klopt, maar is wel het begin voor veiliger op de weg zijn. SD heeft helaas gelijk in zijn stelling dat paxen met winterbanden die grip omzetten in extra snelheid waardoor er per saldo niets veranderd.quote:Op zondag 10 november 2013 11:09 schreef daNpy het volgende:
[..]
Rijstijl veranderen is geen alternatief voor gebrek aan grip.
Nou dan, volgens mij krijg je door het gebruik van winterbanden dus alleen maar grotere schades, omdat snelheden omhoog gaan.quote:Op zondag 10 november 2013 11:09 schreef daNpy het volgende:
[..]
Klopt, ik heb ook nergens anders beweerd.
Dat is natuurlijk een kruisende grafiek, omdat je met winterbanden een veel kortere remweg hebt dan zomerbanden kun je harder rijden om dezelfde stopafstand te bereiken. Ik wil niet zeggen dat je harder moet rijden, maar je kan dus al een stukje harder zijn en toch je stopafstand beperkt houden.quote:Op zondag 10 november 2013 11:11 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
klopt, maar is wel het begin voor veiliger op de weg zijn. SD heeft helaas gelijk in zijn stelling dat paxen met winterbanden die grip omzetten in extra snelheid waardoor er per saldo niets veranderd.
Dat is inderdaad zo, maar je kan je afvragen of harder rijden wel zo'n goed idee is.quote:Op zondag 10 november 2013 11:13 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een kruisende grafiek, omdat je met winterbanden een veel kortere remweg hebt dan zomerbanden kun je harder rijden om dezelfde stopafstand te bereiken.
Je zou er alleen wat aan kunnen hebben als je bij sneeuwval voor de strooiwagens als op de weg bent/op wegen moet rijden die niet gestrooid worden.quote:Maar aangezien Nederland bij de eerste regenbui al compleet vaststaat op de maandagochtend helpen banden daar idd niet bij.
Dan zijn we het daarover eensquote:Op zondag 10 november 2013 11:13 schreef daNpy het volgende:
Ik wil niet zeggen dat je harder moet rijden, maar je kan dus al een stukje harder zijn en toch je stopafstand beperkt houden.
Uiteraard. Ik heb net zon hekel aan mafkezen die 120+ rijden op een besneeuwde weg (en totaal niet voelen dat hun auto eigenlijk al geen grip meer heeft) als de mensen die met hun "anticiperen" uit een zijstraat een voorrangsweg op komen gegleden op zomerrubbers omdat (insert Limburgs accent) "het is toch wel glad he, daar is niks aan te doen".quote:
wazzegze?quote:
Da's Limburgeriaansquote:
Het sleutelwoord blijft dus anticiperen en aanpassen. Een bepaalde keuze voor materialen/rubbers kunnen daarbij een positief effect hebben, maar het belangrijkste zit ergens tussen de hoofdsteun en het het stuurwiel.quote:Op zondag 10 november 2013 11:18 schreef daNpy het volgende:
[..]
Uiteraard. Ik heb net zon hekel aan mafkezen die 120+ rijden op een besneeuwde weg (en totaal niet voelen dat hun auto eigenlijk al geen grip meer heeft) als de mensen die met hun "anticiperen" uit een zijstraat een voorrangsweg op komen gegleden op zomerrubbers omdat (insert Limburgs accent) "het is toch wel glad he, daar is niks aan te doen".
quote:Op zondag 10 november 2013 11:23 schreef HarryVanDeSunwep het volgende:
Winterbanden zijn gewoon geldklopperij. Goede 4 seizoenenband en je rijstijl aanpassen bij gladheid is genoeg. De banden industrie zal natuurlijk altijd winterbanden adviseren, als ze maar geld kunnen verdienen. Ook politiek Den Haag zal het nog wel een keer gaan verplichten want dan kunnen ze weer extra belasting innen.
Inderdaad, als iemand zonder verstand gewoon tr hard blijft doorgassen op een bevroren en besneeuwde weg, dan maken winterbanden ook niet echt meer uit.quote:Op zondag 10 november 2013 11:20 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Het sleutelwoord blijft dus anticiperen en aanpassen. Een bepaalde keuze voor materialen/rubbers kunnen daarbij een positief effect hebben, maar het belangrijkste zit ergens tussen de hoofdsteun en het het stuurwiel.
De banden zijn iets van 60 euro per stuk, er opzetten een tientje, voor onder de 300 moet het dus ook kunnen als je niet naar een te dure garage gaat of extreem afwijkende bandenmaat hebt. Wat voor bandenmaat/auto hebben we het hier over?quote:Op zondag 10 november 2013 11:42 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
Voor mijn auto ben ik ¤714,90 kwijt voor lichtmetalen velgen en winterbanden en montage.
Met stalen velgen kan ik voor ¤638,90 klaar zijn.
Toch wel veel geld...
Maar ja een fender bender loopt ook in de papieren.
Uitlijnen? Balanceren zal je bedoelen.quote:Op zondag 10 november 2013 11:54 schreef Sannr_ het volgende:
voor de montage en uitlijnen, en eventueel een paar extra velgen.
Eh ja sorry :$ Uitlijning zou niet moeten veranderen neequote:Op zondag 10 november 2013 11:56 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Uitlijnen? Balanceren zal je bedoelen.
Moet H snelheid zijn rij regelmatig in Duitsland.quote:Op zondag 10 november 2013 11:54 schreef Sannr_ het volgende:
[..]
De banden zijn iets van 60 euro per stuk, er opzetten een tientje, voor onder de 300 moet het dus ook kunnen als je niet naar een te dure garage gaat of extreem afwijkende bandenmaat hebt. Wat voor bandenmaat/auto hebben we het hier over?
Bovendien slijten je zomerbanden niet meer op het moment dat de winterbanden er onder zitten, dus eigenlijk zijn de extra kosten alleen voor de montage en uitlijnen, en eventueel een paar extra velgen.
Rij zelf op V, H is niet zo bijzonder. Welke maat of auto?quote:Op zondag 10 november 2013 11:57 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
[..]
Moet H snelheid zijn rij regelmatig in Duitsland.
En bij de dealer het kan misschien wel goedkoper.
En extra velgen zijn wel handig hoef je niet steeds de banden te wisselen en kan je je velgen eens goed schoonmaken.
Och, het onderzoek dat in de winterperiode meer ongelukken gebeuren met auto's op zomerbanden is pure onzin natuurlijk. En nee, ik ga dat niet weer naar boven toveren...quote:Op zondag 10 november 2013 11:13 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Nou dan, volgens mij krijg je door het gebruik van winterbanden dus alleen maar grotere schades, omdat snelheden omhoog gaan.
Beetje net zoiets als die garp over airbag en gordels in alle auto's vervangen voor een stalen punt op je stuur.. eens kijken hoeveel bumperklevers er nog zo heldhaftig blijven daarna
quote:Op zondag 10 november 2013 11:23 schreef HarryVanDeSunwep het volgende:
Winterbanden zijn gewoon geldklopperij. Goede 4 seizoenenband en je rijstijl aanpassen bij gladheid is genoeg. De banden industrie zal natuurlijk altijd winterbanden adviseren, als ze maar geld kunnen verdienen. Ook politiek Den Haag zal het nog wel een keer gaan verplichten want dan kunnen ze weer extra belasting innen.
Contradictio in terminisquote:Op zondag 10 november 2013 12:15 schreef junkiexp het volgende:
Bij elke bocht glijdt ik de hoek om, en er liggen echt goede Nokian banden om met 6mm profiel.
Ik ben nu dus aan het kijken naar winterbanden want anders is het gewoon echt gevaarlijk.
Nee zeker niet, ik heb een model wat door de Duitsers als een van de betere zomerbanden is gekozen een paar jaar geleden.quote:Op zondag 10 november 2013 12:29 schreef daNpy het volgende:
[..]
Contradictio in terminis
Tip: Neem gewoon A-merk winterbanden, want daar is ook duidelijk verschil in te merken.
Ik heb precies hetzelfde, met achterwiel aandrijving en een goeie gewichtsverdeling zijn winterbanden of 4 seizoenen banden een must. Heb een keer met zomerbanden gehad dat ik een parkeerplek achteruit uit wou draaien, maar hij ging gewoon recht achteruit onafhankelijk van hoe de voorwielen gedraaid stonden en onafhankelijk van de snelheid. Eenmaal uit de parkeerplek had ik wat meer grip op de bereden weg en kon ik wel weer wat sturenquote:Op zondag 10 november 2013 12:15 schreef junkiexp het volgende:
Ik ben het wel eens met winterbanden, en zoals gezegd blijven je zomerbanden lekker in de kast liggen.
Het zal ook per auto verschillen, ik heb een auto met achterwielaandrijving en automaat en best wat vermorgen (230 PK)
Met de tractioncontrol aan en de automaat op winterstand is er nog steeds niet mee te rijden op 235/45/17.
Bij elke bocht glijdt ik de hoek om, en er liggen echt goede Nokian banden om met 6mm profiel.
Ik ben nu dus aan het kijken naar winterbanden want anders is het gewoon echt gevaarlijk.
4 seizoenen slijten sowieso ook wat harder dan zowel zomer als winterbanden in hun seizoenen, maar het scheelt je wel wisselen... tijd is ook geldquote:Op zondag 10 november 2013 12:12 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Ik zou eens een les basis rekenen nemen...
Of je nu 4 zomerbanden en 4 winterbanden slijt in 4 jaar tijd, of 8 all season... Nog niet in acht genomen dat all seasons duurder zijn dan winter en zomerbanden.
Dat hangt er vanaf hoeveel kilometers je maakt per jaar. Bij mij kom ik niet over de 15 000 heen hoor. Ik heb nu 4 all seasons banden voor 68 euro per stuk, toevallig een week of 4 geleden erop laten zetten. Deze bandenspecialist, die ik persoonlijk ook nog eens goed ken, adviseerde me deze te nemen gezien het aantal kilometers dat ik per jaar rij. Winterbanden waren minimaal 20 euro per stuk duurder. Commercieel gezien had ie mij beter die winterbanden kunnen verkopen waardoor hij ook nog eens 2 keer per jaar de kosten voor het verwisselen kon rekenen. Hij adviseerde de voor mij beste en goedkoopste optie.quote:Op zondag 10 november 2013 12:12 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Ik zou eens een les basis rekenen nemen...
Of je nu 4 zomerbanden en 4 winterbanden slijt in 4 jaar tijd, of 8 all season... Nog niet in acht genomen dat all seasons duurder zijn dan winter en zomerbanden.
Bij mijn zaak liggen de parkeervakken iets schuin omhoog, daar kwam ik vooruit niet eens in.quote:Op zondag 10 november 2013 12:36 schreef Sannr_ het volgende:
[..]
Ik heb precies hetzelfde, met achterwiel aandrijving en een goeie gewichtsverdeling zijn winterbanden of 4 seizoenen banden een must. Heb een keer met zomerbanden gehad dat ik een parkeerplek achteruit uit wou draaien, maar hij ging gewoon recht achteruit onafhankelijk van hoe de voorwielen gedraaid stonden en onafhankelijk van de snelheid. Eenmaal uit de parkeerplek had ik wat meer grip op de bereden weg en kon ik wel weer wat sturen
Max snelheid telt voor alle voertuigen wat die band eronder hebben liggen.quote:Op zondag 17 november 2013 00:12 schreef GeenHelpdesk het volgende:
Ik heb daarnet winterbanden gevonden op internet voor de maat 155/80 R12 van Bridgestone. Dit is het enige A-merk dat ik kan vinden voor die kleine maat, de rest is allemaal Chinese rommel.
Dit type staat echter onder de categorie bestelwagens, maar het is voor een personenwagen. Maakt dat uit? Er staat wel in de bandencode: maximumsnelheid 140 kmph, maar dat is opzich geen probleem, dat rijd ik toch nooit. Kan ik die bandjes er gewoon opleggen of gaat dat niet?
Wat is dat dan voor auto met 12" velgen??quote:Op zondag 17 november 2013 00:12 schreef GeenHelpdesk het volgende:
Ik heb daarnet winterbanden gevonden op internet voor de maat 155/80 R12 van Bridgestone. Dit is het enige A-merk dat ik kan vinden voor die kleine maat, de rest is allemaal Chinese rommel.
Dit type staat echter onder de categorie bestelwagens, maar het is voor een personenwagen. Maakt dat uit? Er staat wel in de bandencode: maximumsnelheid 140 kmph, maar dat is opzich geen probleem, dat rijd ik toch nooit. Kan ik die bandjes er gewoon opleggen of gaat dat niet?
Inderdaad, in Nederland is volgens mij de regel dat je banden moet hebben die een hogere snelheid aan moeten kunnen dan je auto kan.quote:Op zondag 17 november 2013 00:29 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Max snelheid telt voor alle voertuigen wat die band eronder hebben liggen.
Weet wel dat je dan (in bijvoorbeeld Duitsland) verplicht bent om een sticker met de max snelheid van de band voor op je dashboard te hebben indien de snelheidsindex lager is dan de daadwerkelijke maximale snelheid die je auto kan halen.
Je mag dat ook in het menu van de auto i stellen, zodat je een waarschuwing krijgt als je harder rijdt.quote:Op zondag 17 november 2013 00:29 schreef RealBizkit666 het volgende:
Weet wel dat je dan (in bijvoorbeeld Duitsland) verplicht bent om een sticker met de max snelheid van de band voor op je dashboard te hebben indien de snelheidsindex lager is dan de daadwerkelijke maximale snelheid die je auto kan halen.
Het is een Daihatsu Cuore met dus de maat 155/80 R12.quote:Op zondag 17 november 2013 01:19 schreef Palomar het volgende:
[..]
Wat is dat dan voor auto met 12" velgen??
En bestelwagenbanden zullen vast wel werken, maar misschien wel wat lawaaiiger/oncomfortabeler/duurder.
Gek hequote:Op zondag 17 november 2013 12:26 schreef GeenHelpdesk het volgende:
[..]
Mijn idee was eerst wel om ze alleen op de voorbanden te leggen, maar dat wordt echt overal afgeraden.
Maar als je niet wegkomt uit een parkeervak met sneeuw wil je wel winterbanden op de aangedreven wielen. Anders heb je er nog weinig aan.quote:
Met sneeuw wil je winterbanden op al je wielen, anders moet je gewoon thuis blijven of met het OV gaanquote:Op zondag 17 november 2013 12:28 schreef GeenHelpdesk het volgende:
[..]
Maar als je niet wegkomt uit een parkeervak met sneeuw wil je wel winterbanden op de aangedreven wielen. Anders heb je er nog weinig aan.
Het is alles of niks, dus of je hebt vier normale banden of je hebt vier winterbanden.quote:Op zondag 17 november 2013 12:28 schreef GeenHelpdesk het volgende:
[..]
Maar als je niet wegkomt uit een parkeervak met sneeuw wil je wel winterbanden op de aangedreven wielen. Anders heb je er nog weinig aan.
Daar heb je gelijk in, echter op een gladde weg zullen in een bocht de banden met de minste grip het eerste wegglijden. In dit geval dus de achterbanden. Dat corrigeer je niet zomaar en is daarom ook erg gevaarlijk.quote:Op zondag 17 november 2013 12:28 schreef GeenHelpdesk het volgende:
[..]
Maar als je niet wegkomt uit een parkeervak met sneeuw wil je wel winterbanden op de aangedreven wielen. Anders heb je er nog weinig aan.
Wettelijk gezien is het toegestaan om op de voorste as andere banden te hebben dan op de achterste as.quote:Op zondag 17 november 2013 12:56 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Het is alles of niks, dus of je hebt vier normale banden of je hebt vier winterbanden.
quote:Op zondag 17 november 2013 19:53 schreef GeenHelpdesk het volgende:
[..]
Wettelijk gezien is het toegestaan om op de voorste as andere banden te hebben dan op de achterste as.
En het kan idd gevaarlijk zijn omdat je achterste banden minder grip hebben, maar het is in mijn ogen altijd nog beter dan 4 zomerbanden.
Dat lijkt me stug ... het klinkt niet erg logisch.quote:Op zondag 17 november 2013 19:58 schreef jitzzzze het volgende:
[..]![]()
Het is wettelijk gezien toegestaan om per wiel verschillende banden te hebben, als je per as maar dezelfde maat gemonteerd hebt.
Daarnaast ben je met vier normale banden beter af dan met 2 winterbanden op je aangedreven as en twee normale op je slepende/sturende as.
Toch is het zo, sla de APK eisen er maar op na.quote:Op zondag 17 november 2013 20:00 schreef GeenHelpdesk het volgende:
[..]
Dat lijkt me stug ... het klinkt niet erg logisch.
Zolang er geen wetenschappelijk bewijs voor is en het wettelijk mogelijk is blijf ik het idd zo doen.
Succes met slippen met je zeer onverstandige setup:quote:Op zondag 17 november 2013 20:00 schreef GeenHelpdesk het volgende:
[..]
Dat lijkt me stug ... het klinkt niet erg logisch.
Zolang er geen wetenschappelijk bewijs voor is en het wettelijk mogelijk is blijf ik het idd zo doen.
Idd veel beroerder, maar als je dan 4 zomerbanden ziet is het nog beroerder;quote:Op zondag 17 november 2013 20:11 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Succes met slippen met je zeer onverstandige setup:
Het is wel leuker rijden.quote:Op zondag 17 november 2013 20:11 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Succes met slippen met je zeer onverstandige setup:
Ik zou het niet doen. Je krijgt een fors verschil in weggedrag, ook op droog en nat wegdek. Gewoon door de andere compound, ander gripniveau etc. De onvoorspelbaarheid neemt alleen maar toe.quote:Op zondag 17 november 2013 19:53 schreef GeenHelpdesk het volgende:
[..]
Wettelijk gezien is het toegestaan om op de voorste as andere banden te hebben dan op de achterste as.
En het kan idd gevaarlijk zijn omdat je achterste banden minder grip hebben, maar het is in mijn ogen altijd nog beter dan 4 zomerbanden.
Ik wacht nog lekker totdat het gaat sneeuwen. Tot nu toe voldoen m'n reguliere banden prima.quote:Op dinsdag 19 november 2013 00:12 schreef Eenskijken het volgende:
Zijn er meer mensen die al winterbanden erop hebben? Ik merk zelf wel een klein verschil, het stuurt wat directer. Maar het is nog ff wachten op de echte kou natuurlijk.
Past er geen 16 inch op je auto? Of heb je zo'n grote remschijven die anders aanlopen bij te kleine velgen? Winterbanden in 16 inch zijn vaak wat beter verkrijgbaar namelijk. Heb zelf zomerwielen in 17 inch (215/45/17), maar winterwielen zijn 16 inch (205/55/16), gisteren nog een setje Pirelli winterbanden opgehaald voor 125 euro waarvan 2 banden nog meer dan 5mm hadden en de andere 2 nog meer dan 6,5mm.quote:Op dinsdag 19 november 2013 11:24 schreef Loveless85 het volgende:
Ik wil ze toch ook wel snel aanschaffen, heb al even zitten kijken naar goede tweedehandsjes, maar niet zoveel te vinden en op Marktplaats wordt je helemaal gestoord... 9 vd 10 advertenties zijn geen particulieren maar Ali of Sjonnie de bandenhandel. Moet ook een wat minder gangbare maat hebben volgens mij, 205/45/R17. Wat raden jullie aan? Ik wil geen troep, maar er hoeft ook niet perse een absoluut A-Merk onder te liggen, liefst met een mooi LM-velgje erbij. Kwam al snel uit op http://www.winterbanden.nl/
Iemand daar ervaring mee? Ze lijken qua nieuwe banden de goedkoopste voor zover ik kon vinden, en hebben ook gewoon wat redelijk uitziende velgjes voor niet al te veel geld.
Ik denk het wel, standaard zit er op dit model (Kia Rio) zelfs 15 volgens mij, neem aan dat als je voor de extra optie '17 LM velgen' gaat ze er niet ook andere remschijven op zettenquote:Op dinsdag 19 november 2013 13:00 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Past er geen 16 inch op je auto? Of heb je zo'n grote remschijven die anders aanlopen bij te kleine velgen? Winterbanden in 16 inch zijn vaak wat beter verkrijgbaar namelijk. Heb zelf zomerwielen in 17 inch (215/45/17), maar winterwielen zijn 16 inch (205/55/16), gisteren nog een setje Pirelli winterbanden opgehaald voor 125 euro waarvan 2 banden nog meer dan 5mm hadden en de andere 2 nog meer dan 6,5mm.
In jouw geval zou je dan op 195/55/16 inch uit komen. Maar goed, het moet wel passen dan. Smallere banden zijn ook nog wat beter in de sneeuw.
Toevallig vanmorgen gemonteerd.quote:Op dinsdag 19 november 2013 00:12 schreef Eenskijken het volgende:
Zijn er meer mensen die al winterbanden erop hebben? Ik merk zelf wel een klein verschil, het stuurt wat directer. Maar het is nog ff wachten op de echte kou natuurlijk.
Het zal je in elk geval een hoop geld kunnen schelen. Voor mijn auto zijn de 17 inch banden ook relatief duur aangezien het niet zo'n gangbare maat is. Voor winterbanden maakt het me toch niet zoveel uit, dus heb gewoon gekozen voor een setje stalen velgen in 16 inch met daarbij dus een goedkoper formaat banden.quote:Op dinsdag 19 november 2013 13:04 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Ik denk het wel, standaard zit er op dit model (Kia Rio) zelfs 15 volgens mij, neem aan dat als je voor de extra optie '17 LM velgen' gaat ze er niet ook andere remschijven op zetten![]()
Dingetje om uit te zoeken in ieder geval, thanks!
Thanks, ziet er inderdaad naar uit dat dat bijna de helft scheeltquote:Op dinsdag 19 november 2013 13:09 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Het zal je in elk geval een hoop geld kunnen schelen. Voor mijn auto zijn de 17 inch banden ook relatief duur aangezien het niet zo'n gangbare maat is. Voor winterbanden maakt het me toch niet zoveel uit, dus heb gewoon gekozen voor een setje stalen velgen in 16 inch met daarbij dus een goedkoper formaat banden.
Yokohama zou ik wel een A-merk durven noemen eigenlijk... Hankook komt er in sommige tests ook best goed vanaf. Er zijn wel meer van die banden die eigenlijk best prima zijn. Ik weet niet of de test van de Autoweek van vorige week ergens online te vinden is, daar staan heel wat resultaten in.quote:Op dinsdag 19 november 2013 13:17 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Thanks, ziet er inderdaad naar uit dat dat bijna de helft scheelt
wat is een beetje goed merk, wat geen A-merk is, beetje wat er onder hangt zeg maar, meeste bang for buck? Ik zie veel over Yokohama en Hankook? Dingen als Firestone?
Neem aan dat de Fortuna's en Wanli's enzo van niveautje afgewerkt loempiavet zijn?
Ga voor A-merk, het scheelt minder in geld als in kwaliteit....!quote:Op dinsdag 19 november 2013 13:17 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Thanks, ziet er inderdaad naar uit dat dat bijna de helft scheelt
wat is een beetje goed merk, wat geen A-merk is, beetje wat er onder hangt zeg maar, meeste bang for buck? Ik zie veel over Yokohama en Hankook? Dingen als Firestone?
Neem aan dat de Fortuna's en Wanli's enzo van niveautje afgewerkt loempiavet zijn?
Valt nu ook nog erg mee, verschilletje van 150 euro ofzo, bij 205/45/17 was het met een Wanli ofzo rond de 900, en met een A-merk 1500+.quote:Op dinsdag 19 november 2013 14:03 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ga voor A-merk, het scheelt minder in geld als in kwaliteit....!
Koop gewoon een setje stalen velgen op MP voor 100 euro. Liefst 15" als dat er ook onder past. Voor 65 euro per band heb je een setje Conti's 850 in 15", dan heb je topbanden en ben je voor in totaal 350 euro klaar.quote:Op dinsdag 19 november 2013 14:18 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Valt nu ook nog erg mee, verschilletje van 150 euro ofzo, bij 205/45/17 was het met een Wanli ofzo rond de 900, en met een A-merk 1500+.
Yokohama dus prima te doen? Altijd lease gereden, dus geen ervaring ermee, dus ken eigenlijk alleen Continental, Vredestein, Pirelli, en Bridgestone als A-merken
Falken.quote:Op dinsdag 19 november 2013 13:17 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Thanks, ziet er inderdaad naar uit dat dat bijna de helft scheelt
wat is een beetje goed merk, wat geen A-merk is, beetje wat er onder hangt zeg maar, meeste bang for buck? Ik zie veel over Yokohama en Hankook? Dingen als Firestone?
Neem aan dat de Fortuna's en Wanli's enzo van niveautje afgewerkt loempiavet zijn?
Oh ik vind dit nu ook al redelijk hoor, voor een eurootje of 700 heb ik nu prima bandjes, met een redelijk LM velgje erbij, uitgebalanceerd afgeleverdquote:Op dinsdag 19 november 2013 14:54 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Koop gewoon een setje stalen velgen op MP voor 100 euro. Liefst 15" als dat er ook onder past. Voor 65 euro per band heb je een setje Conti's 850 in 15", dan heb je topbanden en ben je voor in totaal 350 euro klaar.
Je hebt zeker een punt hoor, maar het is nog een redelijk nieuwe auto, ziet er verder netjes uit, zitten nu ook mooie velgen onder, dan vind ik het echt zo'n wereld van verschil om naar stalen velgjes terug te gaan. Met een beetje pech rijdt je er hier in Nederland toch zo'n 4 maanden op. Ik hoef ook geen supermooie A-merk topvelgen, gewoon iets wat op het eerste gezicht netjes uitziet.quote:Op dinsdag 19 november 2013 15:39 schreef Piet__Piraat het volgende:
Ik vind het een hoop geld. Maar goed, misschien heb ik een andere referentiekader. Het zijn winterbanden, who the fuck cares voor lichtmetaal?
Maar goed, misschien denk ik te pragmatisch. Het spul moet gewoon werken. Of het er mooi uit lijkt me van ondergeschikt belang, vooral voor die paar maanden en als daar honderden euro's 'winst' tegenover staan.
Het is duidelijk crisis
Ik.quote:Op dinsdag 19 november 2013 15:39 schreef Piet__Piraat het volgende:
Ik vind het een hoop geld. Maar goed, misschien heb ik een andere referentiekader. Het zijn winterbanden, who the fuck cares voor lichtmetaal?
Ik.quote:Op dinsdag 19 november 2013 15:39 schreef Piet__Piraat het volgende:
Het zijn winterbanden, who the fuck cares voor lichtmetaal?
quote:Op dinsdag 19 november 2013 18:18 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Maar jij rijdt een Bimmer. Loveless rijdt een Rio
quote:Op dinsdag 19 november 2013 18:18 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Maar jij rijdt een Bimmer. Loveless rijdt een Rio
Aangezien je voor een set velgen + banden gaat, ben je dan niet met 195/55/16 veel goedkoper uit?quote:Op woensdag 20 november 2013 10:33 schreef Loveless85 het volgende:
[..]![]()
Vandaag maar eens een keuze maken en bestellen, nog ff rondneuzen of het ergens goedkoper kan, maar voor een complete set kwam ik volgens mij al snel uit bij winterbanden.nl
Ja klopt, ga ik dus doen. voor 205/45/17 kwam ik met banden niveau'tje Fortuna en de goedkoopste velgjes maar net onder de 1000, nu met redelijke velgen en A-merk banden op 700quote:Op woensdag 20 november 2013 10:37 schreef daNpy het volgende:
[..]
Aangezien je voor een set velgen + banden gaat, ben je dan niet met 195/55/16 veel goedkoper uit?
Dat is nagenoeg hetzelfde als je 205/45/17 maat
prima.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 15:28 schreef Falco het volgende:
Hoe gaat het tegenwoordig met onze winterbandenrijders
De winterbanden liggen nog in de opslag, volstrekt onnodig met het "winter"weer tot nu toe.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 15:28 schreef Falco het volgende:
Hoe gaat het tegenwoordig met onze winterbandenrijders
Same here. Als de winter zo door kwakkelt komen ze er hooguit een maandje of anderhalf op, namelijk de wintersporttijd. Maar ik vermoed dat het nog wel aantrekt. Het is pas begin januari, de echte winter moet nog komen.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 16:39 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
De winterbanden liggen nog in de opslag, volstrekt onnodig met het "winter"weer tot nu toe.
Uitstekend, zelfs op een C1 zijn ze erg fijnquote:Op vrijdag 3 januari 2014 15:28 schreef Falco het volgende:
Hoe gaat het tegenwoordig met onze winterbandenrijders
Wat wil je weten?quote:Op vrijdag 3 januari 2014 15:28 schreef Falco het volgende:
Hoe gaat het tegenwoordig met onze winterbandenrijders
prima, dacht dat er nog wel profiel zat op zat, dat viel ff tegen.... dus bij de toch al dure beurt kwamen er ook nog ff 4 winterbanden bij...... En dat met deze Temperaturen.... mjah, zit in DLD en ik ga niet weer wisselen.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 15:28 schreef Falco het volgende:
Hoe gaat het tegenwoordig met onze winterbandenrijders
Volgend jaar later wisselen? Of zit je wel in Zuid-Duitsland in een tricky gebied?quote:Op zaterdag 4 januari 2014 09:24 schreef gateway het volgende:
[..]
prima, dacht dat er nog wel profiel zat op zat, dat viel ff tegen.... dus bij de toch al dure beurt kwamen er ook nog ff 4 winterbanden bij...... En dat met deze Temperaturen.... mjah, zit in DLD en ik ga niet weer wisselen.
Maar verwacht dat er nog wel een tijd komt dat ze nodig zijn, winter is nog vroeg (winter? de bloemen lopen alweer uit!)
nee zit aan de NL grens bij Aaltenquote:Op zaterdag 4 januari 2014 10:02 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Volgend jaar later wisselen? Of zit je wel in Zuid-Duitsland in een tricky gebied?
Ik heb bewust gewacht en ze liggen nu nog in de berging. Juist omdat het bij mij ook net voldoende is om nog één winter mee te rijden, dus ik stel het zo lang mogelijk uit.
En toen kwamen ze ineens op mijn pad voor 150 euro, inclusief passende stalen velgen.quote:Op zondag 10 november 2013 11:03 schreef Anne het volgende:
Ik zou ook wel graag winterbanden willen hebben, maar heb het geld er op dit moment niet voor (over; andere prioriteiten).
Mocht het weer echt zo erg zijn, dan stap ik bij mijn moeder in de auto, die wel winterbanden heeft.
Die werkt toch maar 1 afslag verder.
Vorig jaar en het jaar ervoor ook op die manier gedaan.
Nicequote:Op maandag 6 januari 2014 13:12 schreef Anne het volgende:
[..]
En toen kwamen ze ineens op mijn pad voor 150 euro, inclusief passende stalen velgen.
Gekocht.
Maar nog niet eronder gelegdis ook nog niet nodig met deze temperaturen.
Ja, behalve dan dat ik vrijdag in de sneeuw zit met de auto... Maar idioot wat een temperatuur. Had zelfs op zeker moment 18,5 gr op het dash. Al was dat kort daarna weer 15.quote:Op maandag 6 januari 2014 18:35 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Vandaag 15 graden op de teller, tijd voor zomerbanden
Woeps, 125 euro zelfs.quote:Op maandag 6 januari 2014 13:12 schreef Anne het volgende:
[..]
En toen kwamen ze ineens op mijn pad voor 150 euro, inclusief passende stalen velgen.
Gekocht.
Maar nog niet eronder gelegdis ook nog niet nodig met deze temperaturen.
Zou ik zo effe niet weten uit mijn hoofd, zal es effe kijken.quote:Op maandag 13 januari 2014 21:01 schreef Piet__Piraat het volgende:
Wat voor merkbanden zijn het dan? Zijn ze niet toevallig oud en gaar? Want dat hoort echt niet. Ze horen iets stroperiger te rijden, maar niet veel minder grip te bieden
kleinere bandenmaat nemen? kamaraad heeft nu ook de winterbanden op zijn Audi, en das dus een kleinere maat dat normaal, Maar de wegligging en stuurgedrag is nu een stuk beter! die gaat dus ook naar kleinere zomersloffenquote:Op maandag 13 januari 2014 21:02 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Zou ik zo effe niet weten uit mijn hoofd, zal es effe kijken.
Achter in 235/45/17
Voor in 225/45/17
Daar zou het wel een beetje aan kunnen liggen misschien, maar dit scheelt zo gruwelijk veel met mijn el cheapo (roadstone ofzo) zomerrubber dat ik er serieus van schrok de eerste keer. standaard ligt er 215/65 15 op, dus zó vreselijk veel breder is het nou ook weer nietquote:Op maandag 13 januari 2014 21:18 schreef gateway het volgende:
[..]
kleinere bandenmaat nemen? kamaraad heeft nu ook de winterbanden op zijn Audi, en das dus een kleinere maat dat normaal, Maar de wegligging en stuurgedrag is nu een stuk beter! die gaat dus ook naar kleinere zomersloffen
Dat is altijd het eerste dat ik doe. Die van mij waren echt ontzettend zacht, duurde even voordat ze op druk warenquote:Op maandag 13 januari 2014 21:30 schreef daNpy het volgende:
Winterbanden in die maat hebben weinig zin idd, ik ha de originele maat of smaller genomen
Is de druk wel goed?
Ik kwam er van het weekend achter dat ik wel met érg lage druk reed
Vergeten te checken bij montage![]()
Mjah, deze lagen erop. Planning is/was ook om deze set effe op te crossen; achter is sowieso niet zo geweldig meer, en voor iets te breed voor de ET/H waarde (lees; loopt liep net ietsje aan op de veerskottel, maar er zit verschil in de breedte in de velgen volgens mij, dus voorbanden van 225 op de achterwielen, en op de voorvelgen iets in 215/45 17 terugzetten, of anders zomerbanden op deze set, en de OEM-wielen opknappen (stralen en PC'en) en daar een winterset van maken.quote:Op maandag 13 januari 2014 21:30 schreef daNpy het volgende:
Winterbanden in die maat hebben weinig zin idd, ik ha de originele maat of smaller genomen
Is de druk wel goed?
Ik kwam er van het weekend achter dat ik wel met érg lage druk reed
Vergeten te checken bij montage![]()
Dus, ik doe er goed aan om ze er weer onder vandaan te schroeven en pas te monteren als het daadwerkelijk gaat sneeuwen?quote:Op dinsdag 14 januari 2014 08:38 schreef Piet__Piraat het volgende:
Klopt, met regen merk je ook weinig verschil. Met gladheid kun je door een grotere hoeveelheid lamellen wat eerder grip hebben en met sneeuw ga je het verschil superduidelijk merken.
Met regen zou je in principe ook meer water moeten afvoeren, en een kortere remweg hebben.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 08:38 schreef Piet__Piraat het volgende:
Klopt, met regen merk je ook weinig verschil. Met gladheid kun je door een grotere hoeveelheid lamellen wat eerder grip hebben en met sneeuw ga je het verschil superduidelijk merken.
"In principe", ja. Maar ik heb het idee dat dat verhaal al wat achterhaald begint te worden. Als je goede zomerbanden hebt kun je in de regen ook prima uit de voeten.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 08:49 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
Met regen zou je in principe ook meer water moeten afvoeren, en een kortere remweg hebben.
Ligt ook aan de temperatuur buiten.
Dat moet je zelf weten. Bij mij zijn ze er nu vooral uit noodzaak onder gegaan, reed met de zomerbanden op het canvas. Anders had ik ze nu nog gehad.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 08:40 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Dus, ik doe er goed aan om ze er weer onder vandaan te schroeven en pas te monteren als het daadwerkelijk gaat sneeuwen?
die herrie kan ik beamen idd, mijn achterbanden zingen als een debiel op de snelweg. Toen ze er net onder zaten dacht ik eerst dat er een lager de geest had gegevenquote:Op dinsdag 14 januari 2014 07:27 schreef jitzzzze het volgende:
Ik moet zeggen dat ik weinig verschil merk tussen mijn winterbanden en mijn normale banden. Wel meer herrie en meer rolweerstand. Ik ben nog niet overtuigd van het nut, ik hoop dat zodra het wel gaan sneeuwen en glad wordt ik wel meer verschil ga merken.
Ik moet zeggen dat ik je visie deel, heb ze er nu een maandje onder zitten maar echt overtuigd ben ik niet van de nut en noodzaak. De afgelopen jaren heb ik het hele jaar rondgereden op normale banden; ook bij sneeuwval. En dat ging prima, als je je maar aanpast aan de omstandiheden.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 08:55 schreef Piet__Piraat het volgende:
Dat moet je zelf weten. Bij mij zijn ze er nu vooral uit noodzaak onder gegaan, reed met de zomerbanden op het canvas. Anders had ik ze nu nog gehad.
Mijn visie: zomerbanden en winterbanden zijn deels marketingtruc. Dat hele verhaal met onder de 7 graden presteren winterbanden beter, geloof ik niet zo. Compounds zijn zo verbeterd de afgelopen jaren dat ik er van overtuigd ben dat je met goede 'zomerbanden' prima door kan rijden, ook als het kouder wordt. Pas als het ook overdag stevig begint te vriezen en de temperatuur amper boven nul komt, kunnen winterbanden wel eens beter gaan presteren, maar dan nog denk ik dat het gros van de bestuurders hier weinig van merkt. Het is desondanks niet verkeerd om ze dan te hebben. Wanneer ik ze zéker wil hebben en ze ook absoluut beter presteren, is bij mogelijke gladheid (meer lamellen die grip zoeken) en bij sneeuw.
Ik heb de afgelopen jaren altijd pas gewisseld als de eerste sneeuwvlokken gingen vallen, en heb ze er vervolgens onder laten zitten. Maar zo gauw de temperatuur regelmatig boven nul komt en de sneeuwkans verdwijnt (en ik niet meer naar sneeuwgebieden hoef), gaan ze er direct onderuit.
Nou heb ik ook vrij stille normale banden, dus het is echt een verschil van dag en nacht. Plus ik rij zo'n 1000km in een week, dus ik word er aardig horendol van.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 08:55 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
die herrie kan ik beamen idd, mijn achterbanden zingen als een debiel op de snelweg. Toen ze er net onder zaten dacht ik eerst dat er een lager de geest had gegeven
Mijn eerste ervaring met winterbanden is tot nu toe redelijk teleurstellend.
In normaal gebruik bieden ze ook weinig voordeel, vandaar dat ik ze normaal gesproken pas monteer als het echt nodig is.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 09:08 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat ik je visie deel, heb ze er nu een maandje onder zitten maar echt overtuigd ben ik niet van de nut en noodzaak. De afgelopen jaren heb ik het hele jaar rondgereden op normale banden; ook bij sneeuwval. En dat ging prima, als je je maar aanpast aan de omstandiheden.
Dit jaar heb ik voor het eerst winterbanden, gewoon om te kijken hoe het is. En tot nu toe valt het tegen.
Heb dus vorig jaar wel met RWD en B-merk achterbanden rondgereden in de sneeuw, in een auto zonder elektronica. En dat ging eigenlijk prima, dus ik neem aan dat ik dat dit jaar nog steeds kanquote:Op dinsdag 14 januari 2014 09:16 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
In normaal gebruik bieden ze ook weinig voordeel, vandaar dat ik ze normaal gesproken pas monteer als het echt nodig is.
Ik heb ook jaren met zomerbanden gereden in de echte winterse omstandigheden (weliswaar niet met RWD) en dat ging prima, maar het verschil met winterbanden merk je echt wel en geeft een veiliger gevoel. Dus ik zou zeggen: lekker laten zitten en even afwachten tot het echt koud wordt en winterig wordt, dan merk je het wel.
Tot die tijd is het gewoon een compromis. Want eerlijk is eerlijk: ze presteren onder extremere omstandigheden prima, maar de rest van de tijd heb je ze niet nodig. Het is pure marketing voor 95% van het jaar, omdat anders niemand die krengen koopt. En men blaat het 7 graden-verhaal gewoon klakkeloos na.
as said; ik reed hiervoor op cheapass rommel, omdat er 4 nieuwe onder zaten toen ik hem kocht, heb ik vorig jaar ook sneeuw mee gedaan en dat viel niet tegen, zelfs meg regen waren ze best goed; béter als die smackzooi die ik er nu onder heb iig. Van de week nam ik de afrit van de snelweg op een redelijk relaxte manier in de regen, en toen ik wilde remmen lag ik bijna achterop mijn voorganger, het is dat ik de boelkloedigheid had om alles los te laten, opnieuw aan te zetten en erlangs te sturen, anders had ik een beste klapper gemaakt. Ik reed gewoon normaal, had zéker 35-40 meter remafstand, en ging ook niet als een dolle in de ankers. Bij mij is het vertrouwen behoorlijk onder 0 op het moment. Met mijn ouwe 'rommel' banden was me dat zéker niet gebeurd; die blokkeerden nóóitquote:Op dinsdag 14 januari 2014 09:08 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat ik je visie deel, heb ze er nu een maandje onder zitten maar echt overtuigd ben ik niet van de nut en noodzaak. De afgelopen jaren heb ik het hele jaar rondgereden op normale banden; ook bij sneeuwval. En dat ging prima, als je je maar aanpast aan de omstandiheden.
Dit jaar heb ik voor het eerst winterbanden, gewoon om te kijken hoe het is. En tot nu toe valt het tegen.
[..]
Nou heb ik ook vrij stille normale banden, dus het is echt een verschil van dag en nacht. Plus ik rij zo'n 1000km in een week, dus ik word er aardig horendol van.
mijn antieke hok uit 84 heeft geen ABS of andere spannende afkortingenquote:Op dinsdag 14 januari 2014 09:31 schreef JohnB52 het volgende:
Banden horen ook niet te blokkeren met ABS toch?
Welk merk heb je er nu onder?
Welk merk zomerbanden?
Bij mijn Saab 9-3 had ik er eerst C-merk banden onder, drama, niet mee te rijden in natte omstandigheden, daarna Continental zomerbanden. Goede grip in droog, prima in nat. En nu Michelin Alpin banden, die geven wel voldoende grip, zowel droog als nat, en omdat ze er vorig jaar ook onder zaten, weet ik dat ik met sneeuw ook normaal kan rijden, en heel gemakkelijk: ook normaal wegrijden in de sneeuw!
Ja, voor heeft 0.0 grip bij remmen (gevoel) blokkert echt lang voordat ik een fatsoenlijke vertraging heb. En achter breekt domweg uit bij (flink) nat wegdek.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 13:08 schreef JohnB52 het volgende:
Oh het stond in die linkjes.
Voor heb je Bridgestone en achter Toyo (vind ik geen a merk, Maargoed) en in verschillende breedte?
Dan denk ik dat het daarin te vinden is...
Precies, hoevaak je auto's ziet die de banden in de verkeerde rijrichting hebben liggen... Dat zijn er best veel als je er op gaat letten.quote:Op woensdag 15 januari 2014 09:54 schreef Piet__Piraat het volgende:
Dat hoort niet.
Stomme vraag misschien, maar liggen ze er wel in de goede rijrichting op?
Ook dat natuurlijkquote:Op woensdag 15 januari 2014 12:33 schreef JohnB52 het volgende:
En er staat op : <----------- rotation
Ik heb dat 4 weken terug al gedaan...quote:Op donderdag 20 februari 2014 21:23 schreef artm het volgende:
Alweer tijd om de winterbanden eraf te gooien?
was het überhaupt weer voor winterbanden??quote:Op donderdag 20 februari 2014 21:23 schreef artm het volgende:
Alweer tijd om de winterbanden eraf te gooien?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |