Uiteraard. Denk aan starters. 23 jaar en je eerste huurwoning. Net 2 jaar een leuke baan.. Kom je in aanmerking voor zo'n huis terwijl je nog 5 jaar op de wachtlijst kunt staan voor een sociale huurwoning of daar überhaupt niet voor in aanmerking komt omdat je inkomen te hoog is. Drie maanden later wordt je ontslagen om economische redenen en nog 3 maanden later zit je in de bijstand.quote:Op zondag 1 december 2013 14:19 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Als je al in de positie zit dat je een bijstandsuitkering krijgt, ja. Maar er zijn tegenwoordig natuurlijk ook andere situaties denkbaar.
Nee, ik ken namelijk iemand die in de schuldsanering zit (juist omdat diegene niet uitkomt met bijstand + huis dat net boven de sociale huurgrens uitgedoken is. Diegene reageert zich rot, maar krijgt geen urgentie. Schuldsanering schiet ook niet op nu, want een woning met hursubsidie is het enige constructieve dat er kan gebeuren. (vast afhankeijk per gemeente)quote:Op zondag 1 december 2013 13:29 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Alleen voor echt dringende situaties, ja. Alhoewel je je dan af kunt vragen of zicht op een WSNP-traject ook niet dringend genoeg is.
Nee, precies. Terwijl dat soort situaties ook behoorlijk dringend kunnen zijn, maar dat is dan geen grond voor een urgentieverklaring.quote:Op zondag 1 december 2013 21:42 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Nee, ik ken namelijk iemand die in de schuldsanering zit (juist omdat diegene niet uitkomt met bijstand + huis dat net boven de sociale huurgrens uitgedoken is. Diegene reageert zich rot, maar krijgt geen urgentie. Schuldsanering schiet ook niet op nu, want een woning met hursubsidie is het enige constructieve dat er kan gebeuren. (vast afhankeijk per gemeente)
Heel erg fijn voor je dat jij wel goed uit kwam en velen kunnen dat idd met een beetje geluk (wonen in juiste gemeente) en/of met hulp van anderen en juiste connecties, en het kennen van de juiste loketten.quote:Op zondag 1 december 2013 12:20 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
En hoe groot is die groep die dit werkelijk overkomt denk je? Dit hoeft niet te gebeuren als je gewoon normaal met je geld omgaat (tenzij je gewoon echt erg pech hebt gehad, scheiding, onverwachts zwanger etc) , zelfs niet in de bijstand. Natuurlijk moet je dan elke cent omdraaien maar zo extreem als jij het stelt hoeft echt niet en ja ik ken mensen in de bijstand en die hebben het nog niet zo slecht als jij het hier stelt. Als je het minimumloon of hoger verdient hoef je het echt niet slecht te hebben maar je moet wel je prioriteiten goed hebben staan. Zoals ik hierboven al zei heb ik zelf ook jarenlang van het minimumloon geleefd en dat ging prima, zelfs met een koophuis en een auto voor de deur maarja dan had ik géén platte tv of duur mobieltje of dure abbonnementen en moest ik inderdaad letten op het energieverbruik maar tenzij je 21-22 graden in huis in de winter 'vorstvrij' noemt en elke dag 10 minuten douchen schraal vindt viel het met dat afzien ook wel mee.
Nee nogmaals: relatief arm in NL: Jazeker, echt arm in NL? absoluut niet.
De industrieën zijn weggeslagen maar we hebben gelukkig het minimumloon ervoor in de plaats.quote:Op maandag 2 december 2013 12:01 schreef Klopkoek het volgende:
Ik proef tevens dat a la recept van GSbrder, eriksd en Voorschrift de overheid zeker af koerst op een gecontroleerde genocide. Gisteren op Andere Tijden een mooie herinnering daaraan; dankzij decennialange kaalslag heeft Rijkswaterstaat niet meer de kennis om de Oosterscheldekering te onderhouden. En de dijken. Nu wil het zo zijn dat Zeeland sowieso een niet al te florissante en rijke regio is, waar hun vroegere industrieën domweg zijn weggeslagen.
Ik vermoed dat velen (en uiteraard de randstedelijke partijen voorop) het niet zoveel kan bommen.
Ben met je eens dat situaties verslechterd zijn en dat is nou ook precies de reden dat we van dat hele sociale stelsel afmoeten (op een basis vangnet na) , je geeft namelijk macht aan instanties waar je vervolgens niks meer over te zeggen hebt. Je levert dus een forse hap geld in waar je zelf niks meer mee kan doen en als je het geld nodig hebt geeft een gemeente of uitkeringsinstantie niet thuis. Dan pleit ik liever voor zelf je geld in beheer houden en zelf sparen voor als je het nodig hebt.quote:Op maandag 2 december 2013 11:37 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Heel erg fijn voor je dat jij wel goed uit kwam en velen kunnen dat idd met een beetje geluk (wonen in juiste gemeente) en/of met hulp van anderen en juiste connecties, en het kennen van de juiste loketten.
Ik weet dat ik jou toch niet overtuig, ik ken je rechtse geschriften, maar ik wil er nogmaals op wijzen dat vele indicatoren gewoonweg zijn verslechterd. Van 4% onder de armoedegrens naar meer dan 10% (terwijl de definitie ook nog is veranderd en strenger is geworden). Meer permanente armoede (betekent: minder snel eruit komen) en lagere sociale mobiliteit. Een gemiddelde inkomensverslechtering van 40% in de laatste 20 jaar (terwijl de 'eisen' om 'erbij te horen' alleen maar zijn toegenomen); meer meetbare ondervoeding, hogere vaste lasten (bedankt privatiseringen!) en grotere afhankelijkheid van private initiatieven. Ook nog eens minder rechten en meer plichten erbij gekregen. En dan heeft de regering het MBO ook tot pure troep omgevormd.
Het valt niet te ontkennen dat de tekenen negatief zijn.
Maar natuurlijk is elke situatie anders, dit is zeer zeker zo sinds gemeenten zelf steeds meer bevoegdheden hebben gekregen en hun eigen beleid kunnen voeren (ze kunnen ook burgers wegpesten trouwens).
Ik moet wel een beetje lachen om deze reactie.quote:Op maandag 2 december 2013 11:37 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Heel erg fijn voor je dat jij wel goed uit kwam en velen kunnen dat idd met een beetje geluk (wonen in juiste gemeente) en/of met hulp van anderen en juiste connecties, en het kennen van de juiste loketten.
Ik weet dat ik jou toch niet overtuig, ik ken je rechtse geschriften, maar ik wil er nogmaals op wijzen dat vele indicatoren gewoonweg zijn verslechterd. Van 4% onder de armoedegrens naar meer dan 10% (terwijl de definitie ook nog is veranderd en strenger is geworden). Meer permanente armoede (betekent: minder snel eruit komen) en lagere sociale mobiliteit. Een gemiddelde inkomensverslechtering van 40% in de laatste 20 jaar (terwijl de 'eisen' om 'erbij te horen' alleen maar zijn toegenomen); meer meetbare ondervoeding, hogere vaste lasten (bedankt privatiseringen!) en grotere afhankelijkheid van private initiatieven. Ook nog eens minder rechten en meer plichten erbij gekregen. En dan heeft de regering het MBO ook tot pure troep omgevormd.
Het valt niet te ontkennen dat de tekenen negatief zijn.
Maar natuurlijk is elke situatie anders, dit is zeer zeker zo sinds gemeenten zelf steeds meer bevoegdheden hebben gekregen en hun eigen beleid kunnen voeren (ze kunnen ook burgers wegpesten trouwens).
Dan lach jij maar. Ik niet.quote:Op maandag 2 december 2013 13:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik moet wel een beetje lachen om deze reactie.
Maar je hebt wel gelijk. De bruggen hier liggen elke avond vol met gezinnen, waarvan de jongste zelfs maar een paar dagen is.
Elke dag huilende kinderen met dikke buiken omdat ze niks te eten hebben.
De mensen die geluk hebben wonen onder golfplaten huizen, maar die zijn helaas ook neit waterdicht.
Ik ben benieuwd hoe erg het gaat worden als de winter intrede doet.
En dan woon ik nog in een gemiddelde stad in NL. Kan je nagaan hoe het is in amsterdam.
Echt om te huilen.
De inkomens zijn echt zo enorm gezakt... dat wil je niet weten. Niemand kan er meer van ronkomen.
http://www.gemiddeld-inkomen.nl/inkomens-vanaf-1970
Jeuj joepie, terug naar de 19e eeuw. Kijk eens naar de VS, daar is het dan: 'als je het geld nodig hebt geeft de verzekeraar niet thuis, of is het vergokt door bonusopstrijkende bankmedwerkers.'quote:Op maandag 2 december 2013 12:55 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ben met je eens dat situaties verslechterd zijn en dat is nou ook precies de reden dat we van dat hele sociale stelsel afmoeten (op een basis vangnet na) , je geeft namelijk macht aan instanties waar je vervolgens niks meer over te zeggen hebt. Je levert dus een forse hap geld in waar je zelf niks meer mee kan doen en als je het geld nodig hebt geeft een gemeente of uitkeringsinstantie niet thuis. Dan pleit ik liever voor zelf je geld in beheer houden en zelf sparen voor als je het nodig hebt.
Velen van hen genoten al een de facto minimumloon vanwege gilde-achtige systemen aldaar...quote:Op maandag 2 december 2013 12:30 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
De industrieën zijn weggeslagen maar we hebben gelukkig het minimumloon ervoor in de plaats.
Heel mooi dat het gemiddeld inkomen zo fors gestegen is. Maar dat zegt niets.quote:Op maandag 2 december 2013 13:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Maar je hebt wel gelijk. De bruggen hier liggen elke avond vol met gezinnen, waarvan de jongste zelfs maar een paar dagen is.
De mensen die geluk hebben wonen onder golfplaten huizen, maar die zijn helaas ook neit waterdicht.
Ik ben benieuwd hoe erg het gaat worden als de winter intrede doet.
En dan woon ik nog in een gemiddelde stad in NL. Kan je nagaan hoe het is in amsterdam.
Echt om te huilen.
De inkomens zijn echt zo enorm gezakt... dat wil je niet weten. Niemand kan er meer van ronkomen.
Heb jij al eens bedacht dat wanneer je voor meer banen zorgt er minder mensen een uitkering nodig hebben en meer mensen een duit in die staatskist stoppen?quote:Op maandag 2 december 2013 12:55 schreef Metro2005 het volgende:
Ben met je eens dat situaties verslechterd zijn en dat is nou ook precies de reden dat we van dat hele sociale stelsel afmoeten (op een basis vangnet na) ,
Hihi. Ondertussen kunnen noodopvangcentra de aanmeldingen niet meer aan. Maar maak jij er maar een stroman van.quote:Op maandag 2 december 2013 13:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Gemiddelde zegt helemaal niets over de ongelijke inkomensverdeling.quote:De inkomens zijn echt zo enorm gezakt... dat wil je niet weten. Niemand kan er meer van ronkomen.
En is noodgedwongen in wonen bij familie of trekken van vrienden naar vrienden dan dakloos of niet? Zoals je zegt moeten opvangcentra mensen wegsturen omdat zij geen plaats hebben.. Overigens ook deels doordat er steeds meer MOElanders in die opvangcentra zitten.quote:Op maandag 2 december 2013 13:40 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Hihi. Ondertussen kunnen noodopvangcentra de aanmeldingen niet meer aan. Maar maak jij er maar een stroman van.
[..]
Gemiddelde zegt helemaal niets over de ongelijke inkomensverdeling.
Ook. Er is ook een hoop onzichtbare dakloosheid inderdaad, en het is niet heel ondenkbaar dat ook die vorm van dakloosheid toeneemt.quote:Op maandag 2 december 2013 13:44 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
En is noodgedwongen in wonen bij familie of trekken van vrienden naar vrienden dan dakloos of niet? Zoals je zegt moeten opvangcentra mensen wegsturen omdat zij geen plaats hebben..
Dat geloof ik dan weer niet.quote:Overigens ook deels doordat er steeds meer MOElanders in die opvangcentra zitten.
Google is je beste vriend. Waarom niet even checken voor je iets niet geloofd?quote:
http://www.gelderlander.n(...)?ref=category_headerquote:Koudeopvang vol met buitenlanders
Vooral buitenlanders hebben afgelopen december gebruikgemaakt van de winterkoudeopvang in Amsterdam. Tussen 7 en 14 december kwamen in totaal 228 mensen af op de voorziening in een leegstaand pand aan de Laan van Vlaanderen. Ruim zestig procent van hen was van buitenlandse afkomst..In die groep waren Polen en Roemenen oververtegenwoordigd, maar ook Spanjaarden en Italianen vonden hun weg naar Sloten. Van zeven daklozen kon geen nationaliteit worden vastgesteld. Dat blijkt uit cijfers van de GGD.
http://www.spitsnieuws.nl(...)peciale-opvang-polenquote:ARNHEM - Een stichting gaat dak- en thuislozen uit Midden- en Oost-Europa die in Arnhem verblijven, proberen te bewegen terug te keren naar hun thuisland.
quote:Speciale opvang Polen
Het merendeel van de Oost-Europeanen die in Den Haag op straat leven, kan vanaf 1 december niet langer terecht bij de reguliere dag- en nachtopvang voor daklozen. Alleen zwervers die als inwoner bij de gemeente geregistreerd staan en aan bepaalde voorwaarden voldoen, zijn daar nog welkom. Voor bijvoorbeeld de Pool die hier zonder werk en onderdak is komen te zitten, wordt een aparte opvang opgezet.
Overspoeld
Afgelopen winter werd onder meer het Leger des Heils overspoeld met dakloze Oost-Europeanen. In twee jaar tijd verdubbelde volgens het leger het aantal zwervers uit deze regio van 300 tot 600. De bezoekers van het dienstencentrum van het Leger des Heils hadden vorig jaar voor tachtig procent een Oost-Europese achtergrond, ruim driekwart was Pool. In Amsterdam, maar ook in een stad als Eindhoven, deed zich een vergelijkbare situatie voor.
In die laatste link staat notabene aangegeven waarom dat nu niet meer het geval is. Voor veel noodopvangcentra moet nu sprake zijn van regiobinding. Dat zorgt ook weer voor problemen, maar goed, dat is een ander verhaal. Het is iig niet zo dat de meeste plekken nu bezet zijn door MOE-landers, daar zijn aparte regelingen voor.quote:Op maandag 2 december 2013 13:56 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Google is je beste vriend. Waarom niet even checken voor je iets niet geloofd?
http://www.parool.nl/paro(...)-buitenlanders.dhtml
[..]
http://www.gelderlander.n(...)?ref=category_header
[..]
http://www.spitsnieuws.nl(...)peciale-opvang-polen
[..]
Zie de Volkskrant linkquote:Op maandag 2 december 2013 13:40 schreef Xa1pt het volgende:
Gemiddelde zegt helemaal niets over de ongelijke inkomensverdeling.
Hallo EchtGaaf, van mening veranderd?quote:Op maandag 2 december 2013 13:58 schreef Webschip het volgende:
Waar houdt eigen verantwoordelijkheid op en waar begint solidariteit?
Is het niet ieders keuze cq verantwoordelijkheid om solidair te zijn?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |