http://www.oogtv.nl/2013/11/politie-klimt-studentenhuizen-binnen/quote:De politie heeft woensdag in de binnenstad een inbraakpreventie-actie gehouden, met de naam ‘Wij waren in je kamer’. Daarbij hebben politiemedewerkers ingebroken in dertig studentenhuizen.
Ze deden dat door via een open raam naar binnen te gaan, of te flipperen met een kaartje tussen het slot van de deur. De agenten lieten in de huizen waar niemand thuis was een flyer achter met daarop uitleg over de actie. Ook legden ze een polaroid-foto neer, waarop ze te zien zijn in de betreffende studentenkamer.
Het aantal inbraken in studentenkamers in de stad Groningen is hoog. Dat komt omdat de huizen vaak slecht beveiligd zijn en de sociale controle laag is. Bovendien valt er relatief veel te halen. De politie hoopt met de actie dat studenten zich beter bewust worden van de risico’s op inbraak.
De verhuurder heeft daar natuurlijk niets over te zeggen he.quote:Op donderdag 7 november 2013 13:45 schreef jogy het volgende:
Ben benieuwd of hier inderdaad van te voren toestemming voor is gegeven, door de verhuurder oid.
Ligt dat er ook niet aan hoe het contract in elkaar steekt? Maakt het niet veel beter verder, maar toch. Ik zie de logica er wel van in en heb liever een paar politieagenten in mijn lege studentenkamertje op de foto staan dan dat mijn kamer leeggeroofd wordt.quote:Op donderdag 7 november 2013 13:47 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
De verhuurder heeft daar natuurlijk niets over te zeggen he.
Maar goed, dat is aan de bewoner zelf te bepalen en niet van bovenaf.quote:Op donderdag 7 november 2013 13:49 schreef jogy het volgende:
[..]
Ik zie de logica er wel van in en heb liever een paar politieagenten in mijn lege studentenkamertje op de foto staan dan dat mijn kamer leeggeroofd wordt.
quote:De inbraakactie is een laatste poging om studenten wakker te schudden. ‘Een schreeuw om aandacht’, geeft de studentagent toe. Maar wel een opmerkelijke. De agenten gaan daadwerkelijk inbreken bij huizen in de binnenstad. Ze overtreden écht de wet.
Beukema: ‘Formeel gezien doen we aan huisvredebreuk, dat is een strafbaar feit. Maar daarom hebben we deze actie ook eerst laten goedkeuren door de districtschef, de hoofdofficier van justitie en de burgemeester. Ze zien allemaal het probleem. Iemand zou aangifte tegen ons kunnen doen en dan is het aan het Openbaar Ministerie om te kijken wat ze ermee doen. Maar die hebben al gezegd dat ze ons niet vervolgen. In dit geval heiligt het doel de middelen.
http://www.ukrant.nl/magazine/agenten-op-boevenpad
Ben ik de enige dit echt eng vindt?quote:
Maar niet door de bewoners natuurlijk, degenen die hier daadwerkelijk mee geconfronteerd worden. Nee, die kunnen gewoon de tyfus krijgen, ook namens burgemeester en justitie. Echt, wat een klootzakken.quote:Formeel gezien doen we aan huisvredebreuk, dat is een strafbaar feit. Maar daarom hebben we deze actie ook eerst laten goedkeuren door de districtschef, de hoofdofficier van justitie en de burgemeester.
Die laatste twee zinnen zijn nog het meest verontrustend ja. Kennelijk staan agenten nu officieel boven de wet tegen huisvredebreuk.quote:Op donderdag 7 november 2013 14:00 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ben ik de enige dit echt eng vindt?
De politie en openbaar ministerie houden elkaar de hand boven het hoofd bij het plegen van misdrijven tegen burgers?
Waar houdt het op?
Dat is juist wat ze duidelijk willen maken. Dat het totaal niet beveiligd is. De mensen bewust maken. Vind het eigenlijk wel een goede actie van de politie.quote:Op donderdag 7 november 2013 13:42 schreef BasEnAad het volgende:
Ze hebben geen besef wat een smerige streek dit is. Je voelt je niet meer veilig in je eigen hut.
Waarom in godsnaam?!
Ze zullen er wel weer mee wegkomen. Dit is echt heel ernstig.
Als het waar is natuurlijk.
Ik vind het niet eens relevant of het een goede actie is. Zij zijn niet degenen die dat bepalen, de politie niet, ik niet, jij niet. Alleen de bewoner bepaalt wat er in zijn huis gebeurd.quote:Op donderdag 7 november 2013 14:26 schreef valek het volgende:
[..]
Dat is juist wat ze duidelijk willen maken. Dat het totaal niet beveiligd is. De mensen bewust maken. Vind het eigenlijk wel een goede actie van de politie.
Wellicht kan de brandweer ook nog een studentenhuis in de fik zetten. Om duidelijk te maken dat het totaal niet brandveilig is. De mensen bewust maken. Ook wel een goede actie, toch?quote:Op donderdag 7 november 2013 14:26 schreef valek het volgende:
[..]
Dat is juist wat ze duidelijk willen maken. Dat het totaal niet beveiligd is. De mensen bewust maken. Vind het eigenlijk wel een goede actie van de politie.
Dat kunnen ze inderdaad proberen, via het gerechtshof. Een zgn Artikel 12-procedure: http://nl.wikipedia.org/wiki/Artikel_12_Sv-procedurequote:Op donderdag 7 november 2013 14:24 schreef kipknots het volgende:
Kunnen studenten niet via de rechter vervolging afdwingen? Dat het OM al aangeeft dat ze dit niet doen, ondanks dat de politie zelf een misdrijf begaat is natuurlijk te gek voor woorden.
Even het strafrecht aan je laars lappen om mensen "ergens bewust van te maken". Je snapt dat dit een gevaarlijk precedent schept he?quote:Op donderdag 7 november 2013 14:26 schreef valek het volgende:
[..]
Of een vrouw zonder condoom verkrachten, om haar te wijzen op de gevaren van seks zonder voorbehoedsmiddelen?quote:Op donderdag 7 november 2013 14:36 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wellicht kan de brandweer ook nog een studentenhuis in de fik zetten. Om duidelijk te maken dat het totaal niet brandveilig is. De mensen bewust maken. Ook wel een goede actie, toch?
Alleen even van tevoren regelen met het OM dat ze niet bestraft worden voor brandstichting.
Nou, heel simpel.quote:Op donderdag 7 november 2013 14:00 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ben ik de enige dit echt eng vindt?
De politie en openbaar ministerie houden elkaar de hand boven het hoofd bij het plegen van misdrijven tegen burgers?
Waar houdt het op?
quote:Op donderdag 7 november 2013 14:26 schreef valek het volgende:
[..]
Yep. Hetzelfde bij een dode vrouw, een gestolen Rembrandt en kilo C4.quote:Op donderdag 7 november 2013 14:46 schreef admiraal_anaal het volgende:
Wat zal er gebeuren als ze je wietkweek ontdekken? Neem aan dat het illegaal verkregen bewijsmateriaal is en strafvervolging uitgesloten is
Da's kut voor Ruud Vreeman. Hij zit er nog geen week.quote:Op donderdag 7 november 2013 14:47 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nou, heel simpel.
http://wetenschap.infonu.(...)luitingsgronden.html
Agenten kunnen niet op eigen houtje bij mensen binnendringen. Omdat zij van te voren toestemming hebben gekregen van de burgemeester (en de OvJ) wel. Als de burger het daar niet mee eens is mag de burgemeester op het matje geroepen worden. Door bijvoorbeeld de Groningse gemeenteraad.
Niet in het geval van een heterdaadje?quote:Op donderdag 7 november 2013 14:46 schreef admiraal_anaal het volgende:
Wat zal er gebeuren als ze je wietkweek ontdekken? Neem aan dat het illegaal verkregen bewijsmateriaal is en strafvervolging uitgesloten is
http://gemeente.groningen(...)ect-inpraakpreventiequote:Dankzij extra aandacht voor inbraakpreventie, is het aantal inbraken in de Groningse wijk De Oosterpoort aanzienlijk gedaald. Van 44 inbraken in 2012 naar 14 tot nu toe in 2013. Dat blijkt uit cijfers van de politie.
Volgens mij is het aantal inbraken door deze actie juist flink gestegen. Voor afgelopen woensdag lag het aantal blijkbaar op 14, zijn er nu een stuk of 30 bijgekomen.quote:Op donderdag 7 november 2013 15:09 schreef gelly het volgende:
De actie heeft overigens wel enorm succes :
[..]
http://gemeente.groningen(...)ect-inpraakpreventie
Je zou dus kunnen stellen dat de politie de bewoners een dienst bewijst door proactief te handelen.
Is het punt niet juist een beetje dat als je geen ongenode gasten wilt je de boel wat beter op slot moet doen ? Ipv een agent had het ook een inbreker kunnen zijn.quote:Op donderdag 7 november 2013 15:22 schreef kipknots het volgende:
[..]
Volgens mij is het aantal inbraken door deze actie juist flink gestegen. Voor afgelopen woensdag lag het aantal blijkbaar op 14, zijn er nu een stuk of 30 bijgekomen.
Ergens toch wel grappig, de politie is verantwoordelijk voor het leeuwendeel van de inbraken. Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig.quote:Op donderdag 7 november 2013 15:22 schreef kipknots het volgende:
[..]
Volgens mij is het aantal inbraken door deze actie juist flink gestegen. Voor afgelopen woensdag lag het aantal blijkbaar op 14, zijn er nu een stuk of 30 bijgekomen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |