quote:
Op maandag 11 november 2013 05:28 schreef Roadtrip het volgende:[..]
Gozer ik waardeer je commentaar. Maar ik hen echt geen rijkeluis kindje. Ik heb lang als vakkenvuller bij de appie gewerkt. Ik was toen blij met een loonsverhoging van 4 euro per uur. Ik heb zonder geld van mijn ouders en zonder stufi op kamers gewoond van die 4 euro. Mijn ouders zouden het trouwens niet eens kunnen betalen te helpen.
Ik verdien ook zoveel om een reden. Ik werk wanneer het nodig is. Een dienst van 16 uur geen probleem. Om 0300 stoppen en 0600 weer beginnen geen probleem. In mijn eigen tijd ergens aan werken geen probleem.
En ja ik kook mijn eigen eten en ruim het studentenhuis op.
Sorry jouw eerdere reactie op mijn commentaar heeft waarschijnlijk mijn laatste reactie gekruist. Of ik heb jouw eerdere reactie inderdaad gewoon over het hoofd gezien.
Tevens wil ik je mijn excuses aanbieden wanneer ik je inderdaad verkeerd beoordeeld heb.
Goed, en nu?
Allereerst zul je een lijstje moeten maken met al jouw uitgaven. Dus abonnementen en lidmaatschaps geld, eten en drinken thuis, eten en drinken buitenshuis, kleedgeld, vakanties, verzekeringen, telefoonkosten, internet etc... nonfood huishoudgeld, leningen of schenkingen aan vrienden (etc... waaronder extra rondjes voor vrienden die zelf minder geld hebben)... nieuwe computers of andere elektrische apparaten of inrichting van jouw kamer etc.
Verjaardagscadeau's of geld dat je besteed aan zelf een feest te organiseren.
Dat is dus bullshitl Je verdient het om schuldenvrij jouw studie af te ronden als je zoveel werkt!
Maar bedenk ook eens hoeveel geld je verliest doordat je zoveel werkt! Hoeveel studiepunten mis je elk jaar doordat je de lessen niet kunt volgen? Hoeveel collegegeld verdampt er door te weinig voortgang in jouw studie... hoeveel huur, gas, elektra en meer, gaan nu verloren doordat je niet eerder afstudeert? En minstens zo belangrijk... hoeveel belasting kun je nu niet terug krijgen omdat je zoveel inkomen hebt... en hoeveel stufi je verliest omdat je zoveel werkt?
Heel goed mogelijk dat je jezelf (indirect) blauw betaald aan uren die je werkt, die je eigenlijk amper iets opleveren (tenzij je het zwart doet).
Maar goed, begin eerst eens met het opstellen van de uitgaven lijst van een of twee maanden (het gedeelte boven de lijn) in dit antwoord.
Dat is een mooie eerste stap!
Groet, Eric.
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.