aan één regel: aardig zijn voor de medemens en helpen voorzover je dat kunt.
Ik laat me door mijn geloof niet beknotten in mijn levensvreugde.
Wie dat wel doet, doet dat zichzelf aan.

Goddank heeft de kerk hier nog nauwelijks zeggenschap.
  maandag 2 december 2013 @ 19:20:44 #204
224960 highender
Travellin' Light
  maandag 2 december 2013 @ 19:22:47 #205
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_133851233
He! Van Ek! Je bent een sukkel.

Gewoon een nette brief waarin iemand zich oneens met je verklaard: Op de paarden & in het harnas.
  maandag 2 december 2013 @ 19:24:44 #206
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_133851315
quote:
1s.gif Op maandag 2 december 2013 19:19 schreef Gia het volgende:

[..]

Waarom? Leven en laten leven.
Ik vind Kerst een gezellig feest in die wintermaand. En wij doen elke dag boodschappen. Ik heb een hekel aan voorschriften volgens een geloof, welk dan ook.
Ja, ik ben Katholiek, gedoopt, communie, vormsel en huwelijk. Ik hou me aan één regel: aardig zijn voor de medemens en helpen voorzover je dat kunt.
Ik laat me door mijn geloof niet beknotten in mijn levensvreugde.
Wie dat wel doet, doet dat zichzelf aan.

Goddank heeft de kerk hier nog nauwelijks zeggenschap.
omdat de bijbel zegt dat een gelovige God niet mag herdenken met heidense feesten, kerst en pasen zijn heidens, maar zie er het probleem niet van in als het alleen voor de gezelligheid gevierd wordt.
  maandag 2 december 2013 @ 20:03:24 #207
3542 Gia
User under construction
pi_133853109
quote:
1s.gif Op maandag 2 december 2013 19:24 schreef Manke het volgende:

[..]

omdat de bijbel zegt dat een gelovige God niet mag herdenken met heidense feesten, kerst en pasen zijn heidens, maar zie er het probleem niet van in als het alleen voor de gezelligheid gevierd wordt.
Precies. Ik denk die dagen absoluut niet aan God. Eigenlijk sowieso alleen maar als ik bid. Wel aan Jezus, maar dat is weer een ander verhaal.

Vasten doen we ook niet meer aan. Eerst Carnaval en dan niet vasten. Wel het halfvastenbal en daarna op naar de paaseitjes.

Eigenlijk een heel gezellig geloof, dat Katholicisme.....
  maandag 2 december 2013 @ 20:04:18 #208
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_133853148
quote:
1s.gif Op maandag 2 december 2013 20:03 schreef Gia het volgende:

[..]

Precies. Ik denk die dagen absoluut niet aan God. Eigenlijk sowieso alleen maar als ik bid. Wel aan Jezus, maar dat is weer een ander verhaal.

Vasten doen we ook niet meer aan. Eerst Carnaval en dan niet vasten. Wel het halfvastenbal en daarna op naar de paaseitjes.

Eigenlijk een heel gezellig geloof, dat Katholicisme.....
Hoe vaak bid je ongeveer dan?
Echt elke dag?

Of meer zoals ik?
  maandag 2 december 2013 @ 20:08:40 #209
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_133853364
Katholieken zijn sowieso de hoofdraad verloren en is enorm versnipperd de afgelopen honderd jaar.
  maandag 2 december 2013 @ 20:10:27 #210
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_133853465
Ik vind de nieuwe paus wel cool btw.
pi_133853601
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 19:22 schreef n00b13 het volgende:
He! Van Ek! Je bent een sukkel.

Gewoon een nette brief waarin iemand zich oneens met je verklaard: Op de paarden & in het harnas.
Zo net vind ik het niet om mensen een faillissement toe te wensen en hel en verdoemenis te preken. Maar goed, ik zal wel opgevoed zijn met andere normen en waarden.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  maandag 2 december 2013 @ 20:18:01 #212
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_133853839
quote:
1s.gif Op maandag 2 december 2013 20:13 schreef Monolith het volgende:

[..]

Zo net vind ik het niet om mensen een faillissement toe te wensen en hel en verdoemenis te preken. Maar goed, ik zal wel opgevoed zijn met andere normen en waarden.
Ze zei (in mijn eigen woorden) dat ze hoopte dat hij een zodanig omzetverlies zou leiden dat hij zijn winkel op zondag weer zou sluiten, waarna ze gewoon weer boodschappen zouden komen doen.

Hel en verdoemenis lees ik nergens. Zit dat niet in je hoofd?
pi_133854204
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 20:18 schreef n00b13 het volgende:

[..]

Ze zei (in mijn eigen woorden) dat ze hoopte dat hij een zodanig omzetverlies zou leiden dat hij zijn winkel op zondag weer zou sluiten, waarna ze gewoon weer boodschappen zouden komen doen.

Hel en verdoemenis lees ik nergens. Zit dat niet in je hoofd?
'Wie niet met God rekent, heeft smart op smart te vrezen' is gewoon een nette manier om te formuleren dat wanneer iemand zich niet aan jouw interpretatie van het geloof houdt hem een hoop ellende te wachten staat. Met andere woorden hel en verdoemenis preken.
  maandag 2 december 2013 @ 20:31:39 #214
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_133854417
quote:
1s.gif Op maandag 2 december 2013 20:26 schreef Monolith het volgende:

[..]

'Wie niet met God rekent, heeft smart op smart te vrezen' is gewoon een nette manier om te formuleren dat wanneer iemand zich niet aan jouw interpretatie van het geloof houdt hem een hoop ellende te wachten staat. Met andere woorden hel en verdoemenis preken.
Letterlijk betekent het volgens mij dat wie niet met god rekent problemen op problemen kan verwachten. Een verwijzing naar het feit dat ze hoopt op de omzetdaling. IMO.

Ik ben slechts een simpele agnost en heb geen verstand van kerkdingetjes.
Ik bid alleen tot god als ik het zelf even niet meer weet :')
pi_133854735
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 20:31 schreef n00b13 het volgende:

[..]

Letterlijk betekent het volgens mij dat wie niet met god rekent problemen op problemen kan verwachten. Een verwijzing naar het feit dat ze hoopt op de omzetdaling. IMO.

Ik ben slechts een simpele agnost en heb geen verstand van kerkdingetjes.
Ik bid alleen tot god als ik het zelf even niet meer weet :')
Het zal geen verwijzing zijn naar de omzetdaling. Dat is namelijk het gevolg van menselijk handelen en niet de toorn van God.
Is er overigens een reden dat je als agnost specifiek tot (de christelijke? ) God bidt? Dat is nogal een beknopte selectie uit een breed aanbod.
  maandag 2 december 2013 @ 20:39:29 #216
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_133854824
quote:
1s.gif Op maandag 2 december 2013 20:37 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het zal geen verwijzing zijn naar de omzetdaling. Dat is namelijk het gevolg van menselijk handelen en niet de toorn van God.
Is er overigens een reden dat je als agnost specifiek tot (de christelijke? ) God bidt? Dat is nogal een beknopte selectie uit een breed aanbod.
Nee. Het maakt me niet zoveel uit welke god luistert.

Het helpt om de zware dingen des levens af en toe kwijt te kunnen aan een hogere macht. Noem het gevoel/placebo of religie: het werkt voor me.
pi_133865905
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 04:33 schreef Mint_Clansell het volgende:
Ah, de briefschrijver woont vlakbij de C1000, die elke zondag van 12 tot 6 uur geopend is. De Aldi zit om de hoek.
Dan is het dus hinderlijk als winkelende mensen langs je huis lopen.
quote:
[..]

Geef mensen zelf de keuze om te bepalen wat ze op zondag doen. :{w
Ja, dat is zo.
Als ik zelf op zondag in mijn tuin zou klussen, zou ik dat ook doen in een bevindelijke omgeving. Want in mijn tuin klussen is voor mij ontspanning, geen werk. En ik dwing niemand om dat ook te doen.

Maar ik vind anderzijds de eis, de veronderstelde eis van de consument om op elk gewenst moment elke gewenste aankoop te kunnen gaan doen, absurd. Want daarvoor moet wel iemand werken, dat gaat niet vanzelf.
Als iemand op zondag zo nodig inkopen wil gaan doen, laat hem of haar dan naar een land gaan waar de winkels open zijn.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  dinsdag 3 december 2013 @ 01:21:23 #218
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_133865995
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 01:14 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dan is het dus hinderlijk als winkelende mensen langs je huis lopen.

[..]

Ja, dat is zo.
Als ik zelf op zondag in mijn tuin zou klussen, zou ik dat ook doen in een bevindelijke omgeving. Want in mijn tuin klussen is voor mij ontspanning, geen werk. En ik dwing niemand om dat ook te doen.

Maar ik vind anderzijds de eis, de veronderstelde eis van de consument om op elk gewenst moment elke gewenste aankoop te kunnen gaan doen, absurd. Want daarvoor moet wel iemand werken, dat gaat niet vanzelf.
Als iemand op zondag zo nodig inkopen wil gaan doen, laat hem of haar dan naar een land gaan waar de winkels open zijn.
Och, een winkelier heeft er geen baat bij om zijn winkel open te gooien op een dag dat niemand wil winkelen; er zal dus wel vraag naar zijn. Verder kan je voor zondagen personeel inzetten dat er geen problemen mee heeft om op zondag te werken. Om nou te zeggen dat je maar naar een ander land opdondert als je graag je boodschappen op zondag wil doen is ook weer zoiets
pi_133866030
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 01:21 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Och, een winkelier heeft er geen baat bij om zijn winkel open te gooien op een dag dat niemand wil winkelen; er zal dus wel vraag naar zijn. Verder kan je voor zondagen personeel inzetten dat er geen problemen mee heeft om op zondag te werken. Om nou te zeggen dat je maar naar een ander land opdondert als je graag je boodschappen op zondag wil doen is ook weer zoiets
Het gaat mij om de structurele verschillen tussen grote winkelketens en kleinere winkeliers. De laatste hebben geen kans om extra personeel in te zetten.
Oh, wat dat andere land betreft: ik bedoelde de buurlanden als daar zondag de winkels open zijn, niet landen van herkomst.
Even kijken naar de aanpassing.

Maar de vraag is waarom mensen überhaupt op zondag zouden gaan winkelen.
Ik woon al jaren pakweg 6 km fietsen buiten de stad/het dorp en heb daar geen enkel probleem mee. Ik haal gewoon voldoende voorraad in huis. Dus kan altijd makkelijk een dag overslaan.
Kwestie van gezond verstand.

[ Bericht 19% gewijzigd door Kees22 op 03-12-2013 01:30:34 ]
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  dinsdag 3 december 2013 @ 01:25:10 #220
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_133866043
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 01:23 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Oh, wat dat andere land betreft: ik bedoelde de buurlanden als daar zondag de winkels open zijn, niet landen van herkomst.
Even kijken naar de aanpassing.
Dat advies geldt alleen voor mensen die wonen in grensregio's?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')