Het is bepaald ook geen nieuw verschijnsel. Zal best al eens ergens zijn getoetst.quote:Op vrijdag 8 november 2013 11:46 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Eeeh... als dit waar is dan moeten er ergens heel snel een stel verantwoordelijken terug aan de ketting. Ook al was het "alleen maar" de gemeenschappelijke ruimte, en niet de studentenkamers zelf.
[..]
Daar had de zin op moeten houden.
En wat is het verschil? Hij is meneer politie dus staat boven de wet en wij zijn burgers en hebben niets te zeggen?quote:Op vrijdag 8 november 2013 11:48 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je geeft aan dat er geen verschil is, dat verschil is er echter overduidelijk wel. Dus je probeert onzin te verkopen.
Als dat zo was dan ben ik benieuwd naar de belangenafweging. Als het niet getoetst is lijkt me dat een mooi projectje voor wat rechtenstudenten.quote:Op vrijdag 8 november 2013 11:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het is bepaald ook geen nieuw verschijnsel. Zal best al eens ergens zijn getoetst.
Hier zakt echt mijn broek vanaf. Kan iemand even de OvJ en de burgermeester uitleggen dat als de wetgever iets strafbaar heeft gesteld, dat dit dan niet een argument is een vrije beleidsmatige afweging, maar een misdrijf dat vervolgd moet worden? Want kennelijk is het ergens in hun studie en professionele ontwikkeling helemaal misgegaan.quote:De inbraakactie is een laatste poging om studenten wakker te schudden. ‘Een schreeuw om aandacht’, geeft de studentagent toe. Maar wel een opmerkelijke. De agenten gaan daadwerkelijk inbreken bij huizen in de binnenstad. Ze overtreden écht de wet.
Beukema: ‘Formeel gezien doen we aan huisvredebreuk, dat is een strafbaar feit. Maar daarom hebben we deze actie ook eerst laten goedkeuren door de districtschef, de hoofdofficier van justitie en de burgemeester. Ze zien allemaal het probleem. Iemand zou aangifte tegen ons kunnen doen en dan is het aan het Openbaar Ministerie om te kijken wat ze ermee doen. Maar die hebben al gezegd dat ze ons niet vervolgen. In dit geval heiligt het doel de middelen.
We zijn het ter zake helemaal met elkaar eens.quote:Op vrijdag 8 november 2013 12:16 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hier zakt echt mijn broek vanaf. Kan iemand even de OvJ en de burgermeester uitleggen dat als de wetgever iets strafbaar heeft gesteld, dat dit dan niet een argument is een vrije beleidsmatige afweging, maar een misdrijf dat vervolgd moet worden? Want kennelijk is het ergens in hun studie en professionele ontwikkeling helemaal misgegaan.
De trend van de overheid, semi-overheid en met name justitie om zich niet aan de eigen wetten en regels te houden en zelfs misdrijven te plegen vanuit de stuitende arrogantie dat ze daar zelf over zouden mogen beslissen lijkt mij een stuk gevaarlijker en ernstiger dan een of andere junk die een laptopje meegrist. Daar komt nog eens bij dat elke politie of justitiefunctionaris met meer dan een jaar ervaring weet dat slachtoffers van inbraak het kwijt zijn van de verzekerde spullen niet als het ernstigste ervaren, maar het feit dat er een onbekende in hun huis is geweest.
Dus aangifte doen en artikel 12 procedure opstarten (waar haalt de OvJ trouwens het gore lef vandaan om al vooraf te beslissen dat iemand de wet mag overtreden en niet vervolgd zal worden?), niet tegen die agenten natuurlijk, maar tegen het brein achter deze criminele organisatie.
Hier in de buurt was er een project waar ze achtertuinen in gingen met dit doel. Plakten ze een sticker van een voetafdruk op de bestrating als waarschuwing. Het moet wel aanspreken, anders werkt het niet.quote:Op vrijdag 8 november 2013 12:16 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Als dat zo was dan ben ik benieuwd naar de belangenafweging. Als het niet getoetst is lijkt me dat een mooi projectje voor wat rechtenstudenten.
Voor bijvoorbeeld het insluipen via het raam: had het niet volstaan om zo'n folder naar binnen te gooien? Waarom was het nodig om een agent daadwerkelijk naar binnen te laten gaan en een foto te maken?
Het is een misvatting dat je bij elk juridisch vraagstuk zomaar een belangenafweging mag maken. Het kan in een ingewikkelde kwestie aan het eindpunt van een juridische redenering erop uitkomen dat er een belangenafweging moet worden gemaakt, soms.quote:Op vrijdag 8 november 2013 12:16 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Als dat zo was dan ben ik benieuwd naar de belangenafweging. Als het niet getoetst is lijkt me dat een mooi projectje voor wat rechtenstudenten.
open er een topic overquote:Op vrijdag 8 november 2013 12:32 schreef 99.999 het volgende:
Zou men in Heemskerk http://www.politie.nl/nie(...)ie-in-heemskerk.html
Hoofddorp http://www.dichtbij.nl/ha(...)ie-in-floriande.aspx ook zo geschokt zijn?
quote:Op vrijdag 8 november 2013 12:32 schreef 99.999 het volgende:
Hoofddorp http://www.dichtbij.nl/ha(...)ie-in-floriande.aspx ook zo geschokt zijn?
Daar staat niets over het betreden van de woning door de politie.quote:Op vrijdag 8 november 2013 12:32 schreef 99.999 het volgende:
En het softdrugs-gedoogbeleid dan?quote:Op vrijdag 8 november 2013 12:19 schreef DS4 het volgende:
Ik heb niet alle berichten gelezen, maar ik zie ergens dat het OM al bij voorbaat heeft laten weten dat men niet tot vervolging over zal gaan.
Met alle respect, maar als dat klopt dan is het tijd om aangifte te doen tegen het OM als zijnde een criminele organisatie.
Ze hebben in de schuur en tuin huissleutels en fietsen gevonden. Schuur, tuin of woning illegaal betreden, maakt dat veel uit?quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:00 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Daar staat niets over het betreden van de woning door de politie.
Inderdaad, het is een ieders plicht de begroting van de politie te minimaliserenquote:Op donderdag 7 november 2013 15:26 schreef Nielsch het volgende:
Prima actie! Als jij als student te lui bent om je huis / kamer te beveiligen en vervolgens diverse malen huilie huilie gaat doen bij de politie als er weer eens wat gestolen is druk je onevenredig hard op de begroting van de politie. Daar mag best wel eens iets tegen worden gedaan.
Als het onwettige of zelfs strafbare acties zijn maakt het natuurlijk geen fuck uit dat ze dat in Lutjebroek ook of op een andere manier doen.quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:08 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ze hebben in de schuur en tuin huissleutels en fietsen gevonden. Schuur, tuin of woning illegaal betreden, maakt dat veel uit?
Ofwel de vraag is of het wel onwettig en strafbaar is. Het is immers breed geaccepteerd en gewaardeerd en niet omdat het zo onwettig zou zijn.quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:11 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Als het onwettige of zelfs strafbare acties zijn maakt het natuurlijk geen fuck uit dat ze dat in Lutjebroek ook of op een andere manier doen.
Inderdaad. Ook die toevoeging "formeel gezien", zo bagatelliserend. Informeel gezien is ook gewoon huisvredebreuk hoorquote:Op vrijdag 8 november 2013 11:46 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Eeeh... als dit waar is dan moeten er ergens heel snel een stel verantwoordelijken terug aan de ketting. Ook al was het "alleen maar" de gemeenschappelijke ruimte, en niet de studentenkamers zelf.
[..]
Daar had de zin op moeten houden.
Ja.quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:08 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ze hebben in de schuur en tuin huissleutels en fietsen gevonden. Schuur, tuin of woning illegaal betreden, maakt dat veel uit?
Breed geaccepteerd en gewaardeerd? Omdat je 3 plaatsen weet waar ze dit ook deden en de krant bericht dat bewoners er blij mee zijn?quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:12 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ofwel de vraag is of het wel onwettig en strafbaar is. Het is immers breed geaccepteerd en gewaardeerd en niet omdat het zo onwettig zou zijn.
Dit was twee seconden googlen. De politie heeft dit in tientallen plaatsen gedaan zonder serieuze wanklanken. Maar het is een grote ramp natuurlijk, die preventiequote:Op vrijdag 8 november 2013 13:17 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Breed geaccepteerd en gewaardeerd? Omdat je 3 plaatsen weet waar ze dit ook deden en de krant bericht dat bewoners er blij mee zijn?
Dan moet je ook je verantwoordelijkheid nemen, en als er wordt ingebroken gedwee van je eigen spaargeld alles nieuw kopen, de slachtofferhulp ook zelf betalen, en vooral niet gaan janken dat de verzekering niks vergoedt en dat de politie eindelijk eens boeven moet gaan vangen.quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:09 schreef Merkie het volgende:
[..]
Inderdaad, het is een ieders plicht de begroting van de politie te minimaliseren.
Kom op zeg, de politie heeft een faciliterende functie (orde handhaven), niet de burger zelf! Het enige wat een burger moet doen is de wet niet overtreden. Als ik graag mijn deuren wagenwijd en ramen open laat staan (met alle mogelijke gevolgen van dien), dan mag ik dat gewoon doen. Ik ben niet strafbaar, ik overtreed geen wetten, er is niemand die daar ook maar iets mee te maken heeft.
Een zeer grove schending van persoonlijke vrijheid m.i.
Helemaal niet, hoe kom je er nou bij?quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:22 schreef Igen het volgende:
[..]
Dan moet je ook je verantwoordelijkheid nemen, en als er wordt ingebroken gedwee van je eigen spaargeld alles nieuw kopen, de slachtofferhulp ook zelf betalen, en vooral niet gaan janken dat de verzekering niks vergoedt en dat de politie eindelijk eens boeven moet gaan vangen.
Maar die consequentie is voor veel mensen waarschijnlijk te veel gevraagd. Begrijpelijk, maar dat de politie daarop reageert met een actie als dit is dan ook begrijpelijk.
Nee insluipende agentjes zijn een grote ramp... preventie leer je kindertjes maar op scholen..quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:21 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dit was twee seconden googlen. De politie heeft dit in tientallen plaatsen gedaan zonder serieuze wanklanken. Maar het is een grote ramp natuurlijk, die preventie
De politie is er niet voor om een gebrek aan eigen verantwoordelijkheid van burgers (afdoende inbraakpreventie en sociale controle) op te vullen. Het is ook volstrekt naïef en wereldvreemd om te denken dat ze dat überhaupt zouden kunnen.quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:22 schreef Merkie het volgende:
[..]
Helemaal niet, hoe kom je er nou bij?
De taak van de politie is om orde te handhaven. Daar worden ze voor betaald. Als ik zelf orde moet gaan handhaven, prima, maar dan wil ik daar ook graag voor betaald worden.
Dat jij dit allemaal "begrijpelijk" vindt, vind ik eng.
Blijkbaar is zelfstandig nadenken voor studentjes echter wat te veel gevraagd en kunnen ze wat hulp goed gebruiken.quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:23 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Nee insluipende agentjes zijn een grote ramp... preventie leer je kindertjes maar op scholen..
Dus de brandweer mag ook niet voorlichten over brandpreventie of de dokter over preventie tegen ziektes?quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:25 schreef Igen het volgende:
[..]
De politie is er niet voor om een gebrek aan eigen verantwoordelijkheid van burgers (afdoende inbraakpreventie en sociale controle) op te vullen. Het is ook volstrekt naïef en wereldvreemd om te denken dat ze dat überhaupt zouden kunnen.
Dat gaat EN over een specifiek delict en niet de combinatie delict en dader EN kent geen directe slachtoffers.quote:
En dus wandel je fijn het priveleven van iemand binnen.... ipv gewoon met je kop voor een groep studenten er iets over uit te leggen..?quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Blijkbaar is zelfstandig nadenken voor studentjes echter wat te veel gevraagd en kunnen ze wat hulp goed gebruiken.
Die laatste optie bleek voor de studentjes dus te ingewikkeld.quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:27 schreef Snowballed het volgende:
[..]
En dus wandel je fijn het priveleven van iemand binnen.... ipv gewoon met je kop voor een groep studenten er iets over uit te leggen..?
Inderdaad, daar is de politie (een overheidsorgaan) niet voor, de politie is er om de orde te handhaven. De overheid (en dus ook overheidsorganen) hebben geen actieve rol in de maatschappij. Ze moeten niet bepalen hoe men hun leven leidt (en dus niet bepalen hoe (en of) men hun huis beveiligt). Ze hebben een passieve rol in de maatschappij, ze moeten zorgen de manier waarop burgers hun leven leiden faciliteren (bijv. misdadigers oppakken).quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:25 schreef Igen het volgende:
[..]
De politie is er niet voor om een gebrek aan eigen verantwoordelijkheid van burgers (afdoende inbraakpreventie en sociale controle) op te vullen. Het is ook volstrekt naïef en wereldvreemd om te denken dat ze dat überhaupt zouden kunnen.
Bron..? De gemiddelde agent komt al niet uit zn woorden als er meer dan 2 personen voor hem staan namelijk...quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:29 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Die laatste optie bleek voor de studentjes dus te ingewikkeld.
Jawel, graag juist. Het is juist het omgekeerde wat ik raar vind: dat je bijv. bewust geen rookmelders installeert omdat je toch al belasting betaalt voor de brandweer, en dat je boos wordt als de brandweer dan aan voorlichting doet "want hun taak is brand blussen, niet mensen opvoeden".quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:27 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dus de brandweer mag ook niet voorlichten over brandpreventie of de dokter over preventie tegen ziektes?
Hoe kom je bij die nogal beperkte taakopvatting?
Want wat de politie hier doet is volgens mij niet wezenlijk anders dan een dokter die voorlichting geeft over gezond leven of een brandweer die praat over brandpreventie.quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:31 schreef Igen het volgende:
[..]
Jawel, graag juist. Het is juist het omgekeerde wat ik raar vind: dat je bijv. bewust geen rookmelders installeert omdat je toch al belasting betaalt voor de brandweer, en dat je boos wordt als de brandweer dan aan voorlichting doet "want hun taak is brand blussen, niet mensen opvoeden".
Nee, inbraakpreventie behoort tot een van de basistaken van de politie, naast openbare orde handhavingquote:Op vrijdag 8 november 2013 13:22 schreef Merkie het volgende:
[..]
Helemaal niet, hoe kom je er nou bij?
De taak van de politie is om orde te handhaven. Daar worden ze voor betaald. Als ik zelf orde moet gaan handhaven, prima, maar dan wil ik daar ook graag voor betaald worden.
Dat jij dit allemaal "begrijpelijk" vindt, vind ik eng. Zolang ik geen wetten overtreed hoef ik helemaal niets te accepteren. Volgens mij begrijp jij niet wat een wet inhoudt ofzo, ik weet het niet. Misschien een verstandelijke beperking, kan ook, in dat geval excuses.
Die redelijkerwijs toets is heel belangrijk in dit geval. Door de OvJ en de burgemeester is dat dus bepaald. Ben je het daar niet mee eens, mag je de burgemeester op het matje roepen. Die trouwens belast is met de handhaving van de openbare orde.quote:Artikel 7
2. De ambtenaar van politie, bedoeld in het eerste lid, heeft toegang tot elke plaats, voor zover dat voor het verlenen van hulp aan hen die deze behoeven, redelijkerwijs nodig is.
Voorlichting kan ook prima zonder strafbare feiten te plegen.quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:31 schreef Igen het volgende:
[..]
Jawel, graag juist. Het is juist het omgekeerde wat ik raar vind: dat je bijv. bewust geen rookmelders installeert omdat je toch al belasting betaalt voor de brandweer, en dat je boos wordt als de brandweer dan aan voorlichting doet "want hun taak is brand blussen, niet mensen opvoeden".
Inbraakpreventie valt m.i. onder ordehandhaving. Vind ik allemaal prima, maar dan wel graag zonder de wet te overtreden. Die wetten zijn niet voor niets opgesteld en gelden voor iedereen.quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:32 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nee, inbraakpreventie behoort tot een van de basistaken van de politie, naast openbare orde handhavingDit omdat de taak van de politie de handhaving van de rechtsorde bedraagt (waar de openbare orde een onderdeel van is) en preventie beter is dan genezen.
In de uitvoering van deze taak hebben zij conform de wet:
[..]
Die redelijkerwijs toets is heel belangrijk in dit geval. Door de OvJ en de burgemeester is dat dus bepaald. Ben je het daar niet mee eens, mag je de burgemeester op het matje roepen. Die trouwens belast is met de handhaving van de openbare orde.
Nogmaals: dat kunnen ze niet in hun eentje. Dat kunnen ze alleen als de burger een beetje meewerkt.quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:29 schreef Merkie het volgende:
[..]
Inderdaad, daar is de politie (een overheidsorgaan) niet voor, de politie is er om de orde te handhaven.
Best, maar dan ook niet zeuren als je slachtoffer wordt en de politie het niet aankan.quote:De overheid (en dus ook overheidsorganen) hebben geen actieve rol in de maatschappij. Ze moeten niet bepalen hoe men hun leven leidt (en dus niet bepalen hoe (en of) men hun huis beveiligt). Ze hebben een passieve rol in de maatschappij, ze moeten zorgen de manier waarop burgers hun leven leiden faciliteren (bijv. misdadigers oppakken).
Zolang ik geen wetten overtreed of slachtoffer ben geworden van iemand anders die de wet heeft overtreden, wil ik niets met de politie te maken en wil ik ze dus ook niet ongevraagd in mijn huis.
Nee, want de hele reden voor deze actie was nou net dat gewone voorlichting voor geen meter hielp.quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:32 schreef Merkie het volgende:
[..]
Voorlichting kan ook prima zonder strafbare feiten te plegen.
Dus de dokter die je keel dichtknijpt en zegt: kijk zo voelt het als u niet stopt met ongezond leven..?quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:32 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Want wat de politie hier doet is volgens mij niet wezenlijk anders dan een dokter die voorlichting geeft over gezond leven of een brandweer die praat over brandpreventie.
Jawel, dan mag ik wel zeuren, er is geen wet die mij verbiedt om te zeuren. Zolang ik de wet niet overtreed moet ik behandeld worden als een ieder ander persoon die de wet niet heeft overtreden. De mate waarop de burger zijn of haar huis beveiligt moet geen rol spelen in de manier waarop de politie de burger hulp verleent.quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:34 schreef Igen het volgende:
[..]
Nogmaals: dat kunnen ze niet in hun eentje. Dat kunnen ze alleen als de burger een beetje meewerkt.
[..]
Best, maar dan ook niet zeuren als je slachtoffer wordt en de politie het niet aankan.
Bovendien, ik betaal toch zeker geen belasting zodat jij kan besparen op inbraakpreventie.
Jammer dan. Niet mijn taak om criminaliteit te bestrijden.quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:34 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, want de hele reden voor deze actie was nou net dat gewone voorlichting voor geen meter hielp.
De politie heeft het nog nooit aangekund.... hoe graag ze dat ook zouden willen..quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:34 schreef Igen het volgende:
Best, maar dan ook niet zeuren als je slachtoffer wordt en de politie het niet aankan.
Omdat een student in zijn kamer zijn privaat en huiselijk leven leidt, en een Almeerder dat doorgaans niet in de schuur of tuin doet. Dat maakt het betreden daarvan niet OK, maar wel veel minder ernstig.quote:
Die breken daartoe doorgaans niet in. De dokter maakt je niet ziek om duidelijk te maken dat je op je gezondheid moet letten en de brandweer steekt je huis niet in de fik om duidelijk te maken dat je preventie niet in orde is.quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:32 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Want wat de politie hier doet is volgens mij niet wezenlijk anders dan een dokter die voorlichting geeft over gezond leven of een brandweer die praat over brandpreventie.
Precies. En dus...quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:39 schreef Snowballed het volgende:
[..]
De politie heeft het nog nooit aangekund.... hoe graag ze dat ook zouden willen..
... probeert de politie op deze manier duidelijk te maken dat je als burger zelf je steentje moet bijdragen ipv. alleen maar te jammeren dat de politie z'n werk niet goed doet.quote:De wet overtreden veranderd daar niets aan..
Als de politie daarvoor de wet moet overtreden..? waar waarschuwen ze dan voor..?quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:40 schreef Igen het volgende:
[..]
Precies. En dus...
[..]
... probeert de politie op deze manier duidelijk te maken dat je als burger zelf je steentje moet bijdragen ipv. alleen maar te jammeren dat de politie z'n werk niet goed doet.
Het gaat in dit geval niet om inbraak, maar om een vorm van insluiping zonder dat er schade wordt berokkend. In jouw beide voorbeelden wordt er wel (letsel)schade veroorzaakt.quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:40 schreef Weltschmerz het volgende:
Die breken daartoe doorgaans niet in. De dokter maakt je niet ziek om duidelijk te maken dat je op je gezondheid moet letten en de brandweer steekt je huis niet in de fik om duidelijk te maken dat je preventie niet in orde is.
Het gaat om hetgeen je bestrijd, zelf toe te passen... omdat je anders niet voldoende resultaat kan boeken..quote:Op vrijdag 8 november 2013 13:42 schreef Ryon het volgende:
[..]
Het gaat in dit geval niet om inbraak, maar om een vorm van insluiping zonder dat er schade wordt berokkend. In jouw beide voorbeelden wordt er wel (letsel)schade veroorzaakt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |