quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:13 schreef kanovinnie het volgende:
Niet aan het werk kunnen komen ligt toch echt aan jezelf.
Da's wel HEEL kort door de bochtquote:Op dinsdag 26 november 2013 10:13 schreef kanovinnie het volgende:
Op het moment dat je al 30 jaar werkeloos bent ligt dat toch echt aan jezelf hoor.quote:
Is dat zo? Waarom zou dat niet zo zijn?quote:
Bij de vuilnis ophaaldienst zoeken ze altijd wel mensenquote:Op dinsdag 26 november 2013 10:11 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Stel, je komt in een beroerde tijd (met een dertien in dozijn opleiding) op de arbeidsmarkt. En stel, je hebt pech met de eerste paar sollicitaties. Dan ben je algauw een tijdje werkloos, en dan gaan je kansen alleen maar achteruit.
Genoeg fok!ers hier die inmiddels hun 50ste brief hebben verstuurd.
Zou het dan theoretisch kunnen dat je werkloosheid zó lang duurt dat je dus echt nooit meer aan de slag komt? Ook niet als de economie ooit weer aantrekt, omdat zo lang thuis zitten toch wel een stigma is?
Of komt er altijd, tussen nu en je pensioen altijd wel één klein kansje om toch weer in het arbeidsproces te geraken?
Ja dit. 700.000 werklozen plus alle niet officiële werklozen zoals niet rond kunnen komende ZZP'ers, mensen zonder recht op een uitkering etc. niet mee gerekend en 100.000 vacatures.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:13 schreef kanovinnie het volgende:
Valt best mee.quote:
haha echt niet. Dat is een hele gewilde baan hoor (want ambtenaar). En tegenwoordig hebben ze veel minder mensen nodig dan een paar jaar terug.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:17 schreef anti_kneus het volgende:
[..]
Bij de vuilnis ophaaldienst zoeken ze altijd wel mensen
zodra er veel meer werklozen dan banen zijn heeft dat weinig met jezelf te makenquote:Op dinsdag 26 november 2013 10:16 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Is dat zo? Waarom zou dat niet zo zijn?
Als je na 10 jaar werkeloosheid nog niet op het idee bent gekomen om werk te doen wat onder je opleidingsniveau of buiten je interessegebied ligt, wiens schuld is het dan dat je geen werk hebt?quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:18 schreef Zapata het volgende:
[..]
Ja dit. 700.000 werklozen plus alle niet officiële werklozen zoals niet rond kunnen komende ZZP'ers, mensen zonder recht op een uitkering etc. niet mee gerekend en 100.000 vacatures.![]()
Ik ben nu al een poosje werkloos en bij een sollicitatiegesprek (telefoon, uitzendbureau voor een vacature waar ik op gereageerd had) was het eerste wat ze vroegen waarom ik al een paar maand werkloos was.. Dus het telt wel mee in elk geval.
Is dat zo? Zijn er 'dan kun je altijd nog wel x doen' baantjes? Ik hoor vaak dat mensen daar ook voor geweigerd worden(te duur, te Nederlands, overgekwalificeerd, enz).quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:17 schreef anti_kneus het volgende:
[..]
En als er meer werkelozen dan vacatures zijn, is dat zeker ook je eigen schuld?quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:19 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Als je na 10 jaar werkeloosheid nog niet op het idee bent gekomen om werk te doen wat onder je opleidingsniveau of buiten je interessegebied ligt, wiens schuld is het dan dat je geen werk hebt?
Natuurlijk wel. Het ligt toch aan jezelf als andere mensen boven jou verkozen worden? Dan doe je dus blijkbaar iets fout.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:19 schreef Mirjam het volgende:
[..]
zodra er veel meer werklozen dan banen zijn heeft dat weinig met jezelf te maken
Sjonge zeg, dat is wel heel simpel gesteld.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:13 schreef kanovinnie het volgende:
Er staat niks over tien jaar in je post die ik citeerde.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:19 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Als je na 10 jaar werkeloosheid nog niet op het idee bent gekomen om werk te doen wat onder je opleidingsniveau of buiten je interessegebied ligt, wiens schuld is het dan dat je geen werk hebt?
Omdat je 15 bent zeker?quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:19 schreef Waaghals het volgende:
al 15 jaar succesvol werkeloos
op naar de volgende vijftien
Dus omdat dat er niet instond mag ik het er niet over hebben?quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:20 schreef Zapata het volgende:
[..]
Er staat niks over tien jaar in je post die ik citeerde.
nee dankjequote:Op dinsdag 26 november 2013 10:20 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Omdat je 15 bent zeker?Ga ergens anders trollen.
Lol!quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:20 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Omdat je 15 bent zeker?Ga ergens anders trollen.
Dan haal je toch de juiste papieren? En je hebt er geen controle op, natuurlijk niet. Als dat zo was had ik nu een goedbetaald luizenbaantjequote:Op dinsdag 26 november 2013 10:20 schreef Sangha het volgende:
[..]
Sjonge zeg, dat is wel heel simpel gesteld.
Uiteraard heb je er invloed op, maar geen totale controle. Al heb je de papieren, of juist helemaal geen, en wil je van alles aanpakken, solliciteer je veel en ben je gemotiveerd, dan wil dat niet zeggen dat het je lukt. Eigenlijk het uitleggen niet waard...
http://www.vacatures.nl/vuilnisman-belader/quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:19 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Is dat zo? Zijn er 'dan kun je altijd nog wel x doen' baantjes? Ik hoor vaak dat mensen daar ook voor geweigerd worden(te duur, te Nederlands, overgekwalificeerd, enz).
Hangt er vanaf welke eisen je stelt. Als je ook tevreden bent met minder salaris, onaantrekkelijke uren en bereid bent hard te werken dan weet ik zeker dat je iets gaat vinden binnen een half jaar.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:21 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Ohja, ik wil geen schuldvraag discussie, ik wil gewoon weten of je zo tussen wal en schip kan vallen. Dat je nu niet altijd iets kan vinden moge duidelijk zijn. Maar hoe zit dat over 5 jaar?
Jah, iets is beter dan niks.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:22 schreef anti_kneus het volgende:
[..]
http://www.vacatures.nl/vuilnisman-belader/
Je moet alleen denk ik niet met een driedelig pak naar de solicitatie komen, maar die vacatures zijn er gewoon, ook al zijn sommige maar voor deeltijd. Maar goed een beetje werk is altijd meer dan geen werkNu ben ik overigens niet volledig op de hoogte mbt een uitkering, maar volgens mij mag je er gewoon tijdelijk werk naast doen.
Dit. Er is altijd werk. Dat het werk is waar je niet voor gestudeerd hebt of dat het niet iets is wat je wilt doen is wat anders.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:13 schreef kanovinnie het volgende:
Dat had ik niet verwacht maar uiteraard zijn dit deeltijd uitzendbaantjes. Je hebt wel rijbewijs C nodig en die is nogal prijzig.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:22 schreef anti_kneus het volgende:
[..]
Je moet alleen denk ik niet met een driedelig pak naar de solicitatie komen, maar die vacatures zijn er gewoon, ook al zijn sommige maar voor deeltijd. Maar goed een beetje werk is altijd meer dan geen werkNu ben ik overigens niet volledig op de hoogte mbt een uitkering, maar volgens mij mag je er gewoon tijdelijk werk naast doen.
Ik snap wel waar je op doelt maar je stelt het als een feit, dat het je wel gaat lukken, en daar ben ik het niet mee eens. Wel denk ik dat als je maar goed en lang genoeg je best doet, dat de kans groot is dat het gaat lukken. En dat je er alles aan hoort te doen om het zover te krijgen. Maar toch heb je niet alles in de hand.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:22 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dan haal je toch de juiste papieren? En je hebt er geen controle op, natuurlijk niet. Als dat zo was had ik nu een goedbetaald luizenbaantje
Grappig he?quote:
Precies.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:24 schreef Prospos het volgende:
[..]
Dit. Er is altijd werk. Dat het werk is waar je niet voor gestudeerd hebt of dat het niet iets is wat je wilt doen is wat anders.
Ik vond het wel een grappige opmerking van je ja, had er nog niet aan gedacht dat hij nog maar 15 zou kunnen zijn.quote:
Alleen al vanwege het dedain dat je uitzendbaantjes gebruikt, denk ik niet dat ze voor je in de rij zullen staan. Zelfs met zo'n "baantje" zou je van meer toegevoegde waarde zijn dan nu.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:24 schreef Zapata het volgende:
[..]
Dat had ik niet verwacht maar uiteraard zijn dit deeltijd uitzendbaantjes. Je hebt wel rijbewijs C nodig en die is nogal prijzig.
Ik heb nog geen 50 brieven verstuurd hoor, (ben nog niet eens van school af) maar ik hou mijn hart vast als ik zie hoe sommigen afwijzing op afwijzing krijgen.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:25 schreef Metalfreak het volgende:
Als je in zo'n brief net zo'n spelfouten maakt als in de TT, snap ik wel dat je niet aan een baan komt... Maar als je al 50 brieven hebt verstuurd en je bent nog niet één keer uitgenodigd, vraag ik me wel eens af hoe zo'n brief uit ziet.
