Zie het als een investering in jezelf, want werk moet wel van 2 kanten komenquote:Op dinsdag 19 november 2013 17:05 schreef GSbrder het volgende:
[..]
De laatste regel is dan wellicht op jou van toepassing.
Ik vind het raar.quote:Op dinsdag 19 november 2013 17:21 schreef plintladdertje het volgende:
[..]
Zie het als een investering in jezelf, want werk moet wel van 2 kanten komen
Geven en nemen wederzijds, jij en ik kijken na een dagje hoe het bevalt is het niets dan scheelt het beiden een hoop tijd en ergenis.
Wat jij niet weet is dat dat dagje later gewoon vergoed word als je aangenomen bent.
Hoezo ben ik potentieel ongeschikt om dat ik me niet als oud vuil laat behandelen?quote:Op dinsdag 19 november 2013 17:05 schreef GSbrder het volgende:
[..]
De laatste regel is dan wellicht op jou van toepassing.
Je denkt dat iemand je als oud vuil behandelt als hij je een dagje gratis mee laat draaien?quote:Op dinsdag 19 november 2013 18:33 schreef TC03 het volgende:
[..]
Hoezo ben ik potentieel ongeschikt om dat ik me niet als oud vuil laat behandelen?
Een hele dag meelopen vind ik gewoon een onzinnige sollicitatieprocedure. Daar heb je proeftijd voor. En dat kan ik dan een hoop werkgevers onaardig ga vinden is geen argument, er zijn nou eenmaal veel beunhazen die het met geluk tot werkgever hebben geschopt.quote:Op dinsdag 19 november 2013 18:35 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Je denkt dat iemand je als oud vuil behandelt als hij je een dagje gratis mee laat draaien?
Dan ga je een hoop werkgevers onaardig vinden, ben ik bang.
Werkgever worden is geen promotie of degradatie.quote:Op dinsdag 19 november 2013 18:37 schreef TC03 het volgende:
[..]
Een hele dag meelopen vind ik gewoon een onzinnige sollicitatieprocedure. Daar heb je proeftijd voor. En dat kan ik dan een hoop werkgevers onaardig ga vinden is geen argument, er zijn nou eenmaal veel beunhazen die het met geluk tot werkgever hebben geschopt.
Het zal nog wel even duren voor je werk hebt met die instelling.quote:Op dinsdag 19 november 2013 18:37 schreef TC03 het volgende:
[..]
Een hele dag meelopen vind ik gewoon een onzinnige sollicitatieprocedure. Daar heb je proeftijd voor. En dat kan ik dan een hoop werkgevers onaardig ga vinden is geen argument, er zijn nou eenmaal veel beunhazen die het met geluk tot werkgever hebben geschopt.
Denk dat dat wel meevalt.quote:Op dinsdag 19 november 2013 18:45 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het zal nog wel even duren voor je werk hebt met die instelling.
Het idee dat iedereen die dat min of meer kan een bijdrage moet leveren aan de maatschappij en als het even kan gaat werken in plaats van met een uitkering thuis te zitten is nu niet bepaald een vreemd idee, of erg rechts. Het past zelfs uitmuntend in de sociaaldemocratische ideologie.quote:Op dinsdag 19 november 2013 17:18 schreef Tomatenboer het volgende:
Bijstand of WW zijn allebei een recht vanuit overheidswege. Men hoeft ook niet een tegenprestatie te leveren voor onze grondrechten bijvoorbeeld. Bovendien hebben de meeste mensen hun hele leven lang belasting betaald, en moet men aan allerlei voorwaarden voldoen om in aanmerking te komen voor een uitkering.
Dan verschillen wij niet van mening. Maar naar mijn mening draagt iedereen altijd al bij aan de samenleving, en iedereen heeft al de verplichting om te gaan werken als het even kan ipv met een uitkering thuis te zitten (sollicitatieplicht en plicht tot het accepteren van algemeen geaccepteerde arbeid).quote:Op dinsdag 19 november 2013 18:57 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het idee dat iedereen die dat min of meer kan een bijdrage moet leveren aan de maatschappij en als het even kan gaat werken in plaats van met een uitkering thuis te zitten is nu niet bepaald een vreemd idee, of erg rechts. Het past zelfs uitmuntend in de sociaaldemocratische ideologie.
Ik zou het dan ook vooral willen zien als opstap naar echt werk. En dan vooral gericht op de bijstand. In het geval van WW hebben we het over een volksverzekering waar je premie voor betaalt en volstaat wat mij betreft de sollicitatieplicht.quote:Op dinsdag 19 november 2013 19:02 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dan verschillen wij niet van mening. Maar naar mijn mening draagt iedereen altijd al bij aan de samenleving, en iedereen heeft al de verplichting om te gaan werken als het even kan ipv met een uitkering thuis te zitten (sollicitatieplicht en plicht tot het accepteren van algemeen geaccepteerde arbeid).
Het idee dat men pas wat bijdraagt aan de samenleving als men werkt of werkt voor een uitkering vind ik een erg bekrompen visie van 'bijdragen aan de samenleving'.
Zoals ik al zei heb ik niets tegen 'werken voor een uitkering' vanuit reintegratie-motieven. Maar dan moet het wel werkelijk iets toevoegen en leiden naar werk.quote:Op dinsdag 19 november 2013 19:04 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik zou het dan ook vooral willen zien als opstap naar echt werk. En dan vooral gericht op de bijstand. In het geval van WW hebben we het over een volksverzekering waar je premie voor betaalt en volstaat wat mij betreft de sollicitatieplicht.
1 dagje investeren voor misschien wel 20 jaar werk, ik heb dat zelf 2 keer gedaan en met goed resultaat en om het helemaal onbegrijpelijk te maken voor jequote:Op dinsdag 19 november 2013 18:33 schreef TC03 het volgende:
[..]
Hoezo ben ik potentieel ongeschikt om dat ik me niet als oud vuil laat behandelen?
Alsof dat zoveel mensen zijn. Bovendien is het goed mis als iemand al vijf jaar geen werk kan vinden. En dan moet diegene bestraft worden om te werken voor bijstandsniveau? Het is bijna slavenarbeid.quote:Op dinsdag 19 november 2013 14:14 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Ook als iemand al. laten we zeggen, 5 jaar niet meer gewerkt heeft, geen goed dagritme heeft en daardoor het werk slecht uitvoert? Dat soort mensen worden gewoon niet aangenomen. Daarom krijgen ze een uitkering. Het is heel goed, en juist sociaal om die mensen weer te activeren. En hoe kan dat beter dan met een simpel werkje met behoud van uitkering. Mensen in hun kracht zetten en verheffen, veel meer PvdA wordt het niet.
Halloooo!!!, er is crisis. Tekort aan banen. Dan zitten er mensen tegen hun zin thuis.quote:Op dinsdag 19 november 2013 14:08 schreef plintladdertje het volgende:
Je kunt ook zorgen dat je werk vind, bijschoold, omschoold, voor je zelf begint
En nee dat kost geen kapitalen wel durf en doorzettingsvermogen.
Bah mensen die leunen op de staat zesjescultuur noemen we dat.
Is GEEN excuus, kotsziek word ik van die Nederlandse mentaliteit ben blij dat ik Polen heb.quote:Op dinsdag 19 november 2013 19:39 schreef Arolsen het volgende:
[..]
Halloooo!!!, er is crisis. Tekort aan banen. Dan zitten er mensen tegen hun zin thuis.
Oftewel je gaat zelfs feiten ontkennen om maar werklozen te kunnen zwart makenquote:Op dinsdag 19 november 2013 19:44 schreef plintladdertje het volgende:
[..]
Is GEEN excuus, kotsziek word ik van die Nederlandse mentaliteit ben blij dat ik Polen heb.
Dat is een goede column. Op zich is er niets mis mee dat je eist van mensen die een uitkering krijgen dat ze hun best doen om aan werk te komen, eventueel via een scholingstraject, maar maak er dan ook officiële banen van met officiële salarissen. Nu zijn er mensen die 36-urige of 40-urige werkweken hebben voor een bijstandsuitkerinkje van 700 Euro per maand, een moderne vorm van slavernij. Laat de bedrijven maar gewoon het normale CAO-salaris betalen. Prima als de eerste maand gesubsidiëerd zou worden om het uit te proberen maar als blijkt dat die persoon het werk normaal uitvoert dan moet daar een normaal salaris tegenover staan. Omdat het rechtvaardiger is t.o.v. die persoon en omdat het uitbuiting van de gewone werknemers in diezelfde sector voorkomt/bestrijdt.quote:Klijnsma, doe het niet!
De maatregelen tegen bijstandsontvangers leiden tot verkapte subsidie aan grote bedrijven
Door het plan van Klijnsma om nog meer voorwaarden te verbinden aan het ontvangen voor een bijstandsuitkering zullen duizenden werkende Nederlanders slechter af zijn. Bovendien is het in feite een subsidie aan de grote bedrijven.
Veel Nederlanders werken in een baan waarin ze zwak staan tegenover hun werkgever. In de schoonmaak of de thuiszorg bijvoorbeeld heerst een mentaliteit van 'het is crisis, voor jou tien anderen'. Heb je wat te zeuren, dan hoepel je maar op. Het absolute minimum voor die mensen - die meestal werken op het moment dat de gemiddelde kantoorslaaf nog in zijn bed ligt - is de bijstand. Hoe sterker die is, hoe sterker de werknemers staan in de onderhandelingen met hun baas. Als je die bijstand verslechtert door er allerlei voorwaarden aan te verbinden, pak je geld af van de Nederlandse schoonmakers, thuiszorgers en bouwvakkers.
Bovendien: als je bijstand en werk door elkaar laat lopen, maak je van bijstand een subsidie aan grote bedrijven. Zij kunnen immers onder het minimumloon mensen in dienst nemen, en de overheid betaalt het verschil.
In Amerika heeft de arbeidsmarkt zich inmiddels aan de werkende arme aangepast. Wall-mart, de grote supermarktketen, betaalt zijn werknemers bijvoorbeeld systematisch zo weinig dat de overheid moet bijspringen om deze mensen niet te laten verhongeren. Het is moeilijk te zeggen hoe groot de subsidie precies is, maar als we uitgaan van de gegevens van Ohio, waar er geschat wordt dat het 67 miljoen dollar is, dan zou het voor het hele land over een subsidie van meer dan een miljard dollar gaan.
Straatveger
Natuurlijk zal dit in Nederland zo’n vaart niet lopen; wij hebben nog een greintje fatsoen in onze donder. Toch zijn ook hier de wetten van de economie niet tegen te houden: denk aan de Haagse straatveger die werd ontslagen, en vervolgens na drie jaar weer aan het werk gezet werd als straatveger, maar dan wel tegen een bijstandsuitkering. Vanuit de straatveger is dit natuurlijk verschrikkelijk, maar voor de calculerende manager is het gewoon een bezuiniging van 400 euro.
Als de bodem uit de arbeidsmarkt valt doordat we bijstandstrekkers laten werken, dan zijn niet de mensen die in de bijstand zitten daar de dupe van, maar iedereen die een baan heeft die ook door een ander gedaan kan worden.
Het idee dat het vangnet de omstandigheden voor arbeid betaalt is geen obscure linkse theorie: hij zit verwerkt in het hart van de economische modellen van het CPB. In de beschrijving van hun model van de Nederlandse economie vinden we het volgende terug:
"De terugvalpositie van werknemers bij ontslag bepaalt de relatieve onderhandelingspositie van werkgevers en werknemers (...) Hoe beter de terugvalpositie van werknemers, hoe groter hun onderhandelingsmacht, hoe hoger de loonvoet."
Met andere woorden: hoe slechter je de bijstand maakt, hoe goedkoper werk wordt. Dat zou banen moeten creeëren, maar de vraag is natuurlijk: wat voor banen? De VVD presenteert zich graag als banenkampioen, maar dat is vooral omdat ze inzetten op het uithollen van de arbeidsvoorwaarden. De banen die erbij zullen komen zijn geen banen waar Nederland beter van wordt. Ze zullen veel meer lijken op de baan van het mannetje dat betaald wordt om 'Welcome to Wall-mart' te zeggen als jij de winkel in loopt. Wat schiet onze economie daarmee op?
Het is niet zo dat ik bijstandstrekkers nou perse zo knuffelbaar vind. Sterker nog, in een ideale wereld waarin de wetten van de economie niet gelden, zou ik het prima eerlijk vinden dat er - naar vermogen - door iedereen gewerkt moet worden. Helaas leven we niet in zo'n wereld. Het kleine beetje gerechtigheid dat je krijgt doordat je mensen in de bijstand laat werken weegt absoluut niet op tegen het ondermijnen van de arbeidsvoorwaarden van honderdduizenden Nederlanders.
Ben je zelf werkloos?quote:Op dinsdag 19 november 2013 19:45 schreef Arolsen het volgende:
[..]
Oftewel je gaat zelfs feiten ontkennen om maar werklozen te kunnen zwart maken![]()
Nee, was het niet van plan te worden ook.quote:
Waarom is werkloos worden pech hebben, het bied juist nieuwe kansen.quote:Op dinsdag 19 november 2013 19:55 schreef Arolsen het volgende:
[..]
Nee, was het niet van plan te worden ook.
Maar mocht ik ooit pech hebben dan wens ik niet als vuilnis behandeld te worden.
Die lange zijn juist het probleem. Die mensen komen nooit meer aan de slag zonder reïntergratie. En dit is een betaalbare manier.quote:Op dinsdag 19 november 2013 19:39 schreef Arolsen het volgende:
[..]
Alsof dat zoveel mensen zijn. Bovendien is het goed mis als iemand al vijf jaar geen werk kan vinden. En dan moet diegene bestraft worden om te werken voor bijstandsniveau? Het is bijna slavenarbeid.
Als je mensen werk wilt laten doen moeten ze er eerlijk voor betaald worden. Niet ze gaan uitbuiten voor een hongerloon.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |