Tja, ik geloof niet dat we dit duidelijk gemaakt krijgen. De meest bizarre vergelijkingen vliegen over tafel.quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:42 schreef Ryon het volgende:
[..]
Het gaat in dit geval niet om inbraak, maar om een vorm van insluiping zonder dat er schade wordt berokkend. In jouw beide voorbeelden wordt er wel (letsel)schade veroorzaakt.
Daarentegen worden bijv. wel dikke boetes uitgedeeld als de brandveiligheid van een studentenhuis niet op orde is. Is natuurlijk niet echt vergelijkbaar, maar wel op het punt dat de overheid er niet alleen maar is om branden te blussen (ook figuurlijk) maar ook verwacht dat je zelf wat aan preventie doet.quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:40 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Die breken daartoe doorgaans niet in. De dokter maakt je niet ziek om duidelijk te maken dat je op je gezondheid moet letten en de brandweer steekt je huis niet in de fik om duidelijk te maken dat je preventie niet in orde is.
Nee, je bestrijdt diefstal van goederen door burgers te wijzen op de risico's die zij lopen met hun gedragingen. Klaarblijkelijk hebben bepaalde type burgers dat nodig. Insluiping onder studenten is heel erg gebruikelijk en ook een groot probleem.quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:44 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Het gaat om hetgeen je bestrijd, zelf toe te passen... omdat je anders niet voldoende resultaat kan boeken..
en als dat keel dichtknijpen lichamelijk geen schade oplevert? Enkel het gevoel van stikken veroorzaakt?quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:42 schreef Ryon het volgende:
[..]
Het gaat in dit geval niet om inbraak, maar om een vorm van insluiping zonder dat er schade wordt berokkend. In jouw beide voorbeelden wordt er wel (letsel)schade veroorzaakt.
dan nog is het een erg gezochte vergelijking.quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:49 schreef Murdera het volgende:
[..]
en als dat keel dichtknijpen lichamelijk geen schade oplevert? Enkel het gevoel van stikken veroorzaakt?
Preventie door voorbeeld, "schadeloos", uitgevoerd door iemand die er is om jou te helpen.quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
dan nog is het een erg gezochte vergelijking.
Nee, dat zou meer passen bij een wijkagent die wanneer je langsloopt zegt "hey, vergeet niet ramen en deuren goed te sluiten, want er zijn veel inbraken in deze buurt".quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:50 schreef 99.999 het volgende:
Bij die vergelijking met de dokter moet je er meer aan denken dat die je bij een afspraak over een ander onderwerp ook vertelt dat dat buikje stevige gezondheidsrisico's met zich mee kan brengen.
Waarom zou de politie dat doen?quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:49 schreef Murdera het volgende:
[..]
en als dat keel dichtknijpen lichamelijk geen schade oplevert? Enkel het gevoel van stikken veroorzaakt?
Als je daarvoor de wet moet overtreden, ben je niet veel beter bezig he..?quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:48 schreef Ryon het volgende:
Nee, je bestrijdt diefstal van goederen door burgers te wijzen op de risico's die zij lopen met hun gedragingen. Klaarblijkelijk hebben bepaalde type burgers dat nodig. Insluiping onder studenten is heel erg gebruikelijk en ook een groot probleem.
'Neuh, dit is een persoonlijke confrontatie met een deskundige dicht tegen de lichamelijke integriteit aan.quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:53 schreef Murdera het volgende:
[..]
Nee, dat zou meer passen bij een wijkagent die wanneer je langsloopt zegt "hey, vergeet niet ramen en deuren goed te sluiten, want er zijn veel inbraken in deze buurt".
Toch wel even een compleet ander verhaal.
Nee, bij dit voorbeeld wordt er geweld gebruikt, wat buitengewoon omstreden is ook als er geen blijvend letsel door ontstaat. Het dichtknijpen van een keel kan zelfs vallen onder 'grof geweld' vanwege de kracht die het vereist en risico's die het met zich meebrengt.quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:51 schreef Murdera het volgende:
[..]
Preventie door voorbeeld, "schadeloos", uitgevoerd door iemand die er is om jou te helpen.
Ik vind het vrij treffend.
Dat doet er niet aan af dat ze geen misdrijven menen te mogen plegen omdat ze zo graag aan preventie willen doen. Even uit mijn hoofd, volgens mij stelt de wetgever inklimming gelijk met inbraak en beperkt insluiping zich tot gewoon de deur nemen wanneer die niet op slot is.quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:42 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ooh de studenten hadden een afspraakje op het bureau?quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:50 schreef 99.999 het volgende:
Bij die vergelijking met de dokter moet je er meer aan denken dat die je bij een afspraak over een ander onderwerp ook vertelt dat dat buikje stevige gezondheidsrisico's met zich mee kan brengen.
Qua impact op het slachtoffer lijkt het me toch wel vrij goed overeenkomen.quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:56 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nee, bij dit voorbeeld wordt er geweld gebruikt, wat buitengewoon omstreden is ook als er geen blijvend letsel door ontstaat. Het dichtknijpen van een keel kan zelfs vallen onder 'grof geweld' vanwege de kracht die het vereist en risico's die het met zich meebrengt.
Dat is van een heel andere orde dan geweldloos en schadeloos insluipen ter attentie van inbraakgevoeligheid.
Ja? Mijn vraag blijft staan. Of is dit weer een vergelijking die a: man gaat en b: niet relevant is.quote:
Je hebt gezien dat het over een dokter ging?quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:58 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ja? Mijn vraag blijft staan. Of is dit weer een vergelijking die a: man gaat en b: niet relevant is.
Niet per definitie. Belangenafweging op grond van omstandigheden.quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:56 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Als je daarvoor de wet moet overtreden, ben je niet veel beter bezig he..?
Ja.. Dat is ook precies de taak van de burger in een democratiequote:Misschien moeten burgers agenten ook maar eens daadwerkelijk wijzen op de risico's die zij lopen met hun gedragingen...
Dat is inderdaad een groot probleem maar daar is in dit geval geen sprake vanquote:Misbruiken van posities is een veel groter probleem...
Ja, opmerkelijk. Ik ben over het algemeen geen fan van de vele creatieve ideeën die voornamelijk individuele agenten erop na houden in hun eeuwig durende strijd tegen overlast en dergelijke, maar deze praktijk kan ik alleen maar aanmoedigen.quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:44 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tja, ik geloof niet dat we dit duidelijk gemaakt krijgen. De meest bizarre vergelijkingen vliegen over tafel.
Het is meer als een doktor die bij iemand die gevaarlijke sporten beoefent even het been breekt om te laten voelen dat het heel erg pijn kan doen als je je been breekt...quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:32 schreef 99.999 het volgende:
Want wat de politie hier doet is volgens mij niet wezenlijk anders dan een dokter die voorlichting geeft over gezond leven of een brandweer die praat over brandpreventie.
Dat durf ik hardop te betwijfelen. Het dichtknijpen van een keel is een simulatie van een bijna doodervaring en dat wordt aangemerkt als foltering. Erop gewezen worden dat er een raam openstond en dat daardoor dieven naar binnen kunnen sluipen is van een heel andere orde.quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:58 schreef Murdera het volgende:
[..]
Qua impact op het slachtoffer lijkt het me toch wel vrij goed overeenkomen.
Uiteraard is dat een gissing, ik ben nog nooit door een dokter aangevallen, en er is nog nooit ingebroken door een agent.
Bedoel je bij wet of bij ervaring? Want bij ervaring zijn er heel veel factoren die meespelen. (hoe lang, hoe hard, etc.)quote:Op vrijdag 8 november 2013 14:03 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat durf ik hardop te betwijfelen. Het dichtknijpen van een keel is een simulatie van een bijna doodervaring en dat wordt aangemerkt als foltering. Erop gewezen worden dat er een raam openstond en dat daardoor dieven naar binnen kunnen sluipen is van een heel andere orde.
Ja en die omstandigheden, zijn absoluut niet voldoende...quote:Op vrijdag 8 november 2013 14:00 schreef Ryon het volgende:
Niet per definitie. Belangenafweging op grond van omstandigheden.
Zie bovenstaand..quote:Op vrijdag 8 november 2013 14:00 schreef Ryon het volgende:
Dat is inderdaad een groot probleem maar daar is in dit geval geen sprake van
Niet het ene wel en het andere niet naar beneden halen he..?quote:Op vrijdag 8 november 2013 14:03 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat durf ik hardop te betwijfelen. Het dichtknijpen van een keel is een simulatie van een bijna doodervaring en dat wordt aangemerkt als foltering. Erop gewezen worden dat er een raam openstond en dat daardoor dieven naar binnen kunnen sluipen is van een heel andere orde.
Het gaat niet om het wijzen. Het gaat om het daadwerkelijk binnendringen.quote:Op vrijdag 8 november 2013 14:03 schreef Ryon het volgende:
Erop gewezen worden dat er een raam openstond en dat daardoor dieven naar binnen kunnen sluipen is van een heel andere orde.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |