abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132440824
Misschien is het een trend, maar ik hoor steeds meer mensen over mindfulness. Zijn er mensen hier die er ervaring mee hebben? Hoewel het niet zweverig (meer) is, is meditatie er een onderdeel van, en volgens sommigen is dat toch behoorlijk zweverig ;) , vandaar toch even de vraag in dit forum.

Onlangs is me een paar keer gevraagd of (een cursus) mindfulness niet wat voor mij was. Hmm.. kennelijk doe ik 100 dingen tegelijk, want soms wel klopt. Dus prima, eens op zoek naar wat het precies is. Op zich ben ik wel te porren voor iets nieuws. En als ik er wat rustiger van wordt (in mijn hoofd) dan is het een poging waard.
Van wat ik zoal gelezen hebben is het voornamelijk het 'leven in het nu', het waar je op dit moment met bezig bent je volle aandacht geven en niet bijv. tijdens het tandenpoetsen denken aan de boodschappen die je nog moet doen, maar aan het poetsen. En daarnaast gaat veel op de automatische piloot, en achteraf kan je je niet meer herinneren dat je het gedaan hebt.
Het 'zijn' en niet het 'doen'. Dat principe.

Hoe vaak ik wel niet met teruggekeerd naar het in/uitcheck automaat of zeker te zijn dat ik die kaart erg écht voor had langsgehaald...

Afijn, nu dus een boek aangeschaft. Deze van Ger Schurink:

BOL.com

Ben pas net begonnen, en heb de bijbehorende mp3-tjes gedownload, maar ik moet zeggen... ik voel me toch een beetje knullig als ik daar zit te proberen te mediteren. Wie weet is het een kwestie van wennen. Heeft iemand ervaring met het mindfulness-principe die me er iets meer over kan vertellen?

Alvast bedankt :)
(Un)masking for the greater good.
pi_132521594
Helemaal niemand :?
pi_132521705
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 18:28 schreef Natalie het volgende:
Misschien is het een trend, maar ik hoor steeds meer mensen over mindfulness. Zijn er mensen hier die er ervaring mee hebben? Hoewel het niet zweverig (meer) is, is meditatie er een onderdeel van, en volgens sommigen is dat toch behoorlijk zweverig ;) , vandaar toch even de vraag in dit forum.

Onlangs is me een paar keer gevraagd of (een cursus) mindfulness niet wat voor mij was. Hmm.. kennelijk doe ik 100 dingen tegelijk, want soms wel klopt. Dus prima, eens op zoek naar wat het precies is. Op zich ben ik wel te porren voor iets nieuws. En als ik er wat rustiger van wordt (in mijn hoofd) dan is het een poging waard.
Van wat ik zoal gelezen hebben is het voornamelijk het 'leven in het nu', het waar je op dit moment met bezig bent je volle aandacht geven en niet bijv. tijdens het tandenpoetsen denken aan de boodschappen die je nog moet doen, maar aan het poetsen. En daarnaast gaat veel op de automatische piloot, en achteraf kan je je niet meer herinneren dat je het gedaan hebt.
Het 'zijn' en niet het 'doen'. Dat principe.

Hoe vaak ik wel niet met teruggekeerd naar het in/uitcheck automaat of zeker te zijn dat ik die kaart erg écht voor had langsgehaald...

Afijn, nu dus een boek aangeschaft. Deze van Ger Schurink:
[ afbeelding ]
BOL.com

Ben pas net begonnen, en heb de bijbehorende mp3-tjes gedownload, maar ik moet zeggen... ik voel me toch een beetje knullig als ik daar zit te proberen te mediteren. Wie weet is het een kwestie van wennen. Heeft iemand ervaring met het mindfulness-principe die me er iets meer over kan vertellen?

Alvast bedankt :)
Ik weet er vrij weinig vanaf behalve dan dat er bij mij in het gebouw onderzoekers rondlopen die hier onderzoek naar doen. Voor zover ik het weet is het een soort van zelfbeustwording zonder alle zweverige spirituele dingen die daar vaak mee samenhangen. Verder kan het blijkbaar voor positieve psychologische en fysische resultaten zorgen.

Zie bv:
http://www.apa.org/monitor/2012/07-08/ce-corner.aspx
onder het kopje empiricaly supported benefits of mindfulness.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_132526376
Op je werk lopen die onderzoekers rond?
Wat goed :)
Wat fijn dat ze het zo serieus nemen. Denk ook wel dat het een positief effect heeft op de mens: mindfulness. Sowieso lijkt er iets meer ruimte te zijn, in het hoofd dus.
  † In Memoriam † donderdag 24 oktober 2013 @ 20:51:35 #5
25682 2cv
Niet subtiel
pi_132526656
Geen ervaring mee, maar het staat in de planning om een cursus mindfullness te volgen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_132526884
quote:
3s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 20:46 schreef Natalie het volgende:
Op je werk lopen die onderzoekers rond?
Wat goed :)
Wat fijn dat ze het zo serieus nemen. Denk ook wel dat het een positief effect heeft op de mens: mindfulness. Sowieso lijkt er iets meer ruimte te zijn, in het hoofd dus.
Ik werk op een universiteit, maar die onderzoeker(S?) zit bij een ander departement. Elk jaar doen studenten proecten waarvan ze een poster moeten maken en er zit altijd wel iets bij over de effecten van mindfullness op psychologische gezondheid of lichamelijke (vaak stress gerelateerde dingen als bloeddruk etc.)
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_132562162
Zie net bij collegetour een stuk over Ruby Wax en mindfulness, misschien interessant om te bekijken.
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 23:56:04 #8
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_132600894
Meditatie is helemaal niet zweverig. Ik snap daarom ook niet goed wat dit topic doet in TRU; ik denk dat het beter op z'n plek is in R&P. Ik denk dat je daar ook meer reacties zult krijgen dan hier.

Meditatie is m.i. simpelweg het trainen van je aandacht; het trainen om die aandacht niet te focussen op allerlei gebeurtenissen, emoties e.d. uit het verleden of mogelijke situaties in de toekomst, maar observeren wat er nu gebeurt. Je interne dialoog uitzetten eigenlijk.*

Check bv. dit filmpje van Sam Harris (atheist, schrijver, neurowetenschapper) over meditatie:

*ik blijf het lastig vinden om uit te leggen
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_132696199
Heb zelf goede ervaringen met mindfulness! Heb er tevens over geleerd in mijn (universitaire) studie en schijnt daadwerkelijk goede effecten te hebben op angst, depressie en dergelijke.

Ik merkte na een aantal keer dat ik rustiger werd, minder kritisch op mezelf en de dingen meer nam zoals ze kwamen.

Zo werkt het volgens mij ook op depressie en angst. Niet meer denken in termen als "Wat als dit gebeurt dan....." maar opmerken wat er daadwerkelijk is en daar naar handelen. Leven in het hier en nu.

Klinkt idd zweverig maar zeker het proberen waard. Hoop dat het een beetje duidelijk is zo? Succes!
  † In Memoriam † dinsdag 29 oktober 2013 @ 19:46:14 #10
25682 2cv
Niet subtiel
pi_132700514
Ik vrees trouwens dat ik juist wel wat kritischer op mezelf zou mogen zijn ...
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_132712059
Heb er ook niet veel verstand van maar lijkt mij een gestripte versie van new age/spiritualiteit?

Ik bedoel, mediteren, aandacht van kruin omlaag. wat dan rust en balans brengt. Da's gewoon hetzelfde als je charkra's een voor een langs gaan.

Of je voeten voelen op de vloer, billen op de stoel. dat noemen ze 'aarden' in sprituele kringen.

Kan het mis hebben hoor, dat is me al eens eerder overkomen, maar lijkt er wel verdacht veel op.

En niet eens verkeerd zou ik zeggen, want je kan er hetzelfde mee bereiken. of je het nou met chakra's doet of het enigsinds wetenschappelijk/sociologisch verklaart, effect kan hetzelfde zijn maar het is wel gelijk een stuk toegankelijker dan dat zweverige gedoe.
pi_132712081
snip
pi_132715553
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 23:48 schreef Tengu het volgende:

En niet eens verkeerd zou ik zeggen, want je kan er hetzelfde mee bereiken. of je het nou met chakra's doet of het enigsinds wetenschappelijk/sociologisch verklaart, effect kan hetzelfde zijn maar het is wel gelijk een stuk toegankelijker dan dat zweverige gedoe.
Bijkomend voordeel is ook dat de claims controleerbaarder zijn. "Spirituele verlichting" is niet echt meetbaar, minder last van angsten wel.
pi_132776831
Ik heb mindfulness gehad. Heb er niet veel aan gehad.
Het hele doel is gewoon om stil te staan bij jezelf. In het begin moesten we een pen voor tien minuten observeren.
Je gedachten mogen afdwalen, maar je als je dit merkt moet je jezelf vriendelijk terug brengen naar de pen/het voorwerp/het geluid/je gevoel.
De 'zijn' en 'doe' stand die je noemt, zijn ook belangrijk in de mindfulness. Als je in de 'zijn' stand bent, dus je concentreren op hetgene waar je je ook maar op concentreert, is het de bedoeling dat je er niets mee doet.
Als bij jou bijvoorbeeld de gedachte "Ik ben knullig omdat ik dit doe" op komt, is het idee dat je daar niks mee doet. "Oke, deze gedachte heb ik, maar ik hoef er niks mee te doen." is dan een goede.
Bij de therapie die ik heb gehad was mindfulness een onderdeel van het voorkomen van het trappen in je valkuilen.
Hopelijk heb je hier wat aan! Oh, en corrigeren als ik iets verkeerd heb, is altijd welkom natuurlijk. :) Het is voor mij ook al meer dan een half jaar geleden. Als TS nog meer vragen heeft, berichtje sturen mag. :)
pi_132830429
Mindfulness is wellicht een nieuwe naam met wat nieuwe ingredienten daar om heen voor wat we kennen als kundalini yoga.

We kunnen niet anders dan 'hier en nu' zijn en leven, maar onze gedachte dwalen in tijd.
Het gaat dus om het denken, je kunt alleen ten volle het huidige moment beleven als je volledig aandachtig bent in dit moment.
Het denken zelf is geen probleem, vaak word dat wel gezegd en zelfs zijn er guru's die zeggen dat het denken uitgeschakeld moet worden omdat gedachten als wolken voor de zon zijn.
Zelf zie ik dat anders, ik kan iets zien en denken "hoe machtig mooi" zonder uit het moment te geraken.
Krishnamuri sprak er over dat het denken altijd oud is en beperkt, het stoelt op het gekende, het gekende is alles wat we ervaren en geleerd hebben.
Alles wat we tot nu toe gedaan, ervaren en geleerd hebben heeft ons gevormd tot wie we nu zijn en dat projecteren we naar morgen, ons verleden is dus onze toekomst als we vasthouden aan het gekende.
Er is dan geen ruimte voor creativiteit want zolang we vasthouden aan het oude kan het nieuwe niet geboren worden.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_132831021
Ik heb het weleens geprobeerd. In het hier en nu zijn met mijn gedachten vond ik vooral saai en erg vervelend..
pi_132913839
Dit is wel een mooie uitzending van Oprah in gesprek met Thich Nhat Hanh, mbt Mindfulness.

maandag 11 november 2013 @ 15:38:54 #18
356822 Speedball
14.gif in je peopert
pi_133149360
Ik vind het zelf nogal bullshit allemaal, echt van die vs/europa oplossingen.
Ga eens op vakantie naar India kijk eens goed om je heen in de stad (daar zie je pas echte problemen), en zodra je terug ben in Nederland is je mind leeg en beter geconcentreerd.
burning dinosaur bones
Dolly O+ Blondie O+
pi_133277591
@TS: Je klinkt als iemand met AD(H)D.

Maar mindfullness of meditatie is niks zweverigs. Het creeert rust en bewust zijn.
En is zeker aan te raden voor iemand met ADHD.
Religie is een mentale ziekte.
pi_133348340
quote:
3s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 18:57 schreef Natalie het volgende:
Helemaal niemand :?
Ja hier! :W

Heb al een tijdje niet gekeken in TRU, dus heb dit topic helemaal niet opgemerkt.

quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 23:56 schreef GrumpyFish het volgende:
Meditatie is helemaal niet zweverig. Ik snap daarom ook niet goed wat dit topic doet in TRU; ik denk dat het beter op z'n plek is in R&P. Ik denk dat je daar ook meer reacties zult krijgen dan hier.
In R&P is daar een topic voor, maar denk dat het ook hier prima kan. Misschien juist wel leuk dat hier ook de ruimte is voor 'zweverige shite'. ;)

quote:
Meditatie is m.i. simpelweg het trainen van je aandacht; het trainen om die aandacht niet te focussen op allerlei gebeurtenissen, emoties e.d. uit het verleden of mogelijke situaties in de toekomst, maar observeren wat er nu gebeurt. Je interne dialoog uitzetten eigenlijk.*
Focus is stap 1. Daarmee wordt het beter de zogenaamde spiegel naar jezelf te keren. Wanneer je dit lukt ga je op den duur focus zonder focus ontwikkelen, terwijl je de aandacht op je interne wereld gericht houdt. Maar niet alleen daarbinnen, want je moet immers ook leven. En dus hou je de aandacht op binnen én buiten. Niet gescheiden, maar tegelijk.

Er is nog veel meer, maar hier zijn de meesten onder ons zomaar een jaartje zoet mee wanneer je tweemaal per dag 20 minuten tot 30 minuten mediteert.

quote:
Check bv. dit filmpje van Sam Harris (atheist, schrijver, neurowetenschapper) over meditatie:

Sam Harris O+

quote:
*ik blijf het lastig vinden om uit te leggen
Is het ook. Geen probleem, dan praten we er wat langer over. :)

quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 23:48 schreef Tengu het volgende:
Heb er ook niet veel verstand van maar lijkt mij een gestripte versie van new age/spiritualiteit?

Ik bedoel, mediteren, aandacht van kruin omlaag. wat dan rust en balans brengt. Da's gewoon hetzelfde als je charkra's een voor een langs gaan.

Of je voeten voelen op de vloer, billen op de stoel. dat noemen ze 'aarden' in sprituele kringen.

Kan het mis hebben hoor, dat is me al eens eerder overkomen, maar lijkt er wel verdacht veel op.

Je hebt het mis. ;)

Je hangt je oordeel op aan de vooroordelen die je bij je draagt. Mediteren is niets anders dan zitten om het zitten. En dat niet eens letterlijk, maar van binnen. Kalmte om de kalmte.

quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 19:17 schreef bedachtzaam het volgende:
Mindfulness is wellicht een nieuwe naam met wat nieuwe ingredienten daar om heen voor wat we kennen als kundalini yoga.
Hoe kom je daar nou bij? Meditatie is al veeeeel ouder dan Kundalini.

quote:
We kunnen niet anders dan 'hier en nu' zijn en leven, maar onze gedachte dwalen in tijd.
Het gaat dus om het denken, je kunt alleen ten volle het huidige moment beleven als je volledig aandachtig bent in dit moment.
Het denken zelf is geen probleem, vaak word dat wel gezegd en zelfs zijn er guru's die zeggen dat het denken uitgeschakeld moet worden omdat gedachten als wolken voor de zon zijn.
Zelf zie ik dat anders, ik kan iets zien en denken "hoe machtig mooi" zonder uit het moment te geraken.
Krishnamuri sprak er over dat het denken altijd oud is en beperkt, het stoelt op het gekende, het gekende is alles wat we ervaren en geleerd hebben.
Alles wat we tot nu toe gedaan, ervaren en geleerd hebben heeft ons gevormd tot wie we nu zijn en dat projecteren we naar morgen, ons verleden is dus onze toekomst als we vasthouden aan het gekende.
Er is dan geen ruimte voor creativiteit want zolang we vasthouden aan het oude kan het nieuwe niet geboren worden.
Welke Krishnamurti doel je op? UG of Jiddu?

Denken is inderdaad geen probleem, maar denken wordt in vrijwel alle esoterische religies beschouwd als 'een kleine dood'. Maar het denken stillen is niet de kunst, maar de bron van het denken uitschakelen, daar zit het ém in, iig als je Ramana Maharshi geloven mag. Verder wordt ook gezegd dat juist de staat van het niet-denken, maar wél bewust zijn, het denken kan 'opbranden'. Het licht van God/Waarheid/Ziel/Brahman/Heart/Mind/etc zou alle schaduwen uitdoven.

quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2013 09:48 schreef Tommelaer het volgende:
@TS: Je klinkt als iemand met AD(H)D.

Maar mindfullness of meditatie is niks zweverigs. Het creeert rust en bewust zijn.
En is zeker aan te raden voor iemand met ADHD.
Kan ik vanuit ervaring bevestigen. :Y

Natalie, ga als beginner gewoon zitten op een comfortabele manier. Pak een stoel, zit op je bed, de grond of een overprijsd meditatiekussen, en zet een timer op 30-60 minuten.
Recht je rug en ontspan je oogleden, zodat ze als van nature op een kiertje staan.
Richt je dan op je ademhaling en laat deze rustig kalmeren.
Wanneer je deze niet meer hoort met je oren is die kalm. Blijf je echter richten op dat in, rust, uit, rust. In, rust, uit, rust. In, rust, uit, rust.
Denk je iets? Geen probleem. Stop en observeer. Keer dan weer terug naar je ademhaling. In, rust, uit, rust.

Wanneer de timer gaat sta je rustig op en ga je verder met je alledaagse dag. Een keertje aan het begin van de dag, na het douchen bijvoorbeeld, en een keertje voor het slapen is het meest handig denk ik. Bovendien leef en slaap je dan rustig.
Metingen wijzen uit dat meditatie na 20 minuten een waarneembare verandering laat zien in de hersenen, maar uit eigen ervaring merk ik ook rond die tijd een verandering in m'n perceptie. Wel merk ik dat het korter wordt. Awesome.

Laat weten hoe je het ervaart. :)
pi_133348366
Gewoon je oordelen en vooroordelen de deur uit doen, dat is alles. Kind kan de was doen :P
“When there is no desire, all things are at peace.”
pi_133375843
quote:
7s.gif Op zondag 17 november 2013 18:04 schreef Gray het volgende:

quote:
Hoe kom je daar nou bij? Meditatie is al veeeeel ouder dan Kundalini.
Het woord mindfulness had ik nog niet eerder gehoord ;)

quote:
Welke Krishnamurti doel je op? UG of Jiddu?
Jiddu.

quote:
Denken is inderdaad geen probleem, maar denken wordt in vrijwel alle esoterische religies beschouwd als 'een kleine dood'. Maar het denken stillen is niet de kunst, maar de bron van het denken uitschakelen, daar zit het ém in, iig als je Ramana Maharshi geloven mag. Verder wordt ook gezegd dat juist de staat van het niet-denken, maar wél bewust zijn, het denken kan 'opbranden'. Het licht van God/Waarheid/Ziel/Brahman/Heart/Mind/etc zou alle schaduwen uitdoven.
Het word ook wel gezegd dat denken het uiterlijke is.
pi_133380733
quote:
7s.gif Op zondag 17 november 2013 18:04 schreef Gray het volgende:

[..]

Je hebt het mis. ;)

Je hangt je oordeel op aan de vooroordelen die je bij je draagt.
quote:
Mediteren is niets anders dan zitten om het zitten.
Vooroordeel bestrijden met een vooroordeel :-)
pi_133380860
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 14:38 schreef bedachtzaam het volgende:
Het woord mindfulness had ik nog niet eerder gehoord ;)
Is in het boeddhisme al wel langer een begrip.

quote:
Het word ook wel gezegd dat denken het uiterlijke is.
Kan je dat toelichten? :)

quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 17:20 schreef Tengu het volgende:

[..]

[..]

Vooroordeel bestrijden met een vooroordeel :-)
Maar al dat aarden en chakra's heeft niet direct met meditatie te maken. Juist dát is de newage-achtige zweverigheid, dat mensen hebben geplakt aan meditatie, wat waarlijk rusten is.

Met zitten om het zitten bedoel ik niet met je kont en een stoel of de grond. Zittend mediteren is niet hetzelfde als in meditatie zitten.
pi_133383929
quote:
7s.gif Op maandag 18 november 2013 17:24 schreef Gray het volgende:

Kan je dat toelichten? :)
Ed Hoornik schreef ooit een prachtig gedicht :)

Op school stonden ze op het bord geschreven.
Het werkwoord hebben en het werkwoord zijn;
Hiermee was tijd, was eeuwigheid gegeven,
De ene werklijkheid, de andre schijn.

Hebben is niets. Is oorlog. Is niet leven.
Is van de wereld en haar goden zijn.
Zijn is, boven die dingen uitgeheven,
Vervuld worden van goddelijke pijn.

Hebben is hard. Is lichaam. Is twee borsten.
Is naar de aarde hongeren en dorsten.
Is enkel zinnen, enkel botte plicht.

Zijn is de ziel, is luisteren, is wijken,
Is kind worden en naar de sterren kijken,
En daarheen langzaam worden opgelicht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')