Ach ze zoeken altijd het schaap met de 5 poten in een vacature, maar niets staat in je de weg toch te reageren.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:47 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Lijkt mij dat het altijd een kwestie blijft van de juiste werkgever tegen komen.
Kijk er zijn zat vacatures die gewoon compleet onzin zijn.
Starters baantjes met 5 jaar ervaring gevraagd.
Of je word afgewezen vanwege te hoge/lage opleiding, te oud, te duur, te jong.
Spookvacatures noem ik ze, vacatures waarvan het niet de bedoeling is iemand daadwerkelijk aan te nemen maar waardoor Den Haag kan beweren dat er genoeg werk is. (en dat het niet zo is dat er 10.000 werklozen per maand in Nederland erbij komen al 3 jaar straight)
Enfin, moraal van het verhaal, in een betere economie word er veel minder gekeken naar ervaring en leeftijd etc.
Het gaat dan veel makkelijker.
De vraag is dus meer, komt Nederland weer ooit terug op dat punt?
Want pas dan kan jouw vraag, TS, redelijker beantwoord worden.
Ik denk eerlijk gezegd wel dat dat gebeurt, maar zeker weten doe ik het niet. Onze arbeidsmarkt is nu opener dan vroeger.. dus dat is al niet meer te vergelijken..quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:47 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Lijkt mij dat het altijd een kwestie blijft van de juiste werkgever tegen komen.
Spookvacatures noem ik ze, vacatures waarvan het niet de bedoeling is iemand daadwerkelijk aan te nemen maar waardoor Den Haag kan beweren dat er genoeg werk is. (en dat het niet zo is dat er 10.000 werklozen per maand in Nederland erbij komen al 3 jaar straight)
Enfin, moraal van het verhaal, in een betere economie word er veel minder gekeken naar ervaring en leeftijd etc.
Ik heb aan werk geen tekort maar dat komt niet 'omdat er altijd werk is' of omdat ik graag zwaar onder mijn niveau wil werken. Ik heb als kind altijd bij akkerbouwers gewerkt en doe dat zo nu en dan in het weekend nog, in dit groepje kan ik altijd terug vallen als het moet. Dit kan alleen maar omdat ik na al die tijd in dat groepje een persoonlijke band met die mensen opgebouwd heb. Als je als buitenstaander met een hoge opleiding daar probeert aan de gang te gaan houden ze boot af; je hebt andere werk ethiek en je bent (naar je opleiding) veel te duur.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:45 schreef anti_kneus het volgende:
[..]
Met zo een instelling lukt het zeker niet, niet geschoten is altijd mis
Je wilt toch zeker niet met droge ogen beweren dat jij zo ontzettend goed was in vakkenvullen dat ze bereid waren geweest je tot 3-4 zoveel te betalen dan een iets minder goede, jongere en daarom goedkopere, arbeidskracht?quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:49 schreef kanovinnie het volgende:
Vakkenvullen. Was 21 ofzo toen ik wegging. Dat ik daar ben blijven werken was omdat ik goed werk afleverde. Mensen die er een potje van maken worden er idd uitgetrapt.
quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:45 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Ja zo werkt het niet. Een werkgever zal eerder onder gekwalificeerd personeel aannemen dan over gekwalificeerd personeel.
Ja, maar daar worden aangenomen is niet altijd mogelijk.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:17 schreef anti_kneus het volgende:
[..]
Bij de vuilnis ophaaldienst zoeken ze altijd wel mensen
Dat is wel zo ja, we gaan weg van de kern van de vraag van TS.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:47 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Vertel me dan maar waarom ik tot mijn 21ste ben gebleven? Leiding gevenquote:Op dinsdag 26 november 2013 10:51 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Je wilt toch zeker niet met droge ogen beweren dat jij zo ontzettend goed was in vakkenvullen dat ze bereid waren geweest je tot 3-4 zoveel te betalen dan een iets minder goede, jongere en daarom goedkopere, arbeidskracht?
quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:51 schreef kanovinnie het volgende:
Met die instelling kom je dus niet aan het werk, maw, eigen schuld.
Misschien moeten die mensen dan eens afvragen waarom ze iedere keer tussen wal en schip vallen en daarna aan de slag gaan met hun "tekortkomingen". Mensen zijn zich vaak niet eens bewust wat hun uitstraling is in een brief of een persoonlijk gesprek. Alleen al door dat goed te weten ben je in het voordeel.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:50 schreef mcmlxiv het volgende:
De waarheid ligt waarschijnlijk zoals meestal in het midden.
Ongetwijfeld zijn er nogal wat mensen werkloos die met iets meer inspanning toch best (misschien zelfs wel vrij eenvoudig) weer een baan kunnen vinden.
Echter er is even waarschijnlijk wel degelijk een categorie die tussen wal en schip valt. Mensen die een combinatie hebben van net niet de goede opleiding en net niet de goede uitstraling en ook nog eens niet gezegend met het talent zelf voldoende initiatief te ontplooien. Hele normale mensen, ook niet heel dom of zo, maar gewoon niet aantrekkelijk genoeg om tussen vele anderen op te vallen.
Die categorie heeft het juist in tijden van economische tegenspoed zwaar. Val je daarin en ben je dan ook nog eens wat langer werkloos dan wordt het erg moeilijk om er nog tussen te komen. Daar ben ik van overtuigd.
Zou het kunnen zijn dat je als vakkenvuller aan het werk was (en daar naar betaald werd) terwijl je werk deed van een manager?quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:52 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Vertel me dan maar waarom ik tot mijn 21ste ben gebleven? Leiding geven![]()
Mee eens, het heeft ook met instelling en uitstraling te maken. Daaraan werken kan zeker in je voordeel werken!quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:53 schreef opperkleurder het volgende:
[..]
Misschien moeten die mensen dan eens afvragen waarom ze iedere keer tussen wal en schip vallen en daarna aan de slag gaan met hun "tekortkomingen". Mensen zijn zich vaak niet eens bewust wat hun uitstraling is in een brief of een persoonlijk gesprek. Alleen al door dat goed te weten ben je in het voordeel.
Nee. Ik deed alleen aansturen van een avondploeg. En dan 5 man ofzo. Verder niets. Gewoon vertellen wie wat deed die avond en alles een beetje controleren.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:54 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Zou het kunnen zijn dat je als vakkenvuller aan het werk was (en daar naar betaald werd) terwijl je werk deed van een manager?
In hoeverre past dat bij de taak omschrijving van een vakkenvuller? Het is gewoon een heel simpel reken sommetje, wegen de baten op tegen de lasten. Als jij goed werk deed buiten je functie beschrijving als vakkenvuller en hiermee de taken van bijv. een manager/chef uitvoerde tegen het tarief van een vakkenvuller dan is het inderdaad goedkoper om een 21 jarige in dienst te hebben.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:55 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Nee. Ik deed alleen aansturen van een avondploeg. En dan 5 man ofzo. Verder niets. Gewoon vertellen wie wat deed die avond en alles een beetje controleren.
Hou jij je dan altijd aan je taakomschrijving van je baan?quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:57 schreef voederbietel het volgende:
[..]
In hoeverre past dat bij de taak omschrijving van een vakkenvuller? Het is gewoon een heel simpel reken sommetje, wegen de baten op tegen de lasten. Als jij goed werk deed buiten je functie beschrijving als vakkenvuller en hiermee de taken van bijv. een manager/chef uitvoerde tegen het tarief van een vakkenvuller dan is het inderdaad goedkoper om een 21 jarige in dienst te hebben.
Dan kun je wel zeggen dat het aan je houding ligt maar volgens mij word je dan voor de gek gehouden en houd je jezelf voor de gek.
Maar je houding zorgt er dan toch voor dat je je anders profileert en dus er taken bij kan krijgen. Ja misschien voor het zelfde geld, maar je hebt daardoor wel meer ervaring en een goede referentie voor je komende baantjes. Ik vind het top!quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:57 schreef voederbietel het volgende:
[..]
In hoeverre past dat bij de taak omschrijving van een vakkenvuller? Het is gewoon een heel simpel reken sommetje, wegen de baten op tegen de lasten. Als jij goed werk deed buiten je functie beschrijving als vakkenvuller en hiermee de taken van bijv. een manager/chef uitvoerde tegen het tarief van een vakkenvuller dan is het inderdaad goedkoper om een 21 jarige in dienst te hebben.
Dan kun je wel zeggen dat het aan je houding ligt maar volgens mij word je dan voor de gek gehouden en houd je jezelf voor de gek.
Het is ook goed dat je je op die manier kan profileren en dat zorgt er ook voor dat je meer waard bent. Maar nogmaals, als je meer kost dan dat je oplevert kun je 100x goed werk leveren en een stap harder lopen maar dan mag je alsnog vertrekken.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:59 schreef kanovinnie het volgende:
Natuurlijk deed ik meer dan "standaard" hoorde. Maar dat vond ik niet erg. Ik was niet de enige die dat deed. De jongens die een paar jaar ervaring hadden en goed werk afleverde die kregen de leiding. Voor zover dat wat voorstelde.
De vraag is: Hoe zeer zijn die tekortkomingen te 'fiksen'? Je IQ kan je niet zomaar 20 punten opkrikken, autisme is niet te genezen, talenten zijn niet te koop. Ik vraag me dan af of een workshop 'ken je kleur-uitstraling' echt gaat helpen.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:53 schreef opperkleurder het volgende:
[..]
Misschien moeten die mensen dan eens afvragen waarom ze iedere keer tussen wal en schip vallen en daarna aan de slag gaan met hun "tekortkomingen". Mensen zijn zich vaak niet eens bewust wat hun uitstraling is in een brief of een persoonlijk gesprek. Alleen al door dat goed te weten ben je in het voordeel.
Als bijbaantje in je school tijd is dat natuurlijk leuk en aardig maar het is weinig duurzaam in je echte carrière. Je moet je eigen waarde wel in de gate houden en geen speelbal worden van je goede intenties.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:59 schreef Sangha het volgende:
[..]
Maar je houding zorgt er dan toch voor dat je je anders profileert en dus er taken bij kan krijgen. Ja misschien voor het zelfde geld, maar je hebt daardoor wel meer ervaring en een goede referentie voor je komende baantjes. Ik vind het top!
Als je het niet kunt fixen, probeer het dan (waar mogelijk) in je voordeel te gebruiken. Heel nauwkeurig werk kan prima gedaan worden door een autist.quote:Op dinsdag 26 november 2013 11:02 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
De vraag is: Hoe zeer zijn die tekortkomingen te 'fiksen'? Je IQ kan je niet zomaar 20 punten opkrikken, autisme is niet te genezen, talenten zijn niet te koop. Ik vraag me dan af of een workshop 'ken je kleur-uitstraling' echt gaat helpen.
Dat ben ik niet met je eens. Het is een proces en dat begint al als je als tiener je eerste baantje krijgt. Dan al kan je je op een bepaalde manier profileren en op zo'n manier je gedragen en werken, zodat je daar in je latere jobs profijt van kan hebben. Dan ben je toch juist van waarde?!quote:Op dinsdag 26 november 2013 11:02 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Als bijbaantje in je school tijd is dat natuurlijk leuk en aardig maar het is weinig duurzaam in je echte carrière. Je moet je eigen waarde wel in de gate houden en geen speelbal worden van je goede intenties.
Ik ben er zelf ook blij mee. Toch is het door mijn eigen inspannigen dat ik teruggevraagd ben bij een bedrijf waar ik stage gelopen heb met een mooi salarisaanbod. Had ik dat niet gedaan, dan zit ik voor minder geld saaier werk te doen.quote:Op dinsdag 26 november 2013 11:01 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Het is ook goed dat je je op die manier kan profileren en dat zorgt er ook voor dat je meer waard bent. Maar nogmaals, als je meer kost dan dat je oplevert kun je 100x goed werk leveren en een stap harder lopen maar dan mag je alsnog vertrekken.
Daarnaast is het gewoon écht niet omdat jij en ik toevallig altijd aan het werk kunnen dat dit voor iedereen zo geld. Prijs jezelf gelukkig dat je werk hebt en schrijf werkeloosheid niet weg als 'als je wilt kun je altijd wel werken'.
Ik bedoel dat als je in een hbo functie je beste beentje voor zet en taken op je neemt die eigenlijk horen bij een wetenschappelijke functie terwijl je je hiervoor niet laat betalen je jezelf devalueert. Voor een tijdje is dit niet erg, je wordt beloond voor je goede intentie in de zin dat je je kunt profileren en je een goede naam op kunt bouwen. Duurzaam is dit echter niet, als je het maar lang genoeg volhoud kun je jezelf wel afvragen of je wel assertief genoeg bent.quote:Op dinsdag 26 november 2013 11:05 schreef Sangha het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens. Het is een proces en dat begint al als je als tiener je eerste baantje krijgt. Dan al kan je je op een bepaalde manier profileren en op zo'n manier je gedragen en werken, zodat je daar in je latere jobs profijt van kan hebben. Dan ben je toch juist van waarde?!
Je bent pas een speelbal als je iets doet waar je eigenlijk tegen bent, maar het toch laat gebeuren.
Je iq kan je wel degelijk opkrikken! En als je autisme hebt dan kan je proberen je daar veel inzicht in te krijgen en je sterke punten daar uit proberen te halen, er je voordeel mee doen. Talent is ook iets wat je kan aanwakkeren en door iets wat je leuk vind steeds meer en beter te doen wordt je er steeds beter in, zo niet een pro.quote:Op dinsdag 26 november 2013 11:02 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
De vraag is: Hoe zeer zijn die tekortkomingen te 'fiksen'? Je IQ kan je niet zomaar 20 punten opkrikken, autisme is niet te genezen, talenten zijn niet te koop. Ik vraag me dan af of een workshop 'ken je kleur-uitstraling' echt gaat helpen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |