abonnement Unibet Coolblue
  maandag 28 oktober 2013 @ 22:22:27 #26
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132675982
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 22:02 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Dat is inderdaad positief voor het voortbestaan van het Koerdisch. Maar goed de Turken zullen wel weer niks uit het buitenland willen en het wiel opnieuw willen uitvinden...

[..]

Ik was op de hoogste van het feit dat enkele Turkse universiteiten het nu aanbieden als opleiding...

[..]

Net zoals er in Amsterdam geen Friese les gegeven wordt is het volstrekt absurd om te verwachten dat men Koerdisch gaat onderwijzen in niet-Koerdische gebieden als Izmir en Istanbul.

[..]

Geeft het nog 1 of 2 generaties en het is verdwenen joh.

[..]

Tsja. Ergens voorkom je zulke dingen niet, zeker niet als je spreekt over vluchtelingen die verspreid over een land leven.
Koerdisch gaat wel voortbestaan hoor. Koerden zijn een te grote groep om te assimileren. En ze wonen bijna allemaal in een gebied. Dus zelfs als Koerdisch een verboden taal is kunnen ze de boel niet assimileren.

Ja echt het Turken willen echt niets uit het buitenland. Straks gaan ze weer zeggen dat pan-Koerdisch een complot is van de PKK en het westen (lees VS en Israhell) om Turkije te verdelen.
En de Oejgoeren steunen in China en China proberen te verdelen is opeens geen Westerse conspiracy. _O- _O- _O- _O-
Hetzelfde geldt voor de Turkmenen in Irak en Syrië

Hoezo mogen Koerden buiten het zuidoosten van Turkije geen Koerdisch leren. Het wordt in Turkije mogelijk om ook Koerdische scholen buiten Turks-Koerdistan op te richten.
Er zijn wel complete Koerdische wijken in Izmir,Istanbul en Ankara. Daar kunnen die scholen gebouwd worden.

Een nieuwe wet maakt mogelijk om onderwijs te krijgen in andere talen dan het Turks. Dat geldt voor alle minderheden inclusief Arabieren (dus niet alleen voor Koerden).

Circassiers strijden ook voor hun rechten.
pi_132676511
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 22:22 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

Koerdisch gaat wel voortbestaan hoor. Koerden zijn een te grote groep om te assimileren. En ze wonen bijna allemaal in een gebied. Dus zelfs als Koerdisch een verboden taal is kunnen ze de boel niet assimileren.
Naar mijn weten zijn veel Koerden het Koerdisch niet machtig.

quote:
Ja echt het Turken willen echt niets uit het buitenland. Straks gaan ze weer zeggen dat pan-Koerdisch een complot is van de PKK en het westen (lees VS en Israhell) om Turkije te verdelen.
Prima mensen verder maar als ze nationalistisch gaan doen worden ze inderdaad een beetje eng.
Het meest grappige voorbeeld vind ik de militaire middelen die ze zelf bouwen en presenteren als Made in Turkey. Neem nu de aanvalshelikopter de T-129, dit is een onder licentie gebouwde Mangusta van Italiaans fabricaat, hun pantserhouwitsers en nieuwe tank zijn Koreaans, hun getrokken geschut Singaporees, hun ballistische raketten Chinees en hun wilde plannen voor een stealthfighter zijn Zweeds _O- .

quote:
En de Oejgoeren steunen in China en China proberen te verdelen is opeens geen Westerse conspiracy. _O- _O- _O- _O-
Hetzelfde geldt voor de Turkmenen in Irak en Syrië
Weet je, ik heb nog wel eens contact met mensen in andere landen via een ander forum en daar beginnen Turken altijd gelijk te zeiken over het feit dat Nederlandse basisscholen (!) geen Turks meer geven. Hoezo dubbele standaarden?

quote:
Hoezo mogen Koerden buiten het zuidoosten van Turkije geen Koerdisch leren. Het wordt in Turkije mogelijk om ook Koerdische scholen buiten Turks-Koerdistan op te richten.
Dat mogen ze wel leren maar waarom zou de staat hierin voorzien? Er wonen toch ook Friezen in Amsterdam? Turks is de landstaal die iedereen moet kennen maar Koerdisch niet. En het Koerdisch voorstellen als tweede nationale taal kan ik kort over zijn, gaat hem niet worden niet.

quote:
Er zijn wel complete Koerdische wijken in Izmir,Istanbul en Ankara. Daar kunnen die scholen gebouwd worden.
En zo zijn er ook complete Koerdische wijken in Rotterdam...

quote:
Een nieuwe wet maakt mogelijk om onderwijs te krijgen in andere talen dan het Turks. Dat geldt voor alle minderheden inclusief Arabieren (dus niet alleen voor Koerden).

Circassiers strijden ook voor hun rechten.
Een van de weinige verworvenheden van de AKP. Overigens beweren Turken keihard dat als de AKP niet aan de macht was geweest er 10 jaar gelden al taalvoorzieningen voor Koerden waren geweest. Heb jij enig idee waarop dat is gebaseerd soms?
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
  maandag 28 oktober 2013 @ 22:55:43 #28
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132677480
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 22:33 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Naar mijn weten zijn veel Koerden het Koerdisch niet machtig.

[..]

Prima mensen verder maar als ze nationalistisch gaan doen worden ze inderdaad een beetje eng.
Het meest grappige voorbeeld vind ik de militaire middelen die ze zelf bouwen en presenteren als Made in Turkey. Neem nu de aanvalshelikopter de T-129, dit is een onder licentie gebouwde Mangusta van Italiaans fabricaat, hun pantserhouwitsers en nieuwe tank zijn Koreaans, hun getrokken geschut Singaporees, hun ballistische raketten Chinees en hun wilde plannen voor een stealthfighter zijn Zweeds _O- .

[..]

Weet je, ik heb nog wel eens contact met mensen in andere landen via een ander forum en daar beginnen Turken altijd gelijk te zeiken over het feit dat Nederlandse basisscholen (!) geen Turks meer geven. Hoezo dubbele standaarden?

[..]

Dat mogen ze wel leren maar waarom zou de staat hierin voorzien? Er wonen toch ook Friezen in Amsterdam? Turks is de landstaal die iedereen moet kennen maar Koerdisch niet. En het Koerdisch voorstellen als tweede nationale taal kan ik kort over zijn, gaat hem niet worden niet.

[..]

En zo zijn er ook complete Koerdische wijken in Rotterdam...

[..]

Een van de weinige verworvenheden van de AKP. Overigens beweren Turken keihard dat als de AKP niet aan de macht was geweest er 10 jaar gelden al taalvoorzieningen voor Koerden waren geweest. Heb jij enig idee waarop dat is gebaseerd soms?
Veel koerden spreken nog Koerdisch hoor. In Irak,Iran,Syrië en Turkije spreken de meeste nog gewoon Koerdisch. In Turkije wonen wel de meeste Koerden die geassimileerd zijn inderdaad.

Veel Turkse jongeren in West-Europa zijn het Turks ook niet machtig hoor.

Turken zijn inderdaad erg hypocriet. Daar heb ik echt een
spuughekel aan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :( :( :( :( :( :( :( :( :(

In Den Haag is er ook beroemde Koerdenwijken genaamd Schilderswijk en Transvaal. Helaas staan die bekend als Turkenwijken. Veel Koerden in Nederland zeggen altijd eerst dat ze Turks zijn, uit angst.

Nee man AKP is het beste wat de Koerden kan overkomen. Zonder AKP was Koerdisch misschien nog zelfs in de privésfeer een verboden taal.

Er was een tijd dat je in Turkije een andere taal dan het Turks zelfs niet in de privésfeer mocht praten
(je gaat inderdaad denken WTF!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!).

De mensen die zeggen dat zonder AKP de Koerden het beter hadden zijn smerige Turkse fascisten die de Koerden willen misleiden.
pi_132677714
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 22:55 schreef Baklava95 het volgende:

Veel Turkse jongeren in West-Europa zijn het Turks ook niet machtig hoor.
Zoals jij die mij een keer wilde uitschelden in gebrekkig Turks :D ?

quote:
Zonder AKP was Koerdisch misschien nog zelfs in de privésfeer een verboden taal.
Er was een tijd dat je in Turkije een andere taal dan het Turks zelfs niet in de privésfeer mocht praten
(je gaat inderdaad denken WTF!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!).
Ik begreep dat dit het geval was tussen de coup van 1981 (of 1983) en 1991. Mijn Turkse contacten ontkennen dit overigens glashard en beweren dat het alleen betrekking had op gevangenen of zo.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
  maandag 28 oktober 2013 @ 23:01:32 #30
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132677764
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 23:00 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Zoals jij die mij een keer wilde uitschelden in gebrekkig Turks :D ?

[..]

Ik begreep dat dit het geval was tussen de coup van 1981 (of 1983) en 1991. Mijn Turkse contacten ontkennen dit overigens glashard en beweren dat het alleen betrekking had op gevangenen of zo.
Die Turken ontkennen echt alles he. Daar heb ik echt een hekel aan.
pi_132677913
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 23:01 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

Die Turken ontkennen echt alles he. Daar heb ik echt een hekel aan.
Hij zei dat de mensen die beweren dat het spreken van Koerdisch geheel verboden was verkeerd refereren naar 'wet 2932' die destijd Koerdisch verbood in de media (publicaties) en dat er daarnaast een verbod was op het spreken van Koerdisch voor gevangenen door de telefoon. Beide verboden zouden zijn opgeheven door Kemalistische partijen, de eerste door de SHP en de tweede door de CHP. Het laatste verbod zou bedacht zijn door de AKP.

Dat is mij verteld.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
  maandag 28 oktober 2013 @ 23:09:12 #32
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132678112
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 23:04 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Hij zei dat de mensen die beweren dat het spreken van Koerdisch geheel verboden was verkeerd refereren naar 'wet 2932' die destijd Koerdisch verbood in de media (publicaties) en dat er daarnaast een verbod was op het spreken van Koerdisch voor gevangenen door de telefoon. Beide verboden zouden zijn opgeheven door Kemalistische partijen, de eerste door de SHP en de tweede door de CHP. Het laatste verbod zou bedacht zijn door de AKP.

Dat is mij verteld.
Degenen die je dat verteld had is of achterlijk of is een Grijze Wolf (Turkse fascist) of een Ataturkaanbidder (kemalist).

Het was juist leider Erdogan _O_ en diens AKP die de drie verboden opheften. En dat laatste verbod is ook bedacht door de militaire junta.

Wie is die Turk!!! die je dat verteld had. Is hij academisch ofzo.
pi_132678276
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 23:09 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

Degenen die je dat verteld had is of achterlijk of is een Grijze Wolf (Turkse fascist) of een Ataturkaanbidder (kemalist).

Het was juist leider Erdogan _O_ en diens AKP die de drie verboden opheften. En dat laatste verbod is ook bedacht door de militaire junta.

Wie is die Turk!!! die je dat verteld had. Is hij academisch ofzo.
Nope maar inderdaad nogal nationalistisch van insteek. Wilt mondjesmaat toegeven dat er een Turkificatie politiek was maar ontkent dat het ooit de bedoeling was het Koerdisch weg te werken. Hij geeft toe dat hij voorstander is van het één staat één taal principe maar is niet echt 100% vijandig tegen Koerdische taal les. Wel tegen les in het Koerdisch.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
  maandag 28 oktober 2013 @ 23:18:25 #34
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132678494
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 23:13 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Nope maar inderdaad nogal nationalistisch van insteek. Wilt mondjesmaat toegeven dat er een Turkificatie politiek was maar ontkent dat het ooit de bedoeling was het Koerdisch weg te werken. Hij geeft toe dat hij voorstander is van het één staat één taal principe maar is niet echt 100% vijandig tegen Koerdische taal les. Wel tegen les in het Koerdisch.
Argh een staat een volk een taal en een vlag lobby. }) }) :( :( ~O> ~O>

Zeg tegen hem dat deze Koerd voorstander is van een federaal Turkije verdeeld in deelstaten met elk een eigen grondwet, wetten, vlag en zelfs leger en politie
(en natuurlijk een federale nationale regering in Ankara). En dat ik voor een pluriforme Turkije ben die diversiteit respecteert. Met een nieuwe democratische civiele grondwet. En dat ik voor Koerdisch als tweede officiële taal in Turkije ben en dat alle andere minderheidstalen erkent worden en een beschermende status krijgen. Ik ben ook voor de-secularisatie van Turkije en vindt dat hoofddoekjes overal vrij gedragen mogen worden.

Zeg dat tegen die rotTurk.
pi_132678712
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 23:18 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

Argh een staat een volk een taal en een vlag lobby. }) }) :( :( ~O> ~O>

Zeg tegen hem dat deze Koerd voorstander is van een federaal Turkije verdeeld in deelstaten met elk een eigen grondwet, wetten, vlag en zelfs leger en politie
(en natuurlijk een federale nationale regering in Ankara). En dat ik voor een pluriforme Turkije ben die diversiteit respecteert. Met een nieuwe democratische civiele grondwet. En dat ik voor Koerdisch als tweede officiële taal in Turkije ben en dat alle andere minderheidstalen erkent worden en een beschermende status krijgen. Ik ben ook voor de-secularisatie van Turkije en vindt dat hoofddoekjes overal vrij gedragen mogen worden.

Zeg dat tegen die rotTurk.
Als je zulke dingen gaat roepen jaag je ze natuurlijk alleen maar tegen jullie in het harnas.

Overigens wil ik een staat die bijna 61000 imams heeft opgeleid en als ambtenaren in dienst heeft in binnen- en buitenland niet seculier noemen.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
  maandag 28 oktober 2013 @ 23:26:59 #36
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_132678820
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 23:23 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Als je zulke dingen gaat roepen jaag je ze natuurlijk alleen maar tegen jullie in het harnas.

Overigens wil ik een staat die bijna 61000 imams heeft opgeleid en als ambtenaren in dienst heeft in binnen- en buitenland niet seculier noemen.
Kom maar op met die fascisten. Ik ben bereid voor een confrontatie.

Ja imams die staatsambtenaren zijn. :') :')
In andere moslimlanden zijn imams gewoon onafhankelijk en niet staats-gebonden.
pi_132713306
Israel-Kurd - The only pro-Israeli Magazine in the Middle-East
Israel-Kurd is the only freely published pro-Israeli/Jewish magazine in the Middle-East (outside of Israel). The magazine is written by Kurds in the Kurdish controlled Kurdistan Regional Government in ''Northern Iraq''. The magazine is widely available and popular among the Kurds, and despite efforts from Arab countries and Iran to stop the publication of the magazine, the Kurdish government has argued that freedom of speech and journalism are civil rights, and that the Kurdish government will continue to support these basic values.

Unfortunately, on June 9 2012, one of the editors of the pro-Israeli magazine went missing. Mawlud Afand, a Kurd born in East-Kurdistan (West-Iran), fled Iran because of political oppression. He joined the Israel-Kurd magazine team to promote closer ties between the Kurdish government and the Jewish state. Iran was accused of having kidnapped him. But, fortunately, he showed up 44 days later - alive and well. He claimed to have visited a refugee camp 80 kilometers (50 miles) north of Baghdad, where he didn't have access to a phone, or internet. Whether this claim is true, remains unclear.
Many Arab countries, and Iran and Turkey, accuse the Kurdish government of having ties with Israel. An Israeli newspaper revealed that a high-level Kurdish delegation visited Tel Aviv earlier this year to discuss (or improve?) cooperation between the two governments. The Kurdish government denied this claim several days later, most likely to avoid further ''suspicion'' from their anti-Jewish/Israeli neighbors. The largest Israeli dairy company did invest and locate an establishment in the Kurdish region earlier this year.

There are +/- 250,000 Kurdish Jews, most of them live in Israel, but small communities exist outside of Israel. Even in historical Kurdistan (South-Kurdistan / North-Iraq, and in East-Kurdistan / West-Iran), despite the exodus in the late 1940's and early 1950's of the past century. Many Kurdish Jews in Israel claim high positions. What is special about the Kurdish Jews, is that they still practice Kurdish culture, more than 60 years after they left. They still speak Kurdish, still wear Kurdish clothes and they write and speak about Kurdistan, about their Kurdish friends and neighbors, and about how they were a well respected and treated part of the Kurdish community.

Many Kurdish Jews have started to make visits to Kurdistan since the liberation in 2003. Jews are not allowed to enter most (if not all) Arab countries in the Middle-East, and Iran and possibly Turkey, but they can enter the Kurdistan Region without further explanation.

Ties between Kurds and Israel are not new. Israel supported the Kurds during the First and Second Iraqi-Kurdish Wars between 1961-1970 and between 1974-1975. Israel send military supplies and commanders to help the Kurdish Peshmerga, under leadership of the Great General Mustafa Barzani (whose son, Masoud Barzani, is the current President of the Kurdistan Region), in their war of independence against the Iraqi Arab Regime.
With the Southern (Iraqi) part of Greater Kurdistan liberated, and the Western part (Syrian) of Greater Kurdistan almost in full Kurdish control, the 9-decade-old Kurdish goal for independence is closer than ever.

Written by the Kurdistan Liberation Front
Link to Facebook Page - Like & Share!

---
Arabic video (with partial English subtitles) about the Kurd-Israel Magazine.


Photo: Kurdish man in the Kurdistan Region (South-Kurdistan, 'Northern-Iraq'), reading a copy of Kurd-Israel Magazine.


Photo: Kurdish-Jewish commander Zvika Zamir teaching a Kurdish Peshmerga (freedom fighter) how to assemble a Galil (Israeli) rifle (1969, First Kurdish-Iraqi War).
pi_132713425
Israel traint Koerdische Peshmerga, Arabieren doen *huilie huile*


-----

Veel videos over Koerdische Joden in Israel op YouTube, een ervan:


(Lang leven Barzani *O* )

-----

Koerdische Joden zien eruit zoals alle andere Koerden, Joods, Christen, Moslim, Yezidi.
Enkel hun religie is anders, en Koerden accepteren dit. Het is een volk.



-----

Koerden & Joden in Israel demonstreren voor een Koerdistan, tegen het Turkse regime



-----
pi_132713537
Generaal Barzani met Israelische President, jaren '60
Zijn zoon Masoud is de huidige president van Zuid-Koerdistan (KRG)







Mossad Commander bezoekt Generaal Barzani in Zuid-Koerdistan, tijdens de 1e Koerdisch-Iraakse Oorlog (1961-1970)



Israelische onderscheiding voor de Legendarische Generaal



Barzani gaf beren cadeau aan Mossad Commando's. De naam van deze beer in kwestie was Shamo.



Beertje :D



Koerden met belangrijke Joodse/Israelische militaire leiders, die met het ooglapje was een van de belangrijkste aanvoerders (Generaals/maarschalken) tijdens de Yom-Kippoer Oorlog, waarin Israel meerdere Arabische landen tegelijk vernederde.

pi_132713559
De Barzani's, of Barzani's in Israel, zijn een grote Koerdische clan.
In Nederland hebben zij jarenlang (in Amsterdam) de vastgoed markt gedomineerd. De overheid heeft hen uiteindelijk het land uit moeten ''forceren'', nu zijn de Barazani's vooral in Costa Rica actief.

De vastgoed baas Barazani, had voor 100 miljoen euro aan panden in Amsterdam (Damrak). Wat een baas :).



Veel Joodse Koerden in Israel behoren ook tot de elite (minister van defensie, premierschap, burgemeesters van grote steden, etc.)

Enkele Bar(a)zani's behoren ook tot Helden van Israel, waaronder Moshe Barazani, een Joodse Koerd uit Zaxo. Een Israelische Premier ligt naast zijn graf begraven (was zijn wens).

[ Bericht 15% gewijzigd door drheisenberg op 30-10-2013 00:58:23 ]
pi_132713710
Koerdische Revolutie, eind jaren '80.
Fragment van het graf van de Legendarische Generaal Mustafa Barzani.
Toen werd er gevochten, daarvoor werd er gestreden en de Koerden zullen doorgaan met hun revolutie tot hun Koerdistan bevrijd is van tirannie en onderdrukking.


Een lied over de Generaal, begin jaren 60, Eerste Iraaks-Koerdische oorlog (1961-1970).


Ca. 24,000 Koerden vochten tegenover het geavanceerde Iraakse leger. Aan het eind van de oorlog, was bijna het gehele oorspronkelijke Iraakse leger uitgeroeid. Vooral bij de valleien in Rawanduz, waar grote militaire basisen waren, werden de Arabieren ingesloten en dagen lang gebombardeerd met mortieren en artillerie, welke dodelijk accuraat waren. Sluip/scherpschutters maakten het onmogelijk voor de troepen om zinvolle acties uit te voeren, en bevoorradingslijnen (bruggen) werden opgeblazen door de Koerden. Partizanen hielden de wegen constant in de gaten, en elke militaire voertuig werd onder schot genomen. Vliegtuigen werden neergeschoten met door Israel aangevoerde surface-to-air missiles en tanks waren nutteloos in het stijle berglandschap, waren een makkelijk doel voor de guerilla strijdkrachten van Barzani. Meer dan 70,000 Arabische soldaten werden gedood tijdens deze revolutie.

Dit leidde uiteindelijk tot een wapenstilstand (duurde 4 jaar).
pi_132713743
:')
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_132713756
Na de wapenstilstand van 1974, beloofde Saddam Hussein Iran de belangrijke Shat-Al-Arab zee route, ALS Iran zijn steun aan de Koerden stop zou zetten. Iran ging hiermee akkoord (Algiers Agreement). Saddam viel Koerdistan weer aan, dit was het begin van de Tweede Koerdisch-Iraakse Oorlog (1974-1975). Barzani's troepen werden ditmaal verslagen omdat er geen steun meer kwam via Iran (Israelische steun kwam ook via Iran binnen, dit was nu niet meer mogelijk). Ca. 10,000 Iraakse militairen werden gedood tegenover 2,000 Koerdische strijdkrachten. De strijd kon echter niet voortgezet worden omdat Irak ook hulp kreeg van het Syrische regime, en de troepen konden niet lang meer bevoorraad worden. Barzani verliet het land, maar Jalal Talabani nam zijn plaats in.

Jalal Talabani is de leider van de PUK (Patriotische Unie van Koerdistan). Hij is momenteel ernstig ziek (ligt in coma, in Duitsland). Hij is sinds 2003 tweemaal tot President van Irak verkozen.

Van 1975 tot en met 1991 leidde hij & zijn partij de belangrijkste Koerdische opstanden tegen het nieuwe Iraakse Arabische Ba'ath Regime onder leiding van Saddam Hussein.

Video: ''Mam Jalal'' (Ome Jalal) die een toespraak houdt, authentieke beelden van PUK Peshmerga's en een aantal patriotische Koerdische liederen.

pi_132715466
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 00:18 schreef ABombali het volgende:
Dus je moet ervoor zorgen dat je onderdrukt wordt, gediscrimineerd wordt en vermoord wordt...om een stukje land te mogen pikken?
De Koerden wonen er al he, die hoeven niet massaal te worden ingevlogen van over de hele wereld, en belangrijker, die hoeven geen andere volkeren te verjagen.

Maar het gaat niet gebeuren, zeker niet in de tijd van fossiele brandstoffen. Eén volk met eigen grenzen en soevereiniteit bovenop een grote plas olie en op zo'n strategisch plek, dat gaat niet samen met verdeel en heers.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_132718556
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 09:10 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

De Koerden wonen er al he, die hoeven niet massaal te worden ingevlogen van over de hele wereld, en belangrijker, die hoeven geen andere volkeren te verjagen.

Maar het gaat niet gebeuren, zeker niet in de tijd van fossiele brandstoffen. Eén volk met eigen grenzen en soevereiniteit bovenop een grote plas olie en op zo'n strategisch plek, dat gaat niet samen met verdeel en heers.
Volgens wie? Dat mag wel zo zijn, maar het zal altijd tegen een prijs zijn.
De Koerden zullen doorgaan met hun revolutie. Hun revoluties hebben sinds de jaren 20 aan miljoenen mensen het leven gekost. Niet alleen aan Koerdische burgers, maar ook aan de vijanden van de Koerden door de slimme politieke strategie die de Koerdische leiders gebruiken. De Iran-Irak Oorlog was bijvoorbeeld het gevolg van een Koerdische revolutie, gevolg: 2 miljoen Arabische & Perzische doden.

En Zuid-Koerdistan is nu voor 90% onder controle van de Koerden. Amerikaanse oliebedrijven etc. gaan contracten aan met de Koerdische overheid, niet met Bagdad. Dus wat jij daar zegt is sowieso fout. De Koerden zullen hun macht en controle terug krijgen. Ze zijn al bijna 100 jaar bezig, kan nog wel 100 of 200 bij als het nodig is.

De internationale publieke opinie zal het ook niet langer tolereren dat volkeren misbruikt worden. Wat 30 jaar geleden kon, kan nu niet meer. Wat nu kan, kan over 2 jaar niet meer.
pi_132718678
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 11:30 schreef drheisenberg het volgende:

En Zuid-Koerdistan is nu voor 90% onder controle van de Koerden. Amerikaanse oliebedrijven etc. gaan contracten aan met de Koerdische overheid, niet met Bagdad. Dus wat jij daar zegt is sowieso fout.
De Koerden hebben de VS nodig voor hun relatieve autonomie, en daardoor kunnen de Amerikanen goed zaken doen. Heb je een eigen Koerdistan, dan hebben de Koerden de VS niet nodig en liggen de machtsverhoudingen achter die eventuele deals heel anders.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_132718950
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 11:34 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

De Koerden hebben de VS nodig voor hun relatieve autonomie, en daardoor kunnen de Amerikanen goed zaken doen. Heb je een eigen Koerdistan, dan hebben de Koerden de VS niet nodig en liggen de machtsverhoudingen achter die eventuele deals heel anders.
Nee hoor, VS is helemaal niet nodig.
Het enige wat nodig is, is dat volkeren in het Midden-Oosten realizeren wat er aan de hand is en zelf een bondgenootschap aangaan. Dan is de VS, of welk Westers land dan ook, nodig om veiligheid enz. te garanderen. Een soort van Midden-Oosterse Unie. Maar probleem is dat er enkel 2 echte democratien zijn in het Midden-Oosten, Israel en de Koerdistan Regional Government. Alle andere zijn corrupt of een regime/extremistisch. Als Koerdistan toegang heeft tot een haven (West-Koerdistan), en de VS gebruiken om aan goede wapens en training te komen, kunnen zij bijv. een bondgenootschap aangaan met Israel (export van olie via een zee-route zou dan mogelijk zijn).

Koerdistan is zeer strategisch gelegen. Zuid-Koerdistan alleen al heeft meer olievoorraad dan de Verenigde Arabische Emiraten en zijn 9e in de wereld wanneer het op aardgas aankomt. Dan heb je ook nog de toeristische industrie en andere grondstoffen & industrieen. Dat kan met gemak het rijkste land in het Midden-Oosten worden.
pi_132718998
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 11:42 schreef drheisenberg het volgende:

[..]

Nee hoor, VS is helemaal niet nodig.
Het enige wat nodig is, is dat volkeren in het Midden-Oosten realizeren wat er aan de hand is en zelf een bondgenootschap aangaan. Dan is de VS, of welk Westers land dan ook, nodig om veiligheid enz. te garanderen. Een soort van Midden-Oosterse Unie. Maar probleem is dat er enkel 2 echte democratien zijn in het Midden-Oosten, Israel en de Koerdistan Regional Government. Alle andere zijn corrupt of een regime/extremistisch. Als Koerdistan toegang heeft tot een haven (West-Koerdistan), en de VS gebruiken om aan goede wapens en training te komen, kunnen zij bijv. een bondgenootschap aangaan met Israel (export van olie via een zee-route zou dan mogelijk zijn).

Koerdistan is zeer strategisch gelegen. Zuid-Koerdistan alleen al heeft meer olievoorraad dan de Verenigde Arabische Emiraten en zijn 9e in de wereld wanneer het op aardgas aankomt. Dan heb je ook nog de toeristische industrie en andere grondstoffen & industrieen. Dat kan met gemak het rijkste land in het Midden-Oosten worden.
Klopt, maar dat is dus niet bedoeling...
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_132719167
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 11:43 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Klopt, maar dat is dus niet bedoeling...
Een Koerdische-Israelische bondgenootschap zie ik eigenlijk wel gebeuren.
Daarnaast heeft Zuid-Koerdistan betrekkingen met Turkije & Iran (Iran vooral vanwege het verleden, hielpen Koerdische vluchtelingen enz. en bondgenootschap tijdens de 1e Koerdisch-Iraakse Oorlog & Iran-Irak Oorlog). Turkije is ook wat ''ongehoorzaam'' aan het worden. Als de Koerdische politici het slim spelen, kunnen zij de Turken & Perzen misschien tegen elkaar spelen om een soort van competitie te creeren. Zij (Iran & Turkije) kunnen elkaar dan economisch (en misschien zelfs militair) verzwakken, waardoor de positie van de Koerden in Zuid-Koerdistan, maar ook in ''Turks'' en ''Iraans'' Koerdistan verbeterd wordt. Ondertussen kunnen zij een soort van geheime of betere bondgenootschap aangaan met Israel om de eigen strijdkrachten te moderniseren, en zich voor te bereiden op een eventueel conflict in de toekomst.

Zo zou ik het spelen. Waarom? Omdat je Turkije & Iran niet kunt vertrouwen, vooral omdat er nog Koerdische conflicten gaande zijn. Het is dus slim om hen te gebruiken zolang het nog kan.
  woensdag 30 oktober 2013 @ 12:46:40 #50
358102 Senor__Chang
Consider yourself changed.
pi_132721183
Van democratie in Zuid-Koerdistan kan je niet echt spreken natuurlijk.
Guilty as changed.
The Best of Señor Chang --- Part II
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')