![1M4Qi]()
quote:
'Anderlecht, Ajax en PSV zijn al akkoord over BeNeLiga'De voorzitter van Standard Luik, Roland Duchâtelet, eist er dat op korte termijn een gecombineerde competitie met Belgische en Nederlandse voetbalclubs (BeNeliga) komt, anders dreigt hij met Standard te gaan voetballen in Frankrijk.
'Er zijn vijf grote Europese competities, mogelijk zes als Rusland zo blijft vooruitgaan', zegt de preses woensdag in de Belgische media. 'De overige competities, waaronder de Belgische, zijn gedoemd om te verdwijnen. We hebben een existentieel probleem, dat niet erkennen is gewoon dom.'
De beste Belgische clubs kunnen volgens Duchâtelet gered worden door de BeNeliga. 'We moeten absoluut vermijden af te glijden naar het voorbeeld van Portugal, waar zes van de zestien clubs voor minder dan 3.000 toeschouwers spelen', vervolgt Duchatelet.
De beste Belgische clubs kunnen volgens Duchâtelet gered worden door de BeNeliga. Hij weet ook al hoe die kan worden opgestart: na een 'kwalificatieseizoen' komen er 20 clubs in de BeNeliga, acht Belgische en twaalf Nederlandse, gebaseerd op het aantal inwoners in beide landen.
'Michel Verschueren (oud-manager Anderlecht) had vele jaren geleden al het idee voor de BeNeliga. Deze competitie afwijzen zou de slechtst mogelijke actie zijn. Anderlecht, Club Brugge, Ajax en PSV zijn al akkoord', stelt Duchâtelet. 'Als dit project niet doorgaat, dan zal Standard vragen om in de Franse Ligue 1 te mogen spelen. Zoiets is wettelijk mogelijk, als de Fransen het goedkeuren.'
Lijkt me de beste oplossing voor de grotere clubs in Nederland. Profvoetbal draait toch echt om geld, en met de Belgen erbij maak je competie en de belangen groter, waardoor de uitzendrechten commercieel interessanter en dus duurder worden, wat weer voor meer poen zorgt, waarmee clubs zich kunnen wapenen tegen buitenlandse competities.
NIET MIJN UITSPRAAK NIET MIJN UITSPRAAK NIET MIJN UITSPRAAK NIET MIJN UITSPRAAK NIET MIJN UITSPRAAK NIET MIJN UITSPRAAK NIET MIJN UITSPRAAK NIET MIJN UITSPRAAK NIET MIJN UITSPRAAK NIET MIJN UITSPRAAK NIET MIJN UITSPRAAK NIET MIJN UITSPRAAK NIET MIJN UITSPRAAK NIET MIJN UITSPRAAK NIET MIJN UITSPRAAK NIET MIJN UITSPRAAK NIET MIJN UITSPRAAK NIET MIJN UITSPRAAK NIET MIJN UITSPRAAK NIET MIJN UITSPRAAK NIET MIJN UITSPRAAK NIET MIJN UITSPRAAK NIET MIJN UITSPRAAK NIET MIJN UITSPRAAK NIET MIJN UITSPRAAK NIET MIJN UITSPRAAK NIET MIJN UITSPRAAK NIET MIJN UITSPRAAK NIET MIJN UITSPRAAK NIET MIJN UITSPRAAK NIET MIJN UITSPRAAK NIET MIJN UITSPRAAK NIET MIJN UITSPRAAK NIET MIJN UITSPRAAK NIET MIJN UITSPRAAK NIET MIJN UITSPRAAK NIET MIJN UITSPRAAK NIET MIJN UITSPRAAK NIET MIJN UITSPRAAK NIET MIJN UITSPRAAK NIET MIJN UITSPRAAK NIET MIJN UITSPRAAK
PSV en Ajax spreken donderdag tegen dat zij akkoord gaan met de invoering van een Beneliga. Woensdag bracht Standard Luik-voorzitter Roland Duchatelet naar buiten dat Anderlecht, Club Brugge en de twee Nederlandse topclubs allemaal al achter de plannen staan om een gezamenlijke competitie tussen Nederland en België te beginnen. In Eindhoven en Amsterdam weet men echter van niets.
PSV wijst er in gesprek met RTL op dat de achttien clubs van de Eredivisie net een overeenkomst hebben gesloten met de zender Fox van mediamagnaat Rupert Murdoch. Tot 2025 krijgen de clubs tachtig tot honderd miljoen euro per seizoen. Het zou dus raar zijn om daar nu vraagtekens te stellen bij huidige constructie, geeft woordvoerder Jeroen van den Berk te kennen aan het tv-station.
Volgens Ajax komt het verhaal over een samensmelting van de Eredivisie en Jupiler Pro League om de zoveel jaar op, maar is het op dit moment niet aan de orde. In Belgische media wordt echter al gespeculeerd over plannen van Murdoch voor een Beneliga. De rechten van de Pro League zijn tot het seizoen 2013/14 in handen van het mediabedrijf Telenet. Murdoch zou van plan zijn op de rechten van het Belgische voetbal te gaan bieden. Als hij die rechten heeft, is het mogelijk een Beneliga in te gaan voeren.
Lees hier een interview uit mei met Eredivisie-directeur Frank Rutten over de Beneliga.
===============================================================
quote:
Glasgow Rangers heeft boos gereageerd op het voorstel de Schotse competitie te hervormen en gedreigd met 'verhuizing' naar het buitenland; Nederland en België bijvoorbeeld. Directeur Charles Green noemde vandaag aansluiting bij de 'BeNeLiga' een mogelijkheid, hoewel die vooralsnog alleen voor de vrouwen bestaat. 'Dat is, met de hand op het hart, vandaag geen optie. Maar het betekent niet dat het geen optie kan worden.'
De 54-voudig landskampioen werd wegens ernstige financiële problemen teruggezet naar het laagste niveau. Hoewel Rangers dit seizoen zo goed als zeker kampioen wordt, schiet de fameuze club daar niets mee op als het herstructureringsplan van de bond - nog maar drie divisies met meer clubs - wordt goedgekeurd. Een verzoek om versnelde promotie van Green, die 22 miljoen pond (27 miljoen euro) binnenhaalde met de hernieuwde gang naar de beurs vorige maand, werd afgewezen.
quote:
Ik denk dat er op dit moment bij veel clubs goed gewerkt wordt aan de jeugdopleiding.
Alleen zitten we met het probleem, en dat is in Nederland ook zo, dat als een spelers 1 of 2 seizoentjes goed speelt, meteen wordt doorverkocht.
Of dat jeugdspelers al het hazenpad kiezen voor ze 1 minuut gespeeld hebben hier.
Kijk bv naar Januzaj die al velen verbaasd heeft in Engeland of Ferreira Carrasco die zich nu staande houdt in het miljoenenelftal van AS Monaco.
Een beneliga zal dit niet helemaal oplossen maar wel voor een groot deel.
---------
quote:
Kom jij van een andere planeet misschien?
Ik heb gezegd dat er bij de 2-3 en 2-4 van NAC maar liefst 8(!) spelers van de 11 nog geen enkele minuut gespeeld hebben dit seizoen in de Jupiler Pro League.
Dan kan je zelfs niet van een B elftal meer spreken