Overigens heb ik nog nooit dmv een brief gesolliciteerd, al vaak genoeg gewoon op gesprek kunnen komen door ergens je CV te droppen of even rond te vragen of ergens laten vallen dat je nog werkt zoekt. Ook via Fok! wel eens een gesprek weten te regelen.
Ik dacht juist dat je iets anders bedoeldequote:Op dinsdag 26 november 2013 10:27 schreef Sangha het volgende:
[..]
Ik vond het wel een grappige opmerking van je ja, had er nog niet aan gedacht dat hij nog maar 15 zou kunnen zijn.
Dat is altijd zo'n dwaze bewering. Als je net een universitaire opleiding afgerond hebt en je gaat solliciteren als vuilnis man dan wordt je écht niet toegelaten. Simpel weg omdat je daarvoor niet het gewenste niveau hebt.quote:
Je moet je niet focussen op al die mensen die afwijzingen krijgen, maar focussen op die ene functie die jij wilt vervullen. Je hebt maar één baan nodig en waarom zou die ene baan niet voor jou weggelegd zijn? Zorg er in elk geval voor dat je eruit springt. Ik werk nu ook op mijn huidige wegens één eruit springende zin in het CV, dat was voor hun de reden om me op gesprek uit te nodigen.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:27 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ik heb nog geen 50 brieven verstuurd hoor, (ben nog niet eens van school af) maar ik hou mijn hart vast als ik zie hoe sommigen afwijzing op afwijzing krijgen.
Ik heb naast mijn studie altijd in de supermarkt gewerkt. Als ik met mijn opleiding geen werk had kunnen vinden, dan had ik in de supermarkt kunnen blijven werken. Dan is dat bij mij misschien toevallig zo, maar het is dus niet onmogelijk.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:30 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Dat is altijd zo'n dwaze bewering. Als je net een universitaire opleiding afgerond hebt en je gaat solliciteren als vuilnis man dan wordt je écht niet toegelaten. Simpel weg omdat je daarvoor niet het gewenste niveau hebt.
Het enige waar je controle op hebt is je opleiding. Als je een opleiding begint omdat in die sector veel vraag is naar arbeid is het nog maar de vraag of dat na vier jaar nog zo is. Als voorbeeld bijvoorbeeld geneeskunde of aan de andere kant van de niveau schaal installateur.
Er is altijd werk is gewoon een onwijs boute uitspraak.
Daarom zit ik nu hogerop in de offshorequote:Op dinsdag 26 november 2013 10:32 schreef fathank het volgende:
Anders kun je altijd nog onderaan de ladder beginnen in de offshore. Moet je alleen neit te bang zijn om de handen uit de mouwen te steken. Daar zoeken ze altijd personeel. Keihard werken, maar ook goed verdienen.
hmmm. Heb wel iets met bootjes, (geen verstand van techniek, maar wat niet is kan nog komen) maar ben niet het type offshore beer van een kerel.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:32 schreef fathank het volgende:
Anders kun je altijd nog onderaan de ladder beginnen in de offshore. Moet je alleen neit te bang zijn om de handen uit de mouwen te steken. Daar zoeken ze altijd personeel. Keihard werken, maar ook goed verdienen.
Dit vind ik wel een goeie instelling; positief benaderen!quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:32 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Je moet je niet focussen op al die mensen die afwijzingen krijgen, maar focussen op die ene functie die jij wilt vervullen. Je hebt maar één baan nodig en waarom zou die ene baan niet voor jou weggelegd zijn? Zorg er in elk geval voor dat je eruit springt. Ik werk nu ook op mijn huidige wegens één eruit springende zin in het CV, dat was voor hun de reden om me op gesprek uit te nodigen.
Ik ga het iig proberenquote:Op dinsdag 26 november 2013 10:32 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Je moet je niet focussen op al die mensen die afwijzingen krijgen, maar focussen op die ene functie die jij wilt vervullen. Je hebt maar één baan nodig en waarom zou die ene baan niet voor jou weggelegd zijn? Zorg er in elk geval voor dat je eruit springt. Ik werk nu ook op mijn huidige wegens één eruit springende zin in het CV, dat was voor hun de reden om me op gesprek uit te nodigen.
Als je bij een bedrijf kunt blijven is dat anders inderdaad. Maar om als buitenstaander vér onder je niveau een baan te zoeken geef ik je weinig kans.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:32 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik heb naast mijn studie altijd in de supermarkt gewerkt. Als ik met mijn opleiding geen werk had kunnen vinden, dan had ik in de supermarkt kunnen blijven werken. Dan is dat bij mij misschien toevallig zo, maar het is dus niet onmogelijk.
Misschien ben je dan meer een type voor het onderwijs of de zorg. Zoeken ze ook vaak zat mensen. Een omscholing zou zomaar een goede investering kunnen zijn als je bang bent in het eigen vakgebied niet aan de bak te komen.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:33 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
hmmm. Heb wel iets met bootjes, (geen verstand van techniek, maar wat niet is kan nog komen) maar ben niet het type offshore beer van een kerel.
Dat is ook alweer oud nieuws. In het onderwijs en de zorg hebben ze dan wel een arbeid tekort maar geen geld om dat tekort in te vullen.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:35 schreef opperkleurder het volgende:
Misschien ben je dan meer een type voor het onderwijs of de zorg. Zoeken ze ook vaak zat mensen. Een omscholing zou zomaar een goede investering kunnen zijn als je bang bent in het eigen vakgebied niet aan de bak te komen.
Hahaha wacht maar tot ze je baantje naar India of China outsourcen .. en je bent de vijftig gepasseerd.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:13 schreef kanovinnie het volgende:
Dat is inderdaad dus zo, dus tekorten qua personeel zegt niet altijd wat.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:36 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Dat is ook alweer oud nieuws. In het onderwijs en de zorg hebben ze dan wel een arbeid tekort maar geen geld om dat tekort in te vullen.
Echt niet laat de vacatures maar zien .quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:17 schreef anti_kneus het volgende:
[..]
true, maar na tig jaar school wil ik wel eens aan de bak(en niet wéér terug de schoolbanken in). Misschien kan ik me in de avonduren omscholen tot iets, techniek lijkt me leuk.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:35 schreef opperkleurder het volgende:
[..]
Misschien ben je dan meer een type voor het onderwijs of de zorg. Zoeken ze ook vaak zat mensen. Een omscholing zou zomaar een goede investering kunnen zijn als je bang bent in het eigen vakgebied niet aan de bak te komen.
Ik vond het zelf een behoorlijke cliché zin, maar het was iets met altijd de wensen van de klant in het oog te houden, wat ook wel zo is. Ach ja, it worked for me en tot op heden zijn ze nog altijd tevreden over me.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:33 schreef Sangha het volgende:
[..]
Dit vind ik wel een goeie instelling; positief benaderen!
Ben wel benieuwd naar je zin.
Dat is wel handig idd, maar de vraag is of daar nog vraag naar is als je klaar bent met je opleiding.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:35 schreef opperkleurder het volgende:
[..]
Nee kan niet, blijkbaar zijn vraag en aanbod op de arbeidsmarkt altijd precies aan elkaar gelijkquote:Op dinsdag 26 november 2013 10:36 schreef omapietje het volgende:
[..]
Hahaha wacht maar tot ze je baantje naar India of China outsourcen .. en je bent de vijftig gepasseerd.
We spreken je dan nog wel.
De zorg blijft zeker de komende 30 jaar nog wel groeien.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:37 schreef Sangha het volgende:
[..]
Dat is wel handig idd, maar de vraag is of daar nog vraag naar is als je klaar bent met je opleiding.
haha, nee, tegen die tijd zijn de ziekenhuizen afgeschaft omdat de Elsevier lezer zijn geld wil uitgeven aan dure vakanties ipv belasting/zorgpremies.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:37 schreef Sangha het volgende:
[..]
Dat is wel handig idd, maar de vraag is of daar nog vraag naar is als je klaar bent met je opleiding.
Papieren halen kost geld en geld heb je niet als je werkloos bent ... de cursussen die je aangeboden worden zijn jobcoaching trainingen e.d. leuk maar een papiertje hebt je niet.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:22 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dan haal je toch de juiste papieren? En je hebt er geen controle op, natuurlijk niet. Als dat zo was had ik nu een goedbetaald luizenbaantje
Ik zal mezelf dan nog een keer quoten, heeft me overigens 2 seconden gekost om dit te googlen....quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:37 schreef omapietje het volgende:
[..]
Echt niet laat de vacatures maar zien .
quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:22 schreef anti_kneus het volgende:
[..]
Ok, nou mooi toch! De juiste zin, op het juiste moment bij de juiste plek.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:37 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Ik vond het zelf een behoorlijke cliché zin, maar het was iets met altijd de wensen van de klant in het oog te houden, wat ook wel zo is. Ach ja, it worked for me en tot op heden zijn ze nog altijd tevreden over me.
Zoiets heet investeren in jezelf. Een opleiding is duur, maar als je het een beetje slim aanpakt heb je de opleidingskosten er zo uit. Ik zeg ook niet dat je gelijk een 4 jarige universitaire studie moet beginnen, maar een goede cursus kan al een hoop schelen.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:39 schreef omapietje het volgende:
[..]
Papieren halen kost geld en geld heb je niet als je werkloos bent ... de cursussen die je aangeboden worden zijn jobcoaching trainingen e.d. leuk maar een papiertje hebt je niet.
De zorg blijft wel groeien idd, maar is er dan nog geld om al die mensen die nodig zijn te betalen...quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:38 schreef opperkleurder het volgende:
[..]
De zorg blijft zeker de komende 30 jaar nog wel groeien.
Leuk maar wel allemaal met de eis minimaal 1 jaar ervaring ????quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:39 schreef anti_kneus het volgende:
[..]
Ik zal mezelf dan nog een keer quoten, heeft me overigens 2 seconden gekost om dit te googlen....
[..]
Alsjeblieft nee toch zeg!quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:38 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
haha, nee, tegen die tijd zijn de ziekenhuizen afgeschaft omdat de Elsevier lezer zijn geld wil uitgeven aan dure vakanties ipv belasting/zorgpremies.
Dat is voor de chauffeur, die andere banen als vuil ophalen hebben als eis LBO, nou als je kan lezen en schrijven heb je dat niveau ook wel gehaald, dus dat zou toch wel te doen moeten zijnquote:Op dinsdag 26 november 2013 10:41 schreef omapietje het volgende:
[..]
Leuk maar wel allemaal met de eis minimaal 1 jaar ervaring ????
Ja hoor, voor dat geld zorgen we zelf. Een steeds groter deel van ons inkomen zal gebruikt worden om de zorg te betalen.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:41 schreef Sangha het volgende:
[..]
De zorg blijft wel groeien idd, maar is er dan nog geld om al die mensen die nodig zijn te betalen...
Functie-eisen:quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:39 schreef anti_kneus het volgende:
[..]
Ik zal mezelf dan nog een keer quoten, heeft me overigens 2 seconden gekost om dit te googlen....
[..]
Ik heb in een uitkeringssituatie gezeten en heb daarnaast een studie gedaan, die ik zelf heb betaald van mijn uitkering, door zuinig te leven. Dus het kan wel.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:39 schreef omapietje het volgende:
[..]
Papieren halen kost geld en geld heb je niet als je werkloos bent ... de cursussen die je aangeboden worden zijn jobcoaching trainingen e.d. leuk maar een papiertje hebt je niet.
Ok, nou dan gaan we de zorg in! Oh dat doe ik al.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:43 schreef opperkleurder het volgende:
[..]
Ja hoor, voor dat geld zorgen we zelf. Een steeds groter deel van ons inkomen zal gebruikt worden om de zorg te betalen.
Ja zo werkt het nietquote:Op dinsdag 26 november 2013 10:42 schreef anti_kneus het volgende:
Dat is voor de chauffeur, die andere banen als vuil ophalen hebben als eis LBO, nou als je kan lezen en schrijven heb je dat niveau ook wel gehaald, dus dat zou toch wel te doen moeten zijn
Met zo een instelling lukt het zeker niet, niet geschoten is altijd misquote:Op dinsdag 26 november 2013 10:45 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Ja zo werkt het niet. Een werkgever zal eerder onder gekwalificeerd personeel aannemen dan over gekwalificeerd personeel.
Je kunt lullen wat je wilt maar dat soort mensen hebben zichzelf er al van overtuigd dat ze niet meer aan de slag zullen komen.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:22 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Vakkenvullen. Was 21 ofzo toen ik wegging. Dat ik daar ben blijven werken was omdat ik goed werk afleverde. Mensen die er een potje van maken worden er idd uitgetrapt.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:34 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Als je bij een bedrijf kunt blijven is dat anders inderdaad. Maar om als buitenstaander vér onder je niveau een baan te zoeken geef ik je weinig kans.
Wat deed je bij die supermarkt? Ik hoor ook vaak genoeg dat bijv. kassa medewerkers na hun 18e toch wel verzocht worden een andere baan te zoeken.
Je kan toch sparen? Lenen? Weet ik veel wat?quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:39 schreef omapietje het volgende:
[..]
Ach ze zoeken altijd het schaap met de 5 poten in een vacature, maar niets staat in je de weg toch te reageren.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:47 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Lijkt mij dat het altijd een kwestie blijft van de juiste werkgever tegen komen.
Kijk er zijn zat vacatures die gewoon compleet onzin zijn.
Starters baantjes met 5 jaar ervaring gevraagd.
Of je word afgewezen vanwege te hoge/lage opleiding, te oud, te duur, te jong.
Spookvacatures noem ik ze, vacatures waarvan het niet de bedoeling is iemand daadwerkelijk aan te nemen maar waardoor Den Haag kan beweren dat er genoeg werk is. (en dat het niet zo is dat er 10.000 werklozen per maand in Nederland erbij komen al 3 jaar straight)
Enfin, moraal van het verhaal, in een betere economie word er veel minder gekeken naar ervaring en leeftijd etc.
Het gaat dan veel makkelijker.
De vraag is dus meer, komt Nederland weer ooit terug op dat punt?
Want pas dan kan jouw vraag, TS, redelijker beantwoord worden.
Ik denk eerlijk gezegd wel dat dat gebeurt, maar zeker weten doe ik het niet. Onze arbeidsmarkt is nu opener dan vroeger.. dus dat is al niet meer te vergelijken..quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:47 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Lijkt mij dat het altijd een kwestie blijft van de juiste werkgever tegen komen.
Spookvacatures noem ik ze, vacatures waarvan het niet de bedoeling is iemand daadwerkelijk aan te nemen maar waardoor Den Haag kan beweren dat er genoeg werk is. (en dat het niet zo is dat er 10.000 werklozen per maand in Nederland erbij komen al 3 jaar straight)
Enfin, moraal van het verhaal, in een betere economie word er veel minder gekeken naar ervaring en leeftijd etc.
Ik heb aan werk geen tekort maar dat komt niet 'omdat er altijd werk is' of omdat ik graag zwaar onder mijn niveau wil werken. Ik heb als kind altijd bij akkerbouwers gewerkt en doe dat zo nu en dan in het weekend nog, in dit groepje kan ik altijd terug vallen als het moet. Dit kan alleen maar omdat ik na al die tijd in dat groepje een persoonlijke band met die mensen opgebouwd heb. Als je als buitenstaander met een hoge opleiding daar probeert aan de gang te gaan houden ze boot af; je hebt andere werk ethiek en je bent (naar je opleiding) veel te duur.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:45 schreef anti_kneus het volgende:
[..]
Met zo een instelling lukt het zeker niet, niet geschoten is altijd mis
Je wilt toch zeker niet met droge ogen beweren dat jij zo ontzettend goed was in vakkenvullen dat ze bereid waren geweest je tot 3-4 zoveel te betalen dan een iets minder goede, jongere en daarom goedkopere, arbeidskracht?quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:49 schreef kanovinnie het volgende:
Vakkenvullen. Was 21 ofzo toen ik wegging. Dat ik daar ben blijven werken was omdat ik goed werk afleverde. Mensen die er een potje van maken worden er idd uitgetrapt.
quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:45 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Ja zo werkt het niet. Een werkgever zal eerder onder gekwalificeerd personeel aannemen dan over gekwalificeerd personeel.
Ja, maar daar worden aangenomen is niet altijd mogelijk.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:17 schreef anti_kneus het volgende:
[..]
Dat is wel zo ja, we gaan weg van de kern van de vraag van TS.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:47 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Vertel me dan maar waarom ik tot mijn 21ste ben gebleven? Leiding gevenquote:Op dinsdag 26 november 2013 10:51 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Je wilt toch zeker niet met droge ogen beweren dat jij zo ontzettend goed was in vakkenvullen dat ze bereid waren geweest je tot 3-4 zoveel te betalen dan een iets minder goede, jongere en daarom goedkopere, arbeidskracht?
quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:51 schreef kanovinnie het volgende:
Met die instelling kom je dus niet aan het werk, maw, eigen schuld.
Misschien moeten die mensen dan eens afvragen waarom ze iedere keer tussen wal en schip vallen en daarna aan de slag gaan met hun "tekortkomingen". Mensen zijn zich vaak niet eens bewust wat hun uitstraling is in een brief of een persoonlijk gesprek. Alleen al door dat goed te weten ben je in het voordeel.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:50 schreef mcmlxiv het volgende:
De waarheid ligt waarschijnlijk zoals meestal in het midden.
Ongetwijfeld zijn er nogal wat mensen werkloos die met iets meer inspanning toch best (misschien zelfs wel vrij eenvoudig) weer een baan kunnen vinden.
Echter er is even waarschijnlijk wel degelijk een categorie die tussen wal en schip valt. Mensen die een combinatie hebben van net niet de goede opleiding en net niet de goede uitstraling en ook nog eens niet gezegend met het talent zelf voldoende initiatief te ontplooien. Hele normale mensen, ook niet heel dom of zo, maar gewoon niet aantrekkelijk genoeg om tussen vele anderen op te vallen.
Die categorie heeft het juist in tijden van economische tegenspoed zwaar. Val je daarin en ben je dan ook nog eens wat langer werkloos dan wordt het erg moeilijk om er nog tussen te komen. Daar ben ik van overtuigd.
Zou het kunnen zijn dat je als vakkenvuller aan het werk was (en daar naar betaald werd) terwijl je werk deed van een manager?quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:52 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Vertel me dan maar waarom ik tot mijn 21ste ben gebleven? Leiding geven![]()
Mee eens, het heeft ook met instelling en uitstraling te maken. Daaraan werken kan zeker in je voordeel werken!quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:53 schreef opperkleurder het volgende:
[..]
Misschien moeten die mensen dan eens afvragen waarom ze iedere keer tussen wal en schip vallen en daarna aan de slag gaan met hun "tekortkomingen". Mensen zijn zich vaak niet eens bewust wat hun uitstraling is in een brief of een persoonlijk gesprek. Alleen al door dat goed te weten ben je in het voordeel.
Nee. Ik deed alleen aansturen van een avondploeg. En dan 5 man ofzo. Verder niets. Gewoon vertellen wie wat deed die avond en alles een beetje controleren.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:54 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Zou het kunnen zijn dat je als vakkenvuller aan het werk was (en daar naar betaald werd) terwijl je werk deed van een manager?
In hoeverre past dat bij de taak omschrijving van een vakkenvuller? Het is gewoon een heel simpel reken sommetje, wegen de baten op tegen de lasten. Als jij goed werk deed buiten je functie beschrijving als vakkenvuller en hiermee de taken van bijv. een manager/chef uitvoerde tegen het tarief van een vakkenvuller dan is het inderdaad goedkoper om een 21 jarige in dienst te hebben.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:55 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Nee. Ik deed alleen aansturen van een avondploeg. En dan 5 man ofzo. Verder niets. Gewoon vertellen wie wat deed die avond en alles een beetje controleren.
Hou jij je dan altijd aan je taakomschrijving van je baan?quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:57 schreef voederbietel het volgende:
[..]
In hoeverre past dat bij de taak omschrijving van een vakkenvuller? Het is gewoon een heel simpel reken sommetje, wegen de baten op tegen de lasten. Als jij goed werk deed buiten je functie beschrijving als vakkenvuller en hiermee de taken van bijv. een manager/chef uitvoerde tegen het tarief van een vakkenvuller dan is het inderdaad goedkoper om een 21 jarige in dienst te hebben.
Dan kun je wel zeggen dat het aan je houding ligt maar volgens mij word je dan voor de gek gehouden en houd je jezelf voor de gek.
Maar je houding zorgt er dan toch voor dat je je anders profileert en dus er taken bij kan krijgen. Ja misschien voor het zelfde geld, maar je hebt daardoor wel meer ervaring en een goede referentie voor je komende baantjes. Ik vind het top!quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:57 schreef voederbietel het volgende:
[..]
In hoeverre past dat bij de taak omschrijving van een vakkenvuller? Het is gewoon een heel simpel reken sommetje, wegen de baten op tegen de lasten. Als jij goed werk deed buiten je functie beschrijving als vakkenvuller en hiermee de taken van bijv. een manager/chef uitvoerde tegen het tarief van een vakkenvuller dan is het inderdaad goedkoper om een 21 jarige in dienst te hebben.
Dan kun je wel zeggen dat het aan je houding ligt maar volgens mij word je dan voor de gek gehouden en houd je jezelf voor de gek.
Het is ook goed dat je je op die manier kan profileren en dat zorgt er ook voor dat je meer waard bent. Maar nogmaals, als je meer kost dan dat je oplevert kun je 100x goed werk leveren en een stap harder lopen maar dan mag je alsnog vertrekken.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:59 schreef kanovinnie het volgende:
Natuurlijk deed ik meer dan "standaard" hoorde. Maar dat vond ik niet erg. Ik was niet de enige die dat deed. De jongens die een paar jaar ervaring hadden en goed werk afleverde die kregen de leiding. Voor zover dat wat voorstelde.
De vraag is: Hoe zeer zijn die tekortkomingen te 'fiksen'? Je IQ kan je niet zomaar 20 punten opkrikken, autisme is niet te genezen, talenten zijn niet te koop. Ik vraag me dan af of een workshop 'ken je kleur-uitstraling' echt gaat helpen.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:53 schreef opperkleurder het volgende:
[..]
Misschien moeten die mensen dan eens afvragen waarom ze iedere keer tussen wal en schip vallen en daarna aan de slag gaan met hun "tekortkomingen". Mensen zijn zich vaak niet eens bewust wat hun uitstraling is in een brief of een persoonlijk gesprek. Alleen al door dat goed te weten ben je in het voordeel.
Als bijbaantje in je school tijd is dat natuurlijk leuk en aardig maar het is weinig duurzaam in je echte carrière. Je moet je eigen waarde wel in de gate houden en geen speelbal worden van je goede intenties.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:59 schreef Sangha het volgende:
[..]
Maar je houding zorgt er dan toch voor dat je je anders profileert en dus er taken bij kan krijgen. Ja misschien voor het zelfde geld, maar je hebt daardoor wel meer ervaring en een goede referentie voor je komende baantjes. Ik vind het top!
Als je het niet kunt fixen, probeer het dan (waar mogelijk) in je voordeel te gebruiken. Heel nauwkeurig werk kan prima gedaan worden door een autist.quote:Op dinsdag 26 november 2013 11:02 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
De vraag is: Hoe zeer zijn die tekortkomingen te 'fiksen'? Je IQ kan je niet zomaar 20 punten opkrikken, autisme is niet te genezen, talenten zijn niet te koop. Ik vraag me dan af of een workshop 'ken je kleur-uitstraling' echt gaat helpen.
Dat ben ik niet met je eens. Het is een proces en dat begint al als je als tiener je eerste baantje krijgt. Dan al kan je je op een bepaalde manier profileren en op zo'n manier je gedragen en werken, zodat je daar in je latere jobs profijt van kan hebben. Dan ben je toch juist van waarde?!quote:Op dinsdag 26 november 2013 11:02 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Als bijbaantje in je school tijd is dat natuurlijk leuk en aardig maar het is weinig duurzaam in je echte carrière. Je moet je eigen waarde wel in de gate houden en geen speelbal worden van je goede intenties.
Ik ben er zelf ook blij mee. Toch is het door mijn eigen inspannigen dat ik teruggevraagd ben bij een bedrijf waar ik stage gelopen heb met een mooi salarisaanbod. Had ik dat niet gedaan, dan zit ik voor minder geld saaier werk te doen.quote:Op dinsdag 26 november 2013 11:01 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Het is ook goed dat je je op die manier kan profileren en dat zorgt er ook voor dat je meer waard bent. Maar nogmaals, als je meer kost dan dat je oplevert kun je 100x goed werk leveren en een stap harder lopen maar dan mag je alsnog vertrekken.
Daarnaast is het gewoon écht niet omdat jij en ik toevallig altijd aan het werk kunnen dat dit voor iedereen zo geld. Prijs jezelf gelukkig dat je werk hebt en schrijf werkeloosheid niet weg als 'als je wilt kun je altijd wel werken'.
Ik bedoel dat als je in een hbo functie je beste beentje voor zet en taken op je neemt die eigenlijk horen bij een wetenschappelijke functie terwijl je je hiervoor niet laat betalen je jezelf devalueert. Voor een tijdje is dit niet erg, je wordt beloond voor je goede intentie in de zin dat je je kunt profileren en je een goede naam op kunt bouwen. Duurzaam is dit echter niet, als je het maar lang genoeg volhoud kun je jezelf wel afvragen of je wel assertief genoeg bent.quote:Op dinsdag 26 november 2013 11:05 schreef Sangha het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens. Het is een proces en dat begint al als je als tiener je eerste baantje krijgt. Dan al kan je je op een bepaalde manier profileren en op zo'n manier je gedragen en werken, zodat je daar in je latere jobs profijt van kan hebben. Dan ben je toch juist van waarde?!
Je bent pas een speelbal als je iets doet waar je eigenlijk tegen bent, maar het toch laat gebeuren.
Je iq kan je wel degelijk opkrikken! En als je autisme hebt dan kan je proberen je daar veel inzicht in te krijgen en je sterke punten daar uit proberen te halen, er je voordeel mee doen. Talent is ook iets wat je kan aanwakkeren en door iets wat je leuk vind steeds meer en beter te doen wordt je er steeds beter in, zo niet een pro.quote:Op dinsdag 26 november 2013 11:02 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
De vraag is: Hoe zeer zijn die tekortkomingen te 'fiksen'? Je IQ kan je niet zomaar 20 punten opkrikken, autisme is niet te genezen, talenten zijn niet te koop. Ik vraag me dan af of een workshop 'ken je kleur-uitstraling' echt gaat helpen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |