In gemeentes met een overwegend Christelijke bevolking gaat die zondagopening voorlopig gewoon niet door de gemeenteraad komen, en in dorpjes die onder een minder strenge gemeente vallen zal men heel goed nadenken wat te doen qua opengaan.quote:Op maandag 2 december 2013 16:50 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Dan kunnen alle filiaalwinkels die er bijvoorbeeld in Staphorst of Rijssen zijn de deuren wel sluiten, want ook al zullen de lokale AH's en C1000 daar de deuren keurig sluiten op zondag (en op de dankdagen), er zijn van die winkels genoeg filialen die wél op zondag open zijn. Geldt uiteraard dan niet alleen voor de supers, maar ook Blokker/Hema/etc.
jah dat is dus het probleem, je moet wel stil blijven staan bij dat wat er voor gezorgd heeft dat dit alles mogelijk is.quote:Op maandag 2 december 2013 16:56 schreef xzaz het volgende:
[..]
Het is een maatschappelijk probleem waarin de economie 24/7 draait en waarbij 'men' geen tijd meer voor zichzelf heeft. Sleur die kinderen zondag maar mee naar het winkelcentrum.
Want er bestaan twee soorten mensen, fundamentalistische christenen en ongelovige honden.quote:Op maandag 2 december 2013 16:57 schreef Williambrons het volgende:
[..]
jah dat is dus het probleem, je moet wel stil blijven staan bij dat wat er voor gezorgd heeft dat dit alles mogelijk is.
en een christen geloofd de bijbel en denk dat de rest gelooft in de big bang
volgens de bijbel jah.quote:Op maandag 2 december 2013 17:00 schreef Monolith het volgende:
[..]
Want er bestaan twee soorten mensen, fundamentalistische christenen en ongelovige honden.
Nou nee, een heleboel andere religies geloven ook niet in de Big Bang.quote:Op maandag 2 december 2013 16:57 schreef Williambrons het volgende:
[..]
jah dat is dus het probleem, je moet wel stil blijven staan bij dat wat er voor gezorgd heeft dat dit alles mogelijk is.
en een christen geloofd de bijbel en denk dat de rest gelooft in de big bang
Probleem opgelost dus. Jij blijft zondag lekker thuis en koopt niets bij winkels die wel zondag open blijven.quote:Op maandag 2 december 2013 16:54 schreef Williambrons het volgende:
[..]
en jah ik ben het er wel mee eens en zal met voorkeur bij een winkel kopen die op zondag dicht zit.
Nee hoor. Die veranderen alleen maar.quote:de normen en waarden van de mensen worden al steeds minder.
Ten eerste zijn de twee categorieën die je noemt al niet wederzijds uitsluitend en daarnaast hebben we toch echt een hele berg gelovigen of alternatieve hippies die niet Christelijk zijn.quote:Op maandag 2 december 2013 17:01 schreef Williambrons het volgende:
[..]
volgens de bijbel jah.
gelovigen en heidenen.
en we kennen natuurlijk meerdere geloven, maar denk dat het voor nederland voornamelijk daarin verdeeld zal zijn
oke oke,quote:Op maandag 2 december 2013 17:03 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ten eerste zijn de twee categorieën die je noemt al niet wederzijds uitsluitend en daarnaast hebben we toch echt een hele berg gelovigen of alternatieve hippies die niet Christelijk zijn.
datklopt, en ik neig ook die kant op. schijnheilige noem wij ze.quote:Op maandag 2 december 2013 17:05 schreef Janneke141 het volgende:
Het schijnt dat er zelfs gelovigen bestaan die zich niet druk maken over wat anderen op zondag doen, maar het voor zichzelf als rust-, familie- of gebedsdag beschouwen.
doen alsof voor een ander maar ondertussen net zo hard de " zonde " begaan als de rest van de wereld.quote:
haha yup, of een baksteen ofzo.quote:Op maandag 2 december 2013 17:07 schreef Wootism het volgende:
Ik vind het echt een schattig briefje
Echt zo'n oud vrouwtje die de moeite heeft gedaan om een nette doch bedreigende beschrijving op papier te zetten van haar probleem.
Dit is zeg maar het meest erge wat je kan verwachten wanneer je een groep christenen op hun pik trapt. Islamieten zullen waarschijnlijk een ander briefje uit hun pen toveren.
Ik denk niet eens een oud vrouwtje, ik vind het echt zo'n jaren 80 handschrift, dus ik gok op tussen de 30 en 45.quote:Op maandag 2 december 2013 17:07 schreef Wootism het volgende:
Ik vind het echt een schattig briefje
Echt zo'n oud vrouwtje die de moeite heeft gedaan om een nette doch bedreigende beschrijving op papier te zetten van haar probleem.
Dit is zeg maar het meest erge wat je kan verwachten wanneer je een groep christenen op hun pik trapt. Islamieten zullen waarschijnlijk een ander briefje uit hun pen toveren.
Jep. Dat is ook geen populaire winkeldag. Turkse winkeltjes zie je vaak op vrijdag dicht.quote:Op maandag 2 december 2013 16:49 schreef Williambrons het volgende:
[..]
maandag is een vaak voorkomende dag zeker?
Dat kan wel zo zijn, maar hoeveel Christenen vinden ook daadwerkelijk op basis van hun geloof dat winkels niet op zondag open mogen zijn? Ik ken er genoeg die daar geen bezwaar tegen hebben hoor.quote:Op maandag 2 december 2013 17:05 schreef Williambrons het volgende:
[..]
oke oke,
ik zal het voor jou speciaal anders formuleren.
ik ga er vanuit dat het chirstendom in nederland nogwel het grootste geloof zal zijn.
daarnaast heb je andere geloven.
De briefschrijver zal ook vast geen kerstboom hebben staan.quote:Op maandag 2 december 2013 17:40 schreef Manke het volgende:
Zondag is geen heilige dag, de bijbel spreekt over de sabbat die op zaterdag valt, katholieke kerk heeft er zondag van gemaakt. En kerst is ook geen christelijke feestdag, een christen met kennis van eigen geloof moet dat juist veroordelen.
De C1000 buigt dus niet.quote:In Zeist is beroering ontstaan over de oproep aan kerkgangers van de hervormde wijkgemeente Pniël om geen boodschappen meer te doen bij supermarkt C1000. In een brief hoopt de schrijfster dat de eigenaar failliet gaat.
De koopzondagen zorgen met name in de christelijke gemeenschap van Zeist voor veel ophef. De hervormden gaan zelfs zover dat ze oproepen om de C1000 aan de Johan van Oldenbarneveltlaan te boycotten. Ze adviseren om naar de MCD-supermarkt te gaan die op zondag de deuren gesloten houdt.
'Afgezakt'
In het wijknieuws van de Pniëlkerk schrijft kerksecretaris Wim Nouwen, op eigen titel: 'Kennelijk zijn wij als dorp zo ver afgezakt dat wij niet meer door hebben dat de geboden van God er tot ons heil zijn.'
Een algemene winkelboycot van winkels die op zondag open zijn zal volgens Nouwen praktisch niet haalbaar zijn. 'Maar prikken uitdelen in die zin kan natuurlijk wel. Wij kunnen wel naar mogelijkheden zoeken. Als wij om te beginnen eens ophouden om de initiatiefnemers van dit voorstel, de plaatselijke C1000 en Albert Heijn, met ons bezoek te vereren en elders gaan kopen.'
Deze week kreeg eigenaar André van Ek een brief over het dreigement geen boodschappen meer bij hem te doen. 'Wij doen geen boodschappen meer in winkels die op zondag open zijn,' stelt schrijfster Van Hell. 'Wij hopen dat u zo veel verlies lijdt, dat u de zondagsopenstelling zult afschaffen.'
Ze voegt daaraan toe: 'Wij laten u weten dat u mij en vele kerkgangers als klant kwijt bent zo lang u op zondag de winkel opendoet.'
'Chantage'
Van Ek is geschrokken van de inhoud van de brief. Hij zegt respect te hebben voor het geloof, maar dit gaat hem te ver. 'De koopzondagen is een democratisch besluit,' vindt Van Ek. 'Ik begrijp dat ze moeite hebben met de koopzondagen, maar om dan zo'n brief te schrijven. Dit is over de top.'
De eigenaar spreekt van chantage. 'In kerk spreken ze over barmhartigheid, normen en waarden, saamhorigheid, nou daar merk ik niets van. Er wordt hel en verdoemenis over mij gesproken. Ik vind het ongehoord, het zijn chantagepraktijken om mij kapot te maken.'
Van Ek denkt er niet aan om te buigen voor de chantage. Hij maakt zich ook geen zorgen om de klanten die hij gaat missen. 'Natuurlijk vind ik jammer dat ik klanten zal gaan missen. Dat vind ik van iedere klant. Maar ik denk dat de koopzondag het verlies van deze klanten ruimschoots goed gemaakt. Het gaat maar om een klein aantal klanten. Na een vergadering ben ik ook al eens onheus bejegend. Nogmaals, dit gaat te ver.'
Waarom? Leven en laten leven.quote:Op maandag 2 december 2013 17:40 schreef Manke het volgende:
Zondag is geen heilige dag, de bijbel spreekt over de sabbat die op zaterdag valt, katholieke kerk heeft er zondag van gemaakt. En kerst is ook geen christelijke feestdag, een christen met kennis van eigen geloof moet dat juist veroordelen.
omdat de bijbel zegt dat een gelovige God niet mag herdenken met heidense feesten, kerst en pasen zijn heidens, maar zie er het probleem niet van in als het alleen voor de gezelligheid gevierd wordt.quote:Op maandag 2 december 2013 19:19 schreef Gia het volgende:
[..]
Waarom? Leven en laten leven.
Ik vind Kerst een gezellig feest in die wintermaand. En wij doen elke dag boodschappen. Ik heb een hekel aan voorschriften volgens een geloof, welk dan ook.
Ja, ik ben Katholiek, gedoopt, communie, vormsel en huwelijk. Ik hou me aan één regel: aardig zijn voor de medemens en helpen voorzover je dat kunt.
Ik laat me door mijn geloof niet beknotten in mijn levensvreugde.
Wie dat wel doet, doet dat zichzelf aan.
Goddank heeft de kerk hier nog nauwelijks zeggenschap.
Precies. Ik denk die dagen absoluut niet aan God. Eigenlijk sowieso alleen maar als ik bid. Wel aan Jezus, maar dat is weer een ander verhaal.quote:Op maandag 2 december 2013 19:24 schreef Manke het volgende:
[..]
omdat de bijbel zegt dat een gelovige God niet mag herdenken met heidense feesten, kerst en pasen zijn heidens, maar zie er het probleem niet van in als het alleen voor de gezelligheid gevierd wordt.
Hoe vaak bid je ongeveer dan?quote:Op maandag 2 december 2013 20:03 schreef Gia het volgende:
[..]
Precies. Ik denk die dagen absoluut niet aan God. Eigenlijk sowieso alleen maar als ik bid. Wel aan Jezus, maar dat is weer een ander verhaal.
Vasten doen we ook niet meer aan. Eerst Carnaval en dan niet vasten. Wel het halfvastenbal en daarna op naar de paaseitjes.
Eigenlijk een heel gezellig geloof, dat Katholicisme.....
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |