Sorry, maar nu wordt het een principe kwestiequote:Op dinsdag 22 oktober 2013 15:38 schreef Friek_ het volgende:
Tradities zijn natuurlijk constant aan verandering onderhevig, maar zodra er simpelweg een kleurtje veranderd moet worden is Nederland in rep en roer, want onder identiteit staat op het spel. Op z'n zachtst gezegd opmerkelijk.
Er zijn momenten waarop weerstand logisch is. Als ik naar suriname ga en daar moeite ga lopen doen om een traditie om zeep te helpen vraag ik erom. Kom niet aan eeuwenoude tradities. Zeker niet als die geen mens kwaad doen. En al helemaal niet als ze te maken hebben met kinderen. Komt het oerinstinct van veel ouders naar voren. De mensen die iets tegen zwarte piet hebben hebben óf zelf een erg belabberde herinnering aan hun eigen kinderjaren, óf hebben nooit sinterklaas gevierd (omdat de ouders 'niet wilden liegen' tegen hun kinderen oid), óf beiden, óf zijn vergeten hoe leuk het was en hebben zelf nog geen kinderen. 95% van de Nederlanders heeft echter gewoon een prachtherinnering aan sinterklaas. Zelf, van hun kinderen en van hun kleinkinderen. De weken van opgebouwde spanning. De lol van het stieken vullen van de schoen en het plannen van wie de kadootjes in de gang zet en op de deur bonkt. Het hoort er allemaal bij en er is NIEMAND die het sinterklaasfeest viert die ook maar een SECONDE denkt aan negers of slavernij. Niemand.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 15:34 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Iedereen mag een mening hebben. Ik kan dit ook omdraaien. als ik roep dat er geen beesten meer onverdoofd geslacht mogen worden dan heb ik vanavond nog een dooie geit met een doodsbedreiging aan de deur hangen van een halfgare moslim die vindt dat ik mijn bek moet houden. Daar spreken we dan toch ook schande van?
Net zo typisch dat jij deze voorbeelden aanhaalt, dus.
Iedereen kan het feest meevieren. Als je dat niet wilt is je goed recht.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 15:38 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Om wat racistische elementen eruit te halen en ervoor te zorgen dat iedereen het feest mee kan vieren.
Niet helemaal waar. Tradities veranderen (gelukkig), want anders zouden we nog de handen afhakken van kruimeldieven. Ik denk dat we daar dus blij moeten zijn. Maar het is wel zo dat tradities en de bijbehorende normen en waarden veranderen dankzij de samenleving zelf.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 15:38 schreef Friek_ het volgende:
Tradities zijn natuurlijk constant aan verandering onderhevig, maar zodra er simpelweg een kleurtje veranderd moet worden is Nederland in rep en roer, want onze identiteit staat op het spel. Op z'n zachtst gezegd opmerkelijk.
Daarom moet onze vlag ook rood-zwart-blauw worden.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 15:38 schreef Friek_ het volgende:
Tradities zijn natuurlijk constant aan verandering onderhevig, maar zodra er simpelweg een kleurtje veranderd moet worden is Nederland in rep en roer, want onder identiteit staat op het spel. Op z'n zachtst gezegd opmerkelijk.
Waarom moeten het schoorsteenvegers zijn geweest?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 15:38 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik ben meer voor een pruik en vegen in het gezicht (ook al is dat niet het oorspronkelijke verhaal) maak er maar schoorsteen vegers van en gebruik alle culturen hier in Nederland. Die kleuren blijf ik raar vinden
Goh.. origineelquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 15:40 schreef Ticootje het volgende:
Ik vind blanke vla ook zo discriminerend..
Alleen maar een grote kloof maken, terwijl dit er in de afgelopen 20 jaar helemaal niet was in NL tussen de 'zwarte' medemens en de blanken.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 15:34 schreef senesta het volgende:
Nou ja, we hebben het natuurlijk over gewoon een groepje zeikers. Mijn donkergekleurde overburen hebben altijd vrolijk sinterklaas meegevierd en heb ik nooit gehoord over vervelende gevoelens bij dit feest. Maar nu word er wel een soort zij tegen ons gedoe van gemaakt wat een hele hoop mensen ook niet verdienen.
Maar wat een onzin zeg dit allemaal, te triest voor woorden.
Door de schoorsteenquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 15:41 schreef 010west het volgende:
Ik weet de geschiedenis van het Sinterklaasfeest niet hoor dus ga het gewoon vragen. Maar waarom hebben Zwarte Pieten van die rode lippen en kroeshaar?
quote:"VN wil einde sinterklaasfeest. Stelletje gekken!", twitterde Wilders. Hij roept zijn volgers op een protestmail te sturen naar de Nederlandse vertegenwoordiging bij de VN in New York.
Leuke pogingquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 15:41 schreef 010west het volgende:
Ik weet de geschiedenis van het Sinterklaasfeest niet hoor dus ga het gewoon vragen. Maar waarom hebben Zwarte Pieten van die rode lippen en kroeshaar?
Gekleurde piet ging uit fietsen...quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 15:34 schreef Friek_ het volgende:
Er kan makkelijk van zo'n Zwarte Piet een kleurenpiet worden gemaakt. Even leuk voor de kinderen en niemand in Nederland voelt zich buitengesloten. Kleine moeite, goede oplossing.
De geschiedenis van Sint Nicolaas.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 15:41 schreef 010west het volgende:
ik zou eerder zeggen dat je gewoon loopt te trollen. dat is geloofwaardigerquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 15:36 schreef MilaNL het volgende:
[..]
De reacties van mensen zijn interessant. Je kunt zeggen dat ik een sociologisch onderzoekje uitvoer.
Thanksquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 15:42 schreef Ticootje het volgende:
[..]
De geschiedenis van Sint Nicolaas.
St. Nicolaas is op latere leeftijd gevlucht naar Spanje, oorspronkelijk is hij een bisschop van Turkse origine en nationaliteit! Uit een Turkse havenplaats van destijds aanzienlijk belang. Hier is hij internationaal beroemd geworden omdat hij destijds zeer onorthodox (zwarte, Afrikaanse) kindslaven bevrijdde van de slavenschepen die de haven aandiende en ze als knecht in dienst nam.
De betaalde baan "knecht" gaf deze kindslaven een onafhankelijke, zelfstandige status.
Het is hierdoor dat St. Nicolaas als kindervriend door het leven gaat en zijn zwarte knechten zijn van oorspronkelijk bedoeld als symbool TEGEN slavernij en onderdrukking. Een beter symbool tegen racisme dan Sinterklaas is er dus eigenlijk niet.
Hier ben ik het helemaal mee eens en ook ik vind dat onder geen beding deze traditie aangepast moet worden omdat een paar huilers een totaal misplaatst beeld van het evenement hebben. Maar oerinstinct of niet, als dit de mening van iemand is dan oet hij of zij daar ook om in zijn waarde gelaten worden. Natuurlijk hebben ze het helemaal mis, maar ik ga liever de discussie op argumenten aan en niet lukraak in het rond schelden.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 15:40 schreef Danny het volgende:
[..]
Er zijn momenten waarop weerstand logisch is. Als ik naar suriname ga en daar moeite ga lopen doen om een traditie om zeep te helpen vraag ik erom. Kom niet aan eeuwenoude tradities. Zeker niet als die geen mens kwaad doen. En al helemaal niet als ze te maken hebben met kinderen. Komt het oerinstinct van veel ouders naar voren. De mensen die iets tegen zwarte piet hebben hebben óf zelf een erg belabberde herinnering aan hun eigen kinderjaren, óf hebben nooit sinterklaas gevierd (omdat de ouders 'niet wilden liegen' tegen hun kinderen oid), óf beiden, óf zijn vergeten hoe leuk het was en hebben zelf nog geen kinderen. 95% van de Nederlanders heeft echter gewoon een prachtherinnering aan sinterklaas. Zelf, van hun kinderen en van hun kleinkinderen. De weken van opgebouwde spanning. De lol van het stieken vullen van de schoen en het plannen van wie de kadootjes in de gang zet en op de deur bonkt. Het hoort er allemaal bij en er is NIEMAND die het sinterklaasfeest viert die ook maar een SECONDE denkt aan negers of slavernij. Niemand.
De enigen die daarmee komen zijn mensen die zich zo lang zo enorm in de slachtofferrol hebben geduwd dat ze niet anders kunnen dan bij alles wat ze op hun pad tegen komen keihard 'racisme' schreeuwen, en extreem links tuig die voor iedereen op probeert te komen behalve de eigen normen, waarden, cultuur en tradities.
Wij van wc-eend...quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 15:43 schreef Drrk het volgende:
Hoe kunnen ze überhaupt iemand met een overduidelijke vooraf ingenomen mening, wegens persoonlijke belangen, op dit onderzoek zetten?!
Iets met homofoben de invoering van het homohuwelijk laten onderzoeken, atheïsten op een onderzoek naar de afschaffing van de bijbel zetten en neo-nazi's laten beslissen of er wel al dan niet een Joodse kerk gebouwd mag worden. Representatief onderzoekje heur.
Blijkbaar niet, want er voelen zich mensen (ik denk terecht) gediscrimineerd door de racistische elementen van het Sinterklaasfeest.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 15:40 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Iedereen kan het feest meevieren. Als je dat niet wilt is je goed recht.
Ja, en autobanden worden blauw.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 15:44 schreef TLC het volgende:
Ik denk dat het spreekwoord ´de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet´ binnenkort ook verboden gaat worden
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |