Dat gaat voornamelijk om toeslagen. Beetje rigoureus om iedere uitkeringsgerechtigde dan maar onder curatele te laten stellen, nietwaar?quote:Op zondag 17 november 2013 14:06 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Jij wilt zeggen dat er niet op grote schaal gefraudeerd word met uitkeringsgelden door migranten?
Een deel van de uitkeringen worden direct doorgesluist naar het buitenland.
Daar waar je vindt dat mensen die afhankelijk zijn van het vangnet niet meer in beperkte mate zelf kunnen beslissen wat ze met hun geld doen.quote:
Dat lukt met de bijstand sowieso al niet.quote:Waarom zou de overheid geen eisen mogen stellen aan mensen die een bijstandsuitkering willen? De uitkering is bedoeld om te zorgen dat mensen zich op een minimum kunnen redden, niet om mensen goed in hun persoonlijke behoefte te kunnen voorzien.
Een basisinkomen lijkt me dan een beter idee. Scheelt een hoop ambtenaren en het voorkomt dat mensen zwart gaan werken om meer dan het hoogst noodzakelijke te kunnen doen.quote:Het liefst zou ik een uitkering willen zien in natura; huur, elektra (ed) en verzekering wordt voor je betaald, je krijgt voedselbonnen/pakketten en een prepaid-OV-kaart om te kunnen reizen en dan nog een bedrag voor overige besteding.
Dan moet je iedereen onder curatele stellen, want bijna iedereen krijgt huur. kinder of zorgtoeslag.quote:Op zondag 17 november 2013 14:11 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat gaat voornamelijk om toeslagen. Beetje rigoureus om iedere uitkeringsgerechtigde dan maar onder curatele te laten stellen, nietwaar?
Begrijp je wel wat 'criminaliseren' betekent? Het betekent dat ik vind dat iemand de wet breekt. En dat vind ik dus niet. Ik denk wel dat een deel de wet breekt door te frauderen. Ik denk wel dat het beter is om mensen met een bijstandsuitkering niet te laten beslissen over het geld dat ze krijgen, dat is nergens goed voor. Als je ze, zoals jij zegt, onder curatele stelt, dan weet je zeker dat het geld goed wordt besteed en niet wordt gebruikt voor iets anders dan de 'bare essentials'.quote:Op zondag 17 november 2013 14:17 schreef Xa1pt het volgende:
Daar waar je vindt dat mensen die afhankelijk zijn van het vangnet niet meer in beperkte mate zelf kunnen beslissen wat ze met hun geld doen.
Een basisinkomen, maar dan wel lager dan nu de bijstand, anders wordt het te verleidelijk om thuis te zitten. Daarom is een natura-uitkering veel beter. Stimuleren is de oplossing, niet pamperen.quote:Een basisinkomen lijkt me dan een beter idee. Scheelt een hoop ambtenaren en het voorkomt dat mensen zwart gaan werken om meer dan het hoogst noodzakelijke te kunnen doen.
Prima oplossing is ook hier de natura-uitkering. De overheid betaalt rechtstreeks je toeslag aan je verhuurder, kinderopvang of verzekeraar. Lopen 'ze' ook niet meer achter met betalen en is frauderen een stuk lastiger.quote:Op zondag 17 november 2013 14:17 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dan moet je iedereen onder curatele stellen, want bijna iedereen krijgt huur. kinder of zorgtoeslag.
Dat is beter. Toevallig krijgen wij (de hele flat) een brief in de brievenbus, dat vanaf 1 januari 2014 de huurtoeslag niet meer aan de verhuurder maar aan de huurder wordt overgemaakt.quote:Op zondag 17 november 2013 14:22 schreef Alan_Bastard het volgende:
[..]
Prima oplossing is ook hier de natura-uitkering. De overheid betaalt rechtstreeks je toeslag aan je verhuurder, kinderopvang of verzekeraar. Lopen 'ze' ook niet meer achter met betalen en is frauderen een stuk lastiger.
En dat is het criminaliseren wat ik bedoelde. Krijg je een uitkering dan bepaalt de overheid wel wat goed voor je is en lever je een groot deel van je rechten in. Omdat uitkering.quote:Op zondag 17 november 2013 14:21 schreef Alan_Bastard het volgende:
[..]
Begrijp je wel wat 'criminaliseren' betekent? Het betekent dat ik vind dat iemand de wet breekt. En dat vind ik dus niet. Ik denk wel dat een deel de wet breekt door te frauderen. Ik denk wel dat het beter is om mensen met een bijstandsuitkering niet te laten beslissen over het geld dat ze krijgen, dat is nergens goed voor.
Dan gaan mensen zwart werken om iets niet-noodzakelijks te kunnen kopen. Want als je dat met een bestaansminimum al niet doet en je als gevolg daarvan uiteindelijk op straat komt te staan, waarom zou je dat wel ineens gaan doen als de overheid zorgt dat je vaste lasten betaald worden? Die 'luxe-goederen' kon men daarvoor ook al niet inleveren.quote:Als je ze, zoals jij zegt, onder curatele stelt, dan weet je zeker dat het geld goed wordt besteed en niet wordt gebruikt voor iets anders dan de 'bare essentials'.
De banen liggen tegenwoordig niet bepaald voor het oprapen.quote:Los daarvan is er daarmee een extra stimulans om aan het werk te gaan i.p.v. thuis zitten zonder werk.
Hoe kom je erbij dat de bijstand mensen ertoe verleidt thuis te zitten? Met een basisinkomen wat nog lager ligt dan de bijstand zorg je ervoor dat mensen hun huur niet meer kunnen betalen, schulden verder oplopen en de druk op sociale voorzieningen verder toeneemt.quote:Een basisinkomen, maar dan wel lager dan nu de bijstand, anders wordt het te verleidelijk om thuis te zitten. Daarom is een natura-uitkering veel beter.
Loze woorden.quote:Stimuleren is de oplossing, niet pamperen.
Nog steeds geen criminaliseren. Mensen komen niet echt vaak in de bijstand omdat ze voor zichzelf kunnen zorgen, wel?quote:Op zondag 17 november 2013 14:46 schreef Xa1pt het volgende:
En dat is het criminaliseren wat ik bedoelde. Krijg je een uitkering dan bepaalt de overheid wel wat goed voor je is en lever je een groot deel van je rechten in. Omdat uitkering.
Zit je nu mensen met een bijstandsuitkering te criminaliseren? Tsk!quote:Dan gaan mensen zwart werken om iets niet-noodzakelijks te kunnen kopen. Want als je dat met een bestaansminimum al niet doet en je als gevolg daarvan uiteindelijk op straat komt te staan, waarom zou je dat wel ineens gaan doen als de overheid zorgt dat je vaste lasten betaald worden? Die 'luxe-goederen' kon men daarvoor ook al niet inleveren.
Er zijn 94.000 vacatures en ongeveer 400.000 mensen die bijstand ontvangen.quote:De banen liggen tegenwoordig niet bepaald voor het oprapen.
Ik ken ze persoonlijk.quote:Hoe kom je erbij dat de bijstand mensen ertoe verleidt thuis te zitten?
Kun je dus beter in natura uitbetalen. Mensen kunnen rondkomen met minder dan ze denken.quote:Met een basisinkomen wat nog lager ligt dan de bijstand zorg je ervoor dat mensen hun huur niet meer kunnen betalen, schulden verder oplopen en de druk op sociale voorzieningen verder toeneemt.
Wat praat jij onzin zeg. Telefoon, internet en televisie onnodig ??quote:Op zondag 17 november 2013 14:54 schreef Alan_Bastard het volgende:
[..]
Nog steeds geen criminaliseren. Mensen komen niet echt vaak in de bijstand omdat ze voor zichzelf kunnen zorgen, wel?
[..]
Zit je nu mensen met een bijstandsuitkering te criminaliseren? Tsk!
Betrapt met zwartwerken is wat mij betreft uitsluiting van welke uitkering of toeslag dan ook. Tot ziens, bedankt en succes! Als je niet-noodzakelijke dingen wil kopen, dan ga je maar werken.
[..]
Er zijn 94.000 vacatures en ongeveer 400.000 mensen die bijstand ontvangen.
Dus er zijn wel banen, maar niet genoeg. Van die 400.000 man zijn er 229.000 mensen langdurig werkeloos. Dus in jaren geen baan kunnen vinden. Dan doe je er niet genoeg aan, vind ik.
[..]
Ik ken ze persoonlijk.
[..]
Kun je dus beter in natura uitbetalen. Mensen kunnen rondkomen met minder dan ze denken.
Onnodig: auto, roken, merkproducten, verse groenten, vaker dan 2x per week vlees, nieuwe spullen (2e hands kan ook), kinderen (als je ze nog niet hebt dan), televisie, internet, telefoon etc. etc.
Mensen nemen altijd maar aan dat ze iets nodig hebben.
Blijkbaar heb ik een gevoelige snaar geraakt hier.quote:Op zondag 17 november 2013 15:00 schreef macca728 het volgende:
[..]
Wat praat jij onzin zeg. Telefoon, internet en televisie onnodig ??
Ja 100 jaar geleden.
Hoe gaan ze dan solliciteren ? Met de tam tam ??quote:Op zondag 17 november 2013 15:03 schreef Alan_Bastard het volgende:
[..]
Blijkbaar heb ik een gevoelige snaar geraakt hier.
Als je mijn tekst leest, dan zie je dat er staat: "Kinderen (als je ze nog niet hebt dan". Ik ken mensen die leven van een bijstandsuitkering en dan beslissen een kind 'erbij' te nemen....
En hoe is telefoon, internet en televisie een 1e levensbehoefte? Je kunt ook radio luisteren om op de hoogte te blijven en internetten in de bibliotheek of elders waar er gratis wifi is. Met telefoon bedoel ik meer een telefoonabonnement. Prepaid of een supergoedkope simonly is voldoende (2 euro ofzo)
Nee, in de bibliotheek. Ook bij het UWV staan computers voor je klaar. Laten we wel wezen: het is niet dat je geen tijd hebt om op en neer te fietsen.quote:Op zondag 17 november 2013 15:06 schreef macca728 het volgende:
[..]
Hoe gaan ze dan solliciteren ? Met de tam tam ??
Nee, dat zijn ze niet. Nou ja: telefoon ivm bereikbaarheid nog wel, maar dat kan zoals Alan al aangeeft heel goedkoop prepaid.quote:Ja telefoon, televisie en internet zijn in deze tijd een 1e levensbehoefte.
Ooit van een antenne gehoord?quote:Radio ? Zonder kabel en internet zeker.
Paar tientjes per jaar. Is beter dan paar tientjes per maand.quote:Internetten in de bibliotheek kost ook geld tegenwoordig, alleen voor leden gratis, maar dat kost ook geld.
Dat is het wel, ontvang je bijstand dan behoor je tot een groep mensen die zoveel mogelijk dient te buigen en zo weinig mogelijk dient te kunnen.quote:Op zondag 17 november 2013 14:54 schreef Alan_Bastard het volgende:
[..]
Nog steeds geen criminaliseren.
Natuurlijk wel. Als je geen inkomen hebt kom je in de bijstand. Daar is niet veel voor nodig.quote:Mensen komen niet echt vaak in de bijstand omdat ze voor zichzelf kunnen zorgen, wel?
Leuk, maar dat is geen antwoord op de vraag. Als men nu de niet-noodzakelijke dingen laat liggen omdat er geen geld voor is, waarom zou men dat wel ineens doen als de overheid zorgt dat je vaste lasten betaald zijn? Het is nogal simplistisch om dat af te doen als een kosten/baten-afweging en de dagelijkse praktijk weerspreekt dat eveneens.quote:Zit je nu mensen met een bijstandsuitkering te criminaliseren? Tsk!
Betrapt met zwartwerken is wat mij betreft uitsluiting van welke uitkering of toeslag dan ook. Tot ziens, bedankt en succes! Als je niet-noodzakelijke dingen wil kopen, dan ga je maar werken.
Als je 56 bent moet je er inderdaad gewoon voor zorgen dat je de volgende dag opstaat en 20 jaar jonger bent, ja.quote:Er zijn 94.000 vacatures en ongeveer 400.000 mensen die bijstand ontvangen.
Dus er zijn wel banen, maar niet genoeg. Van die 400.000 man zijn er 229.000 mensen langdurig werkeloos. Dus in jaren geen baan kunnen vinden. Dan doe je er niet genoeg aan, vind ik.
Ik ook, en die weerspreken dat. Maar goed, dan zeg je dus dat naarmate mensen een nog lager inkomen hebben de bereidwilligheid om werk te zoeken stijgt. Ik ben erg benieuwd hoe je dat verhaal wil onderbouwen. Heb je cijfers van mensen die van de beslagvrije voet leven en daardoor gaan werken?quote:Ik ken ze persoonlijk.
Dat wordt ze dan ook dagelijks opgedrongen.quote:Kun je dus beter in natura uitbetalen. Mensen kunnen rondkomen met minder dan ze denken.
Onnodig: auto, roken, merkproducten, verse groenten, vaker dan 2x per week vlees, nieuwe spullen (2e hands kan ook), kinderen (als je ze nog niet hebt dan), televisie, internet, telefoon etc. etc.
Mensen nemen altijd maar aan dat ze iets nodig hebben.
Per post, via email in de bibliotheek of ergens waar je gratis draadloos internet hebt? Telefonisch met je prepaid of desnoods langsgaan om de brief te brengen (je hebt toch tijd genoeg als je in de bijstand zit).quote:Op zondag 17 november 2013 15:06 schreef macca728 het volgende:
[..]
Hoe gaan ze dan solliciteren ? Met de tam tam ??
'Primaire levensbehoeften omvatten zaken als schoon en drinkbaar water, voedsel, kleding, huisvesting en gezondheidszorg"quote:Ja telefoon, televisie en internet zijn in deze tijd een 1e levensbehoefte.
FM?quote:Radio ? Zonder kabel en internet zeker.
Lid worden van de bibliotheek is in vrij veel, zo niet alle, gemeenten gratis voor mensen op een minimumniveau. Je mag ook bij sociale instellingen van de gemeente gratis internetten, soms in het buurhuis. Wellicht bij je buren of familie.quote:Internetten in de bibliotheek kost ook geld tegenwoordig, alleen voor leden gratis, maar dat kost ook geld.
Ik herken het gelijk in de posts van Macca728...quote:Op zondag 17 november 2013 15:10 schreef Janneke141 het volgende:
Denken in problemen en onmogelijkheden, in plaats van kansen en oplossingen. Typerend voor een grote groep uitkeringstrekkers.
Haha omdat je het voor groepen opneemt, hoor je er zelf toe ?quote:Op zondag 17 november 2013 15:11 schreef Alan_Bastard het volgende:
[..]
Ik herken het gelijk in de posts van Macca728...
Moet je niet je post aanpassen als ik je al gequote heb.quote:Op zondag 17 november 2013 15:08 schreef macca728 het volgende:
En ga maar niet op die kwestie met die vacatures en WW ers.
Ik herken het gedrag, ik zeg niet dat je ertoe behoord. Begrijpend lezen is wel handig in een discussie. Mensen zoeken vaak in onmogelijkheden en in rechten, niet in mogelijkheden en plichten.quote:Op zondag 17 november 2013 15:12 schreef macca728 het volgende:
[..]
Haha omdat je het voor groepen opneemt, hoor je er zelf toe ?
Zielig.
Ik ken mensen die hun geslachtsdelen insmeren met brandnetels en daar geil van worden.quote:Op zondag 17 november 2013 15:03 schreef Alan_Bastard het volgende:
[..]
Blijkbaar heb ik een gevoelige snaar geraakt hier.
Als je mijn tekst leest, dan zie je dat er staat: "Kinderen (als je ze nog niet hebt dan". Ik ken mensen die leven van een bijstandsuitkering en dan beslissen een kind 'erbij' te nemen....
Klinkt prikkelend.quote:Op zondag 17 november 2013 15:13 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ik ken mensen die hun geslachtsdelen insmeren met brandnetels en daar geil van worden.
Dat had ik al 10 minuten daarvoor weggehaald, maar goed. Even verversen.quote:Op zondag 17 november 2013 15:14 schreef Alan_Bastard het volgende:
[..]
Klinkt prikkelend.
Mijn reactie was op de gedachte dat Macca728 dacht dat ik kinderen wil afschieten, Ik zei dat het onverstandig is om bewust kinderen 'te nemen' als je in de bijstand zit.
Ik heb niet de hele dag de tijd!quote:Op zondag 17 november 2013 15:15 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dat had ik al 10 minuten daarvoor weggehaald, maar goed. Even verversen.
Even je harde schijf updaten :quote:Op zondag 17 november 2013 15:08 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, in de bibliotheek. Ook bij het UWV staan computers voor je klaar. Laten we wel wezen: het is niet dat je geen tijd hebt om op en neer te fietsen.
[..]
Nee, dat zijn ze niet. Nou ja: telefoon ivm bereikbaarheid nog wel, maar dat kan zoals Alan al aangeeft heel goedkoop prepaid.
[..]
Ooit van een antenne gehoord?
[..]
Paar tientjes per jaar. Is beter dan paar tientjes per maand.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |