Wordt wel een grappige uitwerking met een enorm machtsblok van lokale partijen dat je dan krijgt.quote:Op woensdag 13 november 2013 18:18 schreef 99.999 het volgende:
Ik zou het wel anders laten verkiezen ipv via de staten via de gemeenteraadsleden, volgens mij krijg je dan een mooiere afspiegeling van de samenleving qua achterban. En de provincies moeten we toch asap van af.
dan is het gelijk iets minder gebonden aan de tweede kamer.quote:Op woensdag 13 november 2013 18:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wordt wel een grappige uitwerking met een enorm machtsblok van lokale partijen dat je dan krijgt.
Precies.quote:Op woensdag 13 november 2013 18:48 schreef 99.999 het volgende:
[..]
dan is het gelijk iets minder gebonden aan de tweede kamer.
Ach, missen we het?quote:Op woensdag 13 november 2013 19:31 schreef Faux. het volgende:
Waarom zijn we eigenlijk zo'n beetje het enige land zonder Grondwettelijk hof?
Nope. Denk ik. Maar België heeft het bijvoorbeeld wel. Zou het een goed idee zijn om Eerste Kamer te vervangen voor Grondwettelijk hof denk jij?quote:
België heeft ook gewoon twee Kamers: Senaat en de Kamer van vertegenwoordigers.quote:Op woensdag 13 november 2013 19:33 schreef Faux. het volgende:
[..]
Nope. Denk ik. Maar België heeft het bijvoorbeeld wel. Zou het een goed idee zijn om Eerste Kamer te vervangen voor Grondwettelijk hof denk jij?
Maar ook een Grondwettelijk hof toch? Is dat niet dubbelop?quote:Op woensdag 13 november 2013 19:36 schreef Wombcat het volgende:
[..]
België heeft ook gewoon twee Kamers: Senaat en de Kamer van vertegenwoordigers.
Zie er de meerwaarde nog niet echt van. Zou hooguit iets kunnen zien in de raad van State wat extra rechten geven op dit onderwerp oid.quote:Op woensdag 13 november 2013 19:33 schreef Faux. het volgende:
[..]
Nope. Denk ik. Maar België heeft het bijvoorbeeld wel. Zou het een goed idee zijn om Eerste Kamer te vervangen voor Grondwettelijk hof denk jij?
Hoeft niet, hangt van de verantwoordelijkheden af. De VS hebben ook twee kamers (senaat en huis van afgevaardigden) en een grondwettelijk hof.quote:Op woensdag 13 november 2013 19:36 schreef Faux. het volgende:
[..]
Maar ook een Grondwettelijk hof toch? Is dat niet dubbelop?
Ik zou het wel logisch vinden als wetten worden getoetst aan de grondwet.quote:Op woensdag 13 november 2013 19:41 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zie er de meerwaarde nog niet echt van. Zou hooguit iets kunnen zien in de raad van State wat extra rechten geven op dit onderwerp oid.
Sommigen wel. Er ligt al enige tijd een Grondwetswijziging in tweede lezing bij de Tweede Kamer dat constitutionele toetsing mogelijk maakt.quote:
Volgens mij niet. De voor de burger meest interessante grondwettelijke bepalingen worden al gewaarborgd door verschillende verdragen, waar dan weer wél aan getoetst mag (of zelfs moet) worden.quote:
Het is meer dat de Eerste Kamer deels een verlengstuk van de Tweede Kamer omdat er partijpolitiek bedreven wordt.quote:Op woensdag 13 november 2013 20:44 schreef tuurke77 het volgende:
Een grondwettelijk hof zou voor Nederland niet veel extra's brengen; Nederland heeft als één van de weinige landen ter wereld een vrij summiere grondwet; er valt weinig te toetsen aan de grondwet omdat er weinig in de grondwet staat.
De discussie over de Eerste Kamer barst alleen maar los op momenten dat de regering geen meerderheid heeft in de Eerste Kamer. Eerste Kamer heeft in Nederland zeker een functie gezien de waan van de dag die regeert in de Tweede Kamer.
Daar heb je op zich gelijk in, maar ik kan mij maar moeilijk aan de indruk onttrekken dat de Eerste Kamer op dit moment niet volledig haar eigen afweging maakt, maar functioneert als verlengstuk van de politieke leiders van de Tweede Kamer. Ik ben op zich niet tegen het bestaan van een EK, maar ze zou anders moeten functioneren dan ze nu doet.quote:Op maandag 18 november 2013 17:39 schreef Hexagon het volgende:
Ik zie eigenlijk niet wat het probleem is wanneer er een politieke tegenmacht mogelijk is wanneer er door hypes en politieke redenen allerlei flutvoorstellen worden aangenomen in de tweede kamer.
De laatste jaren zijn er al zoveel slecht doordachte en populistische voorstellen gedaan dat het goed is dat er een senaat is die die naar de prullenbak kan verwijzen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |