abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 18:05:41 #1
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132329656
VN onderzoekt Zwarte Piet

et Nederlandse Sinterklaasfeest is momenteel onderwerp van een onderzoek van de Verenigde Naties. Een mensenrechtencommissie probeert uit te zoeken of Zwarte Piet een 'racistisch stereotype' is. Dat schrijft NRC.

Het onderzoek werd gestart nadat vier mensenrechtenrapporteurs van de VN informatie hadden ontvangen over Zwarte Piet. Volgens die informatie is Zwarte Piet 'in de kern racistisch'. De rapporteurs stuurden als reactie op de informatie begin dit jaar een brief aan Nederland waarin gesteld dat het Sinterklaasfeest niet opgenomen kan worden op de UNESCO-lijst voor immaterieel erfgoed zolang betrokken gemeenschappen er hun goedkeuring niet aan hebben gegeven.

Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden. De VN zal deze 'betrokken groepen' horen over de kwestie Zwarte Piet. De verwachting is dat deze groepen sterk afwijzend tegenover Zwarte Piet staan en mogelijk zelfs een financiële genoegdoening zullen eisen wegens geleden immateriële schade.

De discussie over Zwarte Piet is sinds enige jaren een jaarlijks terugkerend ritueel geworden, maar dit jaar woedt de discussie feller dan ooit. Gisteren lieten Sinterklaasorganisaties al weten zich in januari te gaan beraden op het toekomstige uiterlijk van Zwarte Piet. Dat leidde tot een paar positieve reacties, maar ook tot verbijstering en zelfs woede.

VN onderzoekt Zwarte Piet

Uit het rapport:
..the Dutch celebration of Black Pete, also known as 'Swarte Piet', which precedes and accompanies the celebration of Santa Claus.

Uit NRC:
quote:
Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden.
'Een van hen [de VN-rapporteurs], de Jamaicaanse hoogleraar Verene Shephard, gaat eerst naar Suriname om met de commissie voor herstelbetalingen te spreken. Financiële genoegdoening voor de slavernij moet in de discussie worden betrokken, zegt zij telefonisch.'

quote:
Staat de intocht van Sinterklaas op de tocht?
De bezwaarschriftencommissie van de gemeente Amsterdam buigt zich over twee weken tijdens een openbare hoorzitting over ruim twintig bezwaren die zijn binnengekomen tegen het afgeven van een vergunning voor het evenement op 17 november. De kritiek richt zich op de aanwezigheid van Zwarte Piet.

Dit meldt Het Parool vandaag. Het is de eerste keer dat bezwaar wordt gemaakt tegen de intocht. Initiatiefnemer van de actie is kunstenaar en activist Quinsy Gario, die al enkele jaren ageert tegen de zwarte knecht. Hij noemt de aanwezigheid van Zwarte Piet beledigend en discriminerend, maar ook op gespannen voet met de nota Buitenevenementen, die voorschrijftt dat evenementen moeten bijdragen aan het innovatieve en creatieve imago Amsterdam.

Namens de organisatie toont Martine Willekens begrip voor de bezwaren. 'Het onderwerp staat ook bij ons op de agenda en wij staan open voor de dialoog. Het is ons streven een leuk, veilig en vrolijk kinderfeest te organiseren voor alle Amsterdammers. Dat wil niet zeggen dat het altijd op deze manier moet blijven gebeuren. Maar wij zijn niet de eigenaar van een nationale traditie.'

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)id-Zwarte-Piet.dhtml

hoppa!

that's right :Y
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 18:06:12 #2
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132329677
Aangezien mijn quote inmiddels wel heel lang in de wachtrij stond:
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 18:00 schreef Poepje-miauw het volgende:
Is het niet kinderachtig dat wij 'volwassenen' zoveel comotie maken over een kinderfeest??? En dan heb ik het over beide partijen, voorstanders, tegenstanders noem maar op.
Waarom niet eens om de tafel, en een volwassen discussie voeren, mensen kom op!! :{
Dat is ook de invulling die Eberhard van der Laan eraan wil geven. Verstandig besluit m.i.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 18:06:21 #3
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_132329684
Gewoon oplazeren met die racistische meuk. Het is door dit soort shit dat we politieke partijen als de PVV hebben
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 18:07:31 #4
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132329711
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 18:00 schreef Igen het volgende:

[..]

Zwarte Piet is al geëvolueerd, hij is allang niet meer dezelfde figuur als vroeger.

Evolutie betekent niet per se dat de huidskleur lichter wordt ofzo.
Nee, eerder groener denk ik ;) Dat de figuur Zwarte Piet al aan verandering onderhevig is geweest versterkt alleen maar mijn vermoeden dat hij nog wel even door kan evolueren.
--
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 18:08:36 #5
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_132329741
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 18:06 schreef hugecooll het volgende:
Gewoon oplazeren met die racistische meuk. Het is door dit soort shit dat we politieke partijen als de PVV hebben
Een partij die je het wel HEEL makkelijk maakt door te gaan zitten sleutelen aan zo'n geliefde traditie als zwarte Piet. :')
pi_132329764
Maar begrijp ik het goed dat Suriname geld wil zien voor Zwarte Piet? Is het een copyright issue ofzo?
pi_132329777
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 18:07 schreef Ryon het volgende:

[..]

Nee, eerder groener denk ik ;) Dat de figuur Zwarte Piet al aan verandering onderhevig is geweest versterkt alleen maar mijn vermoeden dat hij nog wel even door kan evolueren.
Nog maar een keer dan: wat vind je van de naam Piet? Daar kunnen ook Nederlanders met die naam aanstoot aan nemen.
pi_132329779
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 18:08 schreef beantherio het volgende:

[..]

Een partij die je het wel HEEL makkelijk maakt door te gaan zitten sleutelen aan zo'n geliefde traditie als zwarte Piet. :')
Kan iedereen weer gaan roepen dat PVVers onderbuikgevoelens hebben.
pi_132329783
quote:
Als je mede door dit soort figuren PVV gaat stemmen ben je wellicht nog kortzichtiger dan meneer Gario zelf.
pi_132329819
quote:

[..]

Waarom zou het door moeten evolueren?

En als dat dan toch gebeurt wat klagen die anti-zwarte pieten mensen dan?
  Overall beste user 2022 zaterdag 19 oktober 2013 @ 18:10:54 #11
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_132329820
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 17:58 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat kan ook allemaal en vervolgens kan je per situatie bekijken of het inderdaad wel of niet kwetsend is, en als ik heel eerlijk ben denk ik dat alleen de figuur Zwarte Piet als kwetsend uit de bus komt. Zo simpel is dat.
Nee hoor, bovendien: als het kwetsend is, is er dan relevant hoeveel mensen gekwetst worden? Mag je een redelijk grote minderheid (surinamers/antillianen) niet kwetsen en een hele kleine minderheid of een enkeling wèl?

quote:
[..]

Het is een relikwie uit een verleden waarin de maatschappelijke verhoudingen en opvattingen anders waren. Niet meer en niet minder. Wij leven nu in andere tijden en de vraag is of een dergelijk relikwie anno 2013 nog in stand gehouden moet worden. Ik denk van niet en ik denk dat de figuur Zwarte Piet ook de komende jaren zal 'evolueren' en een andere invulling zal krijgen.
Dat figuur van vroeger is al niet in stand gehouden, die is totaal anders dan vroeger. Op zijn kleding en huidskleur na. Dus tenzij je zelf de invulling geeft dat zwart slecht is, is er geen groot probleem.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 18:11:01 #12
179075 hugecooll
pi_132329827
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 18:09 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Als je mede door dit soort figuren PVV gaat stemmen ben je wellicht nog kortzichtiger dan meneer Gario zelf.
wrm, daardoor kijk je neer op onze donkere medemens tog
  Moderator zaterdag 19 oktober 2013 @ 18:11:15 #13
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132329833
quote:
wheeeeeehehehehehehehehehehe _O-

rly???
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_132329855
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 18:10 schreef Ulx het volgende:

[..]

Nee hoor, bovendien: als het kwetsend is, is er dan relevant hoeveel mensen gekwetst worden? Mag je een redelijk grote minderheid (surinamers/antillianen) niet kwetsen en een hele kleine minderheid of een enkeling wèl?

[..]

Dat figuur van vroeger is al niet in stand gehouden, die is totaal anders dan vroeger. Op zijn kleding en huidskleur na. Dus tenzij je zelf de invulling geeft dat zwart slecht is, is er geen groot probleem.
Ik vind Hello Kitty kwetsend, mag dat nu ook verboden worden?
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 18:15:51 #15
179075 hugecooll
pi_132329941
quote:

[..]

Ja, dat maakt uit
  Moderator zaterdag 19 oktober 2013 @ 18:16:34 #16
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132329956
zwarte piet is toch niet kwetsend???

hoe kan dat nou?
pi_132329957
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 18:15 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Ja, dat maakt uit
Vertel? Hoeveel mensen moet je op de been krijgen? 5? 10 ?
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 18:16:49 #18
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132329964
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 18:09 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Nog maar een keer dan: wat vind je van de naam Piet? Daar kunnen ook Nederlanders met die naam aanstoot aan nemen.
Dat kan en het staat je vrij als Nederlander om daar over te klagen. Ik denk alleen niet dat de naam het element is dat op de meeste weerstand stuit ;)
quote:

[..]

Er zijn diverse criteria te bedenken wanneer welke uiting voor wie kwetsend is. De voorbeelden die jij aandraagt vind ik persoonlijk niet heel erg overtuigend en ik denk dat jij ook weinig tot geen mensen gaat vinden die zich daar wel in kunnen vinden.

quote:
Zoals ik al zei: ik denk dat de figuur Zwarte Piet nog wel een hele andere invulling krijgt. Als het allemaal geen probleem (voor de voorstanders) dat de Piet zwart is, dan hoeft het ook geen probleem te zijn als deze groen is.
--
pi_132329991
quote:

[..]

Waarom moet de huidskleur evolueren?

Volgens dat onderzoek van de Gemeente Amsterdam schrijven kinderen en ook volwassenen aan Zwarte Piet doorgaans positieve eigenschappen toe en associëren ze Zwarte Piet niet met negers. Ik zou niet weten wat je nog meer kan willen, behalve als je heel veel interesse in huidskleuren hebt.
  Moderator zaterdag 19 oktober 2013 @ 18:18:02 #20
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132329998
groene piet ziet er gewoon niet uit en ongeschminkte piet is te herkenbaar
  Overall beste user 2022 zaterdag 19 oktober 2013 @ 18:18:21 #21
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_132330005
quote:
6s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 18:12 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik vind Hello Kitty kwetsend, mag dat nu ook verboden worden?
Waarom niet?

Maar wat als jij je stamboom uitpluist en het blijkt dat de katholieken onder Alva in de tachtigjarige oorlog je familie systematisch hebben vervolgd. Gevangengezet. Gemarteld. Op de brandstapel gezet.
Mag je dan iets als als een katholieke processie als de Stille Omgang gaan stoppen?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_132330018
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 18:16 schreef Ryon het volgende:

[..]

Als het allemaal geen probleem (voor de voorstanders) dat de Piet zwart is, dan hoeft het ook geen probleem te zijn als deze groen is.
Kinderen gaan dan vragen waarom Piet groen is, en daar is dan geen antwoord op.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 18:19:15 #23
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_132330023
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 18:18 schreef sp3c het volgende:
groene piet ziet er gewoon niet uit en ongeschminkte piet is te herkenbaar
Tegen een groene Piet heb ik geen bezwaar. Die kunnen we dan "Politiek correcte Piet" noemen. ;)
pi_132330038
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 18:19 schreef Igen het volgende:

[..]

Kinderen gaan dan vragen waarom Piet groen is, en daar is dan geen antwoord op.
Kom kom, we konden ook verzinnen dat ie zwart is door de schoorsteen.
  Moderator zaterdag 19 oktober 2013 @ 18:20:00 #25
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132330039
het is gewoon lelijk net als politiek correctisme
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')