Het meisje wat echt het pispaaltje was in mijn klas kreeg een persoonlijk gedicht mee van onze docent dat bijna letterlijk zei dat ze een enorme trut was.. Mocht ze elke dag opzeggen. Het kwam er op neer dat ze volgens dat gedicht onderontwikkeld en een beetje achterlijk was en dat 'geen van de andere dieren' met haar om zouden moeten gaan.quote:Op zondag 8 december 2013 10:20 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Ehm, pesten is toch ook een normaal groepsproces? (Hoewel ongewenst) En de insteek om kinderen zelf te leren handelen vind ik ook sterk. Aan de uitvoering en begeleiding schort het misschien, maar de theorie is m.i. goed.
Ik heb het over de achterliggende gedachte, niet over de schijnbaar trieste praktijk waar jij zat...quote:Op zondag 8 december 2013 10:25 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Het meisje wat echt het pispaaltje was in mijn klas kreeg een persoonlijk gedicht mee van onze docent dat bijna letterlijk zei dat ze een enorme trut was.. Mocht ze elke dag opzeggen. Het kwam er op neer dat ze volgens dat gedicht onderontwikkeld en een beetje achterlijk was en dat 'geen van de andere dieren' met haar om zouden moeten gaan.
Zij heeft zelfmoord gepleegd. Dat is bij mij het moment geweest dat ik (als kind al) ben geknakt en me met hand en tand tegen die leerkracht en de school heb verzet. 2 jaar later hebben mijn ouders me maar van die school gehaald.
Dus nee.. Ik was zelf niet het pispaaltje maar de buitenstaander.
De achterliggende gedachte heb ik al een paar maal verwoord; Pesten is een onderdeel van het groepsproces en de natuurlijke ontwikkeling, Een leerkracht hoort daar dus niet in in te grijpen. Deze docent en zijn voorganger (wij hebben er twee gehad omdat de eerste ging trouwen en stopte et werken) leken het zelfs te stimuleren. Van steun of hulp naar dat meisje was geen sprake. En het ging ver. Ze noemden haar 'heks', trokken aan haar haren tijdens de les. In de pauze stonden ze als een groep om haar heen en dan naar haar trappen en slaan. Dagelijks. Na schooltijd werd ze achterna gelopen, geschopt en geslagen. De leerkrachten stonden erbij en keken er naar. Ik en mijn vriendin waren de enigen die zich afzijdig hielden en bij voorkeur ons terugtrokken op een afgelegen plek op het schoolplein.quote:Op zondag 8 december 2013 10:27 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Ik heb het over de achterliggende gedachte, niet over de schijnbaar trieste praktijk waar jij zat...
Website vrije school Kennemerland:quote:Op zondag 8 december 2013 10:32 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
De achterliggende gedachte heb ik al een paar maal verwoord; Pesten is een onderdeel van het groepsproces en de natuurlijke ontwikkeling, Een leerkracht hoort daar dus niet in in te grijpen. Deze docent en zijn voorganger (wij hebben er twee gehad omdat de eerste ging trouwen en stopte et werken) leken het zelfs te stimuleren. Van steun of hulp naar dat meisje was geen sprake. En het ging ver. Ze noemden haar 'heks', trokken aan haar haren tijdens de les. In de pauze stonden ze als een groep om haar heen en dan naar haar trappen en slaan. Dagelijks. Na schooltijd werd ze achterna gelopen, geschopt en geslagen. De leerkrachten stonden erbij en keken er naar. Ik en mijn vriendin waren de enigen die zich afzijdig hielden en bij voorkeur ons terugtrokken op een afgelegen plek op het schoolplein.
Twee vragen, ik krijg toch geen antwoord maar ik vraag het toch:quote:Op zondag 8 december 2013 10:13 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Mwah. Ik heb twee zonen die niet op de VS hebben gezeten. Op reguliere scholen wordt pesten als iets negatiefs gezien dat moet worden uitgebannen. Daar zijn pestprotocollen voor. Op de school van mijn zoons werden kinderen zelfs getraind als mediator om in te grijpen bij kleine pesterijtjes.
Op de VS wordt pesten gezien als een normaal en dus gewenst groepsproces. Een onderdeel van de ontwikkeling.
ik vind het een heel sneu verhaal hoor, maar heb jij wel eens goed gekeken naar bv de kanjertraining van de huidige lagere scholen? doen ze hier op de openbare ook aan. het vergelijkt de gepestte kinderen met bange konijntjes en koppelt dat aan negatieviteit. want de andere dieren spelen niet graag met bange konijntjes (idem trouwens mbt het lachaapje, maar terzijde)quote:Op zondag 8 december 2013 10:25 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Het meisje wat echt het pispaaltje was in mijn klas kreeg een persoonlijk gedicht mee van onze docent dat bijna letterlijk zei dat ze een enorme trut was.. Mocht ze elke dag opzeggen. Het kwam er op neer dat ze volgens dat gedicht onderontwikkeld en een beetje achterlijk was en dat 'geen van de andere dieren' met haar om zouden moeten gaan.
Zij heeft zelfmoord gepleegd. Dat is bij mij het moment geweest dat ik (als kind al) ben geknakt en me met hand en tand tegen die leerkracht en de school heb verzet. 2 jaar later hebben mijn ouders me maar van die school gehaald.
Dus nee.. Ik was zelf niet het pispaaltje maar de buitenstaander.
Zoals de waard is...quote:Op zondag 8 december 2013 10:45 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Twee vragen, ik krijg toch geen antwoord maar ik vraag het toch:
De VS hebben van de overheid een behoorlijke tik op de vingers gehad en hebben daardoor een aantal zaken behoorlijk moeten omturnen; dus ja, er zijn wezenlijke veranderingen tussen nu en in mijn tijd. De basisgedachte blijft echter hetzelfde waardoor veel leerkrachten wel de veranderingen op papier en eventueel deels in de praktijk hebben doorgevoerd maar daar zelf niet met hart en ziel achterstaan. De pestprotocollen zijn daar een voorbeeld van. Het vastleggen van een onderwijsplan net zo.quote:Komt het in je op dat er een hele generatie zit tussen jou en je zonen en dat het wel een zo zou kunnen zijn dat tijd en voorschrijdend inzicht ook een rol zouden kunnen spelen?
Aangezien het mij interesseert (en dan niet als aanbidder) lees ik eigenlijk alles wat over de VS voorbij komt; zowel positief als negatief. De verhalen van ouders en leerlingen zijn nog steeds schrijnend. De uitkomsten van onderzoeken zijn nog steeds negatief over de VS basisscholen. Zelf schrok ik vooral van de uitkomsten van het onderzoek waarbij voormalig leerlingen gevolgd waren. Achterstanden bij de overstap naar regulier vervolgonderwijs waren mij bekend. Maar een hogere schooluitval in zowel het reguliere vervolg als het beroepsonderwijs was voor mij een verrassing. Dat werkeloosheid onder voormalige VS leerlingen hoger ligt ook. Ik ben er dan ook niet uit waar dat dan door komt, want dat vermeld het onderzoek niet. Inschattend kom ik dan niet verder dan een gebrek aan aansluiting bij de normale (niet-antroposofische) maatschappij waardoor zij minder goed functioneren??quote:En tweede: denk je eerlijk en oprecht álle vrije scholen in heel Nederland EXACT hetzelfde zijn als de school waar jij op zat?
Ik zou erg graag linkjes van bronnen zien voor alles wat je hier beweert.quote:Op zondag 8 december 2013 10:57 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Zoals de waard is...
[..]
De VS hebben van de overheid een behoorlijke tik op de vingers gehad en hebben daardoor een aantal zaken behoorlijk moeten omturnen; dus ja, er zijn wezenlijke veranderingen tussen nu en in mijn tijd. De basisgedachte blijft echter hetzelfde waardoor veel leerkrachten wel de veranderingen op papier en eventueel deels in de praktijk hebben doorgevoerd maar daar zelf niet met hart en ziel achterstaan. De pestprotocollen zijn daar een voorbeeld van. Het vastleggen van een onderwijsplan net zo.
[..]
Aangezien het mij interesseert (en dan niet als aanbidder) lees ik eigenlijk alles wat over de VS voorbij komt; zowel positief als negatief. De verhalen van ouders en leerlingen zijn nog steeds schrijnend. De uitkomsten van onderzoeken zijn nog steeds negatief over de VS basisscholen. Zelf schrok ik vooral van de uitkomsten van het onderzoek waarbij voormalig leerlingen gevolgd waren. Achterstanden bij de overstap naar regulier vervolgonderwijs waren mij bekend. Maar een hogere schooluitval in zowel het reguliere vervolg als het beroepsonderwijs was voor mij een verrassing. Dat werkeloosheid onder voormalige VS leerlingen hoger ligt ook. Ik ben er dan ook niet uit waar dat dan door komt, want dat vermeld het onderzoek niet. Inschattend kom ik dan niet verder dan een gebrek aan aansluiting bij de normale (niet-antroposofische) maatschappij waardoor zij minder goed functioneren??
Google is your best friend.quote:Op zondag 8 december 2013 11:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik zou erg graag linkjes van bronnen zien voor alles wat je hier beweert.
Nee, jij komt met beweringen, die moet je ook kunnen staven.quote:
quote:Belangrijke verschillen tussen beide schooltypen zijn te vinden op cognitief niveau. Na drie jaar voortgezet onderwijs scoren Vrije scholen lager op Nederlands en wiskunde. Voor wiskunde geldt dat Vrije schoolleerlingen vaak al binnenkomen op het voortgezet onderwijs met fors lagere scores. De achterstand die ze hebben opgelopen op het (Vrije school) basisonderwijs halen ze in het voortgezet onderwijs niet meer in.
http://vorige.nrc.nl/them(...)p/article1836499.ecequote:Leerlingen op Vrije scholen komen relatief vaak uit gezinnen met een hogere sociaaleconomische achtergrond. ‘Op basis daarvan wordt vaak aangenomen dat ze uit taalrijke gezinnen komen en dus een voorsprong hebben op dit gebied’, aldus Steenbergen. ‘Dit blijkt niet het geval te zijn. Ze scoren nagenoeg gelijk op verbale intelligentie en zelfs significant lager als het gaat om symbolische intelligentie.
quote:Zowel leerlingen die voortijdig het
onderwijs hebben verlaten (de thuiszitters) als de leerlingen die afkomstig zijn uit
14
Vrije scholen (het overgrote deel behaalt geen diploma), hebben een zeer zwakke
positie op de arbeidsmarkt en zijn vaker werkloos (Herweijer 2008, 81). Wanneer ze wel
werken hebben ze doorgaans een lager salaris en vaker een tijdelijke aanstelling
Lees even de bovenste twee quotes; die gaan over de basis VS.quote:Op zondag 8 december 2013 11:57 schreef Clubsoda het volgende:
Dat proefschrift gaat over het voortgezet onderwijs? Is zoiets ook onderzocht voor basisscholen?
Helen Parkhurst en Maria Montessori leven overigens ook niet meer.quote:Op zondag 8 december 2013 12:13 schreef Ouder1 het volgende:
Christelijke scholen baseren hun manier van omgaan met de leerlingen op de bijbel. De lesstof is echter regulier en gaat met de tijd mee.
Daltononderwijs, Montessori e.d. baseert hun lesmethoden op hun ideeën. De lesstof is echter regulier en gaat met de tijd mee.
Vrije Scholen baseren hun manier van omgaan met de leerlingen, hun lesmethoden EN hun lesstof op de ideeën van Rudolf Steiner. Die man is dood en zijn ideeën gaan derhalve niet meer met de tijd mee.
de mensen die de bijbel schreven ook nietquote:Op zondag 8 december 2013 12:26 schreef Gulara het volgende:
[..]
Helen Parkhurst en Maria Montessori leven overigens ook niet meer.
Last time I checked waren Christus en Maria Montessori ook niet meer in het land der levenden... Dus het verschil tussen het wel of niet ok zijn van het aanhangen van ideeën van een overleden persoon zit in het al dan niet "regulier" zijn van onderwijs? Je weet dat het vrijeschoolonderwijs in het reguliere onderwijsbestel is opgenomen?quote:Op zondag 8 december 2013 12:13 schreef Ouder1 het volgende:
Christelijke scholen baseren hun manier van omgaan met de leerlingen op de bijbel. De lesstof is echter regulier en gaat met de tijd mee.
Daltononderwijs, Montessori e.d. baseert hun lesmethoden op hun ideeën. De lesstof is echter regulier en gaat met de tijd mee.
Vrije Scholen baseren hun manier van omgaan met de leerlingen, hun lesmethoden EN hun lesstof op de ideeën van Rudolf Steiner. Die man is dood en zijn ideeën gaan derhalve niet meer met de tijd mee.
_!quote:Op zondag 8 december 2013 12:47 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Last time I checked waren Christus en Maria Montessori ook niet meer in het land der levenden... Dus het verschil tussen het wel of niet ok zijn van het aanhangen van ideeën van een overleden persoon zit in het al dan niet "regulier" zijn van onderwijs? Je weet dat het vrijeschoolonderwijs in het reguliere onderwijsbestel is opgenomen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |