quote:
quote:The FWCM 2013 shall be played over a maximum of twelve (12) games and the winner of the match shall be the first player to score 6.5 points or more. If the scores are level after the regular twelve (12) games, after a new drawing of colors, four (4) tie-break games shall be played. The games shall be played using the electronic clock starting with 25 minutes for each player with an increment of 10 seconds after each move. In case the match is still drawn, a match of 2 games shall be played with a time control of 5 minutes plus 3 seconds increment after each move. In case of a level score, another 2-game match will be played to determine a winner. If still there is no winner after 5 such matches (total 10 games), one sudden-death game will be played.
Niet dus, precies hetzelfde verhaal als gisteren.quote:Op zaterdag 9 november 2013 14:28 schreef thabit het volgende:
Partij was wel heel snel afgelopen, een zetherhaling in de opening. Hopelijk wordt het morgen spannender.
Ik kan daar wel naar gaan kijken maar al die zetten die ze doen zeggen mij helemaal niks.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 17:57 schreef rijsttafel het volgende:
Een eerdere ontmoeting tussen beide heren:
Bedankt voor de mededeling.quote:Op dinsdag 12 november 2013 19:03 schreef Nober het volgende:
[..]
Ik kan daar wel naar gaan kijken maar al die zetten die ze doen zeggen mij helemaal niks.
0-1?quote:
Die vraag sloeg ook nergens op.quote:Op zaterdag 16 november 2013 15:37 schreef Georges het volgende:
Ja, 'you don't understand English' of iets dergelijks. Hij is duidelijk teleurgesteld en daardoor wat geprikkeld.
Mato is een koningquote:Op dinsdag 19 november 2013 12:37 schreef avw1982 het volgende:
[..]
Klinkt als een engelstalige Jambers
Ik vind Chessexplained een stuk beter. http://www.youtube.com/user/Chessexplainedquote:Op dinsdag 19 november 2013 12:24 schreef fliert het volgende:
Voor wie geen zin heeft de urenlange video's te bekijken, op YouTube, bekijk eens de analyses van Mato Jelic, erg leerzaam en onderhoudend. Fantastische partijen 5 en 6, klassiekers.
http://nieuwsuur.nl/uitzending/2013-11-21/ Vanaf 39:00quote:Op vrijdag 22 november 2013 02:08 schreef Georges het volgende:
Oh, dat had ik graag willen zien, wordt dat nog ergens herhaald?
Geweldig, dank je.quote:Op vrijdag 22 november 2013 08:50 schreef avw1982 het volgende:
[..]
http://nieuwsuur.nl/uitzending/2013-11-21/ Vanaf 39:00
Dat zijn wel echt 3 eindbazen idd.quote:Op vrijdag 22 november 2013 13:51 schreef Molurus het volgende:
Fischer
Kasparov
Carlsen
Dat is het rijtje waar Magnus nu officieel in thuishoort.
Ja, of zoals Kasparov net zei: "Carlsen wants to win like Fisher, not like Karpov."quote:Op vrijdag 22 november 2013 14:33 schreef Georges het volgende:
Ik denk dat hij er nog wel een winst uit kan slepen. Wel tof dat hij er voor gaat terwijl hij aan een remise genoeg heeft.
quote:Op vrijdag 22 november 2013 14:36 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ja, of zoals Kasparov net zei: "Carlsen wants to win like Fisher, not like Karpov."
De live feed op youtube is met commentaar van Judith Polgar.quote:Op vrijdag 22 november 2013 14:39 schreef Georges het volgende:
Ik kijk hier met live commentaar van een FIDE meester dacht ik dat hij is.
http://www.twitch.tv/chessnetwork
Samen met nog 1 en die wisselen steeds af met Tania Sachdev en nog iemand.quote:Op vrijdag 22 november 2013 14:40 schreef Molurus het volgende:
De live feed op youtube is met commentaar van Judth Polgar.
Susan Polgar (en haar commentaar is hemeltergend)quote:Op vrijdag 22 november 2013 14:40 schreef Molurus het volgende:
De live feed op youtube is met commentaar van Judith Polgar.
Inmiddels weer Tania Sachdev. Die vind ik eerlijk gezegd prima.quote:Op vrijdag 22 november 2013 14:43 schreef OEM het volgende:
[..]
Susan Polgar (en haar commentaar is hemeltergend)
Tania en Lawrence zijnquote:Op vrijdag 22 november 2013 14:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Inmiddels weer Tania Sachdev. Die vind ik eerlijk gezegd prima.
Op the internet chess club begreep ik net dat dit twee keer eerder is gebeurd, maar welke matches dat waren heb ik niet opgevangen.quote:Op vrijdag 22 november 2013 15:26 schreef Arcee het volgende:
Ze zeiden eerder dat het nog nooit eerder is gebeurd dat de geregerd wereldkampioen geen enkele partij weet te winnen.
61/2 - 31/2 is sowieso baas.
Slordig.quote:Carlsen jongste wereldkampioen schaken ooit
Magnus is daarmee de op een na jongste wereldkampioen in tweekampen aller tijden.
Ja, deze persconferentie is waarschijnlijk een grotere martelgang dan de match zelf. "Has the importance of your victory sunk in yet?" Wat is dat nou weer voor vraag?quote:Op vrijdag 22 november 2013 15:38 schreef OEM het volgende:
Idiote indiers, rare vragen, vragen naar de bekende weg. Als je het al kan verstaan.
Nee joh, even 30 punten erbij gaat echt niet zo snel. Op 2872 staat ie nu (was 2870).quote:Op vrijdag 22 november 2013 15:46 schreef Georges het volgende:
Gaat hij met deze overwinning door de 2900 grens trouwens?
Ook omdat zijn tegenstander bijna 100 ratingpunten minder heeft.quote:Op vrijdag 22 november 2013 15:51 schreef OEM het volgende:
[..]
Nee joh, even 30 punten erbij gaat echt niet zo snel. Op 2872 staat ie nu (was 2870).
Dat zou dan weer gelijk zijn aan z'n hoogste rating ooit.quote:Op vrijdag 22 november 2013 15:51 schreef OEM het volgende:
Nee joh, even 30 punten erbij gaat echt niet zo snel. Op 2872 staat ie nu (was 2870).
Ja, van Carlsen zelf, van afgelopen januari.quote:Op vrijdag 22 november 2013 15:54 schreef Molurus het volgende:
2872 is trouwens wel de hoogste rating in de geschiedenis van het schaken, zover ik kan zien.
Moest even wat tikken. Aan alleen een ANPtje heb je zo weinigquote:Op vrijdag 22 november 2013 16:11 schreef Molurus het volgende:
Nu ook op FP:
Carlsen nieuwe wereldkampioen schaken
Goed bezig. Ik ging er al vanuit dat eraan werd gewerkt.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:12 schreef borisz het volgende:
[..]
Moest even wat tikken. Aan alleen een ANPtje heb je zo weinig
Uit onze archieven bijna tien geledenquote:Op vrijdag 22 november 2013 16:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
Goed bezig. Ik ging er al vanuit dat eraan werd gewerkt.
Daar was ik bij.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:19 schreef borisz het volgende:
[..]
Uit onze archieven bijna tien geleden13-jarige wint C-toernooi Hoogovens
Ik zag hetquote:Op vrijdag 22 november 2013 18:58 schreef borisz het volgende:
NOS had de feiten weer eens niet op een rij.
Inmiddels heeft Stomphorst het zelf ook gezegd dat hij fout zatquote:
Teletekstbericht vind ik ook wat onnauwkeurig:quote:Op vrijdag 22 november 2013 18:58 schreef borisz het volgende:
NOS had de feiten weer eens niet op een rij.
Anand (zwart) had nog een paard en Carlsen nog een pion. Anand had net met z'n paard de pion van Carlsen geslagen en Carlsen kon vervolgens het paard van Anand slaan. Maar dat was niet meer nodig, want het was al remise. Het is dus niet zo dat Anand een paard voorsprong had.quote:Carlsen de nieuwe wereldkampioen
Magnus Carlsen (22) heeft Viswanathan
Anand onttroond als wereldkampioen. De
tiende partij in de tweekamp in Chennai
eindigde in remise,waarmee de Noor de
Indiër met 6,5-3,5 deklasseerde.
Anand wist in zijn geboorteplaats geen
enkele partij te winnen.In de negende
partij deed hij nog wel een manmoedige
poging,maar wierp hij Carlsen met een
blunder diens derde zege in de schoot.
De tiende partij leverde alleen in het
eindspel nog vuurwerk op.Anand trachtte
tegen beter weten in nog een winstkans
te krijgen,maar na 65 zetten stonden er
alleen nog een paard en koning (tegen
Carlsens eenzame koning) op het bord en
was zijn laatste kans verkeken. .
En in het Sportjournaal riep Stomphorst dat Carlsen de jongste WK ooit was. Dat is een foutje.quote:Op vrijdag 22 november 2013 21:16 schreef Arcee het volgende:
[..]
Teletekstbericht vind ik ook wat onnauwkeurig:
[..]
Anand (zwart) had nog een paard en Carlsen nog een pion. Anand had net met z'n paard de pion van Carlsen geslagen en Carlsen kon vervolgens het paard van Anand slaan. Maar dat was niet meer nodig, want het was al remise. Het is dus niet zo dat Anand een paard voorsprong had.
Dat kopt de Volkskrant nog steeds.quote:Op vrijdag 22 november 2013 21:18 schreef borisz het volgende:
En in het Sportjournaal riep Stomphorst dat Carlsen de jongste WK ooit was. Dat is een foutje.
Dat klopt ook niet helemaal.quote:Anand is de eerste titelverdediger die in een tweekamp om de wereldtitel geen enkele partij wist te winnen.
quote:Viswanathan Anand is de schaaktweekamp om de wereldtitel tegen regerend kampioen Magnus Carlsen begonnen met een remise. Het was een allesbehalve saaie partij.
De Indiase grootmeester, die het vorige WK volstrekt kansloos was tegen de Noor, speelde zaterdag in Sochi met de witte stukken. Na de tijdcontrole kreeg de Aziaat het even benauwd maar hij redde zich met 'eeuwig schaak'. Na de 48e zet was de puntdeling een feit.
Want?quote:Op zondag 9 november 2014 19:21 schreef Molurus het volgende:
Arme Anand.
Maar goed, hij is dan wereldkampioen geweest, Anand hoort toch niet helemaal thuis in het rijtje Fischer - Kasparov - Carlsen.
Er zit nogal een gat in de hoogst behaalde rating. Behalve voor Fischer, maar die had voor zijn eigen tijd een ongekend hoge rating.quote:
Lief.quote:Op zondag 9 november 2014 19:34 schreef Molurus het volgende:
Maar goed, het was niet mijn bedoeling de Anand fans hier voor het hoofd te stoten.Het is ook maar mijn mening.
Carlsen.quote:Op zondag 9 november 2014 19:59 schreef tong80 het volgende:
[..]
Lief.Carlsen is wel een fenomeen Molurus.
Geen Anand-fan, verre van. Echter om te stellen dat hij niet verdiend om in dat soort rijtjes staan is natuurlijk een beetje cru. Vergeet niet dat Anand gewoon een hele sterke dynamische speler is.quote:Op zondag 9 november 2014 19:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er zit nogal een gat in de hoogst behaalde rating. Behalve voor Fischer, maar die had voor zijn eigen tijd een ongekend hoge rating.
Maar goed, het was niet mijn bedoeling de Anand fans hier voor het hoofd te stoten.Het is ook maar mijn mening.
Geweldig. 10 jaar geleden.quote:Op zondag 9 november 2014 20:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Carlsen.![]()
Hij viel me bij Corus 2004 al op, maar dan vooral omdat ik dacht 'hee, waarom loopt daar een kind rond achter de afscheiding? Oh... hij speelt...'
[ afbeelding ]
(c) Molurus
In die foto is hij 13 jaar oud, volgens mij was dat de C groep. Speelde dus nog niet mee met de echte helden, maar was al wel hard op weg.quote:Op zondag 9 november 2014 20:07 schreef tong80 het volgende:
[..]
Geweldig. 10 jaar geleden.Vriend van me is een goede schaker. Ik ken de regels zal ik maar zeggen. Vindt het de tweede Bobby Fischer.
Wat natuurlijk ook heeft meegespeeld, en wat in het voordeel van Anand heeft gewerkt, is het conflict dat Kasparov had met FIDE. Anand werd toen wereldkampioen, terwijl het eigenlijk voor iedereen glashelder was dat Kasparov nog steeds de sterkste speler ter wereld was op dat moment.quote:Op zondag 9 november 2014 20:05 schreef CapnIzzy het volgende:
[..]
Geen Anand-fan, verre van. Echter om te stellen dat hij niet verdiend om in dat soort rijtjes staan is natuurlijk een beetje cru. Vergeet niet dat Anand gewoon een hele sterke dynamische speler is.
En daarbij zijn personen als Carlsen en Kasparov gewoon ontzettend goed in alle aspecten van het spel.
Als de verschillen groot genoeg zijn, ja.quote:Op zondag 9 november 2014 20:05 schreef CapnIzzy het volgende:
Maar goed rating zegt natuurlijk alles, goed dat ik dat nu weet
Het is nu wel duidelijk waar Anand zijn inspiratie vandaan heeftquote:Op dinsdag 11 november 2014 19:45 schreef thabit het volgende:
Dat heeft-ie zeker niet! Zo'n pion op c7 kreeg ik ook een keer tegen iemand die meer dan 500 ratingpunten boven me stond. Hij wist er totaal geen raad mee en ging keihard van het bord af.
Hij is geloof ik de enige die op beide manieren wereldkampioen werd. In wedstrijdvorm en in toernooivorm.quote:Op zondag 9 november 2014 19:21 schreef Molurus het volgende:
Arme Anand.
Maar goed, hij is dan wereldkampioen geweest, Anand hoort toch niet helemaal thuis in het rijtje Fischer - Kasparov - Carlsen.
quote:Op zaterdag 15 november 2014 16:36 schreef CapnIzzy het volgende:
Anand weer vrolijk bij die press conference
Remise na 6.5 uurquote:Op maandag 17 november 2014 19:06 schreef Arcee het volgende:
Partij 7 nog steeds bezig. 97ste zet.
Beiden een toren en Carlsen paard tegen Anand met een pion.
-edit- 100ste zet.
Wat is je fide rating?quote:Op dinsdag 18 november 2014 15:17 schreef louter_genieten het volgende:
Toch weer een weinig spannende tweestrijd. Het zou leuker zijn als er ook weer wat naast het bord zou gebeuren. Een beetje herrie kan een tweekamp wel gebruiken. Zeker als je van de theoretisch redelijk saaie schakers hebt. Wat dat betreft volgend jaar hopelijk Jobava, maar het wordt waarschijnlijk Caruana als hij zo doorgaat.
Zijn jullie actieve spelers? Ik heb me voor het tweede jaar ingeschreven voor TATA, helaas niet de tien maar de vier.
Waarom zou hij doorspelen?quote:Op donderdag 20 november 2014 14:38 schreef kl1172 het volgende:
Dat Carlsen zelf voor de repetitie gaat, is eigenlijk al een overwinning op zich.
Het was een ongedwongen remise, van beide kanten, toch? Blijkbaar zagen ze het beiden als winst.quote:Op donderdag 20 november 2014 14:38 schreef kl1172 het volgende:
Mooi stukje voorbereiding van Anand in een snelle remise (slechts 20 zetten). Dat Carlsen zelf voor de repetitie gaat, is eigenlijk al een overwinning op zich. Met een goedgemutste Anand morgen lijkt me alles mogelijk.
Carlsen is eerder gekend dat ie bloed uit een steen knijpt, hij heeft de volharding die Kasparov of Fischer ook had. Hij is er voor gekend dat ie verder gaat (en wint) in posities waar vele grootmeesters vinden dat het remise is en ze allemaal een remise zouden voorstellen aan de tegenpartij. Ook kan hij erg goed openingen sturen naar de voor hem geliefde posities waardoor korte remises eerder niet gelinkt worden aan Carlsen, terwijl Anand hier eerder de opening heeft gestuurd. De 20 jaar oudere Anand ondervindt meestal meer hinder van langere partijen, dus voor mij lijkt dit eerder een opsteker voor Anand en de extra rust kan die zeker gebruiken.quote:
Ik neem aan dat je de partij niet gezien hebt, dan wel de press conference niet hebt beluisterd? Tuurlijk staat Carlsen daar om bekend, maar een suboptimale zet doen gewoon om de partij langer te laten duren is natuurlijk een beetje vreemd.quote:Op vrijdag 21 november 2014 09:53 schreef kl1172 het volgende:
[..]
Carlsen is eerder gekend dat ie bloed uit een steen knijpt, hij heeft de volharding die Kasparov of Fischer ook had. Hij is er voor gekend dat ie verder gaat (en wint) in posities waar vele grootmeesters vinden dat het remise is en ze allemaal een remise zouden voorstellen aan de tegenpartij. Ook kan hij erg goed openingen sturen naar de voor hem geliefde posities waardoor korte remises eerder niet gelinkt worden aan Carlsen, terwijl Anand hier eerder de opening heeft gestuurd. De 20 jaar oudere Anand ondervindt meestal meer hinder van langere partijen, dus voor mij lijkt dit eerder een opsteker voor Anand en de extra rust kan die zeker gebruiken.
Tja, als iemand tegenover je zit met een rating van ~2860 en die heeft niet zo veel zin om risico te lopen, dan wordt het vaak remise jaquote:Op vrijdag 21 november 2014 17:23 schreef thabit het volgende:
Het lijkt er steeds sterker op dat beide spelers op remise blijven spelen: Carlsen omdat hij daardoor wereldkampioen blijft, Anand omdat het hem ratingpunten oplevert.
Verdiende titel!quote:Op zondag 23 november 2014 17:04 schreef L3gend het volgende:
Carlsen heeft de elfde partij gewonnen en is dus daarmee wereldkampioen!
quote:
Tja, heeft allemaal met het grote publiek en sponsorgeld te maken uiteraardquote:Op zondag 23 november 2014 17:24 schreef Molurus het volgende:
Overigens is het prijzengeld wel enigszins treurig. Carlsen krijgt hiervoor 95.000 Euro.
Ter vergelijking, Wimbledon winnen is bijna 2 miljoen pond, van Hoof heeft net 3,8 miljoen gekregen voor zijn 3e plaats in het WK poker, en over voetbal hoeven we het al helemaal niet te hebben.
Ah, verkeerd gelezen... die 95.000 is voor de winnaar van het kandidatentoernooi.quote:Op zondag 23 november 2014 17:27 schreef CapnIzzy het volgende:
[..]
Tja, heeft allemaal met het grote publiek en sponsorgeld te maken uiteraard. Carlsen ligt er in ieder geval niet wakker van, van die 95000 euro (ik dacht dat het prijzengeld 500.000 euro was voor beide spelers?)
quote:Op zaterdag 13 december 2014 19:19 schreef Max23 het volgende:
Ondertussen op de Londen Chess Classic haalt Giri in zijn 4e partij remise tegen Anand. Giri stond na drie partijen gedeeld aan de leiding met Kramnik.
Laatste ronde: Remise tegen Kramnik.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |