abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133670691
Er was de big-bang. Wat was de veroorzaker van de big bang?

Naar mijn mening zijn er drie/vier mogelijkheden.

Of
Het universum was, is en zal altijd zijn
Het uitdijende heelal remt af, en en gaat terug naar oorspronkelijke vorm alvorens het wederom big bangt
Multiversa
Een intelligentie heeft het heelal ontworpen en los gelaten

Maar vraag blijft dan altijd nog, wat was dan de oorzaak van alle bovenstaande fenomenen. En wat maakte God? Of maakte God zichzelf?

Andere mogelijkheden? :)

[ Bericht 0% gewijzigd door b4kl4p op 27-11-2013 11:46:23 ]
Wie dit leest is een lezer van dit.
pi_133670746
Welke god en waarom die?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_133670892
I believe *O*
pi_133670919
quote:
5s.gif Op woensdag 27 november 2013 11:35 schreef b4kl4p het volgende:
Het uitdijende heelal remt af, en en gaat terug naar oorspronkelijke vorm alvorens het wederom big bangt
^O^
pi_133670943
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 11:38 schreef xpompompomx het volgende:
Welke god en waarom die?
Niet per se een god zoals religies die beschrijven maar wel een bewuste intelligentie. :)
pi_133670953
Mens maakte God.
Voor de rest raad ik je documentaires van Discovery aan zoals Through the worm hole of the universe
pi_133671056
Wat is je vraag nu eigenlijk? Wat er als allereerste was? Dat weet niemand en dat zal niemand ooit weten.
pi_133671060
the Universe was sneezed out of the nose of a being called the Great Green Arkleseizure
  woensdag 27 november 2013 @ 11:50:41 #10
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_133671071
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 11:46 schreef Darkomen het volgende:
Mens maakte God.
Voor de rest raad ik je documentaires van Discovery aan zoals Through the worm hole of the universe
Die docu's van Stephen Hawking. _O_
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_133671087
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2013 11:49 schreef Furdinand het volgende:
Wat is je vraag nu eigenlijk? Wat er als allereerste was? Dat weet niemand en dat zal niemand ooit weten.
De kip!
pi_133671104
Inderdaad belangrijk om te beseffen dat God geen antwoord is op de vraag hoe alles is ontstaan, het verschuift de vraag alleen maar
  woensdag 27 november 2013 @ 11:53:07 #13
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_133671129
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 11:49 schreef devlinmr het volgende:
the Universe was sneezed out of the nose of a being called the Great Green Arkleseizure
, and they thus "live in perpetual fear of the time they call 'The Coming of the Great White Handkerchief.'"
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_133671140
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 11:53 schreef mvdejong het volgende:

[..]

, and they thus "live in perpetual fear of the time they call 'The Coming of the Great White Handkerchief.'"
^O^
pi_133671152
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 11:45 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Dat is juist niet het geval, het heelal dijt juist veel sneller uit en zal nooit afremmen en in elkaar klappen. Dit komt door de energie in de lege ruimte, ook wel dark energy genoemd.
Ik heb geen signature.
pi_133671173
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 11:53 schreef VitaminWater het volgende:

[..]

Dat is juist niet het geval, het heelal dijt juist veel sneller uit en zal nooit afremmen en in elkaar klappen. Dit komt door de energie in de lege ruimte, ook wel dark energy genoemd.
nou.. ik vind van niet :6
pi_133671181
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 11:51 schreef CasselerRIP het volgende:
Inderdaad belangrijk om te beseffen dat God geen antwoord is op de vraag hoe alles is ontstaan, het verschuift de vraag alleen maar
En de notie "Ik begrijp het niet, dus god." is natuurlijk weinig verklarend.
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
  woensdag 27 november 2013 @ 11:54:56 #18
179534 Waaghals
she appeared like an angel
pi_133671188
Er is nooit iets ontstaan, het is er altijd geweest.
Het zoeken naar het hoe en wat komt omdat het voor menselijk brein niet te bevatten is dat er iets is dat geen begin en einde heeft.
Don't try to wake me in the morning, cause i will be gone
pi_133671217
God bestaat gewoon niet.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_133671306
Vooropgesteld... op dit moment weten we niet wat de oorzaak van de big bang is geweest. Bij gebrek aan een concrete verklaring is het antwoord niet automatisch 'god'. Dat is een argumentum ad ignorantiam.

Verder lijkt het me zinvol om even stil te staan bij wat we wel weten:

Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_133671398
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 11:59 schreef Molurus het volgende:
Vooropgesteld... op dit moment weten we niet wat de oorzaak van de big bang is geweest. Bij gebrek aan een concrete verklaring is het antwoord niet automatisch 'god'. Dat is een argumentum ad ignorantiam.

Verder lijkt het me zinvol om even stil te staan bij wat we wel weten:

Nouja ik heb toevallig een paar dagen terug een documentaire gezien over bepaalde variablen (pi, euler, etc) die als ze een 100 cijfers achter de komma zouden ophogen, het universum niet meer zou kunnen bestaan.

De kans hierop zou zo ongelooflijk klein zijn dat er twee mogelijkheden waren:

Dit zou betekenen dat er of wordt gebrute-forced. Dus de multiverses. Alle waarden bestaan, wij zitten toevallig in dit universum met deze specifieke waarden.

Of er is een intelligentie aan het werk geweest welke die variabelen bewust gekozen heeft.
pi_133671526
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 12:02 schreef b4kl4p het volgende:

[..]

Nouja ik heb toevallig een paar dagen terug een documentaire gezien over bepaalde variablen (pi, euler, etc) die als ze een 100 cijfers achter de komma zouden ophogen, het universum niet meer zou kunnen bestaan.
Het probleem met het 'fine-tuning' argument is dat we veronderstellen dat die waardes willekeurig zijn. Er zijn allerlei mogelijkheden denkbaar waarvan slechts 1 'volstrekte willekeur' is. Er zouden ook onderliggende mechanismes kunnen bestaan die ervoor zorgen dat ze de waardes hebben die ze hebben.

En ook daar geldt weer: als je die verklaring niet hebt is het antwoord niet automatisch 'god'.

Als je het niet weet kun je daar echt maar 1 ding uit concluderen: dat je het niet weet. Dat 'onze' fantasie kennelijk niet verder gaat 'willekeur' of 'god' betekent niet dat die mogelijkheden uitputtend zijn.

Wat de verklaring voor de schijnbare fine-tuning ook is, het zou mij helemaal niet verbazen als nog geen mens daaraan heeft gedacht. Als het gaat over kosmologie en elementaire natuurkunde is niets zo waardeloos als menselijke intuitie, zoals ook duidelijk blijkt uit de geschiedenis van deze vakgebieden.

[ Bericht 4% gewijzigd door Molurus op 27-11-2013 12:28:22 ]
pi_133672125
quote:
Om het einde niet te verklappen zal ik even het volgende in een spoiler zetten:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_133672197
quote:
Mijn favoriete SF schrijver. _O_
pi_133673267
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 12:02 schreef b4kl4p het volgende:

[..]

De kans hierop zou zo ongelooflijk klein zijn dat er twee mogelijkheden waren:

Dit zou betekenen dat er of wordt gebrute-forced. Dus de multiverses. Alle waarden bestaan, wij zitten toevallig in dit universum met deze specifieke waarden.

Of er is een intelligentie aan het werk geweest welke die variabelen bewust gekozen heeft.
mogelijkheid 3 ook zonder de een creërende intelligentie hadden de regels niet anders kunnen zijn,

en misschien is er een mogelijkheid 4 iets compleet anders.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')