abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133056180
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 november 2013 08:45 schreef vipergts het volgende:

De toekomst van veel huizenkopers is simpel als je een eigen huis wilt zul je geld mee moeten brengen.
Was dat ook maar in het verleden gebeurd, dan zouden we nu een stuk minder problemen hebben gehad qua huizen onderwater, stagnerende huizenmarkt e.d.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 8 november 2013 @ 21:05:42 #152
325863 Krisp
Like.no.other
pi_133058966
Ik heb niet de indruk dat veel alleenstaande starters op dit moment een rijtjeshuis kunnen kopen. Echter, die indruk had ik ook niet in 2008. Een huis kopen is op dit moment iets wat je waarschijnlijk samen doet. Alleen is -en was- het vrijwel onmogelijk om een rijtjeshuis te kopen. Dat is de reden waarom er ook tweekamerappartementen en studio's zijn gebouwd. Nu mensen wel nadenken over de toekomst en om de een of andere reden wel rekening houden met de toekomst, lopen die huizen totaal niet meer.

Dat neemt niet weg dat je nog steeds zo'n huis kunt kopen als je alleen bent, of de enige bent die geld verdient. Zoals je zelf al terecht zegt is het alleen geen slimme optie. Daarom zijn er dan ook huurhuizen. Niet dat die goedkoper zijn, maar het geeft je wel de benodigde flexibiliteit. :)
  vrijdag 8 november 2013 @ 21:09:11 #153
165633 eriksd
The grand facade...
pi_133059137
Wat moet je ook als starter met een rijtjeshuis.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  vrijdag 8 november 2013 @ 21:14:21 #154
325863 Krisp
Like.no.other
pi_133059427
Tja, het is een toekomstbestendig huis, dat snap ik wel. :P Vind het zelf niet echt een spannende oplossing die past bij een alleenverdiener, maar ieder zijn ding. :)
pi_133060313
quote:
5s.gif Op vrijdag 8 november 2013 21:09 schreef eriksd het volgende:
Wat moet je ook als starter met een rijtjeshuis.
Wat moet je >7-8 jaar in een appartement?
  vrijdag 8 november 2013 @ 21:31:34 #156
165633 eriksd
The grand facade...
pi_133060360
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 21:30 schreef OngeschiktX het volgende:

[..]

Wat moet je >7-8 jaar in een appartement?
Als je het op je 24ste koopt lijkt mij dat best reëel. En even uitgaande van mijn woonplaats was een rijtjeshuis niet bepaald een optie.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_133060865
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 21:31 schreef eriksd het volgende:
Als je het op je 24ste koopt lijkt mij dat best reëel. En even uitgaande van mijn woonplaats was een rijtjeshuis niet bepaald een optie.
Ik denk dat het niet uitmaakt wat voor soort woning je koopt, als het maar toekomstbestendig is. Dus als jij een appartement koopt, en denkt dat je daar 30 jaar (incl evt. gezinsuitbreiding) kunt blijven wonen prima.

Maar een studio (wat een woord ook he...) of een 2 kamer appartement moet je gewoon huren. Vanaf 3 kamers kun je eventueel nadenken over kopen, al is dat m.i. qua toekomstbestendigheid nog maar krap aan.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  vrijdag 8 november 2013 @ 21:54:19 #158
165633 eriksd
The grand facade...
pi_133061771
Een huis kopen om er dertig jaar te wonen?
Bis bis bis
pi_133061847
quote:
5s.gif Op vrijdag 8 november 2013 21:54 schreef eriksd het volgende:
Een huis kopen om er dertig jaar te wonen?
Een huis kopen om er 8 jaar te wonen :?

8)7
  vrijdag 8 november 2013 @ 21:56:48 #160
165633 eriksd
The grand facade...
pi_133061927
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 21:55 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

8)7
Lijkt mij reëler dan decennia vooruit kijken. Je inkomen stijgt, je levensstandaard ook. Dan maak je toch weer de volgende stap.

3 decennia. De tering.
Bis bis bis
pi_133061970
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 21:56 schreef eriksd het volgende:
Lijkt mij reëler dan decennia vooruit kijken. Je inkomen stijgt, je levensstandaard ook. Dan maak je toch weer de volgende stap.
Dan kun je uiteraard beter huren.
  vrijdag 8 november 2013 @ 21:58:22 #162
165633 eriksd
The grand facade...
pi_133062028
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 21:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dan kun je uiteraard beter huren.
En dat is weer niet te behappen in je eentje in bijv. Amsterdam. Koop is dan een beter alternatief.

3 decennia. Ik kan geeneens een maand vooruit kijken.
Bis bis bis
pi_133062289
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 november 2013 21:58 schreef eriksd het volgende:
En dat is weer niet te behappen in je eentje in bijv. Amsterdam. Koop is dan een beter alternatief.

3 decennia. Ik kan geeneens een maand vooruit kijken.
Als het niet te behappen is, of je kunt al geen maand vooruit kijken, moet je huren.

Legio mensen zitten nu in de problemen omdat ze jouw gedachtegang volgden, namelijk we kopen even een woning voor een jaartje of 8 a 12, en daarna stromen we wel door. Dat doorstromen stagneert nu, en zelf zitten ze met een woning die te klein wordt.

Daarom: Als je koopt, koop dan een woning die groot genoeg is om er te kunnen blijven zitten. (En nee, met een gezin met 2 kinderen in een studio of 2 kamer appartement gaat niet, dat soort meuk moet je huren.)
  vrijdag 8 november 2013 @ 22:03:10 #164
165633 eriksd
The grand facade...
pi_133062366
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 22:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Als het niet te behappen is, of je kunt al geen maand vooruit kijken, moet je huren.

Legio mensen zitten nu in de problemen omdat ze jouw gedachtegang volgden, namelijk we kopen even een woning voor een jaartje of 8 a 12, en daarna stromen we wel door. Dat doorstromen stagneert nu, en zelf zitten ze met een woning die te klein wordt.

Daarom: Als je koopt, koop dan een woning die groot genoeg is om er te kunnen blijven zitten. (En nee, met een gezin met 2 kinderen in een studio of 2 kamer appartement gaat niet, dat soort meuk moet je huren.)
Je bent bekend met de vrije sector huurprijzen in Amsterdam?
Bis bis bis
pi_133062498
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 22:03 schreef eriksd het volgende:
Je bent bekend met de vrije sector huurprijzen in Amsterdam?
Dan huur je iets verderop? Of je legt je hoofd in een studio/2 kamerappartement-strop, dat kan natuurlijk ook. Kies zelf maar wat jou het verstandigst lijkt.
pi_133063329
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 21:56 schreef eriksd het volgende:

3 decennia. De tering.
3 decennia vooruit kijken is natuurlijk onzinnig; je weet toch niet wat er binnen die tijdsspanne gebeurt: oorlogen, ziektes, echtscheidingen, overheden die er een puinzooi van maken, banken die op rooftocht uit zijn ....

3 jaar plannen qua financiën is net aardig, meer kan je niet verwachten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 8 november 2013 @ 22:25:30 #167
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_133063596
Justine Pelmelay heeft woning in in Zwijndrecht verkocht.

Daarmee is voorkomen dat het pand bij een executieveiling onder de hamer gaat en dat is volgens Bekendeburen.nl het enige positieve nieuws voor Pelmelay.

De zangeres blijft namelijk met een enorme restschuld van twee ton zitten. :D :D Volgens haar zaakwaarnemer heeft Pelmelay de woning voor 200.000 euro verkocht, maar de hypotheek op het pand zou echter 400.000 euro bedragen. :|W

De overdracht van het huis van Justine en haar ex is op 15 november. Daarna mag de brunette naar de bank om te praten over het aflossen van haar schuld.

http://www.telegraaf.nl/p(...)elay_verkocht__.html

Das nie best :7
pi_133063804
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 22:20 schreef blomke het volgende:
3 decennia vooruit kijken is natuurlijk onzinnig; je weet toch niet wat er binnen die tijdsspanne gebeurt: oorlogen, ziektes, echtscheidingen, overheden die er een puinzooi van maken, banken die op rooftocht uit zijn ....
Dus jij zou ook een woning kopen waarvan de verwachte levensduur maar 40 jaar is?

Kom op hee, kom met een beter argument, dit gaat nergens over.

quote:
3 jaar plannen qua financiën is net aardig, meer kan je niet verwachten.
Zou jij je eigen kinderen aanraden een studio te kopen dan? Vast niet. (En nee, nou niet flauw reageren dat je ze zou aanraden niks te kopen, dat weten we hier al.... Daar gaat het echter niet om, de keuze is tussen iets kopen waar je binnen 8 jaar uitgroeit, of huren, of nadenken zodat als je dan toch koopt, je in ieder geval iets koopt waar je 30 jaar zou kunnen blijven.
pi_133063910
quote:
6s.gif Op vrijdag 8 november 2013 22:25 schreef ikweethetookniet het volgende:
Justine Pelmelay heeft woning in in Zwijndrecht verkocht.
De overdracht van het huis van Justine en haar ex is op 15 november. Daarna mag de brunette naar de bank om te praten over het aflossen van haar schuld.
Dat deel is onzin natuurlijk. Ze kan de woning met een dergelijke restschuld niet verkopen zonder toestemming van de bank, dus dat gesprek met de bank is er al lang geweest. ;)
pi_133064065
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 21:55 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

8)7
In mijn jeugd steeds gemiddeld maar 3 jaar in een koopwoning gewoond.
Dat krijg je als je het werk achterna gaat.

8 jaar op een vaste plek wonen vind ik al erg lang.
Het voordeel is ook als je geluk hebt je meer verdient met huizen verkopen dan met je baan door de waardestijging.
pi_133064346
quote:
6s.gif Op vrijdag 8 november 2013 22:34 schreef DeRakker. het volgende:
In mijn jeugd steeds gemiddeld maar 3 jaar in een koopwoning gewoond.
Dat krijg je als je het werk achterna gaat.

8 jaar op een vaste plek wonen vind ik al erg lang.
Het voordeel is ook als je geluk hebt je meer verdient met huizen verkopen dan met je baan door de waardestijging.
Mja. En nu? Iedereen aanraden om een woning voor 3 jaar te kopen?

Waarom zou je dat in godsnaam willen (en doen)? Ik zit nu in mijn tweede koopwoning, en tenzij ik de lotto win, ga ik maar op 1 manier verhuizen. En dat is tussen 6 planken. Maar goed ik heb dan ook geen studio gekocht, maar gewoon een woning waarvan ik dacht, 'ja, daar kan ik oud in worden'. Zoals het hoort....
pi_133065035
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 22:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Mja. En nu? Iedereen aanraden om een woning voor 3 jaar te kopen?

Waarom zou je dat in godsnaam willen (en doen)? Ik zit nu in mijn tweede koopwoning, en tenzij ik de lotto win, ga ik maar op 1 manier verhuizen. En dat is tussen 6 planken. Maar goed ik heb dan ook geen studio gekocht, maar gewoon een woning waarvan ik dacht, 'ja, daar kan ik oud in worden'. Zoals het hoort....
Tja in mijn jeugd ben ik al 5x verhuisd door Nederland en ik ben niks anders gewend.
Wat ik wil zeggen is dat het niet voor iedereen geldt dat ze lang op een plek kunnen en willen wonen. Een woning kopen voor 3 jaar vind ik zelf niet zo gek klinken. Ik zou persoonlijk niet weten waar ik over 3 jaar sta, het is een lange tijd waar veel in kan gebeuren. Wel is het slim om te kijken of de woning potentie heeft om weer snel verkocht te kunnen worden. Denk aan bijv. een neutrale inrichting en een goede locatie die gewild zal blijven.

Maar het heeft uiteraard risico en iedereen moet zijn eigen ding doen. Je wensen veranderen toch wel in de zoveel tijd. Als je in de 20 bent heb je hele andere wensen dan als je 30 bent... of 60. Wel is het slim om uiteraard te kijken of je in een korte periode kinderen wilt en dan daar een huis voor te kiezen die daar geschikt voor kan zijn. Maar om 15 jaar van tevoren een huis te kopen die geschikt is voor kinderen vind ik zelf overdreven en zonde van het geld.
pi_133065460
quote:
6s.gif Op vrijdag 8 november 2013 22:53 schreef DeRakker. het volgende:
Tja in mijn jeugd ben ik al 5x verhuisd door Nederland en ik ben niks anders gewend.
En toen had je zelfs nog 6% overdrachtbelasting, totaal zeg 10% KK. Komen je verhuiskosten nog bij, lijkt me sterk dat je daar 5 x op rij winst mee gepakt hebt. (Is niet onmogelijk, maar als 'advies' niet echt geschikt...)

quote:
Maar om 15 jaar van tevoren een huis te kopen die geschikt is voor kinderen vind ik zelf overdreven en zonde van het geld.
Zonde van het geld? Huh, je koopt een grotere woning toch? Dus daar krijg je relatief ook meer voor terug. Bovendien is er dan minder snel noodzaak om te verhuizen.

Maar nogmaals, ALS je een woning koopt, kijk even naar je eigen wensen en toekomstverwachtingen, zodat je kunt inschatten dat die woning voor jezelf niet totaal onbruikbaar is over 8 a 15 jaar. Kun je dat niet inschatten, dan gewoon huren. En als je zeker weet dat je de eeuwige vrijgezel/LAT'er blijft kun je je aanschaf daarop aanpassen en bv. een studio kopen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 08-11-2013 23:08:35 ]
pi_133065834
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 23:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

En toen had je zelfs nog 6% overdrachtbelasting, totaal zeg 10% KK. Komen je verhuiskosten nog bij, lijkt me sterk dat je daar 5 x op rij winst mee gepakt hebt. (Is niet onmogelijk, maar als 'advies' niet echt geschikt...)

[..]

Zonde van het geld? Huh, je koopt een grotere woning toch? Dus daar krijg je relatief ook meer voor terug. Bovendien is er dan minder snel noodzaak om te verhuizen.

Maar nogmaals, ALS je een woning koopt, kijk even naar je eigen wensen en toekomstverwachtingen, zodat je kunt inschatten dat die woning voor jezelf niet totaal onbruikbaar is over 8 a 15 jaar. Kun je dat niet inschatten, dan gewoon huren. En als je zeker weet dat je de eeuwige vrijgezel/LAT'er blijft
kun je je aanschaf daarop aanpassen.
Nee niet 5x winst.. een paar keer.
Soms zit het mee en soms tegen.

Ja als je een groot huis koopt betekent dat ook een hoger hypotheek terwijl je de ruimte dan niet vol benut of nodig hebt. Ja natuurlijk is het slim om je toekomstverwachtingen mee te nemen. Als koop goedkoper is dan huur lijkt het me handig om te kopen. Ook al loop je het risico dat je minder snel of makkelijk kan verhuizen. Dit kan je tegengaan door te wonen in gebieden met veel voorzieningen om je heen en niet in een dorpje ergens in de middel of nowhere waar je geen alternatief hebt als je ontslagen wordt oid.
pi_133066201
quote:
6s.gif Op vrijdag 8 november 2013 23:10 schreef DeRakker. het volgende:
Als koop goedkoper is dan huur lijkt het me handig om te kopen.
Ja, als je alles van tevoren zou weten is het allemaal simpel. Maar er is niemand die jou kan vertellen of je de woning die je nu koopt over 10 jaar meer of minder waard is. Dus daarom, als je iets koopt, koop dan iets waar je voor de veel langere termijn mee vooruit kan. (Hetgeen niet inhoudt dat je het na 3, 5, 7, 12 jaar niet mag verkopen he... Het moet voor jezelf gewoon langer mee kunnen gaan)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')