twitter:SportmphMark twitterde op donderdag 28-11-2013 om 09:00:17Ross leaving Merc. Expect to see him in an FIA role soon. See my Autsport column today. reageer retweet
twitter:Lotus_F1Team twitterde op vrijdag 29-11-2013 om 17:03:18You never forget your first time... http://t.co/OFfGv6XVf7 reageer retweet
Maldonado bevestigd bij Lotus.twitter:SkySportsF1 twitterde op vrijdag 29-11-2013 om 17:03:51Lotus confirm that @Pastormaldo will join @RGrosjean in 2014 #skyf1 reageer retweet
Is natuurlijk maar afwachten wat voor auto ze volgend jaar hebben maar als die net zo goed is als dit jaar dan kan hij dus veel meer bepalende schade aanrichtenquote:Op vrijdag 29 november 2013 17:19 schreef Nattekat het volgende:
Nog niet van die brokkenpiloot verlost
Verwacht helemaal niks van Lotus, ze zitten diep in de problemen. Ohnee...Quantum gaat ze als enige team op de grid schuldenvrij makenquote:Op vrijdag 29 november 2013 17:22 schreef Tarado het volgende:
[..]
Is natuurlijk maar afwachten wat voor auto ze volgend jaar hebben maar als die net zo goed is als dit jaar dan kan hij dus veel meer bepalende schade aanrichten
Die kans is inderdaad groot, zullen toch de grote jongens zijn die vooraan staanquote:Op vrijdag 29 november 2013 17:24 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Verwacht helemaal niks van Lotus, ze zitten diep in de problemen. Ohnee...Quantum gaat ze als enige team op de grid schuldenvrij maken
Aldus RTL GP op Facebook.quote:Het management van Giedo van der Garde hecht eraan om recente berichten in diverse media te ontkrachten over de vermeende intentie van Marcel Boekhoorn, de aanstaande schoonvader van Giedo van der Garde, in aandelen van Force India te investeren. Daar is geen sprake van. Datzelfde geldt voor eerdere geruchten over een investering in aandelen van het Williams F1 Team. Een investering in een Formule 1-team past nadrukkelijk niet in het investeringsprofiel van Boekhoorn M&A, het investeringsvehikel van Marcel Boekhoorn. Bovendien staat de verwerving van een minderheidsbelang in een F1-team los van het verkrijgen van een racestoeltje voor Van der Garde. Dat zijn immers volledig gescheiden trajecten.
Giedo heeft afgelopen seizoen een uitstekend debuut gemaakt in de Formule 1 en is daar het Caterham-team van eigenaar Tony Fernandes zeer erkentelijk voor. De relatie met het team is uitstekend en de gesprekken over volgend jaar verlopen dan ook in een goede sfeer. De uitkomst van deze gesprekken blijft vooralsnog onzeker. Behalve met Caterham heeft het management van Giedo van der Garde ook contacten met diverse andere geïnteresseerde teams. Alle ontwikkelingen op de rijdersmarkt worden momenteel nauwlettend in de gaten gehouden.
Het staat wel vast dat Van der Garde ook in 2014 weer kan rekenen op de steun van zijn loyale sponsors McGregor, Regus, Cashper en Beelen.
Niet alleen Lotus, ook Sauber, want de Russen schijnen vooralsnog niet met geld over de brug te komen. Sauber zou zelfs openstaan voor een verkoop van het team.quote:Op vrijdag 29 november 2013 17:24 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Verwacht helemaal niks van Lotus, ze zitten diep in de problemen. Ohnee...Quantum gaat ze als enige team op de grid schuldenvrij maken
Met die brokken viel het dit jaar best wel mee.quote:Op vrijdag 29 november 2013 17:22 schreef Tarado het volgende:
[..]
Is natuurlijk maar afwachten wat voor auto ze volgend jaar hebben maar als die net zo goed is als dit jaar dan kan hij dus veel meer bepalende schade aanrichten
Grosjean is aardig gegroeid dit seizoen, Maldonado is echt niks gegroeid en heeft zijn titel vrij recentelijk nog eer aangedaan.quote:Op vrijdag 29 november 2013 18:43 schreef Beach het volgende:
Ach ja lekker makkelijk toch. Zeiken op Grosjean en Maldonado dat ze altijd maar crashen.
Let maar op; dit gaat de Verstappen grindbak grapjes achterna.
Dat was sabotage hoor, anders was Pastor natuurlijk makkelijk voor Bottas geëindigd!quote:Op vrijdag 29 november 2013 19:10 schreef Nattekat het volgende:
En iemand die al 3 jaar in de F1 zit en wordt verslagen door een rookie hoort niet in een topteam.
Was het maar waar, dan waren er tenminste nog grindbakken.....quote:Op vrijdag 29 november 2013 18:43 schreef Beach het volgende:
Ach ja lekker makkelijk toch. Zeiken op Grosjean en Maldonado dat ze altijd maar crashen.
Let maar op; dit gaat de Verstappen grindbak grapjes achterna.
Oh nou dan is het goed.quote:Op vrijdag 29 november 2013 21:00 schreef Fer het volgende:
Volgens mij was Maldo echt wel sneller dan Bottas, tot het laatste gedeelte van dit seizoen toen ie niet meer gemotiveerd was.
Alle priveteams hebben problemen. Mede ook de schuld van RBR wat zich niet aan de RRA heeft gehouden de afgelopen jaren, daardoor werden andere teams zoals Lotus gedwongen om meer uit te geven om toch bij de top aan te haken.quote:Op vrijdag 29 november 2013 18:21 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Niet alleen Lotus, ook Sauber, want de Russen schijnen vooralsnog niet met geld over de brug te komen. Sauber zou zelfs openstaan voor een verkoop van het team.
Beetje futuristische Le Mans autoquote:Op woensdag 4 december 2013 03:02 schreef SiGNe het volgende:
Over silly season én een nieuw tijdperk gesproken, Red Bull heeft wel een leuke conceptwagen ontworpen, eentje die laat zien hoe een gesloten F1 wagen eruit zou kunnen zien.
De Red Bull X 2014:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hebben ze gemaakt voor Gran Turismo 6, voor GT5 hadden ze in 2010 ook al een model gemaakt, de X 1
[ afbeelding ]
http://www.topgear.com/uk(...)-revealed-2013-12-03
Force India plek 2 gaat zeer wrs wel naar Perez.quote:Op woensdag 4 december 2013 10:37 schreef sasquatsch het volgende:
Zolang er plekken open zijn bij Force India en Sauber zijn dat de betere opties.
Maar ik verwacht inderdaad dat hij bij Caterham blijft.
Er zijn nog 6 plekken open:
Caterham: 2
Sauber: 2
Force India: 1
Marussia: 1
Als FI Perez had willen hebben hadden ze dat wel tegelijk met Hulkenberg bekend gemaakt zoals ze tot nog toe elk jaar deden. Dat ze dat niet gedaan hebben betekent dat de tweede coureur nog niet rond is. DIt kan Perez zijn, maar ook Sutil of Van der Garde. Of misschien nog wel iemand anders.quote:Op woensdag 4 december 2013 10:42 schreef Joene het volgende:
[..]
Force India plek 2 gaat zeer wrs wel naar Perez.
Ik zie hem niet terug gaan naar Sauber en Marussia of Caterham zijn mindere opties.
Caterham gokje 1 stoeltje voor Giedo , 1 Vrije plek want Pic gaat eruit.
Sauber , Esteban blijft want dikke sponsor, dus 1 vrije plek ?
Mooie conclusiequote:Op woensdag 4 december 2013 10:56 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Als FI Perez had willen hebben hadden ze dat wel tegelijk met Hulkenberg bekend gemaakt zoals ze tot nog toe elk jaar deden. Dat ze dat niet gedaan hebben betekent dat de tweede coureur nog niet rond is. DIt kan Perez zijn, maar ook Sutil of Van der Garde. Of misschien nog wel iemand anders.
Daarnaast hebben Perez en Gutierrez dezelfde sponsor, dus is het nog maar de vraag of die voor beide coureurs bij verschillende teams wil betalen. Sowieso loopt het contract van Telmex af bij Sauber. Ik heb het idee dat dat een driejarig contract was, en Gutierrez een noodoplossing was omdat Perez naar McLaren ging, die geen Telmex sponsoring naast Vodafone wil hebben.
Telmex zal waarschijnlijk met Perez verder gaan (of dat nu bij Sauber is of Force India). Dat betekent het einde van Gutierrez of beide moeten bij Sauber gaan rijden.
quote:Op woensdag 4 december 2013 10:44 schreef Marks het volgende:
In het kader van mijn ´´onderzoek´´ of de F1 vroeger echt beter was, kijk ik nu de race op estoril uit 1994 (in etappes, als ik even tijd heb...)
Opvallend, op 55 van de 70 ronden wordt gemeld dat er tot nu toe SLECHTS 7 ! uitvallers zijn.
![]()
Zoveel heb je nu amper na 2 races![]()
Verder is het verschil tussen de snelle wagens, Williamsen, Ferrari´s, met de langzaamsten erg groot waardoor het inhalen van achterblijvers een wel erg groot issue lijkt. En racebepalend. Meer dan tegenwoordig en meer zoals bij de WEC.
Maar qua race zou dit afgelopen jaar zeker geen hoogvlieger zijn geweest...
Oja, Verstappen maakt behoorlijk gehakt van JJ Lehto in de andere Benetton
SPOILER: semi-offtopicOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
quote:‘Ik denk dat we momenteel ergens tussen milde paniek en crisismanagement verkeren’, aldus Newey, die grapte dat hij nog wel zo’n zes maanden nodig heeft met de ontwikkeling van de nieuwe RB10. ‘De reglementen van volgend jaar zijn een ingrijpende wijziging, waaronder een zeer complexe krachtbron. Ik denk dat dit voor veel teams, waaronder Red Bull, een hele grote uitdaging is.’
Tja.... leuk, maar als individu komt je prestatie minder naar boven dan bij een formule klasse.quote:Op woensdag 4 december 2013 10:58 schreef Peterselieman het volgende:
Over Frijns doet het gerucht de ronde dat hij in beeld is bij Porsche voor hun LMP1-project
Sowieso als die niet nu in de f1 komt of ovals is het klaar met de "grote" carriere dingen.quote:Op woensdag 4 december 2013 11:42 schreef Marks het volgende:
[..]
Tja.... leuk, maar als individu komt je prestatie minder naar boven dan bij een formule klasse.
En zo lekker schijnt het nog niet te gaan met de Porsche, al hoeft hij natuurlijk ook nog niet klaar te zijn. Maar soepel schijnt de ontwikkeling zeker niet te gaan. Ook is het onduidelijk of ze wel alle (alsof het er al zoveel zijn..) races mee gaan doen.
voorlopig is die nu rondjes aan het rijden op Zandvoort, aldus zn twitter.quote:Op woensdag 4 december 2013 10:58 schreef Peterselieman het volgende:
Over Frijns doet het gerucht de ronde dat hij in beeld is bij Porsche voor hun LMP1-project
Een betaalde carriere als fabrieksrijder van Porsche is ook zeker niet slecht, maar waarschijnlijk niet direct zijn eerste optie.quote:Op woensdag 4 december 2013 12:22 schreef Joene het volgende:
Sowieso als die niet nu in de f1 komt of ovals is het klaar met de "grote" carriere dingen.
Schumacher en Bruno Senna reden ook Le Mans Series voordat ze in de F1 kwamen, net zoals Albers en Di Resta DTM reden voor hun F1 carriere.quote:Op woensdag 4 december 2013 12:22 schreef Joene het volgende:
[..]
Sowieso als die niet nu in de f1 komt of ovals is het klaar met de "grote" carriere dingen.
Niet als die geen sponsor vind . ik wil niet negatief doen , maar het ziet er gewoon qua f1 niet erg positief voor hem uit , geeft niks kan een prima carriere in de autosport hebben maar f1 gaat het gewoon niet worden.quote:Op woensdag 4 december 2013 15:18 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Schumacher en Bruno Senna reden ook Le Mans Series voordat ze in de F1 kwamen, net zoals Albers en Di Resta DTM reden voor hun F1 carriere.
Dus als Frijns in een van die klassen goed presteert is nog alles mogelijk.
Dat is wel een voorwaarde, ja. Of hij moet alsnog worden opgepikt door een team.quote:Op woensdag 4 december 2013 15:21 schreef Joene het volgende:
[..]
Niet als die geen sponsor vind . ik wil niet negatief doen , maar het ziet er gewoon qua f1 niet erg positief voor hem uit , geeft niks kan een prima carriere in de autosport hebben maar f1 gaat het gewoon niet worden.
Dan was die wel al opgepiktquote:Op woensdag 4 december 2013 15:29 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Dat is wel een voorwaarde, ja. Of hij moet alsnog worden opgepikt door een team.
Weet ik niet. Hij heeft Red Bull afwezen, andere teams zitten al vol met coureurs op zijn niveau. Sauber heeft hem opgepikt, maar moest hem vanwege financiële redenen laten gaan.quote:
quote:Op woensdag 4 december 2013 11:21 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]Schumacher reed wel vaker meer dan een minuut weg bij de rest in de regen, ook in een matige auto zoals in 1996.SPOILER: semi-offtopicOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar niet zo extreem als die race, de Ferrari was in 2001 al heel erg goed (wordt vaak vergeten tov 2002 en 2004) maar had toen nog zo nu en dan wat mankementjes, en McLaren was dat jaar iets minder beroerd.quote:Op woensdag 4 december 2013 17:09 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Schumacher reed wel vaker meer dan een minuut weg bij de rest in de regen, ook in een matige auto zoals in 1996.
Had ook geluk met de SC periode daardoor was het gaat weer dicht, Monaco 1997 bijv reed hij ook bijna een minuut weg.quote:Op woensdag 4 december 2013 18:14 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Maar niet zo extreem als die race, de Ferrari was in 2001 al heel erg goed (wordt vaak vergeten tov 2002 en 2004) maar had toen nog zo nu en dan wat mankementjes, en McLaren was dat jaar iets minder beroerd.
Largest winning margin (laps) 2 laps Spain 1969 Spanish Grand Prix (United Kingdom Jackie Stewart from New Zealand Bruce McLaren)quote:Op woensdag 4 december 2013 17:09 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Schumacher reed wel vaker meer dan een minuut weg bij de rest in de regen, ook in een matige auto zoals in 1996.
quote:Het Silly Season is in volle gang. Diverse toprijders hebben nog geen zitje terwijl het aantal beschikbare plaatsen kleiner wordt. Door de aankondiging van Nico Hulkenberg bij het Force India F1 Team, zijn er in de middenmoot slechts twee stekjes vrij: bij Sauber en bij datzelfde Force India. De algemene verwachting is dat Sergio Perez overstapt naar het Indiase team, terwijl Adrian Sutil vertrekt naar de Zwitsers. In dat geval is het einde verhaal voor Paul di Resta en Esteban Gutierrez. Eerstgenoemde lijkt een overstap naar Amerika te overwegen, maar hoe zit het met de jonge Mexicaan?
Telmex, de grote geldschieter van Gutierrez, verklaarde afgelopen maand: “We gaan de komende weken gesprekken voeren met Sauber, maar er is geen twijfel over mogelijk dat er volgend jaar twee Mexicanen op de Formule 1-grid staan. Wanneer dat niet het geval is, moeten wij onze betrokkenheid in de F1 heroverwegen.” Het ziet ernaar uit dat Telmex de samenwerking met het Zwitserse team gaat beëindigen, aangezien er geen plek lijkt voor Gutierrez.
Britse media melden inmiddels dat de Mexicaan afgelopen week op gesprek is geweest bij Caterham. Daar zou hij gesproken hebben met teambaas Cyril Abiteboul over de mogelijkheden voor 2014. Algemeen bekend is dat het achterhoedeteam gebruik maakt van betalende rijders. Giedo van der Garde en Charles Pic namen afgelopen seizoen beiden een flinke zak geld mee. De goede prestaties van de Nederlander in de tweede helft van het seizoen zijn echter geen garantie op een langer verblijf. Bovendien heeft Gutierrez in Telmex een interessante en rijke sponsor. Volgend jaar dus toch twee Mexicanen op de grid?
Het bezoek van Gutierrez aan het hoofdkwartier van Caterham leidt ertoe dat nog een naam toegevoegd kan worden aan de lijst met opties voor 2014. Giedo van der Garde en Robin Frijns worden regelmatig genoemd, net als Heikki Kovalainen en Marcus Ericsson.
Dat is iemand die PRO vd Garde is. Ik maak me dan ook niet zo druk, er zijn zoveel gesprekken.quote:Op woensdag 4 december 2013 20:29 schreef sasquatsch het volgende:
Daar zou hij gesproken hebben met teambaas Cyril Abiteboul over de mogelijkheden voor 2014.
En toen met iets van 10 ronden te gaan stond er een Benetton in de grindbak. Ik dacht, dat is vast Verstappen en een van de redenen waarom er zoveel grindbakgrappen over hem gemaakt zijn. Maar nee, het was Lehto....quote:Op woensdag 4 december 2013 10:44 schreef Marks het volgende:
In het kader van mijn ´´onderzoek´´ of de F1 vroeger echt beter was, kijk ik nu de race op estoril uit 1994 (in etappes, als ik even tijd heb...)
Opvallend, op 55 van de 70 ronden wordt gemeld dat er tot nu toe SLECHTS 7 ! uitvallers zijn.
![]()
Zoveel heb je nu amper na 2 races![]()
Verder is het verschil tussen de snelle wagens, Williamsen, Ferrari´s, met de langzaamsten erg groot waardoor het inhalen van achterblijvers een wel erg groot issue lijkt. En racebepalend. Meer dan tegenwoordig en meer zoals bij de WEC.
Maar qua race zou dit afgelopen jaar zeker geen hoogvlieger zijn geweest...
Oja, Verstappen maakt behoorlijk gehakt van JJ Lehto in de andere Benetton
quote:Having been overlooked for a Toro Rosso race seat Antonio Felix da Costa has been retained as a test and reserve driver by Red Bull Racing.
He will share duties with Sebastien Buemi, having stood in on occasion this year when the Swiss driver was on WEC duty.
“It’s great to be able to announce the signing of Sébastien and Antonio for 2014,” said Christian Horner. “Next year sees the biggest change to the Formula One regulations for some time and the return of multiple in-season tests. To therefore be able to call on two such capable drivers is of huge benefit to the team.
“In Sébastien we have a great resource, a driver with extensive grand prix experience and that will be invaluable. Antonio, on the other hand, is an up-and-coming talent with whom we already have a good working relationship. I’m sure that his contribution will be just as important during what is sure to be an intensely busy season.”
Dat gaat ie dan doen naast z'n DTM zitje bij BMWquote:Op vrijdag 6 december 2013 12:16 schreef sasquatsch het volgende:
Antonio Felix da Costa samen met Sebastien Buemi test/reserverijders Red Bull.
[..]
Een beetje hetzelfde niveau is mijn inschatting, maar wie weet gaat hij me verrassenquote:Op donderdag 12 december 2013 17:43 schreef Funzel het volgende:
Ik schat hem in ieder geval hoger in dan Sutil en ook wel Di Resta.
Vind het ook geen geweldenaar, maar ik denk wel dat Force India er in zijn geheel op vooruit is gegaan. Ben in ieder geval benieuwd hoe ze het daar gaan doen.quote:Op donderdag 12 december 2013 17:42 schreef Tarado het volgende:
[..]
Vind je? Ik vind die Perez niet zo'n geweldenaar
Sutil zei inderdaad voor 100% zeker te gaan rijden, waarschijnlijk Sauber. Maar dat neemt niet weg dat Giedo daarnaast kan rijden, want het is nog helemaal niet zeker dat Sirotkin gaat rijden voor Sauber. En Gutierrez lijkt ook elders te gaan kijken en is al bij Caterham gezien.quote:Op donderdag 12 december 2013 22:11 schreef Marks het volgende:
Maar:
Sutil zei ook 100% zeker ergens te rijden, maar dat hij nog niet kon zeggen waar....
Kan het alleen nergens weer vinden waar ik het gelezen heb..
Naar de huidige situatie vertaald zeg ik Sauber. En vd Garde bij Caterham, of toch gewoon andersom.
En, ik schat Sutil ook zeer hoog in. Vergeet niet dat hij zelfs naar een podium leek te gaan bij de eerste race van dit jaar. Maar door die belachelijke, comptetitievervalsende bandenwisseltruc van Pirelli na Silverstone kon hij geen potten meer breken.
En Perez is gewoon zeker niets beters. Werkelijk belachelijk dat we dit aan Withmarsh te danken hebben, die zo nodig een goed praatje heeft gedaan voor Perez. Als hij echt zo goed is, had hem dan zelf gehouden![]()
quote:Nonetheless, it is believed that Force India refugee Adrian Sutil, and the Dutch-backed Caterham driver Giedo van der Garde, are first in line for Sauber's 2014 seats.
It is even rumoured that van der Garde visited Sauber's Hinwil headquarters this week.
Button is juist een slecht-weer rijderquote:Op vrijdag 13 december 2013 12:47 schreef Meike26 het volgende:
Hmm, Perez is veel meer een bijtjertje... Sutil kan goed een handdoek in de ring gooien. Heb ik Perez de afgelopen 2 jaar nog niet zien doen. Méér ook dan zijn teamgenoot Button, hoe goed ik hem ook vind, het is een mooi-weer rijder. Perez wil en zal altijd presteren en dat vind ik wel leuk aan hem. Zoe je ook aan zijn hele rijstijl. Zelfs na een drive-through blijft hij de hoop en vechtlust houden op punten.
Sutil is imho zo'n grijs muisje. Buiten beeld zijn puntjes netjes sprokkelen, en als die in beeld komt is het een negatieve actie.quote:
Heidfeld, dat verhaal is helemaal vreemd waarom die weg moest destijd bij Lotus...quote:Op vrijdag 13 december 2013 13:17 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Sutil is imho zo'n grijs muisje. Buiten beeld zijn puntjes netjes sprokkelen, en als die in beeld komt is het een negatieve actie.
'N Heidfeld 2
Dat is niet vreemd, dat draaide gewoon om de roebelsquote:Op vrijdag 13 december 2013 14:43 schreef Marks het volgende:
[..]
Heidfeld, dat verhaal is helemaal vreemd waarom die weg moest destijd bij Lotus...
Petrov had na het ontslag van Heidfeld iets van 5 races nodig voordat hij pas evenveel punten als Nick had
Moraal van mn verhaal: Heidfeld was/is F1 waardig, Sutil is dat ook.
quote:13.12.2013 - Hinwil, 13th December 2013 - The Sauber F1 Team is pleased to announce Adrian Sutil as one of its drivers in 2014. The German will embark on his seventh season in Formula One with the Swiss outfit.
Monisha Kaltenborn, Team Principal:
“We are pleased, that we were able to sign Adrian, particularly as we have been wanting to work together with him for a while. Adrian had already visited the factory at the end of September to have a look at the infrastructure. Adrian is not only very fast, but also brings a lot of experience, which is very important looking at the new regulations for next year. We welcome Adrian to the Sauber F1 Team and look forward to a successful collaboration.”
Adrian Sutil:
“I am very happy that we found common ground. Although I have known for a while where I wanted to go, in the end the negotiations took a bit longer than planned. However, now I will have all the more reason to celebrate during the Christmas season. I’ve been in contact with Monisha for a while and she always gave me the feeling my qualities are valued. After six good years driving for Force India, with a lot of highlights, it’s now time to embark on a new challenge. I am determined to do my part in order to have a successful future together with the Sauber F1 Team. The long and successful tradition in motorsport, combined with an impressive factory and one of the best wind tunnels in F1, have been fascinating me for a long time. Thank you to Peter Sauber and Monisha Kaltenborn for your trust in me.”
The second driver for the 2014 season will be announced at a later date.
Mooie swap tussen Hulk en Sutil... Hoop dat ze beide van hun beste kant (kunnen laten) zien volgend jaarquote:
Ben het er wel mee eens ja, maar teams willen zekerheid, zeker in een jaar als 2014 wat komen gaat. Ik hoop dat die Russen zich afzijdig houden bij Sauber. Dan kan het nog wel eens zo zijn dat Giedo zomaar word aangekondigd bij het team. Ik zou het ook niet vervelend om hem bij Caterham te blijven zien zitten, maar iedereen weet dat Sauber een goede vooruitgang isquote:Op vrijdag 13 december 2013 15:46 schreef Rossdale het volgende:
Meh, Sutil is nou echt zo'n racer die ik niet zou missen in de F1... net als Massa eigenlijk.
Ik vind het jammer dat beide zich toch weer in een ander team gewurmd hebben.
Om eerlijk te zijn, ben je iedereen best snel vergeten in de formule 1, bijvoorbeeld Kubica, die miste ik vorige 2 jaar ook niet echt...quote:Op vrijdag 13 december 2013 15:46 schreef Rossdale het volgende:
Meh, Sutil is nou echt zo'n racer die ik niet zou missen in de F1... net als Massa eigenlijk.
Ik vind het jammer dat beide zich toch weer in een ander team gewurmd hebben.
Mwah Heidfeld schat ik toch een stuk hoger in. Die deed wel meer dan 'buiten beeld zijn puntjes netjes sprokkelen'.quote:Op vrijdag 13 december 2013 13:17 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Sutil is imho zo'n grijs muisje. Buiten beeld zijn puntjes netjes sprokkelen, en als die in beeld komt is het een negatieve actie.
'N Heidfeld 2
Niet? Ik wel. Samen met Kimi had hij Lotus tot grote hoogte kunnen brengenquote:Op vrijdag 13 december 2013 17:36 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
Om eerlijk te zijn, ben je iedereen best snel vergeten in de formule 1, bijvoorbeeld Kubica, die miste ik vorige 2 jaar ook niet echt...
Ik denk, in de categorie ''als'' en ''wat als'', dat Raikkonen nooit gevraagd zou zijn geworden door Boullier mocht Kubica dat ongeluk niet hebben gehad.....quote:Op vrijdag 13 december 2013 19:51 schreef Geralt het volgende:
[..]
Niet? Ik wel. Samen met Kimi had hij Lotus tot grote hoogte kunnen brengen
Jammer dat die nooit meer F1 gaat rijden naar hoe het er momenteel uit ziet
Volgens mij komend seizoen wel een stapje omhoog naar het echte werk in de rally
Indien Kubica dat ongeluk niet had gehad, had hij denk ik al bij Ferrari gezeten naast Alonso. En hadden ze al veel eerder afscheid genomen van Massa.quote:Op vrijdag 13 december 2013 19:53 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Ik denk, in de categorie ''als'' en ''wat als'', dat Raikkonen nooit gevraagd zou zijn geworden door Boullier mocht Kubica dat ongeluk niet hebben gehad.....
Denk niet dat Lotus en Kimi en Kubica kon betalenquote:Op vrijdag 13 december 2013 19:51 schreef Geralt het volgende:
[..]
Niet? Ik wel. Samen met Kimi had hij Lotus tot grote hoogte kunnen brengen
Jammer dat die nooit meer F1 gaat rijden naar hoe het er momenteel uit ziet
Volgens mij komend seizoen wel een stapje omhoog naar het echte werk in de rally
Mwah. Hij had duidelijk potentie, maar was toch ook een soort Maldonado. Teveel domme acties. Nu hij rally rijdt is het ook weer de ene na de andere crash.quote:Op vrijdag 13 december 2013 19:51 schreef Geralt het volgende:
Niet? Ik wel. Samen met Kimi had hij Lotus tot grote hoogte kunnen brengen
Kubica prefereert dan ook kwaliteit, Maldonado kwantiteitquote:Op zaterdag 14 december 2013 00:05 schreef Peterselieman het volgende:
qua stevige crashes is Malledonna een beginneling vergeleken met Kubica
Op die enorme klapper in Canada kan ik van Kubica zo niet veel crashes opnoemen, alleen een crash met Vettel in Australie geloof ik.quote:Op zaterdag 14 december 2013 00:05 schreef Peterselieman het volgende:
qua stevige crashes is Malledonna een beginneling vergeleken met Kubica
die neem ik ook mee jaquote:Op zaterdag 14 december 2013 14:10 schreef Ferry_76 het volgende:
[..]
Op die enorme klapper in Canada kan ik van Kubica zo niet veel crashes opnoemen, alleen een crash met Vettel in Australie geloof ik.
Rallywagens heeft hij wel al genoeg plat gereden.
Ja, alleen Sutil is bevestigd.quote:Op zaterdag 14 december 2013 15:55 schreef Nober het volgende:
Ik geloof er niet in maar kan Van der Garde alsnog naar Sauber?
Maar wel kampioen in de WRC2 ondanks zijn crashes. En volgend jaar WRC.quote:Op zaterdag 14 december 2013 00:01 schreef k_man het volgende:
[..]
Mwah. Hij had duidelijk potentie, maar was toch ook een soort Maldonado. Teveel domme acties. Nu hij rally rijdt is het ook weer de ene na de andere crash.
je zou ook kunnen stellen dat ie altijd op het randje rijdt. En zo nu en dan gaat ie er weleens overheen.quote:Op zaterdag 14 december 2013 18:52 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Maar wel kampioen in de WRC2 ondanks zijn crashes. En volgend jaar WRC.
Krap bij kas zitten deed ook Lotus dit seizoen en die hadden toch een beste wagen. Net als Sauber eigenlijk.quote:Op maandag 16 december 2013 22:56 schreef aesop het volgende:
Hoe goed is Sauber volgend jaar als ze zo krap bij kas zitten? Hoe verhoudt zich hun budget met dat van bv Caterham?
Ja omdat Lotus wel uitgaven deed van een topteam, vandaar ook een verlies van 86 miljoen.quote:Op maandag 16 december 2013 23:36 schreef Marks het volgende:
[..]
Krap bij kas zitten deed ook Lotus dit seizoen en die hadden toch een beste wagen. Net als Sauber eigenlijk.
En Sauber is nooit echt slecht geweest, ik denk dat het een goede stap opwaarts is. Beter dan dat Williams dat zou zijn geweest.
Je kunt weinig met deze cijfers, nu lijkt het nog alsof Lotus het meest uit ieder geïnvesteerde pond weet te halen. Alleen geven ze dus structureel veel meer uit dan was begroot. Bij Mercedes en Red Bull smeren ze de extra kosten uit over andere onderdelen van het bedrijf.quote:Op maandag 16 december 2013 23:50 schreef sasquatsch het volgende:
Geschatte budgetten over 2013*
Ferrari 250 miljoen pond
Red Bull 235 miljoen pond
Mercedes 160 miljoen pond
McLaren 160 miljoen pond
Lotus 130 miljoen pond
Force India 100 miljoen pond
Sauber 90 miljoen pond
Williams 90 miljoen pond
Toro Rosso 70 miljoen pond
Caterham 65 miljoen pond
Marussia 51 miljoen pond
*Budget figures are from Dieter Rencken's 'The True Cost of Formula 1' for Autosport (paywall protected).
Volgens GPUpdate is Giedo nog steeds in gesprek met de drie teams die een stoeltje vrij hebben, Sauber, Caterham en nu ook Marussia.quote:Op maandag 16 december 2013 22:01 schreef Peterselieman het volgende:
er gaan geruchten dat Giedo van der Garde bij Sauber getekend heeft en nog deze maand gepresenteerd zal worden.
In ieder geval mogen we hem al feliciteren, want hij is vandaag in het huwelijksbootje gestapt met Denise Boekhoorn
quote:10:33 – Het management van Giedo van der Garde heeft aan GPUpdate.net laten weten met alle drie de teams die nog een stoeltje in de aanbieding hebben voor 2014, in gesprek te zijn. Het gaat hierbij dus om Sauber, Caterham, het team waarmee hij dit jaar in de Formule 1 debuteerde, en Marussia.
Van der Garde bracht zelf onlangs naar buiten met Sauber, Caterham en Force India te praten over een zitje voor 2014. Laatstgenoemde renstal behoort echter niet langer tot de mogelijkheden. Force India completeerde de rijdersbezetting vorige week met Sergio Perez. Sindsdien gaan er geruchten dat Van der Garde hard onderweg is naar een deal bij Sauber, waar hij de teamgenoot kan worden van Adrian Sutil.
Volgens het management van Van der Garde wordt er nog gesproken met alle teams die een zitje in de Formule 1 beschikbaar hebben. "We zijn nog bezig", vertelde Jan Paul ten Hoopen, die samen met Jeroen Schothorst het management doet voor Van der Garde, aan GPUpdate.net. "Er wordt nog steeds hard onderhandeld. We zijn met alle drie de teams die nog een stoeltje vrij hebben, in gesprek."
Behalve met Sauber en Caterham is er dus ook contact met Marussia, al heeft de teambaas van die renstal eerder deze week verklaard dicht bij een nieuw contract met Max Chilton te zijn. Een overstap naar Sauber of een tweede seizoen bij Caterham lijken dus de beste opties voor Van der Garde.
Nogal logisch, een overstap van het ene achterhoede team naar het andere achterhoedeteam wat nog slechter is gaat je carrière geen goed doen lijkt me zo.quote:Een overstap naar Sauber of een tweede seizoen bij Caterham lijken dus de beste opties voor Van der Garde.
Lijkt me raar Marussia gezien Chilton op punt van tekenen staat. en Bianchi al getekend heeft,quote:Op donderdag 19 december 2013 11:13 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Volgens GPUpdate is Giedo nog steeds in gesprek met de drie teams die een stoeltje vrij hebben, Sauber, Caterham en nu ook Marussia.
[..]
ik hoop dat die gewoon lekker blijft zitten , denk dat dat beter is dan een evt matig seizoen bij sauber. Nieuw team ,nieuwe mensen etc.quote:Op donderdag 19 december 2013 11:54 schreef Geralt het volgende:
[..]
Nogal logisch, een overstap van het ene achterhoede team naar het andere achterhoedeteam wat nog slechter is gaat je carrière geen goed doen lijkt me zo.
Ik hoop nog steeds op Sauber
Dat gevoel heb ik er ook bij. Met de komende regelwijzigingen zie ik het nog wel gebeuren dat Caterham een sprong kan maken naar de middenmoot. Denk dat het wat betreft innovatie en visie bij Caterham aan niets ontbreekt. Puur budgetair kan het nog wel beter natuurlijk, maar zeker geen straf om 2e jaar Caterham te gaan rijden.quote:Op donderdag 19 december 2013 12:27 schreef Joene het volgende:
[..]
ik hoop dat die gewoon lekker blijft zitten , denk dat dat beter is dan een evt matig seizoen bij sauber. Nieuw team ,nieuwe mensen etc.
Ja maar de kans dat sauber een podium rijpe wagen weet te ontwikkelen met deze changes van komend seizoen acht ik niet groter dan die van Caterham. Ik gok dat blijven bij je race engineer , een stabiele basis etc , meer doet voor Giedo dan weer opnieuw misschien een tegenvallend jaar en klaar zijn in de f1 ?quote:Op donderdag 19 december 2013 12:50 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Dat gevoel heb ik er ook bij. Met de komende regelwijzigingen zie ik het nog wel gebeuren dat Caterham een sprong kan maken naar de middenmoot. Denk dat het wat betreft innovatie en visie bij Caterham aan niets ontbreekt. Puur budgetair kan het nog wel beter natuurlijk, maar zeker geen straf om 2e jaar Caterham te gaan rijden.
Maar toch, Sauber en de kans om Sutil te verslaan... wellicht 1 of 2 keer zicht op podium? Wow, die kans moet ie wel grijpen !
Ik vind Sauber toch een stapje omhoog + heeft hij een betere teammaat om te verslaanquote:Op donderdag 19 december 2013 12:27 schreef Joene het volgende:
[..]
ik hoop dat die gewoon lekker blijft zitten , denk dat dat beter is dan een evt matig seizoen bij sauber. Nieuw team ,nieuwe mensen etc.
Hoe weet je dat ? Er is nog geen zitje vergeven van Caterham.quote:Op donderdag 19 december 2013 12:53 schreef Tarado het volgende:
[..]
+ heeft hij een betere teammaat om te verslaan
Ben ik misschien wat voorbarig over de teammaatquote:Op donderdag 19 december 2013 12:53 schreef Joene het volgende:
[..]
Hoe weet je dat ? Er is nog geen zitje vergeven van Caterham.
Bovendien sauber heeft ook redelijke financial issue's.
Nou dat vraag ik me serieus wel af, ze hebben meer ervaring Ja , ze hebben net als caterham ook geen geld. Ze hebben wel een dikke windtunnel van bmw .quote:Op donderdag 19 december 2013 12:56 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ben ik misschien wat voorbarig over de teammaat
Sauber is qua organisatie gewoon verder dan Caterham
We gaan het zien maar tot nu toe hebben ze toch betere resultaten gehaald dan Caterham in de tijd dat ze beiden mee doen en die windtunnel komt ook wel goed van pas.quote:Op donderdag 19 december 2013 12:57 schreef Joene het volgende:
[..]
Nou dat vraag ik me serieus wel af, ze hebben meer ervaring Ja , ze hebben net als caterham ook geen geld. Ze hebben wel een dikke windtunnel van bmw .
Dat is naar mijn idee ook logisch Caterham/lotus is maar 3/4 jaar terwijl Sauber al zolang mee doet als ik formule 1 kijk.quote:Op donderdag 19 december 2013 12:59 schreef Tarado het volgende:
[..]
We gaan het zien maar tot nu toe hebben ze toch betere resultaten gehaald dan Caterham in de tijd dat ze beiden mee doen en die windtunnel komt ook wel goed van pas.
Ik vind het eigenlijk een beetje tegenvallen van die nieuwe teams, maar goed nu met die nieuwe regels begint iedereen op 0 en wie weet verandert de pikorde, bovenin zie ik niet veel veranderen, kan alleen maar hopen dat Ferrari en Mercedes een minimaal gelijkwaardige auto als RBR bouwen.quote:Op donderdag 19 december 2013 13:03 schreef Joene het volgende:
[..]
Dat is naar mijn idee ook logisch Caterham/lotus is maar 3/4 jaar terwijl Sauber al zolang mee doet als ik formule 1 kijk.
quote:...
Bliebe Esteban tatsächlich bei Sauber, so sind das schlechte Nachrichten für Giedo van der Garde. Wenn Gutiérrez statt des Holländers im Sauber sitzt, dann kann das nur zwei Gründe haben. Erstens hält Sauber den Mexikaner für entwicklungsfähiger, und zweitens gibt es verbindliche Zusagen von Domit in Sachen finanzieller Hilfe.
Bei Caterham ist van der Gardes Sitz nicht gesichert: Teamchef Tony Fernandes will ein Auto mit einem erfahrenen Mann besetzen (Heikki Kovalainen), der schwedische GP2-Fahrer Marcus Ericsson hat ein finanziell verlockendes Angebot auf den Tisch gelegt. Damit hat sich der 23-Jährige (2013 Gesamtsechster der GP2) in eine gute Ausgangslage gegen Giedo van der Garde und Charles Pic gebracht.
Positief dat Mercedes in elk geval 2 key engineers bij Redbull heeft weggekaapt, jammer dat ze pas in juni vrij komen. Dus die doen pas mee voor seizoen 2015.quote:Op donderdag 19 december 2013 13:06 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ik vind het eigenlijk een beetje tegenvallen van die nieuwe teams, maar goed nu met die nieuwe regels begint iedereen op 0 en wie weet verandert de pikorde, bovenin zie ik niet veel veranderen, kan alleen maar hopen dat Ferrari en Mercedes een minimaal gelijkwaardige auto als RBR bouwen.
Zul je zien dat hij alsnog overal naast valt.quote:Op donderdag 19 december 2013 13:08 schreef sasquatsch het volgende:
Kansen bij Caterham voor Giedo slinken ook, nu Marcus Ericsson geld meebrengt.
[..]
Daar begint het aardig op te lijken ja.quote:Op donderdag 19 december 2013 14:48 schreef Funzel het volgende:
[..]
Zul je zien dat hij alsnog overal naast valt.
Tja, er zijn een hoop goede (betere) rijders die nu nog een stoeltje zoeken en hoe wanhopiger hoe meer moeite ze doen om dat stoeltje te krijgen.quote:Op donderdag 19 december 2013 12:59 schreef Geralt het volgende:
http://www.racexpress.nl/index.php?nav=Artikel&nid=54885
Kansen slinken voor Giedo bij Sauber.
Er zijn anders een aantal best grote Nederlandse F1 sponsors, Randstad en McGregor bijv. en vroeger ook ING en Shell.quote:Op donderdag 19 december 2013 15:05 schreef Joene het volgende:
[..]
Daar begint het aardig op te lijken ja.
En als dat gebeurt zie je maar weer dat Nederland vanwege sponsoring nooit groot zal worden in f1.
Niet dat ik van der garde nou zo een super talent vind overigens.
Ik denk niet dat die het lekker vind als die geen stoeltje heeft , want alle andere "klassen" is het seizoen al begonnen straks.quote:Op donderdag 19 december 2013 15:06 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Tja, er zijn een hoop goede (betere) rijders die nu nog een stoeltje zoeken en hoe wanhopiger hoe meer moeite ze doen om dat stoeltje te krijgen.
En voor Guido is het denk ik ook wel lekker, hij is net getrouwd, laat 'm lekker genieten van het geld van z'n schoonvader..
Het is ook veel interresanter om een team te sponsoren voor je exposure dan een coureur.quote:Op donderdag 19 december 2013 15:13 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Er zijn anders een aantal best grote Nederlandse F1 sponsors, Randstad en McGregor bijv. en vroeger ook ING en Shell.
Alleen sponsoren die teams en niet individuele coureurs.
Best zonde want daardoor hebben sommige goede Nederlandse coureurs maar weinig kans op een stoeltje in de F1.
Het makkelijkste is tegenwoordig als je een rijke schoonvader hebt: Van der Garde, Christiaan Albers, Robert Doornbos... alle 3 een schoonvader met miljoenen op de bank.
McGregor sponsort wel degelijk individuele coureurs naast het Williams team. o.a. Tom Coronel en Giedo van der Garde (maar dat is dus van zijn schoonvader).quote:Op donderdag 19 december 2013 15:13 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Er zijn anders een aantal best grote Nederlandse F1 sponsors, Randstad en McGregor bijv. en vroeger ook ING en Shell.
Alleen sponsoren die teams en niet individuele coureurs.
Best zonde want daardoor hebben sommige goede Nederlandse coureurs maar weinig kans op een stoeltje in de F1.
Het makkelijkste is tegenwoordig als je een rijke schoonvader hebt: Van der Garde, Christiaan Albers, Robert Doornbos... alle 3 een schoonvader met miljoenen op de bank.
Shell is toch niet gestopt?quote:Op donderdag 19 december 2013 15:13 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Er zijn anders een aantal best grote Nederlandse F1 sponsors, Randstad en McGregor bijv. en vroeger ook ING en Shell.
Alleen sponsoren die teams en niet individuele coureurs.
Best zonde want daardoor hebben sommige goede Nederlandse coureurs maar weinig kans op een stoeltje in de F1.
Het makkelijkste is tegenwoordig als je een rijke schoonvader hebt: Van der Garde, Christiaan Albers, Robert Doornbos... alle 3 een schoonvader met miljoenen op de bank.
Neee Shell sponsort Ferrariquote:
Allemachtig... Je hebt echt geen idee wat het is om coureur te zijn, dan wil je gewoon racen. Echt genieten van het geld kan dan niet.quote:Op donderdag 19 december 2013 15:06 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Tja, er zijn een hoop goede (betere) rijders die nu nog een stoeltje zoeken en hoe wanhopiger hoe meer moeite ze doen om dat stoeltje te krijgen.
En voor Guido is het denk ik ook wel lekker, hij is net getrouwd, laat 'm lekker genieten van het geld van z'n schoonvader..
Mwa leuk dat je hem terug wil zien volgend jaar en dat wil ik ook wel hoor maar je verhaal vind ik niet overtuigend, hoop dat hij zelf een beter verhaal heeft.quote:Op donderdag 19 december 2013 15:44 schreef Marks het volgende:
[..]
Allemachtig... Je hebt echt geen idee wat het is om coureur te zijn, dan wil je gewoon racen. Echt genieten van het geld kan dan niet.
En zoveel betere rijders die een stoel zoeken zijn er niet. Hij is de enige van de achterhoedeteams die afgelopen jaar echt een paar keer iets opzienbarends (in positieve zin) liet zien, met p3 in q1 Spa als hoogtepunt voor mij. Hij was de ENIGE van de achterhoede coureurs die wat durfde te proberen en het betaalde uit. Daar maakte hij voor mij het verschil met de zoveelste nieuwe coureur zoals Pic, Chilton, Perez, Di Resta, Vergne en Ricciardo dat voor mij zijn. Die zijn wat mij betreft te licht voor de F1 (want koningsklasse!) terwijl Giedo net het voordeel van de twijfel krijgt gezien zijn progressie. Na een half jaar is hij al zijn teamgenoot de baas die een jaar extra ervaring had. Dat zegt genoeg.
Die goede posities waren puur toevalstreffers, die P3 in Q1 kwam omdat ie net op tijd de juiste banden had terwijl andere teams nog op intermediates reden, in Q2 waren de kansen voor iederen weer gelijk en werd ie om z'n oren gereden met rondetijden die 3-4 seconden lager waren dan de rest.quote:Op donderdag 19 december 2013 15:44 schreef Marks het volgende:
[..]
Allemachtig... Je hebt echt geen idee wat het is om coureur te zijn, dan wil je gewoon racen. Echt genieten van het geld kan dan niet.
En zoveel betere rijders die een stoel zoeken zijn er niet. Hij is de enige van de achterhoedeteams die afgelopen jaar echt een paar keer iets opzienbarends (in positieve zin) liet zien, met p3 in q1 Spa als hoogtepunt voor mij. Hij was de ENIGE van de achterhoede coureurs die wat durfde te proberen en het betaalde uit. Daar maakte hij voor mij het verschil met de zoveelste nieuwe coureur zoals Pic, Chilton, Perez, Di Resta, Vergne en Ricciardo dat voor mij zijn. Die zijn wat mij betreft te licht voor de F1 (want koningsklasse!) terwijl Giedo net het voordeel van de twijfel krijgt gezien zijn progressie. Na een half jaar is hij al zijn teamgenoot de baas die een jaar extra ervaring had. Dat zegt genoeg.
Dat ligt ook weer een beetje aan het soort coureur, zijn status, het achterland dat hij vertegenwoordigd en op welke markt de sponsoring zich richt.quote:Op donderdag 19 december 2013 15:15 schreef Joene het volgende:
[..]
Het is ook veel interresanter om een team te sponsoren voor je exposure dan een coureur.
Ik heb daar vaker over nagedacht en kom er toch steeds bij uit dat dit eigenlijk grote onzin is. Niet dat ik jou daarop aanval nu, maar dat dit de reden zou zijn voor NL bedrijven.quote:Op vrijdag 20 december 2013 10:32 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Dat ligt ook weer een beetje aan het soort coureur, zijn status, het achterland dat hij vertegenwoordigd en op welke markt de sponsoring zich richt.
Een bedrijf dat zich vrijwel exclusief richt op de interne markt doet er wellicht beter aan om een bekende coureur van de eigen nationaliteit te sponsoren (zie KPN en Doornbos destijds, of Deutsche Vermögensberatung en Schumacher).
Maar ING stapte de F1 in voor wereldwijde sponsordoeleinden, dan is een team interessanter. En dat geldt nou eenmaal voor veel Nederlandse multinationals; in de Nederlandse markt ligt maar een klein deel van hun omzet.
Een coureur uit NL moet gewoon zo goed zijn dat ze niet om hem heen kunnen, in die categorie zit v/d Garde niet.quote:Op vrijdag 20 december 2013 11:09 schreef Marks het volgende:
[..]
Ik heb daar vaker over nagedacht en kom er toch steeds bij uit dat dit eigenlijk grote onzin is. Niet dat ik jou daarop aanval nu, maar dat dit de reden zou zijn voor NL bedrijven.
Het punt is dat ook een NL coureur overal bekendheid kan krijgen. Immers, Alonso heeft niet alleen Spaanse fans en Vettel niet alleen Duitse.
Het kan zeker gebeuren dat als er een zeer goede NL coureur is, bijvoorbeeld Frijns..., met een stoeltje bij ik zeg iets geks als Ferrari, ook zeer veel Italiaanse fans kan krijgen en daarvoor goed kan zijn voor de Italiaanse of in het geval van Ferrari gewoon wereldwijde markt.
VDG misschien niet, maar imho Frijns wel. Helaas blijkt geld toch belangrijker dan talent.quote:Op vrijdag 20 december 2013 11:25 schreef Tarado het volgende:
[..]
Een coureur uit NL moet gewoon zo goed zijn dat ze niet om hem heen kunnen, in die categorie zit v/d Garde niet.
quote:Kamui Kobayashi is gespot op de fabriek van het Caterham F1 Team. Dat meldt het Finse Turun Sanomat. De Japanner was afgelopen jaar met Ferrari actief in de GT-racerij en voerde daarna diverse simulatortests voor het Formule 1-team uit. Het achterhoedeteam heeft ondertussen de line-up voor komend jaar nog niet bevestigd.
Diverse rijders worden in verband gebracht met de renstal van Tony Fernandes, waaronder Giedo van der Garde en Robin Frijns.
Jeuj, Kamuiquote:Op vrijdag 20 december 2013 12:17 schreef sasquatsch het volgende:
En we kunnen een volgende naam toevoegen aan het lijstje kandidaten bij Caterham. Kamui Kobayashi is gespot.
[..]
kijk naar doornbosquote:Op vrijdag 20 december 2013 11:29 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
VDG misschien niet, maar imho Frijns wel. Helaas blijkt geld toch belangrijker dan talent.
Dat denk ik ook maar die moet dan net de kans krijgen om het te laten zien in F1 en met dat eerste jaar een contract verdienen.quote:Op vrijdag 20 december 2013 11:29 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
VDG misschien niet, maar imho Frijns wel. Helaas blijkt geld toch belangrijker dan talent.
quote:Kamui Kobayashi is set to return to F1 with Caterham after emerging as the most qualified candidate for the seat.
With rookie Marcus Ericsson likely to be in the other car the team has been keen to employ an experienced driver.
At the same time Tony Fernandes and his fellow shareholders are still reluctant to keep pumping money into the team, and thus the ideal candidate would have experience and a budget.
Heikki Kovalainen has been in the frame for months, and until recently was under contract to the team, but as is well known he does not have any sponsorship. The same applies to Paul di Resta, the only other experienced driver who competed in 2013 and is without a drive.
Although he last raced in F1 in 2012 Kobayashi is eminently qualified – having compared well with Sergio Perez at Sauber – and more importantly unlike Kovalainen, he has significant sponsorship. Sources told this blog that he has a budget of ¤6m.
If confirmed Kobayashi’s return will be well received by both Bernie Ecclestone and Honda, owners of Suzuka, as it will be a major boost for the Japanese GP.
quote:Op vrijdag 20 december 2013 13:34 schreef sasquatsch het volgende:
Volgens Adam Cooper wordt de Caterham line-up Kobayashi / Ericsson.![]()
Kobayashi neemt ervaring en sponsorgeld mee en Ericsson is een rookie met sponsorgeld.
[..]
Lol.. Kobacrashi.quote:Op vrijdag 20 december 2013 13:34 schreef sasquatsch het volgende:
Volgens Adam Cooper wordt de Caterham line-up Kobayashi / Ericsson.![]()
Kobayashi neemt ervaring en sponsorgeld mee en Ericsson is een rookie met sponsorgeld.
[..]
Nou, lekker crashen met Bianchi moet toch wel een paar keer lukken?quote:Op vrijdag 20 december 2013 18:22 schreef Funzel het volgende:
Vind ik ook wel prima. Leuke rijder om te zien. Niet dat hij bij Caterham nou zoveel in de spotlights zal rijden.
Maar afgelopen jaar wel weer een paar keer in aanvaring gekomen met Giedo.quote:Op vrijdag 20 december 2013 18:25 schreef Funzel het volgende:
Hoezo Bianchi? Heeft vorig seizoen amper brokken gemaakt.
In de GP2 wel ja, maar dat is al lang geleden.
Die was er ook bij betrokken, ja.quote:
het begint er aardig op te lijken dat er ondanks goede 2e helft seizoen en redelijk sponsor pakket idd geen plek meer is voor giedo. Jammerquote:Op vrijdag 20 december 2013 19:24 schreef aesop het volgende:
Ik begin me toch wel zorgen te maken om Giedo's plekje. Duurt wel lang allemaal, ondanks zijn goedgevulde portemonnee en een aardig debuutseizoen. Houdt hij de Caterhamboot zelf af omdat hij nog hoopt op Sauber? Of lopen Sauber en Caterham warm voor anderen waardoor de banden met Marussia zijn aangehaald? Het kamp vd Garde klinkt in elk geval minder overtuigd dan enkele weken gelden over een stoeltje.
Om dat soort uitspraken echt te kunnen doen zou je eerst een gedegen marktonderzoek moeten raadplegen over het effect en het bereik van verschillende soorten sponsoring.quote:Op vrijdag 20 december 2013 11:09 schreef Marks het volgende:
[..]
Ik heb daar vaker over nagedacht en kom er toch steeds bij uit dat dit eigenlijk grote onzin is. Niet dat ik jou daarop aanval nu, maar dat dit de reden zou zijn voor NL bedrijven.
Het punt is dat ook een NL coureur overal bekendheid kan krijgen. Immers, Alonso heeft niet alleen Spaanse fans en Vettel niet alleen Duitse.
Het kan zeker gebeuren dat als er een zeer goede NL coureur is, bijvoorbeeld Frijns..., met een stoeltje bij ik zeg iets geks als Ferrari, ook zeer veel Italiaanse fans kan krijgen en daarvoor goed kan zijn voor de Italiaanse of in het geval van Ferrari gewoon wereldwijde markt.
In de GP2 kon Ericsson heel snel zijn, maar soms ook vrij anoniem rijden. Hij had wel vaak pech, want hij stond bijna altijd wel vooraan de grid. Hij deed het in elk geval beter dan bijv Pic in de GP2.quote:Op vrijdag 20 december 2013 19:54 schreef SiGNe het volgende:
Koba is wel een erg technische rijder en is ook erg snel, beter dan VDG ook imho.
Wat dat betreft een verstandige beslissing om hem voorrang te geven boven VDG.
Ericsson ken ik verder niet maar kennelijk kan ie meer geld voor z'n stoeltje betalen dan VDG en dan is het de overweging of je het risico neemt dan Ericsson een kut-rijder is of dat je minder geld aanneemt van een iets meer ervaren (maar niet echt goede) coureur.
Als Koba goed rijdt dan kunnen ze ergens komen maar dan is er wel geld nodig en met een rijder als Ericsson heb je dat geld en kan je duidelijker voor een 1e en 2e rijder kiezen.
Ik denk dus dat het een verstandige beslissing is van Catherham.
quote:...
We reported on Friday that former Sauber driver Kamui Kobayashi was spotted at Caterham's factory this week.
Michael Schmidt, the respected correspondent for Germany's Auto Motor und Sport, said the Japanese as well as rookie Marcus Ericsson are on pole position for the race seats.
"GP2 driver Ericsson has the double (million) figure backing of a Swedish global company," he said, adding that Kobayashi's many fans are pledging about $6 million towards his F1 return.
And Schmidt said Jaime Alguersuari and Paul di Resta have also been connected with Caterham for 2014.
The full house at Caterham could be bad news for Max Chilton, who was hoping to keep his Marussia seat.
Schmidt said 2013 Caterham refugees Giedo van der Garde and Charles Pic could buy their way into that seat, while Chilton's backers might be looking to switch their sponsorship focus to football -- despite the powerful influence at the insurance giant Aon of his father.
Helemaal mee eens. Als je een podium haalt in je thuisrace hoor je gewoon niet in de F1 thuis.quote:
Daar liet hij zien veel te kunnen. De echte toppers echter, weten op wat voor manier dan ook dit beste uit zichzelf te halen ook als het niet om een thuisrace gaat.quote:Op dinsdag 24 december 2013 12:58 schreef Beach het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Als je een podium haalt in je thuisrace hoor je gewoon niet in de F1 thuis.
Gaat Vdg ook niet halenquote:Op dinsdag 24 december 2013 12:58 schreef Beach het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Als je een podium haalt in je thuisrace hoor je gewoon niet in de F1 thuis.
Volgend jaar hebben ze niet meer de Cosworth achterin liggen he, wellicht scheelt dat genoeg om voor Caterham te komenquote:Op zaterdag 21 december 2013 15:28 schreef Funzel het volgende:
Nou goh Marussia, dan rijd je sowieso het hele jaar op de achterste startrij.
Tja de grid is nou eenmaal 22 man groot. Perez Massa Kobayashi zijn prima coureurs om tot de 22 te komen.quote:Op dinsdag 24 december 2013 13:17 schreef Marks het volgende:
[..]
Daar liet hij zien veel te kunnen. De echte toppers echter, weten op wat voor manier dan ook dit beste uit zichzelf te halen ook als het niet om een thuisrace gaat.
Let wel, de F1 zou toch echt de beste coureurs moeten willen hebben. Er zijn al genoeg uitzonderingen zoals Massa, Pic, Chilton, Vergne en Perez.
de matige prestaties waren zeker niet aan de cosworth te wijten hoor. Die motor was echt niet veel mis meequote:Op dinsdag 24 december 2013 15:06 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Volgend jaar hebben ze niet meer de Cosworth achterin liggen he, wellicht scheelt dat genoeg om voor Caterham te komen
was het maar zo een feest . Een vernieuwd Zandvoort met F1quote:
Heel misschienquote:Op dinsdag 24 december 2013 17:42 schreef Fer het volgende:
Guitierez en Sutil bij Sauber, vraag me af of er 2014 een Caterham of Marrusia voor komt. Denk ieder geval dat Toro Rosso en Williams er weinig moeite mee zullen hebben.
Force India wellicht een kansje op 5e plek?
Beste coureur weg? Grosjean is er nog, kreeg ook gewoon de status van nummer 1 toen duidelijk werd dat Kimi vertrok.quote:Op donderdag 26 december 2013 09:22 schreef Teubster het volgende:
Ja bij Lotus is het geld toch echt een probleem (geweest) en dat heeft de ontwikkeling van de wagen voor 2014 zeker geen goed gedaan. Daarnaast is hun beste coureur weg. Het zou me dus verbazen als ze met de top mee kunnen.
quote:Het is al even stil rondom Robin Frijns. De talentvolle Nederlander wordt in verband gebracht met het Caterham F1 Team, maar ook andere namen worden veelvuldig genoemd. Toch heeft de snelle Limburger goede hoop dat hij in 2014 daadwerkelijk op de startgrid staat. De gesprekken zijn nog altijd gaande, zo liet de snelle rijder weten.
“Er is nog niet veel nieuws te melden”, erkende Frijns tegenover RaceXpress.nl. “Tussen Kerst en nieuwjaar lag alles stil dus er gebeurde niet veel. Wel zijn we druk met een leuk project bezig. Dat ziet er niet zo slecht uit maar we moeten afwachten hoe het gaat lopen. In de Formule 1 is niets zeker totdat je een contract tekent, en zelfs dan kan er nog veel veranderen. Ik zeg gewoon niks en wacht lekker af, mijn management werkt hard en daar heb ik alle vertrouwen in.”
Afwachten luidt het devies voor de talentvolle rijder, die zich enkel focust op de stap naar de Formule 1: “We zijn enkel met de F1 bezig. Eén team ziet er heel interessant uit. Daar zijn we serieus mee in gesprek, met andere teams zijn we gewoon wat aan het praten. De focus gaat volledig uit naar de Formule 1. We hebben wel een Plan B, maar daar kijken we pas naar als het echt niet anders kan.”
Over termijnen kon Frijns weinig zeggen: “Ik heb geen idee wanneer er nieuws komt. De eerste wintertest staat eind januari gepland, dus sowieso daarvoor.”
Interessant, misschien als testrijder?quote:Op woensdag 8 januari 2014 23:22 schreef sasquatsch het volgende:
Frijns is nog steeds bezig om een F1 zitje te krijgen
[..]
Ik had eigenlijk niet verwacht dat hij nog een kans had in de F1, mooi nieuws dusquote:Op woensdag 8 januari 2014 23:22 schreef sasquatsch het volgende:
Frijns is nog steeds bezig om een F1 zitje te krijgen
[..]
Ik verwacht eigenlijk geen nederlander in de f1.quote:Op donderdag 9 januari 2014 13:44 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik had eigenlijk niet verwacht dat hij nog een kans had in de F1, mooi nieuws dus
Belgquote:Op donderdag 9 januari 2014 13:59 schreef Joene het volgende:
[..]
Ik verwacht eigenlijk geen nederlander in de f1.
Nee die zeker nietquote:
Wat hadden ze dan moeten doen, Grosjean 2 laten en Maldonado 3?quote:Op donderdag 26 december 2013 11:44 schreef Nober het volgende:
[..]
Beste coureur weg? Grosjean is er nog, kreeg ook gewoon de status van nummer 1 toen duidelijk werd dat Kimi vertrok.
PVDSA-Honda in 2015? Dag Lotus. En welkom Johnny Cecotto Jnr.
Ik las binnenkort, niet perse morgenquote:Op donderdag 9 januari 2014 17:57 schreef Peterselieman het volgende:
Caterham zal waarschijnlijk morgen bekend gaan maken wie in ieder geval een van de zitjes in zal gaan nemen
Als ze nog aan de eerste tests deel willen nemen, moeten ze toch wel binnen twee weken een besluit nemen..quote:Op donderdag 9 januari 2014 19:25 schreef sasquatsch het volgende:
Ik las binnenkort, niet perse morgen
Van der Garde werd vorig jaar 4 dagen voor de eerste test bekend gemaakt. Dus hebben ze nog even tijd. Al zeiden ze dit jaar niet zo lang te willen wachten.quote:Op donderdag 9 januari 2014 19:38 schreef Ferry_76 het volgende:
[..]
Als ze nog aan de eerste tests deel willen nemen, moeten ze toch wel binnen twee weken een besluit nemen..
Waar had je die info vandaan ?quote:Op donderdag 9 januari 2014 17:57 schreef Peterselieman het volgende:
Caterham zal waarschijnlijk morgen bekend gaan maken wie in ieder geval een van de zitjes in zal gaan nemen
Twitter, alleen ik was iets te snel met morgen. Het zal in de komende dagen gebeurenquote:
ik wou net zeggen het enige wat ik lees is komende dagen...quote:Op vrijdag 10 januari 2014 14:08 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Twitter, alleen ik was iets te snel met morgen. Het zal in de komende dagen gebeuren
Je kan giedo toch ook als ervaren beschouwen. En wat heb je nu aan ervaring, in mijn ogen juist minder met nieuwe regels.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 23:53 schreef sasquatsch het volgende:
Dan is het maar te hopen dat Giedo of Robin voor Caterham gaat rijden, naast een ervaren rijder. Want dat is wat Caterham al heeft bevestigd dat ze in ieder geval een ervaren coureur willen.
das ook voor het eerst dat Marussia met de 2 zelfde coureurs start als het jaar voordienquote:Op vrijdag 10 januari 2014 23:49 schreef Peterselieman het volgende:
Chilton zal bij Marussia blijven
Chilton blijft bij Marussia
nee kobayashi is wel on polequote:Op maandag 13 januari 2014 20:20 schreef DenS het volgende:
Geen goed gerucht voor Giedo of Frijns: http://www.racexpress.nl/index.php?nav=Artikel&nid=55400
Ik zie het ook niet zitten in Kobayashi. Veel kamikaze. Was leuk geweest voor je jaren '90 en '00. Inmiddels, met die Pirelli meuk, werkt het enkel maar tegen je.quote:Op maandag 13 januari 2014 20:56 schreef Ferry_76 het volgende:
Hoe vaak heeft Kobayashi het afgelopen jaar in een F1 wagen gezeten? Volgens mij één keer in Moskou in een oude wagen, die hij vervolgens in een muur hing..
Voor zijn ervaring hoeft Caterham het niet te doen, de huidige rijders hebben meer ervaring met de banden dan Kobayashi, en het lijkt erop dat Giedo ook meer geld mee kan brengen.
Bovendien vond ik Kamui altijd behoorlijk wild in zijn auto, een rijstijl die komend jaar denk ik niet gaat werken.
Ik vind sowieso dat hij zijn kansen heeft gehad.quote:Op maandag 13 januari 2014 20:56 schreef Ferry_76 het volgende:
Hoe vaak heeft Kobayashi het afgelopen jaar in een F1 wagen gezeten? Volgens mij één keer in Moskou in een oude wagen, die hij vervolgens in een muur hing..
Voor zijn ervaring hoeft Caterham het niet te doen, de huidige rijders hebben meer ervaring met de banden dan Kobayashi, en het lijkt erop dat Giedo ook meer geld mee kan brengen.
Bovendien vond ik Kamui altijd behoorlijk wild in zijn auto, een rijstijl die komend jaar denk ik niet gaat werken.
Lijkt dus zo te zijn.. .quote:Op donderdag 9 januari 2014 12:56 schreef Marks het volgende:
[..]
Interessant, misschien als testrijder?
Opzich nog niet zo heel slecht.quote:Frijns vrijwel zeker derde rijder bij F1-team Caterham
Robin Frijns wordt dit jaar vrijwel zeker test- en reservecoureur bij het Formule 1-team van Caterham. Marcus Ericsson uit Zweden en de Japanner Kamui Kobayashi zijn de belangrijkste kandidaten voor de twee beschikbare racezitjes bij de Brits/Maleisische renstal.
Autosport
van onze verslaggever
Bronnen rond het team en de coureur bevestigen dat de deal nagenoeg rond is. Frijns krijgt als derde rijder zestien testdagen toebedeeld, acht op de vrijdag voor een Grand Prix en de andere helft bij officiële FIA-testdagen.
Eind deze maand zal de 22-jarige Limburger bij testritten op het circuit van Jerez voor het eerst plaatsnemen achter het stuur van de Caterham. Verder is Frijns in februari in Bahrein van de partij bij de laatste testritten voordat het nieuwe Grand Prix-seizoen begint.
Vorig jaar leek de loopbaan van de Limburger te stagneren, waar hij eind 2012 na het winnen van de Formule Renault World Series nog bij diverse Formule 1-teams in de belangstelling had gestaan. De keuze voor Sauber bleek echter een ongelukkige, want bij het Zwitserse team kreeg Frijns nauwelijks kansen om te testen.
Ik lees net dat Ericsson alsnog 100 miljoen Zweedse kronen (=11 miljoen euro) tot zijn beschikking heeft gekregen, dus de kans wordt groter dat hij rijder bij Caterham wordt.quote:Op maandag 13 januari 2014 20:41 schreef sasquatsch het volgende:
Kobayashi misschien wel, maar Ericsson is nog maar de vraag. In tegenstelling tot eerdere berichten schijnt Ericsson geen (grote) sponsor achter zich te hebben staan en zou nog steeds in onderhandeling zijn met Caterham volgens zijn manager.
De 6 miljoen van Kobayashi lijkt me te weinig voor Caterham om twee coureurs van te laten rijden. Dus ik verwacht dat de tweede coureur ook flink wat geld (> 10 miljoen?) mee zal moeten nemen, dus acht ik op dit moment de kans voor Van der Garde groter.
quote:Marcus Ericsson , 23 , is zeer dicht bij een contract met Caterham F1 team .
Volgens SPORT - Expressen Ericsson heeft de sponsoring miljoen die nodig is om een plaats in de stal te krijgen bevestigd .
Uiterlijk op 28 januari van het team presenteren hun rijders voor het seizoen.
Niet omdat Stefan " Lovis " Johansson reed in de Formule 1 in 1991 en Bjorn Wirdheim was testrijder voor Jaguar in 2004 , heeft Zweden een driver gekoppeld aan een F1 team had . Maar nu kan het werkelijkheid worden .
Marcus Ericsson heeft de hele herfst en winter is een van de chauffeurs die Britse Caterham stallen had op zijn verlanglijstje voor het seizoen 2014 . Een ander voorbeeld is de Japanse Kamui Kobayashi . Hoewel de Finse Heikki Kovalainen tot op heden .
Maar Caterham heeft belangrijke sponsor geld nodig van de twee rijders die zullen strijden voor het team , dat onder andere set Kovalainen buiten de discussie .
binnenkort gepresenteerd
Volgens SPORT - Expressen heeft Marcus Ericsson verzekerd van een sponsorbedrag van bijna 100 miljoen . Met het geld klaar Ericsson staat dicht bij een plaats te krijgen . Kobayashi is naar verwachting ongeveer de helft , die totaal maakt Caterham , dat is een van de armste teams in de pits , kan het F1 seizoen 2014 veilig te stellen .
Laatste onderhandelingen tussen Caterham en de huidige bestuurders zijn in volle gang en een aankondiging kunnen zo vroeg deze week komen .
" Geen contract is ondertekend "
Geen van de mensen die nauw samenwerken met Marcus Ericsson wil bevestigen.
- Ik kan beloven dat er geen contract is getekend en er wordt niets gedaan . En ik kan het weten , zegt Eje Elgh naar SPORT - Expressen .
Tijdens de grote motorsport beurs in Birmingham onlangs onthuld dat dit jaar de Caterham auto die is gloednieuw vanwege de nieuwe technische voorschriften , in het kader van de pre - season tests in Jerez moet worden voorgelegd . Dinsdag 28 januari , het team pronken met de auto en laten hun chauffeurs lopen de eerste test ronden .
Ligt eraan wat VdG mee brengt naar Caterham, plus al 2 jaar ervaring binnen het team. We zullen zien.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 14:04 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Ik lees net dat Ericsson alsnog 100 miljoen Zweedse kronen (=11 miljoen euro) tot zijn beschikking heeft gekregen, dus de kans wordt groter dat hij rijder bij Caterham wordt.
[..]
Zestien keer rijden, dat is heden ten dage niet slecht voor een testrijder.quote:
Blijft raar (al weet ik wel waar het om gaat, geld) dat Frijns niet mag racen en Ericsson wel, terwijl Frijns eerder kampioen was en ook in een GP2 auto mooie dingen heeft laten zien.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 14:24 schreef DenS het volgende:
[..]
Ligt eraan wat VdG mee brengt naar Caterham, plus al 2 jaar ervaring binnen het team. We zullen zien.
Dat zijn nu leuke berichtenquote:Kobayashi, Van der Garde, Frijns: 30 Mio für Caterham
Von Mathias Brunner - 17.01.2014-12:45
Als einziger Formel-1-Rennstall hat Caterham seine Fahrer für 2014 noch nicht bekannt gegeben. Das könnte sich bald ändern – mit guten Nachrichten für Fans von Kamui Kobayashi?
Elf Tage vor dem ersten Wintertest (Beginn: 28. Januar in Jerez) hat der Caterham-Rennstall noch keinen einzigen Fahrer verkündet. Die Grünen waren schon vor einem Jahr spät dran: da wurde Giedo van der Garde erst am 1. Februar als Fahrer bestätigt, wenige Tage vor dem Testbeginn (am 5. Februar, ebenfalls in Jerez). Der Holländer ist sich offenbar sicher, dass er seinen Platz im Team von Flugunternehmer Tony Fernandes (AirAsia) behalten wird – er twitterte fleissig Bilder von seinem Höhentraining. Das klingt eigentlich nicht nach einem Fahrer, dem bereits eröffnet wurde, dass er kein Cockpit mehr erhält.
Gemäss unseren Recherchen läuft das so: Giedo van der Garde hat sich mit einer Mitgift von 15 Mio Euro eine zweite Saison bei Caterham gesichert. Sein früherer Teamgefährte Charles Pic wird – unter gütiger Mithilfe von Renault – als Testfahrer zu Lotus gerückt. Angeblich sind ihm dort acht Freitagseinsätze sowie mindestens zwei Testtage zugesichert.
Der frühere Sauber-Fahrer Kamui Kobayashi (27) hat in Japan neun Millionen Euro zusammegekratzt, dieses Geld und seine Erfahrung sollen den Ausschlag für den kampfstarken Kamui und gegen die 13 Mio Euro von GP2-Fahrer Marcus Ericsson gegeben haben. Hinter den Kulissen legte auch Formel-1-Promoter Bernie Ecclestone ein gutes Wort für Kamui ein: für die Formel 1 ist es ein Jahr vor der Rückkehr von Honda wichtig, dass der Sport in Japan wieder mehr Berichterstattung erhält. Der schwedische Markt ist für Ecclestone wenig verlockend.
Rund 6 Mio Euro soll der Holländer Robin Frijns als Test- und Ersatzfahrer mitbringen. Als Gegenleistung erhält der frühere Sauber-Testfahrer 16 Tage hinterm Lenkrad (bei Freitagstrainings vor den Rennen sowie im Rahmen von acht Testtagen innerhalb der Saison, die genaue Aufteilung ist noch unklar).
Van der Garde, Kobayashi und Frijns würden somit rund 30 Mio Euro zu Caterham bringen.
Giedo und Kamui sind übrigens alte Bekannte: 2006 führen sie gemeinsam im Formel-3-Team ASM, ebenso wie ein gewisser Sebastian Vettel sowie Paul Di Resta. Der Schotte wurde damals Champion vor Vettel, van der Garde wurde Gesamtsechster, Kamui Achter.
Testcoureur van Lotus, dat lijkt me wel de minst gewilde F1 stoel.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 13:41 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Dit is de belangrijkste zin: "Gemäss unseren Recherchen läuft das so" -> "Volgens ons onderzoek zit het zo". Dus bronnen/speculatie.
Dan wordt het Kobayashi en Van der Garde coureurs voor ¤ 9 en ¤ 15 miljoen, en Frijns testrijder voor ¤ 6 miljoen. Pic wordt dan testcoureur van Lotus.
Daarom is er ook een verschil tussen reservecoureur en testcoureur. Valsecchi is zover ik weet nooit in de positie geweest om eventueel een coureur te vervangen, logisch dat Lotus dan voor een betere optie kiest.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 14:47 schreef Marks het volgende:
[..]
Testcoureur van Lotus, dat lijkt me wel de minst gewilde F1 stoel.
Want als er een coureur niet gaat rijden, zie Kimi vorig jaar, dan is het geen garantie dat jij in mag vallen.
Daarom vraag ik mij ook af, stel dus dat Kobayashi in die Caterham komt te rijden ipv Giedo, naast Ericson... dan heb je ook weer zo'n F1 coureur die er een jaar tussenuit is geweest en bovendien met 1 van de belangrijkste reglementswijzigingen te maken heeft. Zijn gevoel wat hij had van F1 wagens, heeft ie niets meer aan want zoals Button ook al zei, word het de eerste testdagen één pot nat / hilarisch om te zien.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 14:54 schreef Peterselieman het volgende:
je moet tegenwoordig de auto al een beetje kennen wil je er wat mee kunnen. Ferrari trok in 2009 toen ook Fisico aan om Badoer te vervangen en hoewel Fisichella beter scoorde dan zijn landgenoot had ook hij veel moeite om te wennen aan die knakenbak
Giedo rijdt gewoon voor Caterham, voor mij is dat wel 90% zekerquote:Op vrijdag 17 januari 2014 15:08 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Daarom vraag ik mij ook af, stel dus dat Kobayashi in die Caterham komt te rijden ipv Giedo, naast Ericson... dan heb je ook weer zo'n F1 coureur die er een jaar tussenuit is geweest en bovendien met 1 van de belangrijkste reglementswijzigingen te maken heeft. Zijn gevoel wat hij had van F1 wagens, heeft ie niets meer aan want zoals Button ook al zei, word het de eerste testdagen één pot nat / hilarisch om te zien.
Ja ik denk zelf ook wel dat hij gewoon rijd, maar je weet het nooit. Het kan net een half miljoen verschil zijn waarop ze voor Koba en Ericson gaan. Zelf denk ik ook wel dat de ervaring en good will die ze van/met Giedo hebben, dat ze verder met hem willen gaan. Maar er hoeft maar één manager te zijn die een betere babbel heeft en het avontuur is over voor GvdGquote:Op vrijdag 17 januari 2014 15:40 schreef Marks het volgende:
[..]
Giedo rijdt gewoon voor Caterham, voor mij is dat wel 90% zeker
Ook dat ja, MET caterham trainerquote:[img]http://i.fokztrainer! et/p/0s.gif[/img] Op vrijdag 17 januari 2014 17:44 schreef JohnB52 het volgende:
Anders zou Giedo nu ook niet op trainingskamp zijn denk ik.
Én rijden in de simulator.. en die simulatoren laten je redelijk voelen hoe het is om in de echt wagen te rijden, incl G-krachten.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 15:14 schreef Sinister-D- het volgende:
Valsecchi, die arme jongen heeft verdomme hendig wat geld betaald voor een Lotus-bodywarmer en een pitspass
En als ik het goed begreep heeft hij nog steeds zijn salaris over 2013 niet gehad. Het zit die jongen ook niet mee.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 15:14 schreef Sinister-D- het volgende:
Valsecchi, die arme jongen heeft verdomme hendig wat geld betaald voor een Lotus-bodywarmer en een pitspass
Of het onecht bij een race voelt ligt ook aan de programmeurs natuurlijk.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 18:29 schreef Meike26 het volgende:
Het is veel meer bedoeld om de auto en banden af te stellen, dan een race te simuleren. Het heeft denk ik gewoon geen zin om een race te simuleren omdat je dan toch iets 'onechts' hebt waarbij je tegen AI rijdt en niet tegen echte coureurs. De reactie van een software-coureur is heel steriel ten opzichte van een echte coureur. Het heeft dus geen zin om dat te trainen, inderdaad lap-practise, wagenafstellingen en uithoudingsvermogen. Volgens mij heeft Alonso vorig jaar iets van 4 uur achter elkaar in de simulator gezeten en was bek af na die dag.
Geen idee eigenlijk of ze ook met temperaturen in de simulator-unit werken ? Zodat je voorbereid bent op een warme of klamme race ?
Daar stond ik ook van te kijken. Een maand geleden had hij 0 euro sponsorgeld. En geen management meer. Het enige wat ik afgelopen week las is dat hij een nieuw managementteam heeft.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 18:56 schreef 4-elements het volgende:
Wat ik me bij bovenstaande speculatie vooral afvroeg: hoe komt Frijns plots aan 6 miljoen euro sponsorgeld? Dat lijkt mij niet realistisch. Sowieso is dat Duitse artikel één grote speculatie. Het enige wat inderdaad hoop geeft, is dat Giedo fanatiek aan het trainen is zonder dat hij zich druk loopt te maken over komend seizoen. Was mij ook al opgevallen op Twitter.
En in de E21 demoruns gedaan, en tijdens de pre-season en young drivers test mogen rijden....quote:Op vrijdag 17 januari 2014 18:21 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Én rijden in de simulator.. en die simulatoren laten je redelijk voelen hoe het is om in de echt wagen te rijden, incl G-krachten.
't is weliswaar een computeranimatie en dat zal voorlopig nog niet de resolutie hebben die "echt" is maar qua gevoel komt het wel overeen.
Oh, daar let ik nooit zo op, die icons...quote:Op vrijdag 17 januari 2014 19:09 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
En in de E21 demoruns gedaan, en tijdens de pre-season en young drivers test mogen rijden....
Maar eh, post-icon niet gezien ''[ afbeelding ]''? Was meer een sarcastische post nav Racerblade zijn post
Betalen om te mogen rijden en in teamkledij rond te lopen, vervolgens niet mogen rijden bij de beste kans die je ooit gehad hebt, en dan ook nog verwachten betaald te wordenquote:Op vrijdag 17 januari 2014 18:38 schreef ElmarO het volgende:
[..]
En als ik het goed begreep heeft hij nog steeds zijn salaris over 2013 niet gehad. Het zit die jongen ook niet mee.
Hij heeft al een tijdje nieuw management voor de commerciële aspecten. Misschien dat zij een (of meer) sponsor(en) gevonden hebben.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 18:56 schreef 4-elements het volgende:
Wat ik me bij bovenstaande speculatie vooral afvroeg: hoe komt Frijns plots aan 6 miljoen euro sponsorgeld? Dat lijkt mij niet realistisch. Sowieso is dat Duitse artikel één grote speculatie. Het enige wat inderdaad hoop geeft, is dat Giedo fanatiek aan het trainen is zonder dat hij zich druk loopt te maken over komend seizoen. Was mij ook al opgevallen op Twitter.
Phil Bastiaansquote:Op vrijdag 17 januari 2014 19:16 schreef Geralt het volgende:
=edit=
Phil Bastiaans; ik was zn naam even kwijt.
Misschien heeft Frijns contact met Quantum?quote:Op vrijdag 17 januari 2014 18:56 schreef 4-elements het volgende:
Wat ik me bij bovenstaande speculatie vooral afvroeg: hoe komt Frijns plots aan 6 miljoen euro sponsorgeld? Dat lijkt mij niet realistisch. Sowieso is dat Duitse artikel één grote speculatie. Het enige wat inderdaad hoop geeft, is dat Giedo fanatiek aan het trainen is zonder dat hij zich druk loopt te maken over komend seizoen. Was mij ook al opgevallen op Twitter.
Inderdaad. Kwal eerste klas. Was ook not amused toen, dat weet ik nog goedquote:Op vrijdag 17 januari 2014 19:38 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Phil Bastiaans_! wat een enorm arrogante egocentrische kwal
Ben hem een keer tegen het lijf gelopen in Maastricht met zijn ''alles-uit-de-weg'' mentaliteit
Ook een leuk schermpje, heb ik pas bij staan kijken:quote:Op vrijdag 17 januari 2014 19:15 schreef Geralt het volgende:
Ik wil zo een simulator thuis met 3 grote schermen en die in de lucht hangt zegmaar.
fixed.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 19:59 schreef Ferry_76 het volgende:
In een van de voorbeschouwingen dit jaar (Geen idee meer of het RTL of de BBC was) mocht Rocky in de simulator plaatsnemen, en Vettel de plek van Rocky innemen, maar de RBR sim staat gewoon stil tijdens het filmen voor dergelijke zenders.
De simulator van RBR beweegt wel degelijk. Het is maar net hoe ze hem instellen.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 19:59 schreef Ferry_76 het volgende:
In een van de voorbeschouwingen dit jaar (Geen idee meer of het RTL of de BBC was) mocht Rocky in de simulator plaatsnemen, en Vettel de plek van Rocky innemen, maar de RBR sim staat gewoon stil.
Het zal voor een beginner misschien ook wel makkelijker zijn als dat ding niet beweegt. In ieder geval minder zwaar.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 20:05 schreef Sinister-D- het volgende:
fixed.
Was trouwens de BBCMaar ik kan me dat wel voorstellen dat ze maar een klein gedeelte van die machine in werking willen laten zien. Er zullen wel meer geheimen achter zitten dan enkel wat schermpjes en een stuur in een holle monocoque.
Dat denk ik ook. Als ik dat ding waar ik in zat toen, wat ook hydraulisch was, vergelijk tussen de setup waar iedereen mee reed en waar ik later op de dag mee reed dat was een wereld van verschil qua ervaring en beweging en kracht en alles.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 20:14 schreef Ferry_76 het volgende:
[..]
Het zal voor een beginner misschien ook wel makkelijker zijn als dat ding niet beweegt. In ieder geval minder zwaar.
Er zijn rijders die zo'n ding thuis hebben staan, Vettel en Alonso in elk geval (hebben dat ook bevestigd ooit (Olav Mol zal het weleens tijdens een race als feitje hebben genoemd of ik had het ergens op internet gelezen.).quote:Op vrijdag 17 januari 2014 19:15 schreef Geralt het volgende:
Ik wil zo een simulator thuis met 3 grote schermen en die in de lucht hangt zegmaar.
Jaren terug op een bedrijvenbeurs in zo een ding gezeten en die limburgerse homo die in de porsches rijdt/reed verslagen. Die was daar niet blij mee. Ik was 2 seconden sneller. En snelste van de hele beurs.
Dat ding kostte 100.000 euro als je hem nieuw zou moeten kopen volgens het bedrijf wat daar stond met dat ding. Stond allemaal matig ingesteld met auto clutch en abs en tc en alles vol erin. Dat wilde hij er niet af zetten omdat dat dan te lastig was voor andere mensen.
2de dag nog een paar keer gereden en omdat hij zag dat ik toch best wat skills had vroeg ie of ik tegen het einde van de dag terug wilde komen om nog wat rondjes te vlammen; hij zou dan alles uit zetten en de FFB vol erin gooien.
Niet normaal. Ik wil dat ding nog altijd hebben. In mijn garage. Niet dat ik een garage heb overigens en dat komt goed uit, want ik heb ook geen ton![]()
Dat was wel de vetste simulator waar ik ingezeten had
Valt me op dat die simulatoren ook de naam van de coureur op de zijkant hebben staan, lijkt er dus op dat ze een stuk of 4 van die dingen hebben staan, voor elke rijder 1 (1e,2e, reserve- en testrijder).quote:Op vrijdag 17 januari 2014 20:07 schreef Sinister-D- het volgende:
Hier dan meer een bewijs dat dat RBR ding wel degelijke op een hydraulische installatie staat![]()
Da's geen sim, maar een apparaat om de nekspieren te trainen (Al zal een handige knutselaar er misschien wel een sim van kunnen maken.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 10:48 schreef Fer het volgende:
Zou het zelf ook nog willen ervaren, dat achterover hellen voelt als optrekken.
Maar dit is trouwens een ook leuke simulator, die hebben ze volgens mij ook allemaal in huis staan.
[ afbeelding ]
Volgens Instagram zit Charles Pic nu ook in de bergen, maar of dat met het team of met Giedo is..?quote:Op vrijdag 17 januari 2014 17:44 schreef JohnB52 het volgende:
Anders zou Giedo nu ook niet op trainingskamp zijn denk ik.
maart weten we het pas zekerquote:Op zaterdag 18 januari 2014 13:24 schreef aesop het volgende:
15 miljoen zou VdGarde meenemen, dat is me een bedrag. En dan nog geen zekerheid over een stoeltje? En 6 miljoen voor een testzitje van Frijns? Ik vind het niet heel geloofwaardig, en zolang er niks officieel is, ga ik er van uit dat de onderhandelingen nog lopen, en we nog steeds moeten vrezen voor een jaar zonder Nederlanders in de paddock.
nee, de 28e geloof ik al, bij de wintertest in elk geval.quote:
Dat waren guldens he.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 15:06 schreef Fer het volgende:
Kwam vroeger Jos met zijn 1M van Marlborro, wel genoeg voor een Arrows die P13 wel deed.
quote:A returning Kamui Kobayashi looks set to join rookie Marcus Ericsson, marking a second consecutive all-new driver lineup for Caterham in 2014.
We reported recently that, having lost his Sauber seat and spending 2013 racing a Ferrari sports car, the popular Japanese Kobayashi had moved into prime contention to return to Formula One with Caterham this season.
Italy's Autosprint reports that 27-year-old Kobayashi's deal is now effectively done.
Caterham is the last team in the 2014 pitlane to announce its race driver lineup, having competed last year with the all-new pairing of Giedo van der Garde and Charles Pic.
Both were regarded as 'pay drivers', but the team admitted it missed the input of a more seasoned racer, even though Heikki Kovalainen looks to have missed out on his 2014 return.
That is because Caterham, set to bank the comeback millions loyally pledged by Kobayashi's fans, looks to be turning to a rookie to fill the second race seat this year.
Autosprint correspondent Roberto Chinchero reports that 23-year-old Swede Marcus Ericsson, a GP2 driver for the past four years with mixed success, appears "increasingly likely" to make his F1 debut for Caterham in 2014.
Chinchero said Ericsson's "financial support played a crucial role in the negotiations" with the Tony Fernandes-led backmarker.
quote:French driver Charles Pic has parted company with Caterham.
Team Principal Cyril Abiteboul confirmed the news on French television on Monday.
"Unfortunately Charles won't be with us next season. It's a pity that the adventure between Caterham and Charles is ending. On a personal level I want to thank Charles for the work he achieved last year," Abiteboul told Infosport+.
Pic, 23, began his career in 2012 with Marussia before joining Caterham the following year.
Abiteboul said that Pic, who has not scored a point in two seasons "has some talent which can develop in a more important, mature team."
In two seasons, Pic competed in 38 Grands Prix, with his best finish a 12th in Brazil in 2012 with Marussia.
Japan's Kamui Kobayashi, formerly of Sauber, who did not have a drive last season, is favourite to replace Pic.
ja alsof giedo nog kans maaktquote:Op maandag 20 januari 2014 20:39 schreef franklop het volgende:
Maar apart dat ze alleen statement over Pic geven
pessimistquote:
Nee het verdwijnen van Mcgregor is een positief ietsquote:Op maandag 20 januari 2014 21:50 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
pessimist
Je laatste 5 posts zijn niets anders als "boehoe"
Ja dat zal het zijn!quote:Op dinsdag 21 januari 2014 08:33 schreef Meike26 het volgende:
Wel apart dat Giedo uitgerekend op de 21e, zijn geluk getal, nieuws gaat melden.
Slechts nieuws brengen op de dag die je geluk zou moeten brengen ??
Ik houd nog hoop
Dit is ook wat men zegt op twitter als die een zitje zou hebben zou die gewoon de persco van Caterham afwachten.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 08:44 schreef Rossdale het volgende:
Caterham zou toch pas vanavond de line-up bekend maken? Het zou gek zijn als Giedo met zijn eigen persconferentie nog snel even eerder hetzelfde nieuws zou willen melden.
Ik vrees dat hij volgend jaar in een andere klasse uit gaat komen
Lijkt me ook, jammerquote:Op dinsdag 21 januari 2014 09:01 schreef Joene het volgende:
[..]
Dit is ook wat men zegt op twitter als die een zitje zou hebben zou die gewoon de persco van Caterham afwachten.
Nou das een fikse stap voorwaarts welquote:Op dinsdag 21 januari 2014 09:08 schreef DenS het volgende:
Iemand op Twitter: OFICIAL: Sauber anuncia a Giedo van der Garde como piloto reserva y probador en 2014 #F1
Hij zou nu gegarandeerd een aantal vrijdagen en testdagen mogen rijden. Dat had Frijns niet.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 09:09 schreef Joene het volgende:
[..]
Nou das een fikse stap voorwaarts welen als ze net als met frijns omgaan
Het is te hopen dat de mexicaanse vinketering toeslaat bij Sauber idd.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 10:05 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Hij zou nu gegarandeerd een aantal vrijdagen en testdagen mogen rijden. Dat had Frijns niet.
Maar een sportieve achteruitgang is het wel. Nu maar hopen dat hij laat zien beter te zijn dan Sutil of Gutierrez tijdens de testen en dan volgend jaar (of misschien dit jaar al) instappen bij het team. Dan is het wel weer een vooruitgang.
Dat dacht ik dus ook al. En hoe zit het met die Sirotkin? Die zou derde coureur zijn (eerst tweede coureur) maar nu uiteindelijk toch niets wegens sponsors ofzo? Raar team met nog raardere verhalen. Ik zou er m'n handen niet aan gebrand hebben eerlijk gezegd.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 09:09 schreef Joene het volgende:
[..]
Nou das een fikse stap voorwaarts welen als ze net als met frijns omgaan
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |