Yep, en die houdt ook volgens die site dit in:quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:51 schreef Igen het volgende:
Zie hier: http://www.geldenrecht.nl(...)jk-voor-hun-kinderen
De directe wettelijke aansprakelijkheid wordt al vanaf 15 jaar minder, maar nog tot 21 jaar hebben de ouders een onderhoudsplicht.
quote:Iets anders is de financiële verantwoordelijkheid van ouders voor hun kroost. Deze stopt niet bij het 18de jaar. Artikel 395a boek 1 Burgerlijk Wetboek verplicht ook daarna te blijven bijdragen in de kosten van studie en levensonderhoud. Deze voortgezette onderhoudsplicht duurt tot het 21ste jaar en is opgenomen omdat veel kinderen met 18 jaar nog niet zijn uitgeleerd. Een hbo-opleiding of universitaire studie is niet goedkoop, duurt minimaal vier jaar, bovendien is de tijd die besteed kan worden aan bijbaantjes beperkt.
Lees ook eens enkele reacties.quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:51 schreef Igen het volgende:
Zie hier: http://www.geldenrecht.nl(...)jk-voor-hun-kinderen
De directe wettelijke aansprakelijkheid wordt al vanaf 15 jaar minder, maar nog tot 21 jaar hebben de ouders een onderhoudsplicht.
Van diezelfde site:quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:47 schreef Cherna het volgende:
Wie helpt me. Dan is mijn collega dus aan het liegen als hij de gemaakte schulden van zijn dochter moet betalen. De deurwaarder was bij hem aan de deur want zijn 18 jarige dochter woonde nog thuis.
Tja schiet mij dan maar lek.
Daarbij is het natuurlijk logisch dat de deurwaarder daar verschijnt waar de schuldenaar woont.quote:Mijn meerderjarige thuiswonende zoon heeft bergen schulden. Als de deurwaarder beslag komt leggen, lopen dan ook onze spullen gevaar?
Voor de deurwaarder is het niet zo eenvoudig precies vast te stellen van wie welke spullen zijn. Hij zal zich concentreren op de inboedel van de kamer van uw zoon. Het kan veel misverstanden voorkomen als u de aankoopbonnen van de eigen inventaris kunt laten zien. Dan blijft hij daar af.
Ouders moeten hun kinderen als dat nodig is tot hun 21e jaar onderhouden. Dan denk je aan studie of aanvullend levensonderhoud. Maar ze zijn tot die tijd niet aansprakelijk voor hun schulden
Maar betekend dat dan dat ik alles moet laten vastleggen welke mijn bezittingen zijn? Geef mij maar techniek dat is toch iets eenvoudiger dan dit soort zaken. Als je dat leest slaap je niet meer rustig.quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:58 schreef Copycat het volgende:
[..]
Van diezelfde site:
[..]
Daarbij is het natuurlijk logisch dat de deurwaarder daar verschijnt waar de schuldenaar woont.
Als je denkt dat je thuiswonende kind zich wel eens in de financiële nesten kan werken, lijkt me dat geen overbodige luxe.quote:Op zaterdag 30 november 2013 21:03 schreef Cherna het volgende:
Maar betekend dat dan dat ik alles moet laten vastleggen welke mijn bezittingen zijn? Geef mij maar techniek dat is toch iets eenvoudiger dan dit soort zaken. Als je dat leest slaap je niet meer rustig.
Okies. Het was wel ff off topic. maar het heeft natuurlijk wel verband met het zomaar verstrekken van leningen aan mensen die dat niet aankunnen en daardoor armoede kan ontstaan.quote:Op zaterdag 30 november 2013 21:05 schreef Copycat het volgende:
[..]
Als je denkt dat je thuiswonende kind zich wel eens in de financiële nesten kan werken, lijkt me dat geen overbodige luxe.
Legitieme kredietverstrekkers letten daar juist erg op.quote:Op zaterdag 30 november 2013 21:21 schreef Cherna het volgende:
Okies. Het was wel ff off topic. maar het heeft natuurlijk wel verband met het zomaar verstrekken van leningen aan mensen die dat niet aankunnen en daardoor armoede kan ontstaan.
Je begrijpt mijn punt niet. Er staat ook boven "Wat mag een arme tegenwoordig niet meer".quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:25 schreef Metro2005 het volgende:
En dan nog, waarom kots je op de maatschappij als de slechtst betaalde werknemers niet kunnen autorijden of een platte tv kunnen betalen, is dat een grondrecht ofzo? Ik had ook maar een simpele 2e hands beeldbuis televisie toen ik zo weinig verdiende.
Deze moralisering is ook simplistisch om die reden dat de 'rijken der aarde' beslist niet volgens de Bijbelse normen leven. Dat is het hypocriete van teksten als: 'moet je maar minder roken' en dergelijke.quote:Op zaterdag 30 november 2013 22:18 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Je begrijpt mijn punt niet. Er staat ook boven "Wat mag een arme tegenwoordig niet meer".
Mijn punt is dat wanneer mensen aangeven het financieel zwaar te hebben, er onmiddellijk de stokpaardjes als 'op de bank hangen met een pilsje, een shaggie in de bek de hele dag naar hun platte tv kijken' of 'maar wel een auto voor de deur, kinderen in merkkleding en zelf elke week naar de fitness' van stal worden gehaald. Met andere woorden; een arme mag helemaal geen droge draad meer aan zijn lijf hebben voor hij mag zeggen dat hij het zwaar heeft. Dat zonder dat men weet hoe het daar achter de voordeur aan toe gaat. Zoals eerder gezegd kan die auto noodzakelijk zijn voor werk en die merkkleding afdankertjes van anderen.
Nouja, de euro heeft voor jou ook niet echt geholpen. Heb je die GoPro nog gekocht terwijl diep in de finaciele sjit zit?quote:Op zondag 1 december 2013 03:49 schreef Roadtrip het volgende:
Heerlijk trouwens dat iedereen zit te zeiken over hoe de euro een ramp was.
Zelfs als Griekenland helemaal om zou vallen zijn we er alsnog op vooruit gegaan door de euro.
Om deze reden werkt onze democratie niet. Mensen moeten natuurlijk wel over dingen na kunnen denken als ze willen kunnen stemmen.
Misschien een verplichte iq,eq, algemene kennis, en psychiatrische toets voordat je mag stemmen.
Ik denk dat veel mensen het meer over het EU-beleid hebben dan de euro op zichquote:Op zondag 1 december 2013 03:49 schreef Roadtrip het volgende:
Heerlijk trouwens dat iedereen zit te zeiken over hoe de euro een ramp was.
Zelfs als Griekenland helemaal om zou vallen zijn we er alsnog op vooruit gegaan door de euro.
Om deze reden werkt onze democratie niet. Mensen moeten natuurlijk wel over dingen na kunnen denken als ze willen kunnen stemmen.
Misschien een verplichte iq,eq, algemene kennis, en psychiatrische toets voordat je mag stemmen.
Het gaat mij erom dat mensen maar huilie huilie doen bij emo-tv zenders als sbs6 dat ze arm zijn, maar ondertussen wel dingen doen, die bijvoorbeeld ik niet kan betalen en daarom ook niet doe maar wellicht wel zou willen.quote:Op zaterdag 30 november 2013 22:18 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Je begrijpt mijn punt niet. Er staat ook boven "Wat mag een arme tegenwoordig niet meer".
Mijn punt is dat wanneer mensen aangeven het financieel zwaar te hebben, er onmiddellijk de stokpaardjes als 'op de bank hangen met een pilsje, een shaggie in de bek de hele dag naar hun platte tv kijken' of 'maar wel een auto voor de deur, kinderen in merkkleding en zelf elke week naar de fitness' van stal worden gehaald. Met andere woorden; een arme mag helemaal geen droge draad meer aan zijn lijf hebben voor hij mag zeggen dat hij het zwaar heeft. Dat zonder dat men weet hoe het daar achter de voordeur aan toe gaat. Zoals eerder gezegd kan die auto noodzakelijk zijn voor werk en die merkkleding afdankertjes van anderen.
Blijkbaar niet.quote:Op zaterdag 30 november 2013 19:37 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dit is onzin. Het kan zijn op het moment van het krijgen of nemen van kinderen alles koek en ei is.
Aan de ene kant zijn dat soort programma's informatief (weet je hoe het niet moet) maar aan de andere kant zetten zij wel een heel eenzijdig beeld neer van mensen met financiële problemen. De mensen die voorzichtig zijn met geld uitgeven, die alles doen wat in hun macht ligt om meer inkomsten te vergaren en toch door omstandigheden niet rond kunnen komen laten zij niet zien omdat dat te weinig sensatie oplevert. Persoonlijk denk ik dat de woningmarkt de grootste problemen oplevert. Wie niet in een sociale huurwoning woont en langdurig werkeloos wordt heeft financieel een enorm probleem dat bijna niet op te lossen valt. Geen recht op huursubsidie dus hoge woonlasten, een enorme wachtlijst op zo'n woning. Bij een koopwoning hangt hen daarnaast nog een restschuld boven het hoofd.quote:Op zondag 1 december 2013 10:01 schreef sjorsie1982 het volgende:
Het gaat mij erom dat mensen maar huilie huilie doen bij emo-tv zenders als sbs6 dat ze arm zijn, maar ondertussen wel dingen doen, die bijvoorbeeld ik niet kan betalen en daarom ook niet doe maar wellicht wel zou willen.
Als je niet kan rondkomen en dat duurt maar lang genoeg dan kom je vanzelf in zo'n programma terecht.quote:Op zondag 1 december 2013 10:30 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Aan de ene kant zijn dat soort programma's informatief (weet je hoe het niet moet) maar aan de andere kant zetten zij wel een heel eenzijdig beeld neer van mensen met financiële problemen. De mensen die voorzichtig zijn met geld uitgeven, die alles doen wat in hun macht ligt om meer inkomsten te vergaren en toch door omstandigheden niet rond kunnen komen laten zij niet zien omdat dat te weinig sensatie oplevert.
Klopt en de groep met een 2de huis. De Schuldvraag even daarbuiten gelaten.quote:Persoonlijk denk ik dat de woningmarkt de grootste problemen oplevert. Wie niet in een sociale huurwoning woont en langdurig werkeloos wordt heeft financieel een enorm probleem dat bijna niet op te lossen valt. Geen recht op huursubsidie dus hoge woonlasten, een enorme wachtlijst op zo'n woning. Bij een koopwoning hangt hen daarnaast nog een restschuld boven het hoofd.
Omdat die mensen gewoon nog kunnen rondkomen, en als dat maar langere tijd niet zo is, dan komen ze wel in dat soort programma'squote:Juist mensen met een laag (geworden) inkomen hebben ook maar een kleine of geen financiële buffer en komen zo tegen de muur te staan.
Die mensen zie je niet in die programma's.
Dat is de macht van televisie. Dat zie je overal terug van bv de belbus in kassa tot radar en dit soort programma's.quote:Over dat werk zoeken kan ik me ook boos maken. De mensen die zij helpen kunnen door die camera's onmiddellijk een baan krijgen bij Randstad terwijl zij die wel willen en wel de juiste instelling hebben daar in het ronde archief belanden.
Natuurlijk. RTL en SBS brengen entertainment. En hun kijkers krijgen juist een goed gevoel als ze kunnen lachen en neerkijken op anderen. Een programma als 'red mijn vakantie' gaat volgens hetzelfde recept.quote:Op zondag 1 december 2013 10:30 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Aan de ene kant zijn dat soort programma's informatief (weet je hoe het niet moet) maar aan de andere kant zetten zij wel een heel eenzijdig beeld neer van mensen met financiële problemen.
Dat zijn de mensen die met heel veel moeite nét de absolute basis rond kunnen krijgen;quote:Op zondag 1 december 2013 10:55 schreef sjorsie1982 het volgende:
De armoede die jij bedoelt is waarschijnlijk de groep mensen die net aan rond kunnen komen. Maar is dat armoede? Ik vind van niet.
Naar mijn idee of mijn mening kan je de beste test doen die er bestaat, als er wat beloofd word en het komt niet hebben die testen ook geen doel denk ik.quote:Op zondag 1 december 2013 03:49 schreef Roadtrip het volgende:
En hoe groot is die groep die dit werkelijk overkomt denk je? Dit hoeft niet te gebeuren als je gewoon normaal met je geld omgaat (tenzij je gewoon echt erg pech hebt gehad, scheiding, onverwachts zwanger etc) , zelfs niet in de bijstand. Natuurlijk moet je dan elke cent omdraaien maar zo extreem als jij het stelt hoeft echt niet en ja ik ken mensen in de bijstand en die hebben het nog niet zo slecht als jij het hier stelt. Als je het minimumloon of hoger verdient hoef je het echt niet slecht te hebben maar je moet wel je prioriteiten goed hebben staan. Zoals ik hierboven al zei heb ik zelf ook jarenlang van het minimumloon geleefd en dat ging prima, zelfs met een koophuis en een auto voor de deur maarja dan had ik géén platte tv of duur mobieltje of dure abbonnementen en moest ik inderdaad letten op het energieverbruik maar tenzij je 21-22 graden in huis in de winter 'vorstvrij' noemt en elke dag 10 minuten douchen schraal vindt viel het met dat afzien ook wel mee.quote:Op zondag 1 december 2013 11:06 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat zijn de mensen die met heel veel moeite nét de absolute basis rond kunnen krijgen;
- dak boven het hoofd
- minimaal g/w/l
- minimaal aan eten
- zorgverzekering (basis)
Of dat armoede is? Ik denk het wel. 's Winters het huis net vorstvrij hebben is gewoon koud. Maximaal 1 maal per week onder de (lauwe) douche om water en gas te sparen is gewoon erg (te) weinig. Nooit wat extra's bij het eten (een koekje, toetje o.i.d.) gaat je op den duur ook opbreken. Wel je zorgpremie betalen maar geen zorg afnemen omdat je het eigen risico niet kunt opbrengen is imho gewoon pure armoede.
Kleding en spullen slijten.. deze mensen lopen rond met gaten in hun schoenen en rafels aan hun jasmouwen. Zodra er spullen kapot gaan kunnen die niet vervangen worden (wasmachine, fornuis, fiets, tv).
Ja. Ik vind dat armoede. In Nederland zou niemand met gaten in zijn schoenen rond moeten hoeven lopen en zorg hoort gewoon toegankelijk te zijn.
Bijstand voor een alleenstaande is nog geen ¤900.-. Met een hypotheek of private huur van ¤750.- houdt je dan weinig over.quote:Op zondag 1 december 2013 12:20 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
En hoe groot is die groep die dit werkelijk overkomt denk je? Dit hoeft niet te gebeuren als je gewoon normaal met je geld omgaat (tenzij je gewoon echt erg pech hebt gehad, scheiding, onverwachts zwanger etc) , zelfs niet in de bijstand. Natuurlijk moet je dan elke cent omdraaien maar zo extreem als jij het stelt hoeft echt niet en ja ik ken mensen in de bijstand en die hebben het nog niet zo slecht als jij het hier stelt. Als je het minimumloon of hoger verdient hoef je het echt niet slecht te hebben maar je moet wel je prioriteiten goed hebben staan. Zoals ik hierboven al zei heb ik zelf ook jarenlang van het minimumloon geleefd en dat ging prima, zelfs met een koophuis en een auto voor de deur maarja dan had ik géén platte tv of duur mobieltje of dure abbonnementen en moest ik inderdaad letten op het energieverbruik maar tenzij je 21-22 graden in huis in de winter 'vorstvrij' noemt en elke dag 10 minuten douchen schraal vindt viel het met dat afzien ook wel mee.
Nee nogmaals: relatief arm in NL: Jazeker, echt arm in NL? absoluut niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |