quote:In Rotterdam heeft een vrouw ongeveer tien jaar dood in haar huis in de Jan Porcellisstraat gelegen. Agenten ontdekten donderdagmiddag haar stoffelijk overschot nadat bouwvakkers, die in de straat aan het werk waren, bij haar geen gehoor hadden gekregen toen ze aanbelden. Ze waarschuwden daarop de politie.
De politie zegt dat de vrouw op 74-jarige leeftijd is overleden. In de tien jaar heeft niemand haar overlijden opgemerkt. Ze is een natuurlijke dood gestorven. Volgens de politie had ze geen familie. De woning van de bejaarde vrouw maakte een 'een verlaten en onbewoonde indruk'. Agenten zagen bij de deur een stapel ongeopende post. Volgens een overbuurvrouw lagen er onder meer tv-gidsen.
De OuderenOmbudsman vreest dat verhalen als deze vaker zullen opduiken en wijt dat aan het kabinetsbeleid. 'Er ontstaat een groep kwetsbare, sterk vereenzaamde ouderen waar niemand meer zicht op heeft. Dat wordt versterkt door onder meer de bezuinigingen in de thuiszorg en de dagbesteding', aldus een woordvoerster.
'Zij was een eenling, ik ben een eenling'
De buren reageerden ontzet op de vondst. Niemand die ooit iets had opgemerkt of zelfs geroken. 'Het blijft een bizar idee', zegt de buurvrouw. 'Er zitten maar twee stenen tussen en daar lagen mijn kinderen al die tijd naast.'
Onderbuurman Hans Poldner (75) had heel af en toe contact met de vrouw. Ze was stil, zegt hij. 'Ik heb haar in totaal een keer of drie gesproken. Toen de euro werd ingevoerd, vroeg ze of ik haar guldens kon omwisselen. De dag ervoor was ze redelijk hard gevallen op straat, ze zag er niet florissant uit.' Korte tijd later zag Poldner de vrouw voor het laatst. 'Ik kwam de hoek van de straat om, toen zij net haar huis binnenging. Verder hadden we niet veel contact. Zij was een eenling en ik ben een eenling.'
'Het is zeer luguber'
De vrouw had een tijdlang de gewoonte om 's ochtends vroeg de duiven te voeren. Poldner werd daardoor elke dag om 6.30 uur wakker van de koerende duiven. 'Ik kon mijn balkondeur niet opendoen, alles werd volgescheten. Ik heb een briefje bij haar in de bus gedaan. Daarna voerde ze de duiven pas om 10 uur.'
Dat ze dood blijkt te zijn, vindt Poldner 'rot genoeg. Het is zeer luguber dat boven je hoofd iemand ligt die gepeigerd is, om het op zijn Amsterdams te zeggen.'
Dat de vrouw al tien jaar dood was, leidt de politie af uit een stapel post op de deurmat. Poldner zag af en toe dat er een envelop uit de brievenbus stak. 'Die duwde ik erin. Ik hoef niet te weten of er veel of weinig post ligt. De deur was ondoorzichtig, er was geen raam, je kon de post niet zien aan de buitenkant.'
'Dit is iets wat je leest in de krant'
Een buurvrouw hoorde in 2004, toen ze in de straat kwam wonen, dat de vrouw er niet meer woonde. Ze heeft haar nooit gezien. 'Dit is iets wat je leest in de krant, maar dat het nu zo dichtbij gebeurt, is onvoorstelbaar.'
Een 24-jarige studente die sinds twee jaar tegenover de gevonden vrouw woont, hoorde van de werklieden die in de straat met de gasleidingen bezig waren dat ze 'vredig op een matrasje lag'. De voordeur ging met moeite open door de stapel post. 'Op één van de tv-gidsen stond Katja Schuurman nog op de cover.'
AD
quote:Háár moeder lag 10 jaar dood in huis
De vrouw die 10 jaar dood in huis lag, zonder dat één iemand haar miste, blijkt tóch een kind te hebben. De 68-jarige dochter reisde gistermiddag 'met een onwezenlijk gevoel' naar de Jan Porcellisstraat in Rotterdam-West. In een gesprek met het AD vertelt dochter Evelyne dat ze haar moeder 20 jaar geleden voor het laatst sprak. 'Ik was een ongewenst kind en dat liet ze voortdurend blijken.'
Evelyne (68)* herkende op het ochtendjournaal de gordijnen van de woning die ze in betere tijden soms bezocht. Het is het huis van haar moeder, die 10 jaar dood in haar woning in Rotterdam lag.
'Ik heb altijd gedacht dat er een dag zou komen dat er een politieagent voor mijn deur zou staan. Dat hij dan zou komen vertellen dat mijn moeder was overleden. Ik zou niet eens verbaasd zijn dat ze al maanden in huis zou liggen, maar 10 jaar? 10 jaar?'
Geen contact
Na het herkennen van de woning op de televisie reist Evelyne met haar echtgenoot af naar Rotterdam. 'Ik weet niet eens waarom ik hier ben,' bekent ze zachtjes. Ze herhaalt de woorden diverse keren. En nee, de zojuist neergelegde rode roos voor de deur is niet van haar.
De relatie tussen moeder en dochter is nooit liefdevol geweest, vertelt ze aarzelend. Het laatste contact dateert van 20 jaar geleden. De precieze reden van de breuk wil ze niet kwijt. Maar het was niet meer dan een aanleiding, de oorzaak van de verwijdering zat dieper.
'Mijn moeder was behoorlijk gesloten,' vertelt ze. 'Al dacht ik dat ze nog wel contact had met een paar mensen. Wij hadden een moeizame verhouding. Mijn moeder was 16 jaar toen ik werd geboren. Dat was in Nederlands-Indië, ten tijde van de politionele acties. Ik heb mijn vader nooit gekend.'
Oorlogstrauma
De man van Evelyne vertelt dat zijn gestorven schoonmoeder een levensgroot oorlogstrauma met zich meedroeg. Het stond altijd tussen moeder en dochter in. Uit de geschiedenisboeken van de periode van de politionele acties doemen beelden op van honger, uitputting, doodsangst en verkrachting. Maar op welke wijze zijn schoonmoeder heeft geleden onder de ontberingen van de Japanse bezetter? Hij kan er slechts naar gissen. Ze verstarde als hij ernaar vroeg.
Evelyne heeft de politie zelf ingeseind over haar bestaan. Als ze terugkijkt, voelt ze zich niet schuldig. 'Ik heb wel een triest gevoel. Maar wat had ik kunnen doen? Ze wilde mij niet zien.' Haar moeder is nooit uit haar gedachten geweest, vertelt Evelyne. 'Natuurlijk heb ik veel aan haar gedacht, maar voor contact moet er wel tweerichtingsverkeer zijn.'
Ok, dank voor je uitleg! Ben benieuwd hoe het verder zal gaan.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:17 schreef cricket het volgende:
[..]
Ze heeft hier dezelfde juridische mogelijkheden als bij elk ander normaal overlijden. Aanvaarden, beneficiair aanvaarden of verwerpen. Ook zou ze het deels aan kunnen vechten als ze niets zou krijgen.
Ongeacht de optie die ze kiest, dus ook als ze verwerpt, kan ze nog wel door de gemeente worden aangesproken op de kosten van de uitvaart.
quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:30 schreef richolio het volgende:
'Op één van de tv-gidsen stond Katja Schuurman nog op de cover.'
Das dan wel érg oud.
Onbeheerde nalatenschappen gaan naar Rijksvastgoed- en ontwikkelbedrijf.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:39 schreef Evertjan het volgende:
als de dochter de erfenis verwerpt en er voor de rest geen nabestaanden zijn dan gaat het geld toch uiteindelijk naar de gemeente?
Waarom zou ze die moeten afwimpelen?quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:05 schreef Toekito het volgende:
Dat die dochter nu in de media komt is vreemd maar ze kan toch de media afwimpelen?
Verder kent deze zaak alleen maar verliezers.
Kan me voorstellen dat je er niet op zit te wachten. En met een gefingeerde naam in de media verschijnen kan maar dan word je o.a. op FOK! en twitter aangevallen. Dus daar moet je dan niet over zeuren.quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:07 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Waarom zou ze die moeten afwimpelen?
Je had natuurlijk even kunnen lezen hoe dat kan...quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:05 schreef MilkTea het volgende:
Dus postbodes die al 10 jaar post in die deur gooien hadden nooit zoiets van, wow daar ligt veel post? En 10 jaar, dat gaat stinken enzo, is ze niet al helemaal opgegeten door lieve kleine beestjes? Geloof er vrij weinig van..
Ze had al geruime tijd geen contact meer en e.e.a. misschien al afgesloten.quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:08 schreef Toekito het volgende:
[..]
Kan me voorstellen dat je er niet op zit te wachten.
Lekker boeiend dat een paar verzuurde figuren van alles uit hun duim zuigen om zich nog een beetje te kunnen vermaken.quote:En met een gefingeerde naam in de media verschijnen kan maar dan word je o.a. op FOK! en twitter aangevallen. Dus daar moet je dan niet over zeuren.
Maar dan is het toch logisch als men denkt dat ze nu om een erfenis komt.quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:13 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ze had al geruime tijd geen contact meer en e.e.a. misschien al afgesloten.
Tsja dat doet ze echt zelf in mijn ogen. Dus mensen die het nu voor haar opnemen komen bij mij voor niks om genade voor haar.quote:Lekker boeiend dat een paar verzuurde figuren van alles uit hun duim zuigen om zich nog een beetje te kunnen vermaken.
Als ze ergens een onderwerp in zien laten diverse media zich niet afwimpelen. Het kan handig zijn om daar preventief alvast iets mee te doen.quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:05 schreef Toekito het volgende:
Dat die dochter nu in de media komt is vreemd maar ze kan toch de media afwimpelen?
Verder kent deze zaak alleen maar verliezers.
Het komt wel vaker voor dat er geen contact is met (bepaalde) familieleden. En ook dat er eigenlijk geen interesse is in in feit of ze al dan niet nog in leven zijn. Want waarom zou je daar interesse in hebben bij iemand die waar je verder toch niet mee omgaat? Het enige verschil hier is dat het overlijden veel later bekend wordt, maar behalve dat is het niet anders dan talloze andere situaties waarbij er geen contact (meer) is.quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:08 schreef Toekito het volgende:
Kan me voorstellen dat je er niet op zit te wachten. En met een gefingeerde naam in de media verschijnen kan maar dan word je o.a. op FOK! en twitter aangevallen. Dus daar moet je dan niet over zeuren.
Als je er van uitgaat dat iedereen een inhalige geldwolf is misschien. Maar dat zegt meer over jezelf dan over haar.quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:21 schreef Toekito het volgende:
[..]
Maar dan is het toch logisch als men denkt dat ze nu om een erfenis komt.
Wat doet ze zelf, mensen verzuren? How?quote:Tsja dat doet ze echt zelf in mijn ogen. Dus mensen die het nu voor haar opnemen komen bij mij voor niks om genade voor haar.
Ik zeg nergens dat ze geld komt halen toch? Zeg alleen dat mensen die indruk kunnen krijgen.quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:28 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Als je er van uitgaat dat iedereen een inhalige geldwolf is misschien. Maar dat zegt meer over jezelf dan over haar.
Nee ze veroorzaakt zelf dat mensen een bepaald beeld van haar hebben.quote:Wat doet ze zelf, mensen verzuren? How?
Wat had ze dan moeten doen? De politie had haar uiteindelijk toch wel gevonden, dus maak het iedereen gemakkelijk en meld jezelf even.quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:37 schreef Toekito het volgende:
Ik zeg nergens dat ze geld komt halen toch? Zeg alleen dat mensen die indruk kunnen krijgen.
Nee ze veroorzaakt zelf dat mensen een bepaald beeld van haar hebben.
Waarom heeft het zo lang geduurd??Inwoners worden sneller vervolgd als ze zichzelf verdedigen tegen inbrekers en dieven.quote:
naar de politie gaan is iets anders dan met het AD pratenquote:Op zaterdag 23 november 2013 14:10 schreef k_man het volgende:
[..]
Wat had ze dan moeten doen? De politie had haar uiteindelijk toch wel gevonden, dus maak het iedereen gemakkelijk en meld jezelf even.
En weten de mensen die denken dat het haar alleen om een eventuele erfenis te doen is ook dat ze het eerder al heeft proberen goed te maken, maar dat er toen (uiteraard, naar nu blijkt) niet voor haar werd open gedaan?
Waarvoor had deze bejaarde vervolgd moeten worden dan? Voor het dood liggen in een woning?quote:Op zaterdag 23 november 2013 14:18 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
Waarom heeft het zo lang geduurd??Inwoners worden sneller vervolgd als ze zichzelf verdedigen tegen inbrekers en dieven.
Met het AD praten is een poging om een erfenis te krijgen?quote:Op zaterdag 23 november 2013 14:18 schreef Toekito het volgende:
[..]
naar de politie gaan is iets anders dan met het AD praten
Bedankt voor de input.quote:Op zaterdag 23 november 2013 14:41 schreef Falco het volgende:
Dit is typisch weer zo'n FOK!-topic waar iedereen zijn oordeel klaar heeft_
Het is een schande dat mensen met media praten.quote:Op zaterdag 23 november 2013 14:18 schreef Toekito het volgende:
[..]
naar de politie gaan is iets anders dan met het AD praten
Bedankt voor de dienstmededeling.quote:Op zaterdag 23 november 2013 14:55 schreef Specularium het volgende:
[..]
Als jij ook niks te melden hebt ga dan naar een of andere SC.
Nee niet dat,maar overheid is altijd snel met nutteloze vervolging in plaats van goed onderzoek te doen.quote:Op zaterdag 23 november 2013 14:27 schreef cricket het volgende:
[..]
Waarvoor had deze bejaarde vervolgd moeten worden dan? Voor het dood liggen in een woning?
quote:In Nederland vinden jaarlijks naar schatting 30 eenzame uitvaarten plaats. Het gaat om een deel van de zogeheten gemeentelijke uitvaarten, onder wie ook mensen waarvoor geen geld is om ze te begraven of te cremeren.
Rotterdam, waar donderdag in een woning een vrouw werd gevonden die al 10 jaar dood was, telt jaarlijks zo'n 7 tot 8 eenzame uitvaarten, volgens de Stichting Eenzame Uitvaarten. Deze zijn onderdeel van de ongeveer 125 gemeentelijke uitvaarten. In het kader van de Wet op de lijkbezorging hebben gemeenten de plicht mensen te laten begraven of cremeren als nabestaanden dat om financiële redenen niet kunnen.
Als er een dode wordt gevonden, gaat in eerste instantie de politie kijken of er geen sprake was van een onnatuurlijke dood. Nu daar in de zaak van donderdag geen sprake van is, heeft de politie de zaak aan de gemeente overgedragen.
Welke uitvaart is passend
De ambtenaar die wordt belast met zo'n zaak, belt een uitvaartonderneming om de persoon te begraven of cremeren. 'Die ambtenaar gaat ook in het huis kijken om aan de hand van spullen te bepalen welke geloofsovertuiging de persoon heeft en welke uitvaartvorm daar dan passend bij is', aldus de woordvoerder. Ook wordt er gezocht naar gegevens van eventuele nabestaanden of mensen met wie de overledene contact had.
Als er niemand wordt gevonden, verzorgt de gemeente in samenwerking met de Stichting Eenzame Uitvaart de begrafenis of crematie. 'Daar is dan meestal stadsdichter Rien Vroegindeweij bij. Hij draagt tijdens de dienst een gedicht voor.' De gemeente zorgt ook voor een bloemstuk, 'om het zo iets minder schrijnend te maken'. En soms komt er dan toch nog wel eens een buurvrouw opduiken.
Afhankelijk van wat iemand nog aan geld en spullen heeft, handelt een notaris de materiële zaken af. Als er geld is, worden daar de kosten van de uitvaart van afgetrokken, zo ook de kosten die worden gemaakt om een huis leeg te halen. Ook dat doet de gemeente. Sommige spullen worden verkocht, andere worden vernietigd. Hoe een en ander wordt geregeld bij de vrouw die donderdag dood werd gevonden, is niet bekend.
Haar dochter komt in ieder geval, heeft ze verklaard in het AD.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:37 schreef roos85 het volgende:
Ik verwacht niet dat deze mevrouw nu een eenzame uitvaart krijgt, de buurtjes zullen wel komen.
10 jaar, dat moet opvallen, "er lagen een paar tv-gidsen" uhu een paarquote:Op zaterdag 23 november 2013 13:12 schreef k_man het volgende:
[..]
Je had natuurlijk even kunnen lezen hoe dat kan...
Ik verwacht dat de buurtjes in het kader van "oooh wat errug" en schuldgevoel ook zullen gaan.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:43 schreef livelink het volgende:
[..]
Haar dochter komt in ieder geval, heeft ze verklaard in het AD.
quote:Ik vraag me af of de dochter nu verantwoordelijk is voor het terugbetalen van 10 jaar AOW.
quote:Op zaterdag 23 november 2013 11:10 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Wanneer ze dit zouden doen, wel. Alleen dan zal dochter de erfenis moeten weigeren.
er zullen wel hordes pers en dagjesmensen staan.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:37 schreef roos85 het volgende:
Ik verwacht niet dat deze mevrouw nu een eenzame uitvaart krijgt.
Er is ook geen reden om aan te nemen dat ze haar niet zouden kunnen vinden. Ze zal allicht eerder contact op hebben genomen dan dat dat omgekeerd het geval was.quote:Op zaterdag 23 november 2013 16:26 schreef Nia het volgende:
Waarom kon de politie de dochter zelf niet vinden?
Op het moment van die uitspraak van die agent zullen ze ook nog niet hebben gezocht. Immers, eerst willen ze bepalen of er een misdrijf heeft plaatsgevonden. Daarna zullen ze zich richten op identificatie van het lijk. Dat is na een jaar of 10 geen een-tweetje. Dat een lijk in een bepaalde woning ligt wil niet zeggen dat het dus ook de bewoner is.quote:Op zaterdag 23 november 2013 16:40 schreef Nia het volgende:
Maar zo'n uittreksel opvragen is zo gepiept. Een telefoontje naar de gemeente et voila. Dat is toch een van de eerste zaken die in geval als deze meteen geregeld worden?
De vriendelijke agent die voor de deur van het huis de pers van o.a. SBS6 te woord stond verklaarde dat ze nog geen naaste familieleden hadden kunnen vinden. Ik verwachte niet dat er zo snel al dergelijke uitspraken gedaan werden.
Dat zou kunnen, maar als ze er al overduidelijk zo lang ligt is die haast echt nergens voor nodig. Een paar dagen meer of minder maakt dan echt niet uit.quote:Op zaterdag 23 november 2013 17:05 schreef Nia het volgende:
Er gaat toch ook meteen een bureauteam van politie/recherche bij de desbetreffende instanties checken op de hoofdbewoner die daar volgens hun administratie zou moeten wonen, en dan kunnen eventuele nabestaanden meteen opgespoord worden terwijl de mensen op het plaats delict met hun taken bezig zijn?
En die info heb je van?quote:Op zaterdag 23 november 2013 17:22 schreef cricket het volgende:
[..]
Dat zou kunnen, maar als ze er al overduidelijk zo lang ligt is die haast echt nergens voor nodig. Een paar dagen meer of minder maakt dan echt niet uit.
Zolang er nog sprake is van een mogelijk misdrijf zullen ze sowieso vaak contact met nabestaanden proberen te voorkomen omdat dat mogelijke verdachten kunnen zijn. In een geval als dit zullen ze vaak pas stappen ondernemen richting informeren van de nabestaanden als de identiteit is vastgesteld en/of als ze op het punt zijn waarbij identificatie door de nabestaanden nodig is.
Waarom?quote:Op zaterdag 23 november 2013 17:46 schreef Nia het volgende:
Meneer de agent had eigenlijk zijn mond moeten houden tegenover SBS6 en de andere nieuwsstations die op de melding waren afgekomen tot het moment waarop een persconferentie was belegd.
Iemand moet de schuld krijgen.quote:
quote:Op zaterdag 23 november 2013 19:08 schreef Loekie1 het volgende:
Misschien is er een apparaat dat vanaf de straat kan 'ruiken' of er ergens een dood persoon is.
Hoe dan ook, oplossingen moeten er komen.
Ik heb ook al geopperd dat er misschien een alarm ontwikkeld kan worden dat mensen die vereenzaamd zijn en huisdieren hebben, kunnen dragen of in huis kunnen hebben, een alarm dat afgaat wanneer die persoon overlijdt. Dat lijkt luguber maar mensen met huisdieren zullen het idee verschrikkelijk vinden dat ze opeens overlijden en hun huisdieren aan hun lot worden overgelaten.
Niet zo gaan doen met je huisdieren.quote:Op zaterdag 23 november 2013 19:13 schreef Loekie1 het volgende:
Ik heb het niet tegen jou, maar tegen mensen met een bepaald niveau van beschaving.
nee alles nog met acceptgiro'squote:Op zaterdag 23 november 2013 20:57 schreef Samson het volgende:
Betaalde ze dan alles automatisch, dus de huur of de hypotheek? En andere zaken dan?
Grappig hoor, maar je begrijpt natuurlijk wel wat ik bedoel. Hoe kun je in godsnaam 10 jaar verder zijn zonder dat er ooit iemand ivm rekeningen of iets anders aan de deur is gekomen? Dat lijkt me echt onmogelijk.quote:
Alles van oudsher via automatische incasso laten lopen? Eenmaal geregeld en voldoende saldo op de rekening= blijvend geregeld.quote:Op zaterdag 23 november 2013 21:24 schreef Samson het volgende:
[..]
Grappig hoor, maar je begrijpt natuurlijk wel wat ik bedoel. Hoe kun je in godsnaam 10 jaar verder zijn zonder dat er ooit iemand ivm rekeningen of iets anders aan de deur is gekomen? Dat lijkt me echt onmogelijk.
Voor iets wat geen probleem is, is ook geen oplossing nodig. Dat ze niet meteen gevonden worden nadat ze doodgaan is geen probleem. Het enige verschil tussen iemand die na een periode in huis wordt gevonden iemand die bijvoorbeeld in een tehuis doodgaat is de termijn waarop ze worden gevonden.quote:Op zaterdag 23 november 2013 19:08 schreef Loekie1 het volgende:
Hoe dan ook, oplossingen moeten er komen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |