Dat zou kunnen.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 15:05 schreef SiGNe het volgende:
Bedenk wel dat je ook last kan krijgen van de lensziekte...
Dat is het idee dat je een foto misschien nog mooier had kunnen nemen als je een andere/betere lens zou hebben of dat je het idee hebt dat je nog meer lenzen nodig hebt omdat je dan nog betere foto's zou kunnen nemen.
Ernstige ziekte, lensziekte, kan je ook kapitalen kosten want lenzen zijn niet goedkoop en voor je het weet heb je een extra tas bij je, alleen voor de lenzen..
Ik breng het misschien wel wat grappig maar het is wel iets waar je rekening mee moet houden, met 2 lenzen kan je nog niet zoveel.
Wat zou dan een goede prijs zijn volgens jou?quote:Op woensdag 30 oktober 2013 15:04 schreef existenz het volgende:
Onder de 300 met extra lenzen is misschien wel aan de krappe kant. Zelfs voor 2e hands DSLR's...
Het ligt er echt aan waarvan je foto's wil maken en wat je verwachtingen zijn om te kunnen zeggen of het 'Goede foto's' worden.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 15:13 schreef xuryah het volgende:
[..]
Wat zou dan een goede prijs zijn volgens jou?
Ik zie vaak camera's met 1 of 2 lenzen voorbij komen voor rond de 250 / 300 euro. Zelfs hier op FOK!
Dat dacht ik ook. 14 maanden later had ik 10k aan camera gear waarvan het grootste deel aan lenzenquote:Op woensdag 30 oktober 2013 15:12 schreef xuryah het volgende:
Gelukkig kan ik goed omgaan met geld, dus die kans op verslaving acht ik redelijk kleinmaar je hebt zeker gelijk.
Hahaha, jeetje!!quote:Op woensdag 30 oktober 2013 15:30 schreef CrashO het volgende:
[..]
Dat dacht ik ook. 14 maanden later had ik 10k aan camera gear waarvan het grootste deel aan lenzen
Dat is dus wat ik bedoel met de lensziektequote:Op woensdag 30 oktober 2013 15:30 schreef CrashO het volgende:
[..]
Dat dacht ik ook. 14 maanden later had ik 10k aan camera gear waarvan het grootste deel aan lenzen
Dat is een erg leuk prijsje om mee te beginnen!quote:Op woensdag 30 oktober 2013 15:15 schreef Nemephis het volgende:
Ik heb net een Nikon D5000 met kitlens gekocht voor 100 euro, iets oudere camera met prima foto's.
V&A / [TK] Canon 500D, 18-55 kitlens, 75-300 zoomlensquote:Op woensdag 30 oktober 2013 15:20 schreef MrManuel het volgende:
[..]
Het ligt er echt aan waarvan je foto's wil maken en wat je verwachtingen zijn om te kunnen zeggen of het 'Goede foto's' worden.
Je zou kunnen kijken naar de Canon 600 of 550D maar ik weet niet wat deze 2e hands kosten.
Nachtfoto's zonder flits wordt al lastiger als je geen statief hebt.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 15:49 schreef xuryah het volgende:
[..]
V&A / [TK] Canon 500D, 18-55 kitlens, 75-300 zoomlens
Is zoiets niet wat?
Of deze?
http://www.marktplaats.nl(...)0c1b&previousPage=lr
Ik wil er vooral vakantie foto's mee maken. Dus landschappen, natuur, gebouwen.. portretten en nacht foto's zijn ook leuk om te maken.
Ligt er ook maar weer aan wat voor lens je er op schroeft :pquote:Op woensdag 30 oktober 2013 16:20 schreef MrManuel het volgende:
[..]
Nachtfoto's zonder flits wordt al lastiger als je geen statief hebt.
Zeker met de goedkopere camera's omdat deze niet zo lichtsterk zijn als de duurdere. Hierdoor heb je meer ruis.
Maar voor de rest zijn deze gewoon goed te gebruiken hoor!
Wow! Dus het kan zeker wel goedkoop.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 21:12 schreef Clayton1 het volgende:
Ik heb een canon dslr gekocht op mp voor 175 euro.
- Camera
- 18-55 kitlens
- 55-200 lens
- Tas
- Extra accu
- Extra geheugenkaart
Ben er prima over tevreden.
Ja super handig dat je de lenzen gewoon kunt gebruiken daarna nogquote:Op woensdag 30 oktober 2013 21:26 schreef Clayton1 het volgende:
Canon 300D, beetje ouder modelletje maar werkt perfect hoor.
En zeker om mee te beginnen, de lensen kun je gewoon houden als je daarna besluit
om een andere te kopen
Zo heb ik mijn camera ook gevonden, Marktplaats en een beetje onderhandelen met de verkoper.quote:
Deze foto is gemaakt met mijn oude camera Sony DSC-R1 op max zoom:quote:Op woensdag 30 oktober 2013 15:36 schreef xuryah het volgende:
[..]
Dat is een erg leuk prijsje om mee te beginnen!
Zou je misschien een keer een test fotootje hier kunnen plaatsen? Dat zou erg leuk zijn!
Wow wat een groot verschil zeg.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 21:40 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Zo heb ik mijn camera ook gevonden, Marktplaats en een beetje onderhandelen met de verkoper.
[..]
Deze foto is gemaakt met mijn oude camera Sony DSC-R1 op max zoom:
[ afbeelding ]
En deze met de D5000 ook op max zoom:
[ afbeelding ]
Voor de rest nog niet veel foto's gemaakt, moet zoeken naar allerlei instellingen, heb nog geen handleiding maar die krijg ik nog van m'n zusje, die heeft o.a. een D5000 en verscheidene lenzen![]()
Daar zijn voldoende cijfertjes over. Hou alleen wel in de gaten dat er op marktplaats niet een soort van leugentjesdetector zit.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 21:25 schreef xuryah het volgende:
Even een vraagje. Wanneer heeft een camera een hoop kliks gemaakt?
Is 8000 bijv veel? Of hoef ik daar niet zo op te letten?
Maar is het niet zo dat er van gangbare merken meer lenzen voor een leuk prijsje te vinden zijn ?quote:Op woensdag 30 oktober 2013 23:03 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Daar zijn voldoende cijfertjes over. Hou alleen wel in de gaten dat er op marktplaats niet een soort van leugentjesdetector zit.
Zo hebben nagenoeg alle spiegelreflexen netjes zo'n 7000 clicks gehad ook al is het een derdehands pro-bak.
Ook opvallend is dat niemand zijn camera verkoopt, nagenoeg alle spiegelreflexen zijn alleen maar als backupcamera gebruikt
Tipje: Als het je eerste spiegelreflex is, overweeg dan eens een wat minder gangbaar merk. Slechte camera's worden er niet gemaakt en met een Olympus heb je minder kans een weekendmachinegeweer te treffen. Een setje Olympus met twee standaardzoomlenzen zie je voor afbraakprijzen op marktplaats verschijnen. Er zitten hele fraaie sensortjes in* en de gewone kitlenzen zijn een klasse of twee hoger dan die van de grotere merken.
*met onder meer een Olympus naast een paar APS-camera's en ook een fullframe durf ik rustig de stelling aan dat een 4/3-sensor, hoewel een fractie kleiner, gewoon een beregoed ding is
Qua budget: Een Oly E4xx of E510/E520 met twee zoomlenzen moet binnen de 300 heel goed te doen zijn..
Nopes, hier is werkelijk alles in gebruik. Gelukkig zijn er planken zat in Nederland waar nog heel wat goeie camera's w'él liggen te verstoffen.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 23:14 schreef Clayton1 het volgende:
Ouwesok,
heb jij niets op de plank liggen voor d`r?
Laat je niet verlakken door die hoeveelheid lenzen die leverbaar zijn. Ik zou ze de kost niet willen geven die je exact op weten te noemen hoeveel lenzen er voor Nikon leverbaar zijn om vervolgens jaren plezier te hebben met een set van alleen een standaardzoom en een telezoomquote:Op woensdag 30 oktober 2013 23:25 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Maar is het niet zo dat er van gangbare merken meer lenzen voor een leuk prijsje te vinden zijn ?
Een Canon-lens kan bijv niet op een Nikon-camera.
Kijk, da's supergoede info waar iedereen wel wat aan heeftquote:Op woensdag 30 oktober 2013 23:36 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Laat je niet verlakken door die hoeveelheid lenzen die leverbaar zijn. Ik zou ze de kost niet willen geven die je exact op weten te noemen hoeveel lenzen er voor Nikon leverbaar zijn om vervolgens jaren plezier te hebben met een set van alleen een standaardzoom en een telezoom
Behoudens wat vergeten juweeltjes kun je leuke prijsjes voor Canon en Nikon-lenzen wel vergeten, sommige aanbieders vragen er gewoon de oorspronkelijke nieuwprijs voor en alsof dat nog niet erg genoeg is zijn er nog mensen die het ervoor neertellen ook
Wil je goedkoop en veel lenzen dan leer je jezelf beter handmatig scherpstellen en gooit het dan op de volgende systemen
- Pentax (m42 en everything K-bajonet past erop en werkt er voorbeeldig mee)
- Olympus 4/3(alweer). De Oly is lekker plat en pakt daardeur bijna alle oudere spiegelreflexvattingen middels adapters die in Hong Krom of Chinezië geen drol kosten, alleen ouwe Canon FD wil er niet op
- Micro4/3 (Olympus PEN of Panasonic G/GH-etc) pakt wat gewone 4/3 pakt plus nog Canon FD, Leica schroef, Leica M, Nikon/Contax-meetzoeker. Met name de Panny G1 en G2 zijn ook voor hele leuke prijsjes te vinden, vaak met nauwelijks opnamen op de teller.
één van mijn Panny's kocht ik in een winkel waarbij men keurig aangaf dat de popupflits niet werkte. Ik mocht hem voor 50! eur meenemen en kwam er thuis achter dat het ding nog een duizend opnamen had gehad.
Stap je eenmaal in die wereld, dan is qua lenzen het einde helemaal zoek en kun je heerlijk spelevaren met de meest krankzinnige dingen die per stuk bijna niks hoeven te kosten als je een beetje uit de hypelenzen blijft.
Kortom, er is voor de smalle beurs nog best heel veel fotografie mogelijk. Mijn lenzen zijn meestal goedkoper dan andermans zonnekap
Voorbeeldje:quote:Op woensdag 30 oktober 2013 23:40 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Kijk, da's supergoede info waar iedereen wel wat aan heeft![]()
Ik wil zelf oook al jaren een DSLR maar ik heb het geld er steeds niet voor, dus als ik dan eens een camera zou kopen dan wil ik ook niet te veel geld kwijt zijn aan de lenzen.
Mijn oude Sony is scherpstellen met de hand, de D5000 met kitlens doet dat automagisch.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 23:36 schreef Ouwesok het volgende:
Wil je goedkoop en veel lenzen dan leer je jezelf beter handmatig scherpstellen en gooit het dan op de volgende systemen
Bedankt voor je uitgebreide reacties!quote:Op woensdag 30 oktober 2013 23:36 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Laat je niet verlakken door die hoeveelheid lenzen die leverbaar zijn. Ik zou ze de kost niet willen geven die je exact op weten te noemen hoeveel lenzen er voor Nikon leverbaar zijn om vervolgens jaren plezier te hebben met een set van alleen een standaardzoom en een telezoom
Behoudens wat vergeten juweeltjes kun je leuke prijsjes voor Canon en Nikon-lenzen wel vergeten, sommige aanbieders vragen er gewoon de oorspronkelijke nieuwprijs voor en alsof dat nog niet erg genoeg is zijn er nog mensen die het ervoor neertellen ook
- Pentax (m42 en everything K-bajonet past erop en werkt er voorbeeldig mee)
- Olympus 4/3(alweer). De Oly is lekker plat en pakt daardeur bijna alle oudere spiegelreflexvattingen middels adapters die in Hong Krom of Chinezië geen drol kosten, alleen ouwe Canon FD wil er niet op
- Micro4/3 (Olympus PEN of Panasonic G/GH-etc) pakt wat gewone 4/3 pakt plus nog Canon FD, Leica schroef, Leica M, Nikon/Contax-meetzoeker. Met name de Panny G1 en G2 zijn ook voor hele leuke prijsjes te vinden, vaak met nauwelijks opnamen op de teller.
één van mijn Panny's kocht ik in een winkel waarbij men keurig aangaf dat de popupflits niet werkte. Ik mocht hem voor 50! eur meenemen en kwam er thuis achter dat het ding nog een duizend opnamen had gehad.
Stap je eenmaal in die wereld, dan is qua lenzen het einde helemaal zoek en kun je heerlijk spelevaren met de meest krankzinnige dingen die per stuk bijna niks hoeven te kosten als je een beetje uit de hypelenzen blijft.
Kortom, er is voor de smalle beurs nog best heel veel fotografie mogelijk. Mijn lenzen zijn meestal goedkoper dan andermans zonnekap
Nope. Ik gebruik macrolenzen van dertig tot veertig jaar oud. Met wat zoekwerk zijn die soms erg goedkoop te vinden. Wat wel even een dingetje is is dat ze in het gebruik wat minder lief zijn dan modernere macro's, maar na wat oefenen met handmatig werken kom je er goed de zomer mee door.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 00:14 schreef xuryah het volgende:
Ik zag in het herfst foto's topic foto's van jou gemaakt mer de G1. Die vond ik erg mooi! Heb je dure lenzen gebruikt om die foto's te maken?
Buiten het kapitaal om, tzt erger je steeds meer aan het gewicht, tenminste dat heb ik nuquote:Op woensdag 30 oktober 2013 15:05 schreef SiGNe het volgende:
Bedenk wel dat je ook last kan krijgen van de lensziekte...
Dat is het idee dat je een foto misschien nog mooier had kunnen nemen als je een andere/betere lens zou hebben of dat je het idee hebt dat je nog meer lenzen nodig hebt omdat je dan nog betere foto's zou kunnen nemen.
Ernstige ziekte, lensziekte, kan je ook kapitalen kosten want lenzen zijn niet goedkoop en voor je het weet heb je een extra tas bij je, alleen voor de lenzen..
Ik breng het misschien wel wat grappig maar het is wel iets waar je rekening mee moet houden, met 2 lenzen kan je nog niet zoveel.
Ik weet wel. Dat als je dingen wilt fotograferen die snel bewegen handmatig scherpstellen niet handig is. Ik zou bijv. Iets heel simpels als mijn hond niet bij kunnen houden.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 09:22 schreef xuryah het volgende:
Ik kwam dit trouwens tegen bij mediamarkt:
http://www.mediamarkt.nl/(...)2488.html?langId=-11
Het is wel meer geld, maar wel alles nieuw en 2 lenzen! Hmmm..
Ik weet alleen niet of de lenzen beetje ok zijn. Daar heb ik nog geen verstand van.
Nu ga ik toch twijfelen of ik voor tweedehands of nieuw ga.
Die Nikon is volgens mij best wel goed, maar duurder dan ik van plan was maar wel alles nieuw..
Op MP sets voor 250 euro, gebruikte slr met 1 of 2 lenzen.. die ook al wat ouder zijn..
Wat zouden jullie doen?
Je hebt gelijk.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 10:28 schreef Levolution het volgende:
TS, je moet eerst even goed overwegen waar je de camera voor wil gebruiken.
Daarna moet je je inlezen over wat voor gear nodig is voor je doeleinden. Op dit moment weet je nog niet zoveel van lenzen maar je wordt wel blij als je een mooi aanbod ziet met twee lenzen. Maar welke twee lenzen zijn dit eigenlijk? Daar moet je bij stilstaan.
Je zegt dat je bijvoorbeeld landschappen en gebouwen wil fotograferen. Wat voor lens denk je hiervoor nodig te hebben?
Maar je wil ook portretten schieten. Daar heb je weer een andere lens voor nodig. Weet je ook welke? En waarom?
Probeer deze vragen eens te beantwoorden. Zoek bijvoorbeeld eens naar de plastic fantastic (50 euro tweedehands!) van Canon voor portretfotografie en probeer te begrijpen waarom je deze lens zou willen.
Op dit moment wil je een DSLR "omdat dat serieuzer is" maar snap je ook welke meerwaarde een DSLR voor jou heeft? Het leukste is natuurlijk om al spelende te leren en daarom tijdig een DSLR aan te schaffen, maar je wil niet opgescheept zitten met dure lenzen die eigenlijk niet voldoen aan jouw eisen.
Mooi dat je dit zelf zietquote:Op donderdag 31 oktober 2013 10:46 schreef xuryah het volgende:
[..]
Je hebt gelijk.
Het is ook stom van me dat ik allerlei camera's zoek met lenzen, maar niet eens weet wat voor lens het is.
Ik ga me daar eerst maar eens in verdiepenik heb toch geen haast er mee.
Soms kan ik zo enthousiast worden, dat ik een beetje impulsief wordt. Bedankt dat je me hebt geremd
Had ik ook al gezegd, goeie tip, kun je veel leren,quote:Op donderdag 31 oktober 2013 22:14 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ja mocht je nog meer willen weten ben je ook welkom in het beginners topic trouwens.
Had ik niet gezien.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 22:41 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Had ik ook al gezegd, goeie tip, kun je veel leren,
Bedankt voor de uitleg! Ik ga het topic op mijn gemak door lezen. Erg handigquote:Op donderdag 31 oktober 2013 20:39 schreef J03llV het volgende:
[..]
Mooi dat je dit zelf ziet![]()
Beter goed nadenken een keuze maken waarvan je in het vervolg geen spijt van gaat krijgen dan andersom! Zou zonde zijn.
Bij lenzen is het meestal handig om te kijken welk bereik je nodig hebt. Stel je wilt verder met macrofotografie heb je geen baat bij een (bijv.) 75-300 lens. Dan zou je eerder een 50mm f/1.8 lens willen. Wellicht een iets groter bereik maar dat ligt maar net aan je persoonlijke smaak. Nu denk je misschien wat betekend f/1.8? Dat is de maximale diafragma waarde van de lens, soms ook wel brandpuntsafstand genoemd in de natuurkunde. Hoe kleiner deze waarde hoe groter het diafragma des te meer licht er de lens in komt. En laat het bij fotografie nou net gaan om het vastleggen van licht! Meestal hebben kitlenzen van 18-55mm of 18-105mm een brandpunt van f/3.5-f/5.6 Dit betekent dat je wide ( helemaal uitgezoomd ) je diafragma open kan tot f/3.5 en in tele ( helemaal ingezoomd ) maximaal tot 5.6 open kan. Hoe lager de waarde hoe meer licht je dus op kan vangen wat ook weer zorgt voor een beter scherpte/diepte effect ( Bokeh ) Ofwel. Duidelijke voorgrond wazige achtergrond.
Dit is vooralsnog maar een klein deel van het begrip fotografie, ik zal zoeken naar een post van Shiznuts die mij ook heel erg heeft geholpen in het beginDaar staat vrijwel alles voor de beginnende fotograaf!
EDIT: Lees deze post is door en dan vooral de spoilers anders mis je al het belangrijke
http://forum.fok.nl/topic/1850681/3/50#119944920
En vergeet het statief niet... Staan er hier ondertussen ook drie vanquote:Op woensdag 30 oktober 2013 16:43 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Ligt er ook maar weer aan wat voor lens je er op schroeft :p
ja echt he?quote:Op vrijdag 1 november 2013 15:25 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Haha ik zat aan dublo te denken.
Haha ja ik houd er ook niet van. Ik ben saai van het zwart haha.quote:Op vrijdag 1 november 2013 15:26 schreef Mirjam het volgende:
[..]
ja echt he?
Ik vind het geen gezicht.
straks denken mensen nog dat hij kan stuiteren ook, krijg je dat weer
Dat vind ik juist het vette eraan. Zo lelijk en zo speelgoedachtig dat het gewoon weer vet is. En ondertussen ook gewoon een prima cameraquote:Op vrijdag 1 november 2013 15:26 schreef Mirjam het volgende:
[..]
ja echt he?
Ik vind het geen gezicht.
straks denken mensen nog dat hij kan stuiteren ook, krijg je dat weer
Hier zat ik inderdaad ook aan te denken!quote:Op vrijdag 1 november 2013 11:13 schreef very het volgende:
50mm lens en een voordelige allround lens 18-200mm ofzo van Tamron.
Nikonquote:Op vrijdag 1 november 2013 16:30 schreef xuryah het volgende:
[..]
Hier zat ik inderdaad ook aan te denken!
Denk dat ik wel voor de Canon 500d of 600d ga, of de Nikon D5100 (Mediamarkt heeft nu een hele mooie aanbieding met 2 lenzen!).
Ik vind Nikon te duur, ook qua accessoires. Daarbij is gewoon mijn ervaring met Nikon kutquote:Op vrijdag 1 november 2013 16:47 schreef xuryah het volgende:
[..]
Kun je me misschien vertellen waarom? Daar word ik ook weer wijzer van
Nikon, Canon, maakt niks uitquote:Op vrijdag 1 november 2013 17:06 schreef very het volgende:
[..]
Ik vind Nikon te duur, ook qua accessoires. Daarbij is gewoon mijn ervaring met Nikon kut
quote:Op vrijdag 1 november 2013 17:16 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Gelul. Zowel Nikon als canon zijn top camera's.
Nikon is duurder, sowieso.quote:Op vrijdag 1 november 2013 17:19 schreef Clicks_nl het volgende:
[..]
Nikon, Canon, maakt niks uit
Gewoon naar een winkel gaan, allebei in je hand nemen en degene die jij het prettigst vast vind houden kopen.
Je blijft bezig over lenzen. Begin gewoon met de kitlens 1-55 en ga daar eens mee spelen.quote:Op vrijdag 1 november 2013 16:26 schreef xuryah het volgende:
Ik heb vandaag wat sites doorgelezen over fotografie.
Het is best lastig om het echt te volgen, maar als ik het goed begrijp heb je 2 verschillende objectieven.
Een zoom- of primelens. De primelens heeft een vaste brandpuntafstand, dus daar kun je niet mee inzoomen. Primelens maakt wel betere kwaliteit foto's dan een zoomlens.
Bijvoorbeeld een 18 - 250mm lens, 14 keer zoom, is een handige zoomlens om mee te beginnen.
Wat ik nog niet helemaal begrijp is, wat het verschil is tussen een telezoom en een zoomlens?
Wel las ik dat beeldstabilisatie in de lens heel erg handig is. Sommige bodies beschikken al over een beeldstabilisator, is het dan nodig om ook beeldstabilisator in de lens te hebben? Dit begrijp ik nog niet zo goed.
Een macrolens is uiteraard om van dichtbij te fotograferen. Deze zijn ook goed voor portretten en hebben een mooie bokeh. Bij Nikon noemen ze deze lenzen microlenzen.
De 50 mm (f/1.8) lens is geloof ik een must. Dit is een lichtgevoelige lens, waardoor je scherpe foto's krijgt en mooie onscherpte op de achtergrond.
Hij is goed in te zetten voor portret, macro en landschappen. Ook in het donker is deze lens goed te gebruiken zonder flits.
Deze lens is rond de 100 euro, dus de prijs valt mee
Welke lens, naast de standaard kitlens, is leuk om mee te beginnen?
Ik denk er zelf dus aan om met een 50 mm en een 200mm lens te beginnen..
Ik bedoelde ook niet dat ik die lenzen meteen ga aanschaffen hoor!quote:Op zondag 3 november 2013 21:33 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Je blijft bezig over lenzen. Begin gewoon met de kitlens 1-55 en ga daar eens mee spelen.
Je zult zien voordat je hier op uitgekeken bent ben je al een hele poos verder.
Er zijn inderdaad in lenzenland zo veel mogelijkheden. Ga idd met de kitlens aan de slag en plaats fotos in het beginnerstopic en hoe fotos mooier kunnen. Er zijn genoeg mensen op die fora die je een heel eind op weg kunnen helpen, Heb ikzelf ook gedaan, ben ook maar pas bezig. En ben fantastisch geholpen.quote:Op zondag 3 november 2013 21:38 schreef xuryah het volgende:
[..]
Ik bedoelde ook niet dat ik die lenzen meteen ga aanschaffen hoor!
Dat doe ik pas na een tijdje. Eerst idd maar met de kitlens kloten.
Bedoelde meer van, er zijn zooo veel lenzen.. het is handig om iig te weten welke lenzen ik later kan aanschaffen, na een tijdje.
Dat ga ik doen, leuk dat dat hier kan!quote:Op zondag 3 november 2013 21:46 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Er zijn inderdaad in lenzenland zo veel mogelijkheden. Ga idd met de kitlens aan de slag en plaats fotos in het beginnerstopic en hoe fotos mooier kunnen. Er zijn genoeg mensen op die fora die je een heel eind op weg kunnen helpen, Heb ikzelf ook gedaan, ben ook maar pas bezig. En ben fantastisch geholpen.
Moet je zeker doen, zul je in korte tijd veel van opsteken.quote:Op zondag 3 november 2013 21:58 schreef xuryah het volgende:
[..]
Dat ga ik doen, leuk dat dat hier kan!
Altijd fijn om tips te krijgen van mensen
Grappig, want Canon is in het beginnerssegment vaak duurder. En de sensor van Nikon in de huidige beginnerscamera's (D3200) is nieuwer dan die van de huidige Canons in hetzelfde prijssegment (1100D). En ik heb zelf een Canon en zal daar ook bij blijven. Maar ik weet niet of ik het ook de beste 'value for money' vind in het beginnerssegment.quote:Op vrijdag 1 november 2013 17:06 schreef very het volgende:
[..]
Ik vind Nikon te duur, ook qua accessoires. Daarbij is gewoon mijn ervaring met Nikon kut
Ik zou sowieso met een 2e hands beginnen. Gewoon lekker goedkoop ontdekken wat je leuk vind en als je eenmaal van de hoed en de rand weet kan je prima zelf beslissen wat je volgende aankoop zou moeten zijnquote:Op maandag 4 november 2013 09:43 schreef xuryah het volgende:
Ik heb besloten om nog even te wachten met het kopen van een slr.
In februari stopt mijn stage, als ik mijn stage met een voldoende heb afgerond ga ik mijn eerste slr camera kopen ter beloning.
Zo heb ik ook wat motivatie voor mijn stage
Tegen die tijd zal ik jullie opnieuw vragen welke dslr jullie mij aanraden! Wellicht dat ik tegen die tijd een hele nieuwe aanschaf, maar een tweedehands kan uiteraard ook nog steeds..
In tussen tijd kan ik mij mooi even inlezen over fotografie, lenzen, diafragma's, ISO, etc :p
Voor nu wil ik jullie allemaal in ieder geval bedanken voor alle tips!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |