Ik kan me voorstellen dat dat heel moeilijk is en vreemd. Heb het zelf gelukkig nooit mee hoeven maken, tenminste, niet van iemand van wie het me boeide.quote:Op woensdag 6 november 2013 13:17 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Wel prima gezien de omstandigheden. Huis moet leeg. Wie krijgt wat en huis zal verkocht worden etcetera.
De begravenis was toch wel het zwaarst. Het hele 'begraven' is maar een kort stukje en dan loop je zo van de begraafplaats af terwijl hij een uur of 2/3 daarvoor nog in zijn huis lag :/.
Hoeveel weken verder? Ad werken soms pas na 6 weken of zo. Valt nu nog niet zoveel over te zeggen. En vaak werken ze helemaal niet, of niet genoeg.quote:Op woensdag 6 november 2013 23:50 schreef Kimberliedje het volgende:
Hoi Ik meld me nog eens. Inmiddels een paar weken verder maar verschil is er nog niet. Anti depressiva werkt (nog) niet zoals het inmiddels zou moeten. Wel is er vanaf deze week professionele hulp.
Aan mezelf begin ik te merken dat ik het 'zat' ben. Chagrijnig reageren terwijl ze er zelf ook niks aan kan doen, irritaties etc. Hoop dat er spoedig wel verbetering plaats gaat vinden. Gelukkig komt er wel veel bezoek.
Geen ervaring met die behandeling. Is die jou aangeraden of kwam je daar zelf op? Er staat dat het wordt gebruikt bij mensen met Borderline, heb jij die diagnose?quote:Op donderdag 7 november 2013 00:57 schreef Senor__Chang het volgende:
Een tweetal vragen voor jullie.
• Wat zijn jullie ervaringen met anti-depressivum en raden jullie dit aan?
• Heeft iemand hier ervaring met MBT?
Vooral over AD wil ik graag zoveel mogelijk reacties omdat ik sterk twijfel over het wel of niet gebruiken ervan.

MBT is mij aangeraden en ik neig inderdaad naar een borderline persoonlijkheidsstoornis. Sorry S_E Dat en depressieve klachten is de huidige diagnose. Vond het wel even schrikken toen borderline ter sprake kwam vanwege alle verhalen erom heen. En het is een meidenstoornis volgens mij..quote:Geen ervaring met die behandeling. Is die jou aangeraden of kwam je daar zelf op? Er staat dat het wordt gebruikt bij mensen met Borderline, heb jij die diagnose?
Wat ad betreft: ik ben neutraal denk ik. Zit er sinds maart aan, vorige maand de dosis verhoogd. Ik had niet het idee dat het iets deed. Maar ik heb ook geen last gehad van bijwerkingen. Alleen soort van half diarree, dat is niet over gegaan maar ik heb er verder ook geen last van. Verhogen was ook geen probleem. Na anderhalve week voelde ik me plotseling beter, zonder verklaring, en dat bleef ook zo 2 weken lang. Nu weer iets minder, maar dat kan ik wel verklaren.
Ik blijf sceptisch, durf mijn verbeterde stemming niet meteen toe te schrijven aan die verhoging. Aan de ene kant denk ik, ik heb nergens last van, misschien werkt het wel, dus whatever. Aan de andere kant is het wel chemische bende die je constant in je lichaam gooit, misschien richt het wel degelijk schade aan zonder dat ik het merk. En dat ik niet heel duidelijk kan zeggen dat het werkt, betekent misschien dat ik mezelf aan het vergiftigen ben zonder dat dat nuttig is.
Wat ik vind en weet:
- het is bende
- maar het kan wel werken
- misschien is dat het placebo-effect
- uiteindelijk, na het in sommige gevallen proberen van verschillende soorten, werken ad bij ongeveer 60% van de mensen. Voor zover bekend heeft het geen schadelijke gevolgen op de lange termijn.
- veel mensen hebben nare bijwerkingen.
- afbouwen schijnt kut te zijn. Je klachten komen dan weer (even) terug en je moet weer helemaal wennen aan je 'zuivere hoofd'.
- ik raad het niet aan of af. Als jij er behoefte aan hebt, gewoon proberen. Je kunt altijd weer stoppen, wanneer je wil.
Maar is het jou nooit (eerder) aangeraden dan, gezien je geschiedenis?

Nee, helaas is er geen heilige graal in de wereld van mentale stoornissen. En ik verwacht dat ook niet van AD, wel dat het me wat minder emotieloos maakt en ook wat minder angstig. Alleen die bijwerkingen hè..quote:Op donderdag 7 november 2013 20:18 schreef Gray het volgende:
Verwacht alleen niet dat AD dé oplossing zal bieden aan je problemen. Het zal nog tijd, inzet en mentale therapie nodig hebben om tot rust te komen. AD halen de scherpe randjes er vanaf, opdat de rest van je ontwikkeling vlotter verloopt.
En wat betreft borderline... ach. Met veel valt te leven, en getuige mijn moeder is ook daar licht aan het eind van de tunnel. Verontschuldig je daarom ook niet voor wie je bent, namelijk onze geliefde Senor_Chang, mét borderline. Wees goed voor jezelf, en anderen.

Ik zit al een jaar in therapie en hoewel ik eindelijk een stijgende lijn zie, is het niet genoeg. Ben veel te gesloten en emotieloos op dit moment en dat is best klote. De bijwerkingen van AD zijn inderdaad het grootste struikelblok. Moet er echt nog even goed over nadenken.quote:Op donderdag 7 november 2013 20:43 schreef Murmeli het volgende:
AD hebben wel geholpen bij mij. Maar duurde jaren voor ik een goede dosis had icm de goede therapie. Daarna kon ik wel snel afbouwen.
Ik hoop alleen dat ik ze nooit meer hoef. Stomme bijwerkingenstomme afbouwen
![]()
Ik denk dat ik het aanraad voor als alle andere dingen niet helpen. Maar probeer eerst therapie enzo. Maar soms is het gewoon het beste (naar mijn mening dan he) om ad te nemen om daarna wat sterker te staan zodat therapie beter aanslaat.
AP zou ik zelf nooit nemen trouwens. Tenzij het een kwestie is van leven of dood oid natuurlijk. Vind het troep, veel te heftig.

Ik heb olanzapine geslikt en vond dat eigenlijk ook wel fijn spul. Heftig, dat wel, maar ik sliep er in elk geval heerlijk opquote:Op donderdag 7 november 2013 21:05 schreef Senor__Chang het volgende:
[..]
Ik zit al een jaar in therapie en hoewel ik eindelijk een stijgende lijn zie, is het niet genoeg. Ben veel te gesloten en emotieloos op dit moment en dat is best klote. De bijwerkingen van AD zijn inderdaad het grootste struikelblok. Moet er echt nog even goed over nadenken.
AP vond ik heerlijk. Het werk direct en voelt alsof je weg bent van de wereld. Alsof je een zombie bent, echt. Een vlucht uit de wereld. Ik vond het zo lekker dat ik meer dan de voorgeschreven dosis innam en uiteindelijk slechts per week meekreeg. I regret nothing. (zolang het maar geen verslaving werd)
Ja over het algemeen worden die beter verdragen dan andere ad, dus als je bang bent voor bijwerkingen kun je dat als eerste proberen.quote:Op donderdag 7 november 2013 21:24 schreef Murmeli het volgende:
Oeps!
Qua bijwerkingen: de meeste mensen hebben er minder last van dan ik, dus maak je niet teveel zorgen daarover.
Ik geloof dat citalopram en escitalopram (lexapro) redelijk bijwerkingsarm zijn voor veel mensen.

Ik heb het bijna een halfjaar geslikt, seroquel.quote:Op donderdag 7 november 2013 21:33 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ik heb olanzapine geslikt en vond dat eigenlijk ook wel fijn spul. Heftig, dat wel, maar ik sliep er in elk geval heerlijk opEn werd er ook rustig van. Maar ik had ook constant trek in eten en kwam na een week al aan, dikke buik en alles. En had flitsen in mijn hoofd die samengingen met plotselinge armbewegingen (niet handig als je een broodje hagelslag eet
) En ik vond het zombie-achtige toch ook niet zo fijn op een gegeven moment. Meer iets voor noodgevallen, als het echt niet gaat. Heb het ook maar een week geslikt. Welke ap had jij?
(Sommige) antipsychotica zijn overigens ook effectief bewezen ter vervanging van antidepressiva bij depressie en dysthymie. Heb ik ergens in een artikel gelezen. Maar het is naar mijn idee niet goed als je niet meer helemaal scherp/jezelf kunt zijn.
Als je wel besluit ad te gaan slikken, merk je vanzelf hoe de bijwerkingen zijn. Als je ze te heftig vindt, of als ze niet weggaan/minder worden na een paar weken, kun je weer stoppen.
[..]
Ja over het algemeen worden die beter verdragen dan andere ad, dus als je bang bent voor bijwerkingen kun je dat als eerste proberen.

Seroquel vond ik echt eng...heel raar werd ik ervan. Kon ook niet meer recht lopen op de een of andere manier, en mijn ogen niet open houden, maar zodra ik in bed lag was ik weer helder.quote:Op donderdag 7 november 2013 21:36 schreef Senor__Chang het volgende:
[..]
Ik heb het bijna een halfjaar geslikt, seroquel.

Studie. Ik vond het allemaal wel best (nul concentratie, hele dag moe, zombie) toen ik dus niet studeerde, maar ik heb wel enige concentratie nodig wil ik er iets van maken.quote:Op donderdag 7 november 2013 21:39 schreef kuolema het volgende:
[..]
Seroquel vond ik echt eng...heel raar werd ik ervan. Kon ook niet meer recht lopen op de een of andere manier, en mijn ogen niet open houden, maar zodra ik in bed lag was ik weer helder.
Waarom ben je ermee gestopt eigenlijk?

Goede redenquote:Op donderdag 7 november 2013 21:43 schreef Senor__Chang het volgende:
[..]
Studie. Ik vond het allemaal wel best (nul concentratie, hele dag moe, zombie) toen ik dus niet studeerde, maar ik heb wel enige concentratie nodig wil ik er iets van maken.![]()
Zelfs tijdens het werken in de bediening slikte ik AP. Was wel grappig eigenlijk.

Je moet niet alles geloven dat je denkt.quote:Op donderdag 7 november 2013 22:56 schreef Miniem het volgende:
Gadverdammeecht het idee dat iedereen me haat. Ik heb het zo gehad.

Ik haat je niet. Dat maakt in elk geval één uitzondering.quote:Op donderdag 7 november 2013 22:56 schreef Miniem het volgende:

Alleen voelen, je gepasseerd voelen, geen liefde krijgen etc.quote:Op vrijdag 8 november 2013 09:14 schreef kuolema het volgende:
Waar komt dat gevoel vandaan, Miniem? Hoe zou je die gedachte rationeel kunnen onderbouwen?

Daar heb je toch niemand voor nodig? Wees gerust met jezelf, dan ben je altijd in goed gezelschap. Wees je eigen liefde.quote:Op vrijdag 8 november 2013 10:33 schreef Miniem het volgende:
[..]
Alleen voelen, je gepasseerd voelen, geen liefde krijgen etc.
Bijv. ik wil een dagje naar London, maar niemand die wil, tijd heeft oid.

Moest lachen toen ik dit las.quote:Op vrijdag 8 november 2013 11:03 schreef Gray het volgende:
[..]
Daar heb je toch niemand voor nodig? Wees gerust met jezelf, dan ben je altijd in goed gezelschap. Wees je eigen liefde.

Dan zal je geluk altijd van anderen afhangen. Als ik er een strikje om kon doen zou ik het je geven.quote:Op vrijdag 8 november 2013 11:59 schreef Miniem het volgende:
[..]
Moest lachen toen ik dit las.
Dat gaat hem niet worden.

quote:Op donderdag 7 november 2013 22:56 schreef Miniem het volgende:
Mag ik dan ook een vleugje?quote:Op vrijdag 8 november 2013 12:07 schreef Gray het volgende:
[..]
Dan zal je geluk altijd van anderen afhangen. Als ik er een strikje om kon doen zou ik het je geven.

Je moet de juiste groep mensen zien te vinden. Ik weet dat dat enorm veel gemakkelijker gezegd is dan gedaan.quote:Op donderdag 7 november 2013 22:56 schreef Miniem het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |