abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133626007
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_133626067
Doe even naam goed doen ofzo! :( ~O>

quote:
1s.gif Op maandag 25 november 2013 22:08 schreef James1988 het volgende:

[..]

Windows 95 ;)
Voor mij hetzelfde :P
  Redactie Frontpage / Sport maandag 25 november 2013 @ 22:14:03 #3
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133626088
quote:
1s.gif Op maandag 25 november 2013 22:08 schreef James1988 het volgende:

[..]

Windows 95 ;)
Ik dacht dat het Windows 98 was :?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_133626193
Om nog even door te gaan uit het vorige topic. Ik denk dat juist dat soort nevenactiviteiten die, nogmaals, ook reizigers ten goede komen, ook zorgen voor de hoognodige geldinstroom die gebruikt kan worden om ook de core business te verbeteren, zeker gezien de overheid aan het bezuinigen is en/of miljarden liever besteedt aan asfalt dan aan investeringen in het spoor.
pi_133626342
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 22:16 schreef KnightSolaire het volgende:
Om nog even door te gaan uit het vorige topic. Ik denk dat juist dat soort nevenactiviteiten die, nogmaals, ook reizigers ten goede komen, ook zorgen voor de hoognodige geldinstroom die gebruikt kan worden om ook de core business te verbeteren, zeker gezien de overheid aan het bezuinigen is en/of miljarden liever besteedt aan asfalt dan aan investeringen in het spoor.
KAN ja, vast wel. In de praktijk worden er zakken gevuld en kan de reiziger de tering krijgen. Hoezee 331 miljoen euro winst! Maar de kaartjes MOETEN echt duurder worden hoor :'(
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_133626374
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 22:16 schreef KnightSolaire het volgende:
Om nog even door te gaan uit het vorige topic. Ik denk dat juist dat soort nevenactiviteiten die, nogmaals, ook reizigers ten goede komen, ook zorgen voor de hoognodige geldinstroom die gebruikt kan worden om ook de core business te verbeteren, zeker gezien de overheid aan het bezuinigen is en/of miljarden liever besteedt aan asfalt dan aan investeringen in het spoor.
Ja, kán. NS zou ook groot genoeg moeten zijn om meerdere balletjes tegelijk in de lucht kunnen houden.

Oh, en welke naam?
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_133626421
Met alle respect, maar Qbuzz heeft in haar concessies het vrij goed voor elkaar. Weinig aanloopproblemen, terwijl er slechts 3 maanden voorbereidingstijd is. (Groningen/Drenthe en Utrecht Stad en omgeving, alles wat geel is wat daar rijdt)

Dat hoef je Arriva, Veolia of Connexxion niet laten proberen.
Bij twijfel: gebruik beton.
pi_133626435
Fahrschein 18 januari a.s. aangeschaft.

Leeuwarden - Leer (D) via Osnabrück Hbf en Bremen Hbf _O-

Dezelfde SparPreis als vanaf een 'IC Berlin-station'. Bahn.bonus Premienpünkte dabei. :P

Vetter dan tot Hengelo met een kutov-chipkaart reizen, gewoon een internationaal ticket showen 8-) "BahnCard, bitte", "Und ihre BahnCard?" + alle varianten van de schaffner.
pi_133626467
quote:
13s.gif Op maandag 25 november 2013 22:19 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

KAN ja, vast wel. In de praktijk worden er zakken gevuld en kan de reiziger de tering krijgen. Hoezee 331 miljoen euro winst! Maar de kaartjes MOETEN echt duurder worden hoor :'(
Die winst gaat anders niet ongemarkeerd naar het buitenland... :) (Dividenduitkering aan de staat, herinvesteringen in core business + de overige activiteiten, etc.)

quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 22:21 schreef _JdM_ het volgende:
Met alle respect, maar Qbuzz heeft in haar concessies het vrij goed voor elkaar. Weinig aanloopproblemen, terwijl er slechts 3 maanden voorbereidingstijd is. (Groningen/Drenthe en Utrecht Stad en omgeving, alles wat geel is wat daar rijdt)

Dat hoef je Arriva, Veolia of Connexxion niet laten proberen.
Heb inderdaad ook goede verhalen over Qbuzz gehoord; dat NS nu enige aandeelhouder is heeft daar overigens weinig mee te maken. Ben benieuwd hoe het in Utrecht zal gaan binnenkort.
pi_133626486
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 22:22 schreef Socios het volgende:
Fahrschein 18 januari a.s. aangeschaft.

Leeuwarden - Leer (D) via Osnabrück Hbf en Bremen Hbf _O-

Dezelfde SparPreis als vanaf een 'IC Berlin-station'. Bahn.bonus Premienpünkte dabei. :P

Vetter dan tot Hengelo met een kutov-chipkaart reizen, gewoon een internationaal ticket showen 8-) "BahnCard, bitte", "Und ihre BahnCard?" + alle varianten van de schaffner.
Heb je hier ook een Nederlandse vertaling van?
  Redactie Sport maandag 25 november 2013 @ 22:39:16 #11
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_133627035
Speciaal voor jou b2py:
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 22:22 schreef Socios het volgende:
FahrscheinVervoersbewijs 18 januari a.s. aangeschaft.

Leeuwarden - Leer (D) via Osnabrück HbfOsnabrugge Centraal en Bremen HbfCentraal _O-

Dezelfde SparPreisBespaarPrijs als vanaf een 'IC BerlinIntercity Berlijn-station'. Bahn.bonus Premienpünkte dabei.Met Spoor.bonus Premiepunten :P

Vetter dan tot Hengelo met een kutov-chipkaart reizen, gewoon een internationaal ticket showenlaten zien 8-) "BahnCard, bitteSpoorKaart, astublieft", "Und ihre BahnCardEn uw SpoorKaart?" + alle varianten van de schaffnerconducteur.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_133627048
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 22:22 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Die winst gaat anders niet ongemarkeerd naar het buitenland... :) (Dividenduitkering aan de staat, herinvesteringen in core business + de overige activiteiten, etc.)
Kan mij de tering schelen. Ik kan er voor bloeden en ik krijg gekut.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 25 november 2013 @ 23:03:49 #13
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133628039
Ik wil niet klinken als de "Maar in Angola rijden de treinen slechts 30 km/u dus hier valt het best wel mee"-zeikerd, maar ik vind dat het aanbod op papier best goed in orde is. Op een zonnige lentedag (maar niet in het weekend ivm werkzaamheden) rijdt het over het algemeen best wel goed door. In de brede randstad rijdt vrijwel overal ieder kwartier een intercity + een sprinter, en ook daarbuiten is minimaal iedere 30 minuten een trein vrijwel de norm.

Vergelijk dat met België, Duitsland of Engeland en Nederland komt er op papier goed uit. Het contrast ten opzichte van Frankrijk (muv Ile-de-France) en Spanje is helemaal groot.

In de praktijk is er volop te verbeteren: reizigerspunctualiteit kan flink verbeterd worden, die angsthazendienstregeling moet zo snel mogelijk worden afgevoerd, en allerlei andere dingen waar we hier vaak zat over bitchen. Veel laaghangend fruit, eigenlijk.
  maandag 25 november 2013 @ 23:09:43 #14
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133628292


Volgens mij is dit een ontzettend klotewissel om te maken en te onderhouden :X
  maandag 25 november 2013 @ 23:14:54 #15
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_133628536
2 spoorbreedtes?
pi_133628594
Een stopmachine hoef je er niet doorheen te sturen nee. Verder valt het wel mee.
  maandag 25 november 2013 @ 23:17:22 #17
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133628657
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 23:14 schreef greavy het volgende:
2 spoorbreedtes?
Yep, haven van Barcelona. :)
  Redactie Sport maandag 25 november 2013 @ 23:18:55 #18
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_133628732
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 23:14 schreef greavy het volgende:
2 spoorbreedtes?
Ik zou zelfs zeggen drie
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_133628748
Heb je toevallig ook een foto van de wisselsteller erbij gevonden?
  maandag 25 november 2013 @ 23:19:57 #20
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133628784
Helaas niet. Foto komt hiervandaan.

edit: inderdaad drie spoorbreedtes.
  Redactie Sport maandag 25 november 2013 @ 23:22:34 #21
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_133628895
Ik zou zeggen meterspoor, normaalspoor en iberisch breedspoor
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_133628919
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 23:18 schreef dennistd het volgende:

[..]

Ik zou zelfs zeggen drie
Ja ik ook :D

true hell O+

Arme rechterrail :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 25 november 2013 @ 23:23:05 #23
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133628924
Dat zou goed kunnen, in een deel van Spanje ligt meterspoor (bijvoorbeeld het voormalig FEVE-gebied).
pi_133630793
Dit is wel het kwadraat van strengelspoor O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_133631997
VOL tegen de zon in.
Sluitseinen tot en met.

En toch een gave foto (want dat is dit :Y )



Doe dit beter *O* en schend zo veel mogelijk ongeschreven regels als je kunt O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')