Een broertje van Quinsy dan?quote:Op vrijdag 29 november 2013 12:32 schreef Webschip het volgende:
[..]
Christus schrijf je met Ch. Bedankt voor het compliment, ik ben niet Jezus.
Zover wil ik ook niet per se gaan, maar de stelling dat dit soort grappen ook racistisch of discriminerend of hypocriet zouden zijn slaat nergens op. Context is kennelijk een moeilijk begrip.quote:Maar de grappenmaker bepaalt dus of iets wel of niet discrimineren is?
quote:
Lieverd, de wet is op zijn zachts gezegd niet helder over context...quote:[..]
Zover wil ik ook niet per se gaan, maar de stelling dat dit soort grappen ook racistisch of discriminerend of hypocriet zouden zijn slaat nergens op. Context is kennelijk een moeilijk begrip.
Hun site doet het weer.quote:Toelichting van Mike de Wilde Electronics
De sollicitant is beoordeeld op competenties, niet op huidskleur. Vervolgens is er een interne mail gestuurd. De betreffende e-mail van de medewerker was absoluut niet racistisch bedoeld. De directeur heeft de medewerker om een verklaring gevraagd. De medewerker heeft laten weten dat hij in zijn mail een –zeer ongepaste- verwijzing naar een grap maakte en dat er geen sprake was van een afwijzing vanwege een donkere huidskleur. Dat deze kwestie en of afwijzing een (interne) grap is, is niet juist verwoord.
De mond is vol van racisme, hypocrisie, discriminatie en slachtofferrol.quote:
De wet heeft het woord hypocrisie dan ook niet in de mond genomen.quote:Lieverd, de wet is op zijn zachts gezegd niet helder over context...
De wet is heel duidelijk over context. Wat jij bedoelt is dat waarover wordt geoordeeld niet altijd duidelijk is qua context, dat klopt vaak maar hier zeker niet.quote:Op vrijdag 29 november 2013 12:47 schreef Webschip het volgende:
Lieverd, de wet is op zijn zachts gezegd niet helder over context...
Ik ook en dus maakt deze verklaring de directeur zelf nog meer verantwoordelijk. Als een medewerker denkt dat die de verwijzing naar zo'n grap wel zal begrijpen wist hij dus dat die grappen gemaakt worden.quote:Op vrijdag 29 november 2013 12:51 schreef sp3c het volgende:
naja ik kan me voorstellen dat er wat grappen gemaakt zijn over donker gekleurde menschen de laatste maand
maar die moet je niet doorsturen naar de sollicitant
Maar dan had de directeur, voor wiens ogen die mail was bedoeld, direct moeten snappen dat er verwezen werd naar een bekende grap.quote:Op vrijdag 29 november 2013 12:51 schreef sp3c het volgende:
naja ik kan me voorstellen dat er wat grappen gemaakt zijn over donker gekleurde menschen de laatste maand
maar die moet je niet doorsturen naar de sollicitant
Ik stel het volgende vast:quote:Op vrijdag 29 november 2013 12:55 schreef Oud_student het volgende:
Ik stel het volgende vast, het zijn IMHO geldige stellingen:
1. Iedereen discrimineert
2. Er is een misvatting dat alleen "blanken" anderkleurigen (rassen) discrimineren.
3. Binnen de niet-blanke groep is er vaak een veel ernstiger vorm van discriminatie.
4. De Nederlandse werkgever (gemiddeld gesproken) discrimineert op leeftijd, huidskleur, ervaring, diploma's etc. etc. met als doel om de meest geschikte kandidaat tegen de laagste prijs te krijgen.
5. Discriminatie berust op ervaring, vooroordelen en het imago van diverse (etnische) groepen en kan dus vanuit de optiek van stelling 4 voor de werkgever een valide reden zijn.
Ik vind het nogal verbazend dat jij je collega's wel eens "nigger" of "nigga" noemt en tegelijk (terecht) kritiek hebt op het handelen van de man die het bericht heeft opgesteld.quote:Op vrijdag 29 november 2013 11:52 schreef Xa1pt het volgende:
Context maakt fout weer goed? Waar beweer ik dat? Hoe wil je dom ouwehoeren met een collega gaan vergelijken met een werkgever die iemand vanwege z'n huidskleur weigert?
bij discriminatie zit er een gevolg aan het gestelde…. je bent een neger, dus je krijgt de baan niet.quote:Op vrijdag 29 november 2013 13:33 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
Ik vind het nogal verbazend dat jij je collega's wel eens "nigger" of "nigga" noemt en tegelijk (terecht) kritiek hebt op het handelen van de man die het bericht heeft opgesteld.
Heb je daar moeite mee?
Dus iedereen oppakkenquote:Op vrijdag 29 november 2013 12:57 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ik stel het volgende vast:
1.Hij die in de uitoefening van een beroep of bedrijf personen discrimineert wegens hun ras, hun godsdienst, hun levensovertuiging, hun geslacht, of hun hetero- of homoseksuele gerichtheid wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste twee maanden of geldboete van de derde categorie.
Mijn zoon is ook afgewezen vanwege gebrek aan ervaring. Dat kon ik al zien aankomen toen ik op google keek om wat voor firma het ging. Hij solliciteerde daar overgens in opdracht van zijn school.quote:Op vrijdag 29 november 2013 12:41 schreef Specularium het volgende:
[..]
De bedoeling van een stage is toch ervaring opdoen?
Dus dat argument lijkt me helemaal niet te kloppen.
Als je jouw opsomming vergelijkt met de wet dan zie je dat de huidskleur er niet bij hoort. Logisch want de huidskleur heeft geen invloed op functioneren.quote:
Huidskleur is een van de kenmerken van een ras.quote:Op vrijdag 29 november 2013 14:42 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Als je jouw opsomming vergelijkt met de wet dan zie je dat de huidskleur er niet bij hoort. Logisch want de huidskleur heeft geen invloed op functioneren.
Dus iemand een nikker noemen zonder dat er een gevolg bij komt kijken is dus geoorloofd?quote:Op vrijdag 29 november 2013 13:37 schreef Re het volgende:
[..]
bij discriminatie zit er een gevolg aan het gestelde…. je bent een neger, dus je krijgt de baan niet.
Nikker was vroeger een normaal Nederlands woord, toen werd het neger en nu is het "gekleurde medelander". Wat je ook zegt sommige mensen vinden het altijd discriminerend.quote:Op vrijdag 29 november 2013 15:33 schreef DrMabuse het volgende:
Dus iemand een nikker noemen zonder dat er een gevolg bij komt kijken is dus geoorloofd?
Je ziet zelf het verschil niet tussen die 2?quote:Op vrijdag 29 november 2013 13:33 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
Ik vind het nogal verbazend dat jij je collega's wel eens "nigger" of "nigga" noemt en tegelijk (terecht) kritiek hebt op het handelen van de man die het bericht heeft opgesteld.
Heb je daar moeite mee?
Een "normaal" Nederlands beledigend woord.quote:Op vrijdag 29 november 2013 15:36 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Nikker was vroeger een normaal Nederlands woord, toen werd het neger en nu is het "gekleurde medelander". Wat je ook zegt sommige mensen vinden het altijd discriminerend.
Dus je moet gewoon PC mens zeggen, maar dat is weer discriminerend voor (zoog)dieren
quote:Op vrijdag 29 november 2013 15:36 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Nikker was vroeger een normaal Nederlands woord, toen werd het neger en nu is het "gekleurde medelander". Wat je ook zegt sommige mensen vinden het altijd discriminerend.
Dus je moet gewoon PC mens zeggen, maar dat is weer discriminerend voor (zoog)dieren
Zijn die collega's zwart?quote:Op vrijdag 29 november 2013 15:45 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Je ziet zelf het verschil niet tussen die 2?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |