En je ziet een Beneliga als een soort van tovertruc waardoor clubs ineens niet langer meer geld uitgeven dan ze binnenkrijgen? Want dat is het hele probleem.quote:Op donderdag 12 februari 2015 12:30 schreef Halcon het volgende:
[..]
Geen idee. Ik heb geen recente, betrouwbare poll gezien, laat staan iets met verschillende scenario's.
Wel is mijn indruk dat supporters altijd vrij conservatief zijn en niet altijd heel realistisch. Bij FCDB bijvoorbeeld is men vrij negatief over FOX, maar FOX is wel de enige reden dat de rekeningen nog betaald kunnen worden. Ook roepen die mensen dan om bv. wat aankopen, terwijl het financieel behappen is, zelfs met het geld van FOX en het geld dat geleend is van de gemeente wordt structureel niet terugbetaald.
Je ziet in België en Nederland nu ook al dat bepaalde clubs niet eens meer willen promoveren naar een hoger niveau en dat, met name in Nederland, veel clubs toch op de been zijn en worden gehouden door de gemeente.
Juist clubs als Utrecht, Groningen en Heerenveen kunnen draaien dankzij transferopbrengsten die dan weer komen van clubs als Ajax (Suarez, Sulejmani) en PSV (Mertens, Strootman, Robben, Hoogstrate). Het zijn ook echte belastinggeld slurpers, met name de clubs uit de categorie die jij noemt! Te klein om mee te doen om de prijzen en wat groter dan clubs die wel een realistisch beleid hebben gevoerd / onderin bungelen. Vitesse 75 mio, ADO 73 mio, Heerenveen 40 mio, Groningen 39 mio, NAC 39 mio, AZ 37 mio, Roda 35 mio, Utrecht 28 mio... etc.
Twente deed het dat niet van overheidsgeld (respect daarvoor), maar zit nu natuurlijk wel flink in de schulden. De schulden zijn opgestapeld om mee te kunnen doen en de transferrechten van de spelers liggen bij investeringsmaatschappijen in Malta en Mexico.
Mwah, ik denk dat dat tegenvalt. Er zijn maar weinig competities die voor het buitenland echt heel interessant zijn...quote:Op donderdag 12 februari 2015 12:49 schreef Lhyanna het volgende:
[..]
De inkomsten zo maar optellen werkt niet. Vergeet niet, dat de Eredivisie en de Belgische Jupiler League in het buitenland bijna geen kijker trekt. Een combinatie met wedstrijden van hoger niveau, zal de buitenlandse kijker ook wat meer interesseren. En grotere kijkcijfers vanuit het buitenland, betekent grotere naamsbekendheid en dat leidt tot aantrekkingskracht van grotere bedrijven. Een hoger niveau van met name de topclubs, trekt veel meer geld aan dan bedragen die nu betaald worden.
Natuurlijk groeit het wel geleidelijk, waar ook meteen het gevaar zit. Ik verwacht niet dat de gemiddelde bestuurder van een voetbalclub verstandig omgaat met mogelijk te ontvangen geld.
Nee. Dat zeg ik nergens. Ik stel slechts dat het argument dat het klote is voor Utrecht, Heerenveen en Groningen m.i. niet zo relevant is. Als die clubs het zonder gemeentegeld zouden moeten doen, dan zouden ze van het niveau dat Cambuur, Go Ahead, Zwolle en NEC nu zijn en zou deze hele discussie nu niet plaats hoeven te vinden, want dan was voor iedereen wel duidelijk dat ze beter op een 2e niveau wat kunnen voetballen tegen regionale tegenstanders.quote:Op donderdag 12 februari 2015 12:54 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
En je ziet een Beneliga als een soort van tovertruc waardoor clubs ineens niet langer meer geld uitgeven dan ze binnenkrijgen? Want dat is het hele probleem.
Voor iedereen?quote:Op donderdag 12 februari 2015 12:57 schreef Halcon het volgende:
[..]
Nee. Dat zeg ik nergens. Ik stel slechts dat het argument dat het klote is voor Utrecht, Heerenveen en Groningen m.i. niet zo relevant is. Als die clubs het zonder gemeentegeld zouden moeten doen, dan zouden ze van het niveau dat Cambuur, Go Ahead, Zwolle en NEC nu zijn en zou deze hele discussie nu niet plaats hoeven te vinden, want dan was voor iedereen wel duidelijk dat ze beter op een 2e niveau wat kunnen voetballen tegen regionale tegenstanders.
Vooral vanwege het niveau en beleving natuurlijk. Het zou dus helpen als dat omhoog gaat, om interesse te wekken.quote:Op donderdag 12 februari 2015 12:55 schreef Halcon het volgende:
[..]
Mwah, ik denk dat dat tegenvalt. Er zijn maar weinig competities die voor het buitenland echt heel interessant zijn...
Die 2,3 miljard per jaar van de EPL betreft alleen de binnenlandse rechten.quote:Op donderdag 12 februari 2015 12:49 schreef Lhyanna het volgende:
De inkomsten zo maar optellen werkt niet. Vergeet niet, dat de Eredivisie en de Belgische Jupiler League in het buitenland bijna geen kijker trekt.
Het lijkt mij vrij logisch dat jouw cluppie verdwijnt bij een Beneliga, want niemand zit te wachten op Opglabbeek FC - Den Bosch...quote:Op donderdag 12 februari 2015 11:47 schreef Halcon het volgende:
[..]
Waar schrijf ik dat ik mijn club het liefst zie verdwijnen? Voor mijn club is het het beste als ze gewoon, zonder financiële problemen, kunnen spelen op een passend niveau. Natuurlijk zou ik liever de CL winnen en 10x op rij kampioen van Nederland worden, maar laten we realistisch blijven. 'Dat niveau' zijn wedstrijden tegen FC Oss, FC Eindhoven, RKC, misschien soms eens FC Utrecht of Willem II en niet PSV, Anderlecht, Ajax en Standard Luik.
Het belang van bv. directe plaatsing voor de CL of evt. een 2e club in de CL is voor het Nederlandse voetbal veel groter dan het belang van een club om met een handvol supporters naar Azerbeidzjan of Armenië te reizen voor een wedstrijdje waar niemand op zit te wachten.
De BeNeLiga zal er vroeg of laat van komen. Wat dat betreft zal het verhelderend werken als competitiehervormingen en TV-gelden verdelingen lastiger worden door toedoen van kleinere clubs en Nederland de directe plaatsing voor de CL verliest doordat clubs als Zwolle, Utrecht en Willem II het weer erg lastig hadden tegen clubs uit Luxemburg of Wit Rusland.
Voor iedereen ja. Het verschil tussen die clubs en clubs als Ajax, PSV en Feyenoord zou dan levensgroot zijn. Dat proberen te overbruggen (of dat nu met publiek of privaat geld is) zorgt vroeg of laat altijd voor ongezonde situaties: AZ heeft flinke stappen terug moeten doen, Vitesse is Koning Steuntrekker en is als de Russen hun knaken terug willen failliet, Twente heeft flinke schulden en zal fors moeten bezuinigen, etc. Dat soort provincieclubjes komen na wat gloriejaren met geleend geld altijd snel weer terug op Aarde. Heerenveen heeft flinke schulden volgens mij.quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:02 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Voor iedereen?![]()
Ik denk dat ze daar in die plaatsen echt wel anders over denken. Als financieel wanbeleid een reden is dan is de top3 net zo goed fout bezig trouwens.
En waarom wordt er zo veel betaald? Omdat de EPL een gigantisch merk is. Waarom is het een gigantisch merk? Omdat er zo ontzettend veel sterren spelen. Waarom spelen er veel sterren? Omdat er geld is. Komt al dat geld dan vanuit Engeland? Nee, het meeste geld komt van buitenlandse investeerders.quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:05 schreef nostra het volgende:
[..]
Die 2,3 miljard per jaar van de EPL betreft alleen de binnenlandse rechten.
Mja, weet niet. De gemiddelde voetballiefhebber ligt volgens mij niet heel erg wakker van de Russische of Portugese competitie. Over dat niveau heb je het dan immers, dat zou haalbaar moeten kunnen zijn. Geloof er niet zo in: het draait vooral om de grotere competities en daar zal een BeNeLiga niet bij gaan horen.quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:02 schreef Lhyanna het volgende:
[..]
Vooral vanwege het niveau en beleving natuurlijk. Het zou dus helpen als dat omhoog gaat, om interesse te wekken.
Sowieso is een BeNeLiga al spraakmakend het eerste seizoen, omdat twee nationale competities samen gaan. Een prachtig experiment wat zeker kijkers trekt. Het grote probleem zou wel zijn, dat als nu gefuseerd werd, het niveau niet hoog genoeg is om kijkers langer dan 1 seizoen te binden. En daarna is het te laat.
Jij bent niet goed man.quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:10 schreef Halcon het volgende:
[..]
Voor iedereen ja. Het verschil tussen die clubs en clubs als Ajax, PSV en Feyenoord zou dan levensgroot zijn. Dat proberen te overbruggen (of dat nu met publiek of privaat geld is) zorgt vroeg of laat altijd voor ongezonde situaties: AZ heeft flinke stappen terug moeten doen, Vitesse is Koning Steuntrekker en is als de Russen hun knaken terug willen failliet, Twente heeft flinke schulden en zal fors moeten bezuinigen, etc. Dat soort provincieclubjes komen na wat gloriejaren met geleend geld altijd snel weer terug op Aarde. Heerenveen heeft flinke schulden volgens mij.
Dat valt wel mee. In absolute zin al minder steun, laat staan in relatieve steun afzettende tegen begroting / toeschouwersaantallen.
De meeste clubjes en (een deel van) hun supporters moeten maar eens realiseren dat ze vooral local business zijn (buiten Enschede en de weilanden eromheen ligt er niemand wakker van Twente, buiten Alkmaar zal iedereen AZ jeuken). De betere clubjes (en de rest in goede jaren), zullen op het hoogste niveau van een BeNeLiga mee kunnen doen, de rest gewoon lekker op het niveau waar ze thuishoren.
Ik denk dat een wedstrijd Porto - Benfica toch aardig wat kijkers trekt. Al zal een Fulham - Sunderland nou ook niet bijster veel publiek trekken. Voor de Russische competitie spelen denk ik andere factoren een rol. Het blijft toch Rusland.quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:14 schreef Halcon het volgende:
[..]
Mja, weet niet. De gemiddelde voetballiefhebber ligt volgens mij niet heel erg wakker van de Russische of Portugese competitie. Over dat niveau heb je het dan immers, dat zou haalbaar moeten kunnen zijn. Geloof er niet zo in: het draait vooral om de grotere competities en daar zal een BeNeLiga niet bij gaan horen.
Ik heb er geen cijfers van, maar wellicht is het interessant want bv. een CL of EL-wedstrijd als Ajax - Salzburg of PSV - Metallurg scoort buiten Nederland, Oostenrijk en de Oekraïne...
Dat lijkt mij niet vrij logisch. Het is immers niet zo dat iedereen die niet in de BeNeLiga speelt stopt met voetballen. Ik vraag me af waar je dat vandaan haalt: NAC zal gewoon tegen Willem II spelen, FC Den Bosch tegen RKC en FC Opglabbeek tegen Bocholt. Allemaal local business. Dat zijn die clubs ook. Supporters wonen vrijwel allemaal in de directe omgeving, landelijk heeft niemand zin om naar die wedstrijden te kijken en sponsoren zijn vaak ook regionale partijen.quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:09 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Het lijkt mij vrij logisch dat jouw cluppie verdwijnt bij een Beneliga, want niemand zit te wachten op Opglabbeek FC - Den Bosch...
Mooi ook hoe je iedere keer refereert naar uitschakeling van kleine clubs tegen clubs uit Luxemburg of Wit-Rusland terwijl alle topclubs natuurlijk ook heel wat beschamende uitschakelingen hebben meegemaakt...
Die Beneliga komt er echt niet, ben ik heilig van overtuigd. Komt ie er wel dan zullen er tienduizenden supporters afhaken als het niet meer is, verschillende onderzoeken hebben keer op keer aangetoond dat de meeste supporters er niet op zitten te wachten, gelukkig maar...
Hoezo de nek omdraaien? Omdat Cambuur/ Utrecht niet meer om niks spelen, maar om een kampioenschap van de nieuwe tweede divisie? Alsof de tweede Duitse(Engelse is niet mee te vergelijken) divisie geen supporters trekt...quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:18 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Jij bent niet goed man.
Clubs waar 15.000+ mensen op af komen draai je gewoon keihard de nek om zodat een club of 5-6 heel misschien 1 ronde verder kan komen in een gedrocht als de CL ofzo.
Verder zou ik me eens wat verder verdiepen in de geldstromen van clubs, ook die van PSV, Feyenoord of Ajax....
Waar draai ik precies die clubs de nek om? En dan ook nog even de CL een gedrocht noemen. Gast, ga gezellig naar de hoofdklasse kijken. Magreb '90 tegen JOS. Best spannend.quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:18 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Jij bent niet goed man.
Clubs waar 15.000+ mensen op af komen draai je gewoon keihard de nek om zodat een club of 5-6 heel misschien 1 ronde verder kan komen in een gedrocht als de CL ofzo.
Verder zou ik me eens wat verder verdiepen in de geldstromen van clubs, ook die van PSV, Feyenoord of Ajax....
Jij beseft echt niet dat er geen hond zit te wachten op de B-garnituur uit België he?quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:23 schreef Halcon het volgende:
[..]
Waar draai ik precies die clubs de nek om? En dan ook nog even de CL een gedrocht noemen. Gast, ga gezellig naar de hoofdklasse kijken. Magreb '90 tegen JOS. Best spannend.
Dat heb ik dus al gedaan.
Geen idee hoeveel mensen daar naar kijken buiten Portugal en eventueel ex-kolonies. Ik denk dat dat tegenvalt. In Nederland of België blijft er vrijwel niemand voor thuis. Fulham - Sunderland trekt ook geen publiek, maar dat is geen topwedstrijd. Porto - Benfica is dat in Portugal wel.quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:19 schreef Lhyanna het volgende:
[..]
Ik denk dat een wedstrijd Porto - Benfica toch aardig wat kijkers trekt. Al zal een Fulham - Sunderland nou ook niet bijster veel publiek trekken. Voor de Russische competitie spelen denk ik andere factoren een rol. Het blijft toch Rusland.
Ik denk overigens dat Ajax - Salzburg / PSV - Metallurg niet in verhouding staat tussen een Ajax - Brugge / PSV - Anderlecht van een iets hoger niveau. Vanuit de historie hebben de Nederlandse en Belgische topclubs(met name Ajax dan, denk ik) ook al redelijk wat internationale bekendheid. Zulke wedstrijden zijn makkelijker te verkopen dan Ajax - Salzburg, denk ik.
Waar heb je het precies over?quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:27 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Jij beseft echt niet dat er geen hond zit te wachten op de B-garnituur uit België he?
De CL geen gedrocht noemen vind ik pas vreemd, hoe je als voetbalsupporter achter de CL in huidige vorm kunt staan begrijp ik absoluut niet. Het is stuivertje wisselen tussen een select groepje clubs, spannennnnnnd....
Waar ik het precies over heb? Dat een FC Utrecht - GA Eagles meer toeschouwers trekt dan een FC Utrecht - Moeskroen-Péruwelz...quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:31 schreef Halcon het volgende:
[..]
Waar heb je het precies over?
Dat argument kun je ook opvoeren voor de Eredivisie: stuivertje wisselen. Vooruit op jouw manier, een ad populum en een lichte ad hominem, misschien dat je het dan snapt: CL trekt nog altijd de nodige TV-kijkers. Zelfs wedstrijden waar geen Nederlandse ploegen aan meedoen zijn voor kijkers, TV-zenders en bedrijven interessanter dan wedstrijden van FC Utrecht ooit zullen zijn.
Dat jij en wat wannabe nostalgisch figuren het zogenaamd een gedrocht vinden. C'est la vie. Ga dan naar de 6e klasse amateurs kijken. Behalve 5 consumptiebonnen krijgen de spelers daar geen cent.
Dat is over het algemeen wel het sentiment dat er leeft idd.quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:37 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Waar ik het precies over heb? Dat een FC Utrecht - GA Eagles meer toeschouwers trekt dan een FC Utrecht - Moeskroen-Péruwelz...
Want, op de tribunes zitten vooral ''wannabe nostalgische figuren''..
Voetbal is sentimenten, historie, nostalgie, prima dat jij dat blijkbaar allemaal op de schop wil gooien zodat een club of 5-6 van de tientallen heeeeeeeeeeeel misschien iets beter voor de dag zullen komen in Europa, maar daar ben ik het zoals je merkt absoluut niet mee eens.
Iedereen die ik wel eens heb gesproken over een Beneliga, en dan heb ik het over stadionbezoekers, haakt af als het echt zover komt, misschien dat ik dan inderdaad lekker bij de amateurs ga kijken ja.
En natuurlijk af en toe even grinniken als ik op tv zie dat een Ajax, PSV of Standard Luik er eigenlijk geen ene fuck mee opgeschoten is..
Lees jij eigenlijk wel? Volgens mij heb ik duidelijk gemeld dat ik een BeNeLiga zou doen en daaronder op regio ingedeelde competities. Je krijgt dus geen Moeskroen - Utrecht, maar wel Go Ahead - Utrecht. Nogmaals: over wat voor B-garnituur heb je het?quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:37 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Waar ik het precies over heb? Dat een FC Utrecht - GA Eagles meer toeschouwers trekt dan een FC Utrecht - Moeskroen-Péruwelz...
Want, op de tribunes zitten vooral ''wannabe nostalgische figuren''..
Voetbal is sentimenten, historie, nostalgie, prima dat jij dat blijkbaar allemaal op de schop wil gooien zodat een club of 5-6 van de tientallen heeeeeeeeeeeel misschien iets beter voor de dag zullen komen in Europa, maar daar ben ik het zoals je merkt absoluut niet mee eens.
Iedereen die ik wel eens heb gesproken over een Beneliga, en dan heb ik het over stadionbezoekers, haakt af als het echt zover komt, misschien dat ik dan inderdaad lekker bij de amateurs ga kijken ja.
En natuurlijk af en toe even grinniken als ik op tv zie dat een Ajax, PSV of Standard Luik er eigenlijk geen ene fuck mee opgeschoten is..
Dat zal dan een compleet nietszeggende competitie worden zo onder de Beneliga, dat snap jij natuurlijk ook wel...quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:42 schreef Halcon het volgende:
[..]
Lees jij eigenlijk wel? Volgens mij heb ik duidelijk gemeld dat ik een BeNeLiga zou doen en daaronder op regio ingedeelde competities. Je krijgt dus geen Moeskroen - Utrecht, maar wel Go Ahead - Utrecht.
Dat valt wel mee. Dat denk je wellicht omdat je de wet van de kleine getallen toepast op het vak waar jij zit. Die fanatieke mensen zijn echter maar een klein deel van de supporters. De harde kernen van Roda JC en Fortuna zijn ook fel tegen een fusie, de gemiddelde supporter bekijkt het toch wat genuanceerder.
Weer komt je met allerlei doemscenario's aanzetten: net zou ik clubs de nek omdraaien en nu doe ik weer van alles verdwijnen, terwijl die clubs gewoon blijven spelen, de derby NAC - Willem II gewoon blijft bestaan, Volendam echt niet tegen Virton hoeft te spelen, etc. Gewoon op regio ingedeeld. Want local business is het vooral bij de wat kleinere clubs. Niet voor niets is bv de Topklasse best populair en is de JL een gedrocht waar nu kunstmatig 3 clubs aan toe zijn gevoegd om niet met slechts 15 teams aan de competitie te hoeven beginnen.
Wederom de wet van de kleine getallen. Daar hebben we niks aan.
Ik gok zo dat PBateman al niet eens bij de harde kern hoort en dat hij via fora e.d. vrij goed weet wat er onder supporters van zijn club leeft. Dezelfde discussie is bij vrijwel elke club al een keer gevoerd voorstanders zijn er weinig te vinden over het algemeen. Is ook geen enkele reden om ervoor te zijn als supporter van een club die plots minder kans maakt op CL/EL of zelfs Eredivisievoetbal.quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:42 schreef Halcon het volgende:
[..]
Lees jij eigenlijk wel? Volgens mij heb ik duidelijk gemeld dat ik een BeNeLiga zou doen en daaronder op regio ingedeelde competities. Je krijgt dus geen Moeskroen - Utrecht, maar wel Go Ahead - Utrecht. Nogmaals: over wat voor B-garnituur heb je het?
Dat valt wel mee. Dat denk je wellicht omdat je de wet van de kleine getallen toepast op het vak waar jij zit. Die fanatieke mensen zijn echter maar een klein deel van de supporters. De harde kernen van Roda JC en Fortuna zijn ook fel tegen een fusie, de gemiddelde supporter bekijkt het toch wat genuanceerder.
Weer komt je met allerlei doemscenario's aanzetten: net zou ik clubs de nek omdraaien en nu doe ik weer van alles verdwijnen, terwijl die clubs gewoon blijven spelen, de derby NAC - Willem II gewoon blijft bestaan, Volendam echt niet tegen Virton hoeft te spelen, etc. Gewoon op regio ingedeeld. Want local business is het vooral bij de wat kleinere clubs. Niet voor niets is bv de Topklasse best populair en is de JL een gedrocht waar nu kunstmatig 3 clubs aan toe zijn gevoegd om niet met slechts 15 teams aan de competitie te hoeven beginnen.
Wederom de wet van de kleine getallen. Daar hebben we niks aan.
Al zou ik wel bij de harde kern horen, alsof dat dan betekent dat ik niet genuanceerd kan zijn ofzo, lekker bevooroordeeld dan...quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:47 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Ik gok zo dat PBateman al niet eens bij de harde kern hoort en dat hij via fora e.d. vrij goed weet wat er onder supporters van zijn club leeft. Dezelfde discussie is bij vrijwel elke club al een keer gevoerd voorstanders zijn er weinig te vinden over het algemeen. Is ook geen enkele reden om ervoor te zijn als supporter van een club die plots minder kans maakt op CL/EL of zelfs Eredivisievoetbal.
Heb je ook weer een punt.quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:49 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Al zou ik wel bij de harde kern horen, alsof dat dan betekent dat ik niet genuanceerd kan zijn ofzo, lekker bevooroordeeld dan...
Maar misschien moet ik met een paar Latijnse termen gaan strooien om serieus genomen te worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |