Dat denk ik bij wel meer acts. Waar je hipster ook kunt vervangen door vrijwel elke andere groep mensen.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 23:55 schreef Moody het volgende:
In het geval van Beefheart vraag ik me altijd af of die albums gemaakt zijn omdat dit het gevoel en smaak van de artiest is of dat ze simpelweg de hipster spelen en hopen dat andere hipsters het geweldig vinden.
Ik vind Beafheart ook niet slecht hoor. Zelfs Trout is goed nu ik 'm weer vluchtig draaiquote:Op woensdag 16 oktober 2013 23:57 schreef DO2 het volgende:
[..]
Het is gewoon fantastische muziek. Dus ik snap je punt niet helemaal.
Ja, jezus... Tuurlijk zijn er miljoenen mensen die er niks mee kunnen aanvangen.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 23:59 schreef Moody het volgende:
[..]
Ik vind Beafheart ook niet slecht hoor. Zelfs Trout is goed nu ik 'm weer vluchtig draai
Maar je snapt niet dat er miljoenen mensen zijn die 'm niet geweldig vinden?
Dat is een ander verhaal.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 00:00 schreef DO2 het volgende:
[..]
Ja, jezus... Tuurlijk zijn er miljoenen mensen die er niks mee kunnen aanvangen.
Maar dat zal mij toch verder worst wezen. Dat hoeft ook helemaal niet.
Ik begrijp op mijn beurt de muziek van Frans Bauer weer niet. Da's pas hipster, denk ik dan.
Ik vind Sun Ra - Atlantis wel geweldig. Is dat niet vreemd dan?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 00:04 schreef DO2 het volgende:
Het scheelt denk ik wel als je de nodige ( neurotische ) Jazz hebt beluisterd in je leven.
Dat maakt deze plaat al aardig wat toegankelijker.
Ik denk dat de naam wel vrij goed aangeeft wat er mis is met dat genrequote:Op donderdag 17 oktober 2013 00:04 schreef DO2 het volgende:
Het scheelt denk ik wel als je de nodige ( neurotische ) Jazz hebt beluisterd in je leven.
Misschien is dat waarom ik hem op zich nog wel aankanquote:Op donderdag 17 oktober 2013 00:04 schreef DO2 het volgende:
Die valt nog mee, er is Sun Ra werk dat heel wat abstracter isquote:Op donderdag 17 oktober 2013 00:05 schreef Kerftminister het volgende:
[..]
Ik vind Sun Ra - Atlantis wel geweldig. Is dat niet vreemd dan?
Heb je met jazz nooit dat je het eigenlijk live moet luisteren? Dat maakt voor mij studioplaten zo overbodig. Ik ken de meesters (Coltrane, Armstrong, Davies, Mingus etc.) maar het blijft een lastig gebied, omdat je zo ver van de artiest af staat. Zo is jazz niet bedoeld.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 00:04 schreef DO2 het volgende:
Neurotische jazz? Ik geloof niet dat dat een werkelijk genre is,quote:Op donderdag 17 oktober 2013 00:06 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik denk dat de naam wel vrij goed aangeeft wat er mis is met dat genre
Daar denk ik anders over.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 00:08 schreef Moody het volgende:
[..]
Heb je met jazz nooit dat je het eigenlijk live moet luisteren? Dat maakt voor mij studioplaten zo overbodig. Ik ken de meesters (Coltrane, Armstrong, Davies, Mingus etc.) maar het blijft een lastig gebied, omdat je zo ver van de artiest af staat. Zo is jazz niet bedoeld.
Of denk je hier anders over?
quote:
Mwah, dat vind ik eigenlijk alleen enigszins gelden voor bebop.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 00:08 schreef Moody het volgende:
[..]
Heb je met jazz nooit dat je het eigenlijk live moet luisteren? Dat maakt voor mij studioplaten zo overbodig. Ik ken de meesters (Coltrane, Armstrong, Davies, Mingus etc.) maar het blijft een lastig gebied, omdat je zo ver van de artiest af staat. Zo is jazz niet bedoeld.
Of denk je hier anders over?
Ik leg wel even ongevraagd mijn opmerking uit. Bebop draait om virtuositeit; muzikanten die elkaar uitdagen op het podium. Dat idee heb jij, denk ik. Bij artiesten als Davis, Mingus, Coltrane etc. worden het juist steeds meer conceptalbums, die niet zozeer om die live-ervaring vragen.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 00:11 schreef Moody het volgende:
[..]
Leg uit dan. Misschien snap ik het niet.
Jazz is improvisatie, een cafe vol rook.
Die improvisatie hoor je toch ook terug op de studioplaten?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 00:11 schreef Moody het volgende:
[..]
Leg uit dan. Misschien snap ik het niet.
Jazz is improvisatie, een cafe vol rook.
Snap ik. Maar ook daarover zijn de meningen sterk verdeeldquote:Op donderdag 17 oktober 2013 00:13 schreef Maxerazzi het volgende:
[..]
Ik leg wel even ongevraagd mijn opmerking uit. Bebop draait om virtuositeit; muzikanten die elkaar uitdagen op het podium. Dat idee heb jij, denk ik. Bij artiesten als Davis, Mingus, Coltrane etc. worden het juist steeds meer conceptalbums, die niet zozeer om die live-ervaring vragen.
Heb een zender op mijn tv waar ze de hele dag concerten uitzenden. Had ik laatst Hendrix live gezien, die versie van Voodoo Chile was echt genieten.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 00:16 schreef Tchock het volgende:
Ik kies voor Kamp Moody. Sommige muziek is bedoeld voor live. Op een album is het 'gevangen'. Wat het juist zo bijzonder maakt is de onvoorspelbaarheid, de dynamiek, de moeite. Dat verdwijnt allemaal op een CD.
Hetzelfde heb ik met Jimi Hendrix. Zijn solo's zijn wereldbekend en niemand lijkt zich te beseffen dat dat helemaal niet de solo's zijn. Die waren elke keer totaal anders, want dat is wat hij het beste deed. De muziek is als het ware niet bedoeld om uit te geven.
Precies! Je gaat (ging) niet naar Hendrix of Davis om de liedjes van de LP te horen. Je ging om je te verbazen over wat ze in godsnaam aan het doen zijn.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 00:17 schreef Kerftminister het volgende:
[..]
Heb een zender op mijn tv waar ze de hele dag concerten uitzenden. Had ik laatst Hendrix live gezien, die versie van Voodoo Chile was echt genieten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |