Ik heb vanmorgen wat meer in je blog zitten lezen, is dit ook wat jij daar omschrijft m.b.t. de getuigschriften en de spreuk die ieder kind aan het eind van het schooljaar meekrijgt?quote:Op zaterdag 7 december 2013 11:47 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
Het individualiseren heeft zelfs een dubbel aspect: ieder kind ook individuele beurten, opdrachten; maar vooral ook de opdracht voor de leerkracht om ieder kind zo goed mogelijk te leren kennen om van daaruit die maatregelen te nemen die nodig zijn opdat dit kind zich zo harmonisch mogelijk kan ontplooien.
quote:Op zaterdag 7 december 2013 11:14 schreef miss_sly het volgende:
Is de mogelijkheid dat jij op een slechte (vrije basis)school hebt gezeten wel eens in je opgekomen?
Volgens is het juist jou probleem en niet van anderen je kan niet je leven lang anderen de schuld geven van je jeugd. Ik heb het ook niet makkelijk gehad en ook tientallen anderen niet maar het is wat je ervan maakt op een latere leeftijd dat belangrijk is. Het feit dat jij erin ben blijven hangen is alleen voor jezelf vervelend, niet voor anderen.quote:Op zaterdag 7 december 2013 10:59 schreef Ouder1 het volgende:
Ja, ik ben nogal fel en dat jullie dat vervelend vinden is jullie probleem. Ik heb gewoon een kutjeugd gehad en ben beschadigd voor het leven door de VS. En ik ben niet de enige. Alle mooie verhalen ten spijt is de praktijk binnen het VS (basis)onderwijs een stuk minder 'lieftallig' dan men voor wil doen.
quote:Op zaterdag 7 december 2013 13:11 schreef bitterend het volgende:
[..]
Volgens is het juist jou probleem en niet van anderen je kan niet je leven lang anderen de schuld geven van je jeugd. Ik heb het ook niet makkelijk gehad en ook tientallen anderen niet maar het is wat je ervan maakt op een latere leeftijd dat belangrijk is. Het feit dat jij erin ben blijven hangen is alleen voor jezelf vervelend, niet voor anderen.
Er zit ook een generatie tussen jou en jouw kinderen he, ik denk dat je scholen van toen en nu lastig kan vergelijken...quote:Op zaterdag 7 december 2013 10:59 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Toch blijven 'jullie' strikt volhouden dat de VS creatief is (bullshit), dat ze meer naar buiten gaan (complete onzin) en dat er veel meer individueel met het kind wordt omgegaan terwijl het tegendeel waar is. De VS is juist faliekant tegen individueel werken. Alles gaat klassikaal en mede daardoor kunnen die achterstanden ontstaan. Het klassikaal opdreunen van bijvoorbeeld de tafels terwijl er in de handen wordt geklapt zorgt er voor dat de groep de tafels kent; ieder individu wordt ondersteund door de groep maar wanneer ze het zelfstandig moeten doen bakken ze er niets van omdat die steun dan weg is.
Er wordt gewoon te vaak op verkeerde gronden voor de VS gekozen; op basis van creativiteit, het veel met en in de natuur bezig zijn en het individuele.
Als voorbeeld zal ik het vaak genoemde toneelspelen eens nemen. Ik heb op de hele VS 1 maal een toneelstuk gedaan. Mijn kinderen op het reguliere onderwijs deden al vanaf de kleuterklassen elk jaar 1 toneelstuk.
Ik heb een stuk terug quotes gegeven uit dit topic toen mijn visie op de redenen om voor de VS te kiezen als onzin werd neergezet. Vervolgens negeert die persoon dat volledig.
Officieel mochten wij ook geen snoep en frisdrank meenemen naar school. Wel.. iedereen deed dat toch en de vuilnisbak zat na de lunchpauze altijd vol met brood. Op de school van mijn kinderen echter werden ouders er op aan gesproken als er bijvoorbeeld marsen mee werden gegeven.
Ja, ik ben nogal fel en dat jullie dat vervelend vinden is jullie probleem. Ik heb gewoon een kutjeugd gehad en ben beschadigd voor het leven door de VS. En ik ben niet de enige. Alle mooie verhalen ten spijt is de praktijk binnen het VS (basis)onderwijs een stuk minder 'lieftallig' dan men voor wil doen.
Neem het pesten eens als losstaand gegeven. Je kunt zeggen dat dat aan de individuele VS of zelfs de leerkracht ligt. Toch gebeurde het op mijn school in alle klassen. Ook heb ik die verhalen ook gehoord over andere VS.quote:Op zaterdag 7 december 2013 11:47 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
@ouder1
Ik vind het heel naar voor je dat je een slechte tijd hebt gehad.
Wat je opmerkt over het tafels leren: daarin heb je helemaal gelijk: dat gevaar van 'teveel de groep' is zeer aanwezig. Daarvoor waarschuwde Steiner ook al - ik heb daarover op mijn blog voorbeelden gegeven - en ik kan er voor elk vak genoeg voorbeelden van geven. Dat laatste is niet zaligmakend, maar 'de school' is in wezen toch erg abstract. Meester of juf zijn is mensenwerk en per definitie dus onderhevig aan tekortkomingen.
Ik vind het wel jammer dat je hier erg generaliseert. 'De vrijeschool is faliekant tegen individualiseren' is weer zo'n oneliner die helemaal niet klopt. Het individualiseren heeft zelfs een dubbel aspect: ieder kind ook individuele beurten, opdrachten; maar vooral ook de opdracht voor de leerkracht om ieder kind zo goed mogelijk te leren kennen om van daaruit die maatregelen te nemen die nodig zijn opdat dit kind zich zo harmonisch mogelijk kan ontplooien.
Excuus? Ik ver excuseer me niet, ik ben niet gek. Ik ben alleen niet blind zoals velen hier wel.quote:Op zaterdag 7 december 2013 13:39 schreef Clubsoda het volgende:
Nou, dat wilde ik net zeggen! Je verleden als excuus voor alles opvoeren is een zwaktebod.
iets als excuus gebruiken is niet hetzelfde als je verexcuseren hequote:Op zaterdag 7 december 2013 18:42 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Excuus? Ik ver excuseer me niet, ik ben niet gek. Ik ben alleen niet blind zoals velen hier wel.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
Ik heb op normale scholen gezeten en daar werd ook gepest, jij hebt alleen ervaring met de VS dus kan je wel oordelen over het verschil?quote:Op zaterdag 7 december 2013 18:41 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Neem het pesten eens als losstaand gegeven. Je kunt zeggen dat dat aan de individuele VS of zelfs de leerkracht ligt. Toch gebeurde het op mijn school in alle klassen. Ook heb ik die verhalen ook gehoord over andere VS.
Toen mijn dochter 8 jaar was zag ik een advertentie van een toneelclub in het plaatselijke snufferdje. Het leek me wel wat voor mijn zoon. Dus wij naar zo'n proefles. Bleek het een VS. Nu ja. Even kijken dan maar. Mijn zoon was de enige nieuwe en werd direct door de bestaande groep buitengesloten en zelfs gepest. De docente deed er niets aan en stimuleerde het zelfs. Zó herkenbaar!
Toen ik een jaar of 25 was heb ik mijn moeder (heftig antroposofe) er eens naar gevraagd en zij vertelde mij zonder blikken of blozen dat volgens de leer van Rudolf Steiner je je niet mocht mengen in groepsprocessen, laat staan daarin ingrijpen.
tunnelvisie is inderdaad niet blind...quote:Op zaterdag 7 december 2013 18:42 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Excuus? Ik ver excuseer me niet, ik ben niet gek. Ik ben alleen niet blind zoals velen hier wel.
Dank, dat scheelt mij weer typenquote:Op zaterdag 7 december 2013 18:47 schreef tombolafan het volgende:
[..]
iets als excuus gebruiken is niet hetzelfde als je verexcuseren he
Je geeft kennelijk je VS-verleden de schuld van je heden, dat is iets als een excuus gebruiken
quote:Op zaterdag 7 december 2013 19:06 schreef Sjeen het volgende:
[..]
tunnelvisie is inderdaad niet blind...
Hier wilde ik nog op reageren. Steiner gaf zelf aan dat men zich moet richten op de hele levensloop. Dat het niet alleen om 'dit' moment draait en om begrip nu. Als men zo'n spreuk leert, het aanneemt, maar het nog niet begrijpt schiet dat wat hem betreft niet z'n doel voorbij, omdat iemand er later in het leven iets aan heeft/ kan hebben.quote:Op woensdag 20 november 2013 11:14 schreef Gulara het volgende:
Ook de spreuken die ze 's ochtends moesten zeggen. En toen ik de kinderen om uitleg vroeg konden ze er zelf ook niks zinnigs over zeggen. Dat gaat dan een beetje z'n doel voorbij lijkt me.
Ja dat ben ik met je eens. Maar het ging niet eens om de inhoud van de afzonderlijke spreuken. Ze leken het zelf niet heel duidelijk te hebben waarom ze überhaupt die spreuken uitspraken elke ochtend. En zo werden meer dingen afgedaan als "omdat wij het zo doen op de vrije school".quote:Op zondag 8 december 2013 06:26 schreef Soempie het volgende:
[..]
Hier wilde ik nog op reageren. Steiner gaf zelf aan dat men zich moet richten op de hele levensloop. Dat het niet alleen om 'dit' moment draait en om begrip nu. Als men zo'n spreuk leert, het aanneemt, maar het nog niet begrijpt schiet dat wat hem betreft niet z'n doel voorbij, omdat iemand er later in het leven iets aan heeft/ kan hebben.
Nee, nee, nee.. Er wordt nu net gezegd dat de VS geen invloed heeft op de rest van je levenquote:Op zondag 8 december 2013 06:26 schreef Soempie het volgende:
omdat iemand er later in het leven iets aan heeft/ kan hebben.
Mwah. Ik heb twee zonen die niet op de VS hebben gezeten. Op reguliere scholen wordt pesten als iets negatiefs gezien dat moet worden uitgebannen. Daar zijn pestprotocollen voor. Op de school van mijn zoons werden kinderen zelfs getraind als mediator om in te grijpen bij kleine pesterijtjes.quote:Op zaterdag 7 december 2013 18:49 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Ik heb op normale scholen gezeten en daar werd ook gepest, jij hebt alleen ervaring met de VS dus kan je wel oordelen over het verschil?
waar dan?quote:Op zondag 8 december 2013 10:09 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Nee, nee, nee.. Er wordt nu net gezegd dat de VS geen invloed heeft op de rest van je leven
het moet worden uitgebannen als het opgemerkt wordt en wellicht is dat tegenwoordig eerder dan toen? Nogmaals, scholen toen en nu zijn imho niet te vergelijken, op een reguliere school was jij misschien ook wel gepest en was er toen ook niets aan gedaan. En nu hebben vrije scholen misschien ook wel pestprotocollenquote:Op zondag 8 december 2013 10:13 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Mwah. Ik heb twee zonen die niet op de VS hebben gezeten. Op reguliere scholen wordt pesten als iets negatiefs gezien dat moet worden uitgebannen. Daar zijn pestprotocollen voor. Op de school van mijn zoons werden kinderen zelfs getraind als mediator om in te grijpen bij kleine pesterijtjes.
Op de VS wordt pesten gezien als een normaal en dus gewenst groepsproces. Een onderdeel van de ontwikkeling.
Hou nou eens op met dat generaliseren.quote:Op zondag 8 december 2013 10:13 schreef Ouder1 het volgende:
Op de VS wordt pesten gezien als een normaal en dus gewenst groepsproces. Een onderdeel van de ontwikkeling.
Ehm, pesten is toch ook een normaal groepsproces? (Hoewel ongewenst) En de insteek om kinderen zelf te leren handelen vind ik ook sterk. Aan de uitvoering en begeleiding schort het misschien, maar de theorie is m.i. goed.quote:Op zondag 8 december 2013 10:13 schreef Ouder1 het volgende:
Op de VS wordt pesten gezien als een normaal en dus gewenst groepsproces. Een onderdeel van de ontwikkeling.
ja ik vind er ergens ook wel iets in zittenquote:Op zondag 8 december 2013 10:20 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Ehm, pesten is toch ook een normaal groepsproces? (Hoewel ongewenst) En de insteek om kinderen zelf te leren handelen vind ik ook sterk. Aan de uitvoering en begeleiding schort het misschien, maar de theorie is m.i. goed.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |