Nee dat bepaalt uiteindelijk een rechter als het zover komt. Maar in dit geval is het overduidelijk.quote:Op vrijdag 29 november 2013 12:32 schreef Webschip het volgende:
[..]
Christus schrijf je met Ch. Bedankt voor het compliment, ik ben niet Jezus.
Maar de grappenmaker bepaalt dus of iets wel of niet discrimineren is?
Kennelijk wel. Hij wil toch geld zien?quote:Op vrijdag 29 november 2013 12:30 schreef sp3c het volgende:
[..]
hij is slachtoffer!
de rest zal hem verder weinig boeien atm
hij en de rest van de wereldquote:Op vrijdag 29 november 2013 12:34 schreef Webschip het volgende:
[..]
Kennelijk wel. Hij wil toch geld zien?
Klopt, hij heeft alleen geen kwantificeerbare schade opgelopen omdat in de mail óók staat dat hij sowieso niet in aanmerking komt want geen ervaring in de ICT.quote:
Gaat om het principe, je wilt ook niet dat mensen denken dat je over je heen laat lopen. Daarnaast wil hij bewijzen een goed Nederlander te zijn en dus wil ie geld zien.quote:Op vrijdag 29 november 2013 12:34 schreef Webschip het volgende:
[..]
Kennelijk wel. Hij wil toch geld zien?
das aan de rechterquote:Op vrijdag 29 november 2013 12:36 schreef Deshain het volgende:
[..]
Klopt, hij heeft alleen geen kwantificeerbare schade opgelopen omdat in de mail óók staat dat hij sowieso niet in aanmerking komt want geen ervaring in de ICT.
En meetbare schade oplopen is toch een intrinsieke eigenschap van een "schadevergoeding".
De bedoeling van een stage is toch ervaring opdoen?quote:Op vrijdag 29 november 2013 12:36 schreef Deshain het volgende:
[..]
Klopt, hij heeft alleen geen kwantificeerbare schade opgelopen omdat in de mail óók staat dat hij sowieso niet in aanmerking komt want geen ervaring in de ICT.
En meetbare schade oplopen is toch een intrinsieke eigenschap van een "schadevergoeding".
Mag een bedrijf dan helemaal geen eisen stellen?quote:Op vrijdag 29 november 2013 12:41 schreef Specularium het volgende:
[..]
De bedoeling van een stage is toch ervaring opdoen?
Dus dat argument lijkt me helemaal niet te kloppen.
Een broertje van Quinsy dan?quote:Op vrijdag 29 november 2013 12:32 schreef Webschip het volgende:
[..]
Christus schrijf je met Ch. Bedankt voor het compliment, ik ben niet Jezus.
Zover wil ik ook niet per se gaan, maar de stelling dat dit soort grappen ook racistisch of discriminerend of hypocriet zouden zijn slaat nergens op. Context is kennelijk een moeilijk begrip.quote:Maar de grappenmaker bepaalt dus of iets wel of niet discrimineren is?
quote:
Lieverd, de wet is op zijn zachts gezegd niet helder over context...quote:[..]
Zover wil ik ook niet per se gaan, maar de stelling dat dit soort grappen ook racistisch of discriminerend of hypocriet zouden zijn slaat nergens op. Context is kennelijk een moeilijk begrip.
Hun site doet het weer.quote:Toelichting van Mike de Wilde Electronics
De sollicitant is beoordeeld op competenties, niet op huidskleur. Vervolgens is er een interne mail gestuurd. De betreffende e-mail van de medewerker was absoluut niet racistisch bedoeld. De directeur heeft de medewerker om een verklaring gevraagd. De medewerker heeft laten weten dat hij in zijn mail een –zeer ongepaste- verwijzing naar een grap maakte en dat er geen sprake was van een afwijzing vanwege een donkere huidskleur. Dat deze kwestie en of afwijzing een (interne) grap is, is niet juist verwoord.
De mond is vol van racisme, hypocrisie, discriminatie en slachtofferrol.quote:
De wet heeft het woord hypocrisie dan ook niet in de mond genomen.quote:Lieverd, de wet is op zijn zachts gezegd niet helder over context...
De wet is heel duidelijk over context. Wat jij bedoelt is dat waarover wordt geoordeeld niet altijd duidelijk is qua context, dat klopt vaak maar hier zeker niet.quote:Op vrijdag 29 november 2013 12:47 schreef Webschip het volgende:
Lieverd, de wet is op zijn zachts gezegd niet helder over context...
Ik ook en dus maakt deze verklaring de directeur zelf nog meer verantwoordelijk. Als een medewerker denkt dat die de verwijzing naar zo'n grap wel zal begrijpen wist hij dus dat die grappen gemaakt worden.quote:Op vrijdag 29 november 2013 12:51 schreef sp3c het volgende:
naja ik kan me voorstellen dat er wat grappen gemaakt zijn over donker gekleurde menschen de laatste maand
maar die moet je niet doorsturen naar de sollicitant
Maar dan had de directeur, voor wiens ogen die mail was bedoeld, direct moeten snappen dat er verwezen werd naar een bekende grap.quote:Op vrijdag 29 november 2013 12:51 schreef sp3c het volgende:
naja ik kan me voorstellen dat er wat grappen gemaakt zijn over donker gekleurde menschen de laatste maand
maar die moet je niet doorsturen naar de sollicitant
Ik stel het volgende vast:quote:Op vrijdag 29 november 2013 12:55 schreef Oud_student het volgende:
Ik stel het volgende vast, het zijn IMHO geldige stellingen:
1. Iedereen discrimineert
2. Er is een misvatting dat alleen "blanken" anderkleurigen (rassen) discrimineren.
3. Binnen de niet-blanke groep is er vaak een veel ernstiger vorm van discriminatie.
4. De Nederlandse werkgever (gemiddeld gesproken) discrimineert op leeftijd, huidskleur, ervaring, diploma's etc. etc. met als doel om de meest geschikte kandidaat tegen de laagste prijs te krijgen.
5. Discriminatie berust op ervaring, vooroordelen en het imago van diverse (etnische) groepen en kan dus vanuit de optiek van stelling 4 voor de werkgever een valide reden zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |