RealBizkit666 | zondag 20 oktober 2013 @ 16:52 |
Gebruik de reeks browser maar om de historie te zoeken, bijhouden gebeurt niet meer. Afijn, we ergeren ons nogal wat in het verkeer. Bumperklevers (voor en achter), linksplakkers, langzaamrijders, hardrijders, voorrangnemers, geen voorrang verlenende mensen. ![]() Leerzame informatie • De uitleg over rijbanen en rijstroken kort samengevat met plaatje: Een rijstrook is onderdeel van de rijbaan. Over een rijstrook kunnen voertuigen rijden. Een rijbaan kan uit één, twee of zelfs meer rijstroken bestaan. ![]() | |
kingtoppie | zondag 20 oktober 2013 @ 17:00 |
In je artikel stond niks over geen verplichting om je richting aan te geven. Alleen dat je verplicht was de richting te volgen. | |
Irritatie100 | zondag 20 oktober 2013 @ 17:13 |
Over knipperlicht gesproken: -Mensen die als ze ergens willen afslaan eerst afremmen en als ze al 20 rijden ofzo pas een keer richting aangeven -Mensen die te vroeg richting aangeven. Ben mijn middelbare school waren 2 zijstraten vlak na elkaar, dan kwam het regelmatig voor dat mensen de 2e straat in wilden, maar al voor de 1e hun knipperlicht aan hadden staan. | |
spoorrails | zondag 20 oktober 2013 @ 17:18 |
Laatste situatie is dan ook verre van ideaal, als er dan iemand achter je zit is het dus wss beter om dat dan iets te vroeg aan te geven, als er iemand in die zijstraat staat juist weer niet. | |
kingtoppie | zondag 20 oktober 2013 @ 17:30 |
Ik kan mezelf de laatste tijd niet inhouden om bumperklevers enorm in de weg te zitten. | |
RealBizkit666 | zondag 20 oktober 2013 @ 17:31 |
En hoe doe je het dan in deze situatie (onderste bord)? ![]() | |
kingtoppie | zondag 20 oktober 2013 @ 17:34 |
Jezus wat een tifus situatie, dat mag duidelijk zijn. Geen richtingaanwijzer voordat iemand zijn auto ervoor kwakt... | |
starla | zondag 20 oktober 2013 @ 17:49 |
Ligt aan de exacte situatie in de praktijk, dat bord is natuurlijk maar een schematische tekening. Heb je een streetview ofzo van die situatie? | |
spoorrails | zondag 20 oktober 2013 @ 17:53 |
iedereen heeft dat bord dus iedereen weet dat het onoverzichtelijk is en dus dat je beter kan wachten tot je zeker weet dat die auto daar ook daadwerkelijk afslaat. geduld is soms nodig [ Bericht 25% gewijzigd door spoorrails op 20-10-2013 18:06:51 ] | |
RealBizkit666 | zondag 20 oktober 2013 @ 17:54 |
Schematisch? Streetview? Dit is gewoon een kruising waar de doorgaande weg naar links buigt en 2 wegen naar rechts... Bij dit bord is de situatie altijd hetzelfde... | |
starla | zondag 20 oktober 2013 @ 17:57 |
Dat snap ik ook wel, maar hoe die 2 wegen naar rechts afbuigen is wel van belang natuurlijk. Als de '1ste afslag' uitkomt op de weg die 'rechtdoor' gaat (niet de voorrangsweg dan, maar die andere afslag), dan moet je richting aangeven naar rechts en nog een keer naar rechts (of hem gewoon aanhouden). Als die daar niet op uitkomt, maar precies op het kruispunt moet je richting aangeven naar rechts en deze weer uitdoen als je de straat verlaat, dus veel korter richting aangeven. Lijkt me stug dat de praktische situatie ALTIJD hetzelfde is bij dat bord (lees: afstand, hoek van de bochten etc.). | |
RealBizkit666 | zondag 20 oktober 2013 @ 17:58 |
Bij dit bord komt het precies op het kruispunt uit. Waarom denk je dat dit bord is? De situatie waar jij het over het zijn 2 T-spitsingen kort achter elkaar, compleet iets anders en ook nooit aangegeven met dit bord. | |
starla | zondag 20 oktober 2013 @ 17:59 |
Ik zie graag een streetviewtje ![]() Die borden zijn massaproductie en er wordt zeker niet voor elke situatie een speciaal bord gemaakt ![]() | |
kingtoppie | zondag 20 oktober 2013 @ 18:05 |
Optieven van mijn bumper af. | |
spoorrails | zondag 20 oktober 2013 @ 18:06 |
sorry had die niet moeten posten was foutje geweest, was een eerste reactie, maar bedacht toen dat je misschien niet naar rechts kan op dat moment, maar vergeten weg te halen bij quoten van ander ![]() | |
spoorrails | zondag 20 oktober 2013 @ 18:08 |
Het is voor een KRUISPUNT alleen daarvoor, alleen gaat de doorgaandeweg niet rechtdoor, maar met de bocht mee. En dat is dus voor elke situatie zo, misschien niet 100% identiek, de ene zal een drempel hebben andere weg niet bv. Maar verder blijft het een kruispunt Als je niet weet wat dat inhoud moet je heel nodig weer rijlessen gaan volgen en theorie misschien ook. | |
Pizza_Boom | zondag 20 oktober 2013 @ 18:14 |
Ik heb er wel eentje voor je waar je echt 90 graden naar links gaat. http://goo.gl/maps/iucjW En nog een waarbij de doorgaande weg afslaand is. http://goo.gl/maps/Wo2Jk Hoef je geen richting aan te geven, je volgt immers de rijrichting. Ik ga je nog niet afschieten, ik wil meer info: FAS, jouw snelheid, verkeer rechts, aantal rijstroken. | |
kingtoppie | zondag 20 oktober 2013 @ 18:14 |
Ik weet van mezelf dat ik sociaal rij, ik word er gewoon echt schijtziek van dus als iemand dan gaat zitten bumperkleven. | |
kingtoppie | zondag 20 oktober 2013 @ 18:16 |
Snelheid: 80-85 op 80 weg, op een 50 weg ligt het er maar net aan hoe de weg is.. Daar rij ik vaak te hard als de weg daar naar is. 1 rijstrook | |
starla | zondag 20 oktober 2013 @ 18:35 |
Dat niet elke situatie identiek is, is juist de crux ![]() | |
BigSmurf | zondag 20 oktober 2013 @ 18:42 |
Gewoon richting aangeven naar rechts ongeacht of je optisch rechtdoor of rechtsaf wil. Je gaat immers van de voorrangsweg af. Anticiperen daarop is nou ook niet bijzonder moeilijk. Hoewel je natuurlijk altijd mensen hebt die deze situatie behandelen als een gelijkwaardig kruispunt qua knipperlicht. ![]() | |
starla | zondag 20 oktober 2013 @ 18:50 |
Wel nasty idd ![]() | |
Light | zondag 20 oktober 2013 @ 18:55 |
Richting aangeven alsof het een gelijkwaardig kruispunt is, is wel het duidelijkst. Als je richting aangeeft naar rechts, kan een bestuurder die van rechts komt denken dat je de straat in wilt waar hij uit komt en dat hij dus door kan rijden. | |
BigSmurf | zondag 20 oktober 2013 @ 19:09 |
Dus jij zou geen richting aangeven als je daar optisch rechtdoor gaat? Lekker voor de fietser die denkt dat jij de voorrangsweg blijft volgen (want geen knipperlicht), of voor het verkeer achter je wanneer jij stilstaat zonder knipperlicht om die fietser voor te laten. Het is een kutsituatie, maar de hoofdvoorrangsregels gaan imho altijd voor de optisch logischere oplossing. | |
spoorrails | zondag 20 oktober 2013 @ 20:06 |
gewoon richting aangeven als je eraf gaat, dan weet iedereen waar tie aan toe is. | |
Light | zondag 20 oktober 2013 @ 20:09 |
De hoofdregel is dat mensen die de voorrangsweg volgen voorgaan op mensen die niet op de voorrangsweg zitten. Dus als ik linksaf ga en daarmee de voorrangsweg volg, hoef ik niet te stoppen om die fietser voor te laten. | |
Light | zondag 20 oktober 2013 @ 20:11 |
Het enige dat je dan weet ik dat iemand de voorrangsweg niet volgt. Maar dan weet je alsnog niet of hij rechtsaf of rechtdoor wil. En dat maakt wel verschil, zeker als je die persoon van links ziet naderen. | |
spoorrails | zondag 20 oktober 2013 @ 20:12 |
tjah tis niet handig, maar je zult dan gewoon ff moeten wachten tot je zeker weet wat hij of zij doet | |
Light | zondag 20 oktober 2013 @ 20:21 |
Het zijn gewoon ondingen. | |
spoorrails | zondag 20 oktober 2013 @ 20:22 |
klopt en om ongelukken te voorkomen kan je het beste aan de regels houden en niet zelf wat gaan verzinnen ook al zijn ze logischer ![]() | |
BigSmurf | zondag 20 oktober 2013 @ 20:23 |
Dit was dus precies wat ik bedoelde. ![]() | |
Light | zondag 20 oktober 2013 @ 20:35 |
Je hebt gelijk. Eerste hit op Google: http://www.gratistheorie.(...)ng/voorrangsweg.html | |
Pizza_Boom | zondag 20 oktober 2013 @ 22:16 |
Kan je mij ook even aanwijzen waar in het RVV 1990 dat staat? Dat is namelijk het officiële document, uitgegeven door de rijksoverheid. Rijscholen en dergelijke passen de regels aan naar wat het CBR graag wilt zien, maar zoals ik al zei, het CBR denkt zelf graag dat ze boven de wet staan. | |
Gwywen | zondag 20 oktober 2013 @ 22:16 |
Dat zei ik ook precies. Dat het voor de auto's achter je totaal niet interessant is wat je op een rotonde gaat doen, dus waarom richting geven naar links? Irritant vind ik wanneer mensen op een rotonde rijden en ik sta te wachten tot ik erop kan, en ze geven pas op het allerlaatst richting dat ze er tóch afgaan. Of ze geven helemaal geen richting. Over richting geven, ik had laatst zoiets raars, ik stond te wachten op een ongelijkwaardige kruising, op de hoofdweg kwam van links een auto die z'n knipperlicht aan had staan om "mijn" straatje in te rijden. Ik dacht dus, dat is mooi, als hij daar de bocht om gaat, kan ik alvast gaan rijden. Zet hij op het allerlaatste moment ineens z'n knipperlicht uit en rijdt rechtdoor. Ik moest een noodstop maken om een botsing te voorkomen. | |
opgebaarde | zondag 20 oktober 2013 @ 22:38 |
Je rijdt achter een auto en jullie komen bij een verkeerslicht aan waar er voor zowel rechtsaf alswel rechtsaf een aparte baan ontstaan naast het standaard rechtdoor gaande verkeer Mag ik aannemen dat jij in dit geval het wederom totaal nutteloos vindt om richting aan te geven? | |
Gwywen | zondag 20 oktober 2013 @ 22:40 |
Nee, ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen. Ik vind richting aangeven zelden nutteloos en zelfs bijzonder belangrijk, maar ik refereerde hier nog even terug aan mensen die richting geven naar links als ze een rotonde oprijden. | |
daNpy | zondag 20 oktober 2013 @ 22:42 |
Ook daarbij kunnen mensen die je tegemoet komen dus anticiperen ![]() De mensen achter je interesseert het niet zo waar je eraf moet, die moeten hun aandacht hebben bij voorrang verlenen aan verkeer op de rotonde. | |
Gwywen | zondag 20 oktober 2013 @ 22:43 |
Voor de mensen die staan te wachten tot ze de rotonde op kunnen is het misschien handig, maar géén richting geven tot je eraf moet is net zo duidelijk en geeft net zo veel ruimte tot anticipatie. ![]() | |
opgebaarde | zondag 20 oktober 2013 @ 22:45 |
Maar ook hier geldt zoals je bij de rotonde al aangaf dat het verkeer achter jou er niks aan heeft. Laat staan het tegemoet komende verkeer of wie dan ook. | |
daNpy | zondag 20 oktober 2013 @ 22:45 |
Nee, want als je geen richting aangeeft als je rechtdoor gaat (wel bij het verlaten natuurlijk) kunnen mensen aldaar sneller de rotonde oprijden ![]() Zeker icm het feit dat je het rechterknipperlicht van een auto op een rotonde vaak zeer slecht kan zien. | |
Ridocar | maandag 21 oktober 2013 @ 00:35 |
rvv1990, artikel 17: 2.Bestuurders moeten alvorens af te slaan een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven. Afslaan is een verplaatsing anders dan rechtdoor. Een afbuigende voorrangsweg volgen is niet rechtdoor, zelfs niet in verkeerstechnische zin... Eenvoudiger gezegd: als je de afbuigende voorrangsweg wilt verlaten en de straat recht voor je in wilt rijden geef je géén richting aan. [ Bericht 31% gewijzigd door Ridocar op 21-10-2013 00:43:19 ] | |
RealBizkit666 | maandag 21 oktober 2013 @ 07:52 |
Dus in een bocht moet je richting aan geven? ![]() | |
Metalfreak | maandag 21 oktober 2013 @ 08:19 |
Ik had laatst trouwens het tegenovergestelde, het knipperlicht naar rechts stond uit bij die auto, dus ik dacht dat ik er op kon rijden, nee, rijdt hij nog een kwart door... ![]() ![]() | |
Ridocar | maandag 21 oktober 2013 @ 10:24 |
Natuurlijk naar eigen inzicht. Flauwe bochten kun je laten voor wat het zijn. | |
Afhaalchinees | maandag 21 oktober 2013 @ 10:36 |
hij stond toch uit? ![]() | |
Metalfreak | maandag 21 oktober 2013 @ 10:59 |
Bijdehandje ![]() Ik bedoel dus dat die ingeschakeld was ![]() | |
Sounddragon | maandag 21 oktober 2013 @ 12:07 |
combinatie van die 2; éérst terugschakelen, vervolgens naar rechts als er ruimte is, hem vervolgens op rechts compleet aan stront trekken om hem daarna weer liefjes voor zijn smoel te schuiven als je weer moet inhalen. Zóóó leuk he, daar krijg je gewoon geen genoeg van ![]() ![]() | |
kingtoppie | maandag 21 oktober 2013 @ 12:57 |
Je bedoelt nu dat als hij je rechts wilt inhalen dat je hem helemaal uber blokkeert? Of meer dat je een soort van wedstrijdje houdt op de snelweg? ![]() | |
Sounddragon | maandag 21 oktober 2013 @ 15:07 |
dat laatste; braaf naar rechts en dan gewoon dat gaspedaal op de bodem. wel effe checken of je hem kunt hebben natuurlijk; een dAuwdi met een Sje in de grille kun je beter laten gaan ![]() | |
Gwywen | maandag 21 oktober 2013 @ 15:31 |
Inderdaad. Richting geven naar links op een rotonde is echt nergens voor nodig. ![]() | |
BigSmurf | maandag 21 oktober 2013 @ 16:29 |
En toch doe ik het wel, omdat er ook rotondes zijn waar je overheen kan kijken en waarbij het dus zorgt voor betere anticipatiemogelijkheden van tegemoetkomend verkeer. Tevens hebben we waar ik woon een rotonde die je volledig rond moet rijden vanwege een zijstraat vlak ervoor die je alleen vanaf de andere kant in kan rijden (vanwege middenberm), dan is het ook wat makkelijk voor verkeer wat op driekwart staat te wachten. Agreed dat het niet nodig is bij veel rotondes, maar ik vind het toch een fijne toevoeging. Stukje gewenning ook. ![]() | |
Daeron | maandag 21 oktober 2013 @ 16:34 |
Who fucking cares of je links richting aangeeft op een rotonde of niet. Zolang je maar richting naar rechts aangeeft zodra je eraf gaat is er niets aan de hand. | |
opgebaarde | maandag 21 oktober 2013 @ 16:38 |
Waarom rotonde? Met jouw argument is het bijna nooit nodig ![]() | |
BigSmurf | maandag 21 oktober 2013 @ 16:39 |
Het CBR en rijscholen in ieder geval wel, daar je het al een behoorlijke tijd "leert" met je rijlessen. Ik heb het niet bedacht. Beetje hetzelfde dat ik richting aangeven bij terugvoegen naar rechts op een snelweg nuttig vindt, en zowat iedereen die 50+ is niet. | |
Daeron | maandag 21 oktober 2013 @ 16:45 |
Het is mij ook zo aangeleerd, maar ik heb het mezelf afgeleerd aangezien ik vrij regelmatig in België of Duitsland rondrij en geen zin heb in die bekeuring. ![]() | |
kingtoppie | maandag 21 oktober 2013 @ 16:45 |
Als je van baan wisselt is het altijd nuttig, iemand zou maar precies in een dode hoek zitten oid. | |
RogerFederer_17 | maandag 21 oktober 2013 @ 16:47 |
Vind van wel (bij grote rotondes), vooral bij een dubbele rijstrook en zeker als hier nog een tussenbelijning in zit. Bij kleine rotondes snap ik waarom je dit toepast. | |
opgebaarde | maandag 21 oktober 2013 @ 17:00 |
Je mag daar geen richting aangeven als je een baantje naar rechts opschuift op de snelweg ![]() | |
kingtoppie | maandag 21 oktober 2013 @ 17:01 |
Ging over rotonde 3e afslag. | |
Ambrosius | maandag 21 oktober 2013 @ 17:29 |
Ik vind het sowieso onzin, maar als je het dan doet, zou ik het precies andersom doen: klein wel en groot niet. | |
#ANONIEM | maandag 21 oktober 2013 @ 17:31 |
ik geef ook richting aan naar links, dit omdat het dan duidelijker is waar ik heen ga en mensen er rekening mee houden. ben de de 2de afslag voorbij gaat mij rechterknipperlicht aan ![]() voor mij is dat handig omdat je niet bij elke auto ziet of hij wel of niet afslaat. | |
Ambrosius | maandag 21 oktober 2013 @ 17:47 |
Iedere auto heeft een knipperlicht aan de rechterkant. | |
#ANONIEM | maandag 21 oktober 2013 @ 17:47 |
niet bij elke auo is dat te zien of hij aan staat. | |
Gwywen | maandag 21 oktober 2013 @ 17:53 |
Ik vind het op de een of andere manier altijd een beetje verwarrend als het knipperlicht aan de binnenkant van de koplamp zit, niet op de hoek van de auto zeg maar, maar tussen de koplamp en de grille. Op de een of andere manier dringt dan niet altijd meteen tot me door welke kant zo'n auto op wil. Het zal er wel te erg ingebakken zitten bij mij dat het knipperlicht aan de andere kant hoort te zitten, of zo. ![]() | |
BigSmurf | maandag 21 oktober 2013 @ 18:57 |
Je krijgt daar een bekeuring als je richting aangeeft naar links op een rotonde? Lijkt me stug. | |
RealBizkit666 | maandag 21 oktober 2013 @ 19:05 |
Het is verboden in België, dus dat zou zomaar kunnen. ![]() | |
BigSmurf | maandag 21 oktober 2013 @ 19:11 |
Grappig hoe regels zo kunnen verschillen per land. Gelukkig rij ik nooit in België. | |
Ridocar | maandag 21 oktober 2013 @ 19:14 |
Ik kom regelmatig in de grensstreek. Grappig om te zien hoe verkeersregels een eigen leven gaan leiden. Nederlandse automobilisten die op rotondes vertikken richting naar links aan te geven, Belgen die 70 rijden op een provinciale weg... | |
RealBizkit666 | maandag 21 oktober 2013 @ 19:34 |
Het is niet verplicht om richting naar links aan te geven op een rotonde in Nederland, dus dat heeft niets met vertikken te maken... | |
Ferrari_Tape | maandag 21 oktober 2013 @ 19:42 |
Ja maar dat doen sommigen pas op het laatste moment als ze al naar rechts sturen. | |
BigSmurf | maandag 21 oktober 2013 @ 19:42 |
Ik vind het wel dubieus dat je het leert bij het halen van je rijbewijs, zowel in het theorieboek als in de praktijk, maar dat het niet als verplichting in de wet staat. En ook dat er zoveel zijn hier die zich aan oververduidelijking (want dat is het eigenlijk, je maakt er niks onduidelijker mee) kunnen ergeren. | |
vannelle | maandag 21 oktober 2013 @ 20:20 |
Als het goed is leer je dat ook niet tijdens rijles. Wél zal er verteld worden dat duidelijkheid scheppen best belangrijk is en richting aangeven naar links op een rototnde is daar een mooi voorbeeld van. Het is niet verplicht maar verboden is het ook niet. | |
Marco001 | maandag 21 oktober 2013 @ 23:03 |
Mwah, ik heb het anders nooit geleerd en heb er tijdens het rijexamen 7 jaar geleden ook niets over gehoord. | |
knep | maandag 21 oktober 2013 @ 23:21 |
Inderdaad, ik houd me bijna altijd aan de snelheid in de bebouwde kom, vooral daar waar fietsers gewoon op de rijbaan rijden. Hoe vaak daar niet van die idioten op m'n bumper zitten ![]() Een paar keer ingehaald door zo'n idioot die ik daarna gewoon met 70 à 80 km/h door zie kachelen langs allerlei fietsende kinderen e.d. ![]() | |
JackLucifer | maandag 21 oktober 2013 @ 23:51 |
Het komt wel eens voor dat mijn voorganger en ik allebei driekwart moeten op een rotonde, en hij dan richting aangeeft naar links en ik niet. Wat me dan opvalt is dat wachtenden dan eerder de neiging hebben om vast de rotonde op te rijden omdat ze verwachten dat ik er al eerder af ga. Omdat ik dan degene ben die niet zijn richtingaanwijzer aan heeft staan :-s Daarom vind ik het meestal maar irritant als iemand dat doet. | |
RealBizkit666 | dinsdag 22 oktober 2013 @ 07:56 |
Wat betekent het dan? Ik blijf op de rotonde? Dan moet het ook aan als je "rechtdoor gaat". Ik ga "links af"? Wat doe je dan op een rotonde met meer dan 4 afslagen? Op een dubbelstrooks rotonde, ga je dan "linksaf", blijf je op de rotonde, of wil je een strook naar links gaan. Hoezo duidelijk? | |
daNpy | dinsdag 22 oktober 2013 @ 08:39 |
Aanlaten tot je je je een-na-laatste afslag gepasseerd bent. Als je op een dergelijke rotonde rijdt zit je al op de linkerbaan van die rotonde en ga je automatisch naar je juiste afslag. Bij een rotonde zonder verhoogde rand tussen de rijbanen geef je toch ook rechts aan als je van de binnenste naar de buitenste baan rijdt? Het is niet moeilijk, je maakt het moeilijk ![]() | |
OxygeneFRL | dinsdag 22 oktober 2013 @ 08:40 |
Vanmorgen op de snelweg weer afgesneden door een bedrijfsbusje waarvan het motto is: richting aangeven is voorrang krijgen! | |
RealBizkit666 | dinsdag 22 oktober 2013 @ 08:54 |
Een rotonde is een doorgaande weg met alleen afslagen naar rechts (dat je linksaf kunt gaan is iets anders dan links afslaan, in een bocht doe je ook geen knipperlicht aan). Je benadert deze alsof je je eigen weg vervolgt (dan doe je normaal geen knipperlicht aan). Verder gedraag je je alsof je ook op een normale weg zit, op een meerstrooks baan knipper je als je van rijstrook wisselt. Tevens geef je richting aan als je de weg verlaat, en dat is op een rotonde alleen naar rechts. Dus: knipperlicht naar links doe je op een rechte weg met alleen afslagen naar rechts aan als je een rijstrook naar links wilt gaan, waarom ga je op een gebogen weg je opeens anders gedragen? | |
OxygeneFRL | dinsdag 22 oktober 2013 @ 09:14 |
Als ik driekwart moet geef ik ook altijd richting naar links aan als ik de rotonde op rij en pas naar rechts als ik eraf ga. | |
daNpy | dinsdag 22 oktober 2013 @ 09:34 |
Omdat ik vind dat dat de doorstroming kan verbeteren. | |
Metalfreak | dinsdag 22 oktober 2013 @ 10:41 |
En ik bhet daar volledig mee eens ben. Of kijken mensen nooit verder dan hun neus lang is? Ik zie altijd wel waar een auto vandaan komt als die op een rotonde rijdt hoor... | |
RealBizkit666 | dinsdag 22 oktober 2013 @ 11:02 |
Veel plezier op deze rotonde dan: https://maps.google.nl/?l(...)bp=12,290.89,,0,1.87 Dubbelstrooks, geen overzicht waar iemand de rotonde opgereden is. Verplichte strook wisseling soms. | |
daNpy | dinsdag 22 oktober 2013 @ 11:45 |
![]() ![]() ![]() | |
Anne | dinsdag 22 oktober 2013 @ 11:48 |
Dat is misschien een extreem voorbeeld, maar eerlijk is eerlijk; je kunt niet áltijd zien waar een auto de rotonde op is gereden. Ik vind wel dat de discussie nu een beetje op niets aan het uitlopen is. Iedereen is het er over eens dat je in ieder geval richting moet geven als je de rotonde verlaat en dat is het belangrijkste. | |
RealBizkit666 | dinsdag 22 oktober 2013 @ 12:21 |
| |
NikkelCobalt | dinsdag 22 oktober 2013 @ 13:00 |
Bij mijn rijles werd het vooraf richting aangeven voor de rotonde ook aangeleerd. Had toen al eea daarover gelezen en vond (en vind) het onzin. De enige reden die de instructeur wist te geven was dat je afslaande beweging gaat maken (driekwart / links). Daar ben ik het dus niet mee eens omdat je alleen 2x rechts afslaat, bij het oprijden en afrijden. Van wat ik gelezen heb in het RVV is dat hier ook niet over gerept wordt, mijn theorieboek deed dat ook niet (enkel over rotondes met voorsorteervak) en op vele internetfora (en dit topic) wordt genoemd dat je medeweggebruikers zo laat weten wat jij van plan bent. Dat laatste snap ik niet, ik kijk zelf nooit voor het oprijden van de rotonde wat er op andere oprijpunten gebeurt, enkel naar links omdat links vrijwel altijd voorrang heeft op de rotonde. Bovendien is het fysiek kijken zelden mogelijk omdat ik vooral rotondes met verhoogd midden inclusief borden/bos/kunstwerk zie. Verbetering van doorstroming krijg je op deze manier natuurlijk juist niet als mensen zitten te kijken waar ze helemaal niet moeten kijken. En begrijp ik goed dat er hier ook mensen zijn die de hele rotonde hun linker knipperlicht aan laten staan zodat niet de indruk onstaat bij anderen dat ze af willen slaan en één of ander ongeduld hem ervoor zet? Kwalijk van ongeduldige, maar natuurlijk symptoombestrijding. Goed voor de doorstroming is op tijd naar rechts aangeven voor het verlaten. Vooral als iedereen dat zou doen :-) | |
-_Guitarist_- | dinsdag 22 oktober 2013 @ 13:17 |
Dit. Duidelijker kan iemand niet zijn. | |
sandertjuh | dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:33 |
Ik had laatst iemand voor me die standaard zijn knipperlicht uitdeed naar links bij rotondes .. maar er bij de 2e afslag al af ging, recht over dus ![]() ![]() | |
Ridocar | dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:38 |
12, 8, 7 en 6 jaar geleden moest ik nog bij driekwart rond richting naar links aangeven. Eigenlijk hetzelfde verhaal, omdat het duidelijker is maar (nog steeds) niet verplicht. Zou het een poging zijn van het CBR om een regeltje af te dwingen? | |
Pizza_Boom | dinsdag 22 oktober 2013 @ 17:57 |
Ja. Daar waren we het toch al over eens? | |
Ridocar | dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:23 |
Jij en ik wel. Van anderen heb ik die conclusie nog niet gelezen. Maar dan heeft het CBR een betonnen plaat voor hun kop. Al meer dan tien jaar proberen een regeltje door te duwen... | |
RealBizkit666 | dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:31 |
Bij deze dan. Ik heb dat ook al gezegd dat het CBR meent boven de wet te staan. ![]() | |
knep | dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:32 |
Irritatie van vandaag: onnodig remmen ![]() | |
Descendent | woensdag 23 oktober 2013 @ 00:38 |
Aapje in Polo-tje bij Maastricht in de buurt.... ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 24 oktober 2013 @ 13:39 |
Zet u de wagen daar maar neer.![]() ![]() | |
S95Sedan | donderdag 24 oktober 2013 @ 14:07 |
Geen facebook dat bedrijf, kan je ze mooi even taggen ![]() | |
Pizza_Boom | donderdag 24 oktober 2013 @ 18:20 |
Lieve mensen, stomme doos in een chiquento. Als je buiten de bebouwde kom rijdt en er staat niets aangegeven, dan mag je 80. En geen 55. En nee, dat is niet eng. ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 24 oktober 2013 @ 18:25 |
zeker nog links aanhouden ook ![]() | |
Pizza_Boom | donderdag 24 oktober 2013 @ 18:28 |
1 Rijbaan, 2 rijstroken en verkeer vanaf 2 richtingen. Anderhalve week terug ben ik daar in een tijd van 24 uur 2x iemand voorbij gegaan, waarvan ik 1x met een aanhanger reed. Die maakte het wel heel bont met 40. | |
#ANONIEM | donderdag 24 oktober 2013 @ 18:29 |
zo'n hekel aan dat soort mensen... Pff kleine irritatie (van de weg af) dat in Nederland een lachgas kit kopen duur is... via Amerika is het 500euro via NL 1200 ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-10-2013 18:30:08 ] | |
kingtoppie | donderdag 24 oktober 2013 @ 18:39 |
Een mannetje van Post NL ging de verkeerde kant op dus maakte een 180 graden ommezwaai bij een twee baans weg (die normaal gesproken alleen rechtdoor gaat) Ach goed, ik zou ook niet enorm ver omrijden als dat niet nodig was, maar deze klapjosti gooit gewoon zijn auto voor mijn auto (ik had groen en ging linksaf) hij hindert mij gewoon volledig terwijl ik A groen heb, en hij B iets doet wat in theorie niet eens mag. | |
fathank | donderdag 24 oktober 2013 @ 18:42 |
Beste meneer in je gele Megane, Als er file op de afrit staat gelieve niet via het verdrijvingsvlak weer terug de snelweg op zonder te kijken met 50 km/h. Vriendelijk bedankt alvast. Afslag Malden op de A73 vanuit het zuiden om het verhaal compleet te maken. | |
spoorrails | donderdag 24 oktober 2013 @ 19:08 |
spoedklusje | |
spoorrails | donderdag 24 oktober 2013 @ 19:12 |
mijn irritatie weer: busjes waar je niet door heen kan kijken die helemaal op linkerkant van strook rijden zodat je er niet langs kan kijken | |
Pizza_Boom | donderdag 24 oktober 2013 @ 19:40 |
Terechte klacht. | |
fathank | donderdag 24 oktober 2013 @ 21:23 |
Moet je er niet zo dicht op zitten ![]() | |
DDriver | donderdag 24 oktober 2013 @ 21:30 |
Vandaag ook weer van die graftakken, 30 waar je 50 mag, 60 waar je 80 mag en 90 waar je 120 mag.... Als je 60 rijdt waar je 80 mag, dan kan je toch ook wel 50 rijden waar je 50 mag? Als je het eng vindt moet je lekker je rijbewijs in gaan leveren! | |
Yreal | donderdag 24 oktober 2013 @ 21:30 |
Moet zeggen dat ik dankzij dit topic weet waarom vrachtwagens op 2 stroken gaan staan en daarom correct kan handelen | |
Sounddragon | donderdag 24 oktober 2013 @ 21:37 |
Die nam een herkansing bij Cuijk ![]()
| |
spoorrails | donderdag 24 oktober 2013 @ 23:13 |
En dat scheelt mij in zicht? voorbij busje? | |
Light | vrijdag 25 oktober 2013 @ 07:48 |
Het verkleint de dode hoek die je toch wel hebt van zo'n busje. | |
fathank | vrijdag 25 oktober 2013 @ 08:57 |
Ik kwam vanuit het zuiden, dus hij was al voorbij Cuijk ![]() | |
fathank | vrijdag 25 oktober 2013 @ 08:59 |
Euhm ja? Of zie jij geen verschil als je er 30 meter of 60 meter vandaan zit? dan moet je misschien een brilletje. | |
spoorrails | vrijdag 25 oktober 2013 @ 09:01 |
kan je van 60 meter van busje op rechte weg wel zien wat auto's voor hem doen dan? zolang licht niet om objecten buigt niet iig | |
fathank | vrijdag 25 oktober 2013 @ 09:02 |
60 meter is wel de minimale afstand op een snelweg, dus ik zou er nog verder vandaan blijven als ik niet kan zien wat daarvoor gebeurt. | |
spoorrails | vrijdag 25 oktober 2013 @ 16:26 |
Als zo'n busje 20 cm naar rechts gaat wat makkelijk kan, kunnen anderen makkelijker erlangs kijken. Of dat nou 30 60 of 600 meter is doet er ff nie toe. | |
BigSmurf | vrijdag 25 oktober 2013 @ 16:33 |
Vanmorgen een auto die ermee kapte in de linkertunnelbuis van de Drechttunnel. Tricky hoor, iedereen komt aanrijden met 100 - 120 km/h en dan staat er ineens eentje bijna stil op de rechterstrook. | |
Luxuria | vrijdag 25 oktober 2013 @ 16:37 |
Mijn ergernis die regelmatig terugkomt als ik 's ochtends naar mijn werk rijd: Mensen die op de linkerstrook voor het stoplicht gaan staan en dan niet kunnen optrekken ![]() ![]() ![]() Omg wat kan ik daar niet tegen. | |
#ANONIEM | vrijdag 25 oktober 2013 @ 16:59 |
als ze niet binnen 5 a 10 seconden op max snelheid zitten toeter ik gewoon. Of als de kans er is rechts inhalen. | |
Gwywen | vrijdag 25 oktober 2013 @ 17:01 |
Überhaupt mensen die ultralangzaam optrekken. Ik rijd veel op provinciale wegen en daar zijn sommige automobilisten (vooral grijsharigen met hoedjes) in staat om er ongeveer twee kilometer over te doen om tot 80 km/h te komen, waarna ze binnen een paar honderd meter het gas alweer loslaten omdat ze over nog een kilometer weer moeten afremmen voor een bocht of een splitsing... | |
Turbomuis | vrijdag 25 oktober 2013 @ 17:02 |
NEE, ik wil niet 40 gaan rijden op een 70-weg, ook niet als er 400 meter verderop een verkeerslicht op rood staat. | |
#ANONIEM | vrijdag 25 oktober 2013 @ 17:17 |
pittig rijdende dames hier! Normaal zijn het meestal de vrouwen waar ik me aan irriteer op de weg xD | |
Anne | vrijdag 25 oktober 2013 @ 17:53 |
Lekker asociaal ![]() Als je naar mij zou toeteren omdat ik zogenaamd niet snel genoeg zou optrekken, zou ik extra langzaam gaan rijden, zeker als je geen kans hebt om rechts in te halen ![]() Mijn ergernis deze week; Een mevrouw die haar make-up moest bijwerken in de binnenspiegel, waarbij ze tussendoor continu iets van de achterbank moest pakken. En elke keer als ze dat deed, zwiepte ze richting de rechterrijstrook. En dat terwijl ze dus op de linkerrijstrook reed, met een snelheid van 140 km/h (normaliter haal ik zo iemand in, om mij er niet meer aan te hoeven irriteren, maar ze reed dus best wel door + het was druk en dus ging ze sowieso niet naar rechts). Van zo iemand zou ik het niet erg vinden als ze eens een keertje per ongeluk rechts tegen een vrachtwagen aan zou zwiepen ![]() | |
vannelle | vrijdag 25 oktober 2013 @ 18:09 |
En de vertraging die de onschuldige vrachtwagenchauffeur daardoor oploopt ook niet vergeten Anne! ![]() | |
Anne | vrijdag 25 oktober 2013 @ 18:11 |
Als het een eenmanszaak is hoop ik dat ie er gewoon goed geld aan verdient ![]() ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 25 oktober 2013 @ 18:16 |
Ik zei 5a10 seconden. Als jij er 5 seconden over doet naar de 50 ben je gewoon verkeerd bezig op de linkerbaan. Het is ook meestal voor mensen die gewoon echt niet vooruit komen, gelukkig is dit zelden zo erg. Veel succes met gas geven ![]() ![]() | |
Anne | vrijdag 25 oktober 2013 @ 18:24 |
Ja, lekker ruim begrip. Speciaal voor jou dan; Genoeg auto's halen de 100 ook niet in 10 seconden. En jij succes met er voorbij gaan ![]() En nee hoor, ik ben niet egoïstisch in het algemeen. Sociaal eerder. Des te meer reden om even de duivelin te spelen als iemand irritant loopt te toeteren. | |
#ANONIEM | vrijdag 25 oktober 2013 @ 18:56 |
Als ik toeter verdien je het gewoon ![]() Het is niet erg als ze dat niet halen, zolang het maar voelt alsof iemand daadwerkelijk versnelt. | |
Martijn93 | vrijdag 25 oktober 2013 @ 18:59 |
Daarom probeer ik altijd zoveel mogelijk rechts aan te houden op de linker rijstrook ![]() | |
Pizza_Boom | vrijdag 25 oktober 2013 @ 20:29 |
Ligt er bij mij aan wat de voorligger doet, zeker als het druk is. Rijdt die rechts, zit ik meer links. Heb je wat extra ruimte bij remmen. Bij fileverkeer wil ik wel eens op de redresseer strook rijden, voor de "Rettungsgasse" en de motorrijders. Wat veel mensen niet beseffen is dat je door het uitrollen de magneetstrip later activeert en dus later weer weg mag. | |
Gwywen | vrijdag 25 oktober 2013 @ 20:49 |
Ik weet niet of ik "pittig" rijd, maar ik ben ervan overtuigd dat accelereren bakken brandstof kost, dus schakel ik liever snel op naar de snelheid die ik wil rijden, constante snelheid rijden is volgens mij het zuinigst. O, ik lees nu dat dit bij "het nieuwe rijden" ook zo gepromoot wordt ![]() ![]() | |
vannelle | vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:25 |
Jij bent toch vrachtwagenchauffeur? Dan rol je toch ook uit als je ver genoeg vooruit kijkt en anticipeert? Magneetstrippen reageren echt niet direct dus wat je met uitrollen bereikt is een meer gelijkmatige snelheid maar dat weet je zelf vast ook wel. Waarom zou je met een auto of motor (als de motor al gedetecteerd wordt) dan wel flink doorrijden om vervolgens flink te moeten remmen om vervolgens weer op te moeten trekken? | |
Pizza_Boom | vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:27 |
Nope. Omdat er een bepaalde loop afgespeeld wordt. En hoe eerder je die kan interrupten, hoe beter. | |
vannelle | vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:39 |
Als er al een loop in zit is die meestal niet te onderbreken want dan is er geen sprake van een loop. Maar je snapt toch wel wat ik bedoel? Hoe sneller je op "rood" afrijdt, hoe eerder je er bent en des te sneller je moet remmen. Je kunt "rood" door je snelheid een beetje aan te passen de tijd geven om "groen" te worden. Rijdt een stuk gelijkmatiger en relaxter. Of ben je zo'n verkeerslichtsprinter die volgas richting het volgende rode licht rijdt? | |
Pizza_Boom | vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:43 |
Dat niet echt, maar waar ik op reageer was het andere uiterste. VLI 1 km verderop staat op rood, dus nu alvast van het gas af en op je rem staan. | |
vannelle | vrijdag 25 oktober 2013 @ 23:20 |
Denk dat we allebei de middenweg bedoelen. ![]() | |
Sounddragon | vrijdag 25 oktober 2013 @ 23:46 |
U serious? ![]() ![]() 60 meter afstand kunnen houden is een fata morgana, zélfs hier in het oosten in de 'spits'. In het westen van het land heb je mazzel als je medeweggebruikers je 20 meter gunnen zonder er een auto tussen te prakken, daar is rijden in de spits echt een soort van 'big balls oorlog' ![]() | |
Ridocar | zaterdag 26 oktober 2013 @ 06:33 |
En dat allemaal omdat jij toevallig een snelle auto hebt? Ga toch fietsen. Als je snel wilt rijden dan leef je je maar uit op het circuit. In het verkeer worden geen prijzen uitgedeeld. [ Bericht 0% gewijzigd door Ridocar op 26-10-2013 06:39:02 ] | |
vannelle | zaterdag 26 oktober 2013 @ 10:01 |
En toch gaat er meer geld in om dan in de Formule1 ![]() Edit: Er worden wél prijzen in het verkeer uitgedeeld, ik heb een BOB-sleutelhanger! ![]() [ Bericht 14% gewijzigd door vannelle op 26-10-2013 10:51:28 ] | |
snellejelle | zaterdag 26 oktober 2013 @ 10:28 |
big balls oorlog ![]() Stel je aan man! | |
#ANONIEM | zaterdag 26 oktober 2013 @ 11:31 |
nee omdat degene voor me zijb gaspedaal niet weet te vinden. Als je niet doorrijdt rot van de linkerbaan op. of ik nou in de Atos van me ma rijd of een veyron maakt niet uit. als een persoon een eeuw erover doet naar max snelheid te gaan of uberhaubt daar aan komt, moet ie gewoon opzij. | |
vannelle | zaterdag 26 oktober 2013 @ 11:34 |
Móeten? ![]() | |
sandertjuh | zaterdag 26 oktober 2013 @ 11:38 |
Gisteren op een haar na m'n eigen auto kunnen redden.. vuile hond achter mij in zijn Q7.. Was redelijke file op de A27 gisterenmiddag, uiteindelijk gaat het weer rijden maar dan wilt het nog wel eens voorkomen dat het vanuit het niets opeens weer stilstaat. Er moest dus opeens uit het niets volop geremd worden en in dit geval kon ik niet heel veel zien voor me want ik zat achter een Range Rover.. Maar omdat die Audi zo kort op me zat kon ik NIET vol in de ankers want dan had ik dus lekker tussen een Range Rover een Q7 ingezeten met mijn ibiza. Ik had maar 1 optie en dat was uitwijken naar rechts.. Ik heb geluk gehad dat er niemand naast me zat, dat wist ik niet zeker want ik had geen tijd om goed te kijken. En dat allemaal door zo'n vuile hond in een te grote auto met een waarschijnlijk te kleine lul ter compensatie ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 26 oktober 2013 @ 11:41 |
ja stel je voor dat je niet in je eigen wereld leeft en daadwerkelijk aan de rest op de weg denkt. Als er iemand voorbij wil en jij weet dat je langzaam rijdt, moet je maar gewoon opzij. Doe ik zelf ook. En als je expres links gaat staan bij een stoplicht en optrekt als een oma ben je een aso. | |
sandertjuh | zaterdag 26 oktober 2013 @ 11:43 |
Te herkenbaar ![]() | |
BigSmurf | zaterdag 26 oktober 2013 @ 11:45 |
Eigenlijk hield je dus zelf ook niet genoeg afstand, anders had je ruim de tijd gehad om te anticiperen op de remlichten van de RR en dus rustig af kunnen remmen. ![]() | |
vannelle | zaterdag 26 oktober 2013 @ 11:47 |
Dit stukje ben ik wel met je eens op het woordje "aso" na. Je bent pas aso als je bewust iets verkeerds doet en het trieste is idd dat veel mensen niet eens beseffen waar ze eigenlijk mee bezig zijn. Is gewoon triest. Het woordje "moeten" heb ik ook een beetje moeite mee. Je kunt ook in het verkeer niet iemand jouw wil opdringen. Dat je je er aan ergert snap ik wel, doe ik zelf ook. Maar uiteindelijk levert dat alleen jezelf stress op want degene voor je heeft geen idee waarom je toetert als hij/zij het al hoort. Dus wat schiet je er mee op? Precies, niks. | |
#ANONIEM | zaterdag 26 oktober 2013 @ 11:50 |
gister in spijkenisse perfecte voorbeeld. Links als eerste stond een C2 met daarin een vrouw. rechts 1 of andere volkswagen. Het is groen, mevrouw doet er een hele weg naar het volgende stoplicht over om op snelheid te komen. dit terwijl de rechterbaan gewoon leeg was. Dus ik heb haar maar rechts ingehaald zodat ik het stoplicht nog mee had. Wat bleek, ze moest 2 stoplichten verder een keertje linksaf. | |
sandertjuh | zaterdag 26 oktober 2013 @ 11:53 |
Hier heb ik elke ochtend 'helaas' last van. A15 afslag Gorinchem, bovenaan de rotonde links rijd je iets naar beneden richting een stoplicht. Hoeveel vrouwen, oma's en opa's enzovoorts daar ál links gaan staan voor het stoplicht 2km verderop .. omdat ze daar naar links moeten! Of eerst rechts rijden en dan opeens bedenken dat ze dus een stuk verderop naar links moeten .. Je mag daar 80 en ze gooien de auto gewoon rustig met 50 naar links.. | |
sandertjuh | zaterdag 26 oktober 2013 @ 11:55 |
Er was geen rustig remmen in dit geval aangezien het één grote harmonica effect was en het opeens van 120 naar 0 ging. Met flink door remmen had ik het makkelijk gered maar dan had ik dus wel een Q7 in mijn kofferbak gehad aangezien die lul ook nog eens bezig was met z'n telefoon ![]() | |
BigSmurf | zaterdag 26 oktober 2013 @ 12:02 |
Ik vind het dubieus. Maar goed, bumperkleven an sich is al een terechte klacht. ![]() | |
Pizza_Boom | zaterdag 26 oktober 2013 @ 14:12 |
Ach, ik had er gister eentje voor me die ik voorbij ging toen ik de Velsertunnel in ging (vanaf het Zuiden), na mij naar links komt en links bleef rijden. Ik reed weer rechts op de A22 en dat reed nog steeds links. Terwijl ik uit liep en er niets achteraan kwam. Waarschijnlijk dus omdat je op de linker rijstrook moet rijden als je de A9 op gaat. Ook nog klachtwaardig: Mensen die op de bumper van een vrachtwagen blijven hangen en dan meteen doorsteken naar links. Ik zat ook achter die vrachtwagen, maar hield afstand om hem later vol het gas op de drukken en zo alles voorbij te kunnen... Als die malloot niet met 60 naar links was gekomen. ![]() | |
Ridocar | zaterdag 26 oktober 2013 @ 15:04 |
"Eigen wereld....."? Pot, ketel. Juist voor figuren als jij zou ik links gaan staan. Met mijn 90pk Mondeo koffiemolendiesel. ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 26 oktober 2013 @ 15:34 |
dus jij houdt een stoet van 10 autos op om even te treiteren? verscheur ajb je rijbewijs. Tenzij je gewoon normaal optrekt dan is er geen probleem. nog een irritatie net, mensen die voor iedereen remmen terwijl ze zelf voorrang hebben. | |
Ridocar | zaterdag 26 oktober 2013 @ 15:54 |
Nee, alleen als ik in mijn binnenspiegel -figuren als jij(*)- zie gebaren en toeten dat ik door zou moeten rijden. Gebeurt hier ook vaak genoeg. Vooral bij fietsers die vlak voor een rotonde oversteken... (*)om maar even duidelijk te maken dat ik alleen jouw visie op links voorsorteren (alleen als je snel kunt/wilt optrekken) afkeur | |
BigSmurf | zaterdag 26 oktober 2013 @ 16:02 |
Vet ergelijk ja. Ik woon in een gemeente waar pas vorig jaar alle rotondes definitief voorrang voor fietsers is geworden, daarvoor hadden auto's dus nog voorrang bij sommige rotondes. Je kon het zo zien wie er woonde en wie niet, allemaal mensen die niet naar de haaientanden keken en gewoon vol in de ankers gingen voor fietsers, terwijl ze zelf voorrang hadden. Of mensen die bij een oversteekplaats zonder zebrapad ineens vol remmen om een fietser of voetganger over te laten steken. ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 26 oktober 2013 @ 16:31 |
je keurt het misschien af maar de linkerbaan is voor mensen die opschieten. | |
vannelle | zaterdag 26 oktober 2013 @ 17:33 |
Opschieten is niks mis mee. Al toeterend je eigen wil proberen op te dringen wel. | |
fathank | zaterdag 26 oktober 2013 @ 18:01 |
Ik rij tussen de 50 en 60k per jaar, dus ja ik kom zo nu en dan wel eens op de snelweg. | |
BigSmurf | zaterdag 26 oktober 2013 @ 18:35 |
Vanaf de snelweg twee stroken bij een stoplicht voor naar links, waarbij de rechterstrook vervolgens na de bocht voor rechtsaf en linkerstrook voor linksaf wordt. Ik moet daar naar links, kom aanrijden met 60 afremmend naar 40, stoplicht springt net op groen, en degene op de rechterstrook die net optrekt snijdt lekker via de linkerstrook de bocht af (vol in de ankers dus) en blijft vervolgens wijfelend op twee stroken rijden welke kant ze op moet... Koop een TomTom en blijf op je fucking strook in een bocht! | |
Descendent | zaterdag 26 oktober 2013 @ 18:39 |
Ik had vanochtend ook weer last van talenten op de weg. - op de snelweg; 3 baans, meest rechts rijdt een Meneer in een Renault; die m een eind voor de vrachtwagen die voor m reed gewoon naar links gooit -als in richting aan en gaan- terwijl ik daar zo ongeveer rij. - 1 km verder een busje die zo bijna ongeveer hetzelfde doet; maar geen 3 baans meer, dus ik kon niet opzij. Meneer ging net op tijd weer naar zn eigen helft. Slaap ns een keer uit! denk ik dan. | |
XSbig | zaterdag 26 oktober 2013 @ 19:20 |
In Spijkenisse is het de laatste tijd sowieso een drama. | |
spoorrails | zaterdag 26 oktober 2013 @ 23:25 |
Weer zo'n grafmongool die in donker met donkere kleren zonder wat dan ook op de weg gaat lopen... je schrikt je eigen helemaal het leplazerus. | |
Pizza_Boom | maandag 28 oktober 2013 @ 21:43 |
Godsamme. Een pechgeval op de andere rijbaan. Een donkere bestelbus die stilstaat met iemand ernaast achter de vangrail. Moeten we daar nu ook al allemaal voor op de rem gaan staan om te kijken wat het is? ![]() ![]() En zo'n kloothommel die hem ervoor gooit in het 120 deel, vervolgens het 100 deel in rijdt en 1 km/h harder gaat rijden dan degene rechts. Blijf er dan gewoon achter. ![]() ![]() ![]() | |
NoBody122 | maandag 28 oktober 2013 @ 22:29 |
Kijkersfiles.. Dat is wel het meest sneue verschijnsel dat ik ken. De veroorzakers zijn bijna niet op te sporen tussen de lijdende voorwerpen, maar als dat toch eens kon... | |
Pizza_Boom | maandag 28 oktober 2013 @ 23:17 |
Ach, ik heb zo nu en dan boze blikken als iemand, terwijl ervoor niets meer is, op de rem staat en ik vervolgens op de claxon en het grootlicht er later ook nog bij pak. | |
#ANONIEM | dinsdag 29 oktober 2013 @ 08:19 |
Wat zijn we toch weer met z'n allen enorm ongeduldig. Zondag reed ik terug naar huis en mijn koppelingsplaten werden slechter en slechter en daardoor kon ik niet zo snel optrekken. Ik reed op een hele lange invoegstrook (zo een met eerst een doorgetrokken streep en na 600 meter pas blokmarkering) en deed er dus even over om op snelheid te komen. Gelijk zo'n opgewonden standje achter me die begint met toeteren, alsof ik daardoor harder ga... Eenmaal bij de blokmarkering zat ik op de 100 en das snel zat om in te voegen. Waar is al dat ongeduld toch voor nodig? | |
Sounddragon | dinsdag 29 oktober 2013 @ 08:44 |
misschien is het een idee om je koppelingsplaten eens te laten vervangen? Als je auto in een dusdanige staat is dat je 600 meter nodig hebt om aan een fatsoenlijke snelheid te komen om in te voegen, wordt het wel eens tijd vind je niet? | |
#ANONIEM | dinsdag 29 oktober 2013 @ 08:49 |
Oh, wat een goeie tip! Dat ik daar zelf niet aan heb gedacht...oh wacht...dat heb ik wel. (Op zondag zij n garages dicht, sinds gisteravond zitten er nieuwe in ![]() | |
Sounddragon | dinsdag 29 oktober 2013 @ 09:35 |
geen dank, maar er aan dénken lost mechanische mankementen niet op, en koppelingsplaten gaan in de regel niet van de ene op de andere dag zo ver op dat je niet meer fatsoenlijk kunt accelereren. ![]() Magoei, het is opgelost dus, en die meneer achter je had imo gewoon een valide punt. ![]() | |
JohnnyKnoxville | dinsdag 29 oktober 2013 @ 10:06 |
Gister op de A15 nog zo'n niet zo helder licht (gelukkig in tegenovergestelde richting) die in het bijna donker (na de schemering) en regen in zijn zwarte Volvo V50 met alleen dagrijverlichting aan reed. | |
Daeron | dinsdag 29 oktober 2013 @ 11:00 |
Gister had ik er ook zo een voor me op de snelweg, gelukkig snapte die na 3x seinen de hint. | |
Gwywen | dinsdag 29 oktober 2013 @ 11:44 |
Ik werd vanmorgen tijdens het accelereren ingehaald door iemand die me voor een slak aanzag. Omdat ik helemaal niet "langzaam reed" maar nog snelheid aan het maken was, bleef ik gewoon dooraccelereren tot aan de maximum toegestane snelheid, waardoor hij er niet langs kwam. Werd die vent me toch een partij kwaad, toeteren en met z'n lichten knipperen. Wat doen jullie in zo'n geval? Gas terugnemen zodat Mijnheer Ongeduld erlangs kan? Of gewoon onverstoorbaar je eigen ding blijven doen? [ Bericht 5% gewijzigd door Gwywen op 29-10-2013 11:50:49 ] | |
Daeron | dinsdag 29 oktober 2013 @ 11:53 |
Zijn probleem toch als hij er perse langs wil? Hij kan ook iets meer gas geven en even iets te hard rijden om de inhaalactie af te maken. | |
DDriver | dinsdag 29 oktober 2013 @ 13:55 |
Niet van zijn probleem de jouwe maken! Jij bent nog gewoon bezig om vaart te maken, als hij er langs wil moet hij dat vooral doen mits hij genoeg PK's heeft. Redt hij dit niet, zijn probleem. Had hij maar beter moeten anticiperen op de situatie. Oftewel, lekker je ding blijven doen en die andere gast in een knoop laten waaien! | |
Marco001 | dinsdag 29 oktober 2013 @ 17:50 |
Vandaag was weer een geweldig dagje.. 5x voor Jan LUL bij rotonde's staan wachten omdat men niet knipperde bij het afslaan maar ook iemand gehad in een Audi a8 die na een rotonde zo absurd langzaam optrok dat ik er redelijk dicht achter kwam te rijden en toen ook nog eens vol op de remmen ging ook. (Terwijl dat nergens voor nodig was.) Ik weet dat het niet goed is, maar gelukkig was er tegenverkeer, anders had ik hem ook eens mijn remlichten van dichtbij laten bekijken. ![]() | |
Marco001 | dinsdag 29 oktober 2013 @ 17:51 |
Dit. Regelmatig meegemaakt dat men mij al voorbij wil direct na de vluchtheuvel(dus over een doorgetrokken streep en vaak zelfs nog over het verdrijvingsvlak.) Gewoon gas blijven geven.. | |
kingtoppie | dinsdag 29 oktober 2013 @ 17:58 |
Dit gebeurde bij een oprit? Hij wou jou nog even inhalen op een kort stuk via rechts oid? Dikke vinger voor die figuren, ik heb eens gehad dat ik vol in de ankers moest voor zo een idioot die dacht dat hij voorrang had bij het invoegen terwijl er overal rondom mij ruimte was. ![]() | |
kingtoppie | dinsdag 29 oktober 2013 @ 18:00 |
Gaat dit topic dan ook over auto's die niet doen wat je wil? Mijn auto heeft startproblemen, dan moet ik 10minuten na het uitzetten van de motor wachten totdat ik weer opnieuw kan starten (best vaag) en de kofferbak gaat ook opeens niet meer open... Die is dus ook even naar de garage ![]() | |
DDriver | dinsdag 29 oktober 2013 @ 18:15 |
Heb je nog garantie? ![]() | |
Gummiebeer | dinsdag 29 oktober 2013 @ 18:16 |
Oud omaatje in een Yaris, pastgeplakt aan de voorruit. ![]() 20km/u waar je 50 mag(en kan) en bij elke kruising terug naar 10km/u. Gelukkig was ik met de motor en ben er snel langs geklapperd. Omaatje schrok zich een hoedje, of werdt wakker, door mijn toedoen ![]() | |
Marco001 | dinsdag 29 oktober 2013 @ 18:23 |
In dat geval; vandaag een taxi meegehad waarvan je de kofferklep alleen nog via het knopje in de deur of op de afstandsbediening kon openen. ![]() | |
Descendent | dinsdag 29 oktober 2013 @ 18:30 |
hehe; ik had een keer hetzelfde toen halverwege mijn rit ik de turbo opblies. Moest ik onder de 2200 toeren blijven met optrekken; dus ging niet zo snel; anders had ik een enorme dikke rookpluim achter de auto hangen.... Aapje in een Audi gelijk achter me bumperkleven en debiel doen. Heb ik m ff iets boven die 2200 toeren gegooid; meneer hield daarna keurig afstand... ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 29 oktober 2013 @ 19:35 |
Ik kan het je sterker vertellen: dat gebeurd wel. Ze waren inderdaad al wat slechter, maar wilde ze laten repareren op t moment dat mijn auto ook voor de kleine beurt moest. Afgelopen zaterdag moest ik naar mijn werk en gedurende die rit kwam ik erachter dat hij begon te slippen. Na mijn werk kon ik niet meer naar de garage en dus moest ik wel tot maandagochtend wachten. Hoe dan ook, moraal van dit verhaal is: eerst nadenken, dan pas blaten. ![]() Ghehehe, geniaal. Das echt dé manier om iemand op zijn nummer te zetten. Ik vond het ook echt te suf voor woorden van die hapsnurker. Het had echt geen enkele meerwaarde gehad als ik wél snel op de 100 of 120 km/u had gezeten. Invoegen ging uiteindelijk op goede en veilige snelheid en door die paar meter iets langzamer rijden komt hij echt niet later op zijn bestemming. [ Bericht 30% gewijzigd door #ANONIEM op 29-10-2013 19:38:16 ] | |
Pizza_Boom | dinsdag 29 oktober 2013 @ 20:48 |
Ligt eraan. Als hij jou al volledig voorbij is en weer wilt invoegen, kan het wel eens een interessante worden bij justitie of het gerechtshof. Maar was je op een invoegstrook aan het rijden of op de snelweg al? | |
Gwywen | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:24 |
Het was na een T-splitsing op een provinciale weg. Vanwege die splitsing moest ik afremmen (iedereen overigens) en ik was aan het accelereren om weer 80 te rijden, maar het ging meneer niet snel genoeg en hij wilde erlangs, dus reed hij op de linkerbaan, en omdat ik gas bleef geven haalde hij het niet voor een bocht, en toen was-ie kwaad, want toen moest hij in de ankers en weer achter me gaan rijden. | |
kingtoppie | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:26 |
Weet je zeker dat je niet even extra gas gaf om die lul lekker achter je te laten rijden? | |
Gwywen | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:27 |
Met een diesel? ![]() | |
kingtoppie | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:28 |
Why not... Diesel kan ook aardig optrekken hoor? | |
Pizza_Boom | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:29 |
In zijn maximale koppelbereik houden. Vandaag ook weer tig mensen over de spitsstrook voorbij. Gaan ze je schaapachtig aan zitten kijken als je ernaast rijdt of tegen hun voorhoofd tikken ofzo. Nee, idioot, jij bent degene die fout zit. ![]() ![]() | |
kingtoppie | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:30 |
REKTZS INHALEN EINZZZ | |
Caland | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:30 |
Mensen die de auto ruim voor een rood stoplicht voor rechtdoor al lekker langzaam laten uitrollen terwijl jij verderop naar rechts kan en die wel op groen staat ![]() En dan boos kijken als je gaat kleven. | |
Pizza_Boom | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:30 |
Ik noem het geen inhalen meer, ik noem het voorbij rijden. Inhalen in een manoeuvre, ik doe hier niets anders dan mijn rijstrook volgen. | |
kingtoppie | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:34 |
Hmm.. Denk dat THE COPS dat anders zien ![]() | |
kingtoppie | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:35 |
Ah, ik heb gelukkig wel dat overzicht in de auto ![]() | |
Gwywen | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:40 |
Bij sommige weggebruikers vraag ik me soms af of ze überhaupt in de gaten hebben dat er nog meer auto's van de weg gebruik maken. | |
Caland | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:40 |
Tsja. Zo zie je ook bijna altijd binnen de bebouwde kom dat mensen al gaan remmen voordat ze op een aparte strook komen voor een afslag waardoor het verkeer dat gewoon rechtdoor gaat ook in de rem moet. Die dingen leer je toch al vrij vlot met het lessen. Eerst op de strook en dan in de rem. | |
Pizza_Boom | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:47 |
Aanvechten, kopje file. Is al een uitspraak over geweest, dus jurisprudentie over. Helaas lukt dat niet altijd. Ook irritant, voorrangsweg met zijstraat en dan een strook voor linksaf, waar mensen oprijden tot op het middenstuk. Als er dus verkeer tegemoet komt dat allemaal die straat in gaat, kan je als je die straat uit komt en linksaf gaat, dus niet oprijden omdat er iemand de kruising staat te blokken. ![]() | |
kingtoppie | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:51 |
Ik speel het oranje puntje en het overige verkeer speelt rode puntjes:Ik heb ook even een irritatie.. Sta ik daar op de N11, ik wil naar zoeterwoude Rijndijk, de eerste afslag vanaf de A4 richting de A12 dus eigenlijk. Het was erg druk op de weg dus er stond redelijk file, maargoed, ik moet daar linksaf, de auto voor mij heeft alle ruimte om 3 meter naar voren te rijden zodat ik door kan rijden, ik heb gewoon mijn richtingaanwijzer aan en alles. Moet ik daar een beetje stil gaan staan voor jan lul. ![]() Krijg dan echt de neiging om te toeteren maargoed... | |
Pizza_Boom | dinsdag 29 oktober 2013 @ 22:02 |
Gewoon doen. Sowieso verkeer dat niet aansluit als alles stil staat. | |
#ANONIEM | dinsdag 29 oktober 2013 @ 22:08 |
Kleven ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 29-10-2013 22:09:05 ] | |
Marco001 | dinsdag 29 oktober 2013 @ 22:18 |
Dat. Laatst een keer het toppunt daarvan meegemaakt. Kom bij een dubbel verkeerslicht aanrijden waarbij alleen rechts een auto staat. Die stond echter ruim 10 meter(misschien zelfs 20) bij de stopstreep vandaan.. Licht stond dus mooi op rood. Ik er links omheen, stop netjes voor de streep en het licht springt direct op groen zoals ik al had verwacht(ik kom vaker bij die kruising en zag aan het andere verkeer dat wij "aan de beurt" waren.) | |
Garbageman | dinsdag 29 oktober 2013 @ 22:54 |
Gisteren op het hoogtepunt van de storm besloot iemand met de caravan te gaan rijden op de A7 richting Duitsland. Ik ben benieuwd hoe ver hij/zij is gekomen.... ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 30 oktober 2013 @ 11:52 |
Zal wel ergens in een berm zijn beland. Vanmorgen vroeg allerlei vrachtwagens die andermaal de weg voor de helft in beslag nemen omdat men in de buurt iets moeten lossen. Laat de Politie nu al vroeg op pad zijn (fietsers) en dus dat hele zooitje chauffeurs allemaal verbaliseren... ![]() Justice served. | |
kingtoppie | woensdag 30 oktober 2013 @ 20:37 |
Ik rij gewoon rustig 50 op een 50 weg die door een woonwijk heen gaat. Die gast achter me bumperkleeft mij de tifus in, ik moest ondertussen kijken naar straatnamen welke straat ik moest hebben.. Ik knipperlicht aan, hij haalt mij gelijk in, maar dat dan ook echt op een punt waar de weghelfden uit elkaar worden gedreven door middel van een soort stoep, hij rijdt gewoon rustig 20 meter op de linkerrijstrook. Maargoed ik vond dit gewoon echt achterlijk gedrag. | |
knep | woensdag 30 oktober 2013 @ 20:53 |
Ik heb eens een keer uit pure frustratie de hele kijkersfile rechts ingehaald over een invoegstrook ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 30 oktober 2013 @ 21:40 |
Oef! Dat kan een hele dure grap worden, al snap ik volledig waarom je zoiets doet. Kijkersfiles zijn echt de meest stomme en onnodige files die er zijn. | |
Marco001 | woensdag 30 oktober 2013 @ 21:44 |
Neehoor, je mag gewoon inhalen als je op een invoegstrook rijd. | |
#ANONIEM | woensdag 30 oktober 2013 @ 21:50 |
Zeker waar, dat scheelt wel een hoop (dacht dat je op de vluchtstrook reed). Wat echter niet mag (en dat is best jammer in sommige situaties) is inhalen via de invoegstrook als je vanaf de hoofdrijbaan komt en vervolgens weer teruggaan naar die zelfde hoofdrijbaan (weet niet of je dat deed). | |
Pinnenmutske | woensdag 30 oktober 2013 @ 21:59 |
ik ben vanmiddag (rond kwart na 5) voorbij gestoken door een patser in een grote auto. ik reed netjes 70. fuck ging niet. hij vloog voorbij en ik zag hem enkel nog een andere wagen voorbijsteken. ik had zoiets van: nu moeten de flikken hier eens gestaan hebben. | |
exelletor | woensdag 30 oktober 2013 @ 22:13 |
Had ik ook laatst meegemaakt. Was al rond een uur of elf(dus donker en geen kip op de weg, bovendien regende het) en een van de andere bestelbusje zag de scheidingslijn van de brug als de stoplijn, terwijl de stoplijn 15 meter verder zat. https://maps.google.com/?(...)p=12,275.37,,0,12.54 Tja, foutje, kan gebeuren. Kan alleen maar om lachen, geen irritatie ofzo. ![]() | |
Marco001 | woensdag 30 oktober 2013 @ 22:16 |
Dit was hier: http://goo.gl/maps/vlGFB Nu een iets andere situatie, maar op de stopstreep na geen duidelijke streep ofzo op de weg. | |
spoorrails | woensdag 30 oktober 2013 @ 22:26 |
http://goo.gl/maps/KQ01T laat ik het zo zeggen, dit was vandaag 10000x erger | |
Pizza_Boom | woensdag 30 oktober 2013 @ 22:50 |
Dan zag je het toch gewoon alvast voor de afrit aan? | |
Sounddragon | woensdag 30 oktober 2013 @ 22:57 |
Troll alert ![]() | |
knep | woensdag 30 oktober 2013 @ 23:02 |
Ik kan er echt woest van worden als ik zie dat 1000m verderop alles en iedereen 120 rijdt en voor je allerlei randdebielen stapvoets rijden met 100-en meters tussenruimte. Maar idd mocht men me gesnapt hebben was ik redelijk de klos geweest ![]() | |
Pizza_Boom | woensdag 30 oktober 2013 @ 23:22 |
Best plausibel hoor. Gecombineerde op/afrit of een oprit in stedelijk gebied? | |
Sounddragon | woensdag 30 oktober 2013 @ 23:28 |
Als je een beetje oplet weet je precies waar de op/afrit zit, en het staat ook nog eens aangegeven op heeeeel grote blauwe borden ![]() | |
Me_Wesley | woensdag 30 oktober 2013 @ 23:33 |
Kan je zeggen, maar de gedraging ansich is niet toegestaan en dus maakt het niet uit dat jij het verkeerd gezien hebt. Anders kan ik ook dat snelheidsbord verkeerd gezien hebben. | |
#ANONIEM | woensdag 30 oktober 2013 @ 23:41 |
Wat vinden we van dit pareltje: http://www.geenstijl.nl/m(...)st_versus_cin_1.html Ik kan me de irritatie van het links hangen voorstellen maar het busje gaat meteen kleven en gunt de Cinquecento geen enkele tijd om naar rechts te gaan. Dan die schijnbeweging tijdens het inhalen en de agressie bij de stoplichten is gewoon walgelijk. | |
vannelle | woensdag 30 oktober 2013 @ 23:50 |
Is niet eens linkshangen, ze haalt de camera-auto net in en wil de volgende auto ook inhalen wat makkelijk kan want het snelheidsverschil is groot genoeg. Zoals ik het zie remt ze omdat die idioot er aan komt blazen, al seinend. Denk dat ze van plan was achter de auto die ze net in wilde gaan halen te gaan rijden maar dat ze daarvoor wel móest remmen omdat er tussen die 2 wel degelijk snelheidsverschil was. Maar dat wilde die tokkie toch? Dat ze aan de kant ging? Wat er vervolgens bij het verkeerslicht gebeurt zeg ik niks over, dat is gewoon te gek voor woorden. | |
#ANONIEM | donderdag 31 oktober 2013 @ 00:06 |
Walgelijk figuur inderdaad. Het bizarre is ook: hij is er geen fluit mee opgeschoten. Zelfs al had hij volledig vrij baan gehad, dan nog had is stil gestaan bij t verkeerslicht. Goede zaak dat hij nu n strafblad heeft en flink wat euro's lichter is. Top! | |
vannelle | donderdag 31 oktober 2013 @ 00:10 |
Is hij gepakt dan? | |
NoBody122 | donderdag 31 oktober 2013 @ 00:14 |
Ja, staat er duidelijk bij in de omschrijving, op GS. | |
vannelle | donderdag 31 oktober 2013 @ 00:16 |
Oh, niet gelezen. Te veel gefocussed op het filmpje denk ik. | |
#ANONIEM | donderdag 31 oktober 2013 @ 00:20 |
In dat geval hoop ik dat jouw aandachtsverdeling in t verkeer beter gaat ![]() | |
vannelle | donderdag 31 oktober 2013 @ 00:22 |
LOL!! Zit wel goed hoor. ![]() | |
NoBody122 | donderdag 31 oktober 2013 @ 00:33 |
![]() | |
vannelle | donderdag 31 oktober 2013 @ 01:08 |
Zit een groot verschil tussen op tags letten of actief op het verkeer letten. ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 31 oktober 2013 @ 10:07 |
Klein notitie. Vanmorgen weer een Oma met rollator geconstateerd die langs de zijkant van de weg liep i.p.v. op het troitoir. ![]() Vervelende is dat je ze vanwege hun voorovergebogen gestalte in de vroege ochtend soms niet ziet... | |
Gwywen | donderdag 31 oktober 2013 @ 11:44 |
En oude mensen dragen ook altijd schutkleuren... | |
#ANONIEM | donderdag 31 oktober 2013 @ 12:46 |
Misschien is dat de natuur die zo plaats maakt voor jongere generaties ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 1 november 2013 @ 13:09 |
Nou..vaak is het iets donkers wat ze aan hebben. En als het al schemerig/druilerig weer is dan val je niet op met dit soort kledij. Daarnaast hebben we niets voor niets een stoep om op te LOPEN! ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 01-11-2013 13:09:34 ] | |
sandertjuh | vrijdag 1 november 2013 @ 14:59 |
Spitsstrook is een fenomeen wat door 95% van de mensen op de weg totaal niet snapt.. Ik neem de moeite niet eens meer om er links voorbij te gaan.. Kijk nog wel eens in m'n spiegel of ze daarna ook stiekem naar rechts gaan omdat misschien het lampje is gaan branden. Nee hoor lekker stug in het midden blijven rijden ![]() | |
Yreal | vrijdag 1 november 2013 @ 15:27 |
https://maps.google.nl/?l(...)bp=12,221.63,,0,5.15 Dit is inmiddels zo veranderd dat beide banen nu rechtdoor gaan. De rechterbaan loopt nu door in waar vroeger die baan rechts erbij kwam. Links loopt door in de oude rechterbaan. En dan verschijnen er 2 banen voor linksaf. En nog steeds zijn er mensen die dat niet doorhebben. Als je daar op de linkerbaan zit weet je gewoon dat er 60% kans is dat degene op de rechterbaan gewoon vrolijk rechtdoor rijdt. Levensgevaarlijk.... | |
Gwywen | vrijdag 1 november 2013 @ 17:34 |
Bij stug-midden-rijders schuif ik soms met opzet twee banen naar links op om hen in te halen, daarna vlak voor hen langs weer twee banen naar rechts, in de hoop dat het kwartje valt. Soms werkt het. ![]() | |
Sounddragon | vrijdag 1 november 2013 @ 17:43 |
Vooral buitenlanders (in zuid Limburg voornamelijk belgen en duitsers) snappen er geen kont van dat je dan ineens over die immers altijd heilige doorgetrokken streep mag om erop te gaan rijden, en ook al doet iedereen het, ze doen het lekker tóch niet ![]() Verder zijn veel koekblikkers gewoon van mening dat die spitsstrook er speciaal is voor vrachtverkeer, ook al rijdt dat er op dat moment niet.. beetje een falend concept imo, die spitsstrook; gewoon té onduidelijk voor hen die een minder groot begrijpertje hebben, en daardoor is het voor verkeer die hem wél wil gebruiken gewoon te irritant om elke keer die dimwits weer in te moeten halen op links. | |
Gwywen | vrijdag 1 november 2013 @ 17:47 |
Überhaupt begrijp ik het nut niet van een strook die alleen open is als het druk is. Waarom niet altijd die extra baan? En dan ook meteen nog maar 100 mogen rijden als die extra strook opengaat. | |
Pizza_Boom | vrijdag 1 november 2013 @ 17:47 |
In het donker werkt van een afstand naar een midden of linksplakker al seinen met groot licht trouwens wel opvallend vaak. Kansloos, want Duitsland kent dat principe ook: ![]() | |
Pizza_Boom | vrijdag 1 november 2013 @ 17:48 |
Omdat hogere verkeersdruk, dus meer herrie, dus minder snel = minder herrie. Denkt men, ofzo. Overigens, lagere snelheid betekent vaak wel meer capaciteit. Immers, de tussenafstand tussen auto's wordt korter. Daarentegen duurt het wel langer voor het stuk weer leeg is. Zeker nog nooit een spitsstrook met 80 gehad? ![]() | |
Sounddragon | vrijdag 1 november 2013 @ 17:59 |
Omdat die vaak bestaat uit de vluchtstrook, en het een gruwelijke bult geld kost om een weg permanent te verbreden. Bij calamiteiten wordt die strook dan ook gewoon weer dichtgegooid en is het weer een vluchtstrook, wel fijn, want dan kunnen hulpdiensten daar gebruik van maken om snel ter plaatse te zijn en de shit weer op te lossen.. zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen? ![]() Hmkay, dat wist ik niet, dit is voor het eerst dat ik een duitse spitsstrook zie ![]() | |
Anne | vrijdag 1 november 2013 @ 18:45 |
Er zullen ook een hoop Duitsers zijn die nog nooit een spitsstrook hebben gezien in Duitsland, want dat is pas voor het eerst geïntroduceerd in mei dit jaar. En dan ook nog ergens nabij Stuttgart, dus niet echt in de buurt van onze grenzen. Dus veel Duitsers weten wel degelijk niet hoe het werkt ![]() | |
exelletor | vrijdag 1 november 2013 @ 18:56 |
(minimaal) Half jaar terug was het al de nieuwe situatie, toch? Kan me niet eens de oude herinneren, maar kom daar ook amper... | |
Mr.Jorn. | vrijdag 1 november 2013 @ 22:47 |
Ik had laatst een discussie met mijn broers, over rechts blijven rijden tijdens het invoegen van een ander. We reden op de snelweg, een constante snelheid van rond de 115. Het was niet erg druk ofzo, en we reden langs een af/oprit. Terwijl we langs de oprit reden wilde er ook graag een auto invoegen, maar ik bleef stug rechts rijden (immers, die auto wil naar mijn strook toe). Mijn broers vonden dat ik prima eventjes naar links kon, maar ik vind dat de auto naar 'mijn' strook toe gaat. En daarbij, omdat ik niet bijzonder hard rijd, moet ik daarna moeite gaan doen om voor of achter die auto te gaan rijden omdat diegene misschien 3 kilometer per uur harder of zachter rijdt (en je daardoor dus naast elkaar komt te rijden). Hoe denken jullie hier over? | |
RealBizkit666 | vrijdag 1 november 2013 @ 22:49 |
Het is niet verplicht om naar links te gaan. Maar het is gewoon netjes om plaats te maken voor een ander. Het maakt het leven voor de ander net even makkelijker en zelf vind je het ook wel fijn als iemand plaats maakt voor je. Geven en nemen. | |
#ANONIEM | vrijdag 1 november 2013 @ 23:01 |
Ik snap jouw houding eerlijk gezegd ook niet zo goed. Dit klinkt een beetje als het bewaken van je territorium. Dit is mijn strook en die van mij alleen en daar mag niemand op komen! Grrrrrr! ![]() Waarom niet even naar links gaan als het kan? Kleine moeite toch? Scheelt een hoop irritatie en gedoe. Is een beetje hetzelfde als een keer een deur openhouden voor iemand of voor laten gaan bij de kassa als iemand maar 1 artikel heeft om af te rekenen. Het hoeft niet, maar het wordt wel enorm gewaardeerd en is een kleine moeite. ![]() | |
Gwywen | vrijdag 1 november 2013 @ 23:16 |
Ik vind het altijd een beetje dubbel. Als er ruimte is, wil ik best opzij gaan. Ik doe dat dan ook vaker wel dan niet. Maar als er weinig ruimte is, omdat het druk is of zo, of omdat ik zelf word ingehaald, moet de invoeger maar gewoon wat beter zijn best doen, goed in z'n spiegels kijken enzovoorts en beter anticiperen. Ook moet het invoegende verkeer zijn snelheid aanpassen aan het overige verkeer dat er al rijdt. Daar is die invoegstrook namelijk voor bedoeld. Soms komen ze gewoon (aan het begin van de invoegstrook ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 1 november 2013 @ 23:20 |
Daar sla je de spijker wel op z'n kop. Het moet kunnen en t is idd een stukje beleefdheid wat je iemand kan geven. Het moet echter niet ten koste gaan van jou, das dan weer de omgekeerde wereld en de ander moet er ook niet zomaar vanuit gaan, das krom. Het is een soort van cadeautje. Het is leuk als je het krijgt, maar je gaat er niet op vragen of op rekenen. | |
#ANONIEM | zaterdag 2 november 2013 @ 07:18 |
Vannacht? heeft iemand de oprit van zijn buurman geblokkeerd door zijn eigen auto ervoor te zetten waardoor vanmorgen de buurman al tierend aanbelde bij de andere buurman om hem te zeggen dat hij om zijn wagen moest weghalen. Je begrijpt dat dit, gezien de serene ruste in de straat, voor iedereen was te horen was inclusief zij die langs reden. ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 02-11-2013 07:19:27 ] | |
#ANONIEM | zaterdag 2 november 2013 @ 08:58 |
Is ook niet echt netjes. | |
Light | zaterdag 2 november 2013 @ 09:39 |
Daarnaast is het ook gewoon verboden. | |
Sounddragon | zaterdag 2 november 2013 @ 10:39 |
Ik moet regelmatig dik in de ankers omdat één of andere klootviool naar links komt om een ander in te laten voegen, dat is dus hinder veroorzaken, en daar kun je gewoon een prent voor krijgen als het geconstateerd wordt. Je blijft op je eigen rijstrook, en degene die in wil voegen zoekt zich maar plaats en een manier, want meestal is er ruimte zat, en is het gewoon een stomme gewoonte om hem maar naar links te pleuren, waardoor iedereen er maar op rekent dat je het doet. Voor een vrachtwagen OK, maar een luxewagen die hem niet ingevoegd krijgt op 600 meter invoegstrook mag wmb gewoon nog eens een paar lesjes gaan pakken.:W | |
RealBizkit666 | zaterdag 2 november 2013 @ 10:51 |
Het ging hier over een lege weg, dus waarom je deze frustratie naar boven moet halen snap ik niet... Of had ik echt moeten gaan uitleggen dat je het in een andere situatie anders moet aanpakken? Als er geen plaats is om naar links te gaan dan doe je dat uiteraard niet. En nee, ook niet vertragen om het de invoeger makkelijker te maken... | |
Sounddragon | zaterdag 2 november 2013 @ 11:00 |
Op een lege weg is er dus op jouw stukkie na, laten we zegen 10 meter inclusief krappe ruimte voor en achter, nog 'maar' 590 meter ruimte voor die prutser om in te voegen. Dattie het effe lekker zelf uitvlooit ![]() In de user manual van zijn auto staat wel omschreven waar dat meest rechtse pedaal voor dient; dat 'ie dat effe lekker doorleest. ![]() Druk of niet druk is helemaal niet ter zake. Ik ga alleen naar links als ik op de rechterstrook dik boven de max rijd, want daar kan- en hoeft een ander dus geen rekening mee (te) houden. [ Bericht 3% gewijzigd door Sounddragon op 02-11-2013 11:05:07 ] | |
daNpy | zaterdag 2 november 2013 @ 11:00 |
Het probleem waar SoundDragon op doelt is dat invoegend verkeer er tegenwoordig vanuit gaat dat mensen wel voor ze opschuiven. Dus ook als het niet kan ("ik heb mijn richting aanwijzer aan, dus ze moeten mij ertussen laten") | |
#ANONIEM | zaterdag 2 november 2013 @ 11:02 |
Je snapt het inderdaad niet helemaal. Lees dit: En dit: Dit: En bovenal dit eens: Want ook deze reactie: Getuigt niet echt van goed inzicht en inlevingsvermogen. Hier ben ik het echter wel mee eens, maar dat kwam al naar voren in een eerdere post van mij. | |
Luco | zaterdag 2 november 2013 @ 11:06 |
De linkerstrook was helemaal leeg in dit geval. | |
Sounddragon | zaterdag 2 november 2013 @ 11:14 |
Ik snap het prima, maar het is gewoon in geen enkel geval (op vrachtverkeer na) de bedoeling dat men op de doorgaande rijbaan rekening moet houden met mensen die invoegen. Dat je zorgt dat er wat ruimte is in sommige gevallen (rechterrijstrook helemaal vol); tuurlijk, maar ervoor naar links gaan? neh.. is echt een prent waard wegens hinderen van het overige verkeer. Jah, en jij rijdt dezelfde snelheid als de rest van het verkeer, en dus ga je naar links, en is je snelheid dus niet zodanig dat je de rest gaat inhalen. Vervolgens blijft die knurft netjes naast je op jouw plekkie rijden, en word jij verplicht om gas te gaan geven om in te gaan halen, dat is ook een vorm van overlast. In andere gevallen duikt hij vervolgens achter je op je bumper om jou op te jagen, terwijl je net heel coulant ruimte voor hém hebt gemaakt, óf hij stampt op het gas en duwt hem vóór jou nog effe naar links als dank.. In alle gevallen een kutsituatie die je zelf veroorzaakt, en dat is nog buiten wat er voor de rest aan verkeer om je heen rijdt. Een voertuig wat wil invoegen heeft lang en breed de tijd om uit te vogelen hoe hij dat goed, vlot en veilig kan doen. Met een lege linkerrijstrook kan het nooit zo druk zijn dat dat onmogelijk is. Linksom, rechtsom, hij/zij moet het gewoon zelf lekker uitvlooien. | |
daNpy | zaterdag 2 november 2013 @ 11:17 |
En daar zit hem nou net de kneep. Doordat er mensen "vriendelijk" willen doen door iemand voor te laten, terwijl de regels anders duiden, "leer" je mensen dat fout gedrag dus goed is. De volgende keer(en) gaan ze er dus ook vanuit dat men wel plaats voor ze maakt. Ze moeten er immers tussen, toch? Hetzelfde geld voor fietsers/voetgangers en ander verkeer voorlaten als het niet hoeft (mag). Erg vriendelijk, maar iemand die erachter zit verwacht dit niet. Die gaat er vanuit dat men zich aan de regels houd. Vaak ga je dit soort dingen echt beseffen als je motor rijdt. Want het is o-zo aardig dat die auto stopt om iemand voor te laten. Maar dan moet jij ook stoppen. En degene achter je, stopt die ook? Of rijdt die je van je fiets af? Gewoon invoegen zoals het hoort, als je voor of achter me wil rijden kien je dat vantevoren maar uit. Dat moet en doe ik ook, ik ga niet een plek uitzoeken waar iemand rijdt. Want dat kan helemaal niet. | |
#ANONIEM | zaterdag 2 november 2013 @ 11:29 |
Zo, anders haal je even alle doemscenario's in één keer uit de kast. Nog steeds snap je de situatie niet helemaal. Het naar links gaan is een vriendelijk gebaar die je kan maken, mits hiervoor ruimte is. Het hoeft dus niet. Blijft die daarna naast je rijden, boeiend, dan haal je hem in en ga je weer naar rechts daarna, probleem opgelost, zit je ook niet achter m (wat alleen maar prettiger rijdt. Jij ziet alles gelijk als overlast en volgens mij val je dan ook in de categorie van bestuurders die alle verdraagzaamheid thuis laten zodra ze in de auto stappen ![]() Ik laat mensen geregeld voor wanneer dit kan en heb nog nooit te maken gehad met de situaties zoals jij die beschrijft. Simpelweg omdat ik het verkeer goed in mij opneem en goed beoordeel of het kan ja of nee. Als je verkeersinzicht goed is, heeft niemand er last van. Natuurlijk ziet niet iedereen altijd alles, maar een keertje iemand voor laten wanneer dit kan resulteert echt niet gelijk in een verkeersinfarct. Wanneer het voor laten niet kan, of de persoon dit niet toe laat, dan moet je idd gewoon invoegen zoals het in de boeken beschreven staat. Zoals ik al eerder zei...
| |
Sounddragon | zaterdag 2 november 2013 @ 11:37 |
Verkeersregels en - deelname zijn niet gebaseerd op vriendelijkheid, regels zijn regels, die leert iedereen tijdens rijlessen. Zoals daNpy al aangeeft; vriendelijkheid veroorzaakt onduidelijkheid en leidt op termijn tot een soort van 'gewoonterecht' en daar wordt het allemaal niet beter van. | |
RealBizkit666 | zaterdag 2 november 2013 @ 11:39 |
Er wordt zoveel gedoogd. Jij als motorrijder zou dat juist moeten weten... Want ik weet zeker dat jij met die 2-wieler gewoon lekker vooraan bij het verkeerslicht gaat staan. En als je ze echt zo hoog hebt zitten, snap ik niet dat je überhaupt het erover hebt dat je te hard rijdt. | |
Sounddragon | zaterdag 2 november 2013 @ 11:42 |
Wat wordt er allemaal gedoogd vwb motorrijden dan? (ik heb een donkerbruin vermoeden waar je op doelt, en ik zou effe goed googelen voor je daar antwoord op geeft), en ik rijd idd standaard 20 km te hard, omdat ik meestal tussen 06.00 en 07.00 en andere incourante tijden op bijna lege snelwegen in het oosten des lands rijd. | |
RealBizkit666 | zaterdag 2 november 2013 @ 11:50 |
Het is mooi dat je zegt dat het op een lege weg is. Waarom zou je op een lege weg dan niet gewoon even plaats mogen maken voor iemand die invoegt? ![]() http://blog.allsecur.nl/v(...)e-file-door-mag-dat/ | |
Me_Wesley | zaterdag 2 november 2013 @ 11:52 |
Nouja, wat niet is verboden lijkt me toegestaan. | |
RealBizkit666 | zaterdag 2 november 2013 @ 11:54 |
Regels zijn regels. Een gedragscode zijn geen regels, simple as shit. | |
Sounddragon | zaterdag 2 november 2013 @ 11:54 |
Het is niet verboden, en dus toegestaan. Toen het officieel nog verboden was (ergens halverwege de jaren 90) werd het gedoogd, toen dus het verbod om met meer dan één voertuig gebruik te maken van dezelfde rijstrook werd opgeheven was er geen verbod meer, en was dus ook het gedoogverhaal verleden tijd... jonguh, die discussie is al zo oud als de weg naar methusalem. Ken de wet.. | |
daNpy | zaterdag 2 november 2013 @ 11:57 |
Vooraan gaan staan bij het stoplicht heeft een belangrijkere reden dan sneller weg kunnen zijn ![]() | |
Anne | zaterdag 2 november 2013 @ 11:58 |
Eigenlijk is deze gehele discussie totaal overbodig (en om eerlijk te zijn gaat ie inmiddels ook alweer nergens over), want wat is ongeveer het eerste wat je leert als je tijdens je rijles voor het eerst de snelweg opgaat? Kijken, kijken, kijken, kijken en kijken. Je hebt de plek van invoegen al bepaald voordat je überhaupt kan/mag invoegen en heb je dat niet, dan heb je alsnog ruim de tijd óp de invoegstrook om dat alsnog te doen. En die plek kan dus ammenooit geen plek zijn waar een auto of vrachtwagen rijdt, want dan heb je dus blijkbaar niet goed gekeken en ingeschat. | |
daNpy | zaterdag 2 november 2013 @ 11:58 |
Dit x10000. | |
RealBizkit666 | zaterdag 2 november 2013 @ 11:59 |
Ik heb als eerste geleerd dat ik snelheid moest maken, maar dat terzijde. ![]() | |
Sounddragon | zaterdag 2 november 2013 @ 11:59 |
En is om diezelfde reden gewoon toegestaan, mits je om daar te komen geen gebruik maakt van een voorsorteervak voor een andere richting. Dus bij 2 rijstroken voor rechtdoor en voldoende ruimte tussen de auto's, is er geen juut die je ervoor op kan schrijven ![]() | |
Anne | zaterdag 2 november 2013 @ 11:59 |
Ik zei ongeveer het eerste ![]() | |
RealBizkit666 | zaterdag 2 november 2013 @ 12:00 |
Mwoah. Per 1-1-2013 mag je niet meer inhalen als die auto op een sorteervak voor af te slaan staat. ![]() Alleen bij het verkeerslicht voor rechtdoor mag het nog. ![]() | |
daNpy | zaterdag 2 november 2013 @ 12:00 |
Eerst snelheid maken, dan kijken? Rare instructeur heb jij gehad ![]() Inderdaad zijn mensen die met een moderne auto met 70kmh gaan invoegen ook vreselijk irritant en juist voor die mongolen mag het overige verkeer onnodig een baan opschuiven. | |
RealBizkit666 | zaterdag 2 november 2013 @ 12:01 |
Je kunt niet bij alle invoegstroken zien wat er op de snelweg gebeurd uiteraard. ![]() | |
Anne | zaterdag 2 november 2013 @ 12:03 |
Gisteren had ik trouwens een mooi voorbeeldje. Twee auto's die wilden invoegen en dus op de invoegstrook naast mij reden. Ze hadden hun knippers al aan om links in te voegen en zoals ik het zag hadden ze verwacht dat ik aan de kant ging (de voorste auto kwam ook al een stukje naar links), maar wat ze niet hebben gezien is dat er een (kleine) auto naast mij reed, met exact dezelfde snelheid. Ik ga niet voor ze remmen en ik ga ook geen gas voor ze geven; zij hebben niet goed gekeken en niet goed ingeschat. Dat is niet mijn probleem. En als ze mij hadden geraakt door gewoon in te voegen, had ik mijn auto weer op hun kosten opnieuw kunnen laten overspuiten. | |
Me_Wesley | zaterdag 2 november 2013 @ 12:05 |
Regels zijn regels, en dit is niet door een regel verboden, en dus toegestaan. | |
#ANONIEM | zaterdag 2 november 2013 @ 12:05 |
Dat is inderdaad verkeerd van hun, zoals ik al een paar keer heb aangehaald. Je mag er nooit van uit gaan dat iemand opzij gaat voor je. Het is prettig als iemand ruimte maakt voor je, maar je mag er inderdaad nooit vanuit gaan. | |
#ANONIEM | zaterdag 2 november 2013 @ 12:06 |
Dat wordt het vanzelf als ze naar links blijven gaan. Dat is nu eenmaal onderdeel van verkeersdeelname: omgaan met elkaars fouten. | |
Anne | zaterdag 2 november 2013 @ 12:07 |
Het gaat om het stukje "verwacht" ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 2 november 2013 @ 12:08 |
En dat is dus inderdaad fout. He,verdraaid, zijn we het allang eens met elkaar zonder het te weten ![]() | |
eP2e | zaterdag 2 november 2013 @ 12:08 |
Anno 2013 niet meer, alleen IK IK IK IK is nog van toepassing. | |
Anne | zaterdag 2 november 2013 @ 12:09 |
Nou, fijn ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 2 november 2013 @ 12:09 |
Uhhuh, ik heb er al 1: Erg jammer dat inderdaad. ![]() | |
RealBizkit666 | zaterdag 2 november 2013 @ 12:10 |
Het kost alleen weer zoveel tijd en moeite om alles te laten regelen en laten herstellen. De regel is, is dat doubleren verboden is. In de gedragscode wordt voor motorrijders een uitzondering gemaakt. Moet de motorrijder zich wel ook aan de code houden die daarin staat. Dus toegestaan is het volgens de wettelijke regels niet. Er is gewoon een gigantisch verschil tussen de daadwerkelijke wettelijke bepalingen, en alle gedragscodes eromheen. Die van de motorrijders zijn netjes in een document opgenomen, de gedragscode om bijvoorbeeld je knippertje naar links aan te doen op de rotonde of om plaats te maken voor iemand die invoegt helaas niet. Maar ook dat is gewoon toegestaan en dus niet verboden. | |
#ANONIEM | zaterdag 2 november 2013 @ 12:11 |
Nogmaals, uit je eigen bron: Niet verboden = toegestaan. | |
RealBizkit666 | zaterdag 2 november 2013 @ 12:12 |
Maar geen wettelijke regel. | |
Me_Wesley | zaterdag 2 november 2013 @ 12:13 |
Welke wet verbied doubleren ![]() | |
Anne | zaterdag 2 november 2013 @ 12:13 |
Is er een irritatie vanuit iemand wat betreft dat tussen de file door rijden door motorrijders? Want anders is het eigenlijk offtopic en ik wil 't bij deze afkappen. | |
RealBizkit666 | zaterdag 2 november 2013 @ 12:13 |
Ja. Die zijn sneller thuis. ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 2 november 2013 @ 12:13 |
Sinds wanneer moet alles wat is toegestaan zijn vastgelegd in de wet? Zou mooie wetboeken opleveren! [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-11-2013 12:14:24 ] | |
Anne | zaterdag 2 november 2013 @ 12:14 |
![]() | |
Sounddragon | zaterdag 2 november 2013 @ 12:17 |
Jij hebt echt een bord voor je harses formaatje provincie Utrecht, ik ga hiermee stoppen, want mijn Hilti is kapoet ![]() In ons land werkt het omgekeerd; wat niet verboden is in de wet, is dus toegestaan.
| |
RealBizkit666 | zaterdag 2 november 2013 @ 12:18 |
Als het puntje bij paaltje komt zou het moeten. Anders is het altijd naar beoordeling van de rechter als het er niet precies in staat. Vandaar ook de gedragscode, zodat het voor juristen, rechters en dergelijke eenvoudiger is om een uitspraak te doen. Maar bij de minste of geringste afwijking van die code moet een rechter op basis van feiten bepalen of er daadwerkelijk rechtmatig gehandeld is. ![]() | |
Me_Wesley | zaterdag 2 november 2013 @ 12:22 |
Waarom moet er een uitspraak komen over een gedraging die niet verboden is? Dus als jij binnen 3 seconden optrekt naar 50 bij een stoplicht dan moet dat getoetst worden door een rechter ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 2 november 2013 @ 12:23 |
Wel als je daardoor achterop je voorganger klapt ![]() | |
RealBizkit666 | zaterdag 2 november 2013 @ 12:24 |
In die gedraging staat dat het met een bepaalde snelheid moet gebeuren dat tussen de file door. Als er een ongeluk komt (door rijstrookwisseling) en de snelheid staat niet vast, dan moet de rechter uitsluiting geven. Dat wilde ik daarmee aangeven. Was de snelheid te hoog, dan is de motorrijder fout, is de snelheid lager dan is de automobilist fout. ![]() | |
Me_Wesley | zaterdag 2 november 2013 @ 12:25 |
Ja, maar dat heeft te maken met het feit dat je afstand moet houden. Te weinig afstand houden is wettelijk verboden. | |
#ANONIEM | zaterdag 2 november 2013 @ 12:27 |
Helemaal waar, maar ik was ook niet helemaal serieus (dat betekend die smiley erachter ![]() |