'Een van hen [de VN-rapporteurs], de Jamaicaanse hoogleraar Verene Shephard, gaat eerst naar Suriname om met de commissie voor herstelbetalingen te spreken. Financiële genoegdoening voor de slavernij moet in de discussie worden betrokken, zegt zij telefonisch.'quote:Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden.
quote:Staat de intocht van Sinterklaas op de tocht?
De bezwaarschriftencommissie van de gemeente Amsterdam buigt zich over twee weken tijdens een openbare hoorzitting over ruim twintig bezwaren die zijn binnengekomen tegen het afgeven van een vergunning voor het evenement op 17 november. De kritiek richt zich op de aanwezigheid van Zwarte Piet.
Dit meldt Het Parool vandaag. Het is de eerste keer dat bezwaar wordt gemaakt tegen de intocht. Initiatiefnemer van de actie is kunstenaar en activist Quinsy Gario, die al enkele jaren ageert tegen de zwarte knecht. Hij noemt de aanwezigheid van Zwarte Piet beledigend en discriminerend, maar ook op gespannen voet met de nota Buitenevenementen, die voorschrijftt dat evenementen moeten bijdragen aan het innovatieve en creatieve imago Amsterdam.
Namens de organisatie toont Martine Willekens begrip voor de bezwaren. 'Het onderwerp staat ook bij ons op de agenda en wij staan open voor de dialoog. Het is ons streven een leuk, veilig en vrolijk kinderfeest te organiseren voor alle Amsterdammers. Dat wil niet zeggen dat het altijd op deze manier moet blijven gebeuren. Maar wij zijn niet de eigenaar van een nationale traditie.'
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)id-Zwarte-Piet.dhtml
hoppa!
that's right
Dat is ook de invulling die Eberhard van der Laan eraan wil geven. Verstandig besluit m.i.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:00 schreef Poepje-miauw het volgende:
Is het niet kinderachtig dat wij 'volwassenen' zoveel comotie maken over een kinderfeest??? En dan heb ik het over beide partijen, voorstanders, tegenstanders noem maar op.
Waarom niet eens om de tafel, en een volwassen discussie voeren, mensen kom op!!
Nee, eerder groener denk ikquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:00 schreef Igen het volgende:
[..]
Zwarte Piet is al geëvolueerd, hij is allang niet meer dezelfde figuur als vroeger.
Evolutie betekent niet per se dat de huidskleur lichter wordt ofzo.
Een partij die je het wel HEEL makkelijk maakt door te gaan zitten sleutelen aan zo'n geliefde traditie als zwarte Piet.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:06 schreef hugecooll het volgende:
Gewoon oplazeren met die racistische meuk. Het is door dit soort shit dat we politieke partijen als de PVV hebben
Nog maar een keer dan: wat vind je van de naam Piet? Daar kunnen ook Nederlanders met die naam aanstoot aan nemen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:07 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nee, eerder groener denk ikDat de figuur Zwarte Piet al aan verandering onderhevig is geweest versterkt alleen maar mijn vermoeden dat hij nog wel even door kan evolueren.
Kan iedereen weer gaan roepen dat PVVers onderbuikgevoelens hebben.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:08 schreef beantherio het volgende:
[..]
Een partij die je het wel HEEL makkelijk maakt door te gaan zitten sleutelen aan zo'n geliefde traditie als zwarte Piet.
Als je mede door dit soort figuren PVV gaat stemmen ben je wellicht nog kortzichtiger dan meneer Gario zelf.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:06 schreef hugecooll het volgende:
Gewoon oplazeren met die racistische meuk. Het is door dit soort shit dat we politieke partijen als de PVV hebben
Waarom zou het door moeten evolueren?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:07 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nee, eerder groener denk ikDat de figuur Zwarte Piet al aan verandering onderhevig is geweest versterkt alleen maar mijn vermoeden dat hij nog wel even door kan evolueren.
Nee hoor, bovendien: als het kwetsend is, is er dan relevant hoeveel mensen gekwetst worden? Mag je een redelijk grote minderheid (surinamers/antillianen) niet kwetsen en een hele kleine minderheid of een enkeling wèl?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:58 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat kan ook allemaal en vervolgens kan je per situatie bekijken of het inderdaad wel of niet kwetsend is, en als ik heel eerlijk ben denk ik dat alleen de figuur Zwarte Piet als kwetsend uit de bus komt. Zo simpel is dat.
Dat figuur van vroeger is al niet in stand gehouden, die is totaal anders dan vroeger. Op zijn kleding en huidskleur na. Dus tenzij je zelf de invulling geeft dat zwart slecht is, is er geen groot probleem.quote:[..]
Het is een relikwie uit een verleden waarin de maatschappelijke verhoudingen en opvattingen anders waren. Niet meer en niet minder. Wij leven nu in andere tijden en de vraag is of een dergelijk relikwie anno 2013 nog in stand gehouden moet worden. Ik denk van niet en ik denk dat de figuur Zwarte Piet ook de komende jaren zal 'evolueren' en een andere invulling zal krijgen.
wrm, daardoor kijk je neer op onze donkere medemens togquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:09 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Als je mede door dit soort figuren PVV gaat stemmen ben je wellicht nog kortzichtiger dan meneer Gario zelf.
wheeeeeehehehehehehehehehehequote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:06 schreef hugecooll het volgende:
Ik vind Hello Kitty kwetsend, mag dat nu ook verboden worden?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:10 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nee hoor, bovendien: als het kwetsend is, is er dan relevant hoeveel mensen gekwetst worden? Mag je een redelijk grote minderheid (surinamers/antillianen) niet kwetsen en een hele kleine minderheid of een enkeling wèl?
[..]
Dat figuur van vroeger is al niet in stand gehouden, die is totaal anders dan vroeger. Op zijn kleding en huidskleur na. Dus tenzij je zelf de invulling geeft dat zwart slecht is, is er geen groot probleem.
Ja, dat maakt uitquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:10 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nee hoor, bovendien: als het kwetsend is, is er dan relevant hoeveel mensen gekwetst worden? Mag je een redelijk grote minderheid (surinamers/antillianen) niet kwetsen en een hele kleine minderheid of een enkeling wèl?
Dat kan en het staat je vrij als Nederlander om daar over te klagen. Ik denk alleen niet dat de naam het element is dat op de meeste weerstand stuitquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:09 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nog maar een keer dan: wat vind je van de naam Piet? Daar kunnen ook Nederlanders met die naam aanstoot aan nemen.
Er zijn diverse criteria te bedenken wanneer welke uiting voor wie kwetsend is. De voorbeelden die jij aandraagt vind ik persoonlijk niet heel erg overtuigend en ik denk dat jij ook weinig tot geen mensen gaat vinden die zich daar wel in kunnen vinden.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:10 schreef Ulx het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: ik denk dat de figuur Zwarte Piet nog wel een hele andere invulling krijgt. Als het allemaal geen probleem (voor de voorstanders) dat de Piet zwart is, dan hoeft het ook geen probleem te zijn als deze groen is.quote:Dat figuur van vroeger is al niet in stand gehouden, die is totaal anders dan vroeger. Op zijn kleding en huidskleur na. Dus tenzij je zelf de invulling geeft dat zwart slecht is, is er geen groot probleem.
Waarom moet de huidskleur evolueren?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:07 schreef Ryon het volgende:
[..]
Waarom niet?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:12 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik vind Hello Kitty kwetsend, mag dat nu ook verboden worden?
Kinderen gaan dan vragen waarom Piet groen is, en daar is dan geen antwoord op.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:16 schreef Ryon het volgende:
[..]
Als het allemaal geen probleem (voor de voorstanders) dat de Piet zwart is, dan hoeft het ook geen probleem te zijn als deze groen is.
Tegen een groene Piet heb ik geen bezwaar. Die kunnen we dan "Politiek correcte Piet" noemen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:18 schreef sp3c het volgende:
groene piet ziet er gewoon niet uit en ongeschminkte piet is te herkenbaar
Kom kom, we konden ook verzinnen dat ie zwart is door de schoorsteen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:19 schreef Igen het volgende:
[..]
Kinderen gaan dan vragen waarom Piet groen is, en daar is dan geen antwoord op.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |