Dit.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:39 schreef ThePlaneteer het volgende:
Het enige wat deze discussie bereikt is dat een traditie die door het merendeel als niet racistisch werd ervaren nu opeens racistisch is geworden. En daarmee zal racisme eerder toenemen dan afnemen vrees ik. Dat zie je wel aan de opgewonden standje op het internet.
Dat zou kunnen. Ik ben verder niet zo heel goed thuis in allerlei mythische wezens, maar de (sprookjes)dwerg en de lilliputter liggen volgens mij wat verder van elkaar af.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:34 schreef MolFan het volgende:
[..]
Dus dan zouden lilliputters ook moeten zeiken op Disney ivm sneeuwitje en de 7 dwergen?
Onzin. Ik ben wit/blank en iemand anders is zwart of heeft spleetogen simpel toch?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:43 schreef arjan1112 het volgende:
zwarte is ook racisme
het moet zijn Surinaamse Nederlander , Ghanese Nederlander enz
Zie je nog steeds in kerstfilms, is geen verschil met sinterklaas.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:44 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Dat zou kunnen. Ik ben verder niet zo heel goed thuis in allerlei mythische wezens, maar de (sprookjes)dwerg en de lilliputter liggen volgens mij wat verder van elkaar af.
Een dwerg, zoals wij die in Sneeuwwitje kennen is staat volgens mij al vele malen langer (niet 100, maar 500+ jaren) bekend als een sprookjeswezen. Dat deze dwerg in een nog verder verleden is afgeleid van de lilliputter lijkt mij vrij aannemelijk. Maar de historische link ligt volgens dus een stuk verder.
Ik zou het me beter kunnen voorstellen dat lilliputters bijvoorbeeld klaagden over een wat duidelijkere karikatuur van ze, bijvoorbeeld als hulp van de Kerstman. Wat je in het verleden volgens mij ook wel zag in films. Maar goed, heb me niet zo in dit onderwerp verdiept.
Zelfde gebeurt toch met de Zwarte Piet = racisme-roepers? Alleen is de discussie naar mijn idee zelfs nog wat feller.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:34 schreef MolFan het volgende:
[..]
En volgens mij wordt die hard uitgelachen en niet serieus genomen
Negroide persoon zeg je dan. Neger is nikker alleen dan vertaaldquote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:45 schreef arjan1112 het volgende:
Hoezo neger dan niet ?
je zegt toch geen 'nikker'
?
Een goede, overigens blanke, vriend van mij is buiten dat hij voorstander is van een zwartepietenverbod, ook vurig pleitbezorger voor het verbieden van het 'N-woord'. De vriendschap is mij meer waard dan de discussie. Maar ik moest me verbijten...quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:43 schreef matthijst het volgende:
[..]
Inderaad. Negers mag je ook niet meer zeggen.
Je moet "ze" zwarte noemen, maar nooit "neger".
Oh ja, behalve als je rapper bent, dan mag je wel nigga, neger, nikker, niggu en nigger zeggen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:43 schreef arjan1112 het volgende:
zwarte is ook racisme
het moet zijn Surinaamse Nederlander , Ghanese Nederlander enz
Had hem allang een trap gegeven, rare idioot.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:46 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Een goede, overigens blanke, vriend van mij is buiten dat hij voorstander is van een zwartepietenverbod, ook vurig pleitbezorger voor het verbieden van het 'N-woord'. De vriendschap is mij meer waard dan de discussie. Maar ik moest me verbijten...
Geen idee, dat zei zo'n dude op die ZPiR paginaquote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:45 schreef arjan1112 het volgende:
Hoezo neger dan niet ?
je zegt toch geen 'nikker'
?
Dan moet je hem eigenlijk eerst zwartkleuren en gouden oorbellen in doen.quote:
neeeee! neger is nederlands... negro is engelsquote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:47 schreef MolFan het volgende:
[..]
Nigger is een Engels woord he, vertaal het eens naar het Nederlands? Juist Neger
Eén van mijn beste vrienden. We gaan inmiddels een jaar of twintig terug en hebben jaren geleden al afgesproken niet over politiek te spreken...quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:46 schreef MolFan het volgende:
[..]
Had hem allang een trap gegeven, rare idioot.
Nee. Die mensen die hier reageren tonen dat zelf aan.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:43 schreef Messina het volgende:
[..]
Ik vind het zielig dat je zegt; Mensen die tegen zwarte piet zijn hebben een laag IQ. Het slaat nergens op. Die mensen hebben een mening OF ze trollen. Dat dat niet jouw (of mijn!) mening is maakt iemand niet dom.
Maar goed, blijf jij maar gillen dat je antwoorden wil op je vragen, daar kom je ver mee zoals je ziet. Kijk alle Piet-haters jou antwoorden geven.
Lijkt me niet moeilijk om daar een mooi verhaal omheen te spinnen... in plaats van dat St. Klaas steeds maar alle Pieten uit Spanje moet meeslepen, kan voortaan iedereen die het hele jaar serieus braaf is geweest worden verkozen tot Tijdelijke Erepiet en dan is het juist cool om te worden herkend.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:02 schreef betyar het volgende:
Ja, laten we de Pieten met een paar roetvegen rondlopen zodat de kinderen zeker de buurman herkennen!
Ik stoor mij aan het feit dat Rutte en consorten nooit eens openlijk durven te zeggen; Bemoei je met je eigen zaken, WAAROM REGERING WAAROM? Stelletje lapzwansenquote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:48 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Nee. Die mensen die hier reageren tonen dat zelf aan.
Kijk terug: Ik stel regelmatig perfect inhoudelijke vragen. Maar mensen reageren niet!
Waarom niet? Roepen dat Nederland intolerant is: Dat is makkelijk, maar vertellen waar dat uit blijkt, dat lukt dan weer niet.
Reden:
Nederland is helemaal niet intolerant. Nederland is erg tolerant.
Alleen hebben we één traditie waar deze mensen zich aan storen.
Zoals wij ons storen aan dingen van andere 'culturen' in ons land. Wij accepteren dat.
Waarom is het zo moeilijk om e.e.a. van ons te accepteren?
En dan nemen we lekker nooit een negerquote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:49 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Lijkt me niet moeilijk om daar een mooi verhaal omheen te spinnen... in plaats van dat St. Klaas steeds maar alle Pieten uit Spanje moet meeslepen, kan voortaan iedereen die het hele jaar serieus braaf is geweest worden verkozen tot Tijdelijke Erepiet en dan is het juist cool om te worden herkend.
Omdat hun er niet over gaan.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:49 schreef MolFan het volgende:
[..]
Ik stoor mij aan het feit dat Rutte en consorten nooit eens openlijk durven te zeggen; Bemoei je met je eigen zaken, WAAROM REGERING WAAROM? Stelletje lapzwansen
Ook al in een eerder topic aangehaald. Zelfs in geschiedenis van het sneeuwwitje verhaal kom je slaven tegen:quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:44 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Dat zou kunnen. Ik ben verder niet zo heel goed thuis in allerlei mythische wezens, maar de (sprookjes)dwerg en de lilliputter liggen volgens mij wat verder van elkaar af.
Een dwerg, zoals wij die in Sneeuwwitje kennen is staat volgens mij al vele malen langer (niet 100, maar 500+ jaren) bekend als een sprookjeswezen. Dat deze dwerg in een nog verder verleden is afgeleid van de lilliputter lijkt mij vrij aannemelijk. Maar de historische link ligt volgens dus een stuk verder.
Ik zou het me beter kunnen voorstellen dat lilliputters bijvoorbeeld klaagden over een wat duidelijkere karikatuur van ze, bijvoorbeeld als hulp van de Kerstman. Wat je in het verleden volgens mij ook wel zag in films. Maar goed, heb me niet zo in dit onderwerp verdiept.
bron: http://www.goodreads.com/(...)and-the-seven-dwarfsquote:In addition, it is worth noting that Margarete was forced to leave her home and live in Brussels at the age of 16 (allegedly due to problems with her stepmother). Also, the town in which she grew up (Wildungen) employed a countless number of young children to work in the copper mines as quasi-slaves. The poor conditions there caused most to die before age 20 and the malnutrition attributed to a severe stunt in their growth during puberty. As a result, these workers were often ridiculed for being "poor dwarfs" who were only good for human chattel in the mines. Margarete would have certainly been aware of them since it was primarily members of her family that "employed" the "dwarfs."
Lijkt mij wel aangezien andere landen willen dat wij het afschaffen. Dus het gaat over hun bevolking en hun feest.quote:
Neuh, ik zie niet in waarom het verhaal veranderd moet worden. De gespeelde verontwaardiging van de 'benadeelden' is dat niet waard.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:49 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Lijkt me niet moeilijk om daar een mooi verhaal omheen te spinnen... in plaats van dat St. Klaas steeds maar alle Pieten uit Spanje moet meeslepen, kan voortaan iedereen die het hele jaar serieus braaf is geweest worden verkozen tot Tijdelijke Erepiet en dan is het juist cool om te worden herkend.
Dat slaat echt nergens opquote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:49 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Nee. Je gaat als Minister President toch niet over de gebruiken in je land.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:50 schreef MolFan het volgende:
[..]
Lijkt mij wel aangezien andere landen willen dat wij het afschaffen. Dus het gaat over hun bevolking en hun feest.
Inderdaad. Tolerantie werkt wel 2 kanten op.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:48 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Nee. Die mensen die hier reageren tonen dat zelf aan.
Kijk terug: Ik stel regelmatig perfect inhoudelijke vragen. Maar mensen reageren niet!
Waarom niet? Roepen dat Nederland intolerant is: Dat is makkelijk, maar vertellen waar dat uit blijkt, dat lukt dan weer niet.
Reden:
Nederland is helemaal niet intolerant. Nederland is erg tolerant.
Alleen hebben we één traditie waar deze mensen zich aan storen.
Zoals wij ons storen aan dingen van andere 'culturen' in ons land. Wij accepteren dat.
Waarom is het zo moeilijk om e.e.a. van ons te accepteren?
Uhmmm jawel? Wel over een traditie van 100 jaar oud lijkt mij? Ze willen zich wel mengen in bepaalde dingen zoals social media maar een feest wat miljoenen in het laatje brengt willen ze zich niet in mengen?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:51 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Nee. Je gaat als Minister President toch niet over de gebruiken in je land.
Voorbeelden van intolerantie zijn er op dit forum genoeg te vinden hoor. Users die niet eens tegen de Zwarte Piet waren, maar waarvan bepaalde andere users wisten/vermoedden dat ze allochtoon waren kregen wanneer ze niet hard genoeg riepen dat Zwarte Piet moet blijven te horen dat ze moesten oprotten, aangezien ze hier maar te gast waren.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:36 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Geef nou eens een voorbeeld in nederland van rascisme of intolerantie?
Waarom zijn sommigen van ons nou zo intolerant volgens jou?
Nou, ja. Ik vind het ook weer zo wat om te zeggen:quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:51 schreef Montagui het volgende:
[..]
Inderdaad. Tolerantie werkt wel 2 kanten op.
Nee. Herlees de geschiedenis.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:52 schreef MolFan het volgende:
[..]
Uhmmm jawel? Wel over een traditie van 100 jaar oud lijkt mij? Ze willen zich wel mengen in bepaalde dingen zoals social media maar een feest wat miljoenen in het laatje brengt willen ze zich niet in mengen?
quote:HOOGEZAND - De Stichting Minimaclub provincie Groningen ziet na doodsbedreigingen af van een intocht met regenboogpieten. "We zijn vergeleken met NSB'ers", zegt voorzitter Henny Lutterop. Dus wordt de goedheiligman door Zwarte Piet vergezeld.
De stichting wilde op 1 december Sinterklaas de kinderen uit minimagezinnen in Hoogezand-Sappemeer laten bezoeken. De goedheiligman zou vergezeld worden door Pieten die alle kleuren van de regenboog hebben. De stichting wilde hiermee tegemoet komen aan alle kritiek die er op de traditie met Zwarte Piet is.
Hoef ik niks voor te lezen kerel. Belachelijk dat de regering geen standpunt inneemt omtrend deze kwestie en schijnbaar zijn 1,6 miljoen mensen het met mij eens op die facebook pagina zo te zien. Het is een feest wat veel mensen aangaat + heel veel centjes in de kas brengt he vergeet dat even niet. Maak je liever druk om de Voedselbank ofzo.quote:
Dreigen kan dus wel effectief zijn. Van wie hebben we dat geleerd.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:53 schreef gelly het volgende:
Kijk eens hoe vreedzaam en tolerant Nederlanders zijn :
[..]
Ben ik niet met je eens. Er zijn genoeg leuke alternatieven bedenken, al is het een Jan of een schoorsteen Piet of een mythisch wezen. Maar dat de kinderen er uiteindelijk de dupe van zouden worden is onzin. Alsof het per se Zwarte Piet moet zijn om mensen blij te kunnen maken.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:36 schreef MolFan het volgende:
Grappige is wel dat de klagers zichzelf dus belangrijker vinden dan de lach van zieke kinderen die baat hebben bij dit feest. Ieder jaar ben ik als piet vaste bezoeker van doodzieke kinderen, zou jammer zijn als het verdwijnt.
Alle nederlanders?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:53 schreef gelly het volgende:
Miljįrd zelfs.quote:
En iedereen van mijn vrienden die deze pagina niet geliked heeft aan het einde van deze week verwijder ik van mijn lijst op FB. Het is nu de tijd om keuze's te maken.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:54 schreef MolFan het volgende:
en schijnbaar zijn 1,6 miljoen mensen het met mij eens op die facebook pagina zo te zien. Het is een feest wat veel mensen aangaat + heel veel centjes in de kas brengt he vergeet dat even niet. Maak je liever druk om de Voedselbank ofzo.
Stellen dat het nodig is om het feest te wijzigen of af te schaffen lijkt mij onzin, het is altijd zo goed geweest waarom populistisch ineens alles willen veranderen?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:54 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ben ik niet met je eens. Er zijn genoeg leuke alternatieven bedenken, al is het een Jan of een schoorsteen Piet of een mythisch wezen. Maar dat de kinderen er uiteindelijk de dupe van zouden worden is onzin. Alsof het per se Zwarte Piet moet zijn om mensen blij te kunnen maken.
Nogmaals, van mij hoeft het niet afgeschaft te worden. Maar stellen dat het per se nodig is om de kinderen blij te maken lijkt me onzin.
Ja, in elk ander land zouden ze minder geluk hebben gehad.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:53 schreef gelly het volgende:
[..]
Hoe komen ze op dat bedrag?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:54 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Miljard, lieverd. Dertig miljard
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |