klopt, maar is wel het begin voor veiliger op de weg zijn. SD heeft helaas gelijk in zijn stelling dat paxen met winterbanden die grip omzetten in extra snelheid waardoor er per saldo niets veranderd.quote:Op zondag 10 november 2013 11:09 schreef daNpy het volgende:
[..]
Rijstijl veranderen is geen alternatief voor gebrek aan grip.
Nou dan, volgens mij krijg je door het gebruik van winterbanden dus alleen maar grotere schades, omdat snelheden omhoog gaan.quote:Op zondag 10 november 2013 11:09 schreef daNpy het volgende:
[..]
Klopt, ik heb ook nergens anders beweerd.
Dat is natuurlijk een kruisende grafiek, omdat je met winterbanden een veel kortere remweg hebt dan zomerbanden kun je harder rijden om dezelfde stopafstand te bereiken. Ik wil niet zeggen dat je harder moet rijden, maar je kan dus al een stukje harder zijn en toch je stopafstand beperkt houden.quote:Op zondag 10 november 2013 11:11 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
klopt, maar is wel het begin voor veiliger op de weg zijn. SD heeft helaas gelijk in zijn stelling dat paxen met winterbanden die grip omzetten in extra snelheid waardoor er per saldo niets veranderd.
Dat is inderdaad zo, maar je kan je afvragen of harder rijden wel zo'n goed idee is.quote:Op zondag 10 november 2013 11:13 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een kruisende grafiek, omdat je met winterbanden een veel kortere remweg hebt dan zomerbanden kun je harder rijden om dezelfde stopafstand te bereiken.
Je zou er alleen wat aan kunnen hebben als je bij sneeuwval voor de strooiwagens als op de weg bent/op wegen moet rijden die niet gestrooid worden.quote:Maar aangezien Nederland bij de eerste regenbui al compleet vaststaat op de maandagochtend helpen banden daar idd niet bij.
Dan zijn we het daarover eensquote:Op zondag 10 november 2013 11:13 schreef daNpy het volgende:
Ik wil niet zeggen dat je harder moet rijden, maar je kan dus al een stukje harder zijn en toch je stopafstand beperkt houden.
Uiteraard. Ik heb net zon hekel aan mafkezen die 120+ rijden op een besneeuwde weg (en totaal niet voelen dat hun auto eigenlijk al geen grip meer heeft) als de mensen die met hun "anticiperen" uit een zijstraat een voorrangsweg op komen gegleden op zomerrubbers omdat (insert Limburgs accent) "het is toch wel glad he, daar is niks aan te doen".quote:
wazzegze?quote:
Da's Limburgeriaansquote:
Het sleutelwoord blijft dus anticiperen en aanpassen. Een bepaalde keuze voor materialen/rubbers kunnen daarbij een positief effect hebben, maar het belangrijkste zit ergens tussen de hoofdsteun en het het stuurwiel.quote:Op zondag 10 november 2013 11:18 schreef daNpy het volgende:
[..]
Uiteraard. Ik heb net zon hekel aan mafkezen die 120+ rijden op een besneeuwde weg (en totaal niet voelen dat hun auto eigenlijk al geen grip meer heeft) als de mensen die met hun "anticiperen" uit een zijstraat een voorrangsweg op komen gegleden op zomerrubbers omdat (insert Limburgs accent) "het is toch wel glad he, daar is niks aan te doen".
quote:Op zondag 10 november 2013 11:23 schreef HarryVanDeSunwep het volgende:
Winterbanden zijn gewoon geldklopperij. Goede 4 seizoenenband en je rijstijl aanpassen bij gladheid is genoeg. De banden industrie zal natuurlijk altijd winterbanden adviseren, als ze maar geld kunnen verdienen. Ook politiek Den Haag zal het nog wel een keer gaan verplichten want dan kunnen ze weer extra belasting innen.
Inderdaad, als iemand zonder verstand gewoon tr hard blijft doorgassen op een bevroren en besneeuwde weg, dan maken winterbanden ook niet echt meer uit.quote:Op zondag 10 november 2013 11:20 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Het sleutelwoord blijft dus anticiperen en aanpassen. Een bepaalde keuze voor materialen/rubbers kunnen daarbij een positief effect hebben, maar het belangrijkste zit ergens tussen de hoofdsteun en het het stuurwiel.
De banden zijn iets van 60 euro per stuk, er opzetten een tientje, voor onder de 300 moet het dus ook kunnen als je niet naar een te dure garage gaat of extreem afwijkende bandenmaat hebt. Wat voor bandenmaat/auto hebben we het hier over?quote:Op zondag 10 november 2013 11:42 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
Voor mijn auto ben ik ¤714,90 kwijt voor lichtmetalen velgen en winterbanden en montage.
Met stalen velgen kan ik voor ¤638,90 klaar zijn.
Toch wel veel geld...
Maar ja een fender bender loopt ook in de papieren.
Uitlijnen? Balanceren zal je bedoelen.quote:Op zondag 10 november 2013 11:54 schreef Sannr_ het volgende:
voor de montage en uitlijnen, en eventueel een paar extra velgen.
Eh ja sorry :$ Uitlijning zou niet moeten veranderen neequote:Op zondag 10 november 2013 11:56 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Uitlijnen? Balanceren zal je bedoelen.
Moet H snelheid zijn rij regelmatig in Duitsland.quote:Op zondag 10 november 2013 11:54 schreef Sannr_ het volgende:
[..]
De banden zijn iets van 60 euro per stuk, er opzetten een tientje, voor onder de 300 moet het dus ook kunnen als je niet naar een te dure garage gaat of extreem afwijkende bandenmaat hebt. Wat voor bandenmaat/auto hebben we het hier over?
Bovendien slijten je zomerbanden niet meer op het moment dat de winterbanden er onder zitten, dus eigenlijk zijn de extra kosten alleen voor de montage en uitlijnen, en eventueel een paar extra velgen.
Rij zelf op V, H is niet zo bijzonder. Welke maat of auto?quote:Op zondag 10 november 2013 11:57 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
[..]
Moet H snelheid zijn rij regelmatig in Duitsland.
En bij de dealer het kan misschien wel goedkoper.
En extra velgen zijn wel handig hoef je niet steeds de banden te wisselen en kan je je velgen eens goed schoonmaken.
Och, het onderzoek dat in de winterperiode meer ongelukken gebeuren met auto's op zomerbanden is pure onzin natuurlijk. En nee, ik ga dat niet weer naar boven toveren...quote:Op zondag 10 november 2013 11:13 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Nou dan, volgens mij krijg je door het gebruik van winterbanden dus alleen maar grotere schades, omdat snelheden omhoog gaan.
Beetje net zoiets als die garp over airbag en gordels in alle auto's vervangen voor een stalen punt op je stuur.. eens kijken hoeveel bumperklevers er nog zo heldhaftig blijven daarna
quote:Op zondag 10 november 2013 11:23 schreef HarryVanDeSunwep het volgende:
Winterbanden zijn gewoon geldklopperij. Goede 4 seizoenenband en je rijstijl aanpassen bij gladheid is genoeg. De banden industrie zal natuurlijk altijd winterbanden adviseren, als ze maar geld kunnen verdienen. Ook politiek Den Haag zal het nog wel een keer gaan verplichten want dan kunnen ze weer extra belasting innen.
Contradictio in terminisquote:Op zondag 10 november 2013 12:15 schreef junkiexp het volgende:
Bij elke bocht glijdt ik de hoek om, en er liggen echt goede Nokian banden om met 6mm profiel.
Ik ben nu dus aan het kijken naar winterbanden want anders is het gewoon echt gevaarlijk.
Nee zeker niet, ik heb een model wat door de Duitsers als een van de betere zomerbanden is gekozen een paar jaar geleden.quote:Op zondag 10 november 2013 12:29 schreef daNpy het volgende:
[..]
Contradictio in terminis
Tip: Neem gewoon A-merk winterbanden, want daar is ook duidelijk verschil in te merken.
Ik heb precies hetzelfde, met achterwiel aandrijving en een goeie gewichtsverdeling zijn winterbanden of 4 seizoenen banden een must. Heb een keer met zomerbanden gehad dat ik een parkeerplek achteruit uit wou draaien, maar hij ging gewoon recht achteruit onafhankelijk van hoe de voorwielen gedraaid stonden en onafhankelijk van de snelheid. Eenmaal uit de parkeerplek had ik wat meer grip op de bereden weg en kon ik wel weer wat sturenquote:Op zondag 10 november 2013 12:15 schreef junkiexp het volgende:
Ik ben het wel eens met winterbanden, en zoals gezegd blijven je zomerbanden lekker in de kast liggen.
Het zal ook per auto verschillen, ik heb een auto met achterwielaandrijving en automaat en best wat vermorgen (230 PK)
Met de tractioncontrol aan en de automaat op winterstand is er nog steeds niet mee te rijden op 235/45/17.
Bij elke bocht glijdt ik de hoek om, en er liggen echt goede Nokian banden om met 6mm profiel.
Ik ben nu dus aan het kijken naar winterbanden want anders is het gewoon echt gevaarlijk.
4 seizoenen slijten sowieso ook wat harder dan zowel zomer als winterbanden in hun seizoenen, maar het scheelt je wel wisselen... tijd is ook geldquote:Op zondag 10 november 2013 12:12 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Ik zou eens een les basis rekenen nemen...
Of je nu 4 zomerbanden en 4 winterbanden slijt in 4 jaar tijd, of 8 all season... Nog niet in acht genomen dat all seasons duurder zijn dan winter en zomerbanden.
Dat hangt er vanaf hoeveel kilometers je maakt per jaar. Bij mij kom ik niet over de 15 000 heen hoor. Ik heb nu 4 all seasons banden voor 68 euro per stuk, toevallig een week of 4 geleden erop laten zetten. Deze bandenspecialist, die ik persoonlijk ook nog eens goed ken, adviseerde me deze te nemen gezien het aantal kilometers dat ik per jaar rij. Winterbanden waren minimaal 20 euro per stuk duurder. Commercieel gezien had ie mij beter die winterbanden kunnen verkopen waardoor hij ook nog eens 2 keer per jaar de kosten voor het verwisselen kon rekenen. Hij adviseerde de voor mij beste en goedkoopste optie.quote:Op zondag 10 november 2013 12:12 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Ik zou eens een les basis rekenen nemen...
Of je nu 4 zomerbanden en 4 winterbanden slijt in 4 jaar tijd, of 8 all season... Nog niet in acht genomen dat all seasons duurder zijn dan winter en zomerbanden.
Bij mijn zaak liggen de parkeervakken iets schuin omhoog, daar kwam ik vooruit niet eens in.quote:Op zondag 10 november 2013 12:36 schreef Sannr_ het volgende:
[..]
Ik heb precies hetzelfde, met achterwiel aandrijving en een goeie gewichtsverdeling zijn winterbanden of 4 seizoenen banden een must. Heb een keer met zomerbanden gehad dat ik een parkeerplek achteruit uit wou draaien, maar hij ging gewoon recht achteruit onafhankelijk van hoe de voorwielen gedraaid stonden en onafhankelijk van de snelheid. Eenmaal uit de parkeerplek had ik wat meer grip op de bereden weg en kon ik wel weer wat sturen
Max snelheid telt voor alle voertuigen wat die band eronder hebben liggen.quote:Op zondag 17 november 2013 00:12 schreef GeenHelpdesk het volgende:
Ik heb daarnet winterbanden gevonden op internet voor de maat 155/80 R12 van Bridgestone. Dit is het enige A-merk dat ik kan vinden voor die kleine maat, de rest is allemaal Chinese rommel.
Dit type staat echter onder de categorie bestelwagens, maar het is voor een personenwagen. Maakt dat uit? Er staat wel in de bandencode: maximumsnelheid 140 kmph, maar dat is opzich geen probleem, dat rijd ik toch nooit. Kan ik die bandjes er gewoon opleggen of gaat dat niet?
Wat is dat dan voor auto met 12" velgen??quote:Op zondag 17 november 2013 00:12 schreef GeenHelpdesk het volgende:
Ik heb daarnet winterbanden gevonden op internet voor de maat 155/80 R12 van Bridgestone. Dit is het enige A-merk dat ik kan vinden voor die kleine maat, de rest is allemaal Chinese rommel.
Dit type staat echter onder de categorie bestelwagens, maar het is voor een personenwagen. Maakt dat uit? Er staat wel in de bandencode: maximumsnelheid 140 kmph, maar dat is opzich geen probleem, dat rijd ik toch nooit. Kan ik die bandjes er gewoon opleggen of gaat dat niet?
Inderdaad, in Nederland is volgens mij de regel dat je banden moet hebben die een hogere snelheid aan moeten kunnen dan je auto kan.quote:Op zondag 17 november 2013 00:29 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Max snelheid telt voor alle voertuigen wat die band eronder hebben liggen.
Weet wel dat je dan (in bijvoorbeeld Duitsland) verplicht bent om een sticker met de max snelheid van de band voor op je dashboard te hebben indien de snelheidsindex lager is dan de daadwerkelijke maximale snelheid die je auto kan halen.
Je mag dat ook in het menu van de auto i stellen, zodat je een waarschuwing krijgt als je harder rijdt.quote:Op zondag 17 november 2013 00:29 schreef RealBizkit666 het volgende:
Weet wel dat je dan (in bijvoorbeeld Duitsland) verplicht bent om een sticker met de max snelheid van de band voor op je dashboard te hebben indien de snelheidsindex lager is dan de daadwerkelijke maximale snelheid die je auto kan halen.
Het is een Daihatsu Cuore met dus de maat 155/80 R12.quote:Op zondag 17 november 2013 01:19 schreef Palomar het volgende:
[..]
Wat is dat dan voor auto met 12" velgen??
En bestelwagenbanden zullen vast wel werken, maar misschien wel wat lawaaiiger/oncomfortabeler/duurder.
Gek hequote:Op zondag 17 november 2013 12:26 schreef GeenHelpdesk het volgende:
[..]
Mijn idee was eerst wel om ze alleen op de voorbanden te leggen, maar dat wordt echt overal afgeraden.
Maar als je niet wegkomt uit een parkeervak met sneeuw wil je wel winterbanden op de aangedreven wielen. Anders heb je er nog weinig aan.quote:
Met sneeuw wil je winterbanden op al je wielen, anders moet je gewoon thuis blijven of met het OV gaanquote:Op zondag 17 november 2013 12:28 schreef GeenHelpdesk het volgende:
[..]
Maar als je niet wegkomt uit een parkeervak met sneeuw wil je wel winterbanden op de aangedreven wielen. Anders heb je er nog weinig aan.
Het is alles of niks, dus of je hebt vier normale banden of je hebt vier winterbanden.quote:Op zondag 17 november 2013 12:28 schreef GeenHelpdesk het volgende:
[..]
Maar als je niet wegkomt uit een parkeervak met sneeuw wil je wel winterbanden op de aangedreven wielen. Anders heb je er nog weinig aan.
Daar heb je gelijk in, echter op een gladde weg zullen in een bocht de banden met de minste grip het eerste wegglijden. In dit geval dus de achterbanden. Dat corrigeer je niet zomaar en is daarom ook erg gevaarlijk.quote:Op zondag 17 november 2013 12:28 schreef GeenHelpdesk het volgende:
[..]
Maar als je niet wegkomt uit een parkeervak met sneeuw wil je wel winterbanden op de aangedreven wielen. Anders heb je er nog weinig aan.
Wettelijk gezien is het toegestaan om op de voorste as andere banden te hebben dan op de achterste as.quote:Op zondag 17 november 2013 12:56 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Het is alles of niks, dus of je hebt vier normale banden of je hebt vier winterbanden.
quote:Op zondag 17 november 2013 19:53 schreef GeenHelpdesk het volgende:
[..]
Wettelijk gezien is het toegestaan om op de voorste as andere banden te hebben dan op de achterste as.
En het kan idd gevaarlijk zijn omdat je achterste banden minder grip hebben, maar het is in mijn ogen altijd nog beter dan 4 zomerbanden.
Dat lijkt me stug ... het klinkt niet erg logisch.quote:Op zondag 17 november 2013 19:58 schreef jitzzzze het volgende:
[..]![]()
Het is wettelijk gezien toegestaan om per wiel verschillende banden te hebben, als je per as maar dezelfde maat gemonteerd hebt.
Daarnaast ben je met vier normale banden beter af dan met 2 winterbanden op je aangedreven as en twee normale op je slepende/sturende as.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |