Tuurlijk van Agtquote:. Ik kom dit nu pas aan de weet. Toen ik in 1977 de Tweede Kamer informeerde, wist ik hier niets van.'
Maar met 1 kogel kun je nog in redelijkheid volhouden dat het niet de bedoeling was ze neer te schieten. Met 144 kogels wordt dat een stuk lastiger.quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:02 schreef qltel het volgende:
Of je nou door 1 kogel gedood wordt of door 12, 40, 18, 28, 13 of 33, erg veel verschil maakt het volgens mij niet.
Als je het stuk goed leest zijn er ook twee gijzelaars door deze kogelregen omgekomen. Het lijkt er op dat het dus gewoon een executie was.quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:09 schreef superniger het volgende:
Als ze geen trein hadden gekaapt dan zouden die pinda's nog leven.
Er leefden er nog 3, dus dan hebben ze aardig gefaald.quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:08 schreef Kumerian het volgende:
[..]
Maar met 1 kogel kun je nog in redelijkheid volhouden dat het niet de bedoeling was ze neer te schieten. Met 144 kogels wordt dat een stuk lastiger.
Eh, nee. Het was de beëindiging van een kaping waarbij slachtoffers (die twee gijzelaars) te betreuren waren.quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:12 schreef Megumi het volgende:
[..]
Als je het stuk goed leest zijn er ook twee gijzelaars door deze kogelregen omgekomen. Het lijkt er op dat het dus gewoon een executie was.
De overheid heeft weer een potje liegen en bedriegen gepleegd. Lijkt me niet eind goed al goed.quote:
Het lijkt me meer een slachtpartij. Toegestaan in tijden van oorlog. Maar niet in een rechtsstaat in tijden van vrede.quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:17 schreef waht het volgende:
[..]
Eh, nee. Het was de beëindiging van een kaping waarbij slachtoffers (die twee gijzelaars) te betreuren waren.
Ik vind de verklaring dat de kapers weerstand boden meer dan voldoende. Sowieso getuigt het kapen van een trein van een gebrekkig beoordelingsvermogen dus dat is niet verwonderlijk.quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:19 schreef Megumi het volgende:
[..]
Het lijkt me meer een slachtpartij. Toegestaan in tijden van oorlog. Maar niet in een rechtsstaat in tijden van vrede.
Blijkbaar vonden mensen zelf dat er ook wel iets mis gegaan is anders verdonkeremaan je zo een rapport niet.quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:24 schreef waht het volgende:
[..]
Ik vind de verklaring dat de kapers weerstand boden meer dan voldoende. Sowieso getuigt het kapen van een trein van een gebrekkig beoordelingsvermogen dus dat is niet verwonderlijk.
Dat is de standaardreactie om de gemoederen te bedaren. Alle aasgieren zijn in hoogste staat van paraatheid na zo'n gebeurtenis.quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:25 schreef Megumi het volgende:
[..]
Blijkbaar vonden mensen zelf dat er ook wel iets mis gegaan is anders verdonkeremaan je zo een rapport niet.
Dus dat geld ook voor de twee gijzelaars. Raar is dat.quote:
geen idee door hoeveel kogels die geraakt zijn, dat staat er niet bijquote:Op zaterdag 30 november 2013 09:28 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dus dat geld ook voor de twee gijzelaars. Raar is dat.
Je punt is?quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:34 schreef RetepV het volgende:
Met zulke hoeveelheden kogels moet er minimaal 1 van de schutters gedacht hebben: "nu is mijn kans om iemand overhoop te schieten". Er is niet echt bewijs te vinden dat er terughoudend werd gehandeld toen het schieten eenmaal begon.
Ik geloof dat ze destijds MP5's gebruikten. Die hebben magazijnen met 15 of 30 kogels. Als eentje door 40 kogels is geraakt, dan moeten er meerdere mensen hun complete magazijn hebben leeggeschoten op die persoon (er van uit gaande dat niet alles raak is). Tenzij er eentje meerdere magazijnen heeft leeggeschoten op die persoon, wat alleen maar nog ontzettender zou zijn.
Plus twee onschuldige gijzelaars wat dus blijkbaar te vermijden was geweest als er beter en minder geschoten was. Moord met goedkeuring van de overheid wellicht.quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:35 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Je punt is?
Boeiend dat die terroristen overhoop worden geknald.
Het gaat om een elite eenheid van het leger. Zelf commando's als mijn geheugen van die tijd me niet in de steek laat.quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:40 schreef RetepV het volgende:
Naja, misschien hadden de betreffende agenten niet genoeg schietbeurten op de schietbaan gehad, waardoor ze het zekere voor het onzekere namen en hun complete magazijn leegschoten in de hoop dat in ieder geval 1 kogel raak zou zijn.
Ik kijk er niet van op dat ze zo vaak zijn geraakt. Kijk naar de foto's, de buitenkant van die treinen is gatenkaas. Als daar iemand voor ligt wordt hij vaak geraakt ja, ook al is hij al dood.quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:37 schreef RetepV het volgende:
Mijn punt is dat dit nogal eufemistisch gesteld is:
"Ook de verklaring van de minister, dat niet beoogd werd de kapers te doden, zal aan geloofwaardigheid inboeten."
Als je meerdere magazijnen leegschiet op een groep mensen, dan praat je niet meer over 'aan geloofwaardigheid inboeten' als je verklaart hebt dat niet beoogd werd de kapers te doden.
Of in andere woorden: ben je nou helemaal van de realiteit losgeslagen als je denkt dat je niemand zal doden terwijl je een compleet magazijn op hem afschiet?
Er waren nog gijzelaars in de trein. En tja, twee zijn er bij de actie gedood door politiekogels.quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:46 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Ik kijk er niet van op dat ze zo vaak zijn geraakt. Kijk naar de foto's, de buitenkant van die treinen is gatenkaas. Als daar iemand voor ligt wordt hij vaak geraakt ja, ook al is hij al dood.
Volkomen logisch dat je dan 20 keer geraakt wordt.quote:
het is bekend dat ze door politiekogels (mariniers maar soit) om het leven zijn gekomenquote:Op zaterdag 30 november 2013 09:50 schreef RetepV het volgende:
[..]
Er waren nog gijzelaars in de trein. En tja, twee zijn er bij de actie gedood door politiekogels.
Eigenlijk niet eens zeker dat ze door politiekogels om het leven zijn gekomen. Maar de trein was een gatenkaas, zoals je zegt. Dus de kans dat ze NIET door politiekogels om het leven zijn gekomen is nogal klein.
Maar goed. Zo'n kogelregen betekent al duidelijk dat er paniek was en dat de agenten zijn gaan schieten op alles wat bewoog.
verbaasd me dat er uberhaupt nog mensen levend uit dat treinstel zijn gekomen .. zo bloeddorstig waren de heren mariniers dus nog net nietquote:Op zaterdag 30 november 2013 09:50 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Volkomen logisch dat je dan 20 keer geraakt wordt.
Plus twee gegijzelden.quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:35 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Je punt is?
Boeiend dat die terroristen overhoop worden geknald.
Ze zijn dood, dus hoe weet jij dit?quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:48 schreef sp3c het volgende:
de dames waren toevallig die dag vanwege de hitte op het balkonnetje tussen de beide treinstellen gaan slapen en kwamen in dit spervuur terecht
beetje lullig maar goed, zo gaan die dingen
Het is gewoon je reinste stemmingmakerij. De media publiceert maar wat maar niemand was er bij of echt bij betrokken. Lekker makkelijk om achteraf kritiek te geven als je niet op die momenten cruciale beslissingen hoeft te maken.quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:52 schreef sp3c het volgende:
[..]
verbaasd me dat er uberhaupt nog mensen levend uit dat treinstel zijn gekomen .. zo bloeddorstig waren de heren mariniers dus nog net niet
Mensen maken fouten. Niets aan te doen. Tragisch wel.quote:
dit komt gewoon uit veslagen van ooggetuigen, zou een beetje raar zijn als ze naar het geweld toe zijn gaan rennenquote:Op zaterdag 30 november 2013 09:54 schreef RetepV het volgende:
[..]
Ze zijn dood, dus hoe weet jij dit?
Misschien waren ze aan het proberen te ontsnappen toen het schieten begon.
het zal geen doel op zich zijn geweest maar als je begint te schieten weet je dat er doden gaan vallenquote:En dat men heeft willen voorkomen dat de kapers naar achter zouden rennen, dat begrijp ik ook wel. Als je ze wil doodschieten, kun je dat beter zo ver mogelijk weg doen van de gijzelaars.
Maar er werd gezegd dat er niet werd geschoten om ze te doden...
Pardon ?quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:55 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Mensen maken fouten. Niets aan te doen.
er is niemand geexecuteerd, dat was een eerdere kapingquote:Op zaterdag 30 november 2013 09:54 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Het is gewoon je reinste stemmingmakerij. De media publiceert maar wat maar niemand was er bij of echt bij betrokken. Lekker makkelijk om achteraf kritiek te geven als je niet op die momenten cruciale beslissingen hoeft te maken.
Wat ze ook hadden gedaan, ze zouden altijd de boeman zijn geweest.
Niets gedaan? Waarschijnlijk nog meer mensen geëxecuteerd.
Wel wat gedaan, het resultaat is duidelijk.
De beste stuurlui staan aan wal en weten alles achteraf beter.quote:
Ah oke, maar wel begrijpelijk als ze op zo'n moment de kans op herhaling daarvan meewegen.quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:57 schreef sp3c het volgende:
[..]
er is niemand geexecuteerd, dat was een eerdere kaping
het waren geen fouten, de dames lagen simpelweg niet op de plek waar ze normaal gesproken lagen, kon niemand wetenquote:Op zaterdag 30 november 2013 09:55 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Mensen maken fouten. Niets aan te doen. Tragisch wel.
Het gaat er om dat wij burgers zijn en zij politieagenten (of mariniers, whatever). Zij zijn dus professionals, en wij mogen verwachten dat ze dit soort zaken als professionals oplossen.quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:54 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Het is gewoon je reinste stemmingmakerij. De media publiceert maar wat maar niemand was er bij of echte betrokken. Lekker makkelijk om achteraf kritiek te geven als je niet op die momenten cruciale beslissingen hoeft te maken.
Dat is er wel, maar nooit publiekelijk bekend gemaakt.quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:58 schreef RetepV het volgende:
[..]
Het gaat er om dat wij burgers zijn en zij politieagenten (of mariniers, whatever). Zij zijn dus professionals, en wij mogen verwachten dat ze dit soort zaken als professionals oplossen.
Magazijnen leegschieten op een trein, dat kan iedereen. Point and click. Daar hoef je geen training voor te hebben.
Wat mij het meeste dwars zit is dat er een doofpot is geweest. Dat er dus geen kans is geweest om lering te trekken uit hoe verkeerd dit aangepakt was. Dat er geen onderzoek is geweest met het doel om het een volgende keer beter te doen.
Ik betwijfel deze verklaring nu. Er is gelogen door de politiek. Dus geen enkele uitleg is meer te vertrouwen.quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:56 schreef sp3c het volgende:
dit komt gewoon uit veslagen van ooggetuigen, zou een beetje raar zijn als ze naar het geweld toe zijn gaan rennen
Als je iemand met veertig kogels raakt moet doodschieten bewust het doel zijn geweest.quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:14 schreef qltel het volgende:
[..]
Er leefden er nog 3, dus dan hebben ze aardig gefaald.
Het doodschieten zal geen doel geweest zijn, maar ik denk niet dat veel mensen in die tijd er problemen mee hadden dat dat zou gebeuren. Tenslotte hebben ze veel ellende veroorzaakt en waren er grote risico's voor de gegijzelden.
Ik denk niet dat je iets 30 jaar verborgen kan houden wanneer het scenario standaard in het opleidingspakket zit. Maar misschien ben ik naief.quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:59 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Dat is er wel, maar nooit publiekelijk bekend gemaakt.
denk niet dat de passagiers hierover liegenquote:Op zaterdag 30 november 2013 09:59 schreef RetepV het volgende:
[..]
Ik betwijfel deze verklaring nu. Er is gelogen door de politiek. Dus geen enkele uitleg is meer te vertrouwen.
Tuurlijk niet. Er is gewoon een kogelregen gevuurd op het voorste deel. Als er dan al gijzelnemers dood zijn maar de kogelregen die bedoeld is als dekking houdt aan, worden ze vaker geraakt ja.quote:Op zaterdag 30 november 2013 10:00 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Als je iemand met veertig kogels raakt moet doodschieten bewust het doel zijn geweest.
Of het uitschakelen van risico's..quote:Op zaterdag 30 november 2013 10:00 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Als je iemand met veertig kogels raakt moet doodschieten bewust het doel zijn geweest.
Uitschakelen door te doden dus.quote:Op zaterdag 30 november 2013 10:15 schreef qltel het volgende:
[..]
Of het uitschakelen van risico's..
Klopt.quote:
nee er is van buiten geschoten op de trein, die kun je niet doodschietenquote:Op zaterdag 30 november 2013 10:20 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Uitschakelen door te doden dus.
Logische beslissing hoor, en ik snap ook wel dat het toen te gevoelig was om dat naar buiten te brengen.
Nu kan dat inderdaad wat makkelijker pinda meer of minder boeit niet en een paar dode burgers ook niet in deze tijden. Toen was het een rel geworden,quote:Op zaterdag 30 november 2013 10:20 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Uitschakelen door te doden dus.
Logische beslissing hoor, en ik snap ook wel dat het toen te gevoelig was om dat naar buiten te brengen.
het exacte aantal is voor mij ook het enige nieuws hier maar gezien de verklaringen verbazen ze me niet zo heel erg veelquote:Op zaterdag 30 november 2013 10:43 schreef Viajero het volgende:
Dit is de versie die ik altijd al gehoord heb, de trein is doorzeefd en daarbij zijn de meeste kapers, en helaas twee gijzelaars, gedood.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat hier nieuw aan is? Het exacte aantal kogels?
Het nu bekent maken is een gebeurtenis van meer dan 35 jaar geleden neerzetten in de normen en waarden van nu, is niks anders dan stennismakerijquote:Op zaterdag 30 november 2013 10:57 schreef klipper het volgende:
Hadden ze gewoon gelijk bekend moeten maken.
Tuig behoort te weten dat we niet met ons laten spotten.
En liever een dode gijzelnemer dan 1 jaren op kosten van ons allen in het gevang, dan zijn een paar kogels en een crematie veel goedkoper.
Indirect zijn zij verantwoordelijk.quote:Op zaterdag 30 november 2013 10:48 schreef sp3c het volgende:
ze hebben geen gijzelaars doodgeschoten
hihahoquote:Op zaterdag 30 november 2013 11:02 schreef Heremeteit het volgende:
Het probleem is dat nu hele legeronderdelen worden opgeheven omdat men toen zo spilziek was met munitie.
allicht maar dat zei je nietquote:Op zaterdag 30 november 2013 11:00 schreef Mint_Clansell het volgende:
[..]
Indirect zijn zij verantwoordelijk.
quote:Op zaterdag 30 november 2013 11:05 schreef Dance99Vv het volgende:
Er waren een reeks van gijzelingen aan vooraf gegaan en het geduld was op, en deze actie was een shoot to kill actie waarvoor de regering volledige verantwoordelijkheid nam , er waren ook weinig protesten te horen tegen de actie.
quote:
was toen nog staatseigendomquote:Op zaterdag 30 november 2013 11:11 schreef sp3c het volgende:
of de overlevenden
en de trein zal ook wel afgeschreven zijn
Volgens Wikipedia hebben ze de trein, vanwege een tekort aan rijtuigen, gerepareerd en gewoon weer laten rijden.quote:Op zaterdag 30 november 2013 11:11 schreef sp3c het volgende:
of de overlevenden
en de trein zal ook wel afgeschreven zijn
Daar gaat het toch helemaal niet om, man.quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:24 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Treinen en scholen kapen, mensen executeren en achteraf huilen dat je terroristenvriendjes doodgeschoten zijn.
maakt niet uit het moest gewoon afgelopen zijn .quote:Op zaterdag 30 november 2013 11:12 schreef sp3c het volgende:
staatseigendom kost ook geld en wie moest er weer voor opdraaien?
Henk
Het is fucking lang geleden: dus boeiend.quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:18 schreef Megumi het volgende:
[..]
De overheid heeft weer een potje liegen en bedriegen gepleegd. Lijkt me niet eind goed al goed.
Zal wel met een reden zijn toen.quote:Op zaterdag 30 november 2013 11:16 schreef sp3c het volgende:
naja lijkt me wel boeiend ja als hier sprake is van liegen en bedriegen
behalve de exacte aantallen hoor ik hier alleen niets nieuws
De regering nam niet de volledige verantwoordelijkheid, alleen voor het deel wat naar buiten werd gebracht.quote:
zeg dat dan gewoon ipv een domme smiley waar niemand iets mee kanquote:Op zaterdag 30 november 2013 11:23 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
De regering nam niet de volledige verantwoordelijkheid, alleen voor het deel wat naar buiten werd gebracht.
Uit een krant van september 1977.quote:„Molukkers welbewust uit de weg geruimd"
DEN HAAG - De grote militaire aanval, waarmee de regering op zaterdagmorgen 11 juni van dit jaar een eind maakte aan de gijzeling door Zuidmolukkers van treinpassagiers bij De Punt, w&s zodanig van opzet en met zon grote dosis "overkill", dat de meeste Zuidmolukkers wel móésten sterven. In tegenstelling tot wat minister van Agt in de Tweede Kamer zei: „De actie had niet ten doel de kapers te doden" heeft de regering wel degelijk besloten de jonge Zuidmolukkers "uit de weg te ruimen". Dit is de voornaamste conclusie, die een team van twee Nederlandse en een Amerikaanse journalist (Chantry News Service) na maandenlang speurwerk heeft getrokken. Een collectief van Amsterdamse advocaten heeft inmiddels voorgesteld een onderzoek in te stellen naar de mogelijkheid, dat bepaalde regeringsfunctionarissen de wet in eigen hand hebben genomen teneinde de in Nederland afgeschafte doodstraf over de kapers te voltrekken. Het team van journalisten ontrafelde ook, zoals wij donderdag meldden, de kwestie van "de overeenkomst". De Zuidmolukkers zeggen nadrukkelijk bedrogen te zijn bij de vrijlating van de schoolkinderen in Bovensmilde, rijkspsychiater dr. Mulder verwijt zijn collega Havinga, die op het cruciale moment met de contactvoering werd belast, "alles verkeerd te hebben gedaan". Vandaag het slot. Dat handelt over dokter Mulder. De man, die volgens Chantry. News Service (Jack Rixley, Bob de Laat en Machiel Botman), letterlijk alles in handen had. De man, die de informatie aandroeg op grond waarvan de regering de omstreden beslissing nam.
er zijn niet zo heel erg veel grijswaarden mogelijk hierquote:Op zaterdag 30 november 2013 11:22 schreef Interv het volgende:
[..]
Zal wel met een reden zijn toen.
Sowieso: wie zegt dat dit verhaal dé waarheid is?
482 uurquote:Mij een zorg, hoe lang heeft die gijzeling eigenlijk geduurd? Ik vind 't terecht dat er een paar kapers zijn neergeknald, je moet uiteindelijk toch iets. Met hoeveel kogels: boeiend, ze moesten toch dood.
Klopt in mijn optiek wel, je hoort het zelfs in de woorden die van Agt spreekt vlak na het beëindigen van de kapingquote:Op zaterdag 30 november 2013 11:26 schreef Ericr het volgende:
Buiten het aantal kogels is die bewuste actie al meer dan 35 jaar bekend.
[..]
Uit een krant van september 1977.
Veel te lang al, logisch dat er een eind aan werd gemaakt. Het verbaast mij dat ze dat niet eerder hadden gedaan, je wil toch veiligheid voor je eigen burgers.quote:Op zaterdag 30 november 2013 11:26 schreef sp3c het volgende:
[..]
er zijn niet zo heel erg veel grijswaarden mogelijk hier
[..]
482 uur
naja kijk eens om je heen als je weer eens in de trein zit, het is nogal een riskante actiequote:Op zaterdag 30 november 2013 11:40 schreef Interv het volgende:
[..]
Veel te lang al, logisch dat er een eind aan werd gemaakt. Het verbaast mij dat ze dat niet eerder hadden gedaan, je wil toch veiligheid voor je eigen burgers.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |