abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 5 november 2013 @ 17:42:32 #176
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_132931472
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2013 17:39 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dit is toch geen nieuws?
Je vrind ontkent dat de schulden voor een zeer groot gedeelte zijn veroorzaakt door grond aan te kopen.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_132931493
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 17:40 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Gemeenten berekenen de grond prijs als % van de verkoop van een huis. Ik weet dat je het niet fijn vind maar de schulden van gemeenten zijn voor een kwart veroorzaakt door het aankopen van onverkoopbare grond. Als je ervan uit mag gaan dat de kosten voor het bouwen van een huis gelijk blijven of zelfs stijgen dan is het aandeel grond dus veel harder in prijs gedaald dan de opstallen. Sterker nog de daling van de huizenprijzen zijn feitelijk een daling van de grondprijzen. Zo veroorzaakt de landelijke overheid door het afschaffen van de HRA een verliespost voor haar gemeenten.
Je verhaaltjes onderbouwen je stellingen in elk geval niet.
  dinsdag 5 november 2013 @ 17:44:30 #178
379943 Paper_Tiger
pi_132931530
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 november 2013 17:43 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je verhaaltjes onderbouwen je stellingen in elk geval niet.
Wel in tegenstelling tot mijn discussiepartner onderbouw ik mijn stellingen. Jij zou nog ontkennen dat vuur heet is als je in brand stond.
pi_132931540
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 17:42 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Je vrind ontkent dat de schulden voor een zeer groot gedeelte zijn veroorzaakt door grond aan te kopen.
Het maakt er onderdeel van uit. Denk niet dat du_kie dat ontkent aangezien hij en ik recentelijk nog de casus Apeldoorn hebben besproken.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 5 november 2013 @ 17:47:12 #180
379943 Paper_Tiger
pi_132931630
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2013 17:44 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het maakt er onderdeel van uit. Denk niet dat du_kie dat ontkent aangezien hij en ik recentelijk nog de casus Apeldoorn hebben besproken.
Tegenover jou zal hij best eerlijk zijn maar tegen een vervloekte libertarier toegeven dat de schulden van gemeenten voor een kwart uit onverkoopbare speculaties gaan zie ik niet gebeuren.
pi_132931770
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 november 2013 17:44 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Wel in tegenstelling tot mijn discussiepartner onderbouw ik mijn stellingen. Jij zou nog ontkennen dat vuur heet is als je in brand stond.
Je probeert het te onderbouwen, echter je komt met bronnen die je stelling niet onderbouwen, daar wijs ik je op. Eerder in deze discussie heb ik je overigens ter onderbouwing al kort uitgelegd hoe een begroting van een grote organisatie werkt omdat je ook toen verkeerde aannames deed. En nu heb je je door mij een beetje verdiept in de werking van grondexploitaties waardoor je je volgende incorrecte stelling al flink hebt afgezwakt. We komen er dus wel :).
pi_132931795
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2013 17:44 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik ontken uiteraard niet dat het een van de oorzaken van de schulden is. Echter ik probeer tijgertje duidelijk te maken dat er meerdere oorzaken zijn en dat het iets anders werkt dan hij denkt ;)
pi_132931804
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 november 2013 17:47 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Tegenover jou zal hij best eerlijk zijn maar tegen een vervloekte libertarier toegeven dat de schulden van gemeenten voor een kwart uit onverkoopbare speculaties gaan zie ik niet gebeuren.
Het heeft niks met je politieke voorkeur te maken en alles met een gebrekkige onderbouwing van je stellingen.
  dinsdag 5 november 2013 @ 17:56:33 #184
379943 Paper_Tiger
pi_132931903
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 november 2013 17:52 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ik ontken uiteraard niet dat het een van de oorzaken van de schulden is. Echter ik probeer tijgertje duidelijk te maken dat er meerdere oorzaken zijn en dat het iets anders werkt dan hij denkt ;)
Ik snap ook wel dat die 50 miljard niet alleen maar afkomstig is van aangekochte speculatiegronden. Voor een fors gedeelte is het probleem gewoon teveel uitgeven en ja er staan ook lange termijn investeringen op die jaarlijks opbrengsten genereren maar dat is helaas een zeer klein gedeelte van de schuldenberg.

Als ik zo ongelijk heb post jij dan een staatje van omschrijvingen en bedragen die de 50 miljard specificeren.
pi_132932053
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 08:22 schreef HD9 het volgende:

[..]

gemeentes hebben hun geld vastzitten in grond, die wachten tot men weer wil gaan bouwen
of ze hebben het op IceSave :)
pi_132932483
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 17:56 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik snap ook wel dat die 50 miljard niet alleen maar afkomstig is van aangekochte speculatiegronden. Voor een fors gedeelte is het probleem gewoon teveel uitgeven en ja er staan ook lange termijn investeringen op die jaarlijks opbrengsten genereren maar dat is helaas een zeer klein gedeelte van de schuldenberg.

Als ik zo ongelijk heb post jij dan een staatje van omschrijvingen en bedragen die de 50 miljard specificeren.
Het CBS verschaft iets meer inzicht http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)013/2013-3993-wm.htm

Maar de schulden en de oorzaak daarvan wisselen heel erg per gemeente en dat ze iets voor een bepaalde waarde in de boeken hebben staan wil niet zeggen dat het ook ooit voor die waarde is aangekocht en dat daar een schuld voor is aangegaan.
Veel verder dan voor een willekeurige gemeente een staatje tevoorschijn toveren zal dus niet snel lukken. Maar het terugkerende patroon is wel dat de meeste schulden zijn aangegaan voor vastgoed en weg en waterbouw.
Wat ook wel logisch is aangezien bij grondexploitaties verlies of winst 'genomen' moet worden ten lastte van de algemene reserve, dat speelt dus beperkt mee in de begroting.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')