abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133824935
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 21:02 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Het is een figuurlijke straf. De dood is als een stuk vuil dat op Gehenna gegooid wordt.
Zal volledig branden en verdwijnen. De dood is niets meer, je hebt niets meer door. Geen verstand/kennis en werken (Pred 9:5,10).

En toch staat het woord Gehenna niet in de Hebreeuwse taal of Grieks voor hel.
Het is hooguit een wereldse versie van een hel. Net als wij zouden zeggen dat vuilnisbelt huppeldepup voor hel staat. Maar die naam staat dan niet voor hel, daar hebben we een apart woord voor (hel dus).

[..]

Satan is een engel en een engel is sterker dan een mens.
Ja Satan wil de heerschappij hebben, de soevereiniteits kwestie. Satan vindt dat God niet het recht te regeren heeft over de mensen.

[..]

Dan is dat dus een andere vorm van Messias/Christus als de betekenis daarvan voor christenen.
Daarmee moge het al duidelijk zijn.
Jezus is inderdaad ook niet goddelijk, wel meer dan een mens maar hij is niet god

[..]

Je snapt neem ik aan wel dat ik spreek over de christelijke 3-eenheid....
Als ik zeg dat Jezus niet God is enzo, dan heb ik het niet over 3-eenheid in het algemeen.
De christelijke fabel van de 3-eenheid is pas in 325 NC (uit me hoofd gezegd dus kan er naast zitten) voor de eerste keer in gedachten gekomen bij het concilie van Nicea.
Daarvoor was het een compleet vreemde gedachte.
Je hapt ook zo lekker hé
pi_133838414
quote:

[..]

Het is een figuurlijke straf. De dood is als een stuk vuil dat op Gehenna gegooid wordt.
Zal volledig branden en verdwijnen. De dood is niets meer, je hebt niets meer door. Geen verstand/kennis en werken (Pred 9:5,10).

En toch staat het woord Gehenna niet in de Hebreeuwse taal of Grieks voor hel.
Het is hooguit een wereldse versie van een hel. Net als wij zouden zeggen dat vuilnisbelt huppeldepup voor hel staat. Maar die naam staat dan niet voor hel, daar hebben we een apart woord voor (hel dus).

[..]

Satan is een engel en een engel is sterker dan een mens.
Ja Satan wil de heerschappij hebben, de soevereiniteits kwestie. Satan vindt dat God niet het recht te regeren heeft over de mensen.

[..]

Dan is dat dus een andere vorm van Messias/Christus als de betekenis daarvan voor christenen.
Daarmee moge het al duidelijk zijn.
Jezus is inderdaad ook niet goddelijk, wel meer dan een mens maar hij is niet god

[..]

Je snapt neem ik aan wel dat ik spreek over de christelijke 3-eenheid....
Als ik zeg dat Jezus niet God is enzo, dan heb ik het niet over 3-eenheid in het algemeen.
De christelijke fabel van de 3-eenheid is pas in 325 NC (uit me hoofd gezegd dus kan er naast zitten) voor de eerste keer in gedachten gekomen bij het concilie van Nicea.
Daarvoor was het een compleet vreemde gedachte.
Joden nemen het Oude Testament over het algemeen letterlijk en hebben aan de hand van het Oude Testament ook een omschrijving van de hel gemaakt. Een wereldse visie van de hel gebaseerd op de bijbel? Is de bijbel volgens jou dan opgeschreven vanuit een wereldse visie of een goddelijke visie?

Dat versje uit Prediker dat je noemt zie ik zelf trouwens nergens staan? Het woord Gehenna komt in de oorspronkelijke taal volgens mij (ik kan erover heen gelezen hebben)ook niet voor in Prediker.
Ik bedoelde zelf eigenlijk dat Jezus volgens Matteus heeft gezegd dat de eindbestemming van de heidenen in Gehenna zal zijn. Daarom vraag ik jou of jij denkt dat God mensen gaat straffen op een vuilnisbeld? Dat is een serieuze vraag.

Oke ik heb nergens in de Bijbel of apocriefen gelezen dat Satan vind dat God niet het recht heeft om over de mensen te regeren. Satan weet zelf ook dat God altijd nog boven hem staat en zijn heerschappij dus altijd ondergeschikt zal zijn. En wat zou hij er aan hebben, het is tijdelijk?
+ In de Islam heb ik trouwens gelezen dat Satan geen engel is maar een demon, zou allebei kunnen en misschien is een demon wel een ander woord voor opstandige engel.. en is zo een engel op zichzelf dan geestelijk sterker dan een oprecht mens?

Het mag volgens jou dus duidelijk zijn dat de Koran historisch gezien niet klopt omdat het woord Messias voor christenen en moslims een andere betekenis heeft?
Als je wil aangeven waarom volgens jou de Bijbel wel klopt en de Koran niet werkt dat denk ik beter door geen valse beweringen te maken of zeggen dat jouw mening gewoon klopt en de ander niet.

Ik wilde eigenlijk zeggen dat de Drie-eenheid is afgeleid van hetgeen ik heb genoemd, niet zomaar van de een op andere dag verzonnen als een geheel nieuw gedachtegoed. Het was voor christenen daarvoor wel een vreemde gedachte maar voor de heidenen weer niet. O~)
pi_133838619
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 22:00 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Ja sorry, is (vervelende) eigenschap van mij

[..]

Wat is het begrip 'Jood' dan? Want de Torah spreekt niet over afkomst ( in mijn ogen althans). De personages die de Torah beschrijft zijn eerst jij , dan een historisch persoon.

[..]

Klopt deze beschrijft Avraham in zijn boek Sefer Yetzirah. Avraham spreekt over een spirituele wereld . Hij beschrijft over een Hogere macht en het verlangen hiernaar ( Israël) en gaf het startsein om ons te vertellen hoe wij ook naar deze Hogere macht kunnen verlangen oftewel: het uitverkorene volk te zijn ( Israël)

[..]

G'd is niet iets boven natuurlijks maar een niveau die men zou moeten bereiken. Schepper is in het Hebreeuws boreeh ( bo= kom en Re'eeh = zie)

[..]

Als je het allegorisch leest zal het zeker te verklaren zijn. Ik denk zelf dat er geen zonnevloed heeft plaats gevonden. Eveneens de letterlijke exodus niet. De exodus spreekt over Moshe zijn egoïsme en de correctie daarvan ,zodat hij naar Israël ( een andere wereld in mocht ) , wat uiteindelijk niet mocht, maar waarom weet ik niet.

[..]

Waarom moet God ons vergeven??? Van wat? Waarom moest iemand sterven dan?

[..]

Nee, de lezers van de Bijbel/ Torah gebruiken hem voor eigen belangen. Ik kan de tekst volledig anders zien dan jij , en een ander persoon ziet er weer heel iets anders in. Je hebt de letterlijke Torah en de spirituele en beiden bezitten de waarheid denk ik.

Verder is de Torah geschreven voor Israël
Ik vind het niet vervelend als je lange reacties plaatst hoor, je legt wel goed uit hoe je er tegen aan kijkt.

Volgens mij is de regestratie op afstamming iets dat voor de Torah al bestond onder het Hebreeuwse volk en is het onderverdelen in stammen hetzelfde systeem dat je bij het Hindoeisme hebt in het kastesysteem. De joden baseren het tegenwoordig volgens mij nog op de verzen die vertellen dat God Abraham, Jakob en hun nakomelingen zal zegenen. Dat is allemaal gebaseerd op het letterlijke woord dan he.
Als jij geloofd dat God een niveau is dat men moet bereiken geloof jij dan ook dat dit iets met iemands afstamming te maken heeft?

Persoonlijk denk ik dat als Abraham verlangen naar een hogere macht had hier God mee bedoeld word en de staat Israel is pas in 1948 gesticht. Het joodse land is weer gebaseerd op het beloofde land na de uittocht uit Egypte. Als ik het goed begrijp lees jij het beloofde land als de hemel/paradijs?

Was Mozes wel egoistisch? Hij heeft zichzelf tog in levensgevaar gebracht (in opdracht van God) om het volk te bevrijden?

Iedereen maakt fouten en is in enige mate ondankbaar, ik denk dat die fouten door zowel mensen als God altijd vergeven kunnen worden. Het christendom is gebaseerd op de vergeving doordat Jezus voor onze zonden is gestorven. Als je dat geloofd zal je vergeven worden. Persoonlijk geloof ik dat God mensen altijd kan vergeven, zolang je in deze vergeving geloofd en niet in het sterven van een (volgens het christendom) onschuldig persoon.
pi_133840503
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 12:32 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:

Volgens mij is de regestratie op afstamming iets dat voor de Torah al bestond onder het Hebreeuwse volk en is het onderverdelen in stammen hetzelfde systeem dat je bij het Hindoeisme hebt in het kastesysteem. De joden baseren het tegenwoordig volgens mij nog op de verzen die vertellen dat God Abraham, Jakob en hun nakomelingen zal zegenen. Dat is allemaal gebaseerd op het letterlijke woord dan he.
Als jij geloofd dat God een niveau is dat men moet bereiken geloof jij dan ook dat dit iets met iemands afstamming te maken heeft?
Nee, je kunt wat betreft afstammen alleen spreken over je ziel .

quote:
Persoonlijk denk ik dat als Abraham verlangen naar een hogere macht had hier God mee bedoeld word en de staat Israel is pas in 1948 gesticht. Het joodse land is weer gebaseerd op het beloofde land na de uittocht uit Egypte. Als ik het goed begrijp lees jij het beloofde land als de hemel/paradijs?
Land? Is dat het stukje grond waar men om vecht? Nee , de Torah spreekt over een andere wereld naar mijn idee. Dat het Jodendom, Christendom ,Islam of kees of pietje dat anders ziet prima

En een joodse land slaat nergens op want er bestaat geen 'jood'

quote:
Was Mozes wel egoistisch? Hij heeft zichzelf tog in levensgevaar gebracht (in opdracht van God) om het volk te bevrijden?
De uittocht uit Egypte ( deze woord "egypte" staat voor egoisme) is niet letterlijk maar allegorisch /symbolisch. Moshe moest uit Egypte (uit zijn egoisme) door de zee (met een linkse kant: zijn intelligentie en rechtste kant: zijn geloof) om zijn egoisme te corrigeren zodat hij naar Israel kon gaan ( dus het grootste verlangen naar de Schepper = Isra Le El)

Was Moshe egoistisch? Ja , maar hij mocht het "land Israel" niet in. Het "volk" wel lezen we in de Torah. Dus een deel van Moshe (het Volk) mocht wel Israel in omdat deze gecorrigeerd waren

Zie het zo, in ieder mens zit twee verlangens:

* Israel = direct verlangen naar de Schepper. De vonken van kedusha die zich in de mens bevinden.

* en de " 70 volkeren /naties" = deze hebben niks met de Torah en verachten het.

De taak van deze volkeren/naties is om Israel te dwingen een licht te zijn, dus te corrigeren. Israel zijn de keliem de hasjpieja en de volkeren zijn de keliem de kabbalah

quote:
Iedereen maakt fouten en is in enige mate ondankbaar, ik denk dat die fouten door zowel mensen als God altijd vergeven kunnen worden.Het christendom is gebaseerd op de vergeving doordat Jezus voor onze zonden is gestorven. Als je dat geloofd zal je vergeven worden.
Waarom? En als je niet geloofd?

quote:
Persoonlijk geloof ik dat God mensen altijd kan vergeven, zolang je in deze vergeving geloofd en niet in het sterven van een (volgens het christendom) onschuldig persoon
Deze begrijp ik niet.
pi_133841787
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 12:32 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:

Iedereen maakt fouten en is in enige mate ondankbaar, ik denk dat die fouten door zowel mensen als God altijd vergeven kunnen worden. Het christendom is gebaseerd op de vergeving doordat Jezus voor onze zonden is gestorven. Als je dat geloofd zal je vergeven worden. Persoonlijk geloof ik dat God mensen altijd kan vergeven, zolang je in deze vergeving geloofd en niet in het sterven van een (volgens het christendom) onschuldig persoon.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_133844042
quote:
1s.gif Op maandag 2 december 2013 13:41 schreef Skillsy het volgende:

[..]

[..]

Land? Is dat het stukje grond waar men om vecht? Nee , de Torah spreekt over een andere wereld naar mijn idee. Dat het Jodendom, Christendom ,Islam of kees of pietje dat anders ziet prima

[..]

De uittocht uit Egypte ( deze woord "egypte" staat voor egoisme) is niet letterlijk maar allegorisch /symbolisch. Moshe moest uit Egypte (uit zijn egoisme) door de zee (met een linkse kant: zijn intelligentie en rechtste kant: zijn geloof) om zijn egoisme te corrigeren zodat hij naar Israel kon gaan ( dus het grootste verlangen naar de Schepper = Isra Le El)

Was Moshe egoistisch? Ja , maar hij mocht het "land Israel" niet in. Het "volk" wel lezen we in de Torah. Dus een deel van Moshe (het Volk) mocht wel Israel in omdat deze gecorrigeerd waren

* Israel = direct verlangen naar de Schepper. De vonken van kedusha die zich in de mens bevinden.

* en de " 70 volkeren /naties" = deze hebben niks met de Torah en verachten het.

De taak van deze volkeren/naties is om Israel te dwingen een licht te zijn, dus te corrigeren. Israel zijn de keliem de hasjpieja en de volkeren zijn de keliem de kabbalah

[..]

[..]

Deze begrijp ik niet.
quote:
1s.gif Op maandag 2 december 2013 13:41 schreef Skillsy het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

Deze begrijp ik niet.
Egypte is letterlijk genomen een land, je kan het ook zo symbolisch opvatten als je zelf wil.
In het Hindoeisme kunnen ze de schepper ook op een soortgelijke manier bereiken. Jij bekijkt Egypte een beetje zoals in de Indische religies tegen Samsara word aangekeken? begrijp ik dat goed?
Geloof jij in Kabbalah? Of beter gevraagd, is dit een overtuiging waar je zelf bij bent gekomen of bestaat er een naam voor?

Wat begreep jij nou niet precies trouwens? Waarom ik geloof dat vergeving niet via een persoon hoeft te gaan die jouw schuld op zich neemt? Als iemand een valse opmerking maakt kan ik er tog gewoon simpelweg voor kiezen om die persoon te vergeven?
pi_133844276
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 17:08 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Ligt eraan vanaf welk oogpunt je wilt onderzoeken enzo.
Ik denk dat het sowieso belangrijk is de Bijbel te kennen, heelveel mensen ook hier op FOK roepen het hardst over evolutie en christenen terwijl ze de Bijbel niet eens kennen.

Als je dan kennis er van hebt kun je ook iets er over zeggen. Ook al zou je niet gelovig zijn.

Onderzoek de Bijbel en je weet het haha. De Bijbel klopt historisch gewoon (niets is ontkracht of tegenstrijdig). De voorspellingen die er in staan kloppen gewoon. dat is met bv de Koran niet zo.
De Koran staat heust iets van wijsheid in, maar niet in het gehele boek. Bijbel klopt wel volledig.
Ezechiël 26:7-14
7 Want dit zegt God, de HEER: Ik zal Nebukadnessar, de koning van Babylonië, de koning der koningen, naar jou, Tyrus, laten optrekken. Hij komt vanuit het noorden, met paarden, wagens en ruiters, met een groot en machtig leger. 8 Hij zal je dochters op het vasteland vellen met zijn zwaard en tegen jou zal hij een belegeringswal en een bestormingsdam opwerpen, terwijl zijn soldaten door schilden worden beschermd. 9 Met zijn stormram zal hij op je muren beuken, je torens zal hij met houwelen neerhalen. 10 Met zo veel paarden komt hij op je af dat stofwolken je zullen bedekken; als hij je poorten binnenkomt zullen je muren beven door het geraas van de ruiters, de wielen en de wagens, alsof de stad wordt opengereten. 11 De hoeven van zijn paarden zullen je straten kapot trappen, hij zal je bevolking doden met zijn zwaard, je machtige zuilen zullen tegen de grond gaan. 12 Je rijkdommen worden geroofd, je handelswaren geplunderd, je muren neergehaald en je kostbare huizen afgebroken. Alle stenen, al het houtwerk en alle puin verdwijnen in zee. 13 Je gezang zal ik doen verstommen, niemand zal de klank van je lieren nog horen. 14 Ik maak een kale rots van je, een droogplaats voor netten, je zult nooit meer worden herbouwd. Ik, de HEER, heb gesproken – zo spreekt God, de HEER.

Tyrus is 13 jaar belegerd door Nebukadnessar, maar bestaat vandaag de dag nog steeds en dus is de stoere taal hierboven onjuist.

Ezechiël 29:8-12
8 Daarom, zegt God, de HEER: Ik stuur een zwaard op je af dat mens en dier zal uitroeien. 9 Egypte zal een woestenij vol puin worden. Ze zullen weten dat ik de HEER ben, omdat hun koning heeft gezegd: ‘Van mij is de Nijl, ik heb hem gemaakt.’ 10 Daarom keer ik me tegen jou en je waterstromen, en maak ik van Egypte een land van ruïnes, een dorre woestenij, van Migdol tot Syene, tot aan de grens met Nubië. 11 Geen mens of dier zal er nog een voet zetten, en het land zal veertig jaar onbewoond blijven. 12 Ik zal van Egypte een woestenij maken te midden van verwoeste landen, en ook de steden zullen er verlaten bij liggen, te midden van een woestenij van steden, veertig jaar lang. En ik zal de Egyptenaren verdrijven naar verre landen en hen verspreiden onder vreemde volken.
Onzin, nooit gebeurd.

En iets verderop:
Ezechiël 30:10-11
10 Dit zegt God, de HEER: Ik zal de bevolking van Egypte laten uitroeien door koning Nebukadnessar van Babylonië. 11 Hij en zijn krijgsvolk, het wreedste ter wereld, laat ik komen om het land te verwoesten. Zij zullen ten strijde trekken tegen Egypte en het land zal met lijken bezaaid zijn.

Weer een lekkere uitspraak van God de Almachtige ook. Spreekt heel veel liefde uit.

Nog meer lulkoek in het vers dat hierna komt:
Ezechiël 30:12
12 De Nijl leg ik droog en het land lever ik over aan barbaren; het land met al zijn rijkdom laat ik door vreemde volken verwoesten – ik, de HEER, heb gesproken.

Jesaja 19:18
18 Op die dag zullen er in Egypte vijf steden zijn waar men de taal van Kanaän spreekt en de HEER van de hemelse machten erkent; een ervan zal ‘Stad van de zon’ genoemd worden.
Voorlopig heeft in ieder geval nog niemand de taal van Kanaän gesproken in Egypte, maar misschien komt dat nog. Oh nee, wacht. Die taal is uitgestorven.

Exodus 23:27
27 De schrik voor mij stuur ik voor jullie uit, ik zal paniek zaaien onder elk volk waarmee jullie in aanraking komen, zodat al je vijanden op de vlucht slaan.
De Israelieten hebben regelmatig gevechten verloren in de geschiedenis :)

Need I continue?
  maandag 2 december 2013 @ 15:59:15 #133
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_133844669
Is dat Karl? Met zijn ronde sinaasappel kop.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_133844942
quote:
7s.gif Op maandag 2 december 2013 15:59 schreef SpecialK het volgende:
Is dat Karl? Met zijn ronde sinaasappel kop.
Uiteraard :D
  maandag 2 december 2013 @ 17:01:05 #135
390547 Brabke
er is meer...
pi_133846787
-Misschien verliest het geloof in een persoonlijke god en ook in allerlei mythes terrein, daar de mens nu eenmaal meer ontwikkeld is en rationeler denkt .
-Maar toch moet ook die mens beseffen, dat zowel zijn 'fenomenele' als zijn rationele kennis beperkt is ; dat er 'meer is' ; en dat hij tenminste de deur kan, mag en moet openhouden voor een vorm van 'ietsisme', wat dat dan ook moge zijn ...
pi_133846997
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 17:01 schreef Brabke het volgende:
-Misschien verliest het geloof in een persoonlijke god en ook in allerlei mythes terrein, daar de mens nu eenmaal meer ontwikkeld is en rationeler denkt .
-Maar toch moet ook die mens beseffen, dat zowel zijn 'fenomenele' als zijn rationele kennis beperkt is ; dat er 'meer is' ; en dat hij tenminste de deur kan, mag en moet openhouden voor een vorm van 'ietsisme', wat dat dan ook moge zijn ...
Rationele kennis = beperkt. Mee eens

kan, mag en moet openhouden voor een vorm van 'ietsisme' = onjuist. Niks moet.

Je mag ook gewoon accepteren dat je niet alles kunt weten en dat er dus altijd een mysterie zal blijven. Daar kun je je dan in vrede over verwonderen.
Jij lijkt nogal van filosofie te houden, misschien is deze moderne filosoof een goede tip voor je: Cornelis Verhoeven 1928-2001
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_133848263
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 15:40 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:

Egypte is letterlijk genomen een land, je kan het ook zo symbolisch opvatten als je zelf wil.
Zoals ik zei :

''de auteur van de Torah gebruikt zelfst.naamwoorden uit onze wereld ( oa Egypte) om een andere wereld te beschrijven ''

quote:
In het Hindoeisme kunnen ze de schepper ook op een soortgelijke manier bereiken. Jij bekijkt Egypte een beetje zoals in de Indische religies tegen Samsara word aangekeken? begrijp ik dat goed?
Ik ben niet bekend met Hindoeïsme

quote:
Geloof jij in Kabbalah? Of beter gevraagd, is dit een overtuiging waar je zelf bij bent gekomen of bestaat er een naam voor?
Kabbala is geen religie of overtuiging. Kabbala is een wetenschappelijke benadering van het Heelal
De wetenschap die wij kennen beperken zich tot onze 5 zintuigen, de Kabbala gaat een stapje verder

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Wat begreep jij nou niet precies trouwens? Waarom ik geloof dat vergeving niet via een persoon hoeft te gaan die jouw schuld op zich neemt? Als iemand een valse opmerking maakt kan ik er tog gewoon simpelweg voor kiezen om die persoon te vergeven?
Natuurlijk, maar ik snap niet waarom een god iemand moet vergeven? En waarvan? Van zijn zonden? Maar dat kan ik toch zelf? Ik kan toch zelf mijn leven verbeteren en zorgen DAT ik niet meer zondig?
pi_133849033
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 12:24 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:

Joden nemen het Oude Testament over het algemeen letterlijk en hebben aan de hand van het Oude Testament ook een omschrijving van de hel gemaakt. Een wereldse visie van de hel gebaseerd op de bijbel? Is de bijbel volgens jou dan opgeschreven vanuit een wereldse visie of een goddelijke visie?
De Bijbel is geschreven door mensen geïnspireerd door God.

quote:
Dat versje uit Prediker dat je noemt zie ik zelf trouwens nergens staan? Het woord Gehenna komt in de oorspronkelijke taal volgens mij (ik kan erover heen gelezen hebben)ook niet voor in Prediker.
Ik bedoelde zelf eigenlijk dat Jezus volgens Matteus heeft gezegd dat de eindbestemming van de heidenen in Gehenna zal zijn. Daarom vraag ik jou of jij denkt dat God mensen gaat straffen op een vuilnisbeld? Dat is een serieuze vraag.
Zeg ik dat daar Gehenna staat dan? Die tekst laat alleen zien dat de dood geen hel is.
Die tekst zegt dat mensen niets merken na hun dood, dus kunnen niet in een hel zijn.
De eindbestemming is inderdaad Gehenna voor hun, de eeuwige dood.
God straft mensen niet zo zeer, de ''gemene'' mensen zullen geen opstanding krijgen.
Die zullen eeuwig 'slapen' in de dood. Geen pijniging in een hel ofzo.

quote:
Oke ik heb nergens in de Bijbel of apocriefen gelezen dat Satan vind dat God niet het recht heeft om over de mensen te regeren. Satan weet zelf ook dat God altijd nog boven hem staat en zijn heerschappij dus altijd ondergeschikt zal zijn. En wat zou hij er aan hebben, het is tijdelijk?
+ In de Islam heb ik trouwens gelezen dat Satan geen engel is maar een demon, zou allebei kunnen en misschien is een demon wel een ander woord voor opstandige engel.. en is zo een engel op zichzelf dan geestelijk sterker dan een oprecht mens?
Wat denk je dan dat Satan bij de opstand in de hof van Eden deed?
Hij vertelde de mensen dat God tegen hen loog, dat ze beter zouden worden als ze tegen God in zouden gaan en Satan gingen volgen.
Een demon is een engel die in opstand gekomen is. Ook in de Bijbel.

quote:
Het mag volgens jou dus duidelijk zijn dat de Koran historisch gezien niet klopt omdat het woord Messias voor christenen en moslims een andere betekenis heeft?
Als je wil aangeven waarom volgens jou de Bijbel wel klopt en de Koran niet werkt dat denk ik beter door geen valse beweringen te maken of zeggen dat jouw mening gewoon klopt en de ander niet.
Nee.
Ik geef geen valse beweringen?

quote:
Ik wilde eigenlijk zeggen dat de Drie-eenheid is afgeleid van hetgeen ik heb genoemd, niet zomaar van de een op andere dag verzonnen als een geheel nieuw gedachtegoed. Het was voor christenen daarvoor wel een vreemde gedachte maar voor de heidenen weer niet. O~)
Maak dat dan duidelijk ;)
De valse 3-eenheid is afgeleidt van valse religies dat klopt idd. De 3-eenheid is daarvan afgeleidt.
Net als dat kerst eigenlijk een heidens feest is maar een zogenaamd christelijk jasje om mensen te lokken.
pi_133849292
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 17:53 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Zoals ik zei :

''de auteur van de Torah gebruikt zelfst.naamwoorden uit onze wereld ( oa Egypte) om een andere wereld te beschrijven ''

[..]

Ik ben niet bekend met Hindoeïsme

[..]

Kabbala is geen religie of overtuiging. Kabbala is een wetenschappelijke benadering van het Heelal
De wetenschap die wij kennen beperken zich tot onze 5 zintuigen, de Kabbala gaat een stapje verder

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[..]

Natuurlijk, maar ik snap niet waarom een god iemand moet vergeven? En waarvan? Van zijn zonden? Maar dat kan ik toch zelf? Ik kan toch zelf mijn leven verbeteren en zorgen DAT ik niet meer zondig?
Iemand vergeven MOET nooit, dat is de keuze van die persoon of die God in kwestie. Volgens mij zijn de verzamelwoorden voor wat wij ''fout'' kunnen doen ondankbaarheid/onderwaardering en egoisme. Het belangrijkste is meestal rechtvaardig handelen tegenover de medemens maar als je slecht voor jezelf zorgt word dat in de meeste religies ook als ondankbaarheid gezien.
Jij kan zelf spijt hebben idd maar alleen een ander kan vergeven wat jij hem/haar hebt aangedaan. En daarnaast kan een moordenaar het heel terecht vinden dat hij iemand heeft vermoord, de vraag is dan eigenlijk.. kan iedereen altijd over zichzelf oordelen?
pi_133849310
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 15:47 schreef OllieWilliams het volgende:

Ezechiël 26:7-14
7 Want dit zegt God, de HEER: Ik zal Nebukadnessar, de koning van Babylonië, de koning der koningen, naar jou, Tyrus, laten optrekken. Hij komt vanuit het noorden, met paarden, wagens en ruiters, met een groot en machtig leger. 8 Hij zal je dochters op het vasteland vellen met zijn zwaard en tegen jou zal hij een belegeringswal en een bestormingsdam opwerpen, terwijl zijn soldaten door schilden worden beschermd. 9 Met zijn stormram zal hij op je muren beuken, je torens zal hij met houwelen neerhalen. 10 Met zo veel paarden komt hij op je af dat stofwolken je zullen bedekken; als hij je poorten binnenkomt zullen je muren beven door het geraas van de ruiters, de wielen en de wagens, alsof de stad wordt opengereten. 11 De hoeven van zijn paarden zullen je straten kapot trappen, hij zal je bevolking doden met zijn zwaard, je machtige zuilen zullen tegen de grond gaan. 12 Je rijkdommen worden geroofd, je handelswaren geplunderd, je muren neergehaald en je kostbare huizen afgebroken. Alle stenen, al het houtwerk en alle puin verdwijnen in zee. 13 Je gezang zal ik doen verstommen, niemand zal de klank van je lieren nog horen. 14 Ik maak een kale rots van je, een droogplaats voor netten, je zult nooit meer worden herbouwd. Ik, de HEER, heb gesproken – zo spreekt God, de HEER.

Tyrus is 13 jaar belegerd door Nebukadnessar, maar bestaat vandaag de dag nog steeds en dus is de stoere taal hierboven onjuist.
Ten eerste gebruik je een hele slechte vertaling met je HEER.
zoek eens na wat HEER is, wat daar werkelijk staat. Zoek dan eens een goede Bijbelvertaling.

Is het Tyrus van nu als dat van toen? Nee. Scheelt een hoop die rots...

Ezechiël 29:8-12
8 Daarom, zegt God, de HEER: Ik stuur een zwaard op je af dat mens en dier zal uitroeien. 9 Egypte zal een woestenij vol puin worden. Ze zullen weten dat ik de HEER ben, omdat hun koning heeft gezegd: ‘Van mij is de Nijl, ik heb hem gemaakt.’ 10 Daarom keer ik me tegen jou en je waterstromen, en maak ik van Egypte een land van ruïnes, een dorre woestenij, van Migdol tot Syene, tot aan de grens met Nubië. 11 Geen mens of dier zal er nog een voet zetten, en het land zal veertig jaar onbewoond blijven. 12 Ik zal van Egypte een woestenij maken te midden van verwoeste landen, en ook de steden zullen er verlaten bij liggen, te midden van een woestenij van steden, veertig jaar lang. En ik zal de Egyptenaren verdrijven naar verre landen en hen verspreiden onder vreemde volken.
Onzin, nooit gebeurd.[/quote]

Hoezo is dat nooit gebeurd dan? Dit is wel degelijk gebeurd die 40 jaar.
pi_133849750
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 18:21 schreef bianconeri het volgende:

[..]

De Bijbel is geschreven door mensen geïnspireerd door God.

[..]

Zeg ik dat daar Gehenna staat dan? Die tekst laat alleen zien dat de dood geen hel is.
Die tekst zegt dat mensen niets merken na hun dood, dus kunnen niet in een hel zijn.
De eindbestemming is inderdaad Gehenna voor hun, de eeuwige dood.
God straft mensen niet zo zeer, de ''gemene'' mensen zullen geen opstanding krijgen.
Die zullen eeuwig 'slapen' in de dood. Geen pijniging in een hel ofzo.

[..]

Hij vertelde de mensen dat God tegen hen loog, dat ze beter zouden worden als ze tegen God in zouden gaan en Satan gingen volgen.
Een demon is een engel die in opstand gekomen is. Ook in de Bijbel.

[..]

Nee.
Ik geef geen valse beweringen?

[..]

Maak dat dan duidelijk ;)
De valse 3-eenheid is afgeleidt van valse religies dat klopt idd. De 3-eenheid is daarvan afgeleidt.
Net als dat kerst eigenlijk een heidens feest is maar een zogenaamd christelijk jasje om mensen te lokken.
Uhm ja, in je vorige post schreef je letterlijk:

De dood is als een stuk vuil dat op Gehenna gegooid wordt. Zal volledig branden en verdwijnen. De dood is niets meer, je hebt niets meer door. Geen verstand/kennis en werken (Pred 9:5,10).

Aangezien dat er niet staat zeg je nu dat je dat niet hebt gezegd? De dood en de hel zijn twee verschillende dingen, daar twijfelen vast niet zoveel mensen aan, en Jehenna betekent niet de eeuwige dood. Dus jij ontkent als christen zijnde de dag des Oordeels waarop alle mensen zullen herrijzen? Wat is volgens jou het hele doel van de schepping als je wel christelijk bent maar al deze dingen ontkent?

Satan heeft als doel mensen te misleiden, dat deed hij in Eden en daarom zei hij dat God loog, Dat is wat ik ook zei, dat Satan wil dat de mensen hem volgen.
pi_133849821
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 18:21 schreef bianconeri het volgende:

Gewoon uitdagen. Waar hij ook voor gestraft werd, net als Adam en Chawa ( Eva)

quote:
Eigenlijk als je goed de tekst (letterlijk) leest doet de slang niks. Hij daagt ze gewoon uit. Lees de tekst nog een keer. En kijk goed naar wat Chawa zegt tegen de slang . Zij zegt iets wat G'd helemaal niet vermeld heeft .........en hier heeft de slang gebruik van gemaakt :P

quote:
De valse 3-eenheid is afgeleidt van valse religies dat klopt idd. De 3-eenheid is daarvan afgeleidt. Net als dat kerst eigenlijk een heidens feest is maar een zogenaamd christelijk jasje om mensen te lokken.
Ik zal me daar maar niet al te druk om maken. Ik denk dat jehova dat ook niet doet
Eigenlijk heeft iedereen het fout.
pi_133849864
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 18:30 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:

[..]

Iemand vergeven MOET nooit, dat is de keuze van die persoon of die God in kwestie. Volgens mij zijn de verzamelwoorden voor wat wij ''fout'' kunnen doen ondankbaarheid/onderwaardering en egoisme. Het belangrijkste is meestal rechtvaardig handelen tegenover de medemens maar als je slecht voor jezelf zorgt word dat in de meeste religies ook als ondankbaarheid gezien.
Jij kan zelf spijt hebben idd maar alleen een ander kan vergeven wat jij hem/haar hebt aangedaan. En daarnaast kan een moordenaar het heel terecht vinden dat hij iemand heeft vermoord, de vraag is dan eigenlijk.. kan iedereen altijd over zichzelf oordelen?
Weet niet?
pi_133854178
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 18:43 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:

Uhm ja, in je vorige post schreef je letterlijk:

De dood is als een stuk vuil dat op Gehenna gegooid wordt. Zal volledig branden en verdwijnen. De dood is niets meer, je hebt niets meer door. Geen verstand/kennis en werken (Pred 9:5,10).

Aangezien dat er niet staat zeg je nu dat je dat niet hebt gezegd? De dood en de hel zijn twee verschillende dingen, daar twijfelen vast niet zoveel mensen aan, en Jehenna betekent niet de eeuwige dood. Dus jij ontkent als christen zijnde de dag des Oordeels waarop alle mensen zullen herrijzen? Wat is volgens jou het hele doel van de schepping als je wel christelijk bent maar al deze dingen ontkent?
Ik zeg in die zin toch niet dat er in Pred 9 Gehenna staat.....
Die tekst haalde ik aan om te tonen dat de dood als niets is.
De dood en hel zijn 2 andere dingen idd, de dood bestaat en de hel niet volgens de Bijbel.
Ik ontken die dag niet? Hoe kom je daar nou weer bij?
De mensen zullen geoordeeld worden ja, maar de straf is eeuwige dood.
Niet een eeuwige pijniging van een dan zogenaamd liefdevolle God.

Om God te dienen. Te tonen dat mensen wel God kunnen dienen.
Ik ontken niets verder, ja de vals christelijke dingen.

quote:
Satan heeft als doel mensen te misleiden, dat deed hij in Eden en daarom zei hij dat God loog, Dat is wat ik ook zei, dat Satan wil dat de mensen hem volgen.
Terwijl je net zei dat het daar niet om ging -.-
pi_133855499
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 20:25 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Ik zeg in die zin toch niet dat er in Pred 9 Gehenna staat.....
Die tekst haalde ik aan om te tonen dat de dood als niets is.
De dood en hel zijn 2 andere dingen idd, de dood bestaat en de hel niet volgens de Bijbel.
Ik ontken die dag niet? Hoe kom je daar nou weer bij?
De mensen zullen geoordeeld worden ja, maar de straf is eeuwige dood.
Niet een eeuwige pijniging van een dan zogenaamd liefdevolle God.

Om God te dienen. Te tonen dat mensen wel God kunnen dienen.
Ik ontken niets verder, ja de vals christelijke dingen.

[..]

Terwijl je net zei dat het daar niet om ging -.-
Mensen zijn dood, worden herrezen en vervolgens weer bestraft met de eeuwige dood. Oke.
Jij bent dus één van de weinige christenen die het wel bij het juiste eind heeft, derest die misschien wel de oorspronkelijke taal begrijpen, zich proberen ook volledig op de Bijbel te richten en niet op latere toevoegingen, die door de Bijbel letterlijk te lezen wel degelijk in het bestaan van de Hel geloven hebben het ook allemaal fout.

Waarom zou ik ontkennen dat Satan volgens de Bijbel de mensen wil misleiden, waar lees je dat?
Ik ontken wel dat Satan volgens de Bijbel alleen maar het doel zou hebben om over ons te heersen, wat in mijn ogen ook onlogisch en doelloos zou zijn.

Maar terug op de vraag; wat heeft jouw ervan overtuigd dat het Christendom de waarheid is?
pi_133866236
Leuke topic. Heb mezelf verdiept in het Hindoeïsme, omdat het de oudste geloof is leek het me spannend. Erg veel over te leren en erg ingewikkeld ook. Wat wil je precies weten?
  dinsdag 3 december 2013 @ 09:28:55 #147
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_133868435
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2013 19:32 schreef ems. het volgende:
Mensen zijn overtuigd van hun godsbeeld omdat dat het best bij hun persoonlijke voorkeuren past.
Of omdat ze er mee zijn opgegroeid. Als je ouders en omgeving moslim zijn is de kans zeer groot dat jij dat ook wordt.
  dinsdag 3 december 2013 @ 09:33:23 #148
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_133868536
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 20:41 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
Het woord Jehenna bestond in de Hebreeuwse taal wrs al voordat ze uit Egypte vertrokken
Lees "de bijbel als mythe" van Finkelstein eens.
  dinsdag 3 december 2013 @ 09:35:32 #149
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_133868598
quote:
En Satan is zo dom om het tegen God op te nemen? Wat een sukkel, hij weet toch hoe het afloopt?

Beetje ongeloofwaardig nietwaar?
  dinsdag 3 december 2013 @ 09:40:57 #150
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_133868737
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 18:30 schreef bianconeri het volgende:
Hoezo is dat nooit gebeurd dan? Dit is wel degelijk gebeurd die 40 jaar.
Oh ja? Toon eens aan dan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')