Dus dan toch net als bij onze vissers als vergoeding voor de evt begrafenis?quote:Het zwarte piettepakje is wel iets uit de Middeleeuwen. Het werd toen door zogenaamde pages gedragen.
Dit waren knechten van rijkere mensen. De gouden oorringen van de zwarte pieten zijn niet wat veel mensen denken
afkomstig van de Moren. Maar komen van de schilderijen uit de middeleeuwen waarop europese kunstenaars de Moren afbeeldden, zij kwamen weer op dat idee van de oorringen door de verhalen over noord-afrikaanse piraten die wel oorringen droegen.
Mensen die op hun blog Hitler en dit soort foto's erbij halen om Zwarte Piet zwart te maken.quote:Op woensdag 6 november 2013 20:55 schreef poemojn het volgende:
Dit komt uit de blog van iemand die Zwarte Piet als racistisch ziet http://www.ninsee.nl/webl(...)tionale-Hitlergroet-
[..]
Dus dan toch net als bij onze vissers als vergoeding voor de evt begrafenis?
Ja joh.quote:Met de erfenis van Nederlands slavernijverleden en het racisme dat hieruit wortel schoot in gedachten, is het niet zo moeilijk voor te stellen dat het zien van een zwarte piet vergelijkbaar is met een hitlergroet. Het is niet een pijnlijk iets maar doet je wel meteen terugdenken aan de grote misdaden tegen de menselijkheid.
Die concessie was ook wel Koefnoensiaans. Hoe verzinnen ze het in Amsterdam.quote:Op woensdag 6 november 2013 18:01 schreef Ulx het volgende:
[..]
Tja, er is geen enkel bewijs dat die hele Zwarte Piet bedoeld is als een racistisch opzetje om negers in een kwaad daglicht te stellen. Dan doe je een kleine concessie uit de goedheid van je hart en krijg je alsnog commentaar.
Ik vind het juist een van de zinvolste dingen die ik in tijden heb gehoord. De oorbellen komen niet van de Moren, niet van het roet van de schoorsteen en ook niet van de demonentraditie. Ze zijn duidelijk uitsluitend onderdeel van het racistische stereotype (mijn posts #38 en #39 moet je niet heel serieus nemen) en het is dus een heel goed idee om juist op dit punt iets te veranderen.quote:Op woensdag 6 november 2013 21:02 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Die concessie was ook wel Koefnoensiaans. Hoe verzinnen ze het in Amsterdam.
quote:Gomes questioned the negroes as to the road which led to the countries containing gold, and asked who were their rulers. They said that the king's name was Bormelli, and that the whole land of the negroes on the right bank of the river was under his dominion and that he lived in the city of Kukia. They said further that he was lord of all the mines, and that he had before the door of the court of his palace a mass of gold just as it was taken from the earth, so large that twenty men could scarcely move it. The king always fastened his horse to it, and kept it, not for its value, but on account of its size. The nobles of his court wore in their noses and ears ornaments of gold. They said also that the parts to the west were full of gold-mines, and that the men who went into the pits to get the gold did not live long, on account of the impure air. The gold sand was afterwards given to women to wash the gold from it.
...
Those who lived on this river used very large canoes, each carrying from thirty to forty men, who rowed standing, without rowlocks. They had their ears pierced, and wore in them a variety of gold rings; both the men and the women also had the cartilage of their noses pierced and a ring passed through, like buffaloes in Italy, but these they took off when they ate.
E. Prestage, The Portuguese pioneers (Londen, 1933), pp. 134-135 en pp. 181-182.
Ja en? Het bewijst niks.quote:Op woensdag 6 november 2013 21:22 schreef Iblardi het volgende:
Die gouden oorringen zijn al terug te vinden in de verhalen over Afrikaanse "goudrijken" in de verslagen over de Portugese ontdekkingsreizen naar Senegal en Gambia in de 15e eeuw, waar ze worden gedragen door hovelingen en andere vrije lieden:
[..]
"en andere vrije lieden" is interessant hierquote:Op woensdag 6 november 2013 21:22 schreef Iblardi het volgende:
Die gouden oorringen zijn al terug te vinden in de verhalen over Afrikaanse "goudrijken" in de verslagen over de Portugese ontdekkingsreizen naar Senegal en Gambia in de 15e eeuw, waar ze worden gedragen door hovelingen en andere vrije lieden:
[..]
Dus moet Piet helemaal weg, waarna we dan gaan voor het compleet afschaffen van Sinterklaas omdat er in het festijn geen plaats is voor kleurlingen en dat is discriminatie.quote:Op woensdag 6 november 2013 22:24 schreef Dance99Vv het volgende:
Dus de conclusie is dat hierdoor (het weglaten van de oorbellen) swarte piet meer op een slaaf lijkt dan voorheen
Oh ja, dat werkje over Sinterklaas waar Quibus zijn claim op baseert, was uit die tijd. Hoezo cadeautjes door de schoorsteen? Hoezo een schoorsteen?quote:Op woensdag 6 november 2013 23:52 schreef poemojn het volgende:
Dit pdf'je gaat niet over Zwarte Piet, slavernij of Suriname, maar geeft wel een beeld van de armoede waarin de gemiddelde Nederlander rond 1840-1850 leefde. De rijkdom vd grachtengordel vormde ook in eigen land een groot contrast met de leefomstandigheden van de meeste inwoners.
http://www.albertusperk.n(...)nd%20anno%201850.pdf
Vond ik leuk voor de context.
Nog zo'n gek.quote:Op donderdag 7 november 2013 03:32 schreef Za het volgende:
Dit feest is niets anders dan de verheerlijking van de hebberigheid van de NL kinderen, walgelijk.
Jij denkt dat het de kindertjes te doen is om de prachtige traditie, het feest dat van vader op zoon is overgegaan, de Sint met zijn Pieten de intocht, de liedjes etc?quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |