quote:
Ja hier!

Heb al een tijdje niet gekeken in TRU, dus heb dit topic helemaal niet opgemerkt.
quote:
Op zaterdag 26 oktober 2013 23:56 schreef GrumpyFish het volgende:Meditatie is helemaal niet zweverig. Ik snap daarom ook niet goed wat dit topic doet in TRU; ik denk dat het beter op z'n plek is in R&P. Ik denk dat je daar ook meer reacties zult krijgen dan hier.
In R&P is daar een topic voor, maar denk dat het ook hier prima kan. Misschien juist wel leuk dat hier ook de ruimte is voor 'zweverige shite'.

quote:
Meditatie is m.i. simpelweg het trainen van je aandacht; het trainen om die aandacht niet te focussen op allerlei gebeurtenissen, emoties e.d. uit het verleden of mogelijke situaties in de toekomst, maar observeren wat er nu gebeurt. Je interne dialoog uitzetten eigenlijk.*
Focus is stap 1. Daarmee wordt het beter de zogenaamde spiegel naar jezelf te keren. Wanneer je dit lukt ga je op den duur focus zonder focus ontwikkelen, terwijl je de aandacht op je interne wereld gericht houdt. Maar niet alleen daarbinnen, want je moet immers ook leven. En dus hou je de aandacht op binnen én buiten. Niet gescheiden, maar tegelijk.
Er is nog veel meer, maar hier zijn de meesten onder ons zomaar een jaartje zoet mee wanneer je tweemaal per dag 20 minuten tot 30 minuten mediteert.
quote:
Check bv. dit filmpje van Sam Harris (atheist, schrijver, neurowetenschapper) over meditatie:
Sam Harris
quote:
*ik blijf het lastig vinden om uit te leggen
Is het ook. Geen probleem, dan praten we er wat langer over.

quote:
Op dinsdag 29 oktober 2013 23:48 schreef Tengu het volgende:Heb er ook niet veel verstand van maar lijkt mij een gestripte versie van new age/spiritualiteit?
Ik bedoel, mediteren, aandacht van kruin omlaag. wat dan rust en balans brengt. Da's gewoon hetzelfde als je charkra's een voor een langs gaan.
Of je voeten voelen op de vloer, billen op de stoel. dat noemen ze 'aarden' in sprituele kringen.
Kan het mis hebben hoor, dat is me al eens eerder overkomen, maar lijkt er wel verdacht veel op.
En niet eens verkeerd zou ik zeggen, want je kan er hetzelfde mee bereiken. of je het nou met chakra's doet of het enigsinds wetenschappelijk/sociologisch verklaart, effect kan hetzelfde zijn maar het is wel gelijk een stuk toegankelijker dan dat zweverige gedoe.
Je hebt het mis.

Je hangt je oordeel op aan de vooroordelen die je bij je draagt. Mediteren is niets anders dan zitten om het zitten. En dat niet eens letterlijk, maar van binnen. Kalmte om de kalmte.
quote:
Hoe kom je daar nou bij? Meditatie is al veeeeel ouder dan Kundalini.
quote:
We kunnen niet anders dan 'hier en nu' zijn en leven, maar onze gedachte dwalen in tijd.
Het gaat dus om het denken, je kunt alleen ten volle het huidige moment beleven als je volledig aandachtig bent in dit moment.
Het denken zelf is geen probleem, vaak word dat wel gezegd en zelfs zijn er guru's die zeggen dat het denken uitgeschakeld moet worden omdat gedachten als wolken voor de zon zijn.
Zelf zie ik dat anders, ik kan iets zien en denken "hoe machtig mooi" zonder uit het moment te geraken.
Krishnamuri sprak er over dat het denken altijd oud is en beperkt, het stoelt op het gekende, het gekende is alles wat we ervaren en geleerd hebben.
Alles wat we tot nu toe gedaan, ervaren en geleerd hebben heeft ons gevormd tot wie we nu zijn en dat projecteren we naar morgen, ons verleden is dus onze toekomst als we vasthouden aan het gekende.
Er is dan geen ruimte voor creativiteit want zolang we vasthouden aan het oude kan het nieuwe niet geboren worden.
Welke Krishnamurti doel je op? UG of Jiddu?
Denken is inderdaad geen probleem, maar denken wordt in vrijwel alle esoterische religies beschouwd als 'een kleine dood'. Maar het denken stillen is niet de kunst, maar de bron van het denken uitschakelen, daar zit het ém in, iig als je Ramana Maharshi geloven mag. Verder wordt ook gezegd dat juist de staat van het niet-denken, maar wél bewust zijn, het denken kan 'opbranden'. Het licht van God/Waarheid/Ziel/Brahman/Heart/Mind/etc zou alle schaduwen uitdoven.
quote:
Op vrijdag 15 november 2013 09:48 schreef Tommelaer het volgende:@TS: Je klinkt als iemand met AD(H)D.
Maar mindfullness of meditatie is niks zweverigs. Het creeert rust en bewust zijn.
En is zeker aan te raden voor iemand met ADHD.
Kan ik vanuit ervaring bevestigen.

Natalie, ga als beginner gewoon zitten op een comfortabele manier. Pak een stoel, zit op je bed, de grond of een overprijsd meditatiekussen, en zet een timer op 30-60 minuten.
Recht je rug en ontspan je oogleden, zodat ze als van nature op een kiertje staan.
Richt je dan op je ademhaling en laat deze rustig kalmeren.
Wanneer je deze niet meer hoort met je oren is die kalm. Blijf je echter richten op dat in, rust, uit, rust. In, rust, uit, rust. In, rust, uit, rust.
Denk je iets? Geen probleem. Stop en observeer. Keer dan weer terug naar je ademhaling. In, rust, uit, rust.
Wanneer de timer gaat sta je rustig op en ga je verder met je alledaagse dag. Een keertje aan het begin van de dag, na het douchen bijvoorbeeld, en een keertje voor het slapen is het meest handig denk ik. Bovendien leef en slaap je dan rustig.
Metingen wijzen uit dat meditatie na 20 minuten een waarneembare verandering laat zien in de hersenen, maar uit eigen ervaring merk ik ook rond die tijd een verandering in m'n perceptie. Wel merk ik dat het korter wordt. Awesome.
Laat weten hoe je het ervaart.