Nou, je 'ik heb wel eens gehoord' stelling is vrij belachelijk. Of dat uitmaakt?quote:Op vrijdag 15 november 2013 12:48 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Ik heb ook wel eens gehoord dat mensen op 'honderd' huizen de helft van de vraagprijs bieden en dan uiteindelijk prijs hebben.
En maakt het uiteindelijk uit of het belachelijk is of niet?
Ach, wat heeft dat voor nut. Een huis koop je om te wonen, niet om een geldelijke overwinning te behalen.quote:Op vrijdag 15 november 2013 12:48 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Ik heb ook wel eens gehoord dat mensen op 'honderd' huizen de helft van de vraagprijs bieden en dan uiteindelijk prijs hebben.
En maakt het uiteindelijk uit of het belachelijk is of niet?
Ach ja, 400.000 of 200.000 euro, wat maakt het uit hè...quote:Op vrijdag 15 november 2013 13:49 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ach, wat heeft dat voor nut. Een huis koop je om te wonen, niet om een geldelijke overwinning te behalen.
Dat zeg ik toch niet? Koop jij een huis afhankelijk van meer factoren of puur de gedachte dat je lekker hebt bespaard?quote:Op vrijdag 15 november 2013 13:53 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Ach ja, 400.000 of 200.000 euro, wat maakt het uit hè...
Ah, ik dacht dat hij een grap maakte. Maar hij meent het dus?quote:Op vrijdag 15 november 2013 13:26 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Nou, je 'ik heb wel eens gehoord' stelling is vrij belachelijk. Of dat uitmaakt?
het idee dat je een huis hebt om in te wonen is niet bij iedereen hier echt doorgedrongen Erikquote:Op vrijdag 15 november 2013 14:02 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch niet? Koop jij een huis afhankelijk van meer factoren of puur de gedachte dat je lekker hebt bespaard?
Ja, natuurlijk meen ik het. Het is toch algemeen bekend dat e notoire onderbieders zijn, die zo nu en dan succes hebben?quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:12 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ah, ik dacht dat hij een grap maakte. Maar hij meent het dus?
Ja en er zijn ook mensen die hun huis tegen een belachelijk hoog en dus onrealistisch bedrag te koop zettenquote:Op vrijdag 15 november 2013 14:22 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Ja, natuurlijk meen ik het. Het is toch algemeen bekend dat e notoire onderbieders zijn, die zo nu en dan succes hebben?
Het zal een combinatie van factoren zijn natuurlijk. Maar een goede deal maken, kan nooit kwaad.quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:02 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch niet? Koop jij een huis afhankelijk van meer factoren of puur de gedachte dat je lekker hebt bespaard?
Dat iemand die twijfels over 'of het belachelijk over komt om laag te bieden', daar niet eens over moet nadenken. Je biedt gewoon zo laag als je zelf wil, boeit het wat een ander daar van denkt. Laat ook vooral niet merken dat je het huis graag wil.quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:23 schreef opgebaarde het volgende:
helijk hoog en dus onrealistisch bedrag te koop zetten
Wat is je punt?
Schaduwofferte heet datquote:Op vrijdag 15 november 2013 13:26 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Ik ga maar eens een mass email aanmaken waarbij ik op alle 360.000 panden op funda een bod van 20% doe. Moeten er toch zeker vijf blijven plakken![]()
100 keer de helft voor noppes bieden, kan jij je tijd niet wat beter besteden?quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:25 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Dat iemand die twijfels over 'of het belachelijk over komt om laag te bieden', daar niet eens over moet nadenken. Je biedt gewoon zo laag als je zelf wil, boeit het wat een ander daar van denkt. Laat ook vooral niet merken dat je het huis graag wil.
En 100 keer de helft bieden is veel leuker dan twee keer lopen stressen of je 10% onder de prijs moet gaan zitten of 15%...
Het is algemeen bekend dat dit soort praatjes het goed doen op het wereldwijde net, maar dat de kans dat je op weg naar de Albert Heijn Bigfoot tegenkomt groter is - en realistischer. Doe Biggie de groeten van me als je 'm tegenkomt, overigens.quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:22 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Ja, natuurlijk meen ik het. Het is toch algemeen bekend dat e notoire onderbieders zijn, die zo nu en dan succes hebben?
Ieder z'n meug hè.quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:29 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
100 keer de helft voor noppes bieden, kan jij je tijd niet wat beter besteden?
Als je daar je plezier uit moet halen, dan gaat er toch wat mis.
Als ik even zin kan maken, zal ik volgend weekend eens 100 keer een bod doen op Funda. Kan dat eigenlijk zomaar anoniem, of moet ik daarvoor moeilijk doen en bewijzen dat ik het kan betalen?quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:31 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Het is algemeen bekend dat dit soort praatjes het goed doen op het wereldwijde net, maar dat de kans dat je op weg naar de Albert Heijn Bigfoot tegenkomt groter is - en realistischer. Doe Biggie de groeten van me als je 'm tegenkomt, overigens.
Zou is de toekomstige vorm van als.quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:32 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Ieder z'n meug hè.
Neem het niet zo letterlijk, ik heb dat niet zelf gedaan. Ik zou het liever doen, dan lopen malen over een paar procent.
Ja, en?quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:33 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Zou is de toekomstige vorm van als.
Als je het niet kan betalen doe je toch 95%? Succes gegarandeerd. Post je hier een lijstje van de biedingen en het antwoord?quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:33 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Als ik even zin kan maken, zal ik volgend weekend eens 100 keer een bod doen op Funda. Kan dat eigenlijk zomaar anoniem, of moet ik daarvoor moeilijk doen en bewijzen dat ik het kan betalen?
95% van de vraagprijs? Wat heb ik daar aan?quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:35 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Als je het niet kan betalen doe je toch 95%? Succes gegarandeerd. Post je hier een lijstje van de biedingen en het antwoord?
Ik had niet de indruk dat wat je post ergens toe leidt waar je wat aan hebt. Noch dat dat de bedoeling was. Bied een appel en een ei. Niet teveel panden kopen van het weekend he, dat is zo vervelend als je maandag wakker wordt met twintig koopcontracten om je heen.quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:36 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
95% van de vraagprijs? Wat heb ik daar aan?
Zit je dan met je huis in Zundert noord voor een goede prijs. En een lol dat je hebt.quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:23 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Het zal een combinatie van factoren zijn natuurlijk. Maar een goede deal maken, kan nooit kwaad.
Dat je het koopt om in te wonen, staat daar volledig los van, want dat lijkt me evident.
Heel veel constructiefs komt er van jouw kant ook niet op papier.quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:46 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Ik had niet de indruk dat wat je post ergens toe leidt waar je wat aan hebt. Noch dat dat de bedoeling was. Bied een appel en een ei. Niet teveel panden kopen van het weekend he, dat is zo vervelend als je maandag wakker wordt met twintig koopcontracten om je heen.
Lees je wel wat ik schrijf? Je biedt toch niet op een huis dat je niet wilt?quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:47 schreef eriksd het volgende:
[..]
Zit je dan met je huis in Zundert noord voor een goede prijs. En een lol dat je hebt.
Laat je geestesziek verklaren, dan kun je overal onderuit.quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:51 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Heel veel constructiefs komt er van jouw kant ook niet op papier.
Ik vraag simpelweg: kun je lukraak bieden op Funda, zonder ergens aan vast te zitten en zonder één cent te hoeven uitgeven?
Wat is dit dan voor experiment? Het hele doel van deze exercitie ontgaat mij.quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:52 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Lees je wel wat ik schrijf? Je biedt toch niet op een huis dat je niet wilt?
(behalve als experiment)
quote:Op vrijdag 15 november 2013 15:00 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Laat je geestesziek verklaren, dan kun je overal onderuit.
quote:Heel veel constructiefs komt er van jouw kant ook niet op papier
Achterhalen wat het slagingspercentage is van onderbieden.quote:Op vrijdag 15 november 2013 15:02 schreef eriksd het volgende:
[..]
Wat is dit dan voor experiment? Het hele doel van deze exercitie ontgaat mij.
Google maar eens op handelsonbekwaam en verbintenissenrechtquote:
Ja, dat geloof ik allemaal wel.quote:Op vrijdag 15 november 2013 15:19 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Google maar eens op handelsonbekwaam en verbintenissenrecht
Dit topic wordt veel te serieus genomen.quote:Op vrijdag 15 november 2013 15:31 schreef opgebaarde het volgende:
Het is geen halfje wit of product van de kringloopwinkel Albert
Ik ga even in mijn arm snijden, misschien tot straks
Wát? Meen je dat serieus? Zo iemand heb ik nog nooit mee gemaakt. Iedereen in mijn omgeving is na een afgeslagen bod zo van stuk dat ze een week nodig hebben om te herstellen van de teleurstelling en jij biedt graag in de rondte weg? Wil je die huizen eigenlijk wel eens hebben?quote:Op vrijdag 15 november 2013 14:25 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
En 100 keer de helft bieden is veel leuker dan twee keer lopen stressen of je 10% onder de prijs moet gaan zitten of 15%...
Wanneer je veeeeel potentiële huizen hebt, waar je wel in zou willen wonen.quote:Op vrijdag 15 november 2013 17:34 schreef pfaf het volgende:
[..]
Wát? Meen je dat serieus? Zo iemand heb ik nog nooit mee gemaakt. Iedereen in mijn omgeving is na een afgeslagen bod zo van stuk dat ze een week nodig hebben om te herstellen van de teleurstelling en jij biedt graag in de rondte weg? Wil je die huizen eigenlijk wel eens hebben?
zo ken ik er ook wel een paar , iemand hier die ik ken zit al twee jaar te wachten op een koper om naar de filipijnen te kunnen gaan, heeft daar al een huis en kennissen, die zit op hete kolen en een paar vechtscheidingenquote:Op zaterdag 16 november 2013 08:48 schreef Pap89 het volgende:
[..]
Wanneer je veeeeel potentiële huizen hebt, waar je wel in zou willen wonen.
Dan is "asociaal" bieden, eerder slim.
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Zo zijn er hier ook een paar situaties, man van 80 wil met z'n vrouw naar appartement, appartement gekocht. Vrouw overlijdt, man heeft dubbele lasten.
Dat is nu al 2 jaar zo.
Die zal iig nog wel een tegenbod willen doen/overwegen op een lage bieding.
Tuurlijk, maar ik ageer tegen de achteloosheid die Lemans24 schijnbaar heeft en waarvan hij denkt dat iedereen die heeft. Op het moment dat je op een huis biedt begint er toch van alles te kriebelen? Ga je elke uur van de dag even de foto's bekijken, zie je je mogelijk toekomstige kinderen er lopen, stel je je voor wat je komende jaren eventueel wilt veranderen, et cetera. Ik zie niet hoe die werkelijkheid (die echt niet alleen de mijne is, maar door iedereen in mijn omgeving gedeeld wordt) rijmt met willekeurig en absurd laag bieden...quote:Op zaterdag 16 november 2013 08:48 schreef Pap89 het volgende:
[..]
Wanneer je veeeeel potentiële huizen hebt, waar je wel in zou willen wonen.
Dan is "asociaal" bieden, eerder slim.
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Zo zijn er hier ook een paar situaties, man van 80 wil met z'n vrouw naar appartement, appartement gekocht. Vrouw overlijdt, man heeft dubbele lasten.
Dat is nu al 2 jaar zo.
Die zal iig nog wel een tegenbod willen doen/overwegen op een lage bieding.
Ach, zal het niet gewoon getroll zijn?quote:Op zaterdag 16 november 2013 11:34 schreef pfaf het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar ik ageer tegen de achteloosheid die Lemans24 schijnbaar heeft en waarvan hij denkt dat iedereen die heeft. Op het moment dat je op een huis biedt begint er toch van alles te kriebelen? Ga je elke uur van de dag even de foto's bekijken, zie je je mogelijk toekomstige kinderen er lopen, stel je je voor wat je komende jaren eventueel wilt veranderen, et cetera. Ik zie niet hoe die werkelijkheid (die echt niet alleen de mijne is, maar door iedereen in mijn omgeving gedeeld wordt) rijmt met willekeurig en absurd laag bieden...
LOL serieus??? Kijk jij er echt zo naar?quote:Op zaterdag 16 november 2013 11:34 schreef pfaf het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar ik ageer tegen de achteloosheid die Lemans24 schijnbaar heeft en waarvan hij denkt dat iedereen die heeft. Op het moment dat je op een huis biedt begint er toch van alles te kriebelen? Ga je elke uur van de dag even de foto's bekijken, zie je je mogelijk toekomstige kinderen er lopen, stel je je voor wat je komende jaren eventueel wilt veranderen, et cetera.
Hij haalt verhalen van mensen die dicht bij hem staan erbij.quote:Op zaterdag 16 november 2013 13:07 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
LOL serieus??? Kijk jij er echt zo naar?
Dan ben je of nog piepjong, of heb je gewoon nog geen drol meegemaakt in je leven, denk ik dan.
300 stuks denk ik. Gemiddeld 80% onder de vraagprijs. Minimaal.quote:Op zaterdag 16 november 2013 13:35 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Hij haalt verhalen van mensen die dicht bij hem staan erbij.
Jij daarentegen hebt het over het algemeen alleen over je ouders en hun onroerendgoed ervaringen...
Hoeveel huizen heb jij gekocht, is het al 1? Met je denigrerende opmerking doe je alsof het er al minimaal drie zijn en dan nog...
Er zijn ook genoeg ouderen die wegdromen omwille van een idealistisch plaatje tot de koude douche, en jongeren die juist heel nuchter zijn, een aantal huizen selecteren die voldoen aan de wensen en daarmee aan de slag gaan.quote:Op zaterdag 16 november 2013 13:07 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
LOL serieus??? Kijk jij er echt zo naar?
Dan ben je of nog piepjong, of heb je gewoon nog geen drol meegemaakt in je leven, denk ik dan.
quote:http://www.nu.nl/economie(...)ocht-in-oktober.html
Meer woningen verkocht in oktober
In oktober zijn 16,7 procent meer woningen verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook vergeleken met september 2013 is er sprake van een stijging, namelijk 6,9 procent.
Dat blijkt uit cijfers van het Kadaster, dat in oktober 9.929 verkochte woningen registreerde.
Vooral vrijstaande woningen werden in oktober meer verkocht, een stijging van 22,5 procent in vergelijking met vorig jaar. De toename is het kleinst bij tussenwoningen, namelijk 16 procent.
In vergelijking met september dit jaar is de grootste stijging te zien bij appartementen (11,9 procent) en de kleinste stijging wederom bij tussenwoningen (3,5 procent).
Zeeland
In alle provincies is een toename van het aantal verkochte woningen te zien in vergelijking met vorig jaar. In Zeeland werden maar liefst 41 procent meer woningen verkocht. In vergelijking met september laat enkel Flevoland geen stijging zien.
In oktober vonden 197 executieveilingen plaats, een daling van 12,4 procent in vergelijking met vorig jaar. Het aantal geregistreerde hypotheken nam met 4,9 procent toe.
Het Kadaster registreert de verkoop op het moment dat bij de notaris de overdracht plaatsvindt. Dit in tegenstelling tot de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM), die uitgaat van het moment dat de ontbindende voorwaarden in de koopakte verlopen, wat een paar maanden eerder is.
Ger Hukker, voorzitter van de NVM, sprak in oktober de verwachting uit dat het aantal verkochte woningen in heel 2013 iets lager zal komen te liggen ten opzichte van vorig jaar.
quote:Op maandag 18 november 2013 10:08 schreef poemojn het volgende:
Het gaat goed met de huizenmarkt!!!!!!!!![]()
![]()
De huizenmarkt in Londen gaat nu als een dolle. Dat dat niet houdbaar is ziet iedereen. De banken zijn hier grotendeels al in staatshanden of met staatsgaranties overeind gehouden. Dat zal dus ook wel loslopen met dat omvallen.quote:Op maandag 18 november 2013 10:51 schreef Blik het volgende:
De huizenmarkt kan hier niet veel meer klappen, dat de banken een flinke opdonder gaan krijgen hoor je van meer mensen zoals o.a. Joris Luijendijk.
Overigens kan de huizenmarkt dan natuurlijk ook compleet stil komen te staan, als de banken omvallen
De impact van het omvallen van een zakenbank als Lehman Brothers had ook een enorme impact, datzelfde gebeurt natuurlijk ook als één of meerdere grotere zakenbanken uit London omvallen. Dan heeft het alsnog een flinke impact op de staatsfinanciën en dus een grote impact op ons allesquote:Op maandag 18 november 2013 10:55 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De huizenmarkt in Londen gaat nu als een dolle. Dat dat niet houdbaar is ziet iedereen. De banken zijn hier grotendeels al in staatshanden of met staatsgaranties overeind gehouden. Dat zal dus ook wel loslopen met dat omvallen.
Aantal huizen verkocht (lopend gemiddelde over 12 maanden):quote:Op maandag 18 november 2013 10:08 schreef poemojn het volgende:
Het gaat goed met de huizenmarkt!!!!!!!!![]()
![]()
Dik herstel man!quote:Op maandag 18 november 2013 12:56 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Aantal huizen verkocht (lopend gemiddelde over 12 maanden):
[ afbeelding ]
Altijd fijn, zo'n grafiek waarbij de as niet netjes op 0 begint.....quote:Op maandag 18 november 2013 12:56 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Dit grafiekje is niet zo interessant, leuker is het om 2012 en 2013 uit te zetten als aparte lijnen in een grafiek (per maand en cumulatief). Dan kan je ook de seizoenswisselingen beter volgen.quote:Op maandag 18 november 2013 12:56 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Tja, je wilt manipulatief handelen of je wilt het nietquote:Op maandag 18 november 2013 13:05 schreef nikao het volgende:
[..]
Altijd fijn, zo'n grafiek waarbij de as niet netjes op 0 begint.....
Hoezo? Wil je nog meer bewijs zien dat er van herstel nog láááng geen sprake is?quote:Op maandag 18 november 2013 13:08 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dit grafiekje is niet zo interessant, leuker is het om 2012 en 2013 uit te zetten als aparte lijnen in een grafiek (per maand en cumulatief). Dan kan je ook de seizoenswisselingen beter volgen.
Ik wil graag een grafiekje zien waar we misschien nog iets van kunnen leren.quote:Op maandag 18 november 2013 13:10 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Hoezo? Wil je nog meer bewijs zien dat er van herstel nog láááng geen sprake is?
Dat zou kunnen inderdaad. Maar er is natuurlijk wel veel gebeurd om de balansen van de Nederlandse banken te verbeteren de afgelopen jaren.quote:Op maandag 18 november 2013 12:42 schreef Blik het volgende:
[..]
De impact van het omvallen van een zakenbank als Lehman Brothers had ook een enorme impact, datzelfde gebeurt natuurlijk ook als één of meerdere grotere zakenbanken uit London omvallen. Dan heeft het alsnog een flinke impact op de staatsfinanciën en dus een grote impact op ons alles
Er is niks "netjes" aan "op 0 beginnen". Dat haalt alleen de nauwkeurigheid onderuit. Tenzij je je graag laat manipuleren door niet naar de schaalverdeling te kijken, maar dan kan je net zo goed de grafiek gewoon overslaan. Als ik op 0 begin valt de bruikbare informatie niet meer af te lezen...quote:Op maandag 18 november 2013 13:05 schreef nikao het volgende:
[..]
Altijd fijn, zo'n grafiek waarbij de as niet netjes op 0 begint.....
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.censuur :O
quote:Op maandag 18 november 2013 13:45 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Als ik op 0 begin valt de bruikbare informatie niet meer af te lezen...Lol!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Een eigen kavel, een zelf-ontwerp of een helemaal zelfgebouwde woning. Het fenomeen 'zelfbouw' wordt steeds populairder in ons land. En het brengt een kentering teweeg in de sector: er wordt weer samengewerkt en meer met toekomstige bewoners gecommuniceerd. Bouwen 'vanuit de vraag' zorgt ervoor dat het monopolie op de smaak niet langer bij projectontwikkelaars en grootaannemers ligt. Zo krijgt elk huis weer een verhaal. 'Vrije kavels te koop!'
Doetie ook niet. Hooguit bodemt het aan de onderkant wat uit. Tijdelijk, tot de volgende kabinetsmaatregel.quote:Op maandag 18 november 2013 23:22 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik geloof er niet zo in dat de woningmarkt zich herstelt en de prijsdalingen langzaam stoppen..
Heb je er ook een onderbouwing voor waarom de prijzen zullen blijven dalen? Immers dat is niet bepaald realistischer dan het idee dat ze maar zullen blijven stijgen.quote:Op dinsdag 19 november 2013 07:02 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Doetie ook niet. Hooguit bodemt het aan de onderkant wat uit. Tijdelijk, tot de volgende kabinetsmaatregel.
Dat dit soort ontwikkelingen een panacee zijn voor de woningmarkt durf ik sterk te betwijfelen.quote:Op maandag 18 november 2013 20:59 schreef michaelmoore het volgende:
http://www.tvgids.nl/programma/15431344/Tegenlicht/
[..]
*Zucht* begin je nou alweer? Deze vraag heb ik onderhand al vijf keer beantwoord. En niet alleen ik.quote:Op dinsdag 19 november 2013 07:55 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Heb je er ook een onderbouwing voor waarom de prijzen zullen blijven dalen? Immers dat is niet bepaald realistischer dan het idee dat ze maar zullen blijven stijgen.
http://www.nu.nl/economie(...)hypotheekregels.htmlquote:VVD wil evaluatie hypotheekregels
De VVD vindt dat de spelregels voor de verstrekking van nieuwe hypotheken, de gedragscode hypothecaire financieringen, geëvalueerd moeten worden
Foto: ANP
"Ik vraag me af of de huidige regels nog wel van deze tijd zijn", zo laat Kamerlid Barbara Visser weten aan NU.nl
De VVD’er vraagt zich voornamelijk af of de ruimte voor maatwerk door hypotheekverstrekkers wel voldoende wordt benut.
In de gedragscode, die vanaf 2007 geldt, worden consumenten onder andere beschermd tegen overkreditering: meer lenen dan je realistisch gezien kan terugbetalen.
Een hypotheekverstrekker mag van deze regels afwijken als bijvoorbeeld al bekend is dat een nieuwe huiseigenaar in de toekomst flink meer zal gaan verdienen. De hypotheekverstrekker moet dit dan wel duidelijk aangeven en de nieuwe eigenaar moet met de risico's instemmen.
Volgens Visser wordt dit maatwerk echter niet meer voldoende geleverd, wat slecht uitpakt voor starters. "Waarom krijgt een tandarts in opleiding van 27 jaar dezelfde hypotheek als een directiesecretaresse van 48 jaar? Ik vind dat er weer meer rekening moet worden gehouden met de toekomstperspectieven van starters.
Waar jouw hele aanname op is gebaseerd is dat mensen maximale leencapaciteit nodig hebben. Ik betwijfel of dat zo is. Ik heb zelf als 24-jarige 75% geleend van wat ik kon lenen en dan nog zat ik richting de 190k. Met andere woorden: de norm is nog vrij ruim.quote:Op dinsdag 19 november 2013 09:19 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
*Zucht* begin je nou alweer? Deze vraag heb ik onderhand al vijf keer beantwoord. En niet alleen ik.
Afijn, wat dacht je van:
- verdere inperking kredietmaximum voor een hypotheek, elk jaar weer
- verdere inperking HRA
- voortaan eigen geld meenemen (de meeste schapen zijn nog niet eens in staat om een telefoontje bij elkaar te sparen, laat staan een deel van een huis)
- nog altijd verder oplopende werkloosheid
- vrijwel gelijk blijvende lonen, terwijl alles steeds duurder wordt --> steeds minder koopkracht en steeds minder ruimte om te sparen
- deflatoire spiraal op de woningmarkt zorgt er op zichzelf al voor dat mensen zolang mogelijk wachten met kopen. gewoon omdat het kan (en geld oplevert!)
Maar goed, kom jij nou zelf eens met zinnige argumenten voor jouw standpunten. Je mag dan een blauw kleurtje hebben en een hele grote mond, veel soeps heb ik je hier nog niet zien posten. Alleen maar wijzen met je vingertje, daar ben je erg goed in.
Daarnaast de volgende toevoeging; mensen moeten toch ergens wonen en de alternatieven voor koop zijn schaars.quote:Op dinsdag 19 november 2013 10:01 schreef eriksd het volgende:
[..]
Waar jouw hele aanname op is gebaseerd is dat mensen maximale leencapaciteit nodig hebben. Ik betwijfel of dat zo is. Ik heb zelf als 24-jarige 75% geleend van wat ik kon lenen en dan nog zat ik richting de 190k. Met andere woorden: de norm is nog vrij ruim.
Simpelweg omdat die tandarts-in-opleiding op dat moment dezelfde maandlasten moet betalen. Als die tandarts een paar jaar later een hoger inkomen heeft, kan-ie dat aan wonen gaan besteden.quote:Op dinsdag 19 november 2013 09:52 schreef crashbangboom het volgende:
"Waarom krijgt een tandarts in opleiding van 27 jaar dezelfde hypotheek als een directiesecretaresse van 48 jaar?"
Leuk voor je dat jij op jouw leeftijd ver bovenmodaal verdient. Maar dat geldt natuurlijk maar voor een enkeling, zeker op die leeftijd. Anders zou een modaal inkomen niet meer modaal zijn.quote:Op dinsdag 19 november 2013 10:01 schreef eriksd het volgende:
[..]
Waar jouw hele aanname op is gebaseerd is dat mensen maximale leencapaciteit nodig hebben. Ik betwijfel of dat zo is. Ik heb zelf als 24-jarige 75% geleend van wat ik kon lenen en dan nog zat ik richting de 190k. Met andere woorden: de norm is nog vrij ruim.
Je weet het verschil tussen een modaal inkomen en het gemiddelde inkomen per huishouden? Dat tweede ligt namelijk een stuk hoger dan het eerste.quote:Op dinsdag 19 november 2013 12:30 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Leuk voor je dat jij op jouw leeftijd ver bovenmodaal verdient. Maar dat geldt natuurlijk maar voor een enkeling, zeker op die leeftijd. Anders zou een modaal inkomen niet meer modaal zijn.
Op lange termijn zou het de woningmarkt wel kunnen herstructureren, maar dat is ook sterk afhankelijk van de gevoerde politiek aangaande ruimtelijke ordening.quote:Op dinsdag 19 november 2013 09:06 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat dit soort ontwikkelingen een panacee zijn voor de woningmarkt durf ik sterk te betwijfelen.
Er is echter wel een misvatting dat maatwerk voor de eerste gebruiker beter aansluit op de markt.quote:Op dinsdag 19 november 2013 17:11 schreef Reya het volgende:
[..]
Op lange termijn zou het de woningmarkt wel kunnen herstructureren, maar dat is ook sterk afhankelijk van de gevoerde politiek aangaande ruimtelijke ordening.
Ik heb de impressie - maar wellicht heb ik het bij het foute eind - dat veel 'zelfbouwers' het soort 'middle of the road'-woning bouwen dat uiteindelijk toch wel weer redelijk te verpatsen is. Bovendien zitten zelfbouwers er vaak ook vrij lang in.quote:Op dinsdag 19 november 2013 17:15 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Er is echter wel een misvatting dat maatwerk voor de eerste gebruiker beter aansluit op de markt.
Uiteindelijk staat een woning er niet voor de eerste 5 - 10 jaar dat de koper van de nieuwbouwwoning er gebruik van maakt, maar voor 30 tot 50 jaar, dan zullen zulke woningen de nieuwbouwverkopen wellicht stimuleren, maar door specifieke beslissingen van eerste gebruikers na verloop van tijd minder courant blijken.
Ik heb het alleen gekocht. Samen is je besteedbare inkomen en dus leencapaciteit groter.quote:Op dinsdag 19 november 2013 12:30 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Leuk voor je dat jij op jouw leeftijd ver bovenmodaal verdient. Maar dat geldt natuurlijk maar voor een enkeling, zeker op die leeftijd. Anders zou een modaal inkomen niet meer modaal zijn.
M.a.w., jouw situatie is niet meer dan een uitzondering die de regel bevestigt.
Lastig te zeggen. Deels verkoop je inderdaad de illusie dat mensen zelf een woning kunnen bouwen, dus dat wil zeggen dat een hoop zaken vaststaan en de "zelfbouwer" de keuze kan hebben tussen de keuken links of rechts, de trap in de kamer of in de hal en de slaapkamers anders kan inrichten. Je geeft ze de suggestie van inspraak en dit spreekt een vrij grote groep mensen aan, die er ook wel een redelijke premium voor over hebben. Hierbij moet men wel oppassen dat bepaalde grillen zoals een extra grote badkamer of een walk-in closet (populair onder hippe jonge mensen die in 5 jaar een gezin willen stichten) luxueus en prettig voelen voor comfort-gedreven twintigers, maar dat ze tien jaar later tot de conclusie komen dat die indeling met 3 jonge kinderen eigenlijk niet zo duurzaam bleek. Dan vernauw je dus je potentiele doelgroep weer en blijf je dat fenomeen van incourante zelfbouwwoningen houden.quote:Op dinsdag 19 november 2013 17:20 schreef Reya het volgende:
[..]
Ik heb de impressie - maar wellicht heb ik het bij het foute eind - dat veel 'zelfbouwers' het soort 'middle of the road'-woning bouwen dat uiteindelijk toch wel weer redelijk te verpatsen is. Bovendien zitten zelfbouwers er vaak ook vrij lang in.
Mijn argument zou primair zijn dat als er een min of meer constante mogelijkheid bestaat voor mensen om zelf te bouwen, dat als een demper kan werken op de woningmarkt. Wellicht gaan weinig mensen zelf bouwen als je voor spotprijzen ergens een woning kan krijgen, maar allicht gaan meer mensen zelf bouwen als het enige alternatief is om voor veel geld het soort woning te kopen dat je niet wil hebben. Dat lijkt me een wat organischere wijze van de markt organiseren dan overmatige projectbouw. Maar goed, dat hangt ook af van verscheidene politieke keuzes.
en dan dat er alleen maar tijdelijke dienstverbanden zijn en woningbouwverenigingen van Brussel 1.000.000 woningen moeten verkopen met terugkoopgarantie en de bouwkosten dalenquote:Op dinsdag 19 november 2013 09:19 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
*Zucht* begin je nou alweer? Deze vraag heb ik onderhand al vijf keer beantwoord. En niet alleen ik.
Afijn, wat dacht je van:
- verdere inperking kredietmaximum voor een hypotheek, elk jaar weer
- verdere inperking HRA
- voortaan eigen geld meenemen (de meeste schapen zijn nog niet eens in staat om een telefoontje bij elkaar te sparen, laat staan een deel van een huis)
- nog altijd verder oplopende werkloosheid
- vrijwel gelijk blijvende lonen, terwijl alles steeds duurder wordt --> steeds minder koopkracht en steeds minder ruimte om te sparen
- deflatoire spiraal op de woningmarkt zorgt er op zichzelf al voor dat mensen zolang mogelijk wachten met kopen. gewoon omdat het kan (en geld oplevert!)
Maar goed, kom jij nou zelf eens met zinnige argumenten voor jouw standpunten. Je mag dan een blauw kleurtje hebben en een hele grote mond, veel soeps heb ik je hier nog niet zien posten. Alleen maar wijzen met je vingertje, daar ben je erg goed in.
drie aperte leugens in 1 zin, het is weer fraaiquote:Op dinsdag 19 november 2013 17:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en dan dat er alleen maar tijdelijke dienstverbanden zijn en woningbouwverenigingen van Brussel 1.000.000 woningen moeten verkopen met terugkoopgarantie en de bouwkosten dalen
Het woord apertquote:Op dinsdag 19 november 2013 18:22 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
drie aperte leugens in 1 zin, het is weer fraai
Dat klopt, het merendeel komt uiteindelijk gewoon uit op een cataloguswoning.quote:Op dinsdag 19 november 2013 17:20 schreef Reya het volgende:
[..]
Ik heb de impressie - maar wellicht heb ik het bij het foute eind - dat veel 'zelfbouwers' het soort 'middle of the road'-woning bouwen dat uiteindelijk toch wel weer redelijk te verpatsen is. Bovendien zitten zelfbouwers er vaak ook vrij lang in.
er is verschil tussen onwaarheden en leugensquote:Op dinsdag 19 november 2013 18:22 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
drie aperte leugens in 1 zin, het is weer fraai
Je herhaalt dit echter zo vaak terwijl je weet dat je foutieve informatie probeert te verspreiden. Dan zijn het gewoon leugens.quote:Op dinsdag 19 november 2013 18:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er is verschil tussen onwaarheden en leugens
IK heb vroeger ook wel eens een woning gebouwd, alleen dat was afbouw we hadden het samen uit besteed aan een cascobouwer, dat was goed te doenquote:Op dinsdag 19 november 2013 17:20 schreef Reya het volgende:
[..]
Wat leuk!quote:Op dinsdag 19 november 2013 19:27 schreef michaelmoore het volgende:
IK heb vroeger ook wel eens een woning gebouwd, alleen dat was afbouw we hadden het samen uit besteed aan een cascobouwer, dat was goed te doen
En dat was ook nog premie A
We gingen met een bouwplan naar de gemeente
ja en ik zou niet weten waarom dat nu niet meer zou kunnen, die afbouwwoningen zijn later op meerdere plaatsen in nederland gebouwd met dezelfde bouwer, dus ook geen architect nodigquote:
Misschien onder de noemer "Casco woning"? Hier vlak bij in Heerhugowaard (zou je nog niet begraven moeten willen liggen), zijn wel van dergelijke projecten in "stad van de zon' geweest. Mijn "manager"heeft zo'n huis afgebouwd en "leeft" daar......quote:Op dinsdag 19 november 2013 20:56 schreef michaelmoore het volgende:
ja en ik zou niet weten waarom dat nu niet meer zou kunnen, die afbouwwoningen zijn later op meerdere plaatsen in nederland gebouwd met dezelfde bouwer, dus ook geen architect nodig
Wat is jouw woonsituatie nu eigenlijk?quote:Op dinsdag 19 november 2013 23:32 schreef hpeopjes het volgende:
Volgend jaar gaat de Nederlandse economie volgens de OESO gewoon weer krimpen. Dat wordt echt knallen met die huizenprijzen komend jaar!
Sociale huur uiteraard.quote:Op woensdag 20 november 2013 08:10 schreef eriksd het volgende:
[..]
Wat is jouw woonsituatie nu eigenlijk?
Oh en je wou toch graag in de winter in een tochtige caravan zitten als je daar een paar cent mee uit kon sparen?quote:
Jahoor.quote:Op woensdag 20 november 2013 08:22 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Oh en je wou toch graag in de winter in een tochtige caravan zitten als je daar een paar cent mee uit kon sparen?
http://www.propertynl.com(...)der-nieuwe-woningen/quote:Heijmans verkoopt 30% minder nieuwe woningen
Datum: 07-11-2013
Categorie: Woningen
AMSTERDAM - Heijmans heeft de eerste negen maanden van 2013 30% minder nieuwe woningen verkocht dan in 2012. De verkoop aan particulieren neemt enigszins toe, maar transacties met zowel corporaties als beleggers komen moeizamer tot stand
Ondanks alle gepimpte berichten met betrekking tot de huizenmarkt en economie wil ik het herstel nog maar niet zien, althans... zo reageerde Mr. Stef Blok Burns ook lichtelijk geirriteerd toen hem dat voor de voeten werd geworden door Paul van Liempt.quote:Op woensdag 20 november 2013 20:01 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
http://www.propertynl.com(...)der-nieuwe-woningen/
Elk miniplusje wordt tegenwoordig gebracht alsof de nieuwe renaissance is aangebrokenquote:Op maandag 18 november 2013 12:58 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Dik herstel man!
Drie keer nul is nog steeds nul.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |