Het bericht:quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 13:26 schreef shifto het volgende:
VN onderzoekt Zwarte Piet
Wut?![]()
Ingrijpen bij Syrie ho maar, maar wel tijd en geld om sinterklaas te onderzoeken?
Kan iemand het mij zo uitleggen dat ik dit snap?
quote:VN onderzoekt Zwarte Piet
Het Nederlandse Sinterklaasfeest is momenteel onderwerp van een onderzoek van de Verenigde Naties. Een mensenrechtencommissie probeert uit te zoeken of Zwarte Piet een 'racistisch stereotype' is. Dat schrijft NRC.
Het onderzoek werd gestart nadat vier mensenrechtenrapporteurs van de VN informatie hadden ontvangen over Zwarte Piet. Volgens die informatie is Zwarte Piet 'in de kern racistisch'. De rapporteurs stuurden als reactie op de informatie begin dit jaar een brief aan Nederland waarin gesteld dat het Sinterklaasfeest niet opgenomen kan worden op de UNESCO-lijst voor immaterieel erfgoed zolang ‘betrokken gemeenschappen’ er hun goedkeuring niet aan hebben gegeven.
Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden. De VN zal deze 'betrokken groepen' horen over de kwestie Zwarte Piet. De verwachting is dat deze groepen sterk afwijzend tegenover Zwarte Piet staan en mogelijk zelfs een financiële genoegdoening zullen eisen wegens geleden immateriële schade.
De discussie over Zwarte Piet is sinds enige jaren een jaarlijks terugkerend ritueel geworden, maar dit jaar woedt de discussie feller dan ooit. Gisteren lieten Sinterklaasorganisaties al weten zich in januari te gaan beraden op het toekomstige uiterlijk van Zwarte Piet. Dat leidde tot een paar positieve reacties, maar ook tot verbijstering en zelfs woede.
VN wil Sintfeest volledig verbiedenquote:Dit jaar kan wel eens het laatste jaar zijn waarin Sinterklaas wordt gevierd. De Verenigde Naties willen namelijk niet alleen Zwarte Piet verbieden, maar het volledige Sinterklaasfeest.
Professor Verene Shepherd van de VN doet namelijk onderzoek naar ons Snieklaasfeest. Als hoofd van deze onderzoekscommissie bezoekt zij dit jaar ons land om het feest mee te maken. Als het aan haar ligt, zal het echter de laatste keer zijn dat de goedheiligman zijn verjaardag viert.
Het VN-onderzoek is nog lang niet afgerond, maar toch wil Shepherd al haar conclusies trekken. "De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een terugkeer naar de slavernij is en dat in de 21ste eeuw dit feest moet stoppen", aldus de professor.
Niemand minder dan Mark Rutte zal het feest een halt moeten toeroepen. "De premier heeft de macht om dit te veranderen en om zijn invloed uit te oefenen op de groep die deze gewoonte in stand houdt."
quote:VN-onderzoeker wil af van de Sint
Het hoofd van de werkgroep van de VN die onderzoek doet naar Zwarte Piet, vindt dat het Sinterklaasfeest in Nederland moet worden afgeschaft. In een interview met het programma EenVandaag zegt Verene Shepherd dat ze het een terugkeer vindt naar de slavernij.
Shepherd komt uit Jamaica. "Als ik, als zwart persoon, in Nederland zou wonen, zou ik me er tegen verzetten", aldus Shepherd. Ze vindt het beledigend. "Wij gaan toch ook niet de straat op en zeggen; dit is hoe alle blanke mensen eruit zien."
Oproep aan Rutte
Ze roept premier Rutte in het interview op om een einde te maken aan het Sinterklaasfeest. "De premier kan invloed uitoefenen op de groeperingen die de gewoonte in stand houden", aldus Shepherd. Wat haar betreft houden we het in Nederland bij de kerstman. "Waarom moeten er twee Santa Clauses zijn. Wat is er mis met één Santa Claus."
In het kader van het onderzoek bezoekt de werkgroep binnenkort Nederland om het Sinterklaasfeest mee te maken. Shepherd benadrukt dat het om haar persoonlijke mening gaat en dat ze nader onderzoek zal doen.
Bijna 1 miljoen likes pietietiequote:Kamer mengt zich in debat Sint
Een Kamerdelegatie die op bezoek is bij de Verenigde Naties in New York, wil een gesprek met de Jamaicaanse VN-functionaris Verene Shepherd, die gezegd heeft Nederland afmoet van het Sinterklaasfeest. In een interview met EenVandaag zegt ze dat ze het feest beschouwt als een terugkeer naar de tijden van de slavernij.
Shepherd is het hoofd van de VN-werkgroep die onderzoek doet naar de Nederlandse traditie. Zij zegt dat ze op persoonlijke titel spreekt, nog voor de werkgroep aan het werk is gegaan.
Opheldering
Het CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg, die deel uitmaakt van de Kamerdelegatie, zei in het Radio 1 Journaal dat ze geschrokken is van de uitspraak en dat ze die ook "een beetje bizar" vindt.
Van Toorenburg vindt dat Shepherd als voorzitter van de werkgroep niet met zulke uitspraken vooruit mag lopen op het werk van haar commissie. Het afschaffen van het Sinterklaasfeest vindt ze een onzinnige opmerking.
Overigens is het onduidelijk of Shepherd op dit moment in New York is, en of de Kamerdelegatie haar te spreken krijgt.
Oproep
Shepherd doet in het interview een oproep aan premier Rutte om een eind te maken aan het Sinterklaasfeest. Wat haar betreft houdt Nederland het bij de kerstman.
Nog voor de huidige discussie over Sinterklaas en Zwarte Piet losbarstte, schreef 'Hoofdpiet' Erik van Muiswinkel in een opiniërend stuk over het Sinterklaasfeest "dat het wel vaststaat dat zwarte piet een vrolijk relikwie is uit racistische tijden".
Voor Van Muiswinkel is het afschaffen van het Sinterklaasfeest of van Zwarte Piet geen optie, maar wat hem betreft mag Piet wat minder zwart en wat minder knecht worden.
Ja, maar staan die 20 man die hier reageren dan werkelijk symbool voor de nederlandse bevolking?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:52 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Voorbeelden van intolerantie zijn er op dit forum genoeg te vinden hoor. Users die niet eens tegen de Zwarte Piet waren, maar waarvan bepaalde andere users wisten/vermoedden dat ze allochtoon waren kregen wanneer ze niet hard genoeg riepen dat Zwarte Piet moet blijven te horen dat ze moesten oprotten, aangezien ze hier maar te gast waren.
Wat dacht je van allerlei agressieve facebookreacties, waarbij zelfs moslims het moesten ontgelden.
En ook wanneer het gaat om gebruiken van andere culturen heb je genoeg Nederlanders die moord en brand gillen. Suikerfeest en al dat soort feesten, hoofddoekjes, etc is ook regelmatig een felle discussie over.
Nee sorry hoor, Nederlanders in het algemeen, zijn niet zo heel veel toleranter dan veel andere volken, omdat je er, net zoals bij veel andere volken, tolerante en intolerante figuren tussen hebt zitten.
Dat we wettelijk gezien in onze samenleving enkele 'bijzondere' vrijheden hebben en we vrijheid van meningsuiting hebben, dat is geweldig. Maar dat staat niet gelijk aan 'een tolerant volk'.
Maar goed, dat wel er wel binnen meer culturen zo'n algemeen gevoel heerst van 'wij zij echt een tolerant volk', terwijl het in werkelijkheid allemaal wat genuanceerder ligt.
Gewoon. Dat is het hoogste bedrag dat ze kunnen bedenken. Verder niet onderbouwd.quote:
quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:43 schreef matthijst het volgende: [..] Ach, ach, the holier than thou act. Ga toch fietsen ventje.
Jawel, de claimers hebben berekend hoeveel mensen er naar de Antillen en Suriname zijn gegaan en te weinig loon hebben gehad. Dan rente op rente, een paar stappen overslaan, et voila; profitquote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
Gewoon. Dat is het hoogste bedrag dat ze kunnen bedenken. Verder niet onderbouwd.
Dat haal ik niet uit het nieuwsbericht anders. En ik blijf er bij dat het een geld kwestie is. De Nederlandse politiek wilt er niet aan want de betrokken partijen moeten goedkeuring geven en juist die willen geld zien. En niet zo'n klein beetje ook...quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:42 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Nee, het is bij "de VN" terechtgekomen omdat de NL regering niets zag in het verzoek van het St. Nicolaasgenootschap om het Sinterklaasfeest op te nemen in de lijst van immaterieel cultureel erfgoed omdat we dan permanent vast zouden zitten aan de huidige versie (terwijl het feest in de afgelopen 150 jaar behoorlijk is veranderd) en het Klaasgebootschap vervolgens zelf bij UNESCO is gaan lobbyen, waarbij een aantal puntjes niet helemaal waarheidsgetrouw zijn weergegeven.
En ja, als die puntjes niet conform de mede door NL ondertekende mensenrechtenverdragen zijn, wil daar wel eens een onderzoek van komen.
quote:Het onderzoek werd gestart nadat vier mensenrechtenrapporteurs van de VN informatie hadden ontvangen over Zwarte Piet. Volgens die informatie is Zwarte Piet 'in de kern racistisch'. De rapporteurs stuurden als reactie op de informatie begin dit jaar een brief aan Nederland waarin gesteld dat het Sinterklaasfeest niet opgenomen kan worden op de UNESCO-lijst voor immaterieel erfgoed zolang ‘betrokken gemeenschappen’ er hun goedkeuring niet aan hebben gegeven.
Nou ja, dat hebben ze m.i. al dubbel en dwars als wiedergutmachung subsidie van de voormalige kolonisatoren terug gekregen. En nog wel meer ook.quote:
Goeie reactie!quote:
Man, het is gewoon een geldkwestie. laat je toch niet voor het karretje spannenquote:Op woensdag 23 oktober 2013 23:00 schreef De_Ilias het volgende:
Geen Zwarte piet, weg met achterlijke tradities!
Zo zie je maar weer, wie het hardst schreeuwt krijgt zijn zin in Nederland.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:53 schreef gelly het volgende:
Kijk eens hoe vreedzaam en tolerant Nederlanders zijn :
[..]
quote:Jij bent zelf net zo racistisch denk ik dan.
Ik heb geen keer gezegd dat de hele bevolking intolerant isquote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:56 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Ja, maar staan die 20 man die hier reageren dan werkelijk symbool voor de nederlandse bevolking?
De normale mensen zie jij niet! Je ziet alleen maar de slechte.
Precies zoals dat gaat met bijv. met de marokkanen die worden afgeschilderd als collectief dievenvolk.
30 miljard per jaar, he!quote:Op woensdag 23 oktober 2013 23:00 schreef Lavenderr het volgende:
30 miljard. Welja. En waarom?
Om een leuke zwartepiet die ze zelf ook onthalen in Curacao en Suriname?
Ik mag toch hopen dat Nederland niet zo stom is om aan deze eisen te voldoen.
Weg met die 20 negers.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 23:00 schreef De_Ilias het volgende:
Geen Zwarte piet, weg met achterlijke tradities!
Jij maakt er wel een heel mooi verhaal van.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 23:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
30 miljard per jaar, he!
Dus ieder jaar als wij zwarte piet willen spelen moeten wij een schriftelijk verzoek indienen bij Desi Bouterse. Na zijn goedkeuring en het overmaken van 30 miljard naar Suriname mogen er dan ten hoogste 12 pieten meelopen in de optocht bij de aankomst.
Ehm, hoe belachelijk die 30 miljard ook is, je snapt zelf ook wel dat dit niet gaat om de Zwarte Piet maar om het slavenverleden. Blijft belachelijk, maar is wel wat anders.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 23:00 schreef Lavenderr het volgende:
Het wordt steeds lachwekkender.quote:
Je weet maar nooit, hé...quote:Op woensdag 23 oktober 2013 23:00 schreef Lavenderr het volgende:
Haha. Het is toch één grote zwartepietengrap!quote:Op woensdag 23 oktober 2013 23:05 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
Jij maakt er wel een heel mooi verhaal van.
Ik vind het van de zotte dat zwarte piet vreselijk slecht is, tenzij we betalen..quote:Op woensdag 23 oktober 2013 23:05 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ehm, hoe belachelijk die 30 miljard ook is, je snapt zelf ook wel dat dit niet gaat om de Zwarte Piet maar om het slavenverleden. Blijft belachelijk, maar is wel wat anders.
Dat mevrouw Shepard deze zaken blijkbaar probeert te koppelen is natuurlijk nog vele malen belachelijker, maar dat maakt niet opeens dat er 'vanwege de Zwarte Piet om 30 miljard wordt gevraagd'.
Net als dat mooie gedicht van jou zeker? Jij staat 10-0 voor met op de man afspelen. Goed zo! Wat ben ik belachelijk gemaakt zeg!quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:59 schreef matthijst het volgende:
[..]
Goeie reactie!
Voolopig maak je je redelijk belachelijk met je gebrek aan inleveringsvermogen en het tot in den treure afspelen van de racismeplaat van Quinsy.
Of... nee.... het zal toch niet?
Quinsy, ben jij het?![]()
![]()
Ik kan het zelfs nauwelijks geloven dat ze dit gezegd heeft...quote:Op woensdag 23 oktober 2013 23:07 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Ik vind het van de zotte dat zwarte piet vreselijk slecht is, tenzij we betalen..
Als haar oordeel over de Sinterklaasviering moet afhangen van de herstelbetalingen, dan is zij zo fout als maar kan.
Is hier een bron voor te vinden?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 23:07 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Ik vind het van de zotte dat zwarte piet vreselijk slecht is, tenzij we betalen..
Als haar oordeel over de Sinterklaasviering moet afhangen van de herstelbetalingen, dan is zij zo fout als maar kan.
Ja joh! En iedereen die minimaal één keer naar Suriname op vakantie geweest is krijgt ook wat.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 23:08 schreef Ulx het volgende:
Hoe aat die verdeelsleutel eigenlijk zijn? Een kennis van me heeft een zoon die voor 25% zwarte surinamer is (vader is halfbloed). Op uitzondering van een bos zwarte krullen zie je niets dat er op wijst, maar hij heeft dan toch ook recht op een portie van die centen wegens het leed dat hem is aangedaan?
Alsof er ook maar 1 cent gaat naar de nazaten van de slaven anders dan een groepje zakkenvullersquote:Op woensdag 23 oktober 2013 23:08 schreef Ulx het volgende:
Hoe aat die verdeelsleutel eigenlijk zijn? Een kennis van me heeft een zoon die voor 25% zwarte surinamer is (vader is halfbloed). Op uitzondering van een bos zwarte krullen zie je niets dat er op wijst, maar hij heeft dan toch ook recht op een portie van die centen wegens het leed dat hem is aangedaan?
Ze heeft het gisteren gezegd en wil er nu geen commentaar meer op geven. Zie voor meer info de uitzending van nieuwsuur van vanavond. Zal zo wel op uitzending gemist te vinden zijn.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 23:08 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ik kan het zelfs nauwelijks geloven dat ze dit gezegd heeft...
Ik krijg het sterke gevoel dat dit er steeds achter zat.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 23:09 schreef Scorpie het volgende:
Het is natuurlijk wel heeeeeeel frappant dat de ZP discussie aangezwengeld wordt en gevoed wordt door de partij die achter herstelbetalingen aan zit van Nederland voor slavernij. Die partij heeft er heel veel baat bij als Nederland een schuldgevoel wordt aangepraat.
Dat gedicht was gewoon top.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 23:08 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Net als dat mooie gedicht van jou zeker? Jij staat 10-0 voor met op de man afspelen. Goed zo! Wat ben ik belachelijk gemaakt zeg!
Zoals je zelf ook wel kan bedenken zal het hoogstwaarschijnlijk van ons belastinggeld worden betaald. Dat betekent dus dat zowel de werkende blanke als zwarte meebetaalt aan de herstelbetalingen die weet ik veel waar terechtkomen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 23:10 schreef LXIV het volgende:
Moeten Nederlanders van wie de voorvaderen zeker geen slavenhandelaren geweest zijn ook meebetalen? Of gaat het zuiver op huidskleur? Dus blank sowieso betalen, zwart sowieso vangen. Dat lijkt mij sowieso dan ook racistisch.
Wij moeten gewoon de rekening doorsturen naar Noorwegen; wij krijgen nog wat voor de plunderingen verkrachtingen en moorden van de Noormannen.. die 100den jaren duurden die aanvallen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 23:10 schreef LXIV het volgende:
Moeten Nederlanders van wie de voorvaderen zeker geen slavenhandelaren geweest zijn ook meebetalen? Of gaat het zuiver op huidskleur? Dus blank sowieso betalen, zwart sowieso vangen. Dat lijkt mij sowieso dan ook racistisch.
Thank you!quote:Op woensdag 23 oktober 2013 23:10 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Nieuwsuur van vanavond. Zometeen wel te vinden op uitzending gemist
Vraag het aan de VN Miep, die weet het vast wel.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 23:10 schreef LXIV het volgende:
Boutersequote:Op woensdag 23 oktober 2013 23:09 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Alsof er ook maar 1 cent gaat naar de nazaten van de slaven anders dan een groepje zakkenvullers
In de zakken van de corrupte VN onderzoekers bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 23:12 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Zoals je zelf ook wel kan bedenken zal het hoogstwaarschijnlijk van ons belastinggeld worden betaald. Dat betekent dus dat zowel de werkende blanke als zwarte meebetaalt aan de herstelbetalingen die weet ik veel waar terechtkomen.
Er werd eerder vandaag ook gezegd dat ze voor haar beurt en louter voor eigen rekening had gesproken over sinterklaas, maar vanavond werden er weer wat quotes afgespeeld en daar werd toch echt "wij, de commissie" gezegd... stuitendquote:Op woensdag 23 oktober 2013 23:11 schreef Scorpie het volgende:
Die VN Miep is dus zo corrupt als maar zijn kan. Is ze al afgevoerd van het lijstje?
In de jaren 80 mocht je het milieu vervuilen zolang je maar betaalde. Nu lijkt het zo dat racisme niet bestaat zolang er betaald wordt.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 23:07 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |