abonnement Unibet Coolblue
pi_154427153
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2015 14:49 schreef ohmoetdatzo het volgende:
Ik ben op zoek naar een boek waar ook uitgebreid aandacht wordt besteed aan de opmaak van borden. Bijvoorbeeld een boek van een chef die naast de bereiding ook laat zien hoe je de gerechten opmaakt. Iemand tips?
De kers op de appelmoes? Geen idee of het echt goed is, het is wel spotgoedkoop (6,90)
pi_154448507
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 22:05 schreef Thorical het volgende:

[..]

Bedankt voor de tip.
Ik begin er alleen achter te komen dat de hoeveelheden van de recepten nogal random zijn. Van sommige recepten kun je makkelijk met 2 à 3 man eten, van het volgende recept heb je alles x2 nodig om in je eentje gevuld te raken.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zaterdag 18 juli 2015 @ 22:26:19 #178
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_154449154
Sommige recepten zijn bijgerechten, voorgerechten, hapjes, hoofdgerechten, van die dingen.
Ik krijg ook wel eens de vraag voor hoeveel personen een recept is, ik snap dat nooit, je kunt toch gewoon lezen wat erin gaat? En zelf bedenken dat dat genoeg is voor 1 of 2 of meer personen? Dat je er dan dus iets bij moet maken of de hoeveelheden verdubbelen.
pi_154450123
Gisteren zag ik deze tweet voorbij komen van de Kookboekhandel in Amsterdam
kookboekhandel twitterde op vrijdag 17-07-2015 om 11:07:50 Tweede keer in 27 jaar dat dit boek tweedehands binnenkomt. Niet goedkoop maar wel het mooiste kookboek ooit! http://t.co/2iahm27wQl reageer retweet


Kent iemand dit boek? Ben wel nieuwsgierig naar hoe bijzonder het dan is. Op internet staan exemplaren voor 300 euro.
  zondag 19 juli 2015 @ 09:32:57 #180
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_154457579
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 22:55 schreef bloempje-moi het volgende:
Gisteren zag ik deze tweet voorbij komen van de Kookboekhandel in Amsterdam
kookboekhandel twitterde op vrijdag 17-07-2015 om 11:07:50 Tweede keer in 27 jaar dat dit boek tweedehands binnenkomt. Niet goedkoop maar wel het mooiste kookboek ooit! http://t.co/2iahm27wQl reageer retweet
[ afbeelding ]

Kent iemand dit boek? Ben wel nieuwsgierig naar hoe bijzonder het dan is. Op internet staan exemplaren voor 300 euro.
Ben je fan van Dali?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_154458105
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 22:26 schreef RobinOok het volgende:
Sommige recepten zijn bijgerechten, voorgerechten, hapjes, hoofdgerechten, van die dingen.
Ik krijg ook wel eens de vraag voor hoeveel personen een recept is, ik snap dat nooit, je kunt toch gewoon lezen wat erin gaat? En zelf bedenken dat dat genoeg is voor 1 of 2 of meer personen? Dat je er dan dus iets bij moet maken of de hoeveelheden verdubbelen.
Natuurlijk. Maar zet het er dan op zijn minst bij.
Misschien is het voor een Chinees vanzelfsprekend, maar ik kan niet ruiken dat dubbelgegaard varkensvlees met reepjes rode paprika kennelijk een hoofdgerecht is en varkensvlees met reepjes groene paprika een bijgerecht.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zondag 19 juli 2015 @ 10:35:15 #182
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_154458161
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 10:30 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Natuurlijk. Maar zet het er dan op zijn minst bij.
Misschien is het voor een Chinees vanzelfsprekend, maar ik kan niet ruiken dat dubbelgegaard varkensvlees met reepjes rode paprika kennelijk een hoofdgerecht is en varkensvlees met reepjes groene paprika een bijgerecht.
Vraag me eerder af of het hele idee van hoofd en bijgerecht wel valide is hiervoor. Voorgerechten en hoofdgerechten zijn ook iets Russisch, tot de 19e eeuw was ideevan gangen ook onbekend.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 19 juli 2015 @ 10:54:02 #183
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_154458372
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 10:30 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Natuurlijk. Maar zet het er dan op zijn minst bij.
Misschien is het voor een Chinees vanzelfsprekend, maar ik kan niet ruiken dat dubbelgegaard varkensvlees met reepjes rode paprika kennelijk een hoofdgerecht is en varkensvlees met reepjes groene paprika een bijgerecht.
Vleesgerecht : dubbelgegaard varkensvlees => 200g buikspek + 6 baby preien
Groentegerecht : geroerbakte paprika => 100g mager vlees + 1 paprika

Nou, ik weet bijvoorbeeld dat ik voor ons tweeen geen gerecht van 100g vlees met 1 paprika ga maken. Trouwens, ook niet voor mijzelf alleen. Maar weet zeker dat er mensen zijn die dat wel genoeg vinden. Ik zou toch echt denken dat iedereen dat zelf wel kan inschatten?

Het is ook geen doen om aan te geven omdat je in China bijna nooit zomaar 1 gerecht neemt. (of het moet noodlessoep of zo zijn, maar dan nog kun je daar weer een groente of dumpling gerechtje bijnemen als je honger hebt). Het een is een groente, het andere een vlees gerecht.

Op pagina 30 staan wel menusuggesties, menu voor 2 personen, menu voor 4 personen, menu voor 6 personen. Dat soort suggesties, daar heb ik nou nooit behoefte aan, maar misschien is dat iets voor jou dan?

Die geroerbakte paprika met varkenshaas eten wij regelmatig. En als dat het enige gerecht is (naast de rijst) dan neem ik gewoon 300-400g vlees en 400-500g paprika en pas de saus wat aan. Ik blijf namelijk gewoon een kaaskop. :-)

Voor wie nieuwsgierig is: Over Fuchsia, haar boeken en een paar recepten
  zondag 19 juli 2015 @ 10:59:35 #184
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_154458442
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2015 10:35 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vraag me eerder af of het hele idee van hoofd en bijgerecht wel valide is hiervoor. Voorgerechten en hoofdgerechten zijn ook iets Russisch, tot de 19e eeuw was ideevan gangen ook onbekend.
Ja, de namen dekken de lading niet helemaal, maar het komt er gewoon op neer dat ieder gerecht zo zijn eigen "grootte" heeft. Sommige dingen zet je vooraf op tafel, om van te knabbelen. Verder kies je vaak een vlees gerecht, een tofu gerecht en een groentengerecht. Zoiets. En als je dan met veel mensen bent kun je en een rund en een varken en vis en een lamsgerecht nemen, of zo. En wat meer groenten. Maar in de groentengerechten zit ook altijd wel wat vlees.

Zelfs bij mensen thuis is het niet 1 gerecht wat ze eten. Maar dat doen wij hier ook niet, wij hebben ook aardappelen, groenten, vlees. Nou, zij dus ook ongeveer.
  zondag 19 juli 2015 @ 11:04:30 #185
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_154458514
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 10:59 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Ja, de namen dekken de lading niet helemaal, maar het komt er gewoon op neer dat ieder gerecht zo zijn eigen "grootte" heeft. Sommige dingen zet je vooraf op tafel, om van te knabbelen. Verder kies je vaak een vlees gerecht, een tofu gerecht en een groentengerecht. Zoiets. En als je dan met veel mensen bent kun je en een rund en een varken en vis en een lamsgerecht nemen, of zo. En wat meer groenten. Maar in de groentengerechten zit ook altijd wel wat vlees.

Zelfs bij mensen thuis is het niet 1 gerecht wat ze eten. Maar dat doen wij hier ook niet, wij hebben ook aardappelen, groenten, vlees. Nou, zij dus ook ongeveer.
En alles komt tegelijk op tafel, toch?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 19 juli 2015 @ 11:09:06 #186
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_154458587
Nee, vrijwel nooit tegelijk, gewoon een voor een, zoals het kok het het makkelijkst vindt om klaar te maken. Als het klaar is komen ze het brengen. Als je in China gebakken rijst bij een (uitgebreide) maaltijd bestelt komt die standaard als laatste op tafel. :-)
Ik bestelde dus maar nooit meer gebakken rijst.

Hier in Nederland ook wel bij sommige zaakjes. Bij Bij Bao bijvoorbeeld. Heb je je groenten al bijna op, krijg je je geroerbakte lam nog een keer. Altijd lachen.
  zondag 19 juli 2015 @ 11:24:10 #187
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_154458846
Ik krijg trouwens ook nogal wel eens mijn friet als ik mijn steak al bijna op heb, dat is gewoon incompetentie van de keuken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 19 juli 2015 @ 11:28:51 #188
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_154458921
Ja, hier in het Westen wel, maar in China boeit het echt helemaal niemand hoor. Als het maar een beetje snel op tafel komt is het allemaal okay. En je kunt er trouwens wel om vragen, als je graag een gerecht als eerste of juist als laatste op tafel wilt hebben. Maar ik ben niet zo van het vragen. Ik pas mij liever aan. :+
pi_154459001
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 10:54 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Vleesgerecht : dubbelgegaard varkensvlees => 200g buikspek + 6 baby preien
Groentegerecht : geroerbakte paprika => 100g mager vlees + 1 paprika

Nou, ik weet bijvoorbeeld dat ik voor ons tweeen geen gerecht van 100g vlees met 1 paprika ga maken. Trouwens, ook niet voor mijzelf alleen. Maar weet zeker dat er mensen zijn die dat wel genoeg vinden. Ik zou toch echt denken dat iedereen dat zelf wel kan inschatten?

Voor wie nieuwsgierig is: Over Fuchsia, haar boeken en een paar recepten
Natuurlijk kan ik zelf wel ongeveer inschatten hoeveel nodig is. Het valt me alleen aan dat boek op dat er nogal forse verschillen zitten in de hoeveelheden, zonder dat daar een voor mij aanwijsbare reden voor is. Wat overigens niet wil zeggen dat ik ontevreden ben over het boek. Geheel het tegendeel zelf.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zondag 19 juli 2015 @ 11:34:50 #190
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_154459009
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 11:28 schreef RobinOok het volgende:
Ja, hier in het Westen wel, maar in China boeit het echt helemaal niemand hoor. Als het maar een beetje snel op tafel komt is het allemaal okay. En je kunt er trouwens wel om vragen, als je graag een gerecht als eerste of juist als laatste op tafel wilt hebben. Maar ik ben niet zo van het vragen. Ik pas mij liever aan. :+
Ergo. Het hele concept van gerechten benoemen als voor, hoofd en bijgerecht, het opdienen in gangen, een voorgeschreven volgorde etc zijn westerse ideeen.
Het komt gewoon op tafel, tegelijkertijd of het komt wat na elkaar, maar dat heeft niets met een idee van een menu of a la Russe te doen. Dat was mijn punt, het hele idee van gangen van amuse via salade en soep tot dessert, kaas en koffie met pralines is niet van toepassing
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 19 juli 2015 @ 11:42:51 #191
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_154459154
Ja, okay. Dat klopt wel. Maar mijn punt was dat gerechten verschillen in grootte. En de ene meer bedoeld is als "bijgerecht" en er dus ook nog gerechten zijn die je vooraf krijgt. Maar dat hele idee van gangen, dat kennen ze op zeker niet. En was hier in het Westen ook lang niet gebruikelijk.
  zondag 19 juli 2015 @ 11:48:12 #192
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_154459271
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 11:42 schreef RobinOok het volgende:
Ja, okay. Dat klopt wel. Maar mijn punt was dat gerechten verschillen in grootte. En de ene meer bedoeld is als "bijgerecht" en er dus ook nog gerechten zijn die je vooraf krijgt. Maar dat hele idee van gangen, dat kennen ze op zeker niet.
Zo was het trouwens in Europa ook tot in de 19e eeuw het is zwang kwam het te gaan doen in gangen te gaan doen, Alexander Kurakin kwam met dit idee, hij zou het van het Tsaristische hof mee hebben genomen, maar dat men het daar voor die tijd zo deed is niet helemaal duidelijk. Het lijkt erop dat het hem een goed idee leek.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_154483809
Dit boek zaterdag opgepikt in de boekenwinkel, vanavond maar eens doornemen :)

  maandag 20 juli 2015 @ 12:17:42 #194
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_154483856
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 12:15 schreef Molleman het volgende:
Dit boek zaterdag opgepikt in de boekenwinkel, vanavond maar eens doornemen :)

[ afbeelding ]
Nu nog ergens mooi varkensvlees zien te vinden, das het lastigste.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_154483949
quote:
1s.gif Op maandag 20 juli 2015 12:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nu nog ergens mooi varkensvlees zien te vinden, das het lastigste.
Heb vrienden met mooie varkens op het land die ze nog wel eens voor eigen gebruik laten slachten. Moet wel iets kunnen regelen :) Zo heb ik ook al wel eens heerlijk kalfsvlees bij ze kunnen regelen.
  maandag 20 juli 2015 @ 16:06:36 #196
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_154489694
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 12:22 schreef Molleman het volgende:

[..]

Heb vrienden met mooie varkens op het land die ze nog wel eens voor eigen gebruik laten slachten. Moet wel iets kunnen regelen :) Zo heb ik ook al wel eens heerlijk kalfsvlees bij ze kunnen regelen.
Echt goed varkensvlees is helaas zo zeldzaam dat de meeste mensen het nog nooit gegeten hebben en zelfs cul gekken als ik er met moeite aan komen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 20 juli 2015 @ 16:57:18 #197
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_154490956
quote:
1s.gif Op maandag 20 juli 2015 16:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Echt goed varkensvlees is helaas zo zeldzaam dat de meeste mensen het nog nooit gegeten hebben en zelfs cul gekken als ik er met moeite aan komen.
Tsja je moet dan meestal iemand kennen. Vrienden van mijn ouders hadden er altijd een paar en dan namen we een half varken. Dat was voor die mensen ook gewoon leuk en makkelijk. het lastige is dat de meeste mensen geen kwart of half varken willen . Ze will alleen de karbonade ofzo want ze weten niet wat ze met de kop of de pootjes moeten doen. Dat is gewoon kut voor zo'n hobby fokker.

Het mooiste was altijd dat het vlees geen milimeter kromp als je het in de pan deed.
Siesta & Fiesta!
pi_154495754
quote:
2s.gif Op maandag 13 juli 2015 22:08 schreef Slip het volgende:
[ afbeelding ]
Ook erg handig!
Feitelijk geen kookboek,maar wel het beste boek over eten wat ik hier in de kast heb staan!
  maandag 20 juli 2015 @ 20:08:05 #199
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_154496421



Vrijwel vergeten, maar twee verschrikkelijk leuke boekjes met korte verhalen over eten, Werumeus Buning, J.W.F. - Nieuwe Avonturen Met Een Pollepel en 100 avonturen met een pollepel.

Buning was een geweldig leuk schrijver en dichter, maar was zo dom om tijdens de oorlog bij de Kultuurkamer aan te melden (wat iedere schrijver, dichter of andere kunstenaar verplicht was) en verloor daardoor zijn populariteit.
Als je ze tegenkomt bij een tweedehands boekwinkel, aanrader! Hij is de voorloper van Johannis van Dam in dit genre.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 20 juli 2015 @ 22:34:51 #200
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_154501403
quote:
1s.gif Op maandag 20 juli 2015 12:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nu nog ergens mooi varkensvlees zien te vinden, das het lastigste.
Voor iedereen die wel eens over de A58 van Eindhoven naar Tilburg rijdt: Duke of Berkshire varken.

http://www.walnootenwilg.nl/dukeofberkshire.php
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')