abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 1 november 2013 @ 13:10:31 #251
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_132791502
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 13:08 schreef Ener-G het volgende:

[..]

Ik heb gelukkig weinig met de 3-song rule te maken, schiet voornamelijk de wat kleinere optredens. In grote locaties ook regelmatig meegemaakt dat de fotografen na 3 songs het pand uit moesten :P
Ik doe het sowieso, maakt niet uit waar ik sta. Soort respect voor publiek en artiest. Tenzij ik uiteraard voor de artiest in kwestie schiet.
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_132791562
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 november 2013 13:10 schreef Dark_Angelus het volgende:

[..]

Ik doe het sowieso, maakt niet uit waar ik sta. Soort respect voor publiek en artiest. Tenzij ik uiteraard voor de artiest in kwestie schiet.
Zodat je de mensen etc niet in de weg staat of hoe moet ik dat zien?
pi_132791641
quote:
6s.gif Op vrijdag 1 november 2013 12:43 schreef Ynske het volgende:

[..]

:') veranderen als in minder kuttopics overal openen?
Sorry, maar moest lachen _O- !
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 1 november 2013 @ 13:37:22 #254
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_132792184
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 13:12 schreef Questular het volgende:

[..]

Zodat je de mensen etc niet in de weg staat of hoe moet ik dat zien?
Yes, inprincipe sta je betalende bezoekers in de weg. Dus na drie nummers de boel in de tas en als het een interessant optreden is blijf ik even plakken. Aan de bar meestal :P
pi_132792331
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 november 2013 13:10 schreef Dark_Angelus het volgende:

[..]

Maar jij schiet doorgaans in wat grotere zalen (Paradiso, Melkweg etc.) waar het licht wat makkelijker is dan de stikdonkere holen waar ik soms in sta :+ Als ik in P60 ben vind ik het zelf in ieder geval ook al een stuk makkelijker.

Geen enkele artiest heeft er tot nu toe problemen mee gehad dat ik een hele show door schoot, en als dat anders moest dan worden daar vooraf gewoon duidelijke afspraken over gemaakt. Zal ook wel anders liggen in een semi- grote zaal met een grote naam dan het lokale maandelijkse bandjesavondje :)

Als ik de shots heb die ik wil maken ben ik ook meteen pleite, was zelfs ook een keer binnen het eerste nummer klaar (singer songwritermeisje met gitaar op een kruk en statisch podiumlicht :P) Daar is fotografisch ook verder weinig eer aan te behalen als je een paar shots hebt gemaakt.

Uiteraard zorg ik wel dat ik zo min mogelijk in beeld sta en aanwezig ben, dat staat sowieso voorop. Wat soms wel een beetje tenenkrommend is als je dan 4 of 5 mensen wel de hele show door ziet schieten vooraan en irritant doen, terwijl je weet dat ze gewoon een ticket hebben gekocht en niet in opdracht daar staan. Vooral bij female fronted metalbandjes, die doe ik liever niet meer.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  FOK!fotograaf vrijdag 1 november 2013 @ 16:23:01 #256
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_132796730
weekend!
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  FOK!fotograaf vrijdag 1 november 2013 @ 17:04:51 #258
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_132797847
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 november 2013 16:50 schreef Nalbandian het volgende:

[..]

Idem!
Ben ik aan toe! Hoewel vandaag soepeler ging dan verwacht *O*
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  FOK!fotograaf vrijdag 1 november 2013 @ 17:14:25 #259
73911 ultra_ivo
pi_132798082
Ik sta meestal in de buurt van een van de hoeken van het podium. Dan sta je niet echt in de weg en heb je toch goed zicht. Iemand die een heel optreden vanaf dezelfde plek filmt staat veel meer het publiek in de weg dan een fotograaf die dan weer hier en dan weer daar staat. Helemaal mooi is 't als je aan de zijkant op het podium kunt staan, dan sta je in de schaduw en niemand in de weg.
Af en toe verplaatsen wil ook wel helpen. Commentaar kreeg ik eigenlijk alleen een keer bij een performance met lange stiltes, toen was het camerageklik toch wel wat erg hoorbaar.
  FOK!fotograaf vrijdag 1 november 2013 @ 18:10:57 #260
372645 spreading
pi_132799636
Ik heb dat ook hoor, als ik sport fotografeer zie ik minder, maar ook meer.. minder van de wedstrijd, meer details die andere niet snel zien. Mooi om te lezen dat andere dat ook hebben.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 1 november 2013 @ 18:16:56 #261
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_132799827
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_132799995
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 18:16 schreef Tokus het volgende:
zo moet het dus niet:

Das ons Bram *;

:P
pi_132800330
Dat hij nog niet weg gejaagd is. Tering.
I solemnly swear i'm up to no good
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 1 november 2013 @ 18:35:40 #264
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_132800347
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 18:16 schreef Tokus het volgende:
zo moet het dus niet:

"Hoe het ook zou kunnen".

Interessant cursus materiaal dit :7
pi_132800480
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 18:34 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Niet oordelen voordat je zijn foto's gezien hebt :{w
pi_132800842
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 18:41 schreef Uncle het volgende:

[..]

Niet oordelen voordat je zijn foto's gezien hebt :{w
Dat maakt hem nog niet minder irritant.
pi_132806882
Gitzo heeft trouwens ook een cashback momenteel... :P
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 1 november 2013 @ 23:31:45 #268
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_132811645
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 18:34 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
volgens het bijschrift op facebook zei de 1e band die avond wel tegen hem dat hij moest kappen.
Nothing lasts forever but the certainty of change
  FOK!fotograaf zaterdag 2 november 2013 @ 00:57:46 #269
372645 spreading
pi_132814326
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 23:31 schreef Tokus het volgende:

[..]

volgens het bijschrift op facebook zei de 1e band die avond wel tegen hem dat hij moest kappen.
ergens wel terrecht toch? Niet echt onopvallend.. en lekker "boom in your face" flitsen, das niet heel slim.
pi_132816648
Goedemorgen! Ik zoek voor het weerbericht voor de FOK!Frontpage van morgen een of twee foto's van een mooi gepresenteerd gebakken ei. Op bijvoorbeeld een keukentafel of in een ontbijt-op-bed-setting. Mag eigenlijk in alle soorten en maten, op brood of los op een bord, met of zonder kruiden, als het maar een mooie (liefst kleurrijke) foto is. Is er iemand die zo'n foto heeft, of wellicht kan maken? Er komt uiteraard een naamsvermelding bij. (ik post deze vraag ook in het culinesseforum trouwens :@ )
Snelle reisplanner voor Desktop & Mobiel: RPLN.nl
WebHawk WebHawk WebHawk WebHawk WebHawk
  FOK!fotograaf zaterdag 2 november 2013 @ 09:26:32 #271
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_132817406
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 21:40 schreef Uncle het volgende:
Gitzo heeft trouwens ook een cashback momenteel... :P
heb jij geld in je zak branden? :P
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_132817696
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 09:26 schreef Xilantof het volgende:

[..]

heb jij geld in je zak branden? :P
Jeps, ik ben een Susteren cloon :X

Ow, ik zei niet dta ik iets ging kopen maar mochten mensen toch al kijken dan is een cashback altijd mooi meegenomen.

En overigens moet ik nog wel een nieuw statief. Twijfel alleen een beetje over merk/model/etc... en kan eigenlijk ook wel wachten tot de zomer ;)
  Redactie Frontpage zaterdag 2 november 2013 @ 10:09:24 #273
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_132817710
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 10:07 schreef Uncle het volgende:

En overigens moet ik nog wel een nieuw statief. Twijfel alleen een beetje over merk/model/etc... en kan eigenlijk ook wel wachten tot de zomer ;)
Statief is bij mij ook ondergeschoven kindje, heb een onverwoestbare manfrotto van ijzer, perfect voor film maar geen fotografiekop en ook tering zwaar

maar buiten in de wind staat ie als een huis
  FOK!fotograaf zaterdag 2 november 2013 @ 10:10:59 #274
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_132817726
Ik heb een soort haat/liefde verhouding met statieven.
Het zijn ondingen om mee te nemen. Maar als ik hem bij me heb en ik ga er mee fotograferen, dan vind ik de rust die ik ineens heb om een compositie te maken werkelijk heerlijk.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_132817850
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 november 2013 10:10 schreef Xilantof het volgende:
Het zijn ondingen om mee te nemen. Maar als ik hem bij me heb en ik ga er mee fotograferen, dan vind ik de rust die ik ineens heb om een compositie te maken werkelijk heerlijk.
Daarom wil ik nu ook gewoon een goede kopen. Ik heb het afgelopen jaar al mijn gear geupgrade behalve mijn statief. En dat statief was prima voor mijn oude set-up maar bij mijn huidige zwaarste combinatie staat het verre van stabiel. Dan ga je hem automatisch minder meenemen en dus gebruiken.

Dan geef ik liever nu een paar honderd euro uit voor een lichte en compacte traveler tripod. Ben je gelijk klaar voor de komende 30 jaar. En een goed statief is voor mijn gevoel momenteel ook het enige dat er nog ontbreekt in mijn set.

Ow wacht, en nieuwe grads voor op FF lenzen :')
  FOK!fotograaf zaterdag 2 november 2013 @ 13:23:54 #276
18921 freud
Who's John Galt?
pi_132821209
iPad Air in da house!!!!
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_132821254
quote:
6s.gif Op zaterdag 2 november 2013 13:23 schreef freud het volgende:
iPad Air in da house!!!!
Veel speelplezier :*
  FOK!fotograaf zaterdag 2 november 2013 @ 15:50:50 #278
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_132824951
quote:
6s.gif Op zaterdag 2 november 2013 13:23 schreef freud het volgende:
iPad Air in da house!!!!
Die iPad air naast mijn iPad 1 is echt te belachelijke voor woorden
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  FOK!fotograaf zaterdag 2 november 2013 @ 16:33:03 #279
73911 ultra_ivo
pi_132826014
http://www.theguardian.co(...)pa-spanish-civil-war

Robert Capa over zijn wens om de gewoonte om in loopgraven te zitten te verliezen (helaas voor hem bleek het buiten de loopgraven gevaarlijker).
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 2 november 2013 @ 21:40:26 #280
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_132836855
Raar 8)7

Nadat ik dus maandag in De Storm in Utrecht mijn bril zag wegwaaien (na een halve meter verdween ie van de radar, niets meer van teruggevonden) loop ik nu al een week met een noodoplossing rond, een bril voor verweg en een leesbril.
Dat beide niet optimaal zijn was te verwachten. Dat ik al vanaf maandagmiddag met bulderende koppijn rondloop, ach, dat hoofd heeft wel eens vaker een week pijn gedaan.
De echte tegenslag kwam pas toen ik vanmorgen eens met mijn noodoplossing in de zoeker van mijn DCS keek :{ :{ en nog eens :{

Hopelijk komt halverwege deze week mijn nieuwe multifocaaltje binnen (met een kostprijs aardig in de richting van een Sony A7 maar da's een heel ander verhaal). Dan kunnen we alle zoekers weer opnieuw gaan instellen :')

Het krankzinnige is dat ik qua fotografie niet bepaald vies ben van een keer lenzen wisselen. Van het continue moeten wisselen van lees- en veraf kan een mens redelijk 8)7 worden
Het ergste is als je ineens opkijkt met die leesbril op en iets ziet wat nog het meest op een achtergrondje uit mijn 90mm Tokina lijkt
Dit achtergrondje dus

Heidelibel by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  FOK!fotograaf zondag 3 november 2013 @ 11:04:55 #281
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_132847340
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 21:40 schreef Ouwesok het volgende:
Raar 8)7

Nadat ik dus maandag in De Storm in Utrecht mijn bril zag wegwaaien (na een halve meter verdween ie van de radar, niets meer van teruggevonden) loop ik nu al een week met een noodoplossing rond, een bril voor verweg en een leesbril.
Dat beide niet optimaal zijn was te verwachten. Dat ik al vanaf maandagmiddag met bulderende koppijn rondloop, ach, dat hoofd heeft wel eens vaker een week pijn gedaan.
De echte tegenslag kwam pas toen ik vanmorgen eens met mijn noodoplossing in de zoeker van mijn DCS keek :{ :{ en nog eens :{

Hopelijk komt halverwege deze week mijn nieuwe multifocaaltje binnen (met een kostprijs aardig in de richting van een Sony A7 maar da's een heel ander verhaal). Dan kunnen we alle zoekers weer opnieuw gaan instellen :')

Het krankzinnige is dat ik qua fotografie niet bepaald vies ben van een keer lenzen wisselen. Van het continue moeten wisselen van lees- en veraf kan een mens redelijk 8)7 worden
Het ergste is als je ineens opkijkt met die leesbril op en iets ziet wat nog het meest op een achtergrondje uit mijn 90mm Tokina lijkt
Dit achtergrondje dus

[ link | afbeelding ]
Heidelibel by Ouwesok, on Flickr
Altijd de perfecte bokeh dus :P
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 3 november 2013 @ 11:12:36 #282
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_132847492
quote:
10s.gif Op zondag 3 november 2013 11:04 schreef Xilantof het volgende:

[..]

Altijd de perfecte bokeh dus :P
En dan de helemaal perfecte, dus zonder verstorend onderwerp ervoor :')

Vandaag maar eens kijken of er met de leesbril en een LCD nog fotografie mogelijk is, minst haalbare is wat beweging en frisse lucht.
Het zou heel wat moeten vergen om me eronder te krijgen
pi_132850362
Ik vind dit zo jammer altijd he. Dat je natuurfoto's gaat maken met je telefoon is 1, maar dat je ze zo lelijk gaat bewerken met scherpte-diepte :r Verloedering van fotografie pur sang.

Cuz I'm Mr. Brightside
pi_132850881
Zolang HDR is zijn meest extreme vorm van afgrijselijkheid en perversheid algemeen geaccepteerd is verbaas en oordeel ik nergens over.

En over smaak valt nu eenmaal niet te twisten ;)
pi_132851357
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 13:50 schreef Uncle het volgende:
Zolang HDR is zijn meest extreme vorm van afgrijselijkheid en perversheid algemeen geaccepteerd is verbaas en oordeel ik nergens over.

En over smaak valt nu eenmaal niet te twisten ;)
HDR kan heel mooi zijn, mits goed gebruikt en dat is niet voor iedereen weggelegd.
Maar waar ik meer op doel is dat men nu altijd met die kut iPhonetjes overal "foto's" maakt en er dan een afgrijslijk instagram filtertje overheen gooit. Het ergste is dan ook nog dat die op FB en andere sociale media veel likes krijgen en "mooie foto!!!1"

Tis gewoon een kiekje met een lelijk software laagje erover :r bij een foto denk ik eerder aan een weloverwogen locatie, met een goede compositie, het moment vastleggen zoals het is, en niet manipuleren door er wat onscherpte aan toe te voegen en dat soort rommel

Tot zo ver mijn haat tegenover de verpaupering van de fotografie ;(
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_132852263
Ach, hangt er maar net vanaf hoeveel waarde je aan een 'facebook like' hecht. Over een paar jaar heeft niemand het meer over facebook en zitten de instagrammers met slechte gefilterde kiekjes opgescheept van hun herinneringen.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  FOK!fotograaf zondag 3 november 2013 @ 16:17:58 #287
18921 freud
Who's John Galt?
pi_132856656
Of de gemiddelde smaak is veranderd. Ik vind het nogal pretentieus om te bepalen wat mooi gevonden moet worden. Reacties op FB zijn geen graadmeter voor de realiteit, maar door een hoge exposure aan bepaalde beelden, verandert de algemene voorkeur wel. Als fotograaf moet je er rekening mee houden voor welk publiek je fotografeert.

My ¤0,02.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  FOK!fotograaf zondag 3 november 2013 @ 17:56:26 #288
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_132860294
Het zijn allemaal bekende technieken die al heel lang bestaan. Alleen nu voor iedereen beschikbaar.
Net als dat fotografie nu voor iedereen beschikbaar is. Met het toepassen van filtertjes is het net als met fotografie, mensen die het slimmer, bewuster, "beter" doen, en mensen die het vluchtig en kiekerig doen.
Het kaf en het koren.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 3 november 2013 @ 20:33:27 #289
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_132865828
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 november 2013 10:10 schreef Xilantof het volgende:
Herkenbaar gevoel, vooral ook dat laatste, de beloning van het gezeul is dat er ineens veel meer mogelijk is :Y

Mijn spiegellozen en mijn Benbo MkII zijn behoorlijk on speaking terms nu het goed paddenstoelen fotograferen is.
Die Benbo is bij benadering het mafste statief ooit uitgevonden, je komt er letterlijk overal mee waar je met een normale driepoot niet of met moeite komt.
Daarbij is ie best wel licht, alleen wat onhandig met opvouwen.

Vandaag met op het balhoofd de NEX5N en de Komine 2.8/55mm macro

in de reprohouding

en laag bij de grond

en wat daar allemaal van kwam komt later wel weer aan de orde :Y
  FOK!fotograaf maandag 4 november 2013 @ 06:09:39 #290
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_132880147
goedemorgen
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  FOK!fotograaf maandag 4 november 2013 @ 06:11:01 #291
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_132880149
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 20:33 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Herkenbaar gevoel, vooral ook dat laatste, de beloning van het gezeul is dat er ineens veel meer mogelijk is :Y

Mijn spiegellozen en mijn Benbo MkII zijn behoorlijk on speaking terms nu het goed paddenstoelen fotograferen is.
Die Benbo is bij benadering het mafste statief ooit uitgevonden, je komt er letterlijk overal mee waar je met een normale driepoot niet of met moeite komt.

in de reprohouding
[ afbeelding ]

en laag bij de grond
[ afbeelding ]

Misschien moet ik toch ook maar eens gaan investeren in een goed statief. Heb nu een simpele, stalen Manfrotto. Prima voor het standaard werkt, maar staal-zwaar en niet zo flexibel als de danseres die jij lijkt te hebben :P
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_132880166
quote:

[..]

in de reprohouding
[ afbeelding ]

en laag bij de grond
[ afbeelding ]

:D

Ziet er grappig uit die onderste foto, maar dat is wel verdomd handig voor dit soort fotografie.
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_132880386
quote:

[..]

in de reprohouding
[ afbeelding ]

en laag bij de grond
[ afbeelding ]

Dat is een handig ding. Mijn statief is al altijd een van de eerste dingen waarvan ik nogal snel zeg mwa die blijft maar thuis. Misschien ooit eens zo'n gorilla pod kopen ofzo.
pi_132880605
quote:
1s.gif Op maandag 4 november 2013 07:39 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Dat is een handig ding. Mijn statief is al altijd een van de eerste dingen waarvan ik nogal snel zeg mwa die blijft maar thuis. Misschien ooit eens zo'n gorilla pod kopen ofzo.
Koop er dan wel zo'n draaibare kop bij die je waterpas kan zetten, heb die nu niet en 'k wordt gek van dat ding rechtzetten dmv pootjes draaien :')
pi_132880659
Het is ook een beetje raar als je mensen ziet die voor 10k spullen in je fototas hebt zitten en een statief van 100 euro al te duur vinden...

Koop een stevig, licht statief dan kost dat zeker een hoop geld maar ben je voor altijd klaar EN kun je hem altijd meenemen omdat het zo weinig weegt ;)
pi_132880906
quote:
7s.gif Op maandag 4 november 2013 08:23 schreef andreas612 het volgende:

[..]

Koop er dan wel zo'n draaibare kop bij die je waterpas kan zetten, heb die nu niet en 'k wordt gek van dat ding rechtzetten dmv pootjes draaien :')
Een vriend van me heeft idd zo'n ding waarbij het niet kan. Vreselijk irritant is dat.

Maar komt wel goed.
pi_132883342
quote:
en laag bij de grond

Heb eigenlijk nog niet zo vaak een statief nodig gehad, daarom is het voor mij nog niet echt te verantwoorden...

Heb wel een Gorillapod (uit China dan) en die is inderdaa wel erg handig. :Y
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 4 november 2013 @ 11:19:47 #299
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_132883375
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2013 08:30 schreef Uncle het volgende:
Het is ook een beetje raar als je mensen ziet die voor 10k spullen in je fototas hebt zitten en een statief van 100 euro al te duur vinden...

Koop een stevig, licht statief dan kost dat zeker een hoop geld maar ben je voor altijd klaar EN kun je hem altijd meenemen omdat het zo weinig weegt ;)
ik heb er een van Slik, en die is licht, met een goed balhoofd en stevig tegelijk. prettig ding
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  maandag 4 november 2013 @ 11:23:46 #300
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_132883482
Godverdomme, had in t weekend mn 5d eigenlijk nodig, in de studio laten liggen en die is in t weekend dicht :')

Zo klote he
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')