Even vanuit jouw opzicht; je hebt twee opties;quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:45 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Expans als Asad is uitgeschakeld, hoe zal het toekomstige Syrië dan uitzien volgens jou.
1. Het is "gibbon"quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:50 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Ik vind wel dat hij een grappig gezicht heeft (plat). hij lijkt echt op een aap (een gibon).
Onafhankelijk Alawistan, Syrie (soennitisch voornamelijk) & Koerdistan vind ik geen slecht idee. Enige probleem is dat het voor de hele regio (en zeker Irak) hele grote consequenties heeft en daarnaast krijg je zeker nieuwe oorlogen omdat alle staten het beste stukje land willen, en steden (die gemengd zijn) door twee landen worden geclaimd.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:47 schreef Baklava95 het volgende:
Ja. Syrie verdelen in een Soennitsche staat en een autonoom Koerdistan en een autonoom Alawistan.
Goed toch.![]()
Kunnen ze beter een akkoord met Assad proberen te smeden. Lukt dat niet, dan zijn ze nog net zo ver als nu. Al Nusra is al vaak genoeg in gevecht geweest met Koerdische rebellen..quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:54 schreef expans het volgende:
[..]
Even vanuit jouw opzicht; je hebt twee opties;
1) Je stopt met het samenwerken met de PKK en probeert Turkije ervan te overtuigen dat je niks met hun te maken wil hebben (dit word een zware klus maargoed) en zegt dat je á la Noord-Irak met Turkije op diplomatiek niveau wilt handelen.
2) Overtuig de jihadi's dat jullie gewoon moslims zijn zodat ze jullie met rust laten (makkelijker gezegd dan gedaan) en dan zo veel mogelijk neutraal blijven. Ook niet zelf gaan vechten om andere steden in handen te krijgen, gewoon focussen op verdediging. Mocht Assad overwinteren kunnen jullie met hem en met Turkije 'samenwerken', mocht Assad verliezen lopen jullie wel het risico dat de rest iets heeft van ''jullie hebben niks gedaan dus fuck off''
3) Conflicten oplossen, zo veel mogelijk mensen verenigen en geheel tegen Assad strijden samen met FSA/Nusra en dan zeggen van we regelen de rest later, eerst Assad weg.
Maar(!) de Syriërs gaan jullie op een gegeven moment niet meer vertrouwen, zo ver ze dat al doen.
Zij zien heus ook wel hoe het gaat in Irak waar Barzani met gelik en bondgenoot spelen in een tijd waarin de Iraakse regering enorm zwak was alles heeft gedaan om zich zoveel mogelijk af te scheiden. Het is dat Irak enorm veel interne problemen heeft anders zou het imo allang tot een echte confrontatie zijn gekomen.
Ja en dan moeten de Druzen nog hun eigen staatje zeker en vervolgens heb je allemaal hapklare brokken voor Uncle Sam en z'n mattie Shlomo.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:56 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Onafhankelijk Alawistan, Syrie (soennitisch voornamelijk) & Koerdistan vind ik geen slecht idee. Enige probleem is dat het voor de hele regio (en zeker Irak) hele grote consequenties heeft en daarnaast krijg je zeker nieuwe oorlogen omdat alle staten het beste stukje land willen, en steden (die gemengd zijn) door twee landen worden geclaimd.
Maar in principe zeg ik: als volkeren niet in een land kunnen wonen zonder blijvende oorlogen waarom niet gewoon opsplitsen. Zeker in het M-O zijn de grenzen toch ooit maar door kolonialen gelegd.
Er vechten ook Koerden mee met de FSA, en met Nusra.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:57 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Kunnen ze beter een akkoord met Assad proberen te smeden. Lukt dat niet, dan zijn ze nog net zo ver als nu. Al Nusra is al vaak genoeg in gevecht geweest met Koerdische rebellen..
In Europa zijn de grenzen er ook na vele oorlogen gekomen, waarom moeten Syriers zich aan de door kolonialen getrokken grenzen houden? Met tientallen jaren van burgeroorlog tot gevolg? Zie Irak.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:57 schreef IPA35 het volgende:
Ja en dan moeten de Druzen nog hun eigen staatje zeker en vervolgens heb je allemaal hapklare brokken voor Uncle Sam en z'n mattie Shlomo.
Wat "kan" niet?quote:
Jij hebt mijn bericht verkeerd begrepen, ik bedoelde een federaal Syrië met autonomie voor de Koerden en Alawieten. En een centrale regering in Damascus die door Soennieten gedomineerd wordt. Begrijp je het nu.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:56 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Onafhankelijk Alawistan, Syrie (soennitisch voornamelijk) & Koerdistan vind ik geen slecht idee. Enige probleem is dat het voor de hele regio (en zeker Irak) hele grote consequenties heeft en daarnaast krijg je zeker nieuwe oorlogen omdat alle staten het beste stukje land willen, en steden (die gemengd zijn) door twee landen worden geclaimd.
Maar in principe zeg ik: als volkeren niet in een land kunnen wonen zonder blijvende oorlogen waarom niet gewoon opsplitsen. Zeker in het M-O zijn de grenzen toch ooit maar door kolonialen gelegd.
Normaal samenleven.quote:
Tsja, ik ben ongetwijfeld ook heel erg naiëf, maar ik zie Syrië liever één land blijven. Bijv. met de oplossing van Aloulou uit het vorige deel, die ook uitermate lastig (of niet) te bewerkstelligen is.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:59 schreef expans het volgende:
[..]
Er vechten ook Koerden mee met de FSA, en met Nusra.
Ik zou niet onder de monopolie van de PYD/PKK willen eindigen dus in een utopie zou met de rest meevechten en dan 'democratisch' kiezen het beste zijn maar dat gaat hier gewoon niet op simpelweg omdat de echte bazen allang hebben besloten wat ze willen; namelijk autonomie/onafhankelijkheid. Autonomie is de eerste stap, versterken de tweede, en dan geheel losbreken (met een verzwakt/verdeeld Syrië is dat aanzienlijk makkelijker).
Wie zegt dat het niet kan, één Syrië? Opsplitsen maakt alleen maar kwetsbaarder en voor de bevolking als geheel is het ook niet echt prettig..quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:00 schreef Aloulou het volgende:
[..]
In Europa zijn de grenzen er ook na vele oorlogen gekomen, waarom moeten Syriers zich aan de door kolonialen getrokken grenzen houden? Met tientallen jaren van burgeroorlog tot gevolg? Zie Irak.
Wat niet kan kan niet.
Dat kon jarenlang...quote:
Waarom Soennieten?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:00 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Jij hebt mijn bericht verkeerd begrepen, ik bedoelde een federaal Syrië met autonomie voor de Koerden en Alawieten. En een centrale regering in Damascus die door Soennieten gedomineerd wordt. Begrijp je het nu.
Ja hoor, na een grote burgeroorlog die nog (lang) niet is afgelopen en waar alle groepen elkaar naar het leven staan gaan Alawieten (Assad aanhangers) en soennieten (pro-rebellen) samen in een land zitten. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk gezien de ergte van dit conflict en vooral het feit dat het nog veel langer gaat duren en dus ook erger worden. De Alawieten vechten ook hun jihad, voor overleven. Dit is een conflict van alles of niets voor beide kanten.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:00 schreef Baklava95 het volgende:
Jij hebt mijn bericht verkeerd begrepen, ik bedoelde een federaal Syrië met autonomie voor de Koerden en Alawieten. En een centrale regering in Damascus die door Soennieten gedomineerd wordt. Begrijp je het nu.
Dan kun je beter heel Noord-Afrika en het MO overhoop halen en dat verdelen in landen voor de groepen.. Overal kleine splintertjes gaat ook niet werken..quote:
Ja, met een Alawitisch gedomineerde politiestaat. Jij snapt ook dat dat scheef loopt op een gegeven moment. "Samenleven" tussen haakjes dus, net zoals in voormalig Joegoslavie onder Tito men wel kon "samenleven". Totdat de echte sentimenten naar boven komen.quote:
Hoho, hij ziet ook nog een plek voor de jihadisten/extremisten in dat land (zie vorige topic).. Allemaal mogen ze hun eigen partij hebben en dan komt het goed.. Want de Koerden hebben een autonoom deel in het noorden..quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:04 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ja hoor, na een grote burgeroorlog die nog (lang) niet is afgelopen en waar alle groepen elkaar naar het leven staan gaan Alawieten (Assad aanhangers) en soennieten (pro-rebellen) samen in een land zitten. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk gezien de ergte van dit conflict en vooral het feit dat het nog veel langer gaat duren en dus ook erger worden. De Alawieten vechten ook hun jihad, voor overleven. Dit is een conflict van alles of niets voor beide kanten.
Mocht de tijd komen dat rebellen waaronder extremisten doorstoten naar Alawitische binnenland dan is de tijd rijp voor grote vergeldingen, in ieder geval van Alawitische volwassen mannen.
Even op je drie punten reageren.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:54 schreef expans het volgende:
[..]
Even vanuit jouw opzicht; je hebt twee opties;
1) Je stopt met het samenwerken met de PKK en probeert Turkije ervan te overtuigen dat je niks met hun te maken wil hebben (dit word een zware klus maargoed) en zegt dat je á la Noord-Irak met Turkije op diplomatiek niveau wilt handelen.
2) Overtuig de jihadi's dat jullie gewoon moslims zijn zodat ze jullie met rust laten (makkelijker gezegd dan gedaan) en dan zo veel mogelijk neutraal blijven. Ook niet zelf gaan vechten om andere steden in handen te krijgen, gewoon focussen op verdediging. Mocht Assad overwinteren kunnen jullie met hem en met Turkije 'samenwerken', mocht Assad verliezen lopen jullie wel het risico dat de rest iets heeft van ''jullie hebben niks gedaan dus fuck off''
3) Conflicten oplossen, zo veel mogelijk mensen verenigen en geheel tegen Assad strijden samen met FSA/Nusra en dan zeggen van we regelen de rest later, eerst Assad weg.
Maar(!) de Syriërs gaan jullie op een gegeven moment niet meer vertrouwen, zo ver ze dat al doen.
Zij zien heus ook wel hoe het gaat in Irak waar Barzani met gelik en bondgenoot spelen in een tijd waarin de Iraakse regering enorm zwak was alles heeft gedaan om zich zoveel mogelijk af te scheiden. Het is dat Irak enorm veel interne problemen heeft anders zou het imo allang tot een echte confrontatie zijn gekomen.
Noord-Afrika kent weinig tot geen sektarisme. Daar overdrijf je dus. Enige land is Libie wat langs tribale lijnen is verdeeld en als ze daar elkaar 3 jaar achtereen met 10.000en tot gevolg afmaken kan je inderdaad afvragen of ze niet beter het land in 3 kunnen delen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:05 schreef Whiskers2009 het volgende:
Dan kun je beter heel Noord-Afrika en het MO overhoop halen en dat verdelen in landen voor de groepen.. Overal kleine splintertjes gaat ook niet werken..
Heb je volkomen gelijk in. Maar toch MOETEN de minderheden beschermd worden op één of andere manier. Met splitsen gaat dat niet gebeuren..quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:06 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ja, met een Alawitisch gedomineerde politiestaat. Jij snapt ook dat dat scheef loopt op een gegeven moment. "Samenleven" tussen haakjes dus, net zoals in voormalig Joegoslavie onder Tito men wel kon "samenleven". Totdat de echte sentimenten naar boven komen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |