abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 3 november 2013 @ 00:25:00 #1
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_132842837
Op de patat, de gebakken aardappeltjes, op een broodje of als basis voor een saus. Ieder Nederlands huishouden heeft wel een pot mayonaise in huis. Wat is de lekkerste? Hoog tijd voor een smaaktest!

Vele soorten
Als je voor het schap in de supermarkt staat zie je een enorme hoeveelheid mayonaise en magere varianten. Over die magere varianten vertellen we later iets meer. Voor deze smaaktest kochten we tien potten gewone mayonaise.

Welke olie?
Mayonaise moet minimaal 70% olie bevatten. Soms staat er alleen op de pot dat er plantaardige olie in zit, maar vaak is het ook gespecificeerd. Wij kwamen zonnebloemolie, raapzaadolie en sojaolie tegen. Vanaf december 2014 moet wél vermeld worden welke olie erin zit.

Eieren mogen niet ontbreken
Een ander verplicht ingrediënt volgens de wet is ei. Er moet minimaal 5% eigeel in zitten. In de meeste (Calvé, D&L Mayo Royale en Belze Majoneis) mayonaises zit scharrelei en in een drietal vrije uitloopeieren.

Te zoet
Veel mensen vinden Franse en Belgische mayonaise lekker en nemen van vakantie een pot mee. Als je in Nederland een pot zonder suiker wil kopen moet je goed zoeken. Slechts in één van de tien potten mayonaise zit geen suiker en dat is de Belze Majoneis. Die is inderdaad gemaakt volgens Belgisch recept.

Wie zijn de deskundigen?
De tien potten mayonaise zijn blind geproefd door vier deskundigen die ieder met hun eigen kennis en ervaring de mayonaises beoordeelden.

- Janny van der Heijden is jurylid van Heel Holland Bakt, culinair publicist, schrijft een dagelijkse kookrubriek in de Wegener bladen, was hoofdredacteur van de TIP.
- Roelina Dijk is levensmiddelentechnoloog en schrijft over eten (en mayonaise) voor haar website.
- Erik van Loo is chefkok van restaurant Parkheuvel in Rotterdam en schrijver van boek 'Sauzen'.
- Arn Zuyderduijn is eigenaar van het Vlaams Friteshuis 'van Gogh' in Amersfoort en mayonaise-ambassadeur. Hij verkoopt in zijn zaak patat met Vlaamse mayonaise.
  zondag 3 november 2013 @ 00:26:04 #2
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_132842847
Wie wint de test?

Product Waar te koop? Wij betaalden Inhoud Prijs per 500ml

Cijfer

1.

Hellmann's Real Mayonnaise

Albert Heijn, C1000, diverse winkels

¤2,39 433ml ¤2,76 7,8

2.

Jumbo Mayonaise

Jumbo ¤1,39 650ml ¤1,07 6,5

3.

Calvé Mayonaise

Algemeen verkrijgbaar ¤1,45 450ml ¤1,61 6,3

4.

D&L Mayo Royale

Algemeen verkrijgbaar

¤1,75

350ml

¤2,50

5,8

5.

Belze Majoneis

Jumbo, PLUS, Marqt, diverse winkels

¤2,79

330ml

¤4,23

5,8

6.

Trophy Mayonaise

Aldi

¤0,99

600ml

¤0,83

5,5

7.

Van Wijngaarden Zaanse Mayonaise

Algemeen verkrijgbaar

¤0,90

500ml

¤0,90

5,5

8.

Vita D'or

Lidl

¤0,99

600ml

¤0,83

5,3

9.

Remia Mayonaise

Algemeen verkrijgbaar

¤1,39

550ml

¤1,26

5,0

10.

AH Mayonaise

Albert Heijn

¤1,49

650ml

¤1,15

4,0

Wat vond de jury?
Op één eindigt Hellmann's Real Mayonnaise: "lobbig en tegelijk luchtig, zuur, zoet, zout, mooie balans, lijkt meest op zelfgemaakt." Op twee de Jumbo Mayonaise: dit vonden de deskundigen een neutrale mayonaise. "Lichte geur, makkelijk, licht zuur." Op drie Calvé Mayonaise: "mooi romig, lekker, dit is Calvé?" Andere juryleden vonden deze mayonaise "niet uitgesproken, ééndimensionaal". De nummers vier en vijf kregen dezelfde beoordeling, maar omdat de D&L Mayo Royale goedkoper is, staat deze op de vierde plaats. Voor de nummers zes en zeven geldt hetzelfde. Over de Belze Majoneis (zonder suiker) waren de meningen erg verdeeld. Twee juryleden waardeerden de zurige smaak, de andere twee vonden juist dat het zurige teveel overheerst. Op nummer eindigt AH Mayonaise. Werd unaniem niet gewaardeerd door de jury: "vlakke geur, geen geur, zoet, flauw, mist zuur."

Magere varianten 'mayonaises'
Martijn Katan is emeritus hoogleraar voedingsleer. Hij keek voor Kassa kritisch naar een heleboel magere varianten op mayonaise. Deze sauzen mogen geen mayonaise heten omdat ze minder dan 70% vet bevatten. Daarom zie je in het schap namen als: fritessaus, mayonaise met yoghurt, halvanaise, yoghonaise, yoghurt mayonaise, olijf mayonaise, yofresh, halfvolle mayo, mayonaise licht & romig, mayolijn, mayonaise slechts 3% vet.

Volle, halfvolle en magere 'mayonaises'
Katan stelt vast de producten met minder vet wel meer zout en suiker bevatten. Vet geeft veel smaak aan producten en als daar minder van in zit wordt dat gecompenseerd met zout en suiker. Katan vindt de hoeveelheden zout en suiker niet verontrustend. Wel geeft hij het advies om magere producten goed met elkaar te vergelijken omdat onder andere de zoutgehaltes onderling wel verschillen. De minder vette sauzen zijn natuurlijk een goede keus als je op je calorieën moet letten.

Met saus eet je meer :D
Verder vertelt Katan dat saus op je eten ervoor zorgt dat je er meer van gaat eten. Uit onderzoek blijkt dat ondervoede bejaarden meer eten als saus op hun voeding zit. In dat geval kan saus mensen juist aanzetten om meer te eten. Als je echter te dik bent en moet matigen, dan kun je de saus beter laten staan.

Recept om zelf mayonaise te maken
Chefkok Erik van Loo van restaurant Parkheuvel liet ons weten dat je de lekkerste mayonaise zelf maakt. Deze bestaat uit de volgende ingrediënten die je met elkaar mengt. Zie ook het filmpje voor een uitleg.

- twee eidooiers
- halve eetlepel arachideolie
- halve eetlepel dijonmosterd
- tien druppels Worcester
- anderhalve eetlepel azijn
- klein scheutje citroensap
- peper en zout
  zondag 3 november 2013 @ 00:27:09 #3
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_132842866
Wat eten de Fokkertjes :?
En waar in godsnaam koop ik Hellmans mayo :/ :@
Hier in huis D&L :9
  zondag 3 november 2013 @ 00:28:16 #4
182980 mime_negert
Valt er hier nog wat te mimen?
pi_132842885
Bedankt voor je copy/paste OP.

Thuis hadden we altijd Calvé omdat mijn vader deze altijd wou. Sinds dat ik op mezelf woon heb ik gewoon een tube Zaanse. Voor een tweepersoons huishouden meer dan genoeg.

[ Bericht 75% gewijzigd door mime_negert op 03-11-2013 00:31:32 (Verkeerse knop ingedrukt) ]
pi_132842907
Dit is gewoon de lekkerste:

- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_132842911
Zaanse uit een tube.
  zondag 3 november 2013 @ 00:32:17 #7
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_132842966
quote:
14s.gif Op zondag 3 november 2013 00:29 schreef Trebo het volgende:
Zaanse uit een tube.
:Y Vind ik ook maar staat hier op nr 7 :@
pi_132842997
quote:
6s.gif Op zondag 3 november 2013 00:32 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

:Y Vind ik ook maar staat hier op nr 7 :@
Snappen er niks van joh.
pi_132843040
quote:
Zaanse uit een tube.
Die is lekker ja :9
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
pi_132843199
quote:
Zaanse uit een tube.
Eensch.

De nummer 1, die van Hellmann's, die is ook prima. Maar die is wat stijver en luchtiger, terwijl de Zaanse mayo wat smeuïger is en wat zuurder en wat meer naar mosterd smaakt. Het is maar net wat je wil.
  zondag 3 november 2013 @ 00:48:58 #11
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_132843295

Voor mij graag D&L met Citroen.
pi_132843332
Delhaize eigen merk uit België....

Staat niet in je OP dus volgens mij faal je sowiesow .
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  zondag 3 november 2013 @ 00:57:41 #13
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_132843513
quote:
6s.gif Op zondag 3 november 2013 00:26 schreef ikweethetookniet het volgende:
- twee eidooiers
- halve eetlepel arachideolie
- halve eetlepel dijonmosterd
- tien druppels Worcester
- anderhalve eetlepel azijn
- klein scheutje citroensap
- peper en zout
Mayonaise met een halve eetlepel olie?

[ Bericht 89% gewijzigd door RobinOok op 03-11-2013 16:08:59 ]
  zondag 3 november 2013 @ 01:00:12 #14
94218 Zeitgeist
Es lebe die Freiheit!
pi_132843563
Wat ik lekker vind bij friet? Remulade.
The Light Is Leaving Us All
pi_132843565
Ik ben ook van de Zaanse. Niet te zuur en eigenlijk nauwelijks zoet. Minder zoet dan de Calvé in elk geval.
  zondag 3 november 2013 @ 01:04:55 #16
242879 Onnoman
The On And Only
pi_132843657
yogonaise
kruidenmayo bij bram ladage
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_132843669
quote:
6s.gif Op zondag 3 november 2013 00:27 schreef ikweethetookniet het volgende:
En waar in godsnaam koop ik Hellmans mayo :/ :@
Ik heb die wel eens bij de C1000 gekocht. Maar bij andere supermarkten heb ik 'm ook wel eens gezien, i.i.g. bij de Jumbo denk ik.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 03-11-2013 01:05:54 ]
pi_132843850
Euroshopper. Of misschien heet die nu ah basic.
pi_132844045
Echt smerig dat mayonaise...
En dan is het nog ongezond ook :')
  zondag 3 november 2013 @ 01:34:36 #20
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_132844141
Beetje een raar recept.
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
pi_132844315
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 01:28 schreef RetRy32 het volgende:
Echt smerig dat mayonaise...
En dan is het nog ongezond ook :')
:')

Alles is ongezond als je er te veel van eet. ;)
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_132844354
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 01:46 schreef bas-beest het volgende:

[..]

:')

Alles is ongezond als je er te veel van eet. ;)
1 kilo komkommer doet niks.
1 kilo mayonaise is de dood.
  zondag 3 november 2013 @ 05:50:47 #23
345377 GoCanucksGo
Have a good one, eh!
pi_132845629
Verrassende uitslag, ik vind zelf Belze Majoneis veruit de beste in deze lineup. Calve op drie (whut?!) en de zeer middelmatige mayo van de Aldi (ik winkel graag bij de Aldi) even hoog als de Belze vind ik vreemd.
Ben ook wel benieuwd naar de scores per jurylid. Als de twee leden die de Belze als goed waardeerden Van Loo en Zuyderduijn zijn terwijl de twee non-relevante bloggertjes deze minder vonden weet ik genoeg.
pi_132853512
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 05:50 schreef GoCanucksGo het volgende:
Verrassende uitslag, ik vind zelf Belze Majoneis veruit de beste in deze lineup. Calve op drie (whut?!) en de zeer middelmatige mayo van de Aldi (ik winkel graag bij de Aldi) even hoog als de Belze vind ik vreemd.
Ben ook wel benieuwd naar de scores per jurylid. Als de twee leden die de Belze als goed waardeerden Van Loo en Zuyderduijn zijn terwijl de twee non-relevante bloggertjes deze minder vonden weet ik genoeg.
Het is ook gewoon een smaakverschil. Je moet die Belze niet vergelijken met die zoete troep, en eigenlijk ook niet met D&L citroen. Ik vind hem ook het lekkerst, maar niet voor elke toepassing. Zo heb ik laatst ontdekt waarom Belgen wel mayonaise bij de frietkot hebben, maar niet bij mosselen met friet. Die Belze vloekt echt met mosselen, gaat echt niet samen. Voor kreeft met mayonaise zou ik deze ook niet kiezen denk ik, dan liever de D&L citroen, die was ronder en zachter.

Belze lijkt meer op de D&L azijn, dat geldt dan als mindere kwaliteit dan die met citroen, maar het is gewoon wat harder en markanter van smaak, in die zijn lijkt het meer op de Zaanse uit de tube, die heeft ook een harde charme. D&L extra romig vind ik niks, lijkt me meer iets voor de Nederlandse markt en mist nou juist dat friszure wat de D&L citroen zo lekker maakt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 3 november 2013 @ 15:20:08 #25
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_132854653
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 14:55 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Belze lijkt meer op de D&L azijn, dat geldt dan als mindere kwaliteit dan die met citroen, maar het is gewoon wat harder en markanter van smaak, in die zijn lijkt het meer op de Zaanse uit de tube, die heeft ook een harde charme. D&L extra romig vind ik niks, lijkt me meer iets voor de Nederlandse markt en mist nou juist dat friszure wat de D&L citroen zo lekker maakt.
Bij je laatste zin sluit ik me bij aan. Ik had een keertje de D&L romig gehaald, maar ik kwam er dus achter dat ik het friszure miste van D&L citroen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')