abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134012330
@ouder1
Ik vind het heel naar voor je dat je een slechte tijd hebt gehad.
Wat je opmerkt over het tafels leren: daarin heb je helemaal gelijk: dat gevaar van 'teveel de groep' is zeer aanwezig. Daarvoor waarschuwde Steiner ook al - ik heb daarover op mijn blog voorbeelden gegeven - en ik kan er voor elk vak genoeg voorbeelden van geven. Dat laatste is niet zaligmakend, maar 'de school' is in wezen toch erg abstract. Meester of juf zijn is mensenwerk en per definitie dus onderhevig aan tekortkomingen.
Ik vind het wel jammer dat je hier erg generaliseert. 'De vrijeschool is faliekant tegen individualiseren' is weer zo'n oneliner die helemaal niet klopt. Het individualiseren heeft zelfs een dubbel aspect: ieder kind ook individuele beurten, opdrachten; maar vooral ook de opdracht voor de leerkracht om ieder kind zo goed mogelijk te leren kennen om van daaruit die maatregelen te nemen die nodig zijn opdat dit kind zich zo harmonisch mogelijk kan ontplooien.
pi_134013819
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 11:47 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
Het individualiseren heeft zelfs een dubbel aspect: ieder kind ook individuele beurten, opdrachten; maar vooral ook de opdracht voor de leerkracht om ieder kind zo goed mogelijk te leren kennen om van daaruit die maatregelen te nemen die nodig zijn opdat dit kind zich zo harmonisch mogelijk kan ontplooien.
Ik heb vanmorgen wat meer in je blog zitten lezen, is dit ook wat jij daar omschrijft m.b.t. de getuigschriften en de spreuk die ieder kind aan het eind van het schooljaar meekrijgt?
Want dat is echt maatwerk en vraagt van de leerkracht zich op een dieper niveau dan louter de leerresultaten in het kind te verdiepen.

Ik sta er eigenlijk wel van te kijken hoe doordacht zo'n spreuk/gedicht in elkaar steekt. Ik wist wel dat op vrije scholen veel dingen (zo niet alles) heel bewust wordt gekozen en gedaan, maar dat het zo ver ging verrast me eigenlijk wel.
pi_134014019
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 11:14 schreef miss_sly het volgende:
Is de mogelijkheid dat jij op een slechte (vrije basis)school hebt gezeten wel eens in je opgekomen?
:D
Zo heb ik op een vreselijk slechte school gezeten waar ik jaren ben gepest. Uiteindelijk van school veranderd. Het was geen eens een vrije school :+
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_134014093
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 10:59 schreef Ouder1 het volgende:

Ja, ik ben nogal fel en dat jullie dat vervelend vinden is jullie probleem. Ik heb gewoon een kutjeugd gehad en ben beschadigd voor het leven door de VS. En ik ben niet de enige. Alle mooie verhalen ten spijt is de praktijk binnen het VS (basis)onderwijs een stuk minder 'lieftallig' dan men voor wil doen.
Volgens is het juist jou probleem en niet van anderen ;) je kan niet je leven lang anderen de schuld geven van je jeugd. Ik heb het ook niet makkelijk gehad en ook tientallen anderen niet maar het is wat je ervan maakt op een latere leeftijd dat belangrijk is. Het feit dat jij erin ben blijven hangen is alleen voor jezelf vervelend, niet voor anderen.
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_134014368
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 13:11 schreef bitterend het volgende:

[..]

Volgens is het juist jou probleem en niet van anderen ;) je kan niet je leven lang anderen de schuld geven van je jeugd. Ik heb het ook niet makkelijk gehad en ook tientallen anderen niet maar het is wat je ervan maakt op een latere leeftijd dat belangrijk is. Het feit dat jij erin ben blijven hangen is alleen voor jezelf vervelend, niet voor anderen.
O+

wat een wijze woorden!
:)
pi_134014820
Nou, dat wilde ik net zeggen! Je verleden als excuus voor alles opvoeren is een zwaktebod.

Maar goed, daar ging het niet over. Vrijeschoolachtergrond, wat betrefr dat kleuren: mijn zoon van bijna 2 kleurt graag met bruin. Hij heeft krijtjes in alle kleuren, en nadat een tijd groen populair was, wil hij nu bruin. Zou men dat van uit een antroposofische gedacht afwennen? Of andere kleuren stimuleren? Ik zoi daar wel moeite mee hebben, ik geloof ik keuzevrijheid voor een kind binnen de grenzen van het veilige en redelijke. Want misschien doet bruin inderdad wat met hem en vindt hij het een prettige en mooie kleur?
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_134015681
@clubsoda
We weten natuurlijk nooit waarom een kind een voorkeur heeft voor een bepaalde kleur. Is die veel in zijn omgeving; tekent een ouder (kind) er veel mee - onderschat de kracht van de nabootsing niet! Ik ken geen 'antroposofische gedachte' waarop je zou kunnen baseren dat 'bruin' moet worden afgewend. Hooguit kun je vanuit het waarnemen - wat je hier doet als je je zoontje zo observeert - kijken hoe een ontwikkeling gaat.
Wanneer het je lukt om van al die ontwikkelingetjes een dagboekje bij te houden, is dat niet alleen heel leuk voor het kind zelf, later, maar ook voor jou als ouder is het heel waardevol om over de jaren terug te kunnen kijken hoe je kind toen deed.
pi_134021503
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 10:59 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Toch blijven 'jullie' strikt volhouden dat de VS creatief is (bullshit), dat ze meer naar buiten gaan (complete onzin) en dat er veel meer individueel met het kind wordt omgegaan terwijl het tegendeel waar is. De VS is juist faliekant tegen individueel werken. Alles gaat klassikaal en mede daardoor kunnen die achterstanden ontstaan. Het klassikaal opdreunen van bijvoorbeeld de tafels terwijl er in de handen wordt geklapt zorgt er voor dat de groep de tafels kent; ieder individu wordt ondersteund door de groep maar wanneer ze het zelfstandig moeten doen bakken ze er niets van omdat die steun dan weg is.
Er wordt gewoon te vaak op verkeerde gronden voor de VS gekozen; op basis van creativiteit, het veel met en in de natuur bezig zijn en het individuele.
Als voorbeeld zal ik het vaak genoemde toneelspelen eens nemen. Ik heb op de hele VS 1 maal een toneelstuk gedaan. Mijn kinderen op het reguliere onderwijs deden al vanaf de kleuterklassen elk jaar 1 toneelstuk.
Ik heb een stuk terug quotes gegeven uit dit topic toen mijn visie op de redenen om voor de VS te kiezen als onzin werd neergezet. Vervolgens negeert die persoon dat volledig.

Officieel mochten wij ook geen snoep en frisdrank meenemen naar school. Wel.. iedereen deed dat toch en de vuilnisbak zat na de lunchpauze altijd vol met brood. Op de school van mijn kinderen echter werden ouders er op aan gesproken als er bijvoorbeeld marsen mee werden gegeven.

Ja, ik ben nogal fel en dat jullie dat vervelend vinden is jullie probleem. Ik heb gewoon een kutjeugd gehad en ben beschadigd voor het leven door de VS. En ik ben niet de enige. Alle mooie verhalen ten spijt is de praktijk binnen het VS (basis)onderwijs een stuk minder 'lieftallig' dan men voor wil doen.
Er zit ook een generatie tussen jou en jouw kinderen he, ik denk dat je scholen van toen en nu lastig kan vergelijken...

Ik ken mensen die op de vrije school hebben gezeten en net als bij mensen die op een reguliere basisschool hebben gezeten verschilt t gewoon per persoon hoe ze het hebben ervaren.. Het moet bij je (kind) passen imho :s)
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_134022481
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 11:47 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
@ouder1
Ik vind het heel naar voor je dat je een slechte tijd hebt gehad.
Wat je opmerkt over het tafels leren: daarin heb je helemaal gelijk: dat gevaar van 'teveel de groep' is zeer aanwezig. Daarvoor waarschuwde Steiner ook al - ik heb daarover op mijn blog voorbeelden gegeven - en ik kan er voor elk vak genoeg voorbeelden van geven. Dat laatste is niet zaligmakend, maar 'de school' is in wezen toch erg abstract. Meester of juf zijn is mensenwerk en per definitie dus onderhevig aan tekortkomingen.
Ik vind het wel jammer dat je hier erg generaliseert. 'De vrijeschool is faliekant tegen individualiseren' is weer zo'n oneliner die helemaal niet klopt. Het individualiseren heeft zelfs een dubbel aspect: ieder kind ook individuele beurten, opdrachten; maar vooral ook de opdracht voor de leerkracht om ieder kind zo goed mogelijk te leren kennen om van daaruit die maatregelen te nemen die nodig zijn opdat dit kind zich zo harmonisch mogelijk kan ontplooien.
Neem het pesten eens als losstaand gegeven. Je kunt zeggen dat dat aan de individuele VS of zelfs de leerkracht ligt. Toch gebeurde het op mijn school in alle klassen. Ook heb ik die verhalen ook gehoord over andere VS.

Toen mijn dochter 8 jaar was zag ik een advertentie van een toneelclub in het plaatselijke snufferdje. Het leek me wel wat voor mijn zoon. Dus wij naar zo'n proefles. Bleek het een VS. Nu ja. Even kijken dan maar. Mijn zoon was de enige nieuwe en werd direct door de bestaande groep buitengesloten en zelfs gepest. De docente deed er niets aan en stimuleerde het zelfs. Zó herkenbaar!
Toen ik een jaar of 25 was heb ik mijn moeder (heftig antroposofe) er eens naar gevraagd en zij vertelde mij zonder blikken of blozen dat volgens de leer van Rudolf Steiner je je niet mocht mengen in groepsprocessen, laat staan daarin ingrijpen.
pi_134022509
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 13:39 schreef Clubsoda het volgende:
Nou, dat wilde ik net zeggen! Je verleden als excuus voor alles opvoeren is een zwaktebod.
Excuus? Ik ver excuseer me niet, ik ben niet gek. Ik ben alleen niet blind zoals velen hier wel.
pi_134022653
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 18:42 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Excuus? Ik ver excuseer me niet, ik ben niet gek. Ik ben alleen niet blind zoals velen hier wel.
iets als excuus gebruiken is niet hetzelfde als je verexcuseren he :+
Je geeft kennelijk je VS-verleden de schuld van je heden, dat is iets als een excuus gebruiken :7

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_134022691
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 18:41 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Neem het pesten eens als losstaand gegeven. Je kunt zeggen dat dat aan de individuele VS of zelfs de leerkracht ligt. Toch gebeurde het op mijn school in alle klassen. Ook heb ik die verhalen ook gehoord over andere VS.

Toen mijn dochter 8 jaar was zag ik een advertentie van een toneelclub in het plaatselijke snufferdje. Het leek me wel wat voor mijn zoon. Dus wij naar zo'n proefles. Bleek het een VS. Nu ja. Even kijken dan maar. Mijn zoon was de enige nieuwe en werd direct door de bestaande groep buitengesloten en zelfs gepest. De docente deed er niets aan en stimuleerde het zelfs. Zó herkenbaar!
Toen ik een jaar of 25 was heb ik mijn moeder (heftig antroposofe) er eens naar gevraagd en zij vertelde mij zonder blikken of blozen dat volgens de leer van Rudolf Steiner je je niet mocht mengen in groepsprocessen, laat staan daarin ingrijpen.
Ik heb op normale scholen gezeten en daar werd ook gepest, jij hebt alleen ervaring met de VS dus kan je wel oordelen over het verschil?
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  Licht Ontvlambaar zaterdag 7 december 2013 @ 19:06:02 #213
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_134023096
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 18:42 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Excuus? Ik ver excuseer me niet, ik ben niet gek. Ik ben alleen niet blind zoals velen hier wel.
tunnelvisie is inderdaad niet blind...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_134032421
quote:
10s.gif Op zaterdag 7 december 2013 18:47 schreef tombolafan het volgende:

[..]

iets als excuus gebruiken is niet hetzelfde als je verexcuseren he :+
Je geeft kennelijk je VS-verleden de schuld van je heden, dat is iets als een excuus gebruiken :7

Dank, dat scheelt mij weer typen :Y

Ik ben ook gek noch blind trouwens O-)
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_134032850
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 december 2013 19:06 schreef Sjeen het volgende:

[..]

tunnelvisie is inderdaad niet blind...
_O-
pi_134033904
Nou nou, lachen zeg :{
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  zondag 8 december 2013 @ 06:26:02 #217
30252 Soempie
Procreating
pi_134040783
quote:
1s.gif Op woensdag 20 november 2013 11:14 schreef Gulara het volgende:

Ook de spreuken die ze 's ochtends moesten zeggen. :? En toen ik de kinderen om uitleg vroeg konden ze er zelf ook niks zinnigs over zeggen. :o Dat gaat dan een beetje z'n doel voorbij lijkt me.

Hier wilde ik nog op reageren. Steiner gaf zelf aan dat men zich moet richten op de hele levensloop. Dat het niet alleen om 'dit' moment draait en om begrip nu. Als men zo'n spreuk leert, het aanneemt, maar het nog niet begrijpt schiet dat wat hem betreft niet z'n doel voorbij, omdat iemand er later in het leven iets aan heeft/ kan hebben.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
  zondag 8 december 2013 @ 09:29:36 #218
381212 Gulara
From the future
pi_134041208
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 06:26 schreef Soempie het volgende:

[..]

Hier wilde ik nog op reageren. Steiner gaf zelf aan dat men zich moet richten op de hele levensloop. Dat het niet alleen om 'dit' moment draait en om begrip nu. Als men zo'n spreuk leert, het aanneemt, maar het nog niet begrijpt schiet dat wat hem betreft niet z'n doel voorbij, omdat iemand er later in het leven iets aan heeft/ kan hebben.
Ja dat ben ik met je eens. Maar het ging niet eens om de inhoud van de afzonderlijke spreuken. Ze leken het zelf niet heel duidelijk te hebben waarom ze überhaupt die spreuken uitspraken elke ochtend. En zo werden meer dingen afgedaan als "omdat wij het zo doen op de vrije school".
En dat vond ik jammer want ik was er juist omdat ik oprecht (en eigenlijk nog helemaal nog niet bevooroordeeld) wat meer wilde weten.
pi_134041534
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 06:26 schreef Soempie het volgende:
omdat iemand er later in het leven iets aan heeft/ kan hebben.
Nee, nee, nee.. Er wordt nu net gezegd dat de VS geen invloed heeft op de rest van je leven }:|
pi_134041562
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 december 2013 18:49 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Ik heb op normale scholen gezeten en daar werd ook gepest, jij hebt alleen ervaring met de VS dus kan je wel oordelen over het verschil?
Mwah. Ik heb twee zonen die niet op de VS hebben gezeten. Op reguliere scholen wordt pesten als iets negatiefs gezien dat moet worden uitgebannen. Daar zijn pestprotocollen voor. Op de school van mijn zoons werden kinderen zelfs getraind als mediator om in te grijpen bij kleine pesterijtjes.

Op de VS wordt pesten gezien als een normaal en dus gewenst groepsproces. Een onderdeel van de ontwikkeling.
pi_134041563
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 10:09 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Nee, nee, nee.. Er wordt nu net gezegd dat de VS geen invloed heeft op de rest van je leven }:|
waar dan? :D
Of bedoel je t stuk waar gezegd wordt dat jij niet puur de VS de schuld kan geven van je latere problemen?
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_134041594
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 10:13 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Mwah. Ik heb twee zonen die niet op de VS hebben gezeten. Op reguliere scholen wordt pesten als iets negatiefs gezien dat moet worden uitgebannen. Daar zijn pestprotocollen voor. Op de school van mijn zoons werden kinderen zelfs getraind als mediator om in te grijpen bij kleine pesterijtjes.

Op de VS wordt pesten gezien als een normaal en dus gewenst groepsproces. Een onderdeel van de ontwikkeling.
het moet worden uitgebannen als het opgemerkt wordt en wellicht is dat tegenwoordig eerder dan toen? Nogmaals, scholen toen en nu zijn imho niet te vergelijken, op een reguliere school was jij misschien ook wel gepest en was er toen ook niets aan gedaan. En nu hebben vrije scholen misschien ook wel pestprotocollen :s)
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  zondag 8 december 2013 @ 10:19:22 #223
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_134041622
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 10:13 schreef Ouder1 het volgende:


Op de VS wordt pesten gezien als een normaal en dus gewenst groepsproces. Een onderdeel van de ontwikkeling.
Hou nou eens op met dat generaliseren.
Het is ondertussen wel duidelijk dat jij niet op een leuke basisschool hebt gezeten.
pi_134041636
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 10:13 schreef Ouder1 het volgende:

Op de VS wordt pesten gezien als een normaal en dus gewenst groepsproces. Een onderdeel van de ontwikkeling.
Ehm, pesten is toch ook een normaal groepsproces? (Hoewel ongewenst) En de insteek om kinderen zelf te leren handelen vind ik ook sterk. Aan de uitvoering en begeleiding schort het misschien, maar de theorie is m.i. goed.
pi_134041680
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 10:20 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

Ehm, pesten is toch ook een normaal groepsproces? (Hoewel ongewenst) En de insteek om kinderen zelf te leren handelen vind ik ook sterk. Aan de uitvoering en begeleiding schort het misschien, maar de theorie is m.i. goed.
ja ik vind er ergens ook wel iets in zitten :@
Je wilt niet dat kinderen echt beschadigd worden maar leren voor zichzelf op te komen is wel een goed streven...
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_134041687
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 10:20 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

Ehm, pesten is toch ook een normaal groepsproces? (Hoewel ongewenst) En de insteek om kinderen zelf te leren handelen vind ik ook sterk. Aan de uitvoering en begeleiding schort het misschien, maar de theorie is m.i. goed.
Het meisje wat echt het pispaaltje was in mijn klas kreeg een persoonlijk gedicht mee van onze docent dat bijna letterlijk zei dat ze een enorme trut was.. Mocht ze elke dag opzeggen. Het kwam er op neer dat ze volgens dat gedicht onderontwikkeld en een beetje achterlijk was en dat 'geen van de andere dieren' met haar om zouden moeten gaan.
Zij heeft zelfmoord gepleegd. Dat is bij mij het moment geweest dat ik (als kind al) ben geknakt en me met hand en tand tegen die leerkracht en de school heb verzet. 2 jaar later hebben mijn ouders me maar van die school gehaald.
Dus nee.. Ik was zelf niet het pispaaltje maar de buitenstaander.
pi_134041707
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 10:25 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Het meisje wat echt het pispaaltje was in mijn klas kreeg een persoonlijk gedicht mee van onze docent dat bijna letterlijk zei dat ze een enorme trut was.. Mocht ze elke dag opzeggen. Het kwam er op neer dat ze volgens dat gedicht onderontwikkeld en een beetje achterlijk was en dat 'geen van de andere dieren' met haar om zouden moeten gaan.
Zij heeft zelfmoord gepleegd. Dat is bij mij het moment geweest dat ik (als kind al) ben geknakt en me met hand en tand tegen die leerkracht en de school heb verzet. 2 jaar later hebben mijn ouders me maar van die school gehaald.
Dus nee.. Ik was zelf niet het pispaaltje maar de buitenstaander.
Ik heb het over de achterliggende gedachte, niet over de schijnbaar trieste praktijk waar jij zat...
pi_134041760
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 10:27 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

Ik heb het over de achterliggende gedachte, niet over de schijnbaar trieste praktijk waar jij zat...
De achterliggende gedachte heb ik al een paar maal verwoord; Pesten is een onderdeel van het groepsproces en de natuurlijke ontwikkeling, Een leerkracht hoort daar dus niet in in te grijpen. Deze docent en zijn voorganger (wij hebben er twee gehad omdat de eerste ging trouwen en stopte et werken) leken het zelfs te stimuleren. Van steun of hulp naar dat meisje was geen sprake. En het ging ver. Ze noemden haar 'heks', trokken aan haar haren tijdens de les. In de pauze stonden ze als een groep om haar heen en dan naar haar trappen en slaan. Dagelijks. Na schooltijd werd ze achterna gelopen, geschopt en geslagen. De leerkrachten stonden erbij en keken er naar. Ik en mijn vriendin waren de enigen die zich afzijdig hielden en bij voorkeur ons terugtrokken op een afgelegen plek op het schoolplein.
  zondag 8 december 2013 @ 10:38:13 #229
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_134041825
Maar dat staat toch niet gelijk aan dat het op elke vrije school zo gaat?

Iedereen erkent dat je op een ontiegelijke klote school zat, maar dit soort praktijken heb je overal in elke vorm.
Dat is niet TYPISCH vrije school, de VS waar dochter op zat heeft trouwens een pest protocol :)
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_134041845
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 10:32 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

De achterliggende gedachte heb ik al een paar maal verwoord; Pesten is een onderdeel van het groepsproces en de natuurlijke ontwikkeling, Een leerkracht hoort daar dus niet in in te grijpen. Deze docent en zijn voorganger (wij hebben er twee gehad omdat de eerste ging trouwen en stopte et werken) leken het zelfs te stimuleren. Van steun of hulp naar dat meisje was geen sprake. En het ging ver. Ze noemden haar 'heks', trokken aan haar haren tijdens de les. In de pauze stonden ze als een groep om haar heen en dan naar haar trappen en slaan. Dagelijks. Na schooltijd werd ze achterna gelopen, geschopt en geslagen. De leerkrachten stonden erbij en keken er naar. Ik en mijn vriendin waren de enigen die zich afzijdig hielden en bij voorkeur ons terugtrokken op een afgelegen plek op het schoolplein.
Website vrije school Kennemerland:

http://www.vrijeschoolhaa(...)sk_pestprotocol.html

"Pesten is gedrag onder kinderen dat onwenselijk is. Het komt voor maar wordt binnen onze school aangepakt en niet geaccepteerd.Ons uitgangspunt wat betreft pestgedrag onder kinderen is dat dit niet in een gezond schoolklimaat thuishoort. In de school zijn daar duidelijke afspraken over gemaakt die beschreven zijn in een protocol. "
pi_134041924
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 10:13 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Mwah. Ik heb twee zonen die niet op de VS hebben gezeten. Op reguliere scholen wordt pesten als iets negatiefs gezien dat moet worden uitgebannen. Daar zijn pestprotocollen voor. Op de school van mijn zoons werden kinderen zelfs getraind als mediator om in te grijpen bij kleine pesterijtjes.

Op de VS wordt pesten gezien als een normaal en dus gewenst groepsproces. Een onderdeel van de ontwikkeling.
Twee vragen, ik krijg toch geen antwoord maar ik vraag het toch:

Komt het in je op dat er een hele generatie zit tussen jou en je zonen en dat het wel een zo zou kunnen zijn dat tijd en voorschrijdend inzicht ook een rol zouden kunnen spelen? En tweede: denk je eerlijk en oprecht álle vrije scholen in heel Nederland EXACT hetzelfde zijn als de school waar jij op zat?
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_134041990
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 10:25 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Het meisje wat echt het pispaaltje was in mijn klas kreeg een persoonlijk gedicht mee van onze docent dat bijna letterlijk zei dat ze een enorme trut was.. Mocht ze elke dag opzeggen. Het kwam er op neer dat ze volgens dat gedicht onderontwikkeld en een beetje achterlijk was en dat 'geen van de andere dieren' met haar om zouden moeten gaan.
Zij heeft zelfmoord gepleegd. Dat is bij mij het moment geweest dat ik (als kind al) ben geknakt en me met hand en tand tegen die leerkracht en de school heb verzet. 2 jaar later hebben mijn ouders me maar van die school gehaald.
Dus nee.. Ik was zelf niet het pispaaltje maar de buitenstaander.
ik vind het een heel sneu verhaal hoor, maar heb jij wel eens goed gekeken naar bv de kanjertraining van de huidige lagere scholen? doen ze hier op de openbare ook aan. het vergelijkt de gepestte kinderen met bange konijntjes en koppelt dat aan negatieviteit. want de andere dieren spelen niet graag met bange konijntjes (idem trouwens mbt het lachaapje, maar terzijde)
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_134042093
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2013 10:45 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Twee vragen, ik krijg toch geen antwoord maar ik vraag het toch:
Zoals de waard is...
quote:
Komt het in je op dat er een hele generatie zit tussen jou en je zonen en dat het wel een zo zou kunnen zijn dat tijd en voorschrijdend inzicht ook een rol zouden kunnen spelen?
De VS hebben van de overheid een behoorlijke tik op de vingers gehad en hebben daardoor een aantal zaken behoorlijk moeten omturnen; dus ja, er zijn wezenlijke veranderingen tussen nu en in mijn tijd. De basisgedachte blijft echter hetzelfde waardoor veel leerkrachten wel de veranderingen op papier en eventueel deels in de praktijk hebben doorgevoerd maar daar zelf niet met hart en ziel achterstaan. De pestprotocollen zijn daar een voorbeeld van. Het vastleggen van een onderwijsplan net zo.
quote:
En tweede: denk je eerlijk en oprecht álle vrije scholen in heel Nederland EXACT hetzelfde zijn als de school waar jij op zat?
Aangezien het mij interesseert (en dan niet als aanbidder) lees ik eigenlijk alles wat over de VS voorbij komt; zowel positief als negatief. De verhalen van ouders en leerlingen zijn nog steeds schrijnend. De uitkomsten van onderzoeken zijn nog steeds negatief over de VS basisscholen. Zelf schrok ik vooral van de uitkomsten van het onderzoek waarbij voormalig leerlingen gevolgd waren. Achterstanden bij de overstap naar regulier vervolgonderwijs waren mij bekend. Maar een hogere schooluitval in zowel het reguliere vervolg als het beroepsonderwijs was voor mij een verrassing. Dat werkeloosheid onder voormalige VS leerlingen hoger ligt ook. Ik ben er dan ook niet uit waar dat dan door komt, want dat vermeld het onderzoek niet. Inschattend kom ik dan niet verder dan een gebrek aan aansluiting bij de normale (niet-antroposofische) maatschappij waardoor zij minder goed functioneren??
  Moderator zondag 8 december 2013 @ 11:18:46 #234
5428 crew  miss_sly
pi_134042421
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 10:57 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Zoals de waard is...

[..]

De VS hebben van de overheid een behoorlijke tik op de vingers gehad en hebben daardoor een aantal zaken behoorlijk moeten omturnen; dus ja, er zijn wezenlijke veranderingen tussen nu en in mijn tijd. De basisgedachte blijft echter hetzelfde waardoor veel leerkrachten wel de veranderingen op papier en eventueel deels in de praktijk hebben doorgevoerd maar daar zelf niet met hart en ziel achterstaan. De pestprotocollen zijn daar een voorbeeld van. Het vastleggen van een onderwijsplan net zo.

[..]

Aangezien het mij interesseert (en dan niet als aanbidder) lees ik eigenlijk alles wat over de VS voorbij komt; zowel positief als negatief. De verhalen van ouders en leerlingen zijn nog steeds schrijnend. De uitkomsten van onderzoeken zijn nog steeds negatief over de VS basisscholen. Zelf schrok ik vooral van de uitkomsten van het onderzoek waarbij voormalig leerlingen gevolgd waren. Achterstanden bij de overstap naar regulier vervolgonderwijs waren mij bekend. Maar een hogere schooluitval in zowel het reguliere vervolg als het beroepsonderwijs was voor mij een verrassing. Dat werkeloosheid onder voormalige VS leerlingen hoger ligt ook. Ik ben er dan ook niet uit waar dat dan door komt, want dat vermeld het onderzoek niet. Inschattend kom ik dan niet verder dan een gebrek aan aansluiting bij de normale (niet-antroposofische) maatschappij waardoor zij minder goed functioneren??
Ik zou erg graag linkjes van bronnen zien voor alles wat je hier beweert.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_134042430
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 11:18 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik zou erg graag linkjes van bronnen zien voor alles wat je hier beweert.
Google is your best friend.
  Moderator zondag 8 december 2013 @ 11:19:43 #236
5428 crew  miss_sly
pi_134042440
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 11:19 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Google is your best friend.
Nee, jij komt met beweringen, die moet je ook kunnen staven.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_134042588
Hoezo? Stoort je iets aan mijn manier van reageren? Het staat je vrij dat te melden hoor, en niet alleen als de bal terugkaatsten (ik wil ook best uitleggen waarom ik die opmerking plaatste: het stoorde me dat je mijn opmerking over een antroposofisch kinderdagverblijf meeneemt in je betoog tegen de vrije school, terwijl ik vrij duidelijk in mijn post zeg dat mijn kind naar een montessorischool zal gaan. Dat meld ik, en daarop blijft het stil. Dat wekt wrevel op. En dat is niet de eerste keer dat zoiets gebeurt.)

Wat betreft dat eerste punt: er zit inmiddels ook een generatie leerkrachten tussen die jij had en die kinderen die nu naar school gaan. Onderwijs is continu aan veranderingen onderhevig, en ook de (vrije school)pabo's. Leerkrachten die nu voor de klas zijn, zijn op een ander manier opgeleid dan destijds. Als je jouw bewering zou volgen, dan zouden lijfstraffen op school nu ook nog aan de orde zijn, ondanks dat ze zijn afgeschaft, omdat de leraren nog in die geest handelen.

Wat betreft het tweede: als eerste ben ik ook benieuwd naar bronvermeldingen, dan beoordeel ik zelf wat ik van die onderzoeken vind. Verder dacht ik dat het ging over de pestcultuur die leeft op de vrije school, en niet over de prognoses voor het latere leven? :? En ook hier geldt weer, mensen die nu op de arbeidsmarkt zijn, zijn niet de kinderen die nú naar de vrije school gaan, dus dat zegt alsnog niet alles. Ik vind dat je echt niet hard kan maken dat er op alle vrije scholen in heel Nederland zulke excessen hebben plaatsgevonden als jij nu beschrijft, en daarbij ook nog eens dat zoiets nooit op reguliere basisscholen gebeurt. (Overigens ben ik ook erg benieuwd naar de rol van de ouders van het betreffende meisje in dit verhaal, maar dat terzijde). Maar goed, als je ook graag positieve verhalen leest over de vrije school, vertel dan eens wat daar in staat? :)
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_134042906
http://dissertations.ub.r(...)/?pFullItemRecord=ON
quote:
Belangrijke verschillen tussen beide schooltypen zijn te vinden op cognitief niveau. Na drie jaar voortgezet onderwijs scoren Vrije scholen lager op Nederlands en wiskunde. Voor wiskunde geldt dat Vrije schoolleerlingen vaak al binnenkomen op het voortgezet onderwijs met fors lagere scores. De achterstand die ze hebben opgelopen op het (Vrije school) basisonderwijs halen ze in het voortgezet onderwijs niet meer in.
quote:
Leerlingen op Vrije scholen komen relatief vaak uit gezinnen met een hogere sociaaleconomische achtergrond. ‘Op basis daarvan wordt vaak aangenomen dat ze uit taalrijke gezinnen komen en dus een voorsprong hebben op dit gebied’, aldus Steenbergen. ‘Dit blijkt niet het geval te zijn. Ze scoren nagenoeg gelijk op verbale intelligentie en zelfs significant lager als het gaat om symbolische intelligentie.
http://vorige.nrc.nl/them(...)p/article1836499.ece
Te veel om te quoten.. lees maar als het je interesseert.
http://www.google.nl/url?(...)F3skVfIk2OLAHrNw2PwA
(die link doet moeilijk, het is een PDF. www.scp.nl/dsresource?objectid=19648&type=org ) of google op Herweijer 2008, 81 )
quote:
Zowel leerlingen die voortijdig het
onderwijs hebben verlaten (de thuiszitters) als de leerlingen die afkomstig zijn uit
14
Vrije scholen (het overgrote deel behaalt geen diploma), hebben een zeer zwakke
positie op de arbeidsmarkt en zijn vaker werkloos (Herweijer 2008, 81). Wanneer ze wel
werken hebben ze doorgaans een lager salaris en vaker een tijdelijke aanstelling
pi_134043041
Dat proefschrift gaat over het voortgezet onderwijs? Is zoiets ook onderzocht voor basisscholen?
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_134043079
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 11:57 schreef Clubsoda het volgende:
Dat proefschrift gaat over het voortgezet onderwijs? Is zoiets ook onderzocht voor basisscholen?
Lees even de bovenste twee quotes; die gaan over de basis VS.
pi_134043221
Dan vind ik de titel van het proefschrift "Vrije en reguliere scholen vergeleken : een onderzoek naar de effectiviteit van Vrije scholen en reguliere scholen voor voortgezet onderwijs" slecht gekozen want dat wekt een heel andere indruk.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_134043380
Christelijke scholen baseren hun manier van omgaan met de leerlingen op de bijbel. De lesstof is echter regulier en gaat met de tijd mee.
Daltononderwijs, Montessori e.d. baseert hun lesmethoden op hun ideeën. De lesstof is echter regulier en gaat met de tijd mee.
Vrije Scholen baseren hun manier van omgaan met de leerlingen, hun lesmethoden EN hun lesstof op de ideeën van Rudolf Steiner. Die man is dood en zijn ideeën gaan derhalve niet meer met de tijd mee.
  zondag 8 december 2013 @ 12:26:30 #243
381212 Gulara
From the future
pi_134043665
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 12:13 schreef Ouder1 het volgende:
Christelijke scholen baseren hun manier van omgaan met de leerlingen op de bijbel. De lesstof is echter regulier en gaat met de tijd mee.
Daltononderwijs, Montessori e.d. baseert hun lesmethoden op hun ideeën. De lesstof is echter regulier en gaat met de tijd mee.
Vrije Scholen baseren hun manier van omgaan met de leerlingen, hun lesmethoden EN hun lesstof op de ideeën van Rudolf Steiner. Die man is dood en zijn ideeën gaan derhalve niet meer met de tijd mee.
Helen Parkhurst en Maria Montessori leven overigens ook niet meer. ;)
  zondag 8 december 2013 @ 12:27:56 #244
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_134043701
De bijbel is ook dood papier.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_134043751
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2013 12:26 schreef Gulara het volgende:

[..]

Helen Parkhurst en Maria Montessori leven overigens ook niet meer. ;)
de mensen die de bijbel schreven ook niet :@
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_134043846
En sowieso ouder, jóuw ervaring is slecht en niemand twijfelt daaraan maar je staat gewoon totaal niet open voor andere ervaringen en dát is wat vervelend...
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_134044254
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 12:13 schreef Ouder1 het volgende:
Christelijke scholen baseren hun manier van omgaan met de leerlingen op de bijbel. De lesstof is echter regulier en gaat met de tijd mee.
Daltononderwijs, Montessori e.d. baseert hun lesmethoden op hun ideeën. De lesstof is echter regulier en gaat met de tijd mee.
Vrije Scholen baseren hun manier van omgaan met de leerlingen, hun lesmethoden EN hun lesstof op de ideeën van Rudolf Steiner. Die man is dood en zijn ideeën gaan derhalve niet meer met de tijd mee.
Last time I checked waren Christus en Maria Montessori ook niet meer in het land der levenden... Dus het verschil tussen het wel of niet ok zijn van het aanhangen van ideeën van een overleden persoon zit in het al dan niet "regulier" zijn van onderwijs? Je weet dat het vrijeschoolonderwijs in het reguliere onderwijsbestel is opgenomen?
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_134044324
mn schoonmoeder heeft in de jaren '50/'60 op een nonnenschool gezeten voor haar basisonderwijs. Daar heeft ze bijzonder slechte herinneringen aan, vooral hoe erin geramd werd hoe je je als meisje diende te gedragen en dat er buitenproportioneel veel aandacht aan bijbelstudie werd besteed.

Inmiddels is ze zelf RT op een nutsbasisschool, je zou denken dat ze genoeg gezien heeft van scholen om te beseffen dat iedere school anders is en dat ook het Christelijk onderwijs met zn tijd mee is gegaan. Maar toch gruwelde ze enorm van het idee dat wij onze kinderen op een pcbo hebben gedaan. Ze heeft er nog steeds wat moeite mee, zeker als mijn dochters uit volle borst een dankliedje staan te schreeuwen :D terwijl het Christelijke van die school echt beperkt blijft tot een liedje zingen aan het einde van de dag en dingen als een kerstviering. Ze heeft inhoudelijk weinig aan te merken op de school, het pedagogisch plan ziet er prima uit, de school haalt goede resultaten enz enz, maar toch heeft ze er moeite mee.

Moraal I guess, onderschat de kracht van positieve of negatieve ervaringen niet. Je wordt door zulke dingen echt gevormd en zo'n ervaring heeft forse invloed op je meningsvorming over het onderwerp daarna, hoe objectief je jezelf ook vindt, er zijn maar weinig mensen in staat om zo'n ervaring echt helemaal uit te zetten.
:)
pi_134044368
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 12:47 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Last time I checked waren Christus en Maria Montessori ook niet meer in het land der levenden... Dus het verschil tussen het wel of niet ok zijn van het aanhangen van ideeën van een overleden persoon zit in het al dan niet "regulier" zijn van onderwijs? Je weet dat het vrijeschoolonderwijs in het reguliere onderwijsbestel is opgenomen?
:D_!
weer eens wat anders dan Christus en Maria Magdalena :P
:)
pi_134044410
Dat bedacht ik me ook toen ik het typte :+
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')