abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
pi_134044551
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 12:47 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Last time I checked waren Christus en Maria Montessori ook niet meer in het land der levenden... Dus het verschil tussen het wel of niet ok zijn van het aanhangen van ideen van een overleden persoon zit in het al dan niet "regulier" zijn van onderwijs? Je weet dat het vrijeschoolonderwijs in het reguliere onderwijsbestel is opgenomen?
Lees even terug. Van al die onderwijstypes is de Vrije School de enige die naast benadering en lesmethode OOK de lesstof op zijn voorganger baseert.
pi_134044557
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 12:48 schreef mignonne het volgende:
mn schoonmoeder heeft in de jaren '50/'60 op een nonnenschool gezeten voor haar basisonderwijs. Daar heeft ze bijzonder slechte herinneringen aan, vooral hoe erin geramd werd hoe je je als meisje diende te gedragen en dat er buitenproportioneel veel aandacht aan bijbelstudie werd besteed.

Inmiddels is ze zelf RT op een nutsbasisschool, je zou denken dat ze genoeg gezien heeft van scholen om te beseffen dat iedere school anders is en dat ook het Christelijk onderwijs met zn tijd mee is gegaan. Maar toch gruwelde ze enorm van het idee dat wij onze kinderen op een pcbo hebben gedaan. Ze heeft er nog steeds wat moeite mee, zeker als mijn dochters uit volle borst een dankliedje staan te schreeuwen :D terwijl het Christelijke van die school echt beperkt blijft tot een liedje zingen aan het einde van de dag en dingen als een kerstviering. Ze heeft inhoudelijk weinig aan te merken op de school, het pedagogisch plan ziet er prima uit, de school haalt goede resultaten enz enz, maar toch heeft ze er moeite mee.

Moraal I guess, onderschat de kracht van positieve of negatieve ervaringen niet. Je wordt door zulke dingen echt gevormd en zo'n ervaring heeft forse invloed op je meningsvorming over het onderwerp daarna, hoe objectief je jezelf ook vindt, er zijn maar weinig mensen in staat om zo'n ervaring echt helemaal uit te zetten.
Mooie post als nuance :Y Ik denk inderdaad dat ik de impact van negatieve ervaringen op school zou kunnen onderschatten. Ik herken het ook niet, ondanks dat ik zelf niet met groot plezier terugkijk op mijn basisschooltijd. Maar zoals wel vaker gezegd, het ligt ook aan de toon. Ik denk dat een opmerking als "ik heb zelf op een vrije school gezeten en ik vond het er afschuwelijk, het heeft me echt gevormd en niet ten positieve. Ik hoop niet dat andere kinderen moeten mee maken wat ik heb meegemaakt, dus alsjeblieft ouders, verdiep je in het pestbeleid en de -cultuur op school, en de effectiviteit op cognitief vlak voor je een keuze maakt" oid, klinkt toch nt een tikkeltje anders.
pi_134044586
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 12:55 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Lees even terug. Van al die onderwijstypes is de Vrije School de enige die naast benadering en lesmethode OOK de lesstof op zijn voorganger baseert.
Maar als de school in het regulier onderwijsbestel is opgenomen, dan wordt de lesstof toch ook door de overheid bepaald en gecontroleerd, of snap ik nou niet hoe het werkt?
pi_134044611
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 12:56 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Maar als de school in het regulier onderwijsbestel is opgenomen, dan wordt de lesstof toch ook door de overheid bepaald en gecontroleerd, of snap ik nou niet hoe het werkt?
Bij mijn weten klopt dat idd :Y Er was iets over dat er wel enigszins vrije ruimte is maar dat de bulk moet voldoen aan overheidsnormen. Maar daar weten de juffen onder ons vast uitsluitsel over te geven, Moonah?
:)
pi_134044714
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 12:55 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Mooie post als nuance :Y Ik denk inderdaad dat ik de impact van negatieve ervaringen op school zou kunnen onderschatten. Ik herken het ook niet, ondanks dat ik zelf niet met groot plezier terugkijk op mijn basisschooltijd. Maar zoals wel vaker gezegd, het ligt ook aan de toon. Ik denk dat een opmerking als "ik heb zelf op een vrije school gezeten en ik vond het er afschuwelijk, het heeft me echt gevormd en niet ten positieve. Ik hoop niet dat andere kinderen moeten mee maken wat ik heb meegemaakt, dus alsjeblieft ouders, verdiep je in het pestbeleid en de -cultuur op school, en de effectiviteit op cognitief vlak voor je een keuze maakt" oid, klinkt toch nt een tikkeltje anders.
Veel belangrijker; Verdiep je in de basisgedachte achter de Vrije School en dan verder dan het promoboekje en promopraatje. En juist dt zie je ouders zelden doen. Ze staren zich blind op de 'creatieve' vakken, de verbinding met de natuur en seizoenen (dat is iets anders dan veel uitstapjes naar de natuur!!), de vieringen en het pedagogisch verantwoorde speelgoed.

Besef wat die basisgedachte is, hoe dat zijn invloed heeft in het gehele onderwijs waar het de VS aangaat. Het is geen Christelijke school waar alleen 'voorgeleefd' wordt en 1 maal per week een uurtje Bijbelse verhalen verteld worden. Het is geen Montessori onderwijs waar de lesstof hetzelfde is als op reguliere scholen maar op een andere wijze wordt aangeboden. Het is een school die doordrenkt is in ALLES met de gedachteleer van Rudolf Steiner. Van kleuren en vorm van lokaal, in hoe de lesstof wordt aangeboden, hoe met de kinderen en de groep wordt omgegaan tot de lesstof aan toe.
pi_134044779
Vrije School: Vrij van Overheid invloeden. Gedwongen moeten er nu einddoelen gehaald worden en moet er aandacht zijn voor bepaalde lesstof. Het moet zelfs (ow gruwel) op papier worden gezet. Dit gaat 100% in tegen alles waar de Vrije School voor staat. Ga er dus niet klakkeloos vanuit dat ze ook echt net zoveel aandacht besteden aan de verplichte lesstof als andere schooltypes.
pi_134044804
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 13:04 schreef Ouder1 het volgende:
Vrije School: Vrij van Overheid invloeden. Gedwongen moeten er nu einddoelen gehaald worden en moet er aandacht zijn voor bepaalde lesstof. Het moet zelfs (ow gruwel) op papier worden gezet. Dit gaat 100% in tegen alles waar de Vrije School voor staat. Ga er dus niet klakkeloos vanuit dat ze ook echt net zoveel aandacht besteden aan de verplichte lesstof als andere schooltypes.
Dan hebben ze toch een behoorlijk probleem met de onderwijsinspectie als ze dat niet daadwerkelijk doen.
:)
  zondag 8 december 2013 @ 13:18:52 #258
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_134045137
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 13:02 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Veel belangrijker; Verdiep je in de basisgedachte achter de Vrije School en dan verder dan het promoboekje en promopraatje. En juist dt zie je ouders zelden doen. Ze staren zich blind op de 'creatieve' vakken, de verbinding met de natuur en seizoenen (dat is iets anders dan veel uitstapjes naar de natuur!!), de vieringen en het pedagogisch verantwoorde speelgoed.

Besef wat die basisgedachte is, hoe dat zijn invloed heeft in het gehele onderwijs waar het de VS aangaat. Het is geen Christelijke school waar alleen 'voorgeleefd' wordt en 1 maal per week een uurtje Bijbelse verhalen verteld worden. Het is geen Montessori onderwijs waar de lesstof hetzelfde is als op reguliere scholen maar op een andere wijze wordt aangeboden. Het is een school die doordrenkt is in ALLES met de gedachteleer van Rudolf Steiner. Van kleuren en vorm van lokaal, in hoe de lesstof wordt aangeboden, hoe met de kinderen en de groep wordt omgegaan tot de lesstof aan toe.
Wanneer ben je voor het laatst op een vrije school geweest en heb je gekeken of dit nog steeds zo aan de hand is? Heb je open en onbevooroordeeld gekeken?

Uiteraard is het belangrijk goed te kijken, en verder dan je neus lang is. Maar het is ook belangrijk om je eigen pijn los te laten.
Want ik ken ook mensen met jouw pijn die 'gewoon' onderwijs hebben gevolgd. En stabiele mensen die op de vrije school hebben gezeten. De ene mens of de andere reageert ook anders op de gegeven omstandigheden.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_134045333
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 12:48 schreef mignonne het volgende:
mn schoonmoeder heeft in de jaren '50/'60 op een nonnenschool gezeten voor haar basisonderwijs. Daar heeft ze bijzonder slechte herinneringen aan, vooral hoe erin geramd werd hoe je je als meisje diende te gedragen en dat er buitenproportioneel veel aandacht aan bijbelstudie werd besteed.

Inmiddels is ze zelf RT op een nutsbasisschool, je zou denken dat ze genoeg gezien heeft van scholen om te beseffen dat iedere school anders is en dat ook het Christelijk onderwijs met zn tijd mee is gegaan. Maar toch gruwelde ze enorm van het idee dat wij onze kinderen op een pcbo hebben gedaan. Ze heeft er nog steeds wat moeite mee, zeker als mijn dochters uit volle borst een dankliedje staan te schreeuwen :D terwijl het Christelijke van die school echt beperkt blijft tot een liedje zingen aan het einde van de dag en dingen als een kerstviering. Ze heeft inhoudelijk weinig aan te merken op de school, het pedagogisch plan ziet er prima uit, de school haalt goede resultaten enz enz, maar toch heeft ze er moeite mee.

Moraal I guess, onderschat de kracht van positieve of negatieve ervaringen niet. Je wordt door zulke dingen echt gevormd en zo'n ervaring heeft forse invloed op je meningsvorming over het onderwerp daarna, hoe objectief je jezelf ook vindt, er zijn maar weinig mensen in staat om zo'n ervaring echt helemaal uit te zetten.
Dat is inderdaad echt zo, en dat was dus een van de redenen dat ik er weinig voor voelde om berhaupt te gaan kijken bij de RK en de PC school bij ons in de wijk. Ik heb geen fijne ervaring met mijn eigen RK-basisschool en zag S er dus liever niet heengaan. Beide scholen vormden echter een aangename verrassing, hadden een fijne sfeer en waren niet star blijven hangen in het religieuze gedeelte dat ik verwachtte vanwege hun oorsprong.

Ik snap dus van een kant best dat Ouder1 moeite heeft haar eigen nare ervaring los te zien van de huidige generatie vrije scholen, maar ik vind ook dat je toch rationeel genoeg moet kunnen zijn om te wten dat het wel degelijk anders kan zijn en n ervaring geen reden kan zijn om alles verder over een kam te scheren.
[i]And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
[/i]
pi_134045363
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 11:50 schreef Ouder1 het volgende:
http://dissertations.ub.r(...)/?pFullItemRecord=ONquote:Belangrijke verschillen tussen beide schooltypen zijn te vinden op cognitief niveau. Na drie jaar voortgezet onderwijs scoren Vrije scholen lager op Nederlands en wiskunde. Voor wiskunde geldt dat Vrije schoolleerlingen vaak al binnenkomen op het voortgezet onderwijs met fors lagere scores. De achterstand die ze hebben opgelopen op het (Vrije school) basisonderwijs halen ze in het voortgezet onderwijs niet meer in.quote:Leerlingen op Vrije scholen komen relatief vaak uit gezinnen met een hogere sociaaleconomische achtergrond. ‘Op basis daarvan wordt vaak aangenomen dat ze uit taalrijke gezinnen komen en dus een voorsprong hebben op dit gebied’, aldus Steenbergen. ‘Dit blijkt niet het geval te zijn. Ze scoren nagenoeg gelijk op verbale intelligentie en zelfs significant lager als het gaat om symbolische intelligentie.
Zoals ik al zei, dit onderzoek gaat over scholen voor voortgezet onderwijs, terwijl de discussie in dit topic gaat over basisonderwijs (bij mijn weten althans). En ik ben er niet van overtuigd dat alles ouders die kiezen voor een vrije basisschool ook de overstap maken naar het vo. Ze heeft kinderen getest bij binnenkomst op het VO en vindt dat kinderen op de VS significant lager scoren op n vorm van intelligentie. Ten eerste betekent dat niet dat ze die achterstand hebben opgelopen op het basisonderwijs, want er kan sprake zijn van een selectiebias. Misschien gaan er kinderen met een lagere symbolische intelligentie naar de vrije basisschool, maar dat weet je niet. Alleen gebaseerd op het feit dat er kinderen van ouders met een hogere SES naar de vrije school gaan kun je dit niet weerleggen. Ten tweede, er staat nergens dat de kinderen ook afwijkend scoren op deze taken. Ja, ze scoren lager dan de controlegroep, maar nee, dat betekent niet dat ze slecht scoren.

Verder gaat dit over de prestaties op cognitief vlak, maar het is ook maar een culturele overtuiging dat dat het meest essentieel is om te slagen in het leven. Evengoed kun je er de gedachte op nahouden dat een hoge sociaal-emotionele intelligentie veel belangrijker is. Natuurlijk kun je je vraagtekens zetten bij de vraag hoe goed deze mening aansluit bij onze maatschappij, die erg gericht is op (cognitieve) prestaties, maar dat maakt het in zijn kern nog niet onjuist. Ik denk dat dit onderzoek erg vanuit dat kaders is uitgevoerd, zo is het jammer dat er niet gekeken is naar creatieve ontwikkeling. En het feit (wat je niet noemt), is dat kinderen op de VS minder onzeker zijn over hun eigen kunnen, heeft ook iets moois natuurlijk.

Zo ken ik een meisje, intelligent, en sociaal-emotioneel heel begaafd (ze is 10 jaar en heeft een uitstekend ook voor de behoeften van mijn peuter bv, ze kan zich heel goed in hem verplaatsen en voor hem zorgen), maar met forse dyslexie en dyscalculie. Ze liep compleet vast op het reguliere onderwijs en werd daar faalangstig. Ze is het type kind wat 50 jaar geleden als onnozel en achterlijk versleten zou worden en achterin in de klas zou worden gezet omdat er toch geen redden meer aan was (zo ken ik een dame van middelbare leeftijd die nauwelijks kan lezen en schrijven en tijdens een cognitieve test in huilen uitbarstte omdat haar gevoel dom te zijn z diep zat). Gelukkig voor dit meisje leven we 50 jaar later en hebben haar ouders ervoor gekozen naar de vs te gaan. Daar is de focus op cognitie veel minder, en bloeit ze weer op. En ja hoor, ze zal vast lager scoren op intelligentietesten dan kinderen in het regulier onderwijs, maar dat zou ze ook hebben gedaan als ze daar was gebleven.

quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 11:50 schreef Ouder1 het volgende:
http://vorige.nrc.nl/them(...)p/article1836499.eceTe veel om te quoten.. lees maar als het je interesseert.
Dat is een schrijnend verhaal ja. Maar anekdotisch, dus geen bewijs, en bovendien 5 jaar oud en retrospectief dus het speelde eerder. Verder lees ik in het stuk dat 14 van de 70 vrije scholen als zwak worden aangemerkt. Dat is veel, dat geef ik direct toe. Maar dat betekent dat er veel meer niet zwakke vrije scholen zijn. Bovendien lees ik vooral een onderkenning van de problematiek, en een wil om verandering door te zetten. Tot slot vraag ik me af hoe die ouders dit niet hebben kunnen merken. Hoe kan het je niet opvallen dat je kind in groep 7 nauwelijks kan lezen of schrijven? :?

En die pdf heb ik niet helemaal gelezen, maar wel gezocht op vrije scholen maar daar staat niet over in?

[ Bericht 0% gewijzigd door Clubsoda op 08-12-2013 13:34:02 ]
pi_134045438
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 13:02 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Veel belangrijker; Verdiep je in de basisgedachte achter de Vrije School en dan verder dan het promoboekje en promopraatje. En juist dt zie je ouders zelden doen. Ze staren zich blind op de 'creatieve' vakken, de verbinding met de natuur en seizoenen (dat is iets anders dan veel uitstapjes naar de natuur!!), de vieringen en het pedagogisch verantwoorde speelgoed.

Besef wat die basisgedachte is, hoe dat zijn invloed heeft in het gehele onderwijs waar het de VS aangaat. Het is geen Christelijke school waar alleen 'voorgeleefd' wordt en 1 maal per week een uurtje Bijbelse verhalen verteld worden. Het is geen Montessori onderwijs waar de lesstof hetzelfde is als op reguliere scholen maar op een andere wijze wordt aangeboden. Het is een school die doordrenkt is in ALLES met de gedachteleer van Rudolf Steiner. Van kleuren en vorm van lokaal, in hoe de lesstof wordt aangeboden, hoe met de kinderen en de groep wordt omgegaan tot de lesstof aan toe.
Maar er zijn ook legio mensen die dat dus willen, die daar helemaal achter staan. Het zijn niet louter misstappen van mensen die zich niet geinformeerd hebben.
[i]And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
[/i]
pi_134045456
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 13:02 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Veel belangrijker; Verdiep je in de basisgedachte achter de Vrije School en dan verder dan het promoboekje en promopraatje. En juist dt zie je ouders zelden doen. Ze staren zich blind op de 'creatieve' vakken, de verbinding met de natuur en seizoenen (dat is iets anders dan veel uitstapjes naar de natuur!!), de vieringen en het pedagogisch verantwoorde speelgoed.

Besef wat die basisgedachte is, hoe dat zijn invloed heeft in het gehele onderwijs waar het de VS aangaat. Het is geen Christelijke school waar alleen 'voorgeleefd' wordt en 1 maal per week een uurtje Bijbelse verhalen verteld worden. Het is geen Montessori onderwijs waar de lesstof hetzelfde is als op reguliere scholen maar op een andere wijze wordt aangeboden. Het is een school die doordrenkt is in ALLES met de gedachteleer van Rudolf Steiner. Van kleuren en vorm van lokaal, in hoe de lesstof wordt aangeboden, hoe met de kinderen en de groep wordt omgegaan tot de lesstof aan toe.
Je spreekt mij nu toch niet persoonlijk aan op waar ik me in zou "moeten" verdiepen hoop ik?

Het grappige is, dat ik een _voorbeeld_ geef waarop je je boodschap ook kan overbrengen. Met respect voor anderen en niet zo zwart-wit en als een ik-boodschap enzo, je weet wel. Maar komisch genoeg val je dan weer over wat er niet deugt aan de vrije school ^O^
pi_134046253
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2013 13:18 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Wanneer ben je voor het laatst op een vrije school geweest en heb je gekeken of dit nog steeds zo aan de hand is? Heb je open en onbevooroordeeld gekeken?

Uiteraard is het belangrijk goed te kijken, en verder dan je neus lang is. Maar het is ook belangrijk om je eigen pijn los te laten.
Want ik ken ook mensen met jouw pijn die 'gewoon' onderwijs hebben gevolgd. En stabiele mensen die op de vrije school hebben gezeten. De ene mens of de andere reageert ook anders op de gegeven omstandigheden.
precies dit _O_
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_134046536
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 13:26 schreef Clubsoda het volgende:
Zoals ik al zei, dit onderzoek gaat over scholen voor voortgezet onderwijs, terwijl de discussie in dit topic gaat over basisonderwijs (bij mijn weten althans).
Er staat toch echt LETTERLIJK:
quote:
Voor wiskunde geldt dat Vrije schoolleerlingen vaak al binnenkomen op het voortgezet onderwijs met fors lagere scores. De achterstand die ze hebben opgelopen op het (Vrije school) basisonderwijs halen ze in het voortgezet onderwijs niet meer in
Dat gaat toch echt over het BASIS onderwijs.

Een schoolvoorbeeld van selectief lezen.
pi_134046662
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 13:26 schreef Clubsoda het volgende:
En die pdf heb ik niet helemaal gelezen, maar wel gezocht op vrije scholen maar daar staat niet over in?
Tja.. als je hem niet helemaal leest.. lees dan in het ieder geval de quote die ik heb geplaatst.
pi_134046709
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 13:28 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Maar er zijn ook legio mensen die dat dus willen, die daar helemaal achter staan. Het zijn niet louter misstappen van mensen die zich niet geinformeerd hebben.
Klopt. Dat zijn doorgaans de fanatieke antroposofen.
  zondag 8 december 2013 @ 14:11:42 #267
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_134046814
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 10:38 schreef _evenstar_ het volgende:
de VS waar dochter op zat heeft trouwens een pest protocol :)
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat er op dit moment nog scholen zijn die gn pestprotocol hebben.
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 12:48 schreef mignonne het volgende:
Moraal I guess, onderschat de kracht van positieve of negatieve ervaringen niet. Je wordt door zulke dingen echt gevormd en zo'n ervaring heeft forse invloed op je meningsvorming over het onderwerp daarna, hoe objectief je jezelf ook vindt, er zijn maar weinig mensen in staat om zo'n ervaring echt helemaal uit te zetten.
Prima gezegd, maar laat degene die zich door zulke negatieve ervaringen nog steeds laat sturen, zich dat dan wel realiseren.
Ik heb k niet echt een fantastische basisschooltijd gehad (we hadden gelukkig een leuke klas, maar sommige leraren waren echt vreselijk), om over de hel die de middelbare school was maar niet te spreken.
Ongetwijfeld hebben mijn ervaringen hun weerslag op de keuzes die ik voor mijn eigen kind maak. Ik ben echter wel zo eerlijk om in te zien dat toen niet nu is, dat mijn kind mij niet is en dat wat voor mij gold, niet betekent dat "het een feit is".

quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 13:02 schreef Ouder1 het volgende:
Veel belangrijker; Verdiep je in de basisgedachte achter de Vrije School en dan verder dan het promoboekje en promopraatje. En juist dt zie je ouders zelden doen. Ze staren zich blind op de 'creatieve' vakken, de verbinding met de natuur en seizoenen (dat is iets anders dan veel uitstapjes naar de natuur!!), de vieringen en het pedagogisch verantwoorde speelgoed.

Besef wat die basisgedachte is, hoe dat zijn invloed heeft in het gehele onderwijs waar het de VS aangaat. Het is geen Christelijke school waar alleen 'voorgeleefd' wordt en 1 maal per week een uurtje Bijbelse verhalen verteld worden. Het is geen Montessori onderwijs waar de lesstof hetzelfde is als op reguliere scholen maar op een andere wijze wordt aangeboden. Het is een school die doordrenkt is in ALLES met de gedachteleer van Rudolf Steiner. Van kleuren en vorm van lokaal, in hoe de lesstof wordt aangeboden, hoe met de kinderen en de groep wordt omgegaan tot de lesstof aan toe.
Jij blijft maar doen alsof antroposofie iets verschrikkelijks is. Als je die gedachte nou eens even los kon laten... <zucht>
Ik kwam pas in aanraking met het antroposofisch gedachtegoed toen ik me in het fenomeen vrije school ging verdiepen. Voordien had ik er nog nooit van gehoord. Sterker nog, ik kende het hele idee van de Vrije School niet eens.
Toen mijn kind twee was vond de gemeente dat ik me moest gaan verdiepen in de toekomstige basisschool en zond ons een boekje met daarin een kort artikel over elke basisschool in de stad. Zo kwam ik erachter dat de school die ik aanvankelijk voor mijn kind in gedachten had (want dichtbij) op Daltonleest gestoeld was en toen ik me daarin ging verdiepen kwam ik tot de conclusie dat mijn kind op die manier niet tot bloei kan komen (de context waarin ik dit bedoel is dus specifiek voor mijn kind).
Ik ontdekte dat er ook een vrije school was en ging me daarom verdiepen in het antroposofisch gedachtegoed. Ik ontdekte dat er een bepaalde lijn in zat waar ik me wel in kon vinden. Dat zal jou misschien als een gruwel in de oren klinken en mij nog verder in jouw achting doen dalen.
Daar moet ik bij opmerken dat al die zeer ouderwetse en laakbare ideen van Steiner die jij steeds aanhaalt, helemaal niets terug te vinden is in het hedendaagse vrijeschoolonderwijs.

Ik weet niet of je de moeite hebt genomen om dat blog van user "vrijeschoolachtergrond" te lezen, maar ik vind daar toch echt wel heel waardevolle dingen instaan waarin het gedachtegoed van deze vorm van onderwijs wordt uitgelegd.

Daarnaast vind ik het onjuist om maar te blijven hameren op "niet aansluiten op de maatschappij". Het is misschien niet op zijn plaats in dit topic, maar heeft de kredietcrisis en de manier waarop het economisch bestel een zeepbel bleek, niet bewezen dat dit systeem niet werkt of althans niet duurzaam is? Misschien sluiten de waarden die kinderen meekrijgen op de vrije school juist wl heel goed aan bij de maatschappij van de toekomst. Stadsboeren, milieu, klimaatverandering en duurzaamheid, coperatief werken, kleinschaligheid en minder nadruk op louter geld verdienen, wie weet zijn dat dingen die wl aansluiten bij het vrijeschoolonderwijs.
Ik beweer niet dat het zo is, ik schets alleen een mogelijk scenario.
pi_134046877
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 14:04 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Er staat toch echt LETTERLIJK:

[..]

Dat gaat toch echt over het BASIS onderwijs.

Een schoolvoorbeeld van selectief lezen.
maar zijn het significante verschillen?
En komt het door de vrije school of is het bv zo dat mensen met een alfa-inslag (en dus minder talent voor bv wiskunde) eerder voor een vrije school kiezen en daardoor de uitslag benvloeden?

(zit mobiel dus kan de linkjes niet makkelijk lezen)
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen &lt;3
pi_134047065
@ouder1
je zegt: 'Op de VS wordt pesten gezien als een normaal en dus gewenst groepsproces. Een onderdeel van de ontwikkeling.'

Ik weet niet waarop je dit baseert. De scholen waar ik werkte hadden op den duur allemaal een pestprotocol en de leerkrachten, ik ook, volgden trainingen om pesten te kunnen aanpakken.
En ik heb ook situaties meegemaakt waarin er van pesten in mijn klas sprake was. Ik besteedde er veel aandacht aan - ook met alle ouders van de klas, maar ook met de ouders van de pester(s) en de gepeste (n).
Ik heb wel ervaren dat er ook een kans bestaat dat je het niet echt oplost, want er gebeurt ook veel 'in 't geniep' , maar je als volwassenen maar moeilijk je vingers achter krijgt. Tegelijkertijd is het voor het slachtoffer wel heel fijn als die merkt dat er iemand is die hem of haar in bescherming neemt.
Een kind heeft recht op zo veel mogelijk geluk.
Je opvatting "Op de VS wordt pesten gezien als een normaal en dus gewenst groepsproces. Een onderdeel van de ontwikkeling'' moet je volgens mij grondig herzien - ondanks je eigen ervaring.
pi_134047097
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 14:11 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Prima gezegd, maar laat degene die zich door zulke negatieve ervaringen nog steeds laat sturen, zich dat dan wel realiseren.
Ik heb k niet echt een fantastische basisschooltijd gehad (we hadden gelukkig een leuke klas, maar sommige leraren waren echt vreselijk), om over de hel die de middelbare school was maar niet te spreken.
Ongetwijfeld hebben mijn ervaringen hun weerslag op de keuzes die ik voor mijn eigen kind maak. Ik ben echter wel zo eerlijk om in te zien dat toen niet nu is, dat mijn kind mij niet is en dat wat voor mij gold, niet betekent dat "het een feit is".

het was ook voornamelijk gericht aan diegenen die zich nog enorm laten leiden(/lijden ;) ) door hun eigen negatieve ervaringen. Niet op het gros wat hier post :)
:)
pi_134047440
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 14:04 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Er staat toch echt LETTERLIJK:

[..]

Dat gaat toch echt over het BASIS onderwijs.

Een schoolvoorbeeld van selectief lezen.
Dat er basisonderwijs staat betekent niet dat er onderzoek naar is gedaan. Kinderen hebben een achterstand bij binnenkomst op het VO, daaruit wordt aangenomen dat dit opgelopen is tijdens de basisschoolperiode maar dat is niet onderzocht. Speculatief dus. Wie zegt dat er geen selectiebias is (wat tombolafan ook al suggereert). Dat zeg ik letterlijk in mijn vorige post. Selectief lezen?
pi_134047601
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 14:07 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Tja.. als je hem niet helemaal leest.. lees dan in het ieder geval de quote die ik heb geplaatst.
Luister: ik heb je document doorzocht op 'vrije' 'vrije scholen', 'thuiszitters' en 'Herwijer' geen van die zaken geeft een match. Dus ofwel is die quote hl goed verstopt, ofwel komt het uit een ander stuk dan dat jij gelinkt hebt. Ik heb ook de eerste zin van je quote door google gehaald en dat gaf alleen ene hit op Fok!

Maar gut, waar doe ik eigenlijk de moeite voor. Doe je je best voor een inhoudelijke reply en dan komt er dit geharrewar terug. En als ik je daarop aanspreek ben je beledigd.
pi_134047602
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2013 14:26 schreef Clubsoda het volgende:

Selectief lezen?
Nee, een kenmerk van de opgelopen achterstand. :+
pi_134047738
@ouder1
je zegt: Vrije Scholen baseren hun manier van omgaan met de leerlingen, hun lesmethoden EN hun lesstof op de ideen van Rudolf Steiner. Die man is dood en zijn ideen gaan derhalve niet meer met de tijd mee.''

Als je gelijk zou hebben in het feit dat, wanneer iemand gestorven is, ook zijn tijdens het leven ontwikkelde ideen daarmee 'uit de tijd' zijn, ziet het er voor Zuid-Afrika niet rooskleurig uit.....
Ik heb mijn leven lang met opvoedkundige ideen van Steiner gewerkt - inzichten, zeg maar, die mij handvatten gaven om pedagogisch-didactisch bezig te zijn. Wanneer n van die ideen is dat een kind naar zijn natuur een wezen is dat behoefte heeft aan beweging en je komt aan de behoefte tegemoet door bv. bij het aanleren van het rekenen veel beweging mogelijk te maken - het gevaar dat het te lang een groepsgebeuren kan blijven, ten koste van de individuele leerprestatie heb je genoemd - dan is dat een idee dat zeker niet achterhaald is, sterker dat gaat nog 'eeuwen' mee. En daarvan zitten er veel meer in het vrijeschoolonderwijs.
  zondag 8 december 2013 @ 19:22:31 #275
30252 Soempie
Procreating
pi_134056008
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 10:09 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Nee, nee, nee.. Er wordt nu net gezegd dat de VS geen invloed heeft op de rest van je leven }:|
't Staat gewoon in een van z'n lezingen die hij in Oxford heeft gegeven. 'Zoiets dat men in de ziel voelt opkomen wat men vroeger uit eerbied heeft aangenomen, op basis van autoriteit, en wat men nu pas begrijpt, wijst ons er dus nadrukkelijk op dat, als wij goede opvoeders willen zijn, wij niet uit moeten gaan van het moment, maar rekening moeten houden met het hele leven.'

En

quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2013 09:29 schreef Gulara het volgende:

[..]

Ja dat ben ik met je eens. Maar het ging niet eens om de inhoud van de afzonderlijke spreuken. Ze leken het zelf niet heel duidelijk te hebben waarom ze berhaupt die spreuken uitspraken elke ochtend. En zo werden meer dingen afgedaan als "omdat wij het zo doen op de vrije school".
En dat vond ik jammer want ik was er juist omdat ik oprecht (en eigenlijk nog helemaal nog niet bevooroordeeld) wat meer wilde weten.
Maar als ik het goed begrijp hoeven kinderen volgens Steiner ook niet te weten waarom die spreuken er zijn.
Misschien heeft het er ook mee te maken dat hij aangeeft dat je de logica of het intellect pas aan kan spreken als kinderen een bepaalde leeftijd hebben bereikt (14 jaar, geloof ik). Daarvoor draait het volgens mij meer om het navolgen en het beleven.

Ik kan me dan ook helemaal niet vinden in het mensbeeld van Steiner en de uitgangspunten die daar weer uit voort komen.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')