gemeentes hebben hun geld vastzitten in grond, die wachten tot men weer wil gaan bouwenquote:Op vrijdag 1 november 2013 21:37 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Zo enorm slecht wordt ons land dus bestuurd op gemeentelijk niveau. Dat kunnen de bijstandsmoeders vele malen beter. En dit keer kan niemand Wilders de schuld geven, die is in geen enkele gemeente de baas itt de politieke partijen van de gevestigde orde.
Om welk deel van die 50 miljard gaat dit? Of is dit iets met de klok en de klepel?quote:Op dinsdag 5 november 2013 08:22 schreef HD9 het volgende:
[..]
gemeentes hebben hun geld vastzitten in grond, die wachten tot men weer wil gaan bouwen
Wilders heeft alleen een beetje aan de macht gesnuffeld, dus hoe wou die blonde aap sowieso ergens de schuld van geven?quote:Op vrijdag 1 november 2013 21:37 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Zo enorm slecht wordt ons land dus bestuurd op gemeentelijk niveau. Dat kunnen de bijstandsmoeders vele malen beter. En dit keer kan niemand Wilders de schuld geven, die is in geen enkele gemeente de baas itt de politieke partijen van de gevestigde orde.
Het staat ook gewoon in het bericht.....quote:Op dinsdag 5 november 2013 08:29 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Om welk deel van die 50 miljard gaat dit? Of is dit iets met de klok en de klepel?
Even voor de beeldvorming: 50 miljard in grond, tegen 500 euro per vierkante meter: 100 vierkante kilometer.quote:Op dinsdag 5 november 2013 08:22 schreef HD9 het volgende:
gemeentes hebben hun geld vastzitten in grond, die wachten tot men weer wil gaan bouwen
Je hebt er enig besef van hoe een grondexploitatie werkt? Dat heb ik je geloof ik al vaker gevraagd maar ook hier laat je weer zien het niet te (willen) snappen.quote:Op dinsdag 5 november 2013 11:13 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Even voor de beeldvorming: 50 miljard in grond, tegen 500 euro per vierkante meter: 100 vierkante kilometer.
Als ik dat in/rond de Randstad in lege gebieden selecteer, ziet dat er zo uit:
[ afbeelding ]
Maar goed, de "publieke opinie" is dat Nederland en met name de Randstad vol is, omdat mensen 98% van de tijd tussen muren doorbrengen.
Vol is in deze context een relatief begrip.quote:Op dinsdag 5 november 2013 11:13 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Even voor de beeldvorming: 50 miljard in grond, tegen 500 euro per vierkante meter: 100 vierkante kilometer.
[ afbeelding ]
Maar goed, de "publieke opinie" is dat Nederland en met name de Randstad vol is, omdat mensen 98% van de tijd tussen muren doorbrengen.
vertelquote:Op dinsdag 5 november 2013 11:17 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je hebt er enig besef van hoe een grondexploitatie werkt?
heb het remcodelft (en jou) al meerdere malen uitgelegd maar hij lijkt het niet te willen snappen. Vandaar even mijn vraag.quote:
Wat heeft dit alles in vredesnaam met het gemeentelijk grondbeleid te maken?quote:Op dinsdag 5 november 2013 11:13 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Tja, daarvoor is ook wel geleend maar daar zit bepaald niet de verklaring voor de huidige problematiek.quote:Op dinsdag 5 november 2013 11:50 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat heeft dit alles in vredesnaam met het gemeentelijk grondbeleid te maken?
Ja, maar volgens toont dat kaartje helemaal niet het gemeentelijk grondbezit. Kan het mis hebben, uiteraard. Wijzen op lege plekken in de Randstad is leuk, maar als de gronden geen eigendom zijn van de gemeente, dan heeft dat verder dus ook geen betekenis voor de discussie.quote:Op dinsdag 5 november 2013 11:56 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tja, daarvoor is ook wel geleend maar daar zit bepaald niet de verklaring voor de huidige problematiek.
Remco redeneert dat gemeenten daar zo even 500 euro per m2 mee zouden kunnen verdienen denk ik. Vrij onzinnig allemaal. maar hij denkt ook dat voor 10.000 euro zo even rendabel 500 m2 woonrijpe grond geleverd kan worden.quote:Op dinsdag 5 november 2013 11:58 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, maar volgens toont dat kaartje helemaal niet het gemeentelijk grondbezit. Kan het mis hebben, uiteraard. Wijzen op lege plekken in de Randstad is leuk, maar als de gronden geen eigendom zijn van de gemeente, dan heeft dat verder dus ook geen betekenis voor de discussie.
Dat "het zo werkt" (en jij en vele anderen daar belang bij hebben) maakt nog niet dat het systeem goed is voor ons land!quote:Op dinsdag 5 november 2013 11:17 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je hebt er enig besef van hoe een grondexploitatie werkt? Dat heb ik je geloof ik al vaker gevraagd maar ook hier laat je weer zien het niet te (willen) snappen.
Waar slaan je opmerkingen dan in hemelsnaam op? Je weet dat de uitgefite van grond niet zo werkt als je suggereert maar toch probeer je iets duidelijk te maken neem ik aan. Wat is de beeldvorming die je wilt leveren? Wat dom en boos gedoe? Of probeer je ook echt een punt te maken? In dat geval slaat het niet echt ergens op.quote:Op dinsdag 5 november 2013 12:12 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat "het zo werkt" (en jij en vele anderen daar belang bij hebben) maakt nog niet dat het systeem goed is voor ons land!
Ik ben het wel met Remco eens.quote:Op dinsdag 5 november 2013 12:16 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Waar slaan je opmerkingen dan in hemelsnaam op? Je weet dat de uitgefite van grond niet zo werkt als je suggereert maar toch probeer je iets duidelijk te maken neem ik aan. Wat is de beeldvorming die je wilt leveren? Wat dom en boos gedoe? Of probeer je ook echt een punt te maken? In dat geval slaat het niet echt ergens op.
mooi, vertel dan ??quote:Op dinsdag 5 november 2013 11:38 schreef 99.999 het volgende:
[..]
heb het remcodelft (en jou) al meerdere malen uitgelegd maar hij lijkt het niet te willen snappen. Vandaar even mijn vraag.
Ja ik ook wel,, grondbedrijf was altijd een goudmijn voor gemeentes, maar nu verkopen ze even niets , maar komt wel weerquote:Op dinsdag 5 november 2013 12:22 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik ben het wel met Remco eens.
Dat kan natuurlijk ook meer dan makkelijk. Iedereen weet dat overheden de grondprijs gewoon gebruiken om extra belasting te heffen op de huizenkoper. Dat je toch zelf niet ziet hoe immoreel dat systeem is.quote:Op dinsdag 5 november 2013 12:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Remco redeneert dat gemeenten daar zo even 500 euro per m2 mee zouden kunnen verdienen denk ik. Vrij onzinnig allemaal. maar hij denkt ook dat voor 10.000 euro zo even rendabel 500 m2 woonrijpe grond geleverd kan worden.
Ehm, heb jij wel eens een grondexploitatie van wat dichterbij gekeken en daarbij iets verder gekeken dan enkel de onderbuik? Dus naar de daadwerkelijke kosten en opbrengsten?quote:Op dinsdag 5 november 2013 12:24 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat kan natuurlijk ook meer dan makkelijk. Iedereen weet dat overheden de grondprijs gewoon gebruiken om extra belasting te heffen op de huizenkoper. Dat je toch zelf niet ziet hoe immoreel dat systeem is.
Ach, zo werkt het bij die figuren nu eenmaal. Niks van aantrekken.quote:Op dinsdag 5 november 2013 12:21 schreef KoosVogels het volgende:
Als je uit probeert te liggen hoe het zit, heb je er plotseling 'belang bij'. Dat slaat toch nergens op?
leg zijn verhaal dan eens uit aan de hand van concrete voorbeelden? Want mij ontgaat het nut van dit zo suggereren.quote:Op dinsdag 5 november 2013 12:22 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik ben het wel met Remco eens.
Zoals ik je al eens verteld is mijn schoonvader jarenlang raadslid en jaren lang wethouder geweest. Ik weet van dichtbij hoe dat spelletje werkt.quote:Op dinsdag 5 november 2013 12:26 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ehm, heb jij wel eens een grondexploitatie van wat dichterbij gekeken en daarbij iets verder gekeken dan enkel de onderbuik? Dus naar de daadwerkelijke kosten en opbrengsten?
Kijk eens verder dan je onderbuik en pak de concrete getallen er eens bij?quote:Op dinsdag 5 november 2013 12:27 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Zoals ik je al eens verteld is mijn schoonvader jarenlang raadslid en jaren lang wethouder geweest. Ik weet van dichtbij hoe dat spelletje werkt.
Dit is meestal jouw uitleg. Reken gewoon eens voor wat wij over het hoofd zien. Gewoon hoe die grondprijs van een tientje naar 500 of meer wordt gebracht en de gemeente daar maar net even quitte mee speelt. Ik ben oprecht benieuwd.quote:Op dinsdag 5 november 2013 12:27 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zoals gezegd is dit je al vaak zat uitgelegd.
En dat heeft je schoonvader je verteld? Hij nam je apart en zei:quote:Op dinsdag 5 november 2013 12:27 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Zoals ik je al eens verteld is mijn schoonvader jarenlang raadslid en jaren lang wethouder geweest. Ik weet van dichtbij hoe dat spelletje werkt.
Begin eens met realistische bedragen voor de aankoop en verkoop van de grond en we komen ergens.quote:Op dinsdag 5 november 2013 12:30 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dit is meestal jouw uitleg. Reken gewoon eens voor wat wij over het hoofd zien. Gewoon hoe die grondprijs van een tientje naar 500 of meer wordt gebracht en de gemeente daar maar net even quitte mee speelt. Ik ben oprecht benieuwd.
grond kost 3 euro tot 7 euro per m2 .quote:Op dinsdag 5 november 2013 12:32 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Begin eens met realistische bedragen voor de aankoop en verkoop van de grond en we komen ergens.
99.999 gaat er vanuit dat de gemeente de wijzigingen in het bestemmingsplan vooraf lekt aan een grondspeculant, die grondspeculant doet dan handjeklap met de boer, en beiden maken miljoenen winst. Een combinatie van corruptie (het lekken) en kunstmatige schaarste (je mag pas bouwen als je voorover buigt voor de gemeenteambtenaar). Als elke boer mag bouwen wat-ie wil, is dat direct afgelopen.quote:Op dinsdag 5 november 2013 12:36 schreef HD9 het volgende:
[..]
grond kost 3 euro tot 7 euro per m2 .
Zo en nu verder
Dan komt er iemand van de gemeente bij de boer en biedt 11 euro .
en dan ??
Vraagt de Boer 12,50 per M2
Gooit de kabelbedrijf en het waterbedrijf en de energieboer ,de kabels in de grond
Grond waar enige kans op woningbouw is krijgt een gemeente of ontwikkelaar zelden voor maar 12,50 per m2 binnen hoor. Dat gaat al snel richting het dubbele om maar eens te beginnen.quote:Op dinsdag 5 november 2013 12:36 schreef HD9 het volgende:
[..]
grond kost 3 euro tot 7 euro per m2 .
Zo en nu verder
Dan komt er iemand van de gemeente bij de boer en biedt 11 euro .
en dan ??
Vraagt de Boer 12,50 per M2
Gooit de kabelbedrijf en het waterbedrijf en de energieboer ,de kabels in de grond samen met de riolering en die maken vast de acceptgiros klaar voor de nieuwe gebruikers
Dat zou impliceren dat hij er net zo over dacht als ik. Het was meer in de trant van hoe lekker de gemeente daar op binnenliep. De gemeente hield zelfs zoveel geld over dat Men had ook de gemeentelijke heffingen kunnen verlagen maar die gedachte is nooit in iemand opgekomen vrees ik.quote:Op dinsdag 5 november 2013 12:30 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En dat heeft je schoonvader je verteld? Hij nam je apart en zei:
'Beste Tiger, weet je wat het is met die grondprijzen? Die houden we kunstmatig hoog zodat een soort belasting wordt voor de huizenkoper.'
Ok en dan zitten we op 20euro per M2quote:Op dinsdag 5 november 2013 13:07 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Grond waar enige kans op woningbouw is krijgt een gemeente of ontwikkelaar zelden voor maar 12,50 per m2 binnen hoor. Dat gaat al snel richting het dubbele om maar eens te beginnen.
Maar zoveel heeft dit niet met de schuldenpositie van gemeenten te maken.
Dan moet er nog heel wat gebeuren voor er een woonwijk is met nette straatjes, speeltuintjes etc.quote:Op dinsdag 5 november 2013 13:25 schreef HD9 het volgende:
[..]
Ok en dan zitten we op 20euro per M2
en dan??
Zoals je in mijn rekenvoorbeeld hierboven ziet heft de gemeente 16000 Euro belasting op de grond bij een verkoopprijs van 200000 Euro. Het gaat dan nog om een bescheiden grondprijs van 300 Euro per m2. De hebberige ambtenaren wilden ook nog het geld van de speculant en gingen met gemeenschapsgeld zelf speculeren. Dat is waar het mis ging.quote:Op dinsdag 5 november 2013 13:25 schreef HD9 het volgende:
[..]
Ok en dan zitten we op 20euro per M2
en dan??
Ik zie geen bedragen.quote:Op dinsdag 5 november 2013 13:30 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dan moet er nog heel wat gebeuren voor er een woonwijk is met nette straatjes, speeltuintjes etc.
Wat kost de buurt (pdf)quote:
Het is een rekenvoorbeeld en zeker niet meer dan dat. 2 ton voor een nieuwbouwwoning op een kaveltje van 150 m2 (wat niet veel meer kan zijn dan een bescheiden starterswoning) is al erg hoog bijvoorbeeld. Net zoals 300 euro per m2 voor verkoop aan een ontwikkelaar een flinke prijs is. Ook vergeet het een postje als BTW, niet geheel irrelevant als je spreekt over verdeling van de 'winst'. Ook lijkt het rekenvoorbeeld er van uit te gaan dat alle grond door de gemeente weer verkocht wordt. Voor een wijk met dit type huisjes (meer dan een kleine rijtjeswoning zal dit niet zijn op 150 m2 grond) zal het percentage uitgeefbare grond echter aanzienlijk onder de 50% liggen.quote:Op dinsdag 5 november 2013 13:32 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Zoals je in mijn rekenvoorbeeld hierboven ziet heft de gemeente 16000 Euro belasting op de grond bij een verkoopprijs van 200000 Euro. Het gaat dan nog om een bescheiden grondprijs van 300 Euro per m2.
Kies je nu weer bewust voor rekenvoorbeelden waarvan je zelf ook wel weet dat ze niet kloppen?quote:Op dinsdag 5 november 2013 13:49 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wat kost de buurt (pdf)
Asfaltweg: EUR 45/m2. Zeg maar een tiende van wat je als consument voor je kaveltje kwijt bent.
Stoep: EUR 35/m2
Verkeersbord: EUR 150
Kleine boom: EUR 200
Grotere boom: EUR 375
Lantaarnpaal: EUR 600 + 800 kabel ingraven
Groot speeltoestel: EUR 5000
Wip: EUR 750
Afvalbak EUR 500 (WTF!)
Bankje: EUR 850
Neem een huis met een breedte van 5 meter (da's al heel wat met de huidige nieuwbouw) met 2 meter stoep en 2 meter straat (de overburen betalen hun deel), dan heb je dus 10 vierkante meter tot je beschikking, kost 500 euro. Weet je wat, dat bestraten doe ik zelf wel!
die worden met het straatlicht uit de algemene middelen betaald en die weer met de winst van het grondbedrijf en de lumpsum van de overheidquote:Op dinsdag 5 november 2013 13:30 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dan moet er nog heel wat gebeuren voor er een woonwijk is met nette straatjes, speeltuintjes etc.
Laten we maar verder praten in het huisenmarkttopic, hier komen we er niet uit ben ik bang en dat is zonde van het topic.quote:Op dinsdag 5 november 2013 14:27 schreef HD9 het volgende:
[..]
die worden met het straatlicht uit de algemene middelen betaald en die weer met de winst van het grondbedrijf en de lumpsum van de overheid
50.000 euro winst per woning voor de gemeentekas, dat lijkt er meer opquote:Op dinsdag 5 november 2013 13:04 schreef Paper_Tiger het volgende:
Gelukkig is alles al een uitgezocht.
[ afbeelding ]
De schulden komen dan ook voornamelijk door dat gemeenten zijn gaan speculeren. Veel grond aan kopen om winst te maken op de argeloze burger. Ten eerste moet de gemeente dienstbaar zijn aan haar burgers en ten tweede moet een gemeente niet op de stoel van een ondernemer gaan zitten. Dat is haar taak niet. De taak van de gemeente is om de huisvesting voor haar burgers zo goedkoop mogelijk te maken.quote:Op dinsdag 5 november 2013 14:28 schreef HD9 het volgende:
[..]
50.000 euro winst per woning voor de gemeentekas, dat lijkt er meer op
Welk deel van de 50 miljard aan schuld komt daar dan precies vandaan?quote:Op dinsdag 5 november 2013 14:30 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
De schulden komen dan ook voornamelijk door dat gemeenten zijn gaan speculeren. Veel grond aan kopen om winst te maken op de argeloze burger.
J maar alles moest in de marktwerking he.quote:Op dinsdag 5 november 2013 14:30 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
De schulden komen dan ook voornamelijk door dat gemeenten zijn gaan speculeren. Veel grond aan kopen om winst te maken op de argeloze burger. Ten eerste moet de gemeente dienstbaar zijn aan haar burgers en ten tweede moet een gemeente niet op de stoel van een ondernemer gaan zitten. Dat is haar taak niet.
De taak van de gemeente is om de huisvesting voor haar burgers zo goedkoop mogelijk te maken.
Het leeuwendeel maar dat weet jij beter dan ik.quote:Op dinsdag 5 november 2013 14:32 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Welk deel van de 50 miljard aan schuld komt daar dan precies vandaan?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